شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۰ - Apr 15, 2006
اميد به زندگي در ايران به۲/۷۰ سال رسيد
خبرگزاري كار ايران: مديركل روابط بين  الملل وزارت بهداشت، اعلام كرد: شاخص اميد به زندگي ايرانيان ۱۰ سال كمتر از كشور ژاپن است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، دكتر محمدحسين نيك  نام، مديركل روابط بين  الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در دومين جلسه فرابخشي عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، گفت: در حال حاضر سن اميد به زندگي در ايران، ۲/۷۰ است كه اين شاخص در ژاپن ۲/۸۰ است. وي افزود: يكي از شاخص  هاي پيشرفت ايران در نظام بهداشت و درمان، افزايش سن اميد به زندگي است كه اين عدد از ۲/۵۵ به ۲/۷۰ رسيده است.
به گفته نيك  نام، وضعيت بهداشتي درماني ايران نسبت به برخي كشورها مناسب  تر است؛ اما در مقايسه با كشور ژاپن و ايسلند وضع خوبي نداريم. وي تصريح كرد: وضعيت اقتصادي در مرگ ومير كودكان زير ۵ سال موثر است و هرچه كشورها فقيرتر باشند، مرگ ومير بيشتري نيز خواهند داشت.
وي يادآور شد: وضعيت اقتصادي جوامع در وضع بهداشتي و درماني آن جامعه تاثير دارد و رابطه مستقيمي بين اين دو مقوله است.
مديركل روابط بين  الملل وزارت بهداشت، توسعه اقتصادي جوامع را وابسته به رشد شاخص  هاي بهداشتي دانست و توجه ويژه به اين دو مقوله را وظيفه مسئولان عنوان كرد. وي خاطرنشان كرد: پيشبرد اهداف بهداشتي و درماني جامعه نيازمند حضور مستقيم رئيس  جمهور است و وزارت بهداشت تنها مجري اين سياست  هاست.
وي افزود: اعضاي كميسيون عوامل اجتماعي موثر بر سلامت به ايران آمدند تا هم با پيشرفت  هاي بهداشتي ايران آشنا شوند و هم در خصوص مولفه  هاي اجتماعي موثر بر سلامت بحث و تبادل نظر صورت گيرد.
به اعتقاد نيك  نام، حضور ايران در كميسيون مذكور باعث بهره  مندي ايران از تجارب بين  المللي مي  شود و اين تجربيات از طريق برگزاري جلسات مشابه، به همه كشورهاي عضو منتقل خواهد شد. وي تصريح كرد: بهداشت و درمان تنها منحصر به وزارت بهداشت نيست و همه نهادهاي مختلف در ارتقاي سلامت و بهداشت مردم نقش دارند.
وي افزود: بي  عدالتي در تمام كشورها وجود دارد و ايران نيز از اين امر مستثني نيست؛ اما بايد براي كاهش اين بي  عدالتي  ها تلاش كنيم.

بهزيستي اعلام كرد:
گزارش۳۶۱ مورد كودك آزاري
011565.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني :معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي از ۳۶۱ مورد كودك آزاري در طول سال گذشته در استان تهران خبر داد. اين عدد اگرچه رقمي رسمي و بالطبع غيرواقعي است اما به گفته يك حقوقدان وقتي پس از گزارشات متعددي كه در مورد كودك آزاري ارائه مي شود اقدام مناسب و بازدارنده اي از سوي دستگاههاي مسئول صورت نمي گيرد، ديگر چه فرقي مي كند كه اين رقم واقعي باشد يا غيرواقعي.
دكتر رضايي فر گفت: خط تلفن كودك از سال گذشته در چند استان كشور شامل تهران، خراسان رضوي، اصفهان و فارس به خط تلفن سه رقمي «۱۲۳» و به منظور گزارش انواع كودك آزاري و همسر آزاري و غيره تغيير يافت.
وي تصريح كرد: ۵ هزار و ۹۴۸ مورد تماس با خط اورژانس اجتماعي «۱۲۳» تهران انجام شد كه ۴۵۴ مورد قابل پيگيري بوده كه از اين ميان ۳۶۱ مورد كودك آزاري، ۴۱ مورد همسر آزاري، ۳۴ مورد خشونت خانوادگي، ۶ مورد رانده شدن از منزل، ۴ مورد اقدام به خودكشي، ۳ مورد فرار از منزل، ۲ مورد سالمند آزاري، ۲ مورد بلامكان بودن و يك مورد تجاوز جنسي گزارش شده است.
معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي همچنين خاطرنشان كرد: در اسفند ماه سال گذشته مقدمات ايجاد خط تلفن اورژانس اجتماعي «۱۲۳» در شهر اهواز نيز فراهم شد كه ارديبهشت ماه سال جاري افتتاح خواهد شد، ضمن آن كه در صورت تأمين اعتبارات مورد نياز، اين خط به طور ضربتي در ۲۰ استان ديگر نيز راه اندازي خواهد شد.
رضايي فر با بيان اين كه در ۹ ماهه اول سال گذشته ۴۷۲ مورد تماس قابل پيگيري با خط تلفن كودك انجام شد، افزود: از ۴۷۲ مورد تماس مربوط به كودك آزاري در استان هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، فارس، كرمان، گيلان و اردبيل با خط تلفن كودك، ۲۲۶ مورد مربوط به دختران و ۲۴۶ مورد مربوط به پسران بوده است.
وي گفت: ۳۳۵ مورد از اين موارد كودك آزاري از نوع مسامحه و غفلت، ۳۱۱ مورد آزار رواني، ۵۱ مورد آزار جنسي شامل ۱۰ مورد تجاوز جنسي از سوي بزرگسالان، ۲۹ مورد سوء استفاده جنسي و ۱۲ مورد فروش كودك بوده است.
معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي همچنين اعلام كرد: ۱۹۵ مورد  آزار جسمي كودكان در ۶ استان داراي خط تلفن كودك در ۹ ماهه ابتداي سال گذشته ثبت شده و مورد پيگيري قرار گرفته است كه در اين ميان ۲۱ مورد مربوط به كار طاقت فرسا، ۱۴۳ مورد كتك زدن شديد، ۱۷ مورد زخمي كردن، ۱۱ مورد داغ كردن يا سوزاندن و ۳ مورد ضربه هاي شديد بوده است.
كودك آزاري جزو جرايم عمومي است. به اين معنا كه اگر در همسايگي شهروندان موردي كودك  آزاري گزارش شود مرجع قضايي موظف به رسيدگي آن است. حتا اگر دستگاههاي مسئول اعم از بهزيستي و شهرداري نيز با گزارشي مواجه شوند در صورت عدم پيگيري، جرم مرتكب مي شوند.
به اعتقاد زهرا حاج محمدعلي عضو موسس، انجمن حاميان حقوق كودك در گفت وگو با همشهري اشاره به غيرواقعي بودن آمار ارائه شده گفت: كودك آزاري از آن دسته از جرايمي است كه بنابر موقعيت اقتصادي اجتماعي و فرهنگي هر جامعه و هر خانواده متغير است ولي اين جرم مربوط به رفتارهايي مي شود كه اساسا همراه با خشونت است. اولياء مدرسه وقتي كودكي را از مدرسه اخراج مي كنند كودك آزاري انجام مي دهند چرا كه اين كودك به مانند ساير كودكاني كه به عنوان مثال در كانون اصلاح و تربيت وجود دارند آينده خود را به خاطر ترك تحصيل تاريك و مبهم مي بينند.
وي با اشاره به تنها قانوني كه در مورد كودك آزاري وجود دارد گفت: من تاكنون حكمي در مورد كودك آزاري را از سوي قاضي دادگاه نديده ام كه پدر و مادر و اعضاي اصلي خانواده را كه بچه اي را مورد آزار و اذيت قرار داده اند، محكوم كرده باشد.
وي در مورد آمار ارائه شده از سوي بهزيستي گفت: كم و يا زياد بودن اين آمار زياد مهم نيست دستگاههاي مربوطه كه متولي نگهداري و حمايت از اين كودكان هستند چرا هيچ وقت در مورد برنامه هايي كه براي اين قشر هميشه آسيب پذير دارند سخني به ميان نمي آورند آيا بهتر نيست آنها از سياستهاي اجرايي خود با بودجه هاي كلاني كه در اختيار دارند گزارش دهند. صرف ارائه آمار بي شك مشكل اين كودكان را حل نخواهد كرد.

آمار واقعي ايدز در كشور ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر است
ايلنا: معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: آمار بيماران ايدزي در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳ كاهش يافته است.
دكتر سيدمويد علويان, معاون سلامت وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشكي در جمع خبرنگاران, گفت: براساس آمارهاي ثبت شده ميزان بيماري ايدز در سال ۸۴ نصف آمار سال ۸۳ است.وي افزود: در سال ،۸۳ تعداد بيماران ايدزي ثبت شده ۳ هزار و ۸۷ مورد بود كه اين آمار در سال ۸۴ به يك هزار و ۵۷۵ مورد رسيده است.به گفته علويان، در صورتي  كه آمار رسمي بيماران ايدزي ۱۲ هزار نفر در كشور باشد، تخمين مي  زنيم كه آمار واقعي به ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر برسد.وي تصريح كرد: هنوز نمي  دانيم كه كاهش آمار ايدز در كشور به دليل موفقيت برنامه  هاي وزارت بهداشت بوده يا دليل ديگري داشته است.وي يادآور شد: يكي از برنامه  هاي ما، شناسايي و ارائه خدمات رايگان به معتادان پرخطر است كه هنوز مشخص نشده اين كاهش آمار به دليل اجرايي همين برنامه  ها است يا خير.علويان, با اشاره به اينكه در حال حاضر تمام ماموران نيروي انتظامي به معتادان متادون و سرنگ رايگان مي  دهند, گفت: يكي از برنامه  هاي وزارت بهداشت براي كاهش خطر بيماري ايدز، توزيع سرنگ و متادون رايگان است.
وي خاطرنشان كرد: در سال ۸۵ كلينيك  هاي مثلثي را گسترش مي  دهيم تا بتوانيم از اين طريق اعتياد را كاهش دهيم.به گفته علويان, در سال ۸۵ در هر استاني حداقل يك تا دو كلينيك و در تهران سه تا چهار كلينيك مثلثي راه  اندازي مي  شود.
وي افزود: وزارت بهداشت موظف به درمان بيماران ايدزي است و در صورتي  كه اين بيماري به مراكز درماني و بيمارستان  ها مراجعه كنند، بايد به آنها خدمات درماني ارائه كنيم.
۱۵۰۰ واحد مسكوني امسال به مددجويان اهدا مي شود
مهر:سيد مهدي سيد محمدي با اشاره به اينكه احداث واحدهاي مسكوني براي مددجويان تحت پوشش در اولويت برنامه هاي بهزيستي قرار دارد،گفت: با توجه به اينكه نداشتن مسكن يكي از اساسي ترين مشكلات خانواده ها است، به همين دليل سازمان بهزيستي هر ساله با حمايت دولت و همچنين مشاركت خيرين، تعدادي واحد مسكوني براي مددجويان احداث مي كند.
وي خاطر نشان كرد: مددجويان تحت پوشش هم اكنون به بيش از ۱۰۰هزار واحد مسكوني نياز دارند كه با توجه به اعتبارات محدود سازمان، تنها مي توانيم براي ۱۵۰۰نفر آنان مسكن ايجاد كنيم.معاون مشاركتهاي مردمي سازمان بهزيستي تاكيد كرد: بخشي از اعتبار مورد نياز براي احداث يك واحد مسكوني را دولت، ۵/۲ ميليون تومان آن توسط مشاركت خيرين و مابقي نيز از سوي مددجويان البته در حد توان آنان پرداخت مي شود.سيد محمدي گفت: در حال حاضر اعتبار ۷۰۰ واحد مسكوني را دولت تامين كرده و مابقي نيز بزودي پرداخت مي شود.

راهنماي گردشگري روستايي و عشايري منتشر مي شود
گروه علمي فرهنگي: چاپ «راهنماي گردشگري روستايي و عشايري» پس از تخصيص اعتبار از يك ماه ديگر آغاز مي شود.
به گزارش (CHTN)، مشاور سازمان و دبير كميته راهبردي گردشگري روستايي و عشايري با بيان اين مطلب اعلام كرد: تهيه راهنماي گردشگري روستايي و عشايري يكي از برنامه هاي ما در جهت توسعه گردشگري روستايي و عشايري بود كه با مشاركت استان ها اين راهنما آماده شده و مراحل پاياني خود را مي گذراند.
«علي محمد نمازي» گفت: طي جلسه اي كه در ارتباط با راهكارهاي توسعه گردشگري روستايي و عشايري با معاونت گردشگري و گروهي از همكاران داشتيم، قرار شد هفته آينده در نشستي با حضور رئيس سازمان عشايري و معاون وزارت كشاورزي، به اجرايي كردن گردشگري عشايري در روستاها بپردازيم و در زمينه هايي كه به توافق مي رسيم، تفاهم نامه هايي نيز به امضاي طرفين برسد.
وي تصريح كرد: در اين تفاهم نامه ها پيش بيني شده كه از طريق داير كردن كمپينگ هاي گردشگري در مناطقي كه از نظر طبيعي و عشايري داراي جاذبه هاي بسياري است، زمينه هاي لازم براي آشنايي گردشگران با فرهنگ عشايري فراهم شود.
نمازي افزود: همچنين قرار است در كنار اين كمپينگ ها، نمايشگاهها و فروشگاههايي از محصولات فرهنگي، صنايع دستي و دامي عشايري و روستايي داير شود تا گردشگران ضمن حضور دراين كمپينگ ها نيازمندي هاي خود را تهيه كنند و محصولات عشايري نيز به فروش برسد.
وي خاطرنشان كرد: يكي از برنامه هاي ما، تهيه «طرح جامع گردشگري روستايي و عشايري» و پيش بيني ظرفيت گردشگر براي روستاهاي هدف است تا به اين ترتيب بتوانيم خدمات مناسب تري ارائه دهيم.
نمازي تاكيد كرد: از برنامه هاي ديگر ما راه اندازي سايت گردشگري روستايي و عشايري است تا گردشگران بتوانند به اطلاعات موردنياز خود دست يابند، همچنين آموزش يك هفته اي براي دهياران و برگزاري همايش براي آنان از برنامه هاي آتي اين مجموعه است.

خريد و فروش پرندگان زنده در تهران بايد كنترل شود
ايسنا: معاون سياسي امنيتي استاندار تهران از كنترل خريد و فروش پرندگان زنده تزئيني و شكاري در برخي نقاط استان همچون خيابان مولوي تهران خبر داد و گفت: با توجه به اين كه آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از حيوانات زنده منتقل مي شود، بايد از فروش پرندگان زنده توسط دوره گردان جلوگيري شود.
عبدالله روشن با تأكيد بر اين كه مردم پرنده زنده خريد و فروش نكنند، افزود: با مراقبت فعال، مي توانيم اطمينان حاصل كنيم كه موردي از آنفولانزاي فوق حاد پرندگان، واحدهاي دامي استان را تهديد نمي كنند.وي با اشاره به اينكه بسياري از كشورهاي همسايه چون افغانستان، پاكستان، عراق، تركيه و آذربايجان به ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان آلوده هستند و اين بيماري در جمعيت انساني آنها نيز مشاهده شده است، تأكيد كرد: در ايران با توجه به كنترل هاي سازمان دامپزشكي و ساير دستگاه ها، فعال كردن سيستم نظارتي براي مقابله با اين بيماري در كشور و انجام نمونه برداري هاي هفتگي ، ارايه آموزش هاي لازم و واكسيناسيون هيچ مورد از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

بهمن كشاورز وكيل برجسته دادگستري توصيه كرد
تدابير شهروندان براي دفاع از حقوق خود در سال ۸۵
011562.jpg
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي:امضاءنكردن پاي هر برگه، پيگيري حقوقي كه در فصل سوم قانون اساسي براي ملت در نظر گرفته شده، توجه به اثرات صيغه محرميت و پرهيز از ازدواج هايي بدون پشتوانه حقوقي بر پايه مهريه سنگين از توصيه هاي بهمن كشاورز وكيل برجسته دادگستري به مردم در سال ۱۳۸۵ است.
او با برشمردن و تشريح مشكلات مذكور از عموم مردم خواست تا با دقت در روابط حقوقي خود جلوي ضرر و زيانهاي ناشي از ناآگاهي در زمينه حقوق و مواد قانوني را بگيرند.
كشاورز كه حالا رئيس هيات مديره كانون وكلاي مركز شده است مي گويد: اولا توصيه مي شود همشهريان و هموطنان در امور اقتصادي و كليه مسائل تعهد آور، نهايت دقت را مبذول دارند و پيش از امضاءكردن هر چيزي، دادن پولي يا برعهده گرفتن تعهدي (ولو شفاهي) با اهل فن يعني وكلاي دادگستري مشورت كنند. اين موارد شامل خريد و فروش خانه و آپارتمان، اجاره، رهن دادن مستغلات و اجاره و يا رهن كردن مستغلات، هر نوع شركت در ساخت و فروش، هر نوع خريد خانه و آپارتمان هر نوع سرمايه گذاري در مؤسسات و شركتهايي كه مدعي سودآوري هستند و بالاخره ازدواج و نامزدي هم مي شود.
وي به مردم توصيه مي كند كه حتما قانوني اساسي را بخوانند به خصوص به فصل سوم آن كه مربوط به حقوق ملت است بيشتر توجه نشان دهند. كشاورز مي گويد: مردم بدانند موارد گفته شده در اصولئ ۱۹ تا ۴۲ قانون اساسي حق مسلم آنها است كه آن را با انقلاب و خون بدست آورده اند. از اين جهات و جهات ديگري كه در فصول ديگر قانون اساسي آمده است مردم طلبكار دولت و حكومت هستند و به كسي بدهي ندارند و اركان دولت و اجزاي حكومت همگي خدمتگزار و كارگزار و حقوق بگير آنها هستند. به اين ترتيب مردم بايد خود را به مطالبه اين حقوق و نيز امر به معروف و نهي از منكر حكومت و دولت آنچنان كه در اصل ۸ قانون اساسي آمده محق، بلكه مكلف بدانند.
بخش سوم توصيه هاي اين وكيل دادگستري به حقوق شهروندي مربوط مي شود او معتقد است مردم بايد اين بخش از حقوق كه اين اواخر در مورد آن بسيار صحبت شده را فرا بگيرند و مي گويند: توجه داشته باشيد كه حتي وقتي مرتكب جرم و گناهي مي شويد حقوقي داريد كه دولت و حكومت و دستگاه قضا مكلف به رعايت آنها هستند. قانون براي نقض كنندگان اين حقوق مجازاتهاي كيفري پيش بيني كرده است.
بهمن كشاورز مي افزايد: به ياد داشته باشيد كه در قبال اقدامات تعقيبي كه از ناحيه دولت و مامورين انتظامي انجام مي شود، در عين اينكه كاملا بايد مطيع و قانون باشيد، نبايد حالت انفعالي داشته باشيد.
و در پايان در پاسخ به اين سئوال كه «سه اشتباهي كه نبايد در سال جديد انجام داد؟» چيست اين وكيل دادگستري مي گويد: هيچ سندي را نخوانده و نفهميده امضا نكنيد. منظور از سند اجاره نامه، مبايعه نامه، سند اداري دين و هر نوع نوشته الزام آور است. خواه در دفتر اسناد رسمي تنظيم شود خواه خود طرفين آن را تنظيم و امضا كنند. هميشه به ياد داشته باشيد كه امضاي فرد ذيل نوشته ها به ضرر او قابل استناد است و ادعاي نخوانده امضا كردن و يا نفهميدن مضمون سند و امثال اينها پذيرفته نخواهد شد.
توصيه ديگر اين وكيل مربوط به صيغه محرميت است او مي گويد: از اقدامي كه بسيار مرسوم است و گويي كسي به مضرات آن آشنا نيست يعني جاري كردن صيغه محرميت به طور عادي بين پسر و دختري كه نامزد شده اند خودداري كنيد. به ياد داشته باشيد صيغه محرميت همان نكاح است و بعد از آن اگر حتي بين طرفين رابطه زناشويي برقرار شود حرمت شرعي ندارد.به اين ترتيب اگر بعد از مدتي انصراف از ازدواج حاصل شود تمام تشريفات طلاق با همه مقدماتش بايد اجرا شود و آن كه معمولا در اين ميان ضرر مي كند دختر يا زوجه است.
وي همچنين در مورد مساله ازدواج به شناسايي فرد مقابل از نظر خانوادگي و فرهنگي تاكيد مي كند و مي گويد: تفاوت و تباين فرهنگي هرگز قابل چشم پوشي و جبران نيست. و قطعا به مشكلاتي عظيم منجر خواهدشد.
وي به خانواده ها توصيه كرد از تعيين مهريه هاي سنگين به عنوان تضمين بقاي خانواده خودداري كنند و در عوض زوجه حقوقي مانند حق طلاق مطلق، حق تعيين مسكن، حق ادامه تحصيل، اشتغال به كار و امثال اينها را به عنوان شروط ضمن عقد از زوج بگيرد. البته توصيه اكيد ديگر اين است كه دختر خانمها بايد از نظر علمي و فني خود را به مرتبه اي برسانند كه عامل اقتصادي در ازدواج  ايشان و ادامه آن (يا به عبارت بهتر _ در مواردي- تحمل آن) نقشي نداشته باشد.

كمك دولت براي مرمت آثار تاريخي زلزله زده در لرستان
گروه علمي فرهنگي: معاون حفاظت فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: زلزله اخير لرستان به ۳۹ اثر تاريخي از جمله سه اثر تراز اول كشور، آسيب زده است كه عمليات مرمت و بازسازي آنها به زودي با نظارت سازمان آغاز مي شود.
سيف الله امينيان در گفت وگو با ايسنا، افزود: به زودي، ميزان خسارت اوليه برآورد شده، اعلام خواهد شد؛ هرچند باتوجه به قدرت شش ريشتري اين زلزله، خسارات وارده به آثار تاريخي لرستان وسيع و گسترده نبوده است.وي با بيان اين مطلب كه مرمت سه اثر، مسجد جامع و مسجد امام بروجرد و بقعه امام زاده جعفر در دستور كار فوري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار دارد، اظهارداشت: هيات راه بردي مرمت از كارشناسان نخبه تشكيل شده است و مطالعه و مرمت آثار تاريخي آسيب ديده در زلزله، حداكثر تا اول ارديبهشت ماه سال جاري انجام مي شود.
وي با اشاره به اين كه دولت بايد سازمان را به منظور مرمت و بازسازي آثار تاريخي لرستان كه در زلزله اخير آسيب ديده اند، كمك كند، گفت: سازمان براي بازسازي اين آثار درحال حاضر ۲۰۰ ميليون تومان اختصاص داده است و مرمت آثار تاريخي آسيب ديده استان را در اولويت اول كاري خود قرار خواهد داد.امينيان در ادامه با اشاره به تعداد پل هاي تاريخي لرستان، افزود: پل هاي تاريخي موجود در لرستان از نظر طرح معماري، سازه، ابعاد و فضا در دنيا بي نظير هستند.
وي با بيان اين كه ثبت نشدن اين پل ها در فهرست جهاني آثار تاريخي به كم كاري مسؤولان پيش از انقلاب مربوط است، ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موضوع ثبت جهاني اين پل ها را در دستور كار خود قرار خواهد داد و اين امر، گامي مهم به شمار مي آيد.
وي آثار تاريخي كشور را بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار اثر دانست و اضافه كرد: آثار بسياري در كشور شرايط ثبت در فهرست جهاني را دارند؛ ولي باتوجه به محدوديتي كه سازمان يونسكو در اين امر ايجاد كرده است، در سال هاي پس از انقلاب، تنها چهار اثر تخت سليمان، گنبد سلطانيه، پاسارگاد و ارگ بم در فهرست ميراث جهاني ثبت شده اند.

اختصاص ۹/۳ ميليارد دلار در صندوق
ذخيره ارزي براي بازسازي مدارس فرسوده
گروه علمي و فرهنگي: وزير آموزش و پرورش با اعلام اين كه بيش از  ۴۰ درصد مدارس كشور نياز به بازسازي دارند، خبر داد: اختصاص ۹/۳ ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي به بازسازي مدارس فرسوده ماه آينده در مجلس مطرح مي شود.
محمود فرشيدي در جريان سفر به استان خراسان رضوي و بازديد از كتابخانه معلم مركز تربيت معلم شهيد كامياب افزود: سال گذشته بودجه مصوب آموزش و پرورش ۴ هزار ميليارد تومان بود كه اين رقم در سال جاري به بيش از ۶ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
وي درخصوص طرح ارتقاي شغلي معلمان نيز گفت: اصلاحيه اين طرح به كميسيون ارجاع داده شده و قوانين آن در حال بازبيني است.
به گزارش ايسنا: فرشيدي، ايجاد عدالت آموزشي، ارتقاي جايگاه منزلتي و معيشتي فرهنگيان و توجه كردن مدارس به تمام نيازها و استعدادهاي دانش آموزان را به عنوان سه هدف اصلي خود در سال  ۸۵ معرفي كرد و افزود: مدارس بايد دانش آموزان را به عنوان يك انسان كامل و نه تك بعدي تربيت كنند.
فرشيدي احياي معاونت پرورشي را هم در اين راستا دانست و افزود: قانونا، منعي براي احياي معاونت پرورشي وجود ندارد و در حال حاضر پيشنهاد داده ايم كه اين معاونت جدا، از تربيت بدني فعاليت خود را آغاز كند.
وي حمايت و نظارت بر تعاوني هاي مسكن و مصرف فرهنگيان را از ديگر نكات مورد توجه دانست و افزود: علاوه بر اين آموزش و پرورش هر ساله حدود  ۱۰۰ ميليارد تومان بابت بيمه هاي تكميلي فرهنگيان پرداخت مي كند كه اگر بتوان اين اقدام را توسط دستگاه بيمه منسوب به آموزش و پرورش انجام داد، بازدهي آن بهتر خواهد بود.

دولت سرانه درمان را در متمم بودجه افزايش دهد
ايلنا: رئيس سازمان نظام پزشكي اعلام كرد: از دولت مي  خواهيم سرانه درمان را از طريق متمم بودجه ۸۵ افزايش دهد.
دكتر سيدشهاب  الدين صدر، رئيس سازمان نظام پزشكي ، در روز دندانپزشكي، گفت: سرانه ۳ هزار و ۸۹۴ توماني مصوب دولت بسيار ناچيز است و از دولت انتظار داريم اين رقم را از طريق متمم بودجه به ۷ هزار تومان مصوب شوراي عالي بيمه برساند.
وي افزود: سرانه سال ۸۵ با حداقل سرانه واقعي بسيار فاصله دارد و پاسخگوي كيفيت بالاي خدمات پزشكي نخواهد بود.
به گفته صدر, همه مسئولان بايد براي افزايش سهم سلامت از درآمد ناخالص ملي تلاش كنند؛ زيرا يكي از نيازهاي اصلي مردم دريافت خدمات مناسب بهداشتي- درماني است.
وي تصريح كرد: در تمام كشورها به بحث سلامتي توجه ويژه  اي شده و در ايران نيز بايد سلامتي يكي از اولويت  هاي مسئولان باشد.وي با اشاره به تعريف سلامتي, گفت: سازمان جهاني بهداشت سلامتي را در ابعاد جسمي، روحي، رفاه اجتماعي و معنوي تعريف كرده و بايد در ايران نيز كه يك كشور اسلامي است به تمام اين ابعاد توجه ويژه  اي شود.
صدر يادآور شد: مسئولان بايد توجه بيشتري به انسان سالم داشته باشند و براي توسعه صنعتي، كشاورزي و غيره نيازمند بها دادن به سلامتي هستيم.
وي معتقد است؛ در مباحث صنعتي و كشاورزي همپاي دنيا حركت مي  كنيم؛ اما زماني  كه بحث سلامتي مطرح مي  شود تمام بودجه  ها كسري پيدا مي  كند.
وي در ادامه تصريح كرد: يكي از نكاتي كه بايد توجه كنيم اين است كه نبايد اجازه دهيم افراد و گروه  هاي غيرحرفه  اي به حرفه دندانپزشكي و حوزه تصميم  گيري در اين زمينه وارد شوند.
رئيس سازمان نظام پزشكي معتقد است؛ حضور گروه  هاي غيرعلمي و دوره نديده در حوزه دندانپزشكي، باعث استثمار دانشجويان دندانپزشكان مي  شود.
وي درخصوص تمديد پروانه  هاي مطب پزشكان, گفت: اول تيرماه ۸۵ تمام پزشكان پروانه  هاي مطب خود را تمديد خواهند كرد.صدر خاطرنشان كرد: رشته دندانپزشكي در رتبه سوم شكايات مردمي قرار دارد؛ اما اين اعلام اين آمار درست نيست؛ زيرا در اين آمارها همه گروه  هاي دندانپزشكي در نظر گرفته مي  شوند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |