يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
بيشترين مشكل گراني مسكن بعد از تهران
دردسر شهرك هاي صنعتي براي قزويني ها
000051.jpg
قزوين- وجود چند شهرك صنعتي  و مهاجرپذير، باعث  شده  شهر قزوين  پس از تهران  به  عنوان  دومين  شهر گران  در زمينه  مسكن  معرفي  شود. اين امر فشار زيادي را به  متقاضيان  بخش  مسكن  وارد مي آورد.
يكي  از شهروندان  قزويني  در اين  خصوص  مي گويد: نرخ  اجاره  بها در قزوين  بالاست  و براي  من  كه  داراي  چهارفرزند با حقوق  كارمندي  هستم  اجاره  يك خانه  ۷۰ متري  بسيار مشكل  است،  چه  برسد به  اينكه  بخواهم  خانه  بخرم .علي محمدي مي افزايد:  از مسئولان  مي خواهم  فكر اساسي  براي  اين  معضل  بكنند و اقشار كم درآمد بخصوص  جوانان  را كه  قصد ازدواج  دارند، دريابند، زيرا با وضع  موجود جوانان  به  دليل  گراني  مسكن  فكر ازدواج  را از سر بيرون  مي كنند.
محسن  موسوي  ديگر شهروند قزويني  مي گويد:به  دليل  ناتواني  مالي ، در يك  زيرزمين  ۵۰ متري  در خيابان  مولوي  مستاجر هستم  كه  هر آن  امكان  ريزش  سقف  و يا فرو رفتن  چاه  وجود دارد كه  بابت  اجاره  آن  ماهي۷۰ هزار تومان  مي پردازم .
اكبر كريمي  صاحب  بنگاه  معاملات  مسكن ، علت  بالا بودن  قيمت  مسكن  و اجاره بها را در قزوين ، گراني  زمين  و مصالح  ساختماني  مي داند و مي گويد: وقتي قيمت  اجناس  در بازار هر روز بالا مي رود، در نتيجه  صاحبخانه ها نيز اجاره ها را بالا مي برند.
وي  ادامه  مي دهد: اينكه  مستاجر يا خريدار بايد چگونه  آن  مبلغ  پيشنهادي  را فراهم  كند و به  صاحبخانه  بدهد، مشكلي  است  كه  مستاجر با آن  دست  و پنجه  نرم مي كند و بايد با وضع  موجود بسوزد و بسازد.به عقيده وي، اجاره ها تابع  هيچ  قانون  و شرايط  خاصي  نيست  و هر كسي  هر قدر بتواند دريافت  كند، از مشتري  مي گيرد كه  متاسفانه  اين  يك ضعف  و مشكل  بزرگ  است .
رئيس  سازمان  مسكن  و شهرسازي  استان  قزوين  در گفت وگو با ايرنا، علت  عمده  گراني  زمين  و مسكن  را در اين  شهر، وجود شهرك هاي  صنعتي  متعدد و مهاجرپذير  عنوان  كرد.
به گفته نادر محمدزاده، حضور بيش  از ۳۶ هزار دانشجوي  غيربومي  در استان ،كاهش  بهره وري  از زمين  به  دليل  فرهنگ  خاص  مردم  اين  منطقه ، محدود شدن  شهربه  اراضي  كشاورزي  و وجود ۲۵۰۰ هكتار باغات  سنتي  در حاشيه  شهر از ديگرعوامل  گراني  زمين  در اين  شهر است .وي  با بيان  اينكه  مشكل  مسكن  قزوين  تنها با بلندمرتبه سازي  حل  نمي شود، بر اين باور است كه صدور مجوز براي  ساخت  و ساز در اراضي  بالاي  اتوبان  در صورت  تصويب  شوراي  عالي  مسكن  و شهرسازي  مي تواند زمينه اي  براي  توسعه  شهر قزوين  باشد.
عضو شوراي  شهر قزوين  نيز عمده  دليل  گراني  مسكن  در قزوين  را نزديكي  آن به  پايتخت  و صنعتي  و كشاورزي بودن  استان  دانسته و معتقد است: قزوين  به  عنوان  يك  شهر مهاجرپذير مورد توجه  مهاجران  است  كه  به  تبع  آن  تقاضا براي  زندگي  در اين  شهر بالا رفته  و قيمت ها نيز افزايش  پيدا كرده  است .
فاطمه  اشدري،  يكي  ديگراز اعضاي  شوراي  اسلامي  و عضو كميسيون  بازنگري  ط رح  جامع  و تفضيلي  شهر قزوين نيز  در اين باره  مي گويد: مهمترين  علت  گراني  مسكن  در قزوين  بهم  خوردن  نسبت  عرضه  و تقاضا است .
به گفته وي در سه  سال  گذشته  به  نوعي  ساخت  وساز در استان  متوقف  شده  و بازار خريد و فروش  راكد مانده  و به  همين  دليل  قيمت ها بالا رفته  است .
عضو شوراي  اسلامي  شهر قزوين  با بيان  اينكه  گراني  مسكن  و اجاره  بها باعث روي  آوردن  برخي  مردم  به  حاشيه هاي  شهر و احداث  قارچ  گونه  مسكن  و در نتيجه رشد و گسترش  بدون  برنامه  حاشيه نشيني  خواهد شد، مي افزايد: حمايت  از انبوه سازان  و ارائه  امتيازات  ويژه  به  آنها ازسوي  شهرداري  باعث  خواهد شد از افزايش قارچ  گونه  شهركهاي  اقماري  جلوگيري  شود.
به نظر وي، ساخت  وساز داراي مجوز و درقالب  و چارچوب  قانوني ، نمي تواند به  سيماي  شهري  آسيب  برساند.

كارگاه آموزشي ازدواج در دانشگاه گيلان برگزار شد
رشت _ كارگاه آموزشي ازدواج ويژه دانشجويان دانشگاه گيلان در سالن شهيد مطهري دانشكده كشاورزي اين دانشگاه در رشت برگزار شد.
فرهنگسازي ازدواج دانشجويي و ارتقاي سطح آگاهي هاي دانشجويان و آشنايي آنان با شيوه هاي درست زندگي زناشويي از جمله مهمترين اهداف برگزاري اين كارگاه آموزشي عنوان شد. در اين كارگاه آموزشي موضوعاتي در زمينه شناخت از رفتارهاي زندگي زناشويي، مسائل جنسي و رفتاري، قوانين مذاكره و ايجاد روابط صميمانه بين زوجين، روانشناسي و آسيب شناسي ازدواج دانشجويي ارائه مي شود.

ايجاد فضاي سبز در حاشيه رودخانه شور اشتهارد
كرج - فرماندار كرج از اجراي طرح فضاي سبز در حاشيه رودخانه شور اشتهارد خبر داد.
احمد ضيايي در گفت وگو با خبرگزاري مهر گفت: اين طرح به منظور تثبيت وضعيت منطقه و نيز اجراي طرح بيابان زدايي در منطقه اشتهارد عملياتي مي شود.وي افزود: بخش اشتهارد از مناطق خشك و كويري شهرستان كرج است كه با كمبودهاي بسياري در زمينه فضاي سبز و آب مواجه است.ضيايي اظهار داشت: رودخانه طولاني اين بخش نيز به دليل گذر از مناطق وسيعي از سرزمينهاي شور، غيرقابل شرب است ؛ اما مي توان با ايجاد فضاي سبز در حاشيه آن بخشي از آب اين رودخانه را به كار گرفت.

امسال ۲۸۰ روستاي خراسان رضوي از نعمت گاز بهره مند مي شوند
گروه شهرستانها: مديرعامل شركت گاز منطقه اي خراسان رضوي گفت: تا پايان سال جاري، ۲۸۰ روستاي استانهاي خراسان از نعمت گاز طبيعي بهره مند مي شوند. محمدرضا غروي، در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اينكه براي سال جاري، ۷۰ ميليارد ريال به منظور توسعه گازرساني به روستاهاي استانهاي خراسان اختصاص يافته است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر منابع توليد گاز در استان، پاسخگوي نياز موجود هست. وي همچنين گفت: براي نياز آينده شمال شرق كشور، خط انتقالي به طول ۸۰۰ كيلومتر از پارچين تهران تا سنگ بست مشهد به قطر ۴۸ اينچ كشيده مي شود.

كشف ۱۰ هزار آمپول مرفين در كرمان
كرمان - مأموران معاونت مبارزه با موادمخدر استان كرمان از يك دستگاه اتوبوس ۱۰ هزار عدد آمپول مرفين  دار و ۴۲ كيلوگرم هروئين كشف كردند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان كرمان، مأموران معاونت مبارزه با موادمخدر استان كرمان اين كشفيات را از يك دستگاه اتوبوس به رانندگي شخصي به نام عزيز كه از مسير زاهدان به سمت كرمان در حركت بود، به دست آورند. در اين رابطه ۳ نفر متهم دستگير و ۳ دستگاه تلفن همراه و يك دستگاه اتوبوس توقيف شده است. مواد و آمپول هاي كشف شده در زاهدان بارگيري و به مقصد تهران حمل مي شدند.

ورزش كشتي در كرمانشاه متحول مي شود
كرمانشاه- رئيس هيات كشتي استان كرمانشاه، سال ۸۵ را سال ارتقاي سطح جايگاه ورزش كشتي در سطح اين استان دانست.
هاشم درويشي در گفت وگو با ايرنا افزود: استان كرمانشاه با ۱۳ هزار كشتي گير در رده هاي مختلف سني تنها داراي ۳ مربي درجه يك است.
وي گفت: اين تعداد اندك مربي درجه يك، نشان از نبود شرايط كافي براي رشد و ارتقاي مربيان و آشنايي آنها با متون جديد كشتي دنيا دارد.
درويشي افزود: با رايزني هاي انجام شده با رئيس انستيتو كشتي كشور، مقدمات اوليه حضور دوهفته اي پروفسور «يوري شاهمرادف» براي آموزش مربيان كشتي استان كرمانشاه انجام شده است.
به گفته وي، استفاده از يك مربي با دانش از كشورهاي بلوك شرق و صاحبنام كشتي براي هدايت مديريت فني تيمهاي منتخب كشتي در رده هاي مختلف سني در دستور كار سال جاري اين هيأت قرار دارد.
ايجاد مدرسه كشتي نيز در جهت بازسازي و تحكيم كشتي پايه به صورت كامل انجام شده كه با گشايش اين مدرسه، مي توان آينده خوبي را براي كشتي كرمانشاه متصور بود.وي گفت: در سال جاري براي نخستين بار كلاسهاي آموزش گرامر و مكالمه زبان انگليسي ويژه كشتي گيران منتخب استان كرمانشاه تشكيل خواهد شد تا در صورت اعزام به مسابقات برون مرزي و بين المللي، با مشكل زبان و مكالمه روبه رو نباشند.

تيم ملي جودوي نوجوانان كشور در اسلامشهر اردو زد
اسلامشهر- خبرنگار همشهري: نخستين اردوي آمادگي تيم ملي جودوي كشور در پايگاه قهرماني اسلامشهر برپا شد.
به گزارش روابط عمومي تربيت بدني اسلامشهر، تيم جودوي نوجوانان كشور از هفته گذشته در پايگاه قهرماني اسلامشهر زير نظر مربيان تيم ملي به همراه مربيان كره اي اردوي آمادگي خود را برپا كرده است.
در اين اردو غلامحسين علمي، دبير سازمان تيم هاي ملي و سرمربي تيم ملي جوانان كشور نيز حضور دارد.

۷۰درصد زائران مشهد از امكانات اقامتي بهره  نمي گيرند
مشهد - رئيس اتحاديه هتلداران مشهد گفت: ۷۰ درصد زائران و مسافران در مشهد به دلايلي از جمله عدم توان پرداخت مخارج اماكن اقامتي از آن بهره نمي گيرند و عمدتا از چادر مسافرتي استفاده مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، رضا عطار در جلسه ستاد اسكان زائرين مشهد افزود: در حالي اسكان زائران با مشكلاتي روبه رو است كه در سه سال گذشته، قول ۳ هزار كانكس براي اسكان زائران از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داده شده است.
معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: سال ها پيش از آستان قدس رضوي درخواست زمين در اطراف حرم رضوي براي اسكان زائرين كرديم كه مورد موافقت قرار نگرفت.
محمدعلي وليداد افزود: ۳۰۰ زائرسرا در سطح شهر مشهد مجوز ندارند و نيروي انتظامي را موظف به برخورد با آنان مي دانيم.

رئيس ستاد جشنواره تابستاني كيش معرفي شد
گروه شهرستانها: طي حكمي از سوي مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش عبدالامير فائق به سمت رئيس ستاد نهمين جشنواره تابستاني كيش برگزيده شد.
در حكم انتصاب، لزوم برنامه ريزي و نظارت دقيق در جهت ارتقاي سطح فرهنگي جشنواره و برپايي هرچه بهتر و پوياتر آن و نيز بهره مندي از مشاركت بيش از پيش فعالان اقتصادي كيش تأكيد شده است.

ساخت ۹۲۵ كلاس درس در مازندران
ساري - مديرعامل مجمع خيرين مدرسه ساز مازندران گفت: با تلاش خيرين مدرسه ساز مازندراني ، ۱۸۰ مدرسه با ۹۲۵ كلاس درس در سطح استان در حال ساخت است.
مهندس هاشمي به خبرگزاري مهر گفت: بيش از ۸۰۰ خير مدرسه ساز در امر ساخت مدارس و نوسازي آن در استان مشاركت دارند.وي ادامه داد: سال گذشته خيرين مدرسه ساز ۴۵ واحد آموزشي احداث و به آموزش و پرورش استان اهدا كردند.

هتل بين المللي پارك صخره اي خرم آباد نيمه تمام مانده است
000060.jpg
خرم آباد _ هتل بين المللي پارك صخره اي خرم آباد پس از گذشت چندين سال از شروع ساخت، همچنان نيمه كاره رها شده است.
مجري طرح هتل در اين خصوص به ايسنا گفت: شروع عمليات اجرايي اين هتل چهارستاره از سال ۷۹ آغاز، ولي به علت مشكلات عديده، ادامه ساخت آن تا مهرماه ۸۲ به تعويق افتاد.علي سيف سپهوند، مساحت اين طرح را ۶۸۳۰ متر با ظرفيت ۱۲۶ تخت عنوان كرد و افزود: ميزان پيشرفت فيزيكي هتل در حال حاضر ۷۰ درصد است و براساس برنامه زمان بندي شده مي بايست اين پروژه سال ۸۴ به بهره برداري مي رسيد، ولي به علت ناهماهنگي هاي موجود، تاكنون به بهره برداري نرسيده است.
مجري طرح هتل بين المللي پارك صخره اي خرم آباد، علت اصلي نيمه  تمام ماندن پروژه احداث هتل را عدم همكاري بانك صنعت و معدن دانست و ابراز داشت: با توجه به التزام ما به مشاركت با بانك صنعت و معدن، متاسفانه بانك فوق آمادگي همكاري را ندارد.علي سيف سپهوند يادآور شد: بانك صنعت و معدن موظف است تسهيلات را در اختيار مجري قرار دهد، ولي به علت هاي نامعلوم اين تسهيلات به صورت كامل در اختيار طرح قرار نگرفته است.
مجري طرح هتل در خاتمه افزود: مسئولين و دستگاه هاي اجرايي استان مي بايست علت عدم همكاري بانك صنعت و معدن و ساير بانك ها با مجريان چنين طرح هايي را پيگيري نمايند و سرمايه هاي بلاتكليف مانده را به جريان بيندازند.

دستان هنرمند زنان و دختران بلوچ،خالق مصنوعات منحصر به فرد است
كلپورگان، موزه زنده سفال در سيستان و بلوچستان
000057.jpg
زاهدان - روستاي  كلپورگان  در سيستان  و بلوچستان  با سفالينه هاي  تاريخي  و به  تعبير كارشناسان  ميراث  فرهنگي  موزه  زنده  سفال  ايران،تاريخ  هنرمندي  زنان بلوچ  ايراني  را در دل  خود جاي  داده  است .
پيشينه  هنر سفالگري  در سيستان  و بلوچستان  با توجه  به  اسناد و مدارك  به عصر پارينه سنگي  و پيش  از تاريخ  مي رسد.در شهر سوخته  سيستان  توليد سفال  بسيار چشمگير بوده  اما سفالگري  كلپورگان  در منطقه  بلوچستان  حكايتي  ديگر دارد.سفال  هفت  هزار ساله  كلپورگان  با شهرت  جهاني ، شاهكار انديشه  و هنر زنان سيستان  و بلوچستان  در سرزمين  ايران  است .
سفالگري  منحصربفرد كلپورگان  هنري  هزاران  ساله  است  كه  نسل  به  نسل  و سينه به  سينه  از مادران  به  دختران  بلوچ  منتقل  شده  و گذشت  زمان  و حوادث  تاريخ نه  تنها از زيبايي  و اصالت  آن  نكاسته  بلكه  بيش  از پيش  بر ارزشهاي  هنري  آن  افزوده  است .
سفال  كلپورگان  شباهت  بسياري  به  سفالهاي  بدست  آمده  از كاوشهاي  باستان شناسي  در هزاره  سوم  پيش  از ميلاد كرمان ، گيلان  و مناطقي  از كشورهايي  چون  ژاپن  و هند دارد.بارزترين  وجه  تمايز سفال  كلپورگان  با ساير موارد مشابه ، طريقه  ساخت  آن است  كه  همچنان  بر اساس  الگوهاي  قديمي  و باستاني  ساخته  مي شود.
خالقان  سفال  كلپورگان  در طول  تاريخ  هميشه  زنان  بوده اند. آنها از چرخ نيز براي  سفالگري  استفاده  نمي كنند بلكه  سفال  را با دست  مي سازند و براي  تزيين  سطح  آن  از اشكال  خاص  هندسي  استفاده  مي كنند كه  قدمتي  دراز دارد.اين  سبك  موسوم  به  روش  لوله اي  است  و چنين  سفالي  بدون  لعاب  و با نقوشي  سياه رنگ  تزيين  مي شود.
تمام  تزيينات  سفالينه ها، نمادهاي  تجريدي  و ذهني  هستند كه  نسل  به  نسل به  يادگار مانده  و حكايت  از خواستهاي  روحي  هنرمند مي كند و گاهي  نشانگر اعتقادات  و باورهاي  نشأت  گرفته  از محيط  است.
ماده  اوليه  سفال  كلپورگان  از نوعي  خاك  حاصل  مي شود كه  مردان  بلوچ  آن  را از منطقه اي  به  نام  مش  كوتك  واقع  در دو كيلومتري  شمال  شرق  روستا تهيه  و سپس  با مخلوط  كردن  به  ماده اي  دوغاب  مانند، آن  را به  گل  مبدل  ساخته،  در اختيار زنان  هنرمند بلوچ  قرار مي دهند.
سفال  كلپورگان  اغلب  به  شكل  كاسه ، كوزه ، جام ، قدح ، پارچ  و ليوان  ساخته مي شود و اكثر ظرف هاي  ساخته  شده  داراي  سرپوش  است .اين  نوع  سفال سازي  در نقاط  ديگري  از سيستان  و بلوچستان  مانند سرباز و جالق  نيز رايج  است  اما سفال  روستاي  كلپورگان،  مرغوبتر و از شهرتي  بيشتر برخوردار است .
جايگاه  و منزلت  صنايع  دستي  سيستان  و بلوچستان  به  ويژه  سفال  كلپورگان  در آسمان  هنرهاي  اصيل  و مردمي  اين  مرز و بوم  آنگونه  مي درخشد كه  جاذبه اش «الينا سوراينن» محقق  و سفالگر فنلاندي  را به  روستاي  كلپورگان  كشانيده  است .
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين  محقق  فنلاندي  پس  از چهار بار سفر تحقيقي  به  كلپورگان  و جمع آوري  نتايج  تحقيقات  خود و معرفي  سفال  كلپورگان  در كشورش ، توانست  علاوه  بر آشناساختن  مردم  آن  كشور با اين  هنر منحصربفرد، توجه  سفير فنلاند در ايران  را نيز به  اين  هنر جذاب  جلب  نمايد.
سفير فنلاند در ايران  در سال  ۱۳۸۱ با سفر به  كلپورگان،  از هنرنمايي  زنان سفالگر اين  روستا از نزديك  ديدن  كرد.
گرچه  اين  صنعت  ديرينه  با شهرت  جهاني  جزو شگفتي هاي  سفالگري  ايران  به شمار مي رود اما بقا و ادامه  اين  صنعت  نيازمند حمايت  و توجه  است .كارگاه  سفال  سنتي  كلپورگان  در سال  ۱۳۵۴ در اين  منطقه  ساخته  شد.اين كارگاه  شامل  سالن  كارگاهي ، كوره  پخت  و انبار توليد بود.
در سال  ۱۳۵۶ حدود۱۰ هزار قطعه  از توليدات  اين  كارگاه  به  كشور ژاپن  صادر شد.براي  حفظ  و ترويج  اين  هنر ديرينه  از چند سال پيش، مربيان  مركز آموزش  صنايع دستي  در روستاي  كلپورگان  اين  صنعت  را به  دختران  روستايي  آموزش  مي دهند.هم اينك  براي  حمايت  از اين  هنر، شركت  تعاوني  سفال  كلپورگان  نيز زيرپوشش  سازمان  صنايع  دستي  سيستان  و بلوچستان  در همان  روستا فعال  است .
اما اين  هنر ارزشمند زنان  و دختران  ايران  زمين  براي  دستيابي  به  جايگاه واقعي  خود در جهان  و شناساندن  آن  به  جهانيان  نيازمند توجه  بيش  از پيش مسئولان  است .
روستاي  كلپورگان  كه  اين  صنعت  ديرينه  به  نام  آن  شهرت  دارد با ۹۵ خانوار جمعيت  در ۲۵ كيلومتري  شرق  سراوان  واقع  است .
مركز شهرستان  مرزي  سراوان  نيز در ۳۵۰ كيلومتري  جنوب  زاهدان  قرار دارد.

كارگاه حساس سازي در مقابل بيماري مالاريا در نيكشهر
نيكشهر _ كارگاه حساس سازي در زمينه بيماري هاي مالاريا براي پزشكان، كارشناسان و كاردانان شبكه بهداشت و درمان شهرستان نيكشهر برگزار شد.
رئيس مركز بهداشت شهرستان نيكشهر هدف از برگزاري اين كارگاه را ارتقاي آگاهي پزشكان در زمينه اين بيماري و آشنايي پرسنل بهداشت و درمان با جديدترين علوم و روش ها در درمان مالاريا عنوان كرد.دكتر «محمود بهروز» با بيان اين كه مالاريا معضلي جدي است كه در بيش از ۹۰ درصد كشورهاي جهان بومي شده، گفت: در هر ثانيه ۱۰ مورد مالاريا در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد كه سالانه منجر به مرگ ۴۷ هزار انسان مي شود.

عرضه مناسب، مصرف ماهي در قزوين را افزايش مي دهد
قزوين- مدير شيلات استان قزوين يكي از روش هاي بالا بردن مصرف ماهي را عرضه مناسب آن دانست و گفت: با همكاري اداره كل دامپزشكي و شيلات استان و تأمين مكان مناسب براي ماهيان صيد شده در محل توليد، تلاش مي كنيم ماهي با كيفيت مناسبي به دست مصرف كنندگان برسد.
«رضا فراهاني» در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اين كه سرانه مصرف ماهي در استان قزوين حدود ۸/۲ كيلوگرم است، گفت: به دليل فرهنگ نامناسب تغذيه در كشور سرانه مصرف آبزيان به ويژه ماهي در بين مردم اين استان پايين است.وي افزود: سرانه مصرف ماهي در كشور ۶/۵ كيلوگرم مي باشد در حالي كه اين ميزان در استان قزوين حدود ۵۰ درصد اين مقدار است.

ستاد تشويق سرمايه گذاري در استان كرمانشاه
كرمانشاه - معاون برنامه ريزي، اداري و مالي استانداري كرمانشاه گفت: به منظور تسهيل در اعطاي مجوزها به واحدهاي توليدي براي ساخت و ساز و از بين بردن پروسه ها و گرفتاري هاي اداري به زودي ستاد تشويق سرمايه گذاري استان با داشتن قدرت تصميم گيري قاطع و صريح در كرمانشاه راه اندازي خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس ، محمدرضا معصومي لاري در جلسه كار گروه صنعت و معدن افزود: تمامي دستگاه ها موظفند نماينده تام الاختيار خود را به اين ستاد معرفي و اقداماتشان را با آن هماهنگ سازند. وي تشكيل ستاد تشويق سرمايه گذاري استان را گامي مهم در راستاي تسهيل در امورات اداري سرمايه گذاران عنوان كرد و ادامه داد: با قاطعيت تمام از دستگاه ها مي خواهيم كه زمينه هاي لازم را براي انجام اين مهم فراهم ساخته و نسبت به اجراي كار خود پاسخگو باشند.

پرورش ماهي در استخرهاي آب كشاورزي شاهرود
شاهرود - هزاران قطعه بچه ماهي گرمابي به صورت رايگان در بين متقاضيان داراي استخر آب كشاورزي توزيع شد.
مدير جهاد كشاورزي شاهرود به ايرنا گفت: اين كار با هدف ترويج فرهنگ آبزي پروري در استخرهاي ذخيره آب كشاورزي انجام گرفته است.رضا آشوري اين ماهي ها را انواع كپور عنوان كرد و افزود: وزن اوليه هر يك از اين بچه ماهي ها حدود ۱۰ گرم مي باشد و پس از يك سال به مرحله استحصال مي رسد.

لزوم آماده سازي بستر جذب توريسم در رامسر
رامسر - فرماندار رامسر تأكيد كرد: بايد بسترهاي لازم و زير ساخت هاي مناسب براي توسعه صنعت گردشگري در اين شهرستان فراهم شود.
علي باباخاني در جلسه شوراي اداري استان مازندران كه در فرمانداري شهرستان رامسر برگزار شد، ايجاد كمپ براي گردشگران، توسعه و تجهيز پلاژهاي ساحل و طرح هاي سالمسازي، توسعه و تجهيز آبگرم هاي معدني، ساماندهي زباله، خريد دستگاه زباله سوز و تامين آب شرب را از جمله نيازهاي ضروري اين شهرستان برشمرد.
وي زمين هاي مربوط به بنياد علوي را از جمله مشكلات شهرهاي شمالي از رودسر گيلان تا بابلسر مازندران ذكر كرد و گفت: درگذشته در معاملات يك چهارم قيمت منطقه ولي امروز ۵۰ درصد ارزش منطقه اي زمين را از مردم مي گيرند.
باباخاني همچنين خواستار ارتقاي درجه نيروي انتظامي و تامين و تخصيص اعتبارات لازم جهت احداث پاسگاه انتظامي  در مناطق جواهرده، چهل شهيد و جنت رودبار شهرستان رامسر شد.

ايجاد مقطع كارشناسي ارشد مهندسي برق در دانشگاه بيرجند
گروه شهرستانها: دانشگاه بيرجند از تأسيس مقطع كارشناسي ارشد رشته مهندسي برق قدرت در اين مركز آموزش عالي خبر داد.
به گزارش دانشگاه بيرجند، شوراي گسترش آموزش عالي با پذيرش دانشجو براي اين رشته در سال تحصيلي جديد در اين دانشگاه با همكاري دانشگاه سيستان و بلوچستان موافقت كرد.
براين اساس تأسيس اين رشته از آنجا كه بر بخش تحقيق و پژوهش صنعت برق و صنايع مرتبط تأثيرگذار خواهد بود براي خراسان جنوبي بسيار حايز اهميت است.

رويكرد زنان چهارمحال و بختياري به وام هاي كارآفريني
شهركرد - معاون سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي استان چهارمحال و بختياري گفت: ۴۰ درصد متقاضيان وامهاي كارآفريني چهارمحال و بختياري را زنان تشكيل مي دهند.به گفته «سيدعباس جزايري»:رويكرد اشتغال و كارآفريني زنان از فعاليت در مشاغل سنتي و روزمره گذشته و امروز به فعاليت هاي صنعتي، توليدي، خدمات و اقتصادي سوق داده شده است.

كمبود سيمان در سيستان و بلوچستان مرتفع مي شود
زاهدان - براي اجراي طرح هاي عمراني در سيستان و بلوچستان و رفع مشكلات مردم، تا نيمه نخست سال جاري ۶۹ هزار تن سيمان در نظر گرفته شده است.
معاون توسعه داخلي بازرگاني استان سيستان و بلوچستان در جلسه كميته بررسي مشكلات سيمان شهرستان خاش گفت: اين مقدار سهم سيمان استان از سهميه هاي توليد كارخانه هاي سيمان خاش هرمزگان و قائن تامين مي شود كه سهم سيمان خاش ۵۶ هزار تن، هرمزگان ۷ هزار تن و سيمان قائن ۶ هزار تن خواهد بود.
غلامعلي گنجعلي افزود براي جبران كمبود سيمان استان حدود ۵۰ هزار تن كلينكر براي توليد وارد كارخانه سيمان خاش مي شود كه اميد است تا اوائل تابستان سال جاري كسري سهميه سيمان در استان نداشته باشيم.

خسارات توفان و صاعقه در بندر دير، بافق و ايلام
000054.jpg
گروه شهرستانها: مدير عامل تعاوني صيادان بندر دير در استان بوشهر گفت: بر اثر توفان شديد، طغيان آب دريا و نبود حوضچه اختصاصي ايستگاه قايق۲۰،فروند قايق صيادي در اين بندر غرق و خساراتي به آنها وارد شد.
عيسي فولادي در گفت وگو با ايرنا افزود: قايقهاي غرق شده بلافاصله توسط صيادان از آب بيرون كشيده شد اما به علت شكسته شدن بدنه و وارد شدن آب دريا به داخل قايقها ميليون ها ريال به صاحبان قايقها زيان رسيد.
وي اظهارداشت: به رغم اينكه بندر دير به عنوان بزرگترين بندر صيادي در كشور مطرح است، اسكله آن تنها گنجايش فعاليت ۷۰فروند قايق صيادي را دارد. فولادي گفت: هم اينك۳۰۰ قايق صيادي در بندر دير به صيد و صيادي مي پردازند.
وي گفت:۲۳۰فروند قايق صيادي باقي مانده به طور موقت در اسكله اختصاصي شهرداري دير كه از لحاظ فني و كارشناسي هنگام توفان و طغيان آب دريا موقعيت مناسبي ندارند، مشغول فعاليت هستند.
بخشدار مركزي بافق در استان يزد نيز گفت:توفان هاي آخر هفته گذشته شهرستان بافق به چندين باغ، مزرعه و منابع طبيعي اين شهرستان، خسارت وارد كرد.محمدحسين صالحي در گفت و گو با ايرنا افزود: براساس اعلام اداره هواشناسي بافق، سرعت اين توفان بين ۷۰ تا ۹۰ كيلومتر در ساعت در نوسان بوده است.همچنين اين توفان، موجب سقوط تابلوي سر در تعدادي از مغازه ها و مجروح شدن چند نفر از شهروندان بافقي شد.
بر اساس خبري ديگر صاعقه پنج شنبه گذشته به ساختمان مسكوني سه طبقه در شهر ايلام خسارت وارد كرد.در اين حادثه براثر برخورد صاعقه بخشي از قسمت فوقاني طبقه سوم اين ساختمان در داخل كوچه فروريخت و براثر آن يك دستگاه خودرو سواري آسيب ديد.

۸۱۸ دستگاه موتورسيكلت در شهرهاي استان گلستان تصادف كردند
گرگان - معاون راهنمايي و رانندگي انتظامي استان گلستان گفت: طي هفت ماه اخير ۸۱۸ مورد تصادف در سطح شهرهاي استان كه موتور سيكلت در آن دخيل بوده، اتفاق افتاده است.
محمد ضيايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: متاسفانه راكبين موتور سيكلت در جامعه خود را ملزم به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي نمي كنند، در صورتي كه موتور سواران نيز همانند ديگر وسايل نقليه بايد از اين قوانين پيروي كنند. ضيايي ضمن هشدار به رانندگان متخلف، گفت: راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ضمن دعوت همه رانندگان به رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي، با آن دسته از موتورسواراني كه با حركات نمايشي و صداهاي ناهنجار آرامش مردم را سلب نمايند، ضمن برخورد و موتورسيكلت آنان را توقيف و روانه پاركينگ خواهد كرد.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |