پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - - ۳۹۴۷
نگاهي به تحولات شهري بوينوس آيرس
سردرگم در كلانشهر گاو چران ها
003138.jpg
بوينوس آيرس از جمله شهرهايي است كه طي سالهاي اخير تحولات و حوادث بسياري را تجربه كرده است.
اين تحولات كم و بيش منفي عزل شهردار را در پي آورده اند، تحولاتي كه آتش سوزي در يك باشگاه نقطه آغاز آن و سرقت قرن از يك بانك در نزديكي بوينوس آيرس نقطه اوج آن بود. علاوه بر اين مسأله كمبود زمين و اهتمام شهرداري به طرح هاي توسعه شهري، مشكلات زيادي را پديد آورده است.
آنيبال ايبارا پس از شش سال تصدي مقام شهرداري بونئوس آيرس با رأي شوراي شهر از كار كناره گرفت.
در واقع ايبارا با ده رأي موافق در برابر چهار رأي مخالف از سمت خود بركنار شد. علت اصلي كنار گذاشتن شهردار بونئوس آيرس نيز ناديده گرفتن و تلاش براي مخفي نگهداشتن نتايج بازرسي هاي ساختماني عنوان شده است.
اعضاي شوراي شهر بوينوس آيرس معتقدند سهل انگاري در بازرسي  هاي ساختماني سبب بروز آتش سوزي در باشگاه جمهوري كرمانيون شده است در اين آتش سوزي كه در ماه دسامبر سال 2004 رخ داد 194نفر جان خود را از دست دادند. از آن زمان به بعد بود كه نوك تيز پيكان انتقادات در شوراي شهر متوجه شهردار نگون بختي شد كه در برابر عمل انجام شده قرار گرفته بود.
اما ديگر دير شده بود زيرا اعضاي شوراي شهر ديگر حاضر به دادن فرصت جديدي به شهردار نبودند و وي مجبور بود مدام در جلسات پرسش و پاسخ استيضاح گونه حضور يابد. ايبارا به منظور حضور در اين جلسات از ماه نوامبر سال 2005 از سمت خود معلق شده بود.
در همين چارچوب خانواده قربانيان آتش سوزي باشگاه كرمانيون نيز در برنامه هاي خبري حضور يافتند و كنار گذاشتن شهردار را به مدت يك سال از مقام خود خواستار شدند. ناگفته نماند كه مخالفان ايبارا اقليتي را تشكيل مي دادند.
نتايج يك نظرسنجي كه اخيراً انجام شده است؛ نشان مي دهد كه 60درصد مردم بوينوس آيرس ابقاي ايبارا را خواستار بودند. حتي دولت نستوركرچنر رئيس جمهوري آرژانتين نيز از وي حمايت مي كرد.
اما منتقدان ايبارا در اين رابطه معتقدند كه در زمان آنيبال ايبارا فرهنگ فساد اداري و مالي در شهرداري جا افتاد. در مقابل موافقان ايبارا رأي شورا عليه شهردار را فرصت طلبانه قلمداد كرده اند.
به رغم اظهارنظر موافقان و مخالفان ايبارا، وي از سمت خويش كنار گذاشته شده و خورخه تلرمان معاون وي، تا زمان انتخاب شهردار جديد، مسئوليت اداره شهر را عهده دار خواهد بود.
دستگيرشان كرديم
علاوه بر معضل آتش سوزي در باشگاه كرمانيون مسأله ديگري نيز وضعيت امنيتي در شهر بوينوس آيرس را تحت تأثير خود قرار داده است. پنج هفته پس از وقوع بي شرمانه ترين دستبرد بانكي در تاريخ آرژانتين، پليس دو فرد مظنون در اين رابطه را بازداشت كرد، اين دو نفر تنها بخشي از گروه بزرگي بودند كه در روز 13ژانويه سال جاري به بانكي در خارج از بوينوس آيرس دستبرد زدند. طي حمله به بانك چندين نفر گروگان گرفته شدند. گروگان گرفته شدن اين افراد، تنها به خاطر محاصره بانك توسط پليس نبود كه سارقين قصد وقت كشي داشتند، وقت كشي يا خريد زمان براي فرار از تونل ويژه اي كه براي اين دستبرد حفر شده بود؛ اما دزدان به تنهايي فرار نكردند، آنها ساكي معادل 50ميليون دلار را با خود بردند. تكنيك به كار رفته در اين عمليات و شهامت دزدان سبب شد تا بسياري با افتخار از آن تحت عنوان سرقت قرن ياد كنند.
پس از پايان عمليات دزدي قرن خبرگزاري ها اعلام كردند كه دزدان از سلاح هاي قلابي استفاده كرده اند، تعدادي از گروگان ها نيز در مصاحبه هايي كه پس از خروج از محوطه بانك انجام دادند، رفتار گروگانگيران را بهتر از پليس دانستند.
گفته مي شود، پس از آن كه مشخص شد آن روز،  روز تولد يكي از گروگان هاست گروگانگيران براي او آهنگ تولدت مبارك را خواندند.
در حالي كه بحث درباره سرقت قرن همچنان نقل محافل عمومي است، مقامات بوينوس آيرس تلاش دارند با سر و صداي زياد عمليات اخير خويش عليه دزدان را با اهميت جلوه دهند؛ طي اين عمليات يك ميليون دلار به همراه 8كيلو از جواهرات ربوده شده به بانك بازگردانده شد.
چندي بعد نيز پليس مردي را دستگير كرد كه ادعا مي شود در حفر تونل مخفي نقش داشته است. با اين حال پليس همچنان پيشرفت چنداني در زمينه دستگيري ساير اعضاي اين باند حرفه اي نداشته است، گفته مي شود كه بقيه دزدان با موفقيت از كشور فرار كرده اند.
زمين خواري
طرح توسعه مركز شهر بوينوس آيرس همزمان باعث جلب توجه بسياري شده و سانسور خبري در اين باره را در پي آورده است.
در واقع مقامات دولتي و محلي قصد دارند 18هكتار از زمين هاي حد فاصل يك خط آهن متروكه در محله ريترو را جهت ساخت خانه هاي جديد، هتل ها و دفاتر اداري به فروش برسانند. هزينه هاي برق كشي و مدرنيزه  كردن خط آهن فرسوده سان مارتين نيز از محل فروش زمين هاي اين منطقه به دست مي آيند. پس از پايان اين طرح ظرفيت خط آهن سان مارتين از سه ميليون مسافر به 10ميليون مسافر در روز خواهد رسيد.
اين طرح كه اكنون در مرحله پيشنهاد قراردارد توجه مسئولان روجيو، يك گروه سرمايه گذاري محلي و دلمو - يك شركت توسعه استراليايي- را به خود جلب كرده است.
طرح هاي ديگري نيز به منظور توسعه راه آهن سان مارتين در دهه 1990 ميلادي پيشنهاد شدند. زمين واقع شده در اطراف اين خط آهن متروكه، از معدود مناطق شهري مناسب اجراي طرح هاي توسعه در بوينوس آيرس است. اما به نظر مي رسد اين طرح ها آن گونه كه پيش بيني شده بود به اجرا درنمي آيند و مقامات شهري به جاي آن كه جهت توسعه منطقه تلاش كنند، بيشتر به فكر مقاصد اقتصادي خويش هستند.
منتقدان اين طرح مي گويند در طرح زمين هاي اطراف خط آهن سان مارتين مسأله اسكان حاشيه نشينان پيش بيني نشده است.
مجموع اين مشكلات شهري به همراه مشكلات امنيتي، آنيبال ايبارا شهردار سابق بوينوس آيرس را با چالش هاي عديده اي روبه رو ساختند، چالش هايي كه شهردار را با شوراي شهر مواجه، و وي را بر لبه تيغ پرتگاه قرار دادند. در نهايت نيز شهردار نتوانست خود را در محكمه شورا تبرئه كند و مجبور به كناره گيري شد تا عصري جديد در تاريخ شهر بوينوس آيرس آغاز شود و مردم اين شهر به انتظار آينده اي بهتر روز را به شب برسانند.
منبع: اكونوميست

بررسي وضعيت مراكز مراقبت از كودك در استراليا
كوچولوهاي سرگردان
003165.jpg
معصومه سميعي- بحث مراقبت از كودكان و ارتقاءدادن سطح كيفي مراكزي كه به اين كار اختصاص دارند، حرف اول را در مباحث مربوط به مسائل اجتماعي استراليا مي زند.
افزايش تقاضاي سالانه براي نگهداري از كودكان كه افزايش نسبي هزينه مراكز مراقبت كودك را در پي آورده، رابطه معكوسي را ايجاد كرده است كه به هيچ روي از نظر اقتصادي توجيه پذير نيست. از همين رو است كه كارشناسان نيز سعي در برطرف كردن چنين معضلي دارند و قصد دارند به طور ريشه اي با معضل كمبود مراكز مراقبت از كودك برخورد كنند.
در واقع كمبود اين مراكز سبب ايجاد رابطه معكوسي ميان تقاضاي مشتري و افزايش هزينه شده است كه حل اين معضل تنها با افزايش مراكز مراقبت از كودك و پرورش، نيروي كار زبده و متخصص، ميسر و ممكن است.
اگر از سياستگذاران مسائل اجتماعي بخواهيد وضعيت يك خانواده رؤيايي را براي شما ترسيم كنند، آنها حتماً با شما درباره سوزي صحبت خواهند كرد. او و همسرش هر دو جوان هستند و به كار براي آينده اي بهتر مشغول. آنها براي بهبود وضعيت زندگي خويش و توان پرداخت مخارج، به منطقه اي روستايي خارج از مدار ساحلي استراليا مهاجرت كرده اند. پس از نقل مكان به اين منطقه دورافتاده، سوزي نيمي از وقت خود را در انجام كارهاي خانگي و نيمي ديگر را در انجام كارهاي بيرون از خانه صرف مي كند. در واقع و به تعبيري، او زني است نيمه خانه دار. مردم ساكن اين منطقه روستايي به سوزي نياز دارند و او به پول براي پرداخت قسط خانه. بنابراين همه راضي به نظر مي رسند؛ اين طور نيست؟
متأسفانه آنقدر كه در ظاهر به نظر مي رسد، اين گونه نبوده است! به محض آنكه اولين فرزند سوزي متولد شد، او ناگزير به ترك شغلش شد، زيرا در شهر كوچكي كه سوزي در آن زندگي مي كند، مركزي براي مراقبت از كودكان وجود ندارد.
از همين رو سوزي مجبور شده است كودك خود را به يكي از گروه هايي كه به مراقبت از كودكان اشتغال دارند، تحويل دهد، اما به منظور رسيدن به اين هدف، ناگزير يك سال را در ليست انتظار براي تحويل كودك، به صبر نشست. سوزي در اين منطقه هيچ خويشاوندي ندارد تا وي را در امر كودك داري ياري دهد. خود او در اين باره مي گويد: اگر كار نكنم، آنگاه ما (من و همسرم) به سختي گذران زندگي خواهيم كرد.
به رغم آنكه سوزي توانست در نهايت، فردي را براي نگهداري از فرزندانش پيدا كند، اما او همچنان از اين وضعيت، ناراضي به نظر مي رسد: من مجبور شدم از خوبي ديگران استفاده كنم.
چه كنيم؟
براي حل مسأله مراقبت از كودكان چه راهكاري وجود دارد؟
بر اساس آمارهاي ارائه شده، در حدود 175هزار كودك در سراسر استراليا در انتظار انتقال به يكي از مراكز نگهداري كودك به سر مي برند. اين در حالي است كه تقاضا در اين باره هر روز نسبت به گذشته افزايش مي يابد.سال 2004 حدود 750 هزار متقاضي(10 هزار تا بيش از سال 2003) وجود داشت.
در همين چهارچوب زنان آبستن موظفند پيش از متولدشدن فرزندشان، وي را در يكي از مراكز مراقبت از كودكان ثبت نام كنند. آنها اغلب ناگزيرند مبلغي را براي آنكه نامشان در ليست انتظار ثبت شود، پرداخت كنند.
كارمندان اين مراكز نيز در قبال پرداخت اين مبلغ در حالي كه قيافه خجلت زده اي به خود مي گيرند، مي گويند در صورتي كه جايي خالي شد، با شما تماس خواهيم گرفت.
به اين مسائل، بايد هزينه نگهداري كودكان را نيز افزود. بنا بر گزارش  ها، سالانه بر اين هزينه ها بدون هيچ دليل خاصي افزوده مي شود. به عنوان مثال در كمتر از يك سال و از آغاز سال 2005 تا ماه سپتامبر همان سال، مخارج نگهداري از كودكان، 10 درصد افزايش يافته است.
ديگر دير شده
سيمونه 35 ساله، به خوبي از اين مسأله آگاه است كه زمان براي وي در حال سپري شدن است و اگر مي خواهد فرزندي ديگر به دنيا آورد بايد هر چه زودتر اقدام كند. اما وي و همسرش با محاسباتي كه انجام داده اند متوجه شده اند كه قادر به پرداخت مخارج مركز مراقبت از كودكان نخواهند بود. در نتيجه آنها تصميم گرفته اند تا زماني كه دخترشان به سن مدرسه رفتن نرسيده، كودك ديگري را به دنيا نياورند.
البته سيمونه مي تواند از خير كار پاره وقتي كه به آن اشتغال دارد بگذرد و در خانه بماند و از دو فرزندش(در صورت به دنيا آوردن نوزاد ديگري) مراقبت كند، اما او معتقد است كه اين مسأله مي تواند به خانواده اش از نظر مالي آسيب وارد كند و دخترش را از رفتن به مركز مراقبت كودكان و پيداكردن دوستان هم سن وسال محروم كند.
سيمونه مي گويد: حتي اگر دوستان و افراد فاميل نيز حاضر باشند از فرزندم مراقبت كنند، من ترجيح مي دهم وي را به مركز مراقبت از كودكان بفرستم.درست است كه نگراني هاي خانواده ها نسبت به مراقبت از فرزندانشان ابدي نخواهد بود، اما نحوه نگهداري از كودكان مسأله اي است كه مي تواند تا مدت زمان زيادي، تأثير به سزايي بر آنها بگذارد.همين مسائل سبب شده است تا ماليات دهنده هاي استراليايي طي چهار سال آينده براي تأمين هزينه هاي مراكز نگهداري كودك، 9ميليارد دلار استراليايي بپردازند.از نظر بين المللي، اين مسأله ثابت شده است كه كيفيت مراكز مراقبت از كودكان، تأثير مستقيمي بر نحوه تربيت و رشد كودكان مي گذارد. كودكاني كه از شرايط مراقبتي مناسبي برخوردار نيستند، در سنين بالاتر با مشكلات آموزشي مواجه خواهند شد. به تبع آن به جامعه اي كه كودك در آن رشد پيدا مي كند نيز آسيب هاي فراواني وارد خواهد شد.
منبع: تايم

پيشخوان
003153.jpg
آركانزاس دموكرات گازت
اين روزنامه آمريكايي خبر و عكس يك خود را به ناآرامي هاي اخير عراق اختصاص داده است. اين روزنامه در اين گزارش چنين عنوان مي كند كه انفجارهاي زنجيره اي در دو بازار متعلق به شيعيان در حالي اتفاق افتاده  كه مقامات سياسي عالي رتبه عراق دوباره بر اتحاد ملت عراق تأكيد كرده اند.
از سوي ديگر به تازگي جان ريد، وزير دفاع انگلستان اعلام كرده است كه شمار سربازان بريتانيايي در عراق 800 نفر كاهش خواهند يافت و به 7 هزار سرباز خواهد رسيد.
003150.jpg
شيكاگو سان تايمز
اين روزنامه صفحه اول خود را به ماجراي قتل يك دختر نوجوان در شيكاگو اختصاص داده است. در عكس يك صفحه اول سان تايمز مادر اين دختر در حالي مشاهده مي شود كه با گريه كيك تولد دست نخورده سيرنا را نشان مي دهد.
سيرنا پيش از برگزاري مراسم جشن تولدش توسط يك گلوله شليك شده از يك فرد ناشناس، جان خود را از دست داد. اين دومين بار در 9 روز گذشته است كه يك بچه جان خود را بر اثر گلوله در انگل وود از دست مي دهد.
003159.jpg
مسكوتايمز
روزنامه مسكوتايمز در گزارش يك خود به بررسي وضعيت مرگ ميلوشويچ پرداخته است. اين روزنامه در گزارش خود چنين نوشته است كه مسئولان و سياست مداران روسي كه حاميان ميلوشويچ به شمار مي روند مصرانه خواستار آن هستند كه پزشكان روسي جسد قصاب بالكان را كالبد شكافي كنند.ميلوشويچ به دليل مخالفت با ناتو در بالكان مورد حمايت روسيه قرار داشت و خانواده او در حال حاضر در مسكو زندگي مي كنند.
003156.jpg
استار فونيكس
استار فونيكس در خبر اول خود، بازديد غيرمنتظره  نخست وزير كانادا استفن هارپر از افغانستان را پوشش داده است. هارپر در سفر غيرمنتظره  خود به جنوب افغانستان از سربازان كانادايي مستقر در قندهار بازديد كرد و حضور آنها را در افغانستان از مهم ترين مأموريت هاي بين المللي كانادا در چندين دهه گذشته خواند.
او همچنين تأكيد كرد كانادا با بروز اولين نشانه هاي خطر، از افغانستان فرار نخواهد كرد و به تعهد خود به افغانستان پاي بند است.

دريچه
003141.jpg
بازي مرگ در قبرستان
تصوير فوق كودكان عراقي را در حال بازي در يك قبرستان قديمي بريتانيايي مربوط به جنگ جهاني اول در جنوب بصره نشان مي دهد.اين كودكان با اسلحه در لابه لاي سنگ قبرهاي قديمي به بازي جنگي مشغولند.با ديدن اين تصوير همزمان وضعيت اسفبار كنوني عراق تحت سيطره اشغالگران و خاطره جنگي قديمي تر در اذهان زنده مي  شوند.
جنگ قديمي تر كه در زماني كه عراق تحت سلطه بريتانيا قرار داشت به وقوع پيوست. در اين زمان، عراق، بين النهرين و بخشي از مستعمرات انگليس محسوب مي  شد، انگليسي  ها طي اين دوران عراق را پايگاه خود جهت مقابله با امپراتوري عثماني قرار دادند. عثماني ها در جرگه متحدين و در كنار آلمان عليه متفقين مي جنگيدند. در جريان جنگ جهاني اول قواي متفقين پيروز شده و در نتيجه اين جنگ، عراق به طور كامل از سلطه عثماني، خارج شد و طي قرارداد ورساي در سال 1919 به قيموميت بريتانيا درآمد تا با به كار گماشتن پادشاهان دست نشانده عملاً  عراق را مانند يك مستعمره اداره كند.
003144.jpg
ديكتاتور در دادگاه
در تصوير صدام حسين ديكتاتور پيشين عراق در دادگاه محاكمه، مشاهده مي شود. هفدهمين جلسه دادگاه او در مورد جناياتي كه در روستاي الدجيل انجام گرفته است ديروز برگزار شد. اين در حالي است كه شانزدهمين جلسه دادگاه او دوشنبه بدون حضور او برگزار شد. در اين جلسه قاضي رئوف رشيد عبدالرحمن از اهالي حلبچه كه اين دادگاه را اداره مي كرد، به اظهارات متهمان از جمله محمد الغراوي 63 ساله از مسئولان حزب بعث در روستاي الرجيل و عوادالبندر 62 ساله، رئيس دادگاه انقلاب عراق گوش داد. البندر اعتراف كرده است كه خودش دستور قتل 148 تن از روستائيان الدجيل را صادر كرده است. وي همچنين شيعيان الدجيل را متهم به مشاركت در توطئه حزب الدعوه براي كشتن صدام كرده است. دادگاه محاكمه صدام تا به حال چندين بار به خاطر حركات و رفتارهاي غيررسمي ديكتاتور سابق تعطيل شده است. صدام در اين دادگاه به اظهارنظر هاي مختلفي پرداخته است و هنوز خود را رئيس جمهور قانوني عراق مي داند.
003147.jpg
نخست وزير بر لبه پرتگاه
تصوير، نخست وزير كره جنوبي را ساعاتي پس از تقديم كردن استعفايش به روموهيون رئيس جمهوري اين كشور نشان مي دهد. سخنگوي رئيس جمهوري كره جنوبي در اين باره گفت: در پي انتقادات روزافزون حزب مخالف از نخست وزير مبني بر اين كه وي در زماني كه بايد به اعتصاب كاركنان راه آهن رسيدگي مي كرد، مشغول بازي گلف بوده، نخست وزير روز سه شنبه استعفاي خود را تقديم رئيس جمهوري كرد.
كيم مان سو افزود: رئيس جمهوري پس از دريافت گزارش كامل اين رسوايي درباره سرنوشت نخست وزير تصميم خواهد گرفت.لي هائه چان نخست وزير به دليل بازي گلف اول مارس (10 اسفند) در اولين روز اعتصاب سراسري كاركنان راه آهن، تحت انتقادات شديد مخالفان و مردم قرار گرفته است.اگرچه روز اول مارس به مناسبت سالگرد قيام مردم كره عليه حكومت استعماري ژاپن (1919) تعطيل رسمي بود، اما مردم كره از مقامات بلند پايه انتظار دارند در زمان هاي بحراني بي وقفه كار كنند.نخست وزيري در كره جنوبي بيشتر يك سمت تشريفاتي است، زيرا قدرت عمدتاً در دستان رئيس جمهوري است.
003162.jpg
اهتزاز پرچم تغيير يافته
عكس بالا تصوير پرچم جديد ونزوئلا را نشان مي دهد. هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا، رسماً  پرچم جديد كشورش را در رژه اي نظامي به نمايش گذاشت. اين اقدام در حالي از سوي چاوز انجام گرفت كه هفته گذشته پارلمان ونزوئلا اعمال چندين تغيير در پرچم دويست ساله  اين كشور را تصويب كرد.يكي از اين تغييرات افزودن ستاره اي به هفت ستاره پرچم براي تقدير از سهم استان گويانا در مبارزه ونزوئلا براي كسب استقلال در قرن هجدهم ميلادي است. افزودن يك ستاره به هفت ستاره پرچم ونزوئلا دليل ديگري نيز دارد؛ هشتمين ستاره پرچم ونزوئلا براي گرامي داشت ياد و خاطره سيمون بوليوار، رهبر استقلال طلب آمريكاي لاتين در قرن نوزدهم كه شخصيت محبوب و مورد ستايش چاوز است، افزوده شد.

جهانشهر
شهر تماشا
گزارش
دخل و خرج
درمانگاه
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
يك شهروند
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |