يكشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۷۲ - Apr 30, 2006
در دومين جلسه شوراي عالي سالمندان مطرح شد؛
ناهماهنگي ميان دستگاهها  مهمترين چالش بهبود زندگي سالمندان
000027.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني- «خرداد ماه جلسه برگزار مي كنيم، سازمانها برنامه ها و ايده هايشان را مطرح كنند.»
مهندس پرويز كاظمي با اعلام اين جمله خبر از به سروسامان رساندن مشكلات سالمندان داد.
وزير رفاه صبح ديروز در جلسه شوراي عالي سالمندان كشور گفت: «آمار دقيقي از سالمندان در كل كشور نداريم. اما براساس آماري كه سازمان تأمين اجتماعي از بازنشستگان اعلام كرده حدود يك ميليون و ۱۰۰ هزار سالمند زير پوشش اين سازمان و ۷۰۰ هزار نفر نيز تحت پوشش سازمان بازنشستگي كشوري هستند. برهمين اساس ما رقم تقريبي ۵/۳ تا ۴ ميليون نفر را براي جمعيت سالمند كشور تخمين مي زنيم. »
اما پيش بيني عمومي براي سال ۱۴۰۴ شمسي وجود ۷/۱۰ درصد جمعيت سالمند براي كل كشور است. اين جمعيت كه هم اكنون ۷ درصد جمعيت كل كشور را تشكيل مي دهد مهمترين چالش را براي بهبود شرايط زندگي در ناهماهنگي ميان دستگاهي دارد.
دكتر جغتايي، رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با تأكيد بر پژوهش به عنوان مهمترين گام در تسهيل برنامه ريزي حوزه سالمندان گفت:« در سال ۱۳۷۳ دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي با انجام يك دوره پژوهش  ها در حوزه سالمندان نيازسنجي هاي اين گروه را انجام داده است.»
وي كه در جلسه شوراي عالي سالمندان شركت كرده بود لزوم بازپژوهي اين حوزه را پيش از آن كه برنامه ريزي انجام شود خواستار شد.
دكتر مطلق، مدير كل سلامت خانواده از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، در اين جلسه گفت:« وزارت بهداشت برنامه ريزي جداگانه اي براي سالمندان دارد كه مي توان آن را در تدوين دو طرح «مراقبت از سالمند» و «درمان ناخوشي هاي سالمند» عنوان كرد.
وي با تأكيد بر اين كه سالمندان به سه گروه ۶۰ تا ۶۹ سال، ۷۰ تا ۷۹ و سالمندان بالاي ۸۰ سال تقسيم مي شوند بر تفكيك مشكلات و مسائل گروههاي گوناگون سالمند تأكيد كرد.
وزير رفاه معتقد است:« بحث سالمندي بحثي جدي است كه تمام جوامع امروزي به آن توجه ويژه اي دارند. متأسفانه ما كار كارشناسي و دقيق را در اين باره انجام نداده ايم. »
او با تأكيد بر آئين نامه شوراي سالمندان خبر از تشكيل جلسات با فاصله زماني هر ۳ ماه يك بار داده و گفت:« سالي دوبار جلسات با حضور رياست جمهوري برگزار خواهد شد. »
۱۵ فروردين ماه سال ۱۳۸۳ پيشنهاد تشكيل شوراي ملي سالمندان از سوي بهزيستي به دولت فرستاده شد و ۲۶/۱/۸۳ به تصويب هيأت داوران رسيد.
اين شورا براساس آيين نامه اجرايي جزء (۵) بند (الف) ماده (۱۹۲) برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي تشكيل شد.
شوراي عالي سالمندان وظيفه تدوين و ابلاغ قوانيني دارد كه براي بهبود شرايط جسمي و رواني سالمندان كشور به دستگاههاي ذيربط ابلاغ خواهد شد.

ابلاغ آيين نامه رعايت شئونات اسلامي در دانشگاه تهران
ايلنا: معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه تهران گفت: آيين  نامه رعايت شئونات اسلامي و حفظ ضوابط فرهنگي در دانشگاه  ها، توسط رئيس دانشگاه به روساي واحدهاي دانشگاه تهران ابلاغ شد.
دكتر قمصري،معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه تهران افزود: دانشگاه، محيطي فرهنگي است و بايد برخورد فرهنگي مطابق با شان دانشگاه صورت گيرد. وي خاطرنشان كرد: برخي از اساتيد و دانشجويان نسبت به برخي از رفتارهاي ناهنجار اعتراض دارند كه از طريق راه  حل  هاي فرهنگي بايد آن را برطرف كرد. قمصري افزود: بايد با دانشجوياني كه هنجارها را رعايت نمي  كنند، برخوردي فرهنگي صورت گيرد. وي با اشاره به تدوين مرام نامه اخلاقي دانشگاه تهران، گفت: اين شيوه  نامه كه در آن رعايت شئونات دانشگاهي لحاظ شده، از گذشته وجود داشته و شايد آنچه كه در آن فراز و نشيب داشته، نحوه اجراي آن بوده است. معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه تهران افزود: محيط دانشگاه، محيطي است كه افراد فرهيخته در آن رفت و آمد مي  كنند، پس انتظارات در اين محيط بيش از ساير فضاها است و بايد در اين مكان ضوابط اجتماعي و شئونات بيشتر رعايت شود. وي تصريح كرد: شأن دانشگاه از شأن خيلي محيط  هاي ديگر متفاوت است و همه بايد مقيد باشند كه اين شأن را براي احترام به خود و حفظ حقوق ديگران رعايت كنند.

مديركل دفتر پرستاري وزارت بهداشت:
مشكلات پرستاران بخش خصوصي بيشتر از دولتي است
گروه اجتماعي: مديركل دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت با تاكيد بر اين كه پرستاران بايد با يكديگر متحد باشند، گفت: بايد اختلافات را كنار بگذاريم و انتخابات نظام پرستاري را هرچه باشكوه تر برگزار كنيم.
دكتر اعظم گيوري در سومين همايش هيات مديره هاي نظام پرستاري كشور با بيان اين كه وضعيت پرستاري در كشور در حال پيشرفت است، اظهار كرد: مشكلات بخش بهداشت و درمان تنها مربوط به پرستاران نيست بلكه تمامي كادر بهداشت و درمان با مشكلاتي روبه رو هستند.
وي كمبود شديد نيروي انساني در بخش پرستاري را يكي از مهمترين مشكلات اين بخش عنوان كرد و افزود: خوشبختانه كمبود نيروي انساني در بخش پرستاري با نظر موافق وزير در حال حل و بررسي است.
وي عدم توجه به آموزش مناسب پرستاران را يكي از مشكلات اين حرفه دانست و افزود: خوشبختانه در اين زمينه نيز كميته تخصصي در معاونت آموزشي وزارتخانه در حال پيگيري موضوع است و اميدواريم بتوانيم تا مدتي ديگر رشته  پرستاري را تخصصي كنيم.
گيوري با بيان اين كه در حال حاضر در بخش درمان پرستار كم داريم، گفت: با توجه به اين كه مي توانيم از توانايي پرستاران در تمامي سطوح بخش بهداشت و درمان برخوردار باشيم ولي به علت كمبود نيروي پرستاري هنوز در كادر درماني از كمبود نيرو رنج مي بريم. وي مشكلات پرستاران بخش خصوصي را بيشتر از دولتي دانست و اظهار كرد:  عدم اجراي قانون كار،  دستمزد پايين و افزايش ساعت كاري مهمترين مشكلاتي است كه پرستاران در بخش خصوصي با آن مواجه هستند .
تشكيل كميته تعرفه گذاري خدمات پرستاري
معاون پشتيباني سازمان نظام پرستاري از تشكيل كميته سه جانبه جهت نهايي شدن طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري در مجلس خبر داد و گفت: خوشبختانه اين طرح مورد موافقت اعضاي كميسيون بهداشت قرار گرفته و كميته سه جانبه متشكل از نمايندگان سازمان نظام پرستاري، وزارت بهداشت و كميسيون بهداشت مجلس براي نهايي شدن اين طرح تشكيل شده است.
محمد شريفي مقدم گفت: پس از تصويب طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري در شور اول در هفته گذشته در جلسه كميسيون بهداشت و درمان مجلس با حضور نمايندگان سازمان نظام پرستاري، سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزارت بهداشت و مركز پژوهش هاي مجلس تعرفه گذاري خدمات پرستاري مورد موافقت قرار گرفت.
وي ادامه داد:با اين كه تعرفه گذاري ساير گروه هاي بيمارستان سالهاست كه تعيين شده است متاسفانه هنوز خدمات پرستاري در كشور تعرفه مشخص ندارند.
كاهش ساعت كار پرستاران
دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور با دستور وزير بهداشت، موظف شدند در استخدامهاي خود، سهميه بيشتري به پرستاران اختصاص دهند.
مديركل دفتر پرستاري وزارت بهداشت به خبرگزاري مهر گفت: اين اقدام به منظور مرتفع نمودن معضل كمبود شديد نيروي انساني كادر پرستاري كه در همه نقاط كشور ديده مي شود، اتخاذ شده است.
اعظم گيوري درباره اقدامات انجام شده در رفع ديگر معضلات پرستاري در كشور، به پايين بودن دستمزد و ساعت كاري بالاي پرستاران اشاره و اظهار داشت: با نظر وزير بهداشت، ساعت كار پرستاران از ۴۴ به ۳۶ ساعت در هفته كاهش خواهد يافت.

اعضاي جامعه پزشكي دفترچه بيمه خدمات درماني دريافت مي كنند
گروه اجتماعي: پيرو قرارداد في مابين دكتر سيد شهاب الدين صدر رئيس كل سازمان نظام پزشكي و دكتر سيد ابوالقاسم موسوي مديرعامل سازمان بيمه خدمات درماني مبني بر صدور دفترچه بيمه خدمات درماني براي آحاد مختلف جامعه پزشكي، كليه پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، ماماها، متخصصين علوم آزمايشگاهي، فيزيوتراپيست ها و بينايي سنجها و خانواده هاي ايشان در سراسر كشور دفترچه بيمه خدمات درماني دريافت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران دكتر حسن هويدا معاون امور رفاهي و اجتماعي سازمان نظام پزشكي كشور اظهار داشت: با تلاش و پي گيري هاي به عمل آمده توسط رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور و به منظور ارائه تسهيلات بيمه درمان تكميلي و افزايش پوشش خدمات بيمه اي سازمان نظام پزشكي با سازمان خدمات درماني قراردادي منعقد نموده اند كه براساس آن كليه پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، ماماها، متخصصين علوم آزمايشگاهي، فيزيوتراپيست ها و بينايي سنج ها و خانواده هاي ايشان در سراسر كشور مي توانند دفترچه بيمه خدمات درماني دريافت نمايند.
معاون امور رفاهي و اجتماعي سازمان نظام پزشكي كشور افزود: ۹۰ درصد هزينه هاي خدمات بستري بيمارستاني و همچنين۷۰ درصد هزينه هاي خدمات درماني سرپايي شامل ويزيت، دارو و خدمات پاراكلينيكي بيمه شدگان از سوي سازمان بيمه گر پرداخت خواهد شد.
وي افزود: كليه اعضاي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران تا پايان ارديبهشت ماه (مرحله اول ثبت نامه) و مهرماه (مرحله دوم ثبت نام) سال جاري فرصت دارند، با مراجعه به سازمان هاي نظام پزشكي شهرستان هاي سراسر كشور نسبت به بيمه شدن خود و افراد تحت تكفل خويش شامل: همسر، فرزندان، پدر، مادر، برادر و خواهر خود اقدام نموده و از پوشش هاي بيمه اي مذكور استفاده نمايند.

كاروان ها و افراد غير مجاز ويزا نمي گيرند
ايسنا: معاون سازمان حج و زيارت اعلام كرد: به منظور جلوگيري از خروج غيرقانوني ايراني ها براي زيارت عتبات عاليات، با سفارت عراق مذاكره  و هماهنگي هاي لازم انجام شد.
ابوالحسن رضوي، گفت: سازمان حج و زيارت براي جلوگيري از سفرهاي غيرمجاز به عتبات عاليات با وزارت كشور و سفارت عراق در ايران هماهنگي هايي كرده كه براي كاروان هاي غير مجاز و افراد، ويزا صادر نشود.
وي خاطرنشان كرد : كاروان ها و افرادي كه به صورت غيرمجاز و غيرقانوني به عتبات عاليات عراق سفر مي كردند،  با خطراتي مواجه شده اند كه بر اساس مذاكرات و هماهنگي هاي صورت گرفته،  سفارت عراق با تمهيدات جديد از صدور ويزا به گروه هاي غيرمجاز جلوگيري مي كند. معاون سازمان حج و زيارت ادامه داد : سازمان حج و زيارت با شناسايي گروه هاي غيرمجاز از طريق نيروي انتظامي،  آنها را به قوه  قضاييه معرفي مي كند. همچنين فهرست كاروان هاي مجاز به سفارت عراق ارائه شده كه بر اساس آن ويزا صادر كند تا به نوعي از سفرهاي غيرمجاز جلوگيري شود. وي با بيان اينكه اين اقدام به نوعي شرايط را براي فعاليت هاي غيرمجاز محدود مي كند، افزود : اين مشكل همچنان براي افرادي كه به تنهايي و خارج از كاروان سفر مي كنند وجود دارد و ويزاي انفرادي تا حدودي صادر مي شود كه اين موضوع نيز در حال پيگيري است. معاون سازمان حج و زيارت با اشاره به اعزام گروهي از مسئولان سازمان حج و زيارت براي مذاكرات جديد با دولت عراق، گفت : اين برنامه به دليل شرايط عراق، تا مشخص شدن تكليف دولت اين كشور متوقف شده است. وي افزود : اين گروه پس از مشخص شدن شرايط دولت عراق، براي مذاكره اعزام مي شوند. رضوي خاطر نشان كرد: در حال حاضر حدود يك هزار و ۵۰۰ ايراني در روز از مرزهاي مهران و شلمچه به عتبات عاليات عراق اعزام مي شوند.

اعلام نتايج اوليه آزمون دستياري
گروه علمي فرهنگي: نتايج نهايي و اسامي پذيرفته شدگان آزمون پذيرش دستياري وزارت بهداشت، اوايل شهريور ماه اعلام مي شود.
دكتر محمدعلي محققي- معاون آموزشي و امور دانشجويي وزارت بهداشت- با بيان اينكه نتايج مرحله اول آزمون پذيرش دستياري وزارت بهداشت در ۱۶ و ۱۷ ارديبهشت اعلام مي شود، اظهار كرد: پس از توزيع كارنامه و انتخاب رشته، نتايج نهايي پذيرفته شدگان، اوايل شهريور ماه اعلام مي شود. وي با بيان اينكه ظرفيت پذيرش هنوز نهايي نشده است، گفت: ظرفيت پذيرش دستيار پزشكي به نياز سيستم سلامت كشور بستگي دارد و طي آن در برخي رشته ها افزايش ظرفيت و در برخي ديگر از رشته ها مانند اطفال و پزشكي اجتماعي كاهش ظرفيت داشته ايم.

روحيه نقادي بايد در نشريات دانشجويي شكل بگيرد
گروه علمي فرهنگي:  ششمين همايش مديرمسئولان نشريات دانشجويي دانشگاه هاي كشور با حضور مديران فرهنگي و دانشجويان داخل وزارت علوم در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار شد.
در اين مراسم انتخابات نمايندگان دانشجويي شوراي مركزي ناظر بر نشريات دانشجويي برگزار و طي آن يوسف دانشي مدير مسئول نشريه هاراي از دانشگاه پيام نور مراغه با ۳۴ رأي به عنوان نماينده دانشجويي شوراي مركزي ناظر بر نشريات دانشجويي و ياسر رضايي با ۴۹ رأي به عنوان عضو علي البدل انتخاب شد. در مراسم پاياني اين همايش دكتر حسن مسلمي نائيني، مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سخناني گفت: در صورتي كه مسئولين خواستار نظارت بر نشريات دانشجويي هستند بايد از آنها حمايت كنند. وي افزود: نشريات دانشجويي بايد براي اعتمادسازي بيشتر نقد دروني شوند. مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم با بيان اينكه دانشجويان نبايد خيلي به دنبال نشريات گاهنامه باشند، گفت: مطالب نشريات دانشجويي بايد سلسله مراتبي داشته باشند. وي با بيان اينكه مديران نشريات دانشجويي بايد تجارب كاري خود را به صورت مكتوب بنويسند، گفت: برگزاري كلاسهاي آموزشي براي نيروهاي جديد امري مهم تلقي مي شود. همچنين دكتر هادي اسلامي، مدير كل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز در سخناني تأكيد كرد: بايد در مجموعه نشريات دانشجويي روحيه نقادي شكل بگيرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |