يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
بازار جهاني به نمايشگاه كتاب تهران راه يافت
000012.jpg
گروه ادب و هنر: نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در حالي برگزار مي شود كه اتفاقات جالبي در عرصه نشر كتاب روي داده و تسهيلات جديدي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه مي شود.
از جمله اين تسهيلات صدور كارت عضويت كتابخانه ملي در نمايشگاه كتاب است كه قرار است تمامي مراحل ثبت نام و صدور كارت عضويت در كتابخانه ملي در محل غرفه سازان اسناد و كتابخانه ملي در نمايشگاه كتاب انجام شود.
اين عضويت فقط مختص تمامي كساني است كه داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد و يا بالاتر هستند كه مي توانند با كپي مدرك تحصيلي، كپي اول شناسنامه، يك قطعه عكس و تكميل فرم ثبت نام به صورت رايگان به عضويت كتابخانه ملي درآيند.
در بخش كودكان نيز حسين فتاحي كار جديدي ارائه داده است. امسال همزمان با سال پيامبر اكرم(ص)، «داستان پيامبران» مجموعه حكايت هاي زندگي پيامبران در ۲۵ جلد براي گروه سني كودك و نوجوان عرضه مي شود. اين مجموعه به ترتيب تاريخ زندگي پيامبران نگاشته شده و در جلد اول از حضرت آدم(ع) شروع و با حضرت عيسي(ع) به پايان مي رسد.
«داستان پيامران» با تصويرگري «حميدرضا بيدقي» از سوي نشر قدياني منتشر مي شود و هم اكنون ۱۵ جلد آن به چاپ رسيده است كه در آينده هم زندگي تمامي پيامبران در يك مجموعه واحد منتشر خواهد شد.
امسال در نمايشگاه كتاب بهروز غريب پور با سه اثر نمايشي حضور پيدا مي كند. اقتباس از «بينوايان» ويكتور هوگو كه سال ۷۵ به كارگرداني غريب پور روي صحنه رفته است (با استفاده از ترجمه هاي متعدد اين اثر و تطبيق با ترجمه ايتاليايي براي بزرگسالان)، «قلعه حيوانات» جورج اورول و «كلبه عمو توم» مارگارت استوارت بيكر، سه كتابي هستند كه بهروز غريب پور توسط نشر قطره آنها را به نمايشگاه كتاب مي آورد.
چند اثر خارجي نيز در اين نمايشگاه عرضه خواهد شد؛ از جمله تجديد چاپ كتابي از هرمان هسه با عنوان نارتسيس و گلدموند كه در سال ۱۹۳۰ نوشته شده و پس از ۱۵ سال انتظار، اجازه تجديد چاپ آن گرفته شد.
«چشم هاي بازمانده در گور» ميخائيل آستوياس با ترجمه سروش حبيبي، مترجم پيشكسوت ايراني ساكن فرانسه نيز به همراه چند اثر ديگر در اين نمايشگاه عرضه خواهد شد.
او همچنين ترجمه «آبلوموف» ايوان گنجارف را با تطبيق متن روسي و انگليسي به فارسي برگردانده است كه توسط نشر فرهنگ معاصر براي انتشار آماده است.
بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در نمايشگاه كتاب در بخش ناشران خارجي نشستي با عنوان «رويكرد جهاني شدن ادبيات دفاع مقدس» برگزار خواهد كرد. در اين نشست كه روز بيستم ارديبهشت ساعت ۱۵ برگزار مي شود رضا اميرخاني، نويسنده به گفت وگو خواهد پرداخت.
بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در اين نمايشگاه دو غرفه در بخش ناشران داخلي و ناشران خارجي را به خود اختصاص داده است. در بخش ناشران خارجي، كتاب هايي كه در حوزه دفاع مقدس به زبان هاي خارجي ترجمه شده اند، عرضه مي شود.

كيميايي «رئيس» را مي سازد
مسعود كيميايي پس از دريافت پروانه ساخت، فيلمبرداري جديدترين فيلم خود را با عنوان «رئيس» آغاز مي كند. وي در نظر دارد فيلمبرداري «رئيس» را تا يك ماه ديگر آغاز كند.
درحالي كه طي روزهاي گذشته بحث منتفي شدن ساخت «رئيس» قطعي به نظر مي رسيد، بنابر آخرين اخبار رسيده به تازگي ، كيميايي با پيشنهادهايي كه براي تغيير در فيلمنامه «رئيس» ارائه شده، موافقت كرده است وهم اكنون در حال انجام تغييراتي بر روي فيلمنامه «رئيس» است.
موضوع فيلم درباره پدر و پسر خلافكاري است كه دنبال هم مي گردند تا يكديگر را پيدا كنند. بخشي از اين پيداكردن در مهر پدروپسري است و بخشي ديگردر روابط كاري ميان اين دو، درواقع اين دو با هم رقيب مي شوند.
در همين حال قرار است دوره تازه مدرسه اي كه مسعود كيميايي در آن تدريس مي كند، آغاز شود. در دوره جديد اين مدرسه ، قرار است اين آموزشگاه با آموزشگاههاي سينمايي ديگر همكاري داشته باشد و همه تجارب اين آموزشگاهها به دانشجويان منتقل شود.

بزرگداشت تئاتر در فرهنگسراي خاوران
همزمان با هفته بزرگداشت تئاتر، واحد نمايش فرهنگسراي خاوران با همكاري معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري ويژه برنامه اي را برگزار مي كند.
روابط عمومي فرهنگسراي خاوران اعلام كرد:واحد نمايش اين فرهنگسرا با هدف آشنايي بيشتر كودكان و نوجوانان با نمايش، همزمان با هفته بزرگداشت تئاتر، يك هفته اقدام به اجراي نمايش هاي برگزيده نموده است.
نمايش هاي «جزيره آبي، آسماني» به كارگرداني محمود تيموري، «غول جادو» كاري از علي برجي و «سياحت آباد» به كارگرداني فريدون ملكي هر روز از ۹ تا ۱۵ ارديبهشت ماه در سانس هاي ۹ و ۱۷ و ۱۸ روي صحنه خواهند رفت.
اين نمايش ها تنها به مناسبت هفته بزرگداشت تئاتر به صورت رايگان اجرا خواهند شد.
والدين و مربيان مدارس به منظور بازديد دانش آموزان از نمايش هاي ويژه اين هفته مي توانند با شماره هاي ۳۳۰۲۵۴۷۳ و ۵- ۳۳۷۳۰۰۰۲ تماس حاصل نمايند.

«دست هاي مهربان» در جام جم
فارس:«دست هاي مهربان» عنوان برنامه اي در گروه ويژه و بين الملل شبكه برون مرزي جام جم است كه به تهيه كنندگي «امير قميشي» و كارگرداني «مهسا مروستي» در ۱۳ قسمت۳۰دقيقه اي تهيه مي شود.
مهسا مروستي- كارگردان اين مجموعه- گفت: اين برنامه در هر قسمت به معرفي يكي ازخيرين ايراني مقيم خارج از كشور مي پردازد و مكان هايي چون مدرسه، بيمارستان و ساير جاهايي كه اين افراد ساخته اند و نيز زندگي اين خيرين را به تصوير مي كشد.
مروستي اضافه كرد: همچنين برنامه ديگري نيز با عنوان «چكيده» درگروه ويژه و بين الملل جام جم در دست دارم كه تهيه كنندگي و كارگرداني آن برعهده من است.
وي ادامه داد: در اين برنامه براي ايرانيان مقيم خارج از كشور چكيده اي از گزارش هاي گروه ويژه و بين الملل در يك سال گذشته در ۴۰ قسمت ۵ دقيقه اي، هر روز از اين شبكه پخش مي شود.

آثار جشنواره يادگار در دانشگاه تهران به نمايش در مي آيد
منتخبي از آثار سه دوره گذشته «جشنواره يادگار» ۲۳تا۲۸ ارديبهشت ماه امسال در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران به نمايش عمومي درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، در اين جشنواره غيررقابتي كه باهدف معرفي ظرفيت فرهنگ ايران اسلامي در حوزه باستان شناسي تحت عنوان «يادگار، فيلم هاي منتخب باستان شناسي» برگزار مي شود، برخي از آثار منتخب به نمايش در آمده در جشنواره يادگار، دركنار مستندهاي برگزيده دوره هاي مختلف سينمايي مستند ايران و فيلم هاي برجسته خارجي روي پرده مي رود.
برگزاري چند نشست تخصصي باحضور مستندسازان و باستان شناسان برجسته و برپايي يك نمايشگاه عكس، از ديگر برنامه هاي جنبي اين رويداد فرهنگي هنري است.
اين فيلم ها در روزهاي ياد شده در سالن دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران به نمايش در مي آيد و تماشاي اين آثار، براي عموم علاقه مندان آزاد است.

اخبار كوتاه
* مجموعه برنامه «سينماي ديگر» ساعت ۲۱ روز دوشنبه ۱۱ارديبهشت ماه با شش فيلم و برنامه كوتاه از شبكه دوم سيما پخش مي شود.
در اين برنامه فيلم كوتاه خارجي ، «دزد سايه» از فرانسه، فيلم هاي كوتاه «بيگانه بومي» ، «طلوع ديروز» و منشور فيلم كوتاه محصول ايران روي آنتن مي رود.
در اين برنامه كه تكرار آن سه شنبه ۵۰/۱۲ پخش مي شود همچنين «شهري به نام ترس» و «آينه فردا» توليد ايران پخش مي شود.
* با موافقت منطقي مدير عامل ايران خودرو، هنرمندان كشور مي توانند با تسهيلات ويژه از شركت ايران خودرو ، خودرو دريافت كنند.
اعضاي سنديكاي صنفي بازيگران سينما و تلويزيون و بازيگران برجسته مي توانند با مراجعه به دفتر سنديكا و يا با شماره تلفن۸۸۳۲۶۹۴۸ اطلاعات لازم براي دريافت معرفي نامه براي خريد خودرو با تسهيلات ويژه را كسب كنند.
روابط عمومي سنديكاي صنفي بازيگران سينما و تلويزيون ايران اعلام كرد : اين اقدام با تلاش هاي بي وقفه جمشيد مشايخي، احمد نجفي و محمود ديني سه عضو هيأت مديره جديد سنديكاي صنفي بازيگران سينما و تلويزيون ايران، تحقق پيدا كرده است.
* روابط عمومي شهر كتاب روز شنبه اعلام كرد: با توجه به موقعيت و جايگاه طنز در ادبيات معاصر ايران و پاسداشت مرحوم كيومرث صابري فومني، نشست هفتگي شهر كتاب سه شنبه ۱۲ارديبهشت ماه در سالگرد درگذشت كيومرث صابري با عنوان «در ستايش طنز» برگزار مي شود.
در اين نشست، منوچهر احترامي، احمد سميعي، عمران صلاحي و هوشنگ رهنما، در باره طنز فارسي و جايگاه گل آقا در طنز ايران سخن مي گويند.
* سلسله كارگاه هاي تخصصي كتابشناسي توصيفي «مطهري، احياگري راستين در عصر جديد» به منظور گراميداشت سالروز شهادت استاد مطهري در دانشگاه تربيت معلم برگزار مي شود.
در اين كارگاه دانشجويان با ۲۲رساله دكتري و۲۰ پايان نامه كارشناسي ارشد كه استاد شهيد مرتضي مطهري در طول دوران فعاليت خود در دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران، راهنمايي آنها را برعهده داشته اند آشنا خواهند شد.
ويژه نامه كامل كتاب شناسي توصيفي آثار استاد شهيد مرتضي مطهري روز۱۲ ارديبهشت ماه از سوي روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم منتشر و در اختيار دانشجويان قرار خواهد گرفت.

بازي
Far Cry Insticts Predator
سيستم:Xbox 360
سبك: اكشن - اول شخص

000075.jpg
FarCry از بهترين عنوان هاي PC به شمار مي آيد. نسخه Xbox آن با عنوان Insticts با تغييراتي در موتور بازي و داستاني جديد، روايتي تازه از دنياي سبز FarCry به حساب مي آمد و بهترين عنوان تيراندازي در Xbox شناخته شده. عنوان predator در واقع همان نسخه Xbox است كه يك حالت تك نفره به آن اضافه شده است.
جك كارور حالا توسط خانمي استخدام شده تا كلك فردي را بكند و دو مرتبه شما در ميان انبوه جانوران درنده تنها ايستاده و به اطراف شليك مي كنيد. حالت تك نفره اضافه شده، كوتاه است و حدود ۷ ساعت براي اتمام آن زمان احتياج دارد. در حين بازي هم به صورت اكشن و هم به حالت مخفيانه مي توانيد سربازان و موجودات درنده را از پاي درآوريد. وجود تجهيزات و ماشين هاي جديد از جمله نكات ديگر جديد اضافه شده به نسخه۳۶۰ Xbox است.
Syphon Filter: Dark Mirror
سيستم:PSP
سبك: اكشن _ ماجرايي سوم شخص

000078.jpg
پس از شكست پروژه Omega Strain در PS2 ، تيم طراحي سري Syphon Filter به فكر افتادند تا مجدداً گيب لوگان را به بازي بازگردانند. در نسخه جديد طراحي شده براي PSP شما دوباره گيب لوگان را در كنار ليان و تريزا خواهيد داشت. يك گروه شرور به يك مركز ساخت مواد شيميايي حمله كرده و حالا گيب لوگان مأمور شده تا سروگوشي آب دهد و از اوضاع سر در بياورد.
برخي حركات به گيب لوگان اضافه شده و مثلاً او مي تواند با تكيه زدن به ديوار از گوشه ديوار سرك كشيده يا حتي تيراندازي كند.
اكشن ها باز هم همان حال و هواي سري را به خود گرفته اند، صداگذاري سلاح ها چندان به خوبي انجام نگرفته اند و صداي شليك ها چندان طبيعي به نظر نمي رسد. Dark Mirror عنواني به يادماندني براي PSP و شروعي خوب براي گيب لوگان روي اين كنسول است.
Metal Gear Acid 2
سيستم:PSP
سبك: كارت بازي

000081.jpg
نسخه اول بازي، سبكي جديد را به دنياي بازي ها معرفي كرده و اكنون در دومين نسخه اين سبك ادامه پيدا كرده است. شما در بازي به جاي استفاده از سلاح به طور مستقيم بايد با كارت هايي كه در اختيار داريد، كنترل بازي را در اختيار گرفته با دشمنان وارد مبارزه شويد.
كارت هاي مختلفي در بازي در اختيار شماست، كارت اسلحه، كارت مهمات، كارت حركات و ... با استفاده و تركيب كارت ها، مبارزات انجام مي شود و يادگيري مبارزات طول مي كشد، اما بعد از تسلط لذت آن چند برابر خواهد بود.
داستان بازي ربطي به داستان اصلي ندارد. علاوه بر اسنيك در بازي كنترل دختري به نام ونوس هم در اختيار شماست كه كارت هايش با اسنيك يكي است، اما در مبارزات يك وضعيت مجزا از اسنيك دارد. گرافيك بازي به حالت كارتوني و با استفاده از تكنيك Cell Shade بوده و فضاي جالبي در بازي ايجاد كرده است. تا انتهاي بازي حداقل به ۱۵ ساعت زمان احتياج داريد.
راهنماي درجه بندي سني
000084.jpg
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

نمونه دشوار
جدول اعداد
۶۷
000087.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده، قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

برنامه
صحنه
دشمن مردم (كارگردان: اكبر زنجان پور) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۴۰۰۰۰ ريال
تيغ و ماه (كارگردان: آتيلا پسياني) محل اجرا: سالن چهارسو ‎/ ساعت اجرا:،۲۰ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي (كارگردان: ميكائيل شهرستاني)محل اجرا: سالن قشقايي‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۸ قيمت بليت: ۲۵۰۰۰ ريال
سكوت (كارگردان: محمد يزدي) محل اجرا: تالار سايه‎/ ساعت اجرا: ۳۰:،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
وقتي فرشته خواب سگ مي بيند (كارگردان: علي نرگس نژاد)محل اجرا: سالن شماره ۲ تئاتر شهر‎/ ساعت اجرا: ،۱۸ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
آواز ستاره ها (كارگردان: مهرداد خرمن بيز) محل اجرا: تالار نو‎/ ساعت اجرا: ،۱۹ قيمت بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
افعي طلايي (كارگردان: منصور نوبخت) محل اجرا: تئاتر پارس ‎/ ساعت اجرا: ۱۶و ۴۵:۱۲
رستم و داش ابرام (كارگردان: صبا ملكي) محل اجرا: تئاتر پارس‎/ ساعت اجرا: ۳۰:۱۷
مردي در تاريكي (كارگردان: مصطفي ميرقاسمي) محل اجرا: تئاتر پارس، ساعت اجرا: ۴۵:۱۳
پرده
آتش بس (كارگردان: تهمينه ميلاني) بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار.
آفريقا، ايران،۱ پارس ،۱ بهمن ،۲ آسيا، قيام، المپيا ،پيروزي
مرباي شيرين (كارگردان: مرضيه برومند) بازيگران: ليلا حاتمي، محمدرضا شريفي نيا.
فرهنگ ،۲ ناهيد، شيرين، پيام، سپيده ،۲ فلسطين ،۲ سعدي، اروپا، شاهد، شهر تماشا، جي ،۲ كانون.
يك تكه نان (كارگردان: كمال تبريزي) بازيگران: رضا كيانيان، رويا نونهالي.
فلسطين ،۲ سپيده ۱
ازدواج به سبك ايراني(كارگردان: حسن فتحي) بازيگران: داريوش ارجمند، فاطمه گودرزي، شيلا خداداد.
قدس، ايران ،۳ صحرا، شهر قشنگ، فلسطين ،۱ مركزي ،۲ جي،۱ فرهنگ ،۱ ناهيد، كارون، گلريز ،۲ حافظ، رودكي، تهران ،۱ پايتخت، ميلاد
هوو (كارگردان:  عليرضا داودنژاد) بازيگران: رضا عطاران، مريم كاوياني.
عصر جديد ،۱ تهران ،۲ جوان ،۱ فردوسي، سروش،جي ،۳ سعدي، ملت، مركزي ،۳ دهكده المپيك، شيدا، ماندانا، كانون قدس
زير درخت هلو (كارگردان: ايرج طهماسب) بازيگران: فاطمه معتمد آريا، شهره لرستاني، حميد جبلي.
استقلال، جوان ،۲ عصر جديد ،۳ گلريز ،۱ مركزي ،۱ بهمن ،۱ بلوار، آستارا، پيوند، ايران ،۲ شقايق

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |