شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۰ - Apr 15, 2006
نگاهي اجمالي به شبكه قرآن سيما
سيماي بدون تصوير
011613.jpg
حيف است كه تنها شبكه 24ساعته قرآني، با صرف اين همه هزينه از تصاويري استفاده مي كند كه بود و نبودشان چندان تفاوتي ندارد
علي همائي نژاد- آخرين روز كاري سال 84، يك شنبه 28 اسفند، ساعت دوازده و نيم ظهر، يك كار شخصي مرا به دفتر يك گروه فيلمسازي مي كشاند كه از قضا با شبكه قرآن سيما هم همكاري مي كنند.
همه را مي شناسم جز يك نفر كه با پرس وجو دستگيرم مي شود از تهيه كننده هاي شبكه قرآن است. گروه مشغول آماده كردن چند نماهنگ است كه قرار است در ايام نوروز از شبكه قرآن پخش شود. ظاهرا خيلي دير شده. ساعت نزديك يك بعدازظهر است و كارها بايد هر چه زودتر براي بازبيني به شبكه برسند تا از فردا آماده پخش باشند، اما هنوز تمام نشده اند.
يكي از فايل ها انگار درست كپي نشده. همه نگران اند كه نكند از بين رفته باشد. اما به خير مي گذرد. حالا دو نفر همزمان مشغول كار هستند. يك نفر آخرين تدوين نماهنگ ها را آماده مي كند و ديگري با يك كامپيوتر ديگر برايشان كلاكت مي زند.
فضا كمي مضطرب و عصبي است. موبايل تهيه كننده زنگ مي زند. ظاهرا از شبكه است، يا جايي شبيه آن؛ چون آقاي تهيه كننده فرد پشت خط را حاج آقا خطاب مي كند و در حالي كه من منتظرم از دست گروه فيلمسازي شاكي باشد، به او گله مي كند كه تصاويري كه آقاي فلاني داده خيلي بي كيفيت است. لحنش طوري است كه انگار تمام عصبانيت اش را سر حاج آقا خالي مي كند.
كسي كه كلاكت مي زند - و بزرگ گروه است - سر ديگري داد مي زند: كه ولش كن. هر چي هست بده من. و او هم سعي مي كند دلخوري اش را پشت احترام پنهان كند: بله استاد! صبر كنين make بشه.
بيشتر از نيم ساعت است كه منتظر فضاي ملايم تري هستم تا خداحافظي كنم! ولي انگار خبري نيست. ناچار در همان وضعيت، خداحافظي مي كنم و به سمت تعطيلات نوروز مي روم.
دو سه روز بعد به طور اتفاقي يكي از همان نماهنگ ها را از تلويزيون مي بينم. و چند روز بعدتر با خودم فكر مي كنم كه آن همه استرس چقدر نتيجه داشته است و چند نفر مثل من به طور اتفاقي يا حتي آگاهانه آن نماهنگ را ديده اند و احيانا از آن لذت برده اند؟
نگاه يك بيننده
قبل از تعطيلات، يكي از بچه ها شماره اي را به من داد تا در مورد گزارش با مسؤولان شبكه هم تماس بگيرم. اما هر چه فكر كردم نتوانستم موضوعي براي اين تماس پيدا كنم.
هدف مصاحبه نبود، بلكه گزارش بود. اين شد كه تصميم گرفتم از جايگاه يك بيننده تلويزيون -آن هم يك بينندة
نه چندان منصف كه هيچ دسترسي هم به مسؤولان ندارد- برنامه هاي شبكه قرآن را نگاه كنم. شايد بعد از چاپ اين گزارش، موضوع آن تماس و تماس ها و حتي مصاحبه هاي بعدي راحت تر پيدا شود.
از نگاه اين بيننده، برنامه هاي عادي شبكه قرآن سيما از چند دسته عمده خارج نيست: پخش تلاوت قرآن به صورت تحقيق (همان تلاوت مجلسي) يا ترتيل، پخش دعا، سخنراني مذهبي كه يا مجلسي است و يا استوديويي، برنامه هاي آموزشي مثل آموزش نكته هاي تجويدي و معرفي كتاب، گفت وگو، خبر كه زمان چنداني از برنامه هاي شبكه را شامل نمي شود، و نماهنگ كه البته شايد واژه مناسبي نباشد، چون در نماهنگ هاي شبكه قرآن به جاي موسيقي (آهنگ) از تلاوت، تواشيح، ابتهال و مداحي استفاده مي شود.
به غير از اين دسته بندي، به فراخور زمان، برنامه هاي ديگري هم از شبكه قرآن مي توانيم ببينيم، مثل گزارش هاي زنده از مراسم مختلف قرآني، يا پخش سريال هاي مذهبي كه قبلا از شبكه هاي ديگر پخش شده اند.
تلويزيون، رسانه صوتي
اما مهم ترين چيزي كه در اكثر اين برنامه ها مهجور واقع شده خود تلويزيون است! تلويزيون به عنوان يك رسانه صوتي ـ تصويري، قابليت هاي فراواني دارد كه در صورت استفاده درست از اين قابليت ها، يك برنامه تلويزيوني مي تواند اثرات فوق العاده اي بر روي مخاطبانش بگذارد.
كافي است يك بار از ابتدا مشخصات اين برنامه هاي تلويزيوني را مرور كنيم:
برخي از تلاوت ها از نوارهاي قديمي هستند كه تصوير ندارند. در اين حالت معمولا عكس قاري در گوشه تصوير ديده مي شود و زمينه اصلي تصوير هم تصاوير طبيعت با وُله هاي كامپيوتري است.
برخي ديگر، تلاوت هاي جديدتري هستند كه در مسابقات و محافل قرآني اجرا شده اند و به صورت تصويري ضبط شده اند و طبيعتا همين تصاوير به همراه وُله هاي كامپيوتري پخش مي شوند.
ترتيل ها هم كه در واقع جزء برنامه هاي توليدي محسوب مي شوند، شامل تصوير قاري اند كه در استوديو مشغول قرائت است و معمولا دو يا سه دوربين همزمان از زواياي مختلف در حال تصويربرداري از او است.
البته در زمان پخش كليه قرائت ها نام سوره، شماره آيات و متن عربي و ترجمه فارسي آن ها هم جزئي از تصوير هستند.
پخش دعاها نيز دقيقا يكي از همين سه حالت را شامل مي شود.
سخنراني هاي مذهبي كه در مجلس ضبط شده اند، قاعدتا نمي توانند از تنوع تصويري زيادي برخوردار باشند. سخنراني هاي استوديويي نيز با دو يا سه دوربين كه زوايايي ثابت و تكراري براي بيننده دارند و تصوير بين آن ها جابه جا مي شود، تصويربرداري مي شوند.
در مورد برنامه هاي آموزشي و گفت وگوها نيز اگر از ميزان جذابيت نحوه اجراي آن ها ـ كه خود موضوع بسيار مهمي در يك برنامه تلويزيوني است ـ صرف نظر كنيم، نوع تصويربرداري كاملا مشابه موارد قبل است. قالب خبر هم همان قالب خبر معمول تلويزيون است. و اما نماهنگ ها كه تعدادشان هم در شبكه زياد است، معمولا از مجموعه اي از تصاوير آرشيوي تشكيل شده اند كه به تناسب تواشيح يا هر صوت ديگري كه پخش مي شود، كنار هم چيده و تدوين شده اند.
حال اگر عنصر تصوير را از شبكه قرآن حذف كنيم، چقدر از كارايي و تأثير برنامه هايش كاسته مي شود؟
البته اكثر اين دست برنامه ها طبيعتا همين نوع تصاوير را مي طلبند و بنابراين نمي توان خرده اي بر سازندگانشان گرفت. اما سؤال اين جاست كه اگر قرار است شبكه سيماي قرآن صرفا به توليد و پخش همان برنامه هاي راديويي بپردازد و تصاويري كه بود و نبودشان تفاوت چنداني ندارد اين برنامه هاي راديويي را همراهي كنند، اساسا چه نيازي به صرف هزينه براي راه اندازي يك شبكه تلويزيوني بوده است؟
وظيفه سنگين
انصاف نيست اگر فقط نقاط ضعف را ببينيم. راه اندازي شب«ه قرآن «ه پس از چند سال پخش نيمه وقت، ا«نون به ي« شب«ه مستقل تمام وقت تبديل شده، به خودي خود حر«تي بسيار ارزشمند است و در جهان اسلام بي نظير؛ و قطعا از تف«ري نوانديش برخاسته است. در صداقت و پا«ي نيت دست اندر«اران شب«ه نيز، هيچ شائبه اي نيست.
اما همان طور «ه قرآن «تابي است براي هدايت همه انسان ها، شب«ه قرآن هم بايد به طور جدي و البته با حفظ شأن قرآن، به جذب مخاطب عام بينديشد تا به عنوان شب«ه اي با مخاطب خاص شناخته نشود.
مسؤولين شب«ه قرآن بايد مطمئن باشند «ه هنرمندان حرفه اي تلويزيون، در صورت «مي بازنگري در سياست هاي حا«م بر برنامه ها و رفع برخي محدوديت هاي نه چندان ضروري، به شدت علاقه مند فعاليت در زمينه «تاب آسماني شان هستند.
در شرايطي كه به قول يكي از كارشناسان و مسؤولين قرآني كشور، اين تلويزيون است كه تعيين مي كند در يك شب به خصوص، مردم ايران شاد باشند يا غمگين؛ در روزگاري كه سريال هاي طنز شبانه با درك ذائقه مخاطب و شناخت رسانه تلويزيون
هر از چندگاهي اصطلاحات روزمره رايج بين مردم را زير و رو مي كنند؛ در حالي كه نهادهايي همچون نيروي انتظامي، با استفاده صحيح از قابليت هاي رسانه اي به نام تلويزيون بخش عمده اي از وظيفه فرهنگسازي خود را انجام مي دهند و در جهاني كه شبكه هاي بي شمار تلويزيوني با هزاران ترفند و جلوه بصري و صوتي، روز به روز مخاطبين خود را افزايش مي دهند تا هر چه كه دوست دارند به خورد  آن ها بدهند، وظيفه يك شبكه
۲۴ ساعته تلويزيوني به نام قرآن كه از سوي اسلامي ترين حكومت جهان حمايت مي شود، قطعا خيلي سنگين تر از آن است كه با پخش تلاوت اساتيد مصري بر روي تصاوير گل و گياه، و آموزش تجويد و روخواني بدون هيچ گونه جذابيت بصري خاتمه يابد.


خانه بهاري
اگر بتوانيد يك شب در يكي از اماكن متبركه بيتوته كنيد، كجا را انتخاب مي كنيد؟ چه جمله اي براي عذرخواهي از شما كافي است؟ اگر سبزه اي داشته باشيد و از شما بخواهيم آن را بر سر مزار شهيدي بگذاريد، كدام شهيد را انتخاب مي كنيد؟ قرائت قرآن كدام قاري را بيشتر دوست داريد؟ براي خداحافظي، از چه كلمه اي استفاده مي كنيد؟
اين ها نمونه سؤالاتي است كه سيدمحمد سادات اخوي، از مهمانان برنامه خانه بهاري مي پرسيد.
خانه بهاري در ايام نوروز، هر روز صبح از شبكه 4 و قرآن پخش مي شد و از معدود برنامه  هايي است كه با جذابيت هاي ويژه از شبكه قرآن پخش شد. تصاوير و صداهايي كه لابه لاي برنامه با تناسب خوبي گنجانده شده بود و شيوه طراحي سؤالات، دكور خوب و اجراي موفق، دلايلي است براي اين كه با همه نقدهايي كه به شبكه قرآن وارد است، نتوانيم از كنارش به سادگي بگذريم.


قرآن نمي خوانيم، چرا؟ (8)
حتما تا به حال پاي پخش مستقيم مسابقات بين المللي قرآن كريم از صدا و سيما نشسته ايد. مسابقاتي كه در عالي ترين سطح جهاني برگزار مي شود و قاريان و حافظان داخلي و خارجي در آن به رقابت مي پردازند تا معلوم شود بهترين كلام را چه كسي زيباتر مي خواند. حجت الاسلام هادي قبادي ، مسؤول برگزاري اين مسابقات و تقريبا تمامي برنامه ها و مسابقات قرآني است كه در كشور و در استان هاي مختلف برگزار مي شوند. او مديركل امور آموزش و مسابقات قرآن كريم سازمان اوقاف و امور خيريه است. براي اين هفته او به اين سؤال ها پاسخ داده است كه؛ قرآن نمي خوانيم، چرا؟
همه مسؤوليم
هادي قبادي

011616.jpg
قال الله تبارك و تعالي: الذين اتينهم الكتاب يتلونه حقّ تلاوته. اولئك يؤمنون به (بقره- 121)
بديهي است كه توجه به كتاب آسماني و حداقل قرائت ظاهر آيات آن، ابتدايي ترين وظيفه يك مسلمان مؤمن به كتاب آسماني است. البته اين آيه كريمه فراتر از آن را وظيفه مؤمنين دانسته است كه همانا رعايت حق تلاوت است.
يعني تفقّه در آيات و عمل به آن  ها، اميد به وعده ها و ترس از وعيد ها ،نيز عبرت گرفتن از قصص قرآني و... سخن اين جاست كه اكنون با وجود تحولات شگرفي كه در باب انس و ارتباط مردم با قرآن پس از پيروزي انقلاب اسلامي رخ داده است، مع الأسف هنوز آن گونه كه شأن يك جامعه اسلامي است، قرآن خواني و قرآن داني در جامعه جريان ندارد.
حتي در سطح حداقلي آن كه همان قرائت ظاهر آيات است نيز وضعيت موجود مطلوب نمي باشد. اين مهجور بودن قرآن حتي در سطح انس و ارتباط ظاهري، با آن كه خود بسيار حائز اهميت است، مي تواند معلول عوامل مختلفي باشد:
۱ - به فراموشي سپردن روش هاي سنتي و ماندگار قرائت قرآن و عدم توسعه جلسات گردشي قرائت در منازل و اماكن مذهبي كه معمولا اداره اين محافل با اساتيد قرآني هر شهر و محله بوده است.
۲ - معطوف شدن توجه بسياري از گردانندگان جلسات قرائت قرآن به اقدامات اداري و دولتي و مراكز رسمي و كمرنگ شدن حركت هاي خود جوش مردمي در باب قرائت قرآن.
۳ - جابه جايي برخي از ارزش ها در جامعه و توجه آحاد جامعه به برخي مسائل و غفلت از برخي ديگر. به عنوان مثال، خانواده ها از سال اول تحصيل فرزندانشان نسبت به سطح رشد و ترقي درسي و تحصيلي فرزندانشان حساسيت نشان داده و بسيار سرمايه گذاري مي نمايند. اما در باب انس آنان با قرآن، اقدامي جدي نمي نمايند و تنها درصد كمي از خانواده ها در اين خصوص توجه لازم به خرج مي دهند. اين نقيصه بازتاب يك فرهنگسازي غلط در جامعه و جابه جايي برخي از اولويت ها به خاطر شرايط حاكم بر زندگي آحاد جامعه است.
۴ - بخشي از گرايش جامعه به امور مذهبي من جمله انس با قرآن، مرهون نحوه رفتار، سلوك و عملكرد الگوهاي قرآني در جامعه است.
از آن جا كه سخن پيرامون جامعه خود ماست كه افتخار دارا بودن يك حكومت ديني را با خود دارد، طبيعي است كه مصاديق اين الگوها مي توانند مديران، عالمان ديني، مربيان، اساتيد قرآني، قاريان و حافظان ممتاز باشند كه نوع رفتار، گفتار و عملكرد هر يك از اين گروه ها مي تواند در ارتقا يا كاهش فرهنگ قرآن خواني و قرآن داني در جامعه مؤثر باشد. بدون مجامله و تعارف بايد گفت كه گاه در اين وادي، جامعه ما با مشكل مواجه است و در اين راستا گروه هاي مرجع، مسؤوليتي بس سنگين دارند.
حقيقت آن است كه نقد و بررسي كارشناسانه اين كه چرا فرهنگ قرآن خواني و قرآن داني در جامعه، در حد انتظار نيست، نيازمند يك كار تحقيقي مبتني بر اصول جامعه شناسي، روان شناسي با اتكا به منابع قرآني و روايي است كه شايسته است گروهي محقق، اين مهم را عملي سازند.


حساب
بودجه فعاليت هاي قرآني
در روزهاي پاياني سال 1384 و در زمان تصويب بودجه در مجلس شوراي اسلامي، بحث هاي فراواني در مجامع قرآني درباره لزوم اختصاص بودجه به اين فعاليت ها مطرح شد. ذكر چند نكته در اين خصوص، خالي از فايده نيست.
۱ - حكومت اسلامي و بازوي اجرايي آن يعني دولت، همان گونه كه در مورد بهداشت و رفاه مردم مسؤوليت دارد، درباره آموزش آنان نيز مسؤول است و به طريق اولي آموزش قرآن اولين مسؤوليت آموزشي است. پيامبر اكرم فرمود: به فرزندانتان قرآن را بياموزيد، چرا كه از ميان دانش خدا، اولين چيزي است كه سزاوار آموختن است. توقع مي رفت كه با وجود طرح نهضت قرآن آموزي در برنامه توسعه كشور، رديف مستقلي با اين عنوان در بودجه همه دستگاه هاي اجرايي خصوصا فرهنگي قرار بگيرد تا برنامه هاي مصوب اين نهضت فراگير، با پشتيباني لازم و كافي به اجرا درآيد.
۲ - در كشورهاي پيشرفته دنيا، سازمان هاي غير دولتي فرهنگي از حمايت مالي يارانه دولتي استفاده مي كنند. در كشور ما هم از سال ها پيش، بخشي از بودجه سالانه به اين امر اختصاص يافته است. اما تشكل هاي قرآني مردمي، سهم قابل توجهي نداشته اند و اين كمك ها هم معمولا از سوي دولت پيشنهاد نشده است.
شنيده شده اتحاديه تشكل هاي قرآني كشور در ماه هاي آخر سال گذشته، تلاش هايي براي اختصاص بودجه مستقل به اين تشكل ها انجام دادند، اما به ثمر نرسيد. به نظر مي رسد اين موضوع ناشي از غفلت مديران محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد. اميدواريم اين نقيصه به نحو مطلوبي جبران شود.


كتاب
خواندن قرآن با تلاوت زيبا جذابيت بيشتري دارد
تلاوت قرآن را ياد بگيريد
تاكنون كتاب هاي زيادي دربارة تجويد، روخواني و روان خواني منتشر شده، ولي كمتر به آداب و آموزش تلاوت قرآن كريم پرداخته شده است. البته فراگيري تلاوت قرآن بدون استاد و ممارست فراوان ميسر نمي شود، اما بسياري از اين دروس شفاهي را هم مي توان به طور كتبي آموخت.
كتاب تجويد و روش هاي تلاوت قرآن ترجمه كتاب التجويد و آداب التلاوه است كه علاوه بر اصول تجويد مي توان آداب و نكات تلاوت را هم از آن آموخت.
تلاوت قرآن با صوت و لحن زيبا چيزي است كه احساس مي شود كمتر مورد توجه است در حالي كه تأثير فراواني در جذب مخاطب دارد.
011610.jpg
تجويد و روش هاي تلاوت قرآن
دكتر داوود عطار
ترجمه حمدالله جعفرپور
انتشارات آيدين
136 صفحه‎/ 8000 ريال


آيه
  كساني  كه ايمان آورده  و كارهاي شايسته كرده اند،خوشا به حالشان، سرانجامي نيك دارند
رعد-29


ميراث آسمان
ن والقَلَمِ وَ ما يَسطُرونَ ما اَنتَ بِنِعمَهِ رَبِّكَ بِمَجنونٍ وَ إنّ لَكَ لَاَ جراً غَيرَ مَمنونٍ وَ إنّك لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٍ فَسَتُبصِرُ و يُبصِرونَ بِاَيّيكُمُ المَفتُونُ/قلم 1 ـ 6
نون، سوگند به قلم و آن چه مي نويسند كه تو به لطف پروردگارت، مجنون نيستي؛ و براي تو پاداشي بزرگ و هميشگي است؛ و تو اخلاق عظيم و برجسته اي داري! پس به زودي تو مي بيني و آنان نيز مي بينند كه كدام يك از شما مجنون اند.
اخلاق محمدي
شخصي رداي پيامبر صلي الله عليه وآله را از پشت كشيد به طوري كه اثر  آن در گردن حضرت ظاهر شد. ايشان با رويي گشاده به آن مرد نگريست و فرمود: چه مي خواهي؟ مرد تقاضاي خود را مطرح كرد و حضرت آن را برآوردند.
در روزي كه دندان  هايش را شكستند و سنگ بر صورتش زدند، چنين دعا كرد: خدايا قومم را هدايت كن، چرا كه آن ها نمي دانند چه مي كنند!
از همين پيامبر عزيز روايت شده: سنگين ترين عمل در كفة ترازوي حساب، حسن خلق است./ كامل ترين ايمان ها را خوش اخلاق ترين مؤمنان دارند.
قريش كه مي ديدند پيامبر(ص) علي عليه السلام را احترام كرده و او را مقدم مي  دارد، از روي حسادت و دشمني مي گفتند: محمد ديوانة علي شده است. آيه در رد اين ادعاي واهي نازل شد.
خورشيد نور مي افشاند و همه جا را روشن مي كند. آن ها كه ديوانه وار خاك به صورت خورشيد مي پاشند، خاك بر سر خود مي ريزند.
مهدي ملك محمدي


سؤال
بخوانيم يا نخوانيم
قرآن براي هدايت بشر آمده است. پس آن را بايد فهميد و عمل كرد. فكر نمي كنيد خواندن بدون فهميدن آن بي فايده باشد؟
اما از اين واقعيت نبايد غافل شد كه قرآن يك صورت ملفوظ و مكتوب دارد و الهي است. القرأن اَفضل شي ء دون الله كلام پيامبر خداست كه خود، اشرف مخلوقات است. بر همين اساس است كه وقتي در جنگ صفين، با حيله معاويه، صورت قرآن در مقابل حقيقت آن قرار مي گيرد، علي بن  ابي طالب (ع)مي فرمايد اين ها پاره هايي مكتوب است.
نوع معرفي قرآن در فرهنگ عمومي و آموزشي جامعه ما به گونه اي است كه آن را معادل صورت مكتوب قرآن- و نه حتي ملفوظ آن ـ مي كند. و اين موجب مي شود كه از حقيقت نوراني و زنده قرآن كه مي توان به هر بهانه با او ارتباط برقرار كرد و از او نور گرفت غافل شويم.
توسل و تضرع و صرف وقت و مال در راه عشق به خاندان پيامبر ريشه دراين حقيقت داردكه هر نوع ارتباط با اين انوار مقدس مي تواند در سعادت دنيا و آخرت ما اثر بخش باشد و دل و جان ما را تحت تأثير نورانيت خود قرار دهد.
خداوند متعال مي فرمايد: هر چه شفا و رحمت است، از قرآن براي مؤمنان نازل مي كنيم و ستمكاران را جز خسارت نيفزايد.
ارتباط خالصانه با قرآن به هر صورت و با هر عمقي كه باشد، موجب كسب نورانيت و شفا و رحمت خواهد بود. پس با اين قصد، قرآن را بخوانيم ودرفهم آن هم همت كنيم.


سلاماً سلاما
گفت وگو با عبدالعلي افقهي مبتكر كارت  هاي قرآني
هدفم انس با قرآن بود
011607.jpg
عبدالعلي افقهي طرحي را با عنوان استفاده از تكنولوژي روان شناسي در حفظ قرآن ارائه كرده است. در اين طرح، او با استفاده از تكنيك  هاي حافظه و فراحافظه، براي اولين بار، كار نويني در شاخه علوم قرآني انجام داده است. حالا او به همراه گروهي از دوستانش يك مجموعه كوچك حاوي 114 كارت تهيه كرده اند كه روي هر كارت، يكي از آيات كاربردي قرآن منطبق بر اصول ده گانه مهارت هاي زندگي با ترجمه انگليسي و فارسي آن چاپ شده است.
شما از اين تكنيك روان شناسي در حفظ قرآن استفاده كرديد؟
ما در واقع، از روش تكرار و تمرين و بازخورد استفاده كرديم. وقتي آدم از كاري بازخورد مثبت مي گيرد، به طور ناخودآگاه، باعث تقويت آن كار مي شود. حالا اگر امروز، يك چيزي را بخوانيم و فردا هنگام تكرار، يادمان باشد، در درازمدت تأثير زيادي روي حافظه دارد.
بعد چطور شد كه از حفظ قرآن به سمت مفاهيم كاربردي رفتيد؟
براي ارائه طرحمان، با علماي بزرگ از جمله آيت الله مكارم شيرازي ديدار داشتيم و از آن ها راهنمايي خواستيم. به طور كلي، همه اين افراد به مفاهيم قرآني اشاره داشتند. به همين خاطر، ما هم مطابق با آن 10 آيتمي كه سازمان بهداشت جهاني براي حفظ سلامت رواني در سال 2005 اعلام كرده است، آيات قرآني را گزينش كرديم.
ايده اوليه يا جرقه اين كار از خود شما بود؟
ايدة خام طرح، با هدف مأنوس شدن با قرآن، از من بود. در ابتدا هم فقط براي خودم اين كار را انجام مي دادم. بعد اين ايده با استقبال دوستانم روبه رو شد و به صورت گروهي روي آن كار كرديم.
هدف شما از اين كه اين پروژه به صورت كارت هاي كوچك دربيايد، چه بوده؟ آيا نكته خاصي بوده يا به طور اتفاقي، به اين صورت درآمده؟
يادگيري در صورتي به وجود مي آيد كه تمركز زياد باشد. شرط تمركز بالا هم اين است كه چند حس را درگير يادگيري كنيم. با استفاده از اين كارت ها، هم از حس لامسه استفاده مي شود، هم بينايي و شنوايي. علاوه بر اين، به دليل قابل حمل بودن اين بسته مي توان در فاصله هاي زماني كوتاه در طول روز هم از آن استفاده كرد. مثلا در راه، در اتوبوس و... آيه اي داريم كه مي فرمايد: در همه حال، قرآن بخوانيد.
اين كار شما باعث شده كه كسي به اين موضوع توجه كند؟
سال گذشته حوالي كريسمس در راه بازگشت از مشهد بودم كه با يك فرد مسيحي كه براي تعمير حرم امام رضا مي  رفت، همسفر شدم. ظاهرا امام رضا (ع) برادرش را شفا داده بود و او بر خودش واجب ديده بود كه حتما براي كمك به مشهد برود. وقتي من طرز فكر اين فرد را ديدم، كارت ها را به او نشان دادم. او بعد از خواندن، آن را بوسيد و در جيبش گذاشت و گفت اين يادگاري براي من باشد، شايد زندگي ام را تغيير داد.


خبر
بازدهي مؤسسات قرآني
مؤسسات و سازمان هاي قرآني بسياري در حال حاضر در كشور فعاليت مي كنند اما به نظر مي رسد بازده اين فعاليت ها بسيار كمتر از حد انتظار است. رهبر نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه در كشور، مؤسسات قرآني فراواني فعال هستند اما متأسفانه بازده چنداني ندارند. او ايجاد سازمان جديد در امور قرآني را كار اضافه اي نمي داند اما تصريح مي كند كه به جاي تشكيلات جديد بايد حمايت بيشتري از اين مؤسسات صورت گيرد تا مفاهيم قرآني در جامعه عينيت بيشتري پيدا كند.مديريت و نظارت قوي و دقيق تر بر فعاليت مؤسسات قرآني و پرهيز از موازي كاري، و فعال تر شدن آموزش و پرورش در امر ترويج و توسعه فعاليت هاي قرآني، تا حد زيادي باعث افزايش بازدهي و ارتقاي سطح كيفي عملكرد اين مؤسسات مي شود.
دانشجويان نمي توانند
قرآن بخوانند

درصد زيادي از دانشجويان به ويژه دانشجويان پسر، در بدو ورود به دانشگاه آشنايي چنداني حتي با روخواني و روان خواني قرآن ندارند.
مسؤول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي رودهن مدعي است كه با وارد شدن واحد درس قرآن به دروس دانشگاهي، تا حد زيادي اين مشكل برطرف خواهد شد.
آشوري برگزاري همايش ها و جلسات پرسش و پاسخ را در جذب دانشجويان به قرآن مؤثر مي داند، ولي به ميزان گرايش دانشجويان به قرآن و توانايي آن ها در روخواني قرآن پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه، اشاره اي نكرده است.
خبر كوتاه
پنجاه و يكمين شماره ماهنامه قرآني بشارت منتشر شد. در اين شماره مي توانيد مطالبي مانند قرآن در رسوم ايراني، هنر و قرآن، تجارتي شوم و... را بخوانيد.
به گزارش روابط عمومي مركز فعاليت ها و پژوهش هاي قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي، مجله صحيفه مبين حائز دريافت درجه علمي پژوهشي شناخته شد.
جلسه مسؤولان كانون هاي قرآن و عترت منطقه 8 دانشگاه  آزاد اسلامي برگزار شد. در اين جلسه برنامه هاي قرآني دانشگاه آزاد اسلامي در سال 85 مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مقرر گرديد كليه واحد هاي دانشگاهي منطقه 8، برنامه هاي قرآني خود را بر محور موضوع پيامبر اعظم(ص) ارائه دهند.

قرآن
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |