گزارش همشهري از تأخير چندين ماهه يك لايحه
كاركنان و بازنشستگان دولت همچنان
چشم انتظار اجراي نظام پرداخت هماهنگ حقوق
مخبر كميسيون اقتصادي: در صورت تصويب اين لايحه،
اجراي آن بايد از ابتداي سال جاري مورد توجه قرار گيرد
|
|
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: با وجود الزامات قانوني دولت و مجلس براي بررسي و ارائه هرچه سريع تر لايحه مديريت خدمات كشوري تصويب و اجراي اين لايحه همچنان با تأخير مواجه است.
لايحه مديريت خدمات كشوري با تأخير ۱۳ ماهه از سوي دولت پيشين و پس از مصوبه مجلس مبني بر الزام دولت به ارائه اين لايحه در ارديبهشت سال ۸۴ به مجلس ارائه شد. اين لايحه كه در ۱۵ فصل تدوين شده بود با آغاز به كار دولت نهم با مخالفت هايي در مجلس همراه شد؛ به نحوي كه مركز پژوهش ها و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي لايحه مذكور را غيرقابل اجرا و داراي نواقص بسيار دانسته و معتقد بودند در لايحه فصل دهم مذكور پرداخت هماهنگ حقوق همه كاركنان دولت مورد توجه قرار نگرفته و براي هماهنگي حقوق بازنشستگان و قواي لشكري در لايحه مذكور راهكار مناسبي پيش بيني نشده است؛ همچنين بسياري از قوانين استخدامي مدنظر در اين لايحه با ايرادات اساسي مواجه است. با اين روند پيشنهادات مختلفي حتي براي ارائه لايحه جايگزين مطرح گرديد اما در نهايت مقرر شد تا كميسيون مشتركي متشكل از ۲۳ نفر از نمايندگان عضو كميسيون هاي مختلف مجلس تشكيل و لايحه مذكور را بررسي كند. اين كميسيون شور اول بررسي لايحه مذكور را به پايان رسانده و كليات اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد. با تصويب كليات عنوان مي شد كه لايحه مذكور تا قبل از بررسي بودجه ۸۵ در مجلس نهايي شده و در قانون بودجه اجرايي شود. اين در حالي است كه بررسي شور دوم و جزئيات اين لايحه هنوز به پايان نرسيده و حتي برخي معتقدند لايحه مذكور تا پايان سال نيز اجرايي نخواهد شد .گرچه بخشي از بار مالي لايحه مذكور با تصويب ۶۲۰ ميليارد تومان اعتبار براي افزايش حداقل حقوق بازنشستگان به ۲۰۰ هزار تومان در چارچوب لايحه بودجه ۸۵ تأمين شده و مقرر گرديده دولت متممي را براي پرداخت هماهنگ حقوق بازنشستگان به كميسيون مشترك ارائه كند اما اين كار هنوز اجرا نشده است. با اين روند بررسي و تصويب لايحه مذكور با تأخير مواجه شده است.
اهميت و تعيين كنندگي لايحه
عضو كميسيون مشترك و هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در زمينه علل تأخير در بررسي تصويب لايحه مذكور با اشاره به روند ارائه لايحه مي گويد: از اواخر مجلس پنجم پيگير ارائه لايحه مذكور بوده ايم و علي رغم تشكيل هيأت مشترك مجلس و دولت و دستور رئيس جمهور وقت متأسفانه اين لايحه در مجلس ششم ارائه نشد و در مجلس هفتم اولين مصوبه الزام دولت به ارائه لايحه مذكور طي مدت ۲ ماه بود و همچنين لايحه اي را گذرانديم كه بر اساس آن دولت موظف شد تا نظام هماهنگ متناسب با شاغلان را براي بازنشستگان نيز ارائه كند.
حميدرضا حاجي بابايي مي افزايد: در ارديبهشت ۸۴ دولت لايحه مديريت خدمات كشوري را ارائه كرد كه اين لايحه فقط در رابطه با شاغلان بود. به دليل اهميت كار كميسيون مشترك در مجلس تشكيل شد و شور اول و كليات لايحه در مجلس تصويب شد و اكنون در حال بررسي شور دوم هستيم. مذاكراتي را با دولت داشتيم و با توجه به اهميت پرداخت هماهنگ حقوق بازنشستگان هيأت پنج نفره اي از سوي دولت به كميسيون معرفي شدند. در ادامه ۲ كميته كه يكي مخصوص فصل دهم (حقوق و كارمزد) بود تشكيل شد و در اولين اقدام عنوان لايحه به نظام هماهنگ پرداخت شاغلان و بازنشستگان تغيير يافت.
وي مي گويد: بار مالي تطبيق حقوق بازنشستگان باعث مغايرت با اصل ۷۵ قانون اساسي بود كه در كميسيون تلفيق و با مصوبه مجلس ۶۲۰ ميليارد تومان بدين منظور تخصيص يافت و يكي از مهم ترين موانع برطرف شد.
حاجي بابايي با اشاره به برگزاري جلسات كميسيون مشترك در هر دوشنبه مي گويد: الگوهاي مختلف براي جايگزيني نظام هماهنگ پرداخت از جمله مباحث كنوني مطرح در كميسيون مشترك است. در جلسه هفته گذشته پيشنهادي توسط كميته براي جايگزين فصل دهم ارائه شده و جمع بندي آن به هفته جاري موكول شد. اميدواريم تا سه هفته آينده جمع بندي كلي آماده و در نوبت رسيدگي مجلس قرار گيرد تا در ۶ماهه اول امسال اين لايحه با توجه به شمول آن اجرايي شود چرا كه مجلس و دولت مدعي عدالت خواهي بوده و نظام هماهنگ پرداخت از مصاديق آن است. وي در مورد علل تأخير در بررسي و تصويب اين لايحه مي گويد: مهم ترين علت بزرگي كار است چرا كه اين لايحه بايد حداقل ۳۰ سال بر نظام اداري كشور حاكم باشد. اصل ۷۵ قانون اساسي و بار مالي لايحه از ديگر موانع بوده است. همچنين با توجه به اهميت لايحه مذكور بايد با دقت بيشتري بررسي شود تا حداقل اشكالات به تصويب برسد. از سوي ديگر اين لايحه با وجود طرفداران، مخالفيني دارد كه ممكن است در نظام هماهنگ كمتر منافع آنها تأمين شود و آنها به روش هاي مختلف ايجاد مشكل مي كنند، اما در مجموع اراده دولت و مجلس بر تصويب و اجراي هرچه سريع تر لايحه است.
تأخير در تصويب لايحه غيرقانوني و فاقد توجيه است
اين در حالي است كه مخبر كميسيون اقتصادي مجلس معتقد است هيچ توجيهي براي تأخير در بررسي و تصويب اين لايحه وجود ندارد. بر اين اساس چندي پيش به رئيس مجلس تذكر دادم كه اين لايحه از مطالبات جدي مردم است و مردم توقع دارند زودتر به تصويب برسد. اما از آنجا كه اين لايحه در كميسيون مشترك بررسي مي شود به دلايلي مانند اهميت لايحه و... بررسي آن را طولاني كرده و در حقيقت در حق مردم جفا شده است.
ايرج نديمي مي افزايد: اين لايحه حل مشكل انتصابات و استخدام، ارتقاء و افزايش پيشرفت شغلي و هماهنگ سازي حقوق در سطوح مشابه را دنبال مي كند. در حالي كه برخي در گذشته عمده ترين محور را الزام دولت به ارائه لايحه دانسته و معتقد بودند با اين كار بار مالي لايحه تامين خواهد شد، اما پس از ارائه لايحه توسط دولت گذشته بار مالي آن حل نشده است. هنوز دليل موجهي توسط مسئولان كميسيون مشترك به هيأت رئيسه در زمينه علل تأخير ارائه نشده و اين لايحه به طور غيرقانوني و بدون هيچ توجيهي نگه داشته است. دولت جديد مي تواند ديدگاه هاي خود را در بررسي كميسيون اعمال كند هيچ مشكلي از سوي دولت و مجلس وجود ندارد تا به استناد آن حق مردم اين چنين ضايع شود.وي مي گويد: اكنون نابرابري در نظام پرداخت وجود دارد كه مي تواند دليلي براي نارضايتي هايي باشد كه هيچ دستاوردي ندارد و مسئولان مربوطه با كوتاهي هاي غيرقابل گذشت در حال ضايع كردن حقوق مردم هستند. با اين روند به نظر نمي رسد اين لايحه تا ۳ ماه آينده نيز حتي به صحن مجلس آورده شود. براي جلوگيري از تضييع بيشتر حق مردم تلاش داريم كه هر وقت اين لايحه به تصويب رسد زمان اجراي قطعي آن را به اول سال برگردانيم. اگر اين لايحه در سال جاري به تصويب رسد آن را از ابتداي سال اجرايي خواهيم كرد و اين كمترين انتظار ممكن است.
قصور دولت گذشته در ارائه لايحه
عضو كميسيون اقتصادي و كميته مشترك بررسي اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي نيز طولاني شدن زمان بررسي لايحه را ناشي از كوتاهي دولت گذشته در ارائه آن دانسته و مي گويد: دولت قبلي براي پاسخگويي به طرح قانوني مجلس ۱۳ ماه طول داد و تمايلي به پاسخ نداشت اما با سؤال ۱۰۰ نماينده مجلس اين لايحه با ۲ ايراد اساسي به مجلس ارائه شد. در لايحه دولت بازنشستگان نيروهاي نظامي و انتظامي از قلم افتاده بودند و آنچه مجلس خواسته بود در اين لايحه ارائه نشده بود. مجلس نظام هماهنگ را خواسته بود اما دولت لايحه مديريت خدمات كشوري را براي شاغلان ارائه كرد.
حسن نوعي اقدم مي افزايد: اين دو بن بست، بررسي لايحه را با اشكال مواجه كرد. با تغيير دولت و جلسات مشترك مجلس و دولت مقرر شد متمم لايحه اي در رابطه با بازنشستگان ارائه شود كه اكنون در دستور بررسي نهايي دولت قرار دارد و اگر اين متمم ارائه شود مشكلات برطرف خواهد شد و لايحه مذكور تا پايان خردادماه در صحن علني مجلس بررسي خواهد شد.وي مي افزايد: علت اصلي، بي توجهي دولت گذشته بوده است. وقتي دولت لايحه ارائه كند مشكل بار مالي اجراي نظام هماهنگ حل خواهد شد. با اطمينان مي گويم تصويب اين لايحه از افتخارات مجلس و دولت و از خواسته هاي مردم است.
شكاف عميق ديدگاه هاي نمايندگان درباره لايحه
اين در حالي است كه عضو كميسيون اجتماعي و كميته مشترك بررسي لايحه اختلاف ديدگاه هاي نمايندگان و تشكيل كميسيون مشترك براي بررسي لايحه به همراه تأخير دولت گذشته را از عوامل طولاني شدن بررسي آن دانسته و مي گويد: با ارائه لايحه از سوي دولت قبل ساختار ادارات و تجديدنظر در قانون استخدامي در نظر گرفته شده بود كه به نوعي نظام هماهنگ حقوق را نيز دربرمي گرفت. اين موضوع به كميسيون اجتماعي ارجاع و در ادامه تعدادي از رؤساي كميسيون ها خواستار تشكيل كميسيون مشترك بر اساس آيين نامه داخلي شدند.
موسي الرضا ثروتي مي افزايد: تشكيل كميسيون مشترك سبب تأخير در بررسي اين لايحه شده است و اگر اين لايحه در كميسيون تخصصي بررسي مي شد ۵ ماه پيش به تصويب نهايي رسيده بود. عدم حضور نمايندگان در جلسات كميسيون مشترك و تفاوت ديدگاه ها و نظرات موجب تأخير در تصويب شور اول و بررسي شور دوم لايحه شده است. قرار بود شور دوم لايحه با بودجه ۸۵ به تصويب برسد اما تفاوت ديدگاه ها و عدم اعتقاد نمايندگان به اين لايحه جامع و درخواست آنها مبني بر پرداختن به نظام هماهنگ و بررسي جداگانه قوانين استخدامي كشوري موجب تشكيل دو كميته حقوق و دستمزد و كميته حقوقي و ساختار اداري در كميسيون مشترك شد.
وي مي افزايد: به دليل ديدگاه هاي متفاوت نمايندگان و بحث هاي طولاني در بررسي اين لايحه، جمع بندي مشكل است و اكنون كه ۲۵ جلسه كميسيون مشترك برگزار شده تنها ۱۵ ماده به تصويب رسيده است. گرچه اين موضوع از نظر قانوني در دستور كار است اما در جلسه دوشنبه هفته گذشته حتي يك ماده به تصويب نرسيد و مقرر شده تا كميته ۵ نفره جمع بندي از اين لايحه ارائه دهند. از طرفي با بررسي لايحه بودجه كار بررسي اين لايحه ۲ ماه متوقف شد و شكاف عميق ديدگاه هاي نمايندگان مانع از جمع بندي در زمينه اين لايحه است.
ثروتي مي گويد: قرار بود سازمان مديريت متممي را در زمينه حقوق بازنشستگان ارائه كند تا به اين لايحه اضافه شود اما هنوز اين كار صورت نگرفته است. گرچه ۶۲۰ ميليارد تومان براي تعيين حداقل حقوق آنها به ۲۰۰ هزار تومان در قانون بودجه مصوب شده اما بايد منابع مالي تفاوت حقوق بازنشستگان توسط دولت مشخص شود. همچنين حذف استخدام رسمي و جايگزيني استخدام پيماني از ديگر موارد اختلاف است؛ چرا كه استخدام پيماني در بخش حاكميتي نظام مانند نيروهاي مسلح يا ساير نهادهاي حكومتي خلاف امنيت شغلي و حفظ اسرار نظام است. با اين روند شايد اين لايحه تا پايان سال نيز به تصويب نرسد.
تحليل هاي فوق در حالي است كه كاركنان و بازنشستگان دولت همچنان در انتظار تصويب اين لايحه و اجراي پرداخت هماهنگ حقوق مي باشند. اين سازوكار كه با برنامه هاي دولت نهم نيز مطابق است، انتظاري دور از دست و مشكل به نظر نمي رسد. هرچند در قانون بودجه امسال با در نظر گرفتن اعتباري براي افزايش حقوق بازنشستگان، گامي در اين مسير برداشته شد، اما موفقيت طرح در گرو اجراي قانونمند و جامع آن است.
|