پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۳ - Apr 6, 2006
هيأت مديره جديد بورس تا نيمه ارديبهشت مستقر مي شود
گروه بورس: در حالي كه از يك ماه پيش به اين سو خبري درباره نحوه انتخاب و چگونگي گزينش هيأت مديره جديد سازمان بورس اوراق بهادار منتشر نشده، سخنگوي بورس از اجرايي شدن قانون جديد بازار اوراق بهادار در نيمه ارديبهشت ماه خبر مي  دهد.
برخي منابع خبري اعلام كرده اند مراجع تصميم گيرنده درباره تعيين هيأت مديره پنج نفره سازمان جديد بورس و اوراق بهادار دچار اختلافاتي هستند و در اين ميان عده اي معتقدند وزارت اقتصاد بايد معياري مشخص براي انتخاب اولين هيأت مديره بورس و مجري اصلي قانون جديد تعيين كند. بر اين اساس، اعضاي شوراي بورس در نظر دارند همزمان با تعيين اين معيارها، افرادي با كارايي هاي مختلف را براي عضويت در هيأت مديره معرفي كنند. در اين ميان حيدر مستخدمين حسيني كه از جمله اولين افرادي بود كه چنين پيشنهادي را مطرح كرد و در گفت وگو با خبرگزاري «مهر» گفت: قانون جديد بازار سرمايه از نيمه اول ارديبهشت ماه سال جاري در كشور اجرايي مي شود.
سخنگوي بورس آخرين مهلت قانوني اجرايي شدن قانون جديد بازار سرمايه را ۷ ارديبهشت ماه سال جاري اعلام كرد و اذعان داشت: براساس تبصره ۲ ماده يك قانون جديد بازار سرمايه ۱۵ روز پس از درج در روزنامه رسمي در كشور اجرايي خواهد شد.
رئيس هيئت مديره بورس اوراق بهادار حداكثر مهلت قانوني قانون گذار را ۴ ماه دانست و افزود: تا نيمه اول ارديبهشت ماه سال جاري قانون جديد بازار سرمايه در كشور بايد اجرايي شود. به اين ترتيب نيمه اول ارديبهشت ماه سال جاري آغاز به كار هيئت مديره جديد سازمان بورس است. بر اين اساس اساسنامه جديد شركت هاي بورسي از ۷ ارديبهشت ماه سال جاري در كشور اجرايي خواهد شد.

تلاش براي تشكيل شعبه انجمن بازرسان رسمي تقلب در بورس تهران
010095.jpg
گروه بورس: فصل مجامع شركت هاي بورس تهران رفته رفته آغاز مي شود. آن چه در زمان برگزاري مجامع، براي سهامداران جزء، بيشتر به چشم مي آيد، سود نقدي قابل تقسيم بين آنهاست. در حالي كه اين موضوع، شايد يكي از فرعي ترين دستور كارهاي مجامع شركت هاست. متأسفانه سال هاست كه كمتر كسي به گزارش هاي حسابرسي ارائه شده در مجامع دقت مي كند.
غلامحسين دواني، حسابرسي معتمد بورس تهران، ضمن تحليل چنين رويدادي با تأسف مي گويد: سودسازي به هر طريق از عوامل تخريب بازار در سال هاي اخير بوده است. وقتي در مجامع شركت ها سهامداران جزء و عمده براي مديران سودساز هورا مي كشيدند و به گزارش هاي حسابرسي توجه نمي كردند، بايد انتظار ركود فعلي را هم داشت.
او درباره مهمترين چالشي كه بازار سرمايه را تهديد مي كند، مي گويد: با توجه به فعل و انفعالاتي كه در سه سال گذشته در بازارهاي سرمايه رخ داده و با توجه به تحقيقات موجود در بازار سرمايه آمريكا و ديگر بازارها مهمترين چالش  بازار سرمايه «تقلب و دستكاري قيمت ها» است زيرا حتي در شرايطي كه كشور هيچ گونه معضل سياسي نداشته باشد عده اي هميشه در صدد خواهند بود با دستكاري قيمت و قيمت هاي ساختگي كه از طريق يك شبكه منظم و پيچيده عمل مي كنند بازار سهام را به نفع خود مصادره كنند كه چنين امري جز با تقلب صورت نخواهد گرفت. آمار انجمن بازرسان تقلب در آمريكا نشان مي دهد، حجم تقلبات مالي در سال معادل ۴۰۰ ميليارد دلار است. چنين بازاري مشتاق زياد دارد. در همين رابطه در كشورهاي پيشرفته «انجمن بازرسان رسمي تقلب» تشكيل شده كه در حال حاضر دو تن از حسابرسان معتمد بورس تهران نيز عضو اين انجمن هستند. وظيفه اين انجمن كشف هر گونه تقلب در بنگاه هاي اقتصادي و ارائه گزارش سالانه تقلبات موجود در بازارهاي سرمايه جهاني به مردم اين كشور است. در حالي كه وظيفه حسابرسان برخورد با تقلب در چارچوب استانداردها است. انجمن مذكور وظيفه كشف تقلب در همه زمينه ها را بر عهده دارد. تا آنجا كه من شنيده ام اعضاي ايراني اين انجمن در صدد تشكيل شعبه آن در ايران نيز هستند.
از غلامحسين دواني مي  پرسيم آيا شما هم اعتقاد داريد كه موضوع انرژي هسته  اي و مسائل سياسي بورس را زمين گير كرده او پاسخ مي دهد: مطلقاً خير. بنده جزء آن افرادي بوده ام كه به طور مرتب با نگارش مقاله هايي در جهت مسئوليت هاي اجتماعي خود كوشش كردم آسيب هاي بورس را نقد كنم و همان روزهايي كه شاخص ۴۵۰۰ واحدي به سمت بالاي ده هزار خيز برمي داشت يادآور مي شدم كه مگر مي توان در اقتصادي كه رشد آن حداكثر ۴ درصد است شاهد رشد ۱۲۷ درصدي بورس باشيم. اما بورس بازان و سفته بازان كردند آنچه را كه مي خواستند. اما نكته اي كه نبايد از آن غافل شد تأثير مسائل سياسي بر اقتصاد كشور است كه هميشه به تناسب درجات در كشور وجود داشته است. مسائل اقتصادي تابع يك قانون است كه ساده ترين معادله آن «عرضه و تقاضا» است. بنابر اين با شعار و فرمول هاي ساده سياسي نمي توان به مقابله فرمول هاي رياضي اقتصادي رفت.
او ادامه مي دهد: بدون شك بازتاب مسائل سياسي اخير كشور بر حدت سقوط شاخص افزوده اما خزان بورس فرا رسيده بود و با ريزش برگ ها(سقوط قيمت ها تا مرز قيمت ذاتي) ادامه مي يابد و سپس با توجه به فرمول بديهي اقتصاد رشد و كاهش، صعود و افول مرتباً تكرار مي شوند. بنابر اين كساني كه وارد بازار سرمايه  مي شوند بايد قاعده بازي افول و صعود را بپذيرند زيرا اين قانون مندي است كه از آن گريزي نيست اما دامنه افول و صعود به نظارت و كنترل مسئولان بازار سرمايه  باز مي گردد يعني جامعه انتظار دارد كه ناظر بازار سرمايه كيفيت نظارت خود را چنان مطلوب نمايد كه دامنه هاي وسيع افول صورت نگيرد.
به اين حسابرس معتمد بورس مي گوييم: عده اي حسابرسان را مقصر مي دانند كه چرا در گزارش هاي حسابرسي موارد تقلب و يا سودهي را افشا نكرده اند؛ پاسخ شما چيست؟ او تأكيد مي كند: واقعيت آن است كه بازار سرمايه كشور هم مثل ساير بازارهاست اما به علت حضور نسبي و مستقيم سهامداران گفته مي شود كه بورس شاخص اقتصاد است به طوري كه با بالا و پايين رفتن شاخص بورس، شاخك هاي اقتصاد هم به نوسان مي افتاد. گرايشي كه تصور مي كرد بورس كشور مي تواند نقطه اتكاي اصلي اقتصاد باشد باعث شد اقبال عمومي با ايجاد يك جو رواني به جايي برسد كه برخي مديران با همراهي و اتفاق تيم مخصوص خود در صدد كسب بهره برداري از اين وضعيت برآمدند و حتي تعدادي از آنها يك ساله ره چند ساله را طي كردند. امروز كه وقايع آنرون  و ورلد كام و بورس دوبي را با دقت مطالعه مي كنيم متوجه شباهت هاي زيادي بين خريد و فروش سهام برخي شركت ها در ايران با اين دو جريان مي شويم كه بايد سازمان بورس با ياري حسابرسان و نهادهاي نظارتي ديگر راه كارهاي مقابله با اين ترفندها را كشف و با افشاي به موقع آنها از آسيب به بازار جلوگيري كنند. در همين رابطه افشاي به موقع اطلاعات يكي از شركت هايي كه حامل آثار آسيب به بازار بود در چند ماه گذشته از جمله اين اقدامات بوده است. اما به هر حال بازيگران بازار سرمايه(سهامداران جزء) بايد توجه كنند كه بازار سرمايه ذاتاً آسيب پذيرست و در بهترين نظارت ها صرفاً مي توان حجم آسيب را كاهش داد اما نمي توان آن را از بين برد. شايد متوليان بازار فكر كرده اند كه اگر بخواهند جلوي تخلفات را بگيرند، عده اي سرمايه خود را بيرون مي برند و يا اعمال مقررات انضباطي باعث كاهش سرمايه در بازار مي شود كه اين گرايش متأسفانه وجود داشت اما تجربه همين دو سال گذشته نشان داد كه بدون برخورد جدي با متخلفان بازار نابود خواهد شد. قانون تجارت ايران عليرغم قدمت آن در مواد ۲۴۳ تا ۲۶۹ مقررات تنبيهي خوبي مقرر داشته اما كيفر متناسبي با اين مقررات وجود ندارد زيرا اين مقررات تنبيهي به سال هاي ۱۳۰۰ باز مي گردد اما در سال ۱۳۸۴ همين ضعف در آيين نامه انضباطي شركت هاي پذيرفته شده در بورس مصوب ۳۰ شهريور ۷۶ نيز وجود دارد كه حتي يك مورد مقررات تنبيهي و جزايي براي مديران متخلف پيش بيني نشده است در حالي كه بورس آمريكا از طريق دادگاه هاي خاص براي مديران متقلب آنرون و ورلدكام مقررات جزايي تا ۲۵ سال زندان اعمال كرده است.
او مي گويد: حسابداران رسمي در فرآيند گزارش  حسابرسي تابع مقرراتي هستند به نام استانداردهاي حسابرسي كه مرجع استاندارد گذار ايراني(سازمان حسابرسي) آن را تدوين كرده است لذا اگر كسي بخواهد حسابداران رسمي را مورد عتاب و مسئوليت قرار دهد صرفاً در چارچوب اين استانداردها مي تواند ادعا كند مگر آن كه كساني باشند كه خود استانداردها را هم داراي اشكال ببينند كه در چنين حالتي بايد مرجع استانداردگذار را قانع كنند كه استانداردها را اصلاح كند. در غير اين صورت وقتي حسابداران رسمي در گزارشات خود عدم رعايت برخي قوانين موضوعه را توسط مديران گزارش مي كنند، وقتي حسابداران رسمي با انشاء و ادبيات حسابرسي برخي فعاليت هاي شركت ها و عملكرد مديران را مورد ترديد قرار مي دهند اما صاحبان سهام(يعني دوستان همان مديران) و ناظر بازار سرمايه(سازمان بورس) با اين گزارش ها جدي برخورد نكردند نمي توان از حسابداران رسمي انتظار شق القمر داشت. البته قبول دارم كه ممكن است برخي گزارش هاي حسابرسي هم داراي اشكال و خدشه بردار باشد اما در مجموع آثار تخريبي سقوط شاخص به ويژه در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ ناشي از گزارشات حسابرسي نبوده بلكه سرمستي مسئولان بازار سرمايه و شوق دستيابي به سودهاي كاذب توسط برخي بازيگران بازار سرمايه، بورس را به مصيبت انداخت. خوشبختانه در دي ماه سال گذشته دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي گزارش تحقيقي در مورد «وضعيت بازار سرمايه با توجه به بحران هاي پيش رو» منتشر ساخته كه حكايت از انجام تقلب، حباب سازي و حباب قيمت ها در بورس داشته لذا نمي توان بازي «كي بود كي بود من نبودم» را در بورس خيلي جدي گرفت.
دواني با اشاره به تجربه جهاني مي گويد: نكته ديگري كه هم در بازار آمريكا و هم در بازار ايران شايع بود و از عوامل تخريب بازار بود «مديريت سود» يا «سودسازي به هرطريق» بود كه متأسفانه هم سهامداران و هم دستگاه ناظر بازار فريب اين ترفند را خوردند. وقتي در مجامع همين شركت هايي كه سهام آنها پنج برابر سقوط كرده سهامداران(عمده و جزء) براي مديران سودساز هورا مي كشيدند و به گزارش هاي حسابرسي توجه نمي كردند نمي توان انتظار سقوط را نداشت.
به گفته دواني سهامداران به طور عموم فقط ويرايش نهايي گزارش حسابرسي را مي بينند در حالي كه اگر سهامداران بدانند كه اين گزارش نهايي ماحصل تغيير چندين پيش نويس گزارش و تعديل حساب ها از طرف شركت مي باشد آن گاه خواهند دانست كه چنانچه حسابرسي نباشد چه اتفاقاتي خواهد افتاد. تحقيقات به عمل آمده درباره اثربخشي حسابرسي هاي مستقل نشان مي دهد كه در صورت عدم حسابرسي شركت  ها بايد انتظار داشت كه بيش از چهل درصد اشتباه در سود خالص و جمع دارايي ها به وقوع پيوندد.
از حسابرس معتمد بورس مي پرسيم چرا اين مسائل امروز مطرح مي شود؟ او پاسخ مي دهد: چه عرض كنم. ما به سهم خود از سال ۱۳۷۴ تاكنون به صورت مكرر اين مسائل را نوشته ايم، گفته ايم و در سخنراني و مصاحبه هم بيان كرديم. ولي كو گوش شنوا، خيلي ها به ما ايراد مي گرفتند و مي گيرند و مي گفتند شما حسابرس هستيد چه كار به اين كارها داريد و حتي كار به جايي رسيد كه تهديدمان كردند كه شما را تغيير مي دهيم و تغيير هم دادند ولي چه شد؟ روسياهي براي زغال ماند.

سرمايه گذاري سايپا افزايش سرمايه را ثبت كرد
گروه بورس: شركت سرمايه گذاري سايپا افزايش سرمايه خود را به ثبت رساند.
به گزارش همشهري بر اين اساس سرمايه اين شركت از مبلع ۶/۲۱ ميليارد ريال به يك هزار ميليارد ريال تغيير كرد.
بنابراين گزارش، نام شركت پيش از اين صنايع رنگ و رزين طيف سايپا بود كه بنابر تصميم مجمع عمومي فوق العاده، به سرمايه گذاري سايپا تغيير يافت.

تشكيل صف خريد براي سهام پتروشيمي اصفهان
گروه بورس: در جريان دادوستدهاي ديروز بورس تهران سهام پتروشيمي اصفهان هم به فهرست سهم هاي پرطرفدار پيوست.
به گزارش همشهري بيشترين صف خريد روز گذشته براي سهام سه شركت معادن بافق، فروموليبدن كرمان و پتروشيمي اصفهان تشكيل شد. در اين روز حجم تقاضا براي خريد سهام معادن بافق به شدت افزايش يافت به طوري كه حدود ۱۰۰ نفر براي خريد ۸۷۷ هزار سهم اين شركت به ارزش ۵ميليارد ريال برگه دستور خريد پر كردند. ۱۸۸ نفر نيز برگه هاي دستور خريد مربوط به ۷/۱ميليون سهم فروموليبدن كرمان را پر كرده، به كارگزاران بورس تهران تحويل دادند.
ارزش دستور خريدهاي صادر شده براي سهام اين شركت روز گذشته ۴/۳ ميليارد ريال برآورد شد. همچنين ديروز ۱۰۱ نفر تقاضاي خريد ۴۱۳ هزار و ۴۰۰ سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۳/۲ ميليارد ريال را داشتند. در اين روز كاري سهام شركت هايي چون سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري مسكن، سايپا، زانتيا و چادرملو بازارگرداني شد و به اين ترتيب كارگزاران بازارگردان به روان شدن بازار كمك كردند.
روز گذشته تعداد دستور فروش هاي صادر شده براي سهام سيمان فارس و خوزستان افزايش يافت و ۴۰۷ نفر ۵/۱ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۴/۷ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند. ۲۰۹ نفر هم ۶/۱ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۶/۶ ميليارد ريال را ديروز در بازار عرضه كردند. سيمان كرمان، سيمان خاش، تراكتور سازي ايران و لوله و تجهيزات سديد هم از جمله شركت هايي بودند كه روز گذشته پس از شركت هاي ياد شده بيشترين دستور فروش هاي صادر شده را به خود اختصاص دادند.

اطلاعات مربوط به پيش بيني سود ۱۰ شركت منتشر شد
گروه بورس: ۱۰ شركت در آستانه برگزاري مجامع خود اطلاعات مربوط به پيش بيني درآمد هر سهم را شفاف كردند.
به گزارش «همشهري» در اين ميان الكتريك خودرو شرق با پيش بيني سود يك هزار ريال و پس از آن چرخشگر با پيش بيني سود ۸۵۵ ريال بيشترين درآمد را به ازاي هر سهم خود در سال مالي ۸۵ اعلام كردند.
در اين گزارش پيش بيني سود شير پاستوريزه پگاه اصفهان ۷۶۷ ريال، ايران ارقام ۶۰۱ ريال، سايپا آذين ۵۶۸ ريال، سايپا شيشه ۴۴۲ ريال، نيلو ۳۶۸ ريال، كف ۳۰۴ و نوش مازندران ۲۲۲ ريال اعلام شده است.
بنابر اين گزارش كمترين پيش بيني سود مربوط به كارخانجات صنعتي و توليدي اتمسفر است كه درآمد هر سهم خود را ۱۹ ريال اعلام كرده است. در دو ماه پاياني سال گذشته نيز ۶۸ شركت در آستانه برگزاري مجامع خود اطلاعات مربوط به پيش بيني درآمد هر سهم خود را منتشر كرده بودند.

حركت شاخص افقي شد
010092.jpg
گروه بورس: افزايش ۵/۱ واحدي شاخص كل سهام ديروز موجب شد اين شاخص روي خطي افقي حركت كند و به رقم ۹ هزار و ۴۸۲ واحد نزديك شود.
به گزارش «همشهري» معاملات سرمايه گذاري ساختمان مهمترين عامل افزايش شاخص ها طي معاملات ديروز شناخته شد.
در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي باز هم روندي صعودي در پيش گرفت و با ۳ واحد افزايش به رقم ۹ هزار و ۱۶۵ واحد رسيد.اما در مقابل شاخص عملكرد تالار فرعي با ۵/۳ واحد افت به رقم ۹ هزار و ۸۴۵ واحد كاهش يافت.در اين روز كاري اگر چه شاخص صنعت با ۴/۱ واحد افزايش عملكرد شركت هاي صنعتي را مثبت ارزيابي كرد و به ۷ هزار و ۴۳۹ واحد رسيد، اما شاخص واسطه گري هاي مالي دو واحد ديگر افت را در كارنامه خود ثبت كرد تا در رقم ۲۱ هزار و ۱۵۹ واحد ثابت شود. اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد. معاملات ديروز منجر به افت ۱۷ واحدي شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي و رشد ۱۰ واحدي شاخص سهام وسايل نقليه شد و شاخص بازده نقدي و قيمت را با ۴۸۴ واحد افزايش مواجه ساخت.

آخرين اخبار از عرضه سهام مپنا
شانا: براي فراهم شدن شرايط عرضه سهام مپنا در تالارهاي بورس بايد دولت به جمع بندي مشخصي برسد.
موسي زمان، مدير عامل مپنا با بيان اين مطلب گفت: سهام شركت مپنا در بورس پذيرفته شده است. كارهاي آن هم در دولت قبلي پيش رفت و مجوز واگذاري آن صادر شد. اما همزمان با تغيير دولت آماده واگذاري شد به اين ترتيب به رغم اينكه براي عرضه در بورس آماده بود مسئولان دولت قبلي ترجيح دادند كه اين موضوع را دولت جديد انجام دهد. او افزود: موضوع اين است كه در دولت جديد هنوز سياست  واگذاري مشخصي در اين زمينه به شركت ابلاغ نشده است. به بيان ديگر از نظر شركت مپنا و بورس همه اقدام ها انجام شده است، اما قاعدتاً همه اقدامات بستگي به تصميم دولت دارد.
او تأكيد كرد: ما هنوز از تالار فرعي بورس خارج نشده ايم. اما به نظر مي رسد به دليل علاقه اي كه ميان بورس و شركت مپنا براي حضور ما در اين بازار وجود دارد، هنوز اسم شركت از تالار فرعي برداشته نشده است. با اين حال بورس چند بار به ما تذكر داده است و ما هم اين تذكرات را به سهامداران منتقل كرده ايم. ولي به نظر مي رسد كه اين فهم مشترك در بورس وجود دارد كه بايد فرصتي را تا رسيدن مجموعه اقتصادي دولت به يك جمع بندي مناسب بايد قائل شد.
در مجموع به نظر مي رسد كه با توجه به بحث سهام عدالت و چگونگي توزيع آن، هنوز فرصتي پيش نيامده است كه دولت به كارهاي كوچك تري مانند اين بپردازد.
او درباره احتمال واگذاري سهام شركت مپنا در قالب سهام عدالت گفت: اين در حيطه تصميم گيري هاي مديران شركت نيست و بايد دولت خود تصميم بگيرد.

زمان برگزاري مجمع جابرابن حيان اعلام شد
گروه بورس: مجمع عمومي عادي سالانه شركت داروسازي جابرابن حيان ۲۰ فروردين ماه جاري برگزار مي شود.
به گزارش همشهري سهامداران اين شركت مي توانند در اين روز رأس ساعت ۱۵ براي شركت در اين مجمع به محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مراجعه كنند.در مجمع يادشده ضمن بررسي صورتهاي مالي جابرابن حيان اعضاي هيأت مديره شركت نيز انتخاب مي شوند.

روايت يك كارگزار از چشم انداز بورس در سال ۸۵
ايسنا: سال ۸۵ را مي توان به نوعي سال نهادسازي و نهادگرايي در بورس قلمداد كرد، اين نهادسازي همراه با ايجاد تشكل هاي جديد و زيرساختارهاي قانوني خواهد بود.
حسين خزلي خرازي مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي با اشاره به اين كه بازار به دليل كنترل هاي متعدد در پايان سال گذشته تقريبا تعطيل شده بود، خاطرنشان كرد: نبايد در مكانيزم هايي كه در بازار طراحي شده دست كاري كرد بلكه بايد با آوردن اهرم هاي جديد همان مكانيزم ها را به خوبي به كار برد.
مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي در پاسخ به اين پرسش كه با داشتن قانون جديد بازار اوراق بهادار وضعيت بورس مطلوب خواهد شد؟ تأكيد كرد: قانون جديد هيچ ربطي به وضع بازار، قيمت و شاخص ندارد، تمام هم و غم قانون، قانونگذار و مجريان جديد ايجاد زيرساختارهاي اصلي بازار است.
به گفته او سال ۸۵ را مي توان به نوعي سال نهادسازي و نهادگرايي در بورس قلمداد كرد كه اين نهادسازي همراه با ايجاد تشكل هاي جديد، ايجاد زيرساختارهاي قانوني و آيين نامه مند كردن بازارها خواهد بود. وضعيت بورس به وضعيت عمومي اقتصادي و سياست كشور مرتبط است.
خرازي با بيان اين كه بازار از بسياري از پارامترها و يا عوامل اقتصادي، سياسي، اجتماعي تأثير مي پذيرد، تصريح كرد: اما مشكل هميشگي مان سازمان  دهي بازار است و با قانون و مجريان جديد سازماندهي مجدد انجام مي شود. بورس در دوره گذار قرار دارد، خيلي از مسئولان قدرت و زمان تصميم گيري ندارند مسئولان جديد مشخص نشده اند، بنابراين نبايد از آنها توقع داشت؛ بايد صبر كرد تا سازماندهي انجام شود.
خرازي ضمن تأكيد بر اين كه بازار سرمايه  ما، بازار غيرقابل پيش بيني است، گفت: براي پيش بيني بازار بايد اطلاعات و محرك هاي تأثيرگذار را شناسايي كرده و در شرايطي كه محرك ها و ميزان نوسان محرك ها را نمي شناسيم نمي توانيم آينده بازار را پيش بيني كنيم.
او ادامه داد: مهم ترين اتفاقي كه در سال جديد رخ خواهد داد تأسيس نهادهاي جديد مرتبط با بازار سرمايه، تأسيس شركت هاي بورس فلزات، كشاورزي، نفت، كانون كارگزاران و ساير فعالان شركت  سپرده گذاري مركزي و تسويه وجوه و ساير نهادهاي قانوني از جمله اين نهادها خواهد بود كه از سال جديد در بازار سرمايه فعاليت خواهند كرد.

تحليل يك روزنامه آمريكايي از بورس نفت ايران
010098.jpg
ايرنا: يك روزنامه آمريكايي در گزارشي از طرح ايران براي ايجاد بورس معاملات نفتي در جزيره كيش نوشت: ايران طرحي براي از بين بردن آمريكا در دست دارد كه هيچ ارتباطي با بمب ندارد.
«سانفرانسيسكو كرونيكل» نوشت: ايران به جاي بمب، از نفت و يورو براي قتل شيطان بزرگ استفاده خواهد كرد.
اين روزنامه با استناد به مطالب اينترنتي، افزوده است: تهران حمله خود را با تأسيس يك مركز معاملاتي آغاز مي كند كه در آن به جاي دلار، از يورو استفاده خواهد شد. اين در حالي است كه تاكنون تنها ارز جهاني براي خريد نفت خام، دلار آمريكا بوده است و به اين ترتيب، بانك هاي مركزي كشورهايي كه براي خريد نفت دلار نگهداري مي كرده اند به صورت كلي دلارها را كنار خواهند گذاشت.
به نوشته اين روزنامه، در چنين وضعيتي با كاهش ارزش دلار، اقتصاد آمريكا ضعيف خواهد شد و به اين ترتيب، حاكميت واشنگتن بر جهان به خاطر آشفتگي به وجود آمده تجارت ارزها از بين خواهد رفت.
«به عنوان نمونه در يكي از مطالب اينترنتي درباره اين موضوع آمده است:
آمريكا به عراق حمله كرد چون صدام، نفت را به يورو مي فروخت بنابراين، همين كار را نيز با ايران انجام خواهيم داد. بايد گفت اختلافات در مورد برنامه هسته اي تهران، در واقع تلاش براي مخفي كردن نيّات واقعي واشنگتن يعني متوقف كردن بورس ايران است» .
كرونيكل در ادامه افزوده است: البته اين داستان ها داراي واقعياتي نيز هست.
به عنوان مثال ايران واقعاًَ قصد دارد يك مركز معاملات نفتي ايجاد كند و سال هاست كه در پي چنين ايده اي بوده است. بنا بر اين گزارش، بورس ايران احتمالاً به رقابت با مركز معاملات نيويوركي و مركز معاملات بين المللي نفت خام لندن كه دو مركز اصلي براي تجارت جهاني نفت است خواهد پرداخت.
«كريس كوك» مدير سابق بورس لندن كه براي نخستين بار پيشنهاد ساخت بورس را به ايران ارائه كرده، مي گويد: اين مركز معاملات احتمالاً ابتدا به فروش محصولات پتروشيمي خواهد پرداخت و پس از آن در صورت موافقت ديگر كشورهاي توليدكننده نفت، معاملات نفت خام در آن عرضه خواهد شد. بيشتر اقتصاددانان معتقدند: اگر بورس ايران تاسيس شود مي تواند، غيرمعقول بودن دلار را از بين ببرد كه به اين معنا است، كشورهاي ديگر براي خريد نفت به دلار احتياج نخواهند داشت.
به اين ترتيب با توجه به اين كه همه كشورهاي جهان نيازمند تهيه نفت هستند، لذا دلار به عنوان ارز برتر جهان شناخته شده است. حال اگر نفت با ارزهاي ديگر معامله شود، اين برتري از بين خواهد رفت و بخش بزرگي از قدرت بين المللي آمريكا را كاهش خواهد داد.
آمريكا، گزينه هاي اندكي براي واكنش به اين مسئله از جمله هك كردن و خرابكاري در اين مركز معاملات، از بين بردن آن، مذاكره با ايرانيان و اعلام جنگ كامل عليه آنهاست.

تغييرات قيمت سهام
چهارشنبه ۱۶ فروردين
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۱.۹۹
۱۰۹
۵,۵۷۸
معادن بافق
۱.۹۵
۳۰
۱,۵۶۹
درين كاشان
۱.۹۳
۱۵
۷۹۲
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۱
۲۱
۱,۱۲۰
پلي اكريل
۱.۹۱
۲۲
۱,۱۷۶
فنرسازي خاور
۱.۸۲
۹۱
۵,۰۸۲
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۱.۷۴
۹۷
۵,۶۷۱
سينا دارو
۱.۶۹
۱۱
۶۶۰
بهپاك
۱.۴
۲۲
۱,۵۹۴
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۳۸
۱۸
۱,۳۲۵
آبگينه
۱.۳۸
۱۶
۱,۱۷۷
كارخانه فارسيت درود
۱.۲۱
۱۷
۱,۴۲۰
فولاد كاويان
۱.۰۹
۶۶
۶,۱۳۶
پارس دارو
۰.۹۴
۴۰
۴,۲۷۸
ملي سرب و روي ايران
۰.۹۴
۵۴
۵,۷۸۲
ايران دارو
۰.۸۶
۸۱
۹,۴۸۶
توليد سموم علف كش
۰.۸
۵۲
۶,۵۵۲
داروسازي اسوه
۰.۷۶
۱۵
۱,۹۷۶
توليدفروموليبدن كرمان
۰.۶۶
۳۳
۵,۰۵۹
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰.۶۴
۱۹
۲,۹۹۹
ايران خودرو
۰.۴۸
۲
۴۲۳
پارس الكتريك
۰.۳۷
۷
۱,۹۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰.۳۵
۲۷
۷,۷۷۶
پتروشيمي آبادان
۰.۳۴
۷
۲,۰۶۹
گلتاش
۰.۳۱
۶
۱,۹۲۴
محورسازان ايران خودرو
۰.۲۹
۴
۱,۳۶۳
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰.۲۸
۵
۱,۸۰۸
سايپاآذين
۰.۲۳
۹
۳,۹۲۳
سايپا
۰.۲۳
۸
۳,۴۸۹
داده پردازي ايران
۰.۲۲
۲
۹۰۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۲
۱۸
۸,۸۵۹
سيمان شاهرود
۰.۱۶
۲۸
۱۸,۰۸۱
كالسيمين
۰.۱۴
۲
۱,۴۵۵
پارس خودرو
۰.۱
۵
۵,۰۷۹
سايپاديزل
۰.۰۶
۲
۳,۲۲۳
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰.۰۶
۱
۱,۶۰۲
بانك پارسيان
۰.۰۵
۱
۱,۹۷۳
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۰۴
۳
۷,۳۸۴
سيمان تهران
۰.۰۲
۱
۶,۲۵۲
آلومتك
۰.۰۲
۲
۸,۷۹۸
زامياد
۰.۰۱
۱
۹,۱۶۵
صنايع ريخته گري ايران
۰
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰
۰
۸۷۸
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰
۰
۳,۲۵۹
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۱,۱۶۱
لوله وماشين سازي ايران
۰
۰
۱,۳۴۵
قند پارس
۰
۰
۱,۱۱۷
سرمايه گذاري بهمن
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۲,۹۴۰
داروسازي كوثر
۰
۰
۴,۶۷۲
كارتن ايران
۰
۰
۱۱,۱۹۸
سنگ آهن گل گهر
۰
۰
۱,۸۱۷
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۰
۰
۴,۲۹۹
صنعتي دريايي ايران
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰
۰
۶,۱۱۴
معدني و صنعتي چادرملو
۰
۰
۱,۰۲۰
پلاستيك شاهين
۰
۰
۱,۳۶۰
صنعتي آما
۰
۰
۶۴۵
نورد و لوله اهواز
۰.۰۱-
۱-
۱۴,۵۶۹
نفت پارس
۰.۰۱-
۱-
۸,۹۴۲
سيمان شرق
۰.۰۲-
۱-
۴,۹۶۵
سيمان فارس و خوزستان
۰.۰۳-
۳-
۸,۷۷۰
شهد
۰.۰۳-
۱-
۳,۲۰۹
حمل و نقل توكا
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۲۱
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰.۰۴-
۱-
۲,۷۵۳
صنعتي بهشهر
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۸۲
قندنقش جهان
۰.۰۴-
۴-
۱۰,۳۱۲
پتروشيمي اراك
۰.۰۴-
۱-
۲,۸۲۰
فرآورده هاي نسوز پارس
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۸۲
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۰۵-
۳-
۵,۶۶۵
سيمان سپاهان
۰.۰۵-
۴-
۷,۸۹۶
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۰۵-
۱-
۲,۱۱۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۰۵-
۱-
۲,۱۶۹
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۰۶-
۱-
۱,۵۹۱
فرآورده هاي نسوز آذر
۰.۰۶-
۱-
۱,۵۹۷
قند مرودشت
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۹۱
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰.۰۶-
۴-
۶,۲۸۷
تولي پرس
۰.۰۸-
۱-
۱,۲۶۵
پتروشيمي شيراز
۰.۰۸-
۳-
۳,۵۵۵
ايران خودروديزل
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۵۶
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۰.۰۹-
۱-
۱,۰۷۳
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۰.۱-
۱-
۹۸۰
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۱-
۱-
۱,۰۱۵
ايران دوچرخ
۰.۱-
۱-
۹۸۰
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۱-
۴-
۴,۰۳۴
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۱-
۱۲-
۱۱,۶۵۳
پتروشيمي خارك
۰.۱-
۳-
۳,۱۴۳
الكتريك خودرو شرق
۰.۱۱-
۱۵-
۱۳,۱۵۳
نفت بهران
۰.۱۱-
۴-
۳,۶۲۳
لبنيات كالبر
۰.۱۱-
۲-
۱,۸۳۸
ماشين سازي نيرومحركه
۰.۱۲-
۳-
۲,۴۸۷
رايان سايپا
۰.۱۵-
۶-
۳,۸۹۱
صنايع كاغذسازي كاوه
۰.۱۵-
۲-
۱,۳۴۹
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۱۵-
۳-
۱,۹۹۲
حق تقدم الكتريك خودرو شرق
۰.۱۵-
۴-
۲,۵۸۱
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۱۷-
۱۱-
۶,۴۷۳
كابل باختر
۰.۲۱-
۴-
۱,۸۸۵
نيروترانس
۰.۲۱-
۴-
۱,۸۹۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰.۲۱-
۹-
۴,۳۰۴
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۲۱-
۵-
۲,۳۸۴
بانك كارآفرين
۰.۲۶-
۳-
۱,۱۶۴
مهركام پارس
۰.۳۲-
۶۰-
۱۸,۹۰۱
فرآوري موادمعدني ايران
۰.۳۴-
۱۳-
۳,۸۳۱
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۳۵-
۷-
۱,۹۷۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۰.۴۴-
۴-
۸۹۶
آبسال
۰.۴۵-
۲۶-
۵,۶۹۴
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۵۱-
۲۱-
۴,۰۵۹
تراكتورسازي ايران
۰.۵۲-
۸-
۱,۵۲۴
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۶۹-
۶-
۸۶۱
آزمايش
۰.۷۷-
۱۰-
۱,۲۹۳
سرمايه گذاري نيرو
۰.۹۳-
۱۳-
۱,۳۸۱
جوش و اكسيژن ايران
۱.۱۴-
۴۲-
۳,۶۳۹
ايران ارقام
۱.۷۸-
۴۸-
۲,۶۵۱
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۸۸-
۴۲-
۲,۱۸۹
كربن ايران
۱.۹۹-
۱۴۲-
۶,۹۷۸
صنايع جوشكاب يزد
۱.۹۹-
۷۱-
۳,۵۰۲
شاهد
۱.۹۹-
۸۸-
۴,۳۳۷
نورد آلومينيوم
۲.۱۷-
۱۵۷-
۷,۰۹۳
حق تقدم سيمان شاهرود
۶۹.۰۱-
۱۱۸-
۵۳
حق تقدم رينگ سازي مشهد
۷۹.۶۴-
۱۳۹۵۸-
۳,۵۶۹
حق تقدم سيمان سپاهان

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |