عكس: گلناز بهشتي
مهديا گل محمدي
پس از گذر از فراز و نشيب هاي بازار خودرو طي سال گذشته، گويا قيمت اين معشوقه آهني ساحل آرامش را تجربه مي كند.
در تعيين قيمت خودروها دو شيوه كاربرد دارد. يكي قيمت روز فروش است كه شركت هاي خودروسازي قيمت محصولات توليدي را براساس حاشيه بازار تعيين مي كنند، ديگري قيمتي است كه از سوي كميته قيمت گذاري خودرو تعيين مي شود. چنانچه خودروسازان قيمت خودروهاي پيش فروش شده و در نوبت فروش را تغيير دهند و تخلف كنند اين كميته با آنها برخورد مي كند.
همانطور كه از قوانين و واقعيات موجود در بازار خودرو برمي آيد مهمترين عامل تعيين و نوسانات قيمت خودرو ميزان عرضه و تقاضا است. اما سال گذشته جرياناتي همچون طرح افزايش 9 درصدي بهاي خودرو اثرات نامطلوبي بر قيمت خودرو به جا گذاشت. به دنبال احتمال تصويب اين مصوبه در مجلس گراني مقطعي دامنگير بازار خودرو شد. اما اين طرح با مخالفت كميسيون صنايع و معادن مجلس روبرو شد.
اين افزايش قيمت طي تعطيلات نوروز و اندكي پس از آن نيز ادامه داشت. در اين مقطع نيز افزايش يكباره تقاضا قيمت ها را تكان داد. طي هفته هاي اخير نيز با اتمام پيش لرزه ها و پس لرزه هاي عوامل گوناگون موثر در اين عرصه، قيمت ها به ثباتي نسبي رسيده اند. در حالي كه با دقت آماري متوجه كاهش 300هزار توماني قيمت خودرو نسبت به سال گذشته مي شويم.
احمد نعمت بخش رئيس انجمن خودروسازان در بيان علل اين ثبات مايل به كاهش مي گويد: سياستگذاران صنعت خودروسازي افزايش تيراژ و كيفيت خودروها را در صدر برنامه هاي سال 85 قرار داده اند كه اين واقعيت به همراه آزاد بودن واردات خودرو و كاهش تعرفه آن موجبات ثبات نسبي و كاهش قيمت ها را فراهم آورده است.
وي ميزان توليد خودرو در سال گذشته را حدود يك ميليون و 9 هزار دستگاه ذكر كرده و مي افزايد: اين ميزان طي سال جاري به حدود يك ميليون و دويست هزار دستگاه خودرو مي رسد. تصويب و اجراي آئين نامه تبصره 13 و خروج خودروهاي فرسوده نيز انگيزه هاي جديد افزايش تيراژ خودروها را تشكيل مي دهد.
***
اين اظهار نظرها در حالي شكل مي گيرد كه سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو احتمال افزايش قيمت خودرو را مطرح مي كنند. براي نمونه محمدرضا نجفي منش دبير انجمن سازندگان قطعات خودرو معتقد است: افزايش 40 درصدي دستمزد نيروي انساني و مواد اوليه توليد خودرو، به طور حتم قيمت خودرو را متاثر مي كند اما جلال ريخته گران قديمي رئيس اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران در مقابل كاهش قيمت ها را نشان از ثبات نسبي بازار مي داند.
به طور كلي خودروسازان و سياست هاي توليد اين محصول پيوسته متهم به سوددهي بالا براي توليدكنندگان و كاستي كيفيت براي مصرف كنندگان بوده است.
خودروسازان نيز در مقابل تورم سالانه 15 درصدي و افزايش قيمت مواد اوليه مانند فولاد، مس، آلومينيوم، مواد پتروشيمي، لاستيك، ضديخ را بدون تناسب با قيمت خودرو ارزيابي مي كنند.
آزاد شدن واردات خودرو و كاهش 10 درصدي تعرفه واردات نيز موضوعي است كه از زواياي گوناگون مورد تحليل قرار مي گيرد.
برخي واردات را عامل تعديل براي خودرو و ايجاد رقابت بين توليدكنندگان ارزيابي مي كنند. برخي ديگر اين تصميم را به هيچ وجه با منافع صنايع داخلي منطبق نمي دانند. علاوه بر اين خودروهاي وارداتي اغلب شامل خودروهاي لوكس و گران قيمت مي شود كه مورد استفاده قشري خاص از جامعه است و همانند يارانه هاي سوخت كه به قشر شهري و مصرف كننده آن تعلق مي گيرد كاهش تعرفه واردات نيز ارائه امتياز ديگري به قشر مرفه تلقي مي شود. سال گذشته حدود 10 هزار دستگاه خودرو وارد كشور شد كه به نظر مي رسد با وجود كاهش تعرفه وارداتي طي سال جاري هم به همين ميزان خودرو وارد شود.
گران ترين و ارزان ترين در بازار تهران
گزارش دريافتي حاكي است سواري بي. ام. و سري 630I گران ترين و پي كي ارزان ترين خودروهاي موجود در بازار تهران هستند.
بر اساس اعلام اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران، هر دستگاه بي. ام. و 630I با قيمت 111ميليون تومان دادوستد مي شود و هر دستگاه پي كي در حدود 5 ميليون تومان به فروش مي رسد.
در ادامه، فهرست قيمت انواع خودروها در بازار تهران ارائه مي شود.