يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
دوسوم ارزش بورس در اختيار پنج گروه بزرگ
000066.jpg
گروه بورس: سهامداران شركت هاي خودروسازي، سيمان، هلدينگ ها، شيميايي و پتروشيمي و همچنين معادن، دو سوم كل ارزش هاي موجود در بورس تهران را در اختيار گرفتند.
به گزارش همشهري، پنج گروه عمده ياد شده در مجموع، ۶۵درصد ارزش بازار سهام تهران را به خود اختصاص داده اند. ارزش بازار سهام اين گرو ه ها در پايان دهه نخست ارديبهشت ماه امسال به مرز ۲۲۰هزار ميليارد ريال رسيده است.
آمار دريافتي نشان مي دهد: گروه خودروسازان بورس تهران كه از اواخر فروردين ماه به رتبه اول بازار سهام صعود كرده، ظرف روزهاي اخير به سرعت، فاصله خود را با گروه سيمان افزايش داده است. در حال حاضر ارزش بازار سهام خودروسازان بورس تهران به مرز ۶۴هزار ميليارد ريال رسيده، اين گروه حدود يك پنجم كل ارزش بورس را در دست گرفته است. به نظر مي رسد در صورت ادامه روند فعلي براي اولين بار ظرف چهار سال اخير ارزش بازار يك گروه صنعتي فعال در بورس تهران از مرز ۲۰درصد فراتر برود.
گروه توليد كنندگان سيمان كه ظرف دو سال گذشته با فراز و نشيب هاي بسياري در حوزه تصميم گيري هاي كلان دولتي روبه رو بوده اند به آرامي تحليل مي روند. در آخرين تحول به وجود آمده ارزش بازار سهام اين گروه به سطح ۵۶ هزار ميليارد ريال تنزل يافته است. ارزش سهام شركت هاي توليد كننده سيمان در حال حاضر ۱۷درصد كل ارزش بورس تهران را شامل مي شود.
براساس اين گزارش سه هلدينگ غدير،  سرمايه گذاري بانك ملي و سرمايه گذاري بازنشستگي نيز با ارزش بازاري معادل ۴۰هزار ميليارد ريال ۱/۱۲درصد از كل ارزش هاي موجود در بورس تهران را به خود اختصاص داده اند.
گروه توليد كنندگان محصولات شيميايي و پتروشيمي كه در روزهاي اخير بار ديگر مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته اند با ارزشي برابر ۳۷هزار ميليارد ريال چهارمين گروه صنعتي حاضر در بورس به حساب مي آيند. اين گروه در مجموع ۲/۱۱درصد از كل ارزش بازار سهام را در اختيار دارد.
آمارهاي موجود حاكي است: ظرف ۴۰ روز سپري شده از سال۸۵ روند روبه رشد سهام معادن در جدول بزرگان بورس ادامه يافته، به طوري كه اين گروه در حال حاضر با ارزش بازاري برابر ۱۶هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال در رتبه پنجم جمع بزرگان بورس ايستاده است.
نكته جالب توجه در اين ميان نزول شديد سهام بانك هاست. سه بانك اقتصاد نوين، كارآفرين و پارسيان تا ابتداي زمستان پارسال بيش از ۵ درصد كل ارزش بازار سهام تهران را در اختيار داشتند و همواره در جمع پنج گروه بزرگ بورس جاي مي گرفتند اما با توجه به سياست هاي اعمال شده در خصوص كاهش نرخ سود بانكي ارزش بازار سهام اين گروه به كمتر از ۱۲هزار ميليارد ريال كاهش يافته است، به اين ترتيب بانك ها فقط ۶/۳ درصد از كل ارزش بورس را به خود اختصاص داده اند.

اعلام درخواست هاي هيأت مديره بورس از دولت
000024.jpg
گروه بورس: علي  صالح آبادي در نخستين حضور تلويزيوني خود خواستار اعلام سياست هاي دولت در حوزه خصوصي سازي و قيمت گذاري كالا و خدمات شد.
رئيس هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار كه حالا طبق قانون جديد به طور توأم مقام ناظر بر بورس هاي سهام و كالا به حساب مي آيد، در اين گفت وگو تلاش كرد، مطالبات فعالان بورس هاي فلزات و كشاورزي را نيز مطرح كند. او گفت: نوسان قيمت ها در بورس ها از چهار عامل اقتصادي، سياسي، رواني و همچنين سياست هاي اعمال شده در مديريت هر بورس ناشي مي شود. در اين ميان تاثيرگذاري سازمان بورس در دو حوزه اقتصادي و سياسي بسيار اندك است.
او افزود: عمده تصميماتي كه در حوزه اختيارات هيأت مديره بورس مي توان اتخاذ كرد، شامل؛ تنظيم درصد نوسان قيمت ها و تعيين حجم مبناي معاملات است، اما تجربه نشان داده آثار اين عوامل نسبت به مولفه هاي سياسي و اقتصادي بسيار ناچيز است.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سال هاي اخير عوامل سياسي و رواني در بورس بسيار بيش از ساير عوامل موثر بوده اند. اميدواريم با اعمال سياست هاي اقتصادي مطلوب دولت و افزايش قيمت نفت و توجه بيشتر به بخش خصوصي حوزه اقتصاد و به تبع آن بازار سرمايه از تحرك بيشتري برخوردار شود. او در عين حال تاكيد كرد: مولفه هاي سياسي معمولاً در كوتاه مدت بر بورس تاثير مي گذارند و دولت مي تواند با اتخاذ يكسري تدابير خاص تاثير نامطلوب اين عوامل را به حداقل برساند.
صالح  آبادي در ادامه تعيين تكليف «سيمان» را در تحولات بورس هاي اوراق بهادار و كالا موثر دانست و خواستار حل موضوع شد. در ادامه رئيس  سازمان  بورس  و اوراق  بهادار با اعلام  اولويت  هاي  سال جاري  گفت : مقررات  نظارت  بر فعاليت  نهادهاي  مالي و بازار ثانويه  را تهيه  و اجرايي مي كنيم . علي صالح  آبادي  با تاكيد بر ضرورت  تهيه  و اجراي  مقررات  مربوط  به  افشاي  اطلاعات  شركتها گفت : قرار است تهيه  و تدوين  مقررات  هيأت  داوري  را هم  پيگيري  كنيم .
به گفته او تعيين  منابع  درآمدي  سازمان  و شركتهاي  بورس ، كانون ها و شركت هاي  سپرده گذاري  مركزي  از ديگر اولويت  هاي  سازمان  بورس  و اوراق  بهادار است. صالح آبادي  افزود: تعيين  وظايف،  اختيارات  و مسئوليت هاي  شركتهاي  بورس ، كانون  ها و شركت  هاي  سپرده گذاري  مركزي  و نحوه  ارتباط  آنها با سازمان  بورس و تصويب  اساسنامه  شركت  بورس  و درخواست  صدور مجوز آنها در شوراي  بورس  پيگيري  مي شود.
وي  گفت : امسال  تصويب  اساسنامه  شركت  سپرده  گذاري  مركزي  و درخواست  صدور مجوز شورا پيگيري  خواهد شد و تهيه  مقررات  مربوط  به  عرضه  عمومي اوراق بهادار، عرضه هاي  اوليه  افزايش  سرمايه  شركت ها و هماهنگ  با اداره  ثبت  شركت ها نيز مورد توجه  سازمان  بورس است . وي  گفت : انتقال  تدريجي دارايي هاي  سازمان  كارگزاران  به  سازمان  جديد و شركت هاي  جديد، تدوين  مقررات  مربوط  به  مجوز نهادهاي  مالي كه  در صلاحيت  سازمان  بورس  است، تصويب  اساسنامه  كانونها و صدور مجوز كانونها و تصويب  مقررات  پيشنهادي  شركت هاي  بورس  براي  اجرا و پذيرش  شركت ها در بورس  نيز از اولويتهاي  سازمان  بورس  و اوراق  بهادار است .صالح  آبادي  گفت: نحوه  پيگيري  جرايم  نيز در اولويت  است  كه  در نشست  چهارشنبه  گذشته  شوراي  بورس  در دستور كار سازمان  بورس قرار گرفت .

توقف شاخص روي مرز ۹هزار و ۵۱۰ واحد
000021.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام هفته جاري را با ۴ واحد افت آغاز كرد و به ۹هزار و ۵۱۰ واحد بازگشت.
به گزارش «همشهري» معاملات سه شركت مهركام پارس، ايران خودرو ديزل و نوسازي و ساختمان تهران در اين روز مهمترين عامل كاهش شاخص شناخته شدند. در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران، شاخص عملكرد تالار فرعي با ۴/۴ واحد افت مواجه شد و به مرز ۹ هزار و ۲۲۵ واحد رسيد. شاخص عملكرد تالار فرعي نيز يك واحد كاهش يافت تا رقم ۹ هزار و ۷۶۸ واحد را براي خود به ثبت رساند.
بنابراين گزارش معاملات ديروز سهامداران در بورس تهران منجر به افت ۱۱ واحدي شاخص بازده نقدي و قيمت، كاهش ۴/۲ واحدي شاخص صنعت و افت ۲۱ واحدي شاخص مالي شد. در اين روز عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري و صنعتي مثبت ارزيابي نشد به طوري كه اين دو شاخص به ترتيب به ارقام ۲۰ هزار و ۸۳۰ واحد و ۷ هزار و ۴۷۶ واحد نزول كردند.
براساس اين گزارش در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران، شاخص سهام وسايل نقليه ۸ واحد و شاخص سهام فلزات اساسي ۳ واحد افت كردند اما در مقابل شاخص گروه نفت و سوخت هسته اي با ۸ واحد افزايش مواجه شد.

عرضه عمده سهام دو شركت
گروه بورس: شركت توسعه سرمايه و صنعت غدير شنبه هفته آينده (۱۶ارديبهشت ماه) سهام دو شركت را به صورت يكجا و نقد عرضه مي كند.
به گزارش «همشهري» در اين روز قرار است ۴/۸۸ ميليون سهم معادل ۰۶/۱۱درصد از كل ۸۰۰ ميليون سهم سيمان سپاهان با قيمت پايه ۵هزار و ۶۶۴ريال در بورس تهران به فروش برسد. همچنين ۵/۲۴ ميليون سهم معادل ۷/۱۱ درصد از كل ۲۱۰ميليون سهم سيمان شرق نيز در اين روز توسط توسعه سرمايه و صنعت غدير با نرخ پايه هر سهم ۸ هزار و ۹۴۳ريال در بورس تهران عرضه مي شود.

سهام پتروشيمي در صدر جدول تقاضا
گروه بورس:۴ دو شركت پتروشيمي اصف$هان و پتروشيمي آبادان ديروز بيشترين تعداد خريداران سهام در بورس تهران را به خود جذب كردند.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۲۱۳ نفر براي خريد ۸۹۰ هزار و ۲۲۹ سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۵ ميليارد ريال و ۱۰۸ نفر براي خريد ۴۷۲ هزار سهم پتروشيمي آبادان به ارزش ۹/۳ ميليارد ريال به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند.
پس از دو شركت ياد شده روز گذشته بيشترين دستور خريدها براي سهام دو شركت تولي پرس و معادن بافق صادر شد. بيشترين حجم بازارگرداني نيز در اين روز روي سهام ۴ شركت سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري بانك ملي، سيمان هرمزگان و سرمايه گذاري صنعت بيمه متمركز شد. اما در سوي ديگر بازار به لحاظ ريالي بيشترين حجم عرضه به ترتيب مربوط به سرمايه گذاري غدير، سيمان فارس و خوزستان و سيمان سپاهان بود. در اين روز يك هزار و ۹۴۰ نفر تعداد ۷/۹ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۴۰ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند. ۴۵۳ نفر هم ۳/۱ ميليون سهم سيمان فارس به ارزش ۳/۶ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۱.۱۴-
۱۰-
۸۷۰
آبسال
۱.۹۲-
۱۵-
۷۶۶
آزمايش
۱.۹۸
۴۰
۲,۰۶۳
آلومينيم پارس
۱.۹۹
۶۸
۳,۴۹۱
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰.۱۳
۲۰
۱۵,۶۰۰
افست
۱.۷۳
۲۴
۱,۴۰۸
ايتالران
۲
۸۱
۴,۱۳۳
ايران ارقام
۱.۴۱-
۴۵-
۳,۱۵۴
ايران خودرو
۱.۱۳-
۴۲-
۳,۶۷۷
ايران خودروديزل
۱.۹۹-
۵۰-
۲,۴۶۵
ايران ياساتايرورابر
۰.۱۳
۲
۱,۵۴۹
بانك پارسيان
۱.۹۹-
۴۷-
۲,۳۱۵
بانك كارآفرين
۱.۹۶
۲۴
۱,۲۵۱
بسته بندي ايران
۰
۰
۶۵۹
بهپاك
۱.۷۹
۸
۴۵۵
پارس الكتريك
۱.۲۹-
۲۱-
۱,۶۱۱
پارس خودرو
۰.۹
۵۸
۶,۵۰۹
پارس دارو
۱.۹۹
۱۶۱
۸,۲۳۲
پتروشيمي آبادان
۱.۹۹
۱۹۹
۱۰,۱۷۶
پتروشيمي اراك
۲
۱۱۱
۵,۶۶۶
پتروشيمي اصفهان
۲-
۲۵-
۱,۲۲۷
پتروشيمي شيراز
۱.۹۹
۸۰
۴,۱۰۴
تراكتورسازي ايران
۱.۹۹-
۳۳-
۱,۶۲۸
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۲
۱۲۷
۶,۴۸۷
تولي پرس
۱.۱۶-
۱۰۷-
۹,۱۲۱
توليد سموم علف كش
۲
۵۰۰
۲۵,۵۴۲
توليدمواداوليه داروپخش
۰.۳۸
۴
۱,۰۵۳
حق تقدم رايان سايپا
۰
۰
۷۰۰
حق تقدم سراميك هاي صنعتي اردكان
۱.۶۲-
۵۵-
۳,۳۵۰
حق تقدم سيمان سپاهان
۱.۷۴
۱۸
۱,۰۵۰
حق تقدم موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۹۵-
۵۶-
۲,۸۱۸
حمل و نقل توكا
۱.۷۷
۱۳۲
۷,۵۸۴
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۲-
۱۵۲-
۷,۴۶۰
داروپخش (هلدينگ )
۰.۹۴-
۷۳-
۷,۷۱۰
داروسازي اسوه
۰.۰۵-
۴-
۸,۱۱۸
داروسازي جابرابن حيان
۱.۹۸
۵۹
۳,۰۳۲
داروسازي كوثر
۱.۹۹
۱۵۶
۷,۹۸۸
دارويي رازك
۱.۹۸
۷۱
۳,۶۶۱
دارويي لقمان
۱.۹۹
۳۲
۱,۶۴۰
درين كاشان
۱.۸۷-
۴۲-
۲,۲۰۷
رايان سايپا
۱.۹۷-
۲۵-
۱,۲۴۳
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱.۹۲-
۲۲-
۱,۱۲۵
رينگ سازي مشهد
۱.۹۷-
۴۶-
۲,۲۹۴
ساختمان اصفهان
۲-
۵۵-
۲,۷۰۰
سامان گستراصفهان
۰.۰۷-
۳-
۴,۱۰۱
سايپا
۱.۹۵
۳۰
۱,۵۷۲
سايپا شيشه
۱.۷۵-
۳۳-
۱,۸۵۰
سايپاآذين
۰.۰۴
۲
۵,۱۰۰
سايپاديزل
۱.۹۹-
۳۸-
۱,۸۶۷
سراميك هاي صنعتي اردكان
۱.۹۸
۲۹
۱,۴۹۱
سرما آفرين
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۱.۹۹-
۲۲-
۱,۰۸۵
سرمايه گذاري بهمن
۱.۹۱-
۱۸-
۹۲۴
سرمايه گذاري بوعلي
۲-
۲۳-
۱,۱۲۸
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۱.۳۹
۳۷
۲,۷۰۱
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۹۶-
۱۹-
۹۵۲
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱.۷۲-
۳۳-
۱,۸۹۰
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۱.۹۳-
۱۷-
۸۶۶
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۶۷-
۲۸-
۴,۱۴۴
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱.۹۵-
۳۴-
۱,۷۰۷
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰.۵۸
۱۱
۱,۹۱۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۹۹-
۴۳-
۲,۱۱۶
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱.۹۹-
۴۲-
۲,۰۷۱
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۱.۹۶
۱۸
۹۳۸
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۱.۹۶-
۲۱-
۱,۰۵۱
سرمايه گذاري ملي ايران
۱.۹۲-
۲۳-
۱,۱۷۶
سرمايه گذاري نيرو
۰
۰
۱۱,۲۰۰
سنگ آهن گل گهر
۱.۹۹-
۱۴۶-
۷,۱۸۴
سيمان تهران
۱.۹۹
۱۸۳
۹,۳۶۲
سيمان شاهرود
۱.۹۹-
۱۷۸-
۸,۷۶۱
سيمان شرق
۱.۹۹-
۱۳۶-
۶,۷۱۳
سيمان كارون
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰.۶۷
۴۰
۶,۰۰۰
سينا دارو
۱.۹۳-
۲۹-
۱,۴۷۰
شكر
۱.۹۹
۱۱۰
۵,۶۳۰
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۲
۱۲۲
۶,۲۲۴
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱.۹۹-
۶۳-
۳,۱۰۱
شيميايي سينا
۲
۱۳۱
۶,۶۹۵
صنايع جوشكاب يزد
۰.۴۷
۴۳
۹,۲۵۰
صنايع ريخته گري ايران
۱.۹-
۷۳-
۳,۷۷۳
صنايع كاغذسازي كاوه
۲-
۱۵-
۷۳۵
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۷-
۵۰-
۲,۴۹۳
صنايع مس شهيد باهنر
۱.۹۵
۲۷
۱,۴۱۰
صنعتي آما
۰
۰
۴,۲۹۹
صنعتي دريايي ايران
۱.۹۸
۴۳
۲,۲۱۰
فرآورده هاي تزريقي ايران
۱.۴۲-
۲۳-
۱,۶۰۰
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۹۹-
۲۴-
۱,۱۸۳
فنرسازي خاور
۱.۹۶
۳۲
۱,۶۶۷
فولاد كاويان
۱.۹۹
۱۸۰
۹,۲۲۵
قند اصفهان
۱.۹۶
۳۲
۱,۶۶۶
قند پارس
۰
۰
۲,۰۵۲
قند ثابت خراسان
۱.۹۶
۲۳
۱,۱۹۷
قند شيروان قوچان وبجنورد
۲-
۲۰-
۹۸۰
قند قهستان
۱.۹۹-
۳۱-
۱,۵۲۶
قند مرودشت
۱.۹۹
۳۸
۱,۹۵۲
كابل سازي ايران
۱.۹۹
۷۶
۳,۸۹۱
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۹۹-
۹۱-
۴,۴۸۹
كارتن ايران
۰
۰
۵,۱۲۵
كارخانجات داروپخش
۱.۹۹-
۳۰-
۱,۴۷۴
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۹۵-
۲۲-
۱,۱۰۹
كارخانه فارسيت درود
۰.۷۴
۲۱
۲,۸۴۰
كاشي اصفهان
۱.۹۹-
۳۹-
۱,۹۲۲
كربن ايران
۱.۹۲
۲۴
۱,۲۷۱
كف
۱.۹۷-
۶۳-
۳,۱۳۲
كمباين سازي ايران
۱.۹۶
۴۳
۲,۲۳۹
كمك فنر ايندامين
۱.۹۹
۳۹
۲,۰۰۰
كنتورسازي ايران
۱.۹۹
۷۸
۳,۹۸۹
كيميدارو
۲-
۵۴-
۲,۶۴۹
گازلوله
۰.۸۱-
۳۱-
۳,۸۰۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱.۷۳-
۳۶-
۲,۰۵۰
گلتاش
۰.۴۸-
۱۸-
۳,۷۱۵
گلوكوزان
۰.۸۳
۳۰
۳,۶۳۱
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱.۳۸-
۱۶-
۱,۱۴۰
لوله وماشين سازي ايران
۱.۵۹-
۲۳-
۱,۴۲۷
ليزينگ ايران
۱.۹۹-
۴۵-
۲,۲۲۰
ليزينگ صنعت و معدن
۱.۹۷-
۳۹-
۱,۹۴۴
مارگارين
۱.۹۹
۴۱
۲,۱۰۱
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۹۳-
۲۹-
۱,۴۷۱
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۹۸-
۴۱-
۲,۰۲۶
محورسازان ايران خودرو
۱.۹۹
۱۴۴
۷,۳۸۳
معادن بافق
۰.۵۶
۳۴
۶,۱۳۰
معادن منگنز ايران
۱.۹۹-
۹۴-
۴,۶۳۱
ملي سرب و روي ايران
۱.۹۴-
۲۶-
۱,۳۱۶
مهركام پارس
۰.۰۵
۱
۲,۱۵۰
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۰۹
۱۲
۱۳,۲۷۲
نفت بهران
۱.۹۹-
۲۹۰-
۱۴,۲۴۷
نفت پارس
۱.۹۵-
۸۸-
۴,۴۲۹
نورد آلومينيوم
۱.۸۸-
۱۱-
۵۷۵
نورد و لوله اهواز
۱.۹۷-
۳۹-
۱,۹۴۵
نوسازي وساختمان تهران
۱.۹۸
۳۲
۱,۶۵۲
نيرو محركه
۰.۳۷-
۷-
۱,۸۸۹
نيروترانس

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |