پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۳ - Apr 6, 2006
سازمان هواشناسي پيش بيني كرد
بارندگي در نيمه غربي كشور
و احتمال طغيان رودخانه ها
سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: نقشه هاي هواشناسي نشان مي دهند كه از ديروز سامانه بارش زايي از جنوب غرب و غرب وارد كشور شده است.
اين سامانه بارش زا طي امروز و فردا در نيمه غربي و دامنه هاي البرز و در روزهاي جمعه و شنبه به ترتيب نواحي مركزي و شرقي كشور را تحت تأثير قرار خواهد داد و از اواخر وقت شنبه از كشور خارج خواهد شد.
سامانه فوق سبب ناپايداريهايي به صورت رشد ابر، وزش باد و رگبار و رعد و برق در اين مناطق خواهد شد، لازم به ذكر است كه ريزش تگرگ نيز در برخي از مناطق ياد شده دور از انتظار نيست.
بر اين اساس طي ۲۴ ساعت آينده هواي كرانه هاي جنوبي درياي خزر نيمه ابري تا تمام ابري همراه با بارش باران و مه صبحگاهي، هواي استانهاي آذربايجان شرقي، غربي، اردبيل، كردستان و زنجان نيمه ابري تا تمام ابري همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد و هواي استانهاي كرمانشاه، ايلام، همدان، لرستان، چهارمحال و بختياري، مركزي، كهگيلويه و بويراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر ابري همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد. هواي استانهاي اصفهان ، قم و قزوين نيمه ابري تا تمام ابري همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد خواهد بود.
طي مدت ياد شده هواي استانهاي سمنان، خراسان شمالي و خراسان رضوي صاف تا قسمتي ابري در اواخر وقت افزايش ابر همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد، هواي استانهاي يزد و كرمان صاف تا قسمتي ابري در اواخر وقت افزايش ابر همراه با رگبار و رعد و برق، هواي استانهاي خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان صاف تا كمي ابري همراه با وزش باد و هواي استان هرمزگان و جزاير قشم، كيش، سيري، لاوان و تنب بزرگ و كوچك صاف تا قسمتي ابري همراه با مه صبحگاهي و غبار محلي و از سمت غرب نواحي فوق به تدريج افزايش ابر خواهد بود.
سازمان هواشناسي كشور در روز پنجشنبه آسمان استان تهران را نيمه ابري تا تمام ابري همراه با رگبار و رعد وبرق و وزش باد پيش بيني كرد كه حداقل و حداكثر دماي تهران در اين روز به ترتيب به ۱۴ و ۱۹ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

قاليباف: عمليات پروژه هاي عمراني شبانه روزي انجام مي شود
برنامه ها و اولويت هاي كاري شهرداري در سال ۸۵
010146.jpg
گروه شهري: ۲ هزار ميليارد تومان اعتبار كه از ناحيه بودجه، منابع درآمدي، تسهيلات بانكي و سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي از سوي شوراي اسلامي شهر براي شهرداري تهران لحاظ شده چشم انداز سالي پركار را پيش روي مديريت شهري در سال ۸۵ قرار داده است.
دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در حاشيه بازديد خود از منطقه ۱۷ با حضور در جمع خبرنگاران، نخستين مصاحبه مطبوعاتي و راديو تلويزيوني خود را در سال ۸۵ تجربه كرد.
به گزارش همشهري شهردار تهران در نظر دارد با توجه به رويكرد محله گرايي و تقويت شوراياري هاي محلات هر هفته با سركشي از محلات مختلف ضمن ديدار با معتمدين و برگزيدگان هر محله بر فعاليت خانه هاي سلامت، خانه هاي مشق، ورزش و بهداشت محلات از نزديك نظارت كند.
قاليباف در جمع خبرنگاران از اولويتهاي جدي شهرداري تهران در سال ۸۵ از جمله اتمام كليه پروژه هاي نيمه تمام سخن گفت و افزود: از ۲۵ فروردين ماه كليه پروژه هاي نيمه تمامي كه غالباً بين ۵ تا ۱۰ سال تأخير در بهره برداري مواجه هستند به صورت سه شيفته فعال شده و به مرور آماده بهره برداري خواهند شد.
وي در اين راستا از فعال شدن برخي پروژه هاي مشاركتي نيمه تمام تا سقف ۳۵۰ ميليارد تومان سخن گفت و ادامه داد: امسال بسترهاي لازم براي جذب سرمايه و مشاركت شبكه بانكي و سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي در پروژه هاي عمران شهري فراهم شده كه از جمله آن تقاضاي مطرح شده از طرف سفراي خارجي در حوزه بازيافت مواد، حمل و نقل عمومي و توسعه مراكز تفريحي و... است كه مشغول بررسي اين پيشنهادات هستيم.
قاليباف تأكيد كرد: در سال ۸۵ عمليات اجرايي هيچ پروژه اي به صورت يك شيفته نخواهد بود.
وي گفت: امسال برنامه توسعه امكانات به منظور پركردن اوقات فراغت شهروندان بويژه جوانان و بانوان را در دستور كار خود داريم به طوري كه در نظر داريم به اندازه ۱۵ سال گذشته در سال ۸۵ اقدام به احداث فضاهاي ورزشي، تفريحي ويژه بانوان و جوانان نماييم كه از جمله آنها احداث ۵۰۰ زمين چمن تا پايان سال ۸۵ است كه از اين تعداد ۱۵۰ زمين چمن ظرف چند روز آينده آماده بهره برداري خواهد بود.
بنا بر اين گزارش، توجه جدي به مكانيزه كردن جمع آوري زباله در ۱۴۰ ناحيه شهر تهران تا پايان سال ،۸۵ اجراي طرح بازيافت و تفكيك زباله  تر و خشك، انتقال محل دفن زباله از كهريزك، دفن بهداشتي زباله با حجم ۵ هزار تن، استخراج گاز متان انباشته شده در كهريزك، تقويت كيفيت عملكرد سامانه ۱۳۷ و افزايش رضايتمندي شهروندان تا ۷۰ درصد از ديگر برنامه هاي اعلام شده از سوي شهردار تهران است.
دكتر قاليباف اظهار داشت: شهرداري در يك عمليات بي سابقه طي يك ماهه ۱۵ اسفند ۸۴ تا ۱۵ فروردين ۸۵ ۳۰ هزار تن آسفالت براي پركردن چاله هاي معابر استفاده كرد و در نظر داريم كار لكه گيري و تعويض آسفالت معابر را در بعضي مناطق با توجه به مساعدشدن هوا آغاز كنيم.
شهردار تهران فروردين تا اواخر آبان ماه امسال را زمان پرداخت وام به يكصد هزار زوج جواني كه از قبل ثبت نام كرده بودند اعلام كرد و گفت: تا پايان اين فرصت ۸ ماهه هيچگونه ثبت نام جديدي از متقاضيان وام ازدواج صورت نخواهد گرفت.
شهردار تهران در پاسخ به سئوالي در مورد برنامه هاي مديريت شهري براي توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي در سال ۸۵ گفت: در نظر داريم ضمن افزايش ظرفيت ناوگان حمل و نقل عمومي اقدام به اصلاح شبكه حمل و نقل عمومي و مشاركت بخش خصوصي در اين حوزه نماييم به طوري كه در ايام تابستان شاهد تردد تاكسي هاي ون در مسيرخطوط ويژه اتوبوس در اتوبانها (خط سبز) خواهيم بود كه البته نمونه هايي از اين تاكسي ها در حال حاضر به طور آزمايشي در سطح شهر فعال شده اند.
قاليباف در مورد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اهدايي از سوي رياست جمهوري گفت: هنوز اين هديه تحويل شهرداري نشده است.
وي از تقويت سيستم نظارت و بازرسي بر عملكرد تاكسي ها سخن گفت و از شهروندان خواست دركنار بازرسان تاكسيراني در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به اطلاع شهرداري و تاكسيراني برسانند تا با توجه به هماهنگي هاي به عمل آمده با نيروي انتظامي و قوه قضائيه برخورد لازم با خاطيان صورت پذيرد.
قاليباف كه نخستين بازديد هفتگي خود را در سال ۸۵ از منطقه ۱۷ شهر تهران آغاز كرده در مورد طرح انتقال خطوط راه آهن تهران اهواز و تهران تبريز به زيرزمين توسط دولت خبر داد و هزينه آن را حدود ۶۰ ميليارد تومان اعلام كرد. وي گفت: در صورت اجراي اين طرح توسط دولت زمينه احداث خط مترو در كنار خطوط راه آهن منتقل شده به زيرزمين نيز فراهم خواهد شد.
عكس : عليرضا بني علي

دبير شوراي عالي ترافيك كشور:
تغيير ندادن ساعت ، ترافيك تهران را ۲۷ درصد كاهش مي دهد
010191.jpg
فارس: دبير شوراي عالي ترافيك كشور گفت: با تغييرندادن ساعت  امسال ۲۷ درصد كاهش ترافيك در ساعت اوج خواهيم داشت و سرعت متوسط جابجايي نيز ۱۹ درصد افزايش مي يابد.
كامران حاج نصرالهي افزود: ميزان صرفه جويي كه از منابع مالي و انساني در يك ساعت اوج ترافيك يعني بين ساعت ۱۵/۷ دقيقه تا ۱۵/۸ دقيقه از تغييرندادن ساعت مي شود رقمي حدود ۷۰ ميليارد ريال در يك ساعت از روز است.
وي در ادامه گفت: طبق مطالعاتي كه انجام شده، سفرهاي سواره شاغلان در بين ساعت ۵ صبح تا ۱۳ جمعا ۲ميليون و ۶۰ هزار و ۳۶۱ سفر است كه نسبت آن به اين شكل است كه شاغلان واحدهاي صنفي ۵۷ درصد ، كارمندان ادارات ۲۰ درصد، مراكز نظامي و انتظامي ۱۳درصد، فرهنگيان ۶درصد، كارمندان بانك ها ۲ درصد و دانشگاهيان ۲ درصد از اين سفرها را به خود اختصاص مي دهند.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور اظهار داشت: بيشترين حجم سفرهاي سواره شاغلان بين ساعت ۱۵/۷ دقيقه تا ۱۵/۸ دقيقه است كه ۳۶ درصد كل دو ميليون و ۶۰ هزار سفر را تشكيل مي دهد.
حاج نصرالهي در خصوص سفرهاي مراجعه كنندگان بين ساعات ۵ صبح تا ۱۳ گفت: اين افراد در اين ساعات جمعا ۵ ميليون و ۱۳۹ هزار و ۱۹۹ سفر را به خود اختصاص مي دهند كه ۴۰ درصد آن ها مراجعه كنندگان به واحدهاي صنفي، ۲۵ درصد دانش آموزان، ۱۶ درصد مراجعه كنندگان به ادارات، ۱۳ درصد مراجعه كنندگان به بانكها، ۶ درصد دانشجويان و يك درصد هم مراجعه كنندگان به مراكز نظامي و انتظامي هستند.وي ادامه داد: در سفرهاي مراجعه كنندگان نيز بيشترين حجم سفر در بين ساعات ۱۵/۷ دقيقه تا ۱۵/۸ دقيقه است كه حدود ۲۲ درصد از كل سفرهاي صبحگاهي مراجعه كنندگان را تشكيل مي دهد.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور تصريح كرد: با اين ارقام مشخص مي شود ساعت ۱۵/۷ دقيقه تا ۱۵/۸ دقيقه بيشترين حجم ترافيك در تهران وجود دارد و تقريبا تمام افراد به طور همزمان براي تمام كارها از خانه بيرون مي آيند و مشكل ترافيك را ايجاد مي كنند.
حاج نصرالهي اظهار داشت: بيشترين حجم سفرهاي مربوط به واحدهاي صنفي است كه طبق تحقيقي كه صورت گرفت علت مراجعه اين واحدهاي صنفي كه معمولا از ساعت ۹ مي بايد آغاز به كار كنند اين است كه چون بانك ها ساعت ۳۰/۷ صبح كار خود را آغاز مي كنند و ۱۰ صبح كلر را مي فرستند واحدهاي صنفي مجبورند براي انجام فعل و انفعالات نقدكردن چك ها صبح زود به بانك ها مراجعه كنند.وي گفت: براي اينكه قله ساعت اوج ترافيك را بشكنيم بايد با تغيير ساعت صنوف و ادارات اين ترافيك را پخش مي كرديم كه طبق اين تقسيم بندي جديد اول ساعت مدارس بعد ادارات بعد اصناف قرار مي گيرند.دبير شوراي عالي ترافيك كشور افزود: به بانك ها نيز اعلام شده است كلر خود را ساعت ۱۲ بفرستند تا مردم مجبور نشوند صبح زود به بانك ها مراجعه كنند.حاج نصرالهي با اشاره به بحث صرفه جويي انرژي با تغيير ساعات گفت: متاسفانه موضوعي كه در مصرف سوخت مورد توجه قرار نمي گيرد موضوع ترافيك است و در گذشته در تعيين ساعات كاري نيز به اين موضوع هيچ توجهي نمي شد در حاليكه ۲۷درصد مصرف انرژي در كشور مربوط به حمل و نقل است و انتظار داريم با اتفاقات ۲۷ درصد كاهش ترافيك در ساعت اوج ترافيك داشته باشيم.

رئيس شوراي شهر تهران:
اجراي مجدد طرح زوج و فرد خودروها نياز به بررسي نتايج آن داشت
فارس: رئيس شوراي شهر تهران گفت: اجراي مجدد طرح زوج و فرد خودروها نياز به بررسي نتايج اجراي طرح و هماهنگي با دستگاههاي مرتبط داشت.
مهدي چمران با اشاره به مصوبه سال ۸۳ هيأت وزيران در خصوص تفويض اختيارات تصميم گيري در مورد وضعيت ترافيكي تهران به وزيركشور تصريح كرد: بر اساس اين مصوبه وزير كشور مي تواند حتي بدون مصوبه مجدد شوراي عالي ترافيك كشور نسبت به اجراي اين طرح تصميم گيري كند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اجراي مجدد طرح بر اساس تصميم مستقيم وزيركشور بوده است، گفت: از اين موضوع دقيقا مطلع نيستم شايد هم شوراي عالي ترافيك كشور جلسه اي براي تصميم گيري در خصوص تداوم اجراي طرح تشكيل داده باشد كه از آن اطلاعي در اختيار نيست.
رئيس شوراي شهر تهران در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به اين كه شورا و شهرداري تهران دخالتي در تصميم گيري ها در خصوص مسائل مربوط به اين طرح به واسطه عدم عضويت در شوراي عالي ترافيك كشور ندارند، افزود: در صورتي كه مسئوليت تصميم گيري در اين زمينه برخلاف اختلاف نظرهاي موجود بر عهده شوراي شهر تهران است نه شوراي عالي ترافيك. وي با تاكيد بر اين كه اجراي مجدد طرح نياز به بررسي دقيق پيامدهاي مثبت و منفي آن دارد، تاكيد كرد: درست است كه اجراي اين طرح در كوتاه مدت تاثير خوبي در كاهش مشكلات ترافيكي تهران دارد اما اگر اجراي  آن بخواهد با روال فعلي بدون پيش بيني ساير الزامات مربوط به آن اعم از پاركينگ و وسايل نقليه عمومي ادامه يابد، معلوم نيست كه طرح تا چه مدت زماني قابليت اجرا دارد و بدون شك در بلندمدت نتايج مثبتي در پي نخواهد داشت.

وزن پل هاي فلزي تهران كاسته شد
ايرنا: مديرعامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهر تهران  گفت : با تعويض  روكش  پل هاي  فلزي  پايتخت ، يك ششم  از وزن  اين  پل ها كاسته شد كه  اين  امر كمك  زيادي  به  سبك شدن  پل  و افزايش  عمر آنها مي كند.
حسين  نصرآزاداني  ديروز با بيان  اينكه  پيشتر در هر مترمربع  از سطح  پل ها ۱۵۰ كيلوگرم  آسفالت وجود داشت ، تأكيد كرد: با تعويض  روكش  پل هاي  فلزي  كه از دو سال  پيش  آغاز شده ، در هر مترمربع  از سطح  پل ها ۲۵ كيلوگرم  آسفالت  استفاده  شده  است .
وي  مقاوم سازي  پل هاي  فلزي  تهران  را يكي  از ضروري ترين  نيازهاي  ترافيكي تهران  دانست  و افزود: در اين  راستا، در سال  جاري ، شهرداري  تعويض  روكش  دو پل  چوبي  و كالج  را آغاز كرد كه  از صبح  ديروز پل  چوبي  با روكش  جديد آسفالت بازگشايي  شد.
مديرعامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهر تهران  با بيان  اينكه  ۱۸ فروردين ماه  جاري  پل  كالج  بازگشايي  شود، گفت : درصورت  افزايش  نم  و رطوبت  هوا، زمان بهره برداري  از اين  پل  به  ۲۳ فروردين  ماه  موكول  خواهد شد.
وي  درخصوص  علل  تأخير در بهره برداري  از پل هاي  كالج  و چوبي ، به  بارندگي هاي  مداوم  نوروز امسال  تهران  اشاره  و تأكيد كرد: نوروز سال  گذشته ، تنها هفت ميلي متر بارش  باران  در تهران  داشتيم  و شهرداري  در پيش بيني  امسال  خود، بارش ۱۰ ميلي متري  باران  را مد نظر قرار داد و تعويض  روكش  پل ها را از ۲۸ اسفندماه  آغاز كرد.به  گفته  نصر آزاداني ، در سال  جاري ، تاكنون  ۲۷ ميلي  متر باران  در شهر تهران  باريده  است  كه  اين  مهم  موجب  شد بهره برداري  از پل ها در زمان  مقرر امكان پذير نباشد.
وي  با بيان  اينكه  بر روي  سطح  پل هاي  چوبي  و كالج  بيش  از دو هزار و ۳۰۰متر مربع  آسفالت  با هزينه  نهايي  سه  ميليارد ريال  كشيده  شده  است ، خاطرنشان كرد: احتمالا در تابستان  امسال ، روكش  پل  كريمخان  نيز تعويض  خواهد شد تا تمام  پل هاي  فلزي  تهران  روكش  جديد و استاندارد داشته  باشند.
مديرعامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهر تهران  در ادامه  به  كيفيت  نامطلوب آسفالت  توليدي  در كشور اشاره  و بر ضرورت  استانداردسازي  توليد، حمل  و مصرف آسفالت  در كشور تأكيد كرد.
وي  افزود: بايد استفاده  از آسفالت  پليمري  در تهران  توسعه  يابد تا لكه گيري  معابر و بزرگراه ها و تعويض  روكش  پل ها با سرعت  و كيفيت  بهتري  انجام شود.
به  گفته  نصرآزاداني ، آسفالت  گرم  و قير توليدي  دركشور با استانداردهاي روز فاصله  دارد و هم  اكنون  نوعي  افزودني هاي  مجاز در توليد آسفالت  در دنيا استفاده  مي شود كه  عمر آسفالت  را در شهرها افزايش  داده  و بايد با استفاده از اين  افزودني  در توليد آسفالت ، كيفيت  آسفالت  را تا ۳۰ سال  افزايش  داد.

مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري:
محل هاي توليدمثل موش هاي تهران طعمه گذاري مي شود
010179.jpg
ايرنا: شهرداري تهران به دنبال طرح عقيم سازي گربه هاي پايتخت از سوي انجمن حمايت از حيوانات استان تهران، در محل هاي توليد مثل موش هاي پايتخت طعمه گذاري مي كند.
مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران گفت: در سه ماهه نخست امسال و همزمان با فصل توليدمثل موش ها، طرح ضربتي و مكمل مبارزه با موش در تهران اجرا مي شود و كنترل مضاعف بر رشد جمعيت موش ها صورت مي گيرد.
مهندس علي كفايي محمدنژاد افزود:هم اكنون كارشناسان شهرداري مشغول بررسي زمان و محل هاي اجراي طرح ضربتي و مكمل مبارزه با موش هستند تا در اماكن توليد مثل موش ها طعمه گذاري شود.
وي با اشاره به مبارزه مستمر شهرداري تهران در مبارزه با موش ها، خاطرنشان كرد: رشد جمعيت موش ها در پايتخت به عوامل مختلف آب و هوا، شرايط زيست، خوراك و...بستگي دارد كه مي تواند جلوي رشد جمعيت موش ها را گرفته و يا آنها را كاهش دهد.
مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران با بيان اينكه آماري از تعداد موش هاي پايتخت وجود ندارد، گفت: آنچه مسلم است، رشد موشها در تهران كنترل شده و در قياس با ديگر شهرها به خصوص شهرهاي كشور روسيه، وضعيت مطلوب تري دارد.
وي با تأكيد بر بيماري زا نبودن موش هاي شهر تهران تصريح كرد: موش هاي تهران، از نوع موش هاي قهوه اي بوده كه بيماري زا نيست اما آلودگي هاي زياد زيست محيطي را به همراه دارد.
محمدنژاد يكي از عوامل موثر در رشد جمعيت موش ها را رعايت نشدن بهداشت و نظافت شهري دانست و ابراز اميدواري كرد با همكاري شهروندان در جلوگيري از ريختن زباله در انهار و نيز اجراي طرح عقيم سازي گربه ها، شرايط محيط زيست تهران وضعيت به مراتب بهتري پيدا كند.

بهشت زهرا ۱۰ سال ديگر براي تهراني ها جا دارد
فارس: مدير عامل سازمان بهشت زهراي شهرداري تهران با اشاره به كمبود جا براي دفن اموات شهروندان تهراني گفت: به منظور رفع اين مشكل ۱۶۰ هكتار زمين براي توسعه بهشت زهرا تملك شده است، ولي باز هم شهروندان تهراني تنها ۱۰ سال ديگر مي توانند اموات خود را در بهشت زهرا دفن كنند.
محمود رضاييان افزود: تملك ۱۶۰ هكتار زمين يادشده صورت گرفته ولي هنوز سازمان بهشت زهراي شهرداري تهران با شهرهاي مجاور، همانند باقرشهر و كهريزك كه به تازگي تبديل به شهر شده اند براي توسعه بهشت زهرا دچار مشكل شده است. وي ادامه داد: مسئولان اين دو شهر معتقد هستند، كه اين تملك ها در حريم شهر آنها رخ داده و نبايد شهروندان تهراني مرده هاي خود را در حريم شهر آنها دفن كنند. مديرعامل سازمان بهشت زهراي شهرداري تهران در پاسخ به اين سؤال كه آيا مشكل به وجود آمده برطرف مي شود، اظهار داشت: طرح توسعه سازمان بهشت زهرا بر اساس مصوبات قانوني صورت گرفته و قبل از اينكه باقرشهر و كهريزك تبديل به شهر شوند، اين طرح تصويب شده بود.
رضاييان گفت: سازمان بهشت زهرا تصميم دارد مشكلات به وجود آمده بين سازمان بهشت زهراي شهرداري تهران و شهرهاي مجاور را به طور مسالمت آميز برطرف كند.

پژواك
ماجراي جوايز بين المللي
بردن يك جايزه بين المللي توسط هر ايراني يك افتخار و توسط يك مدير ايراني البته افتخاري بزرگتر است. اما اگر اعطاي اين جايزه همراه با شبهات علمي باشد، البته ماجرا به موضوعي آزاردهنده تبديل خواهد شد.
براساس گزارش معتبرترين مرجع پايش فعاليت هاي زيست محيطي در جهان، در همه سال هاي گذشته شاخص پايداري محيط زيست در ايران سيري رو به قهقرا داشته است. براي مثال درحالي كه ازنظر پايداري زيست محيطي ايران در سال ۲۰۰۱ در رتبه ۱۰۵ جهان قرار داشته، چهار سال بعد در سال ۲۰۰۵ به رتبه ۱۳۲ سقوط كرده است. (گزارش مشترك دانشگاه هاي ييل و كلمبيا كه همه ساله در مجمع جهاني داووس ارايه شده و به عنوان مبنايي براي برنامه ريزي هاي كلان اقتصادي مورد استفاده قرار مي گيرد.)از اين نظر، عجيب است كه به مدير محيط زيست در سرزميني با چنين شرايط زيست محيطي رو به قهقرايي عنوان قهرمان بدهند.
ممكن است گفته شود جايزه به يك عمر فعاليت اهدا شده، اما مدير مذكور تا قبل از انتصاب به آن سمت مطلقا هيچ فعاليتي در حوزه محيط زيست نداشته است و وضعيت مديريت او هم به گونه اي بوده كه چنان قهقرايي نه در چهار سال اول مديريت و بلكه در چهار سال دوم مديريت او ثبت شده است. ممكن است پرسيده شود پس دليل اهداي آن جايزه ممكن چه بوده؟ موضوع بسيار ساده است: مبناي اهداي اينگونه جوايز اطلاعاتي است كه از سوي نهادهاي ملي براي سازمان بين المللي ارسال مي شود. پيش از اين نيز شاهد بوده ايم كه في المثل مديران ايرانگردي مدعي دريافت جايزه براي توسعه توريسم در ايران از سوي سازمان جهاني گردشگري شده اند درحالي كه بعداً ثابت شده اين مديران شمار ورود جهانگردان به ايران در دوره مديريت شان را چندين برابر ميزان واقعي به سازمان مذكور اعلام كرده اند. متاسفانه در ايران توليد و انتشار آمار از هيچگونه ضوابط حقوقي برخوردار نيست و حتي در مطبوعات داخلي مي توان روزانه چندين مورد از آمارهاي اغراق آميز، آلوده و نادرست را مشاهده كرد. نكته آخر اينكه در گزارش شاخص پايداري زيست محيطي در جهان، ايران نه در ميان ۲۱۰ كشور بلكه مابين ۱۴۶ كشور به رده ۱۳۲ رسيده است و بالاتر از ايران مشاهده اسامي كشورهايي همچون پاكستان، بروندي، زيمبابوه، موريتاني، چاد، بنگلادش، توگو، رواندا، آنگولا، گينه، بوركينافاسو و ... بسيار تكان دهنده است.

كاهش سود تسهيلات بانكي بازسازي بافت هاي فرسوده را تسريع مي كند
010188.jpg
ايسنا: «با توجه به برنامه هاي دولت در زمينه بازسازي بافت هاي فرسوده، بازسازي اين بافت ها در سال ۸۵ با سرعت بيش تري انجام خواهد شد.»
مهندس عطاالله آيت اللهي رئيس جامعه مهندسان مشاور ايران درباره وضعيت بازسازي بافت هاي فرسوده در سال ۸۵ ، افزود: « ركودي كه بر بازار مسكن كشور وجود دارد، نمي تواند تاثيري بر بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده بگذارد و اين روند را كند نمي كند.»
او بازسازي بافت هاي فرسوده را طرحي بلندمدت خواند و گفت: «سازمان ميراث فرهنگي نيز بايد هرچه زودتر در مورد شناسايي و بازسازي بافت هاي قديمي ارزشمند وارد عمل شود و اقدامات خود را آغاز كند تا وزارت مسكن بتواند در بافت هاي باقيمانده اقدام به تخريب كند.»
آيت الهي بيان كرد: «همچنين با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي، ميزان استفاده مالكان بافت هاي فرسوده براي بازسازي واحدهاي مسكوني فرسوده از تسهيلات بانكي افزايش مي يابد.»
وي با اشاره به لزوم جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي در بحث بازسازي بافت هاي فرسوده، تصريح كرد: «در اين راستا بايد تضمين هاي لازم از سوي دولت براي سرمايه گذار ايجاد شود تا روند بازسازي بافت هاي فرسوده سريع تر صورت گيرد.»
رييس جامعه مهندسان مشاور ايران گفت: «دولت برنامه ريزي هاي مدون و اجرايي در زمينه بافت هاي فرسوده دارد كه اين امر باعث سرعت روند بازسازي بافت هاي فرسوده مي شود.»
او افزود: «دولت بايد براي تامين منابع مالي مورد نياز بازسازي بافت هاي فرسوده اقدام و آنها را شناسايي كند، چراكه بازسازي اين بافت ها نيازمند اعتبارات بسيار سنگين است.»

بازارهاي سيار ميوه و تره بار
010182.jpg
سما: مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران گفت: تنها با كانكس داران و پيمانكاراني كه تخلف آنان محرز شود، برخورد قانوني خواهد شد.عبدالرحمن چراغعلي- مدير عامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران- با تاكيد بر اين كه كانكس هاي عرضه ميوه و تره بار كه خدمات مطلوب به شهروندان ارايه مي دهند به هيچ عنوان جمع آوري نخواهند شد، گفت: بر اساس قرارداد في مابين تنها با كانكس داران و پيمانكاران متخلف كه در ارايه خدمات مطلوب به شهروندان كوتاهي مي كنند، در چارچوب آيين نامه برخورد خواهد شد و به هيچ عنوان برنامه اي براي جمع آوري بازارهاي روز سيار ميوه و تره بار از سطح شهر وجود ندارد.

بودجه ۸۵ متروي تهران
010185.jpg
مهر: معاون پشتيباني شركت قطار شهري تهران و حومه اعلام كرد: هنوز بودجه سال ۸۵ مترو ابلاغ نشده و ميزان كسري بودجه سال جديد نيز در حال حاضر مشخص نيست.جعفر ربيعي افزود:با اشراف سازمان مديريت و برنامه ريزي بر حساسيت كار متروي شهر تهران در سيستم حمل و نقل عمومي، انتظار مي رود اين اعتبارات هرچه زودتر به شركت مترو اعلام شود.وي با اظهار اميدواري گفت: احتمال مي رود در سال جديد شركت قطار شهري تهران و حومه با كسري بودجه مواجه نشود.وي درخصوص افزايش قيمت بليت مترو گفت: تاكنون در اين باره از سوي شوراي شهر و شهرداري تصميمي گرفته نشده است.

حمايت از پژوهش شهر ي
010176.jpg
فارس: استاندار تهران گفت: به رغم حذف بودجه پژوهشي توسط مجلس، استانداري تهران از پژوهشهايي كه در حوزه رفع مسائل و مشكلات شهر تهران است حمايت مي كند.كامران دانشجو افزود: در شوراي توسعه وبرنامه ريزي استانداري اختياراتي در ارتباط با كل بودجه به شوراي توسعه و برنامه ريزي هر استاني داده اند كه با اين اختيارات استانداري تهران از پژوهشهايي كه در حوزه رفع مشكلات شهر تهران است، حمايت مي كند.استاندار تهران درباره چگونگي حمايت از طرح هاي علوم انساني، اجتماعي و صنعتي كه معضلات شهر را كاهش مي دهد، اظهار كرد: چگونگي حمايت از طرح ها و پژوهشها به كيفيت و چگونگي طرح بستگي دارد.

عضو شوراي شهر تهران:
حضور مردم در انجمن هاي معتمدين محله صوري نخواهد بود
مهر: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران با اشاره به آغاز زودهنگام فعاليت شوراياري ها ، هدف از تشكيل اين انجمنها را مشاركت و تعامل سازمان يافته مردم و دستگاههاي اجرايي عنوان كرد.
رسول خادم افزود: مشاركتهاي اجتماعي مردمي، استفاده از قابليت ها و توانايي هاي شهروندان در ساماندهي امور شهر و تعامل با حوزه هاي دولتي و عمومي ، از مهم ترين اهداف تشكيل شوراياري هاست.
وي سازماندهي اجتماعي در قالب انجمن هاي معتمدين محلات را از مباحث جدي اين طرح عنوان و تصريح كرد: اين سازماندهي ها با همكاري ۳۷۰ محله و همراهي دستگاههاي اجرايي خواهد بود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر نحوه تعامل اين انجمنها با دستگاههاي اجرايي و سازماندهي آنان در مرحله تداركات است و نحوه و زمان شروع به كار آنان تا هفته آينده به اطلاع عموم خواهد رسيد.
خادم در پاسخ به اين سؤال كه حضور مردم در اين انجمن ها به صورت واقعي يا صوري خواهد بود ، گفت: مشاركت مردم در چنين انجمن هايي تجربه اي جهاني است و از آنجا كه شناسايي مشكلات مردم و انتقال آن به مديران شهري و نظارت بر عملكرد مديران از اهداف عمده آن محسوب مي شود ، به طور قطع مشاركت نيز شكل واقعي خواهد داشت.

نگاه
010173.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |