پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۷
يبوست، بيماري يا بي توجهي؟
موضوعي كه اصلا خنده دار نيست
003180.jpg
گلرخ ثريا
بيشتر مردم دست كم يك بار در زندگي خود يبوست را تجربه كرده اند، يبوست معمولاً مسئله مهمي نيست اما براي اين كه از بسياري از دردسرهاي آن رهايي يابيم، بهتر است به جاي خنديدن درباره آن بيشتر بدانيم. يبوست يك بيماري به شمار نمي آيد بلكه نشانه بيماري ها و مشكلات ديگري است. اگر در رژيم غذايي روزانه، فيبرهاي غذايي كمي موجود باشد به راحتي دچار يبوست مي شويم. افراد مسن تر نسبت به جوانان يبوست را بيشتر تجربه مي كنند. يبوست به معني توقف بيش از حد مواد دفعي در روده است.
زمان عمل دفع در افراد مختلف بسيار متفاوت است. براي بعضي افراد 2 بار در روز طبيعي و براي بعضي ديگر 2 بار در هفته طبيعي است. اما معمولاً هر 12 ساعت و گاهي هر 72 ساعت انجام مي شود. يبوست علت هاي متفاوتي دارد اما براي آن كه به آن گرفتار نشويم چند راه بسيار آسان وجود دارد:
سبزي و ميوه بخوريد
فيبرها حركات روده را تسهيل مي كند و يبوست را از بين مي برد. فيبرها فقط در كربوهيدرات ها يافت مي شوند.سبزي ها و ميوه هاي تازه، كاهو، برگ كلم قرمز، حبوبات، نخود، هويج، سويا،  نان سفيد، برنج سفيد، انجير، آلو، زردآلو، داراي فيبر زيادي هستند.
وقتي از اين غذاها استفاده مي كنيم، مجبوريم مدت  زمان بيشتري آنها را در دهان بجويم و وقتي وارد معده مي شوند، معده را پر مي كنند و معده حالت كشيدگي پيدا مي كند و احساس سيري مي كنيم. همچنين اين غذاها تخليه مواد از روده را آسان تر مي كند.مصرف زياد غذاهاي بسيار چرب، فرآورده هاي لبني و تخم مرغ براي رفع يبوست را توصيه مي شود.
تنها زندگي نكنيد
انسان هايي كه به تنهايي زندگي مي كنند بيشتر دچار يبوست مي شوند. زندگي در كنار اعضاي خانواده و جمع شدن در دور سفره، ميل و شوق غذا خوردن را در انسان افزايش مي دهد. اما معمولاً افرادي كه به تنهايي زندگي مي كنند، علاقه خود را به آشپزي و غذاخوردن از دست مي دهند و احساس بي اشتهايي مي كنند. اين افراد به استفاده از غذاهاي آماده و كنسرو روي مي آورند كه اين محصولات غذايي فيبرهاي كمي دارند. همچنين مادربزرگ ها و پدربزرگ هايي كه دندان هايشان را از دست داده اند و دندان مصنوعي آنها در جويدن غذاها كارآيي لازم را ندارند، معمولاً از غذاهاي نرم كه فاقد فيبرها هستند، استفاده مي كنند كه موجب يبوست مي شوند.
آب بنوشيد
اگر در طول روز، به ميزان لازم آب يا ساير مايعات را نمي نوشيد، ممكن است دچار يبوست شويد. اين مشكل در افرادي ديده مي شود كه وعده هاي غذايي روزانه خود را در زمان هاي مشخصي در طول روز ميل نمي كنند.آب و ساير مايعات به حركت مواد غذايي در روده كمك مي كنند و از انبار شدن مواد در روده پيشگيري مي كنند.
صبح كه از خواب بيدار مي شويد يك ليوان آب بنوشيد و در طول روز هم 7 -6 ليوان آب و ساير مايعات را ميل كنيد.
به داروهاي ضد يبوست عادت نكنيد
مصرف داروهاي ضد يبوست براي مدت كوتاهي مناسب است، اما خود را به مصرف آنها عادت ندهيد. چون روده شما به اين مواد عادت مي كنند و به اصطلاح تنبل مي شود و فعاليت هاي طبيعي خود را كه موجب حركت مواد مي شود فراموش خواهد كرد.
ورزش كنيد
زندگي ماشيني امروزي علت ديگر يبوست است. اگر شغل شما به گونه اي است كه مجبوريد ساعت ها پشت ميز بنشينيد، ممكن است دچار يبوست شويد. براي رهايي از اين مشكل در ميان ساعات كاري كمي قدم بزنيد و يا ورزش هاي سبكي انجام دهيد. بيماراني كه به علت تصادف يا جراحي يا بيماري لازم است روزها بدون تحرك در بستر دراز بكشند،  يبوست را تجربه مي كنند گرچه پزشك براي اين افراد داروي ضد يبوست تجويز مي كند ولي به هر حال مقدار كمي حركت، هر چند ناچيز مي تواند بسيار مفيد باشد.
در بيرون از منزل خود هم
به دستشويي برويد
بعضي افراد به دلايل بهداشتي يا اجتماعي در محل كار خود و يا منزل اقوام و آشنايان از رفتن به دستشويي اجتناب مي كنند اين كار درست نمي باشد. اگر اين زمان تأخير در دفع، طولاني شود، موجب يبوست مي شود.
آلو بخوريد
شب، قبل از خواب، تعدادي آلوي خشك را در آب بخيسانيد و صبح پس از بيدار شدن از خواب، نوش جان كنيد. آلو اثرات سحرآميزي در از بين بردن يبوست دارد.
يك داروي گياهي: پسيليوم
پسيليوم يك داروي گياهي است كه به شكل پودر در داروخانه ها در دسترس است.
يك قاشق غذاخوري از اين دانه هاي ريز را در يك ليوان آب مخلوط كنيد و اجازه دهيد چند دقيقه بماند، سپس آن را ميل كنيد.
يك داروي جديد براي يبوست
اخيرا سازمان غذا و داروي آمريكا، استفاده از داروي جديدي براي درمان يبوست مزمن را در بزرگسالاني كه علت خاصي براي اين عارضه در آنها پيدا نمي شود، مورد تاييد قرار داده است. اين دارو به نام لوبي پروستون با نام تجارتي Amitizia اولين دارو از گروه جديدي از داروهاست كه به آنها تركيبات اسيد چرب كاركردي مي گويند و براي درمان يبوست، سندروم روده تحريك پذير با علامت غالب يبوست و فلج موقتي روده پس از عمل جراحي ساخته شده اند.
يبوست مزمن يكي از شايع ترين بيماري هاي گوارشي است و زنان بيشتر از مردان به آن گرفتار مي شوند.تجويز اين دارو، تنها براي افرادي صورت مي گيرد كه ساير شيوه هاي معالجه يبوست مانند افزايش مايعات و فيبرهاي غذايي و ورزش منظم در آنها موثر نباشد.

منع دخانيات، عامل كاهش سرطان
003168.jpg
ذوالفقار دانشي- پس از 20 سال تلاش براي مبارزه با دخانيات و تصويب قانون اماكن بدون دخانيات، درج پيام هاي بهداشتي روي بسته بندي ها و منع تبليغات دخانيات، جنگ به جايي رسيده است كه مبارزان به كار خود افتخار كنند. براي اولين بار پس از دهه۳۰ ميلادي، آمار مرگ و مير در اثر ابتلا به سرطان در ايالت متحده كاهش يافت. جامعه سرطان آمريكا با انتشار اين آمار اعلام كرد اين پيشرفت به دليل كاهش استعمال دخانيات حاصل شده است.
اين پيشرفت گرچه قابل تقدير است، اما در برابر آمار جهاني رنگ مي بازد. آمار نشان مي دهد مصرف دخانيات در سراسر جهان رو به افزايش است و شهروندان كشورهاي در حال توسعه و به خصوص زنان در خطر روي آوردن به دخانيات قرار دارند. اين افزايش بيشتر در آسياي شرقي مشاهده مي شود، به طوري كه چين، كامبوج، مالزي و بنگلادش رده هاي نخست را به خود اختصاص داده اند.
بسياري از مردم از شركت هاي چندمليتي توليد دخانيات ناراضي اند، زيرا حس مي كنند اين شركت ها روي كشورشان چنگ انداخته اند و با تاكتيك هاي خاص و تبليغات فراوان، زنان را مورد هدف قرار داده اند. اين شركت ها هم در مقابل ادعا مي كنند فقط افراد سيگاري را ترغيب مي كنند تا نوع سيگار مصرفي خود را تغيير دهند، اما آمار نشان مي دهد حق با مردم است و هر جا كه اين شركت ها وارد شده اند، مصرف دخانيات هم افزايش يافته است.كره جنوبي يكي از بهترين نمونه هاست. اين كشور در دهه 80 ميلادي محدوديت واردات سيگاري هاي آمريكايي را لغو كرد و مصرف دخانيات كه در طول سال هاي 1980 تا 1982 جمعاً 68 هزار تن بود، به 101 هزار تن در سال 1999 رسيد.
اين درحالي است كه اوضاع در ايالات متحده كاملاً برعكس است. محدوديت در استعمال و تبليغات دخانيات سبب شده است آمار مصرف كنندگان دخانيات پس از جنگ جهاني دوم به كمترين مقدار خود برسد. در سال 1965 بيش از 40 درصد افراد بالغ آمريكايي سيگار مي كشيدند، ولي اين مقدار امروز به كمتر از 21 درصد رسيده است.
اما چرا در كشورهاي در حال توسعه چنين كاهشي مشاهده نمي شود؟ سال گذشته حدود 5 ميليون نفر در سراسر جهان بر اثر بيماري هاي مرتبط با استعمال دخانيات جان خود را از دست دادند و اگر روند افزايش كنوني متوقف نشود، اين آمار به 10 ميليون نفر در سال 2025 خواهد رسيد.
البته كشورها و سازمان هاي جهاني بي تفاوت نمانده اند؛ 121 كشور جهان به همراه اتحاديه اروپا، كنوانسيون مهار تنباكو را كه از سوي سازمان بهداشت جهاني تهيه شده است، امضا كرده اند و تعهد داده اند با استفاده از ابزارهايي چون وضع محدوديت در تبليغات و درج هشدارهاي جدي تر روي بسته بندي ها، استفاده از دخانيات و مرگ ومير ناشي از آن را كاهش دهند. همين روزهاست كه نمايندگان اين كشورها در ژنو جمع شوند و در مورد راهكارهاي جديد مبارزه با استعمال دخانيات تبادل نظر كنند.
بسياري از اين راهكارها شامل دستورالعمل هايي واضح و مهلت دار است، مثلاً دولت ها 3 سال فرصت دارند تا پيام هاي بهداشتي و هشدارهاي جدي خطر استعمال دخانيات را تبليغ كنند. آنها همچنين 5 سال مهلت دارند تا قوانين منع استعمال دخانيات و منع حمايت مالي شركت هايي را كه به هر شكل در صنعت دخانيات نقش دارند، در كشورهاي خود به اجرا بگذارند. برخي راهكارهاي ديگر مانند مبارزه با قاچاق و تجارت هاي غيرقانوني دخانيات هنوز مورد توافق نهايي اعضا قرار نگرفته، اما همين مقدار هم بي تاثير نبوده است. ايرلند، ايتاليا، نروژ و اسپانيا قوانيني را در مورد ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي مسقف وضع كرده اند. قوانين مشابهي در مجلس انگلستان در حال بررسي است. در هندوستان، دولت قوانين منع تبليغات دخانيات را به شكل آزمايشي انجام داده است و برزيل، كانادا، تايلند و سنگاپور هشدارهاي تصويري را روي بسته بندي هاي دخانيات به چاپ رسانده اند.
در سوي ديگر، شركت هاي دخانياتي و مصرف كنندگان اين مواد هم در حال مبارزه با اين قوانين سخت گيرانه هستند. آنها مي گويند دولت ها تنها موظفند به مردم در مورد ضرر و زيان دخانيات اطلاع رساني كنند و حق وضع محدوديت در عرضه دخانيات را ندارند؛ بدين سان مردم با آگاهي از مضرات و فوايد دخانيات در مورد استعمال آن تصميم مي گيرند و هيچ ايرادي باقي نمي ماند. شايد اين بحث درست باشد، اما در كشورهاي پيشرفته غربي هم مردم به تمام اطلاعات استفاده از دخانيات دسترسي ندارند. در كشورهاي در حال توسعه كه اوضاع بدتر است و تبليغات به قدري قوي است كه مردم حتي به آمار مرگ و مير ناشي از استعمال دخانيات توجهي نشان نمي دهند. بدتر اين است كه وقتي مردم به بيماري هاي ناشي از استعمال دخانيات دچار مي شوند، از مراقبت هاي بهداشتي و درمان مناسب برخوردار نيستند.
در چنين شرايطي بايد چه كار كرد؟ بهترين كار اين است كه كشورهاي ثروتمند براي اين مبارزه با دخانيات كمك مالي ارائه كنند. با اين كمك ها مي توان مراكز درماني مناسبي را در كشورهاي فقيرتر تاسيس و بيماران را درمان كرد يا آنها را در مبارزه با استعمال دخانيات ياري كرد. اين همان مسيري است كه كشورهاي توسعه يافته سال ها پيش پيموده اند.
با اين همه تا وقتي ارتباط دخانيات و ابتلا به سرطان به وضوح اثبات نشود، جنگ ميان موافقان و مخالفان استعمال دخانيات ادامه خواهد داشت.
منبع: www.NewScientist.com

درمانگاه
اسيدهاي چرب امگا
003174.jpg
افسانه بهرامـــي- عادت هاي غذايي از زمان هاي بسيار دور تاكنون تغيير يافته است. اين تغييرات بيشتر تحت تأثير روش و نوع زندگي بوده است. نمونه بارز اين مسأله در مصرف چربي ها مشاهده مي شود. چربي ها كه يكي از مهم ترين گروه هاي غذايي هستند طي سال هاي متمادي دچار تغييرات زيادي شدند به طوري كه تا شروع انقلاب صنعتي مقدار كالري دريافتي ناشي از جذب چربي ها حداكثر 24 تا 22 درصد محاسبه شده بود و از آن زمان به بعد اين مقدار به 40 درصد افزايش يافت كه اين افزايش به دلايل مختلف رخ داد. نظير افزايش دريافت چربي هاي اشباع (كه به چربي هاي نوع بد معروف هستند.) افزايش در مصرف چربي هاي خانواده امگا شش و بالاخره كاهش مصرف چربي هاي غيراشباع از نوع امگا سه (كه به عنوان چربي هاي نوع خوب معروف هستند.) همراه با اين تحولات چربي ميزان مرگ وميرهاي ناشي از بيماريهاي قلبي- عروقي به طور گسترده اي افزايش يافت. به نظر مي رسد افزايش در مصرف چربي، به ويژه چربي هاي اشباع اثر مستقيمي در افزايش شيوع اين بيماري ها داشته و از طرفي مصرف مداوم اسيدهاي چرب خانواده امگا سه اثرات ممانعت كننده بر بيماري هاي قلبي- عروقي داشته است. فرحناز غفاري كارشناس مسئول آزمايشگاه روغن اداره كل آزمايشگاههاي كنترل غذا و داروي وزارت بهداشت در اين باره مي گويد: اسيدهاي چرب داراي سه نقش اساسي و كليدي در اعمال بيولوژيكي بدن هستند.
۱ - در تشكيل ديواره سلولي شركت مي كنند.
2 -تأمين كننده انرژي بدن هستند.3- پيش سازهاي برخي پيام آورهاي شيميايي شناخته شده هستند.
نظير: پروستاگلاندين ها، ترومبوكسان ها و لكوترين ها كه در واقع اين پيام آوران شيميايي برخي واكنش هاي مهم بدن را كه موجب رشد، تقسيم سلولي، فشار خون، انعقاد، ايمني و التهاب پوستي مي شوند، كنترل مي كنند.
عامل ضروري براي زندگي، تعادل دريافت امگا سه به امگا شش
ايكوزانوئيدها مواد فعالي هستند كه حتي در مقادير خيلي كم اثرات بيولوژيكي قوي را به دنبال دارند. در ساخت اين مواد مهم چربي ها نقش مهمي دارند تا جايي كه دو گروه مهم از اسيدهاي چرب غيراشباع وجود دارند كه هر دوي آنها در بدن انسان به عنوان پيش سازهاي ايكوزانوئيدها نقش مؤثري دارند.
به گفته غفاري اسيدهاي چرب خانواده امگا سه پيش سازهاي ايكوزانوئيدهايي هستند كه خاصيت ضد انعقادي در خون ايجاد مي كنند مانند ترومبوكسان A3 و پروستا سيكلين PGI3 . در مقابل اسيدهاي چرب خانواده امگا شش پيش سازهاي ايكوزانوئيدهايي هستند كه در امر انعقاد خون شركت دارند. در واقع هر دو نوع اسيدهاي چرب در سيستم آنزيمي كه موجب تبديل مكانيكي آنها به يكديگر مي شود در رقابت هستند.وي مي گويد: وجود هر دو نوع اسيدهاي چرب و همچنين ايكوزانوئيدهاي فعال جهت فعاليت مطلوب بدن ضروري است. (ايكوزاپنتانوئيك اسيد، دكوزا هگزانوئيك اسيد) و بايد تعادل بين آن دو هميشه حفظ شود.
متخصصين تغذيه نسبتي حدود پنج به يك را براي امگا شش به امگا سه توصيه مي كنند، در حالي كه اين نسبت در حال حاضر بين پانزده به يك تا بيست به يك متغير است. اين عدم تعادل بين اسيدهاي چرب امگا شش و امگا سه، دريافت چربي بيشتر از مقدار توصيه شده در رژيم غذايي و دريافت بالاي اسيدهاي چرب اشباع موجب مستعد كردن فرد به مشكلات قلبي مي شود؛ چرا كه در چرخه گردش خون اين چربي، به ليپوپروتئين هاي اصلي خون متصل شده و به رگهاي خون چسبيده و در نهايت موجب تجمع پلاك هاي چربي در جداره عروق مي شود. ممكن است اين پلاك ها از ديواره رگ ها كنده شده و به درون رگها آزاد و باعث لخته شدن خون شوند.
اين كارشناس مسئول آزمايشگاه روغن در اين باره چنين مي گويد: به نظر مي رسد اسيدهاي چرب امگا سه با زنجيره بلند در رژيم غذايي موجب تحريك فرآيند ضدانعقادي شوند. بنابراين يك بدن سالم بايد تعادلي بين اعمال انعقادي و ضدانعقادي داشته باشد.
آمارها نشان مي دهند حداقل 50 درصد عامل مرگ وميرهاي ناگهاني در كشورهاي پيشرفته، بيماريهاي قلبي- عروقي هستند. اين بيماريها اولين علت مرگ ومير در ملل غربي به شمار مي روند. خطر بروز بيماريهاي قلبي- عروقي علاوه بر عوامل داخلي بدن (ژنتيك) به عوامل خارجي نظير عادت ها و روش زندگي نيز بستگي دارد.
اطلاعات علمي نشان مي دهند اسيدهاي چرب امگا سه به طور چشم گيري در كاهش بروز بيماريهاي قلبي- عروقي مؤثر هستند. بر اساس اظهارات غفاري آمار حاصله از كشورهاي صنعتي نشانگر اين مطلب است كه مصرف چربي بيش از مقدار توصيه شده است. علاوه بر آن جذب چربي هاي نوع خوب به ويژه اسيدهاي چرب امگا سه خيلي پايين است (در حدود 20/0 گرم در روز) در حالي كه به طور متوسط مصرف 25/1 گرم در روز توصيه شده است.
غفاري در پايان اين گزارش جملاتي را از ويليام ماريس (1998) خاطرنشان مي كند: پس از تجزيه و تحليل تعداد بي شماري از مطالعات انجام شده اكنون ما مي توانيم به صراحت نقش كاهنده اسيدهاي چرب امگا سه با زنجيره هاي بلند را بر روي تري گليسريدهاي خون تأكيد كنيم.

دريچه
واكسن جديد براي كاهش عفونت گوش كودكان
003171.jpg
وب مد مديكال نيوز- پژوهشگران در جمهوري چك، يك واكسن تجربي را به وجود آورده اند كه احتمالاً مي تواند مانع بروز عفونت هاي گوش شود.
عفونت هاي گوش يكي از شايع ترين عفونت هاي تشخيص داده شده در دوران كودكي است، گرچه در اغلب موارد اين عفونت  خفيف است، اما ممكن است باعث عوارضي شديد حتي از دست دادن شنوايي شود.واكسن جديد همه علل ايجاد كننده عفونت  گوش را پوشش نمي دهند.
تجويز اين واكسن بر روي گروهي از كودكان باعث كاهش 30 درصدي بروز عفونت گوش در اين كودكان شد.

همايش
بي تحركي عامل افزايش وزن جوانان
003177.jpg
حركت به سمت زندگي ماشيني، بي تحركي و تنبلي افراد جامعه و عدم انجام حركات ورزشي روزانه از جمله عوامل مهم افزايش وزن جوانان و نوجوانان و ابتلا به نارسايي هاي مفصلي، عضلاني، استخواني، قلبي و كليوي است.
فيزيوتراپيست ابراهيم انتظاري دبير انجمن فيزيوتراپي ايران و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در آستانه برگزاري هفدهمين كنگره فيزيوتراپي ايران كه در تاريخ 28-26 ارديبهشت 1385 در تهران برگزار مي شود با اعلام خبر فوق اظهار داشت: متأسفانه با رشد زندگي ماشيني، استفاده از تكنولوژي مدرن در زندگي، آپارتمان نشيني، شلوغي شهر و استفاده بيش از حد افراد از اتومبيل هاي شخصي،  شاهد جامعه اي تنبل و بي تحرك هستيم كه اين امر باعث بروز مشكلات فراواني چون تسريع و تشديد سايش و تخريب سطوح مفصلي به علت جابه جايي محل اثر نيروهاي طبيعي، ايجاد وضعيت غيرطبيعي بدن و انحرافات راستا و قامت طبيعي بدن مشابه آنچه در سائيده شدن لاستيك ماشين به علت ناميزان بودن شاسي اتفاق مي افتد و همچنين مضاعف شدن آسيب وارده در اثر كاهش تحمل عضلاني پيرو دردهاي حاصله مي گردد.
علاوه بر اين چاقي نوجوانان مي تواند در شيوع  بيمار ي هايي مانند ديابت نقش داشته باشد.

سلامت
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
نمايشگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |