پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
خارجي
Front Page

اختلافات همچنان باقي است
نخست وزير عراق نتوانست اعضاي كابينه را معرفي كند
002151.jpg
گروه سياسي خارجي: نوري مالكي نخست وزير عراق عليرغم قولي كه داده بود ديروز نتوانست اعضاي كابينه خود را به مجلس معرفي كند و تعيين دولت براي كشوري كه هنوز فاقد ثبات سياسي تام است، بار ديگر به تعويق افتاد.
برخلاف اظهارات قبلي نوري مالكي و ديگر شخصيتهاي سياسي عراق مبني بر توافق بر سر پست هاي كليدي كابينه، اختلاف نظرها ديروز بار ديگر سر باز كرده و مخالفت ها و حمايت ها بر سر نامزدهاي پست وزارت كشور و پس از آن وزارت امور خارجه راي گيري را به تعويق انداخت.
پس از آنكه اعلام شد هشيار زيباري بار ديگر وزير خارجه عراق خواهد بود، محمود المشهداني رئيس سني پارلمان عراق از جبهه العراقيه به همراه عضدي از گروه التوافق با مالكي ديدار كرده و مخالفت خود را با اين انتصاب اعلام داشتند. آنها گفتند به اين ترتيب وقتي رئيس جمهور با وزير خارجه به خارج سفر مي كنند عملا دو كرد به نمايندگي از عراق رفته اند و هيچ عربي در ميان آنها نيست. آنها تهديد كردند اگر مالكي روي انتخاب هشيار زيباري بايستد در دولت  حضور  نخواهند يافت. صالح المطلق نيز كه از رهبران احزاب عراقي است تهديد كرد اگر وزارتخانه هاي كشور و دفاع را به افراد مستقل نسپارند حزبش در دولت مشاركت نمي كند.
دعوا بر سر وزارت بهداشت نيز ادامه يافت و اهل تسنن و گروه شيعه مقتدي صدر همچنان خواهان اين پست وزارتي هستند. در همين حال، ائتلاف شيعيان عراق نيز به عنوان فراكسيون اصلي در مجلس بار ديگر بر كسب پست وزارت كشور اصرار كرد. اين در حالي است كه ديگر فراكسيونها مخالف آن هستند. به همين روي اعلام شد نوري مالكي احتمالا دوشنبه اعضاي كابينه خود را معرفي خواهد كرد.
درگيري لفظي در پارلمان
در همين حال ديروز درگيري لفظي تعدادي از نمايندگان با رئيس مجلس باعث شد تا جلسه ديروز كه قرار بود در آن به بررسي نظام داخلي مجلس پرداخته شود نيمه كاره تعطيل شد. ديروز خانم غفران ساعدي عضو جريان صدر در خصوص نحوه رفتار محافظان رئيس  پارلمان با محافظان وي تذكر داد كه اين تذكر با حمايت تعدادي ديگر از نمايندگان و واكنش تند رئيس مجلس مواجه شد. افزايش درگيري هاي لفظي و تنش در ميان نمايندگان باعث شد تا المهشداني پارلمان جلسه ديروز را نيمه كاره تعطيل كند.
قتل ۲۸ غيرنظامي
در بعقوبه و تلعفر
در جريان حمله شبه نظاميان به يك دستگاه اتوبوس  حامل كارگران اداره برق در بعقوبه ۱۱ كارگر كشته و ۵ تن ديگر مجروح شدند. در شهر دجيل در شمال بغداد نيز شبه نظاميان ابراهيم خزرجي عضو سرشناس سازمان بدر را به قتل رساندند. همچنين انفجار يك بمب دست ساز در كركوك منجر به جراحت سه پليس شد. اما در تلعفر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده باعث قتل ۱۷ نفر و جراحت ۳۵ تن ديگر شد.
ديروز همچنين رئيس مجلس حمايت خود را از زنان بيوه و ايتام عراق اعلام كرد. به دليل تشديد خشونت هاي روزانه در عراق، بيش از ۹۰ زن هر روز در اين كشور بيوه مي شوند.

اولمرت: فلسطيني ها فقط ۶ ماه براي
مذاكره با اسرائيل فرصت دارند
گروه سياسي خارجي: ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل ديروز با اعلام اينكه قصد دارد همچون آريل شارون بار ديگر به طور يكجانبه و اين بار بخشي از شهرك هاي كرانه باختري را تخليه كند، گفت: فلسطيني ها تنها شش ماه فرصت دارند تا ثابت كنند مي خواهند به توافقنامه صلح نهايي با اسرائيل دست يابند و در اين صورت، اسرائيل مرزهاي نهايي اش را به صورت يكجانبه تا سال ۲۰۰۸ ميلادي تعيين مي كند.
اولمرت كه با شهرداراني از سراسر جهان در شهرداري بيت المقدس سخن مي گفت، افزود:  اسرائيل فقط همين مدت صبر مي كند تا شايد تغييري در رفتار فلسطينيان به وجود  آيد و اگر چنين نشود بدون توافق با آنها براي خروج از كرانه باختري وارد عمل مي شود و به اين ترتيب تل آويو شخصا مرزهاي نهايي و قطعي اش را مشخص خواهد كرد.

نامزد حزب كمونيست رئيس  جمهور ايتاليا شد
002148.jpg
رم _ ايرنا: سناتور جورجو ناپوليتانو نامزد رياست  جمهوري  جناح  چپگراي  ميانه  ايتاليا به  عنوان  رئيس  جمهور جديد اين  كشور انتخاب  شد.
به  گزارش  خبرگزاري  آنسا در چهارمين  دور از راي گيري  پارلماني  كه  سه روز به طول  انجاميد، ناپوليتانو ۸۱ ساله  با كسب  ۵۴۳ راي  ( اكثريت  آرا )براي  مدت  ۷ سال  به عنوان  رئيس  جمهور جديد ايتاليا انتخاب  شد.
وي  نخستين  رئيس  جمهور ايتاليا از حزب  كمونيست  اين  كشور است. به  همين  دليل،  جناح  راستگراي  ميانه ايتاليا (خانه  آزادي ) از پيش  اعلام  كرده  بود كه به  وي  راي  نخواهد داد.

واكنش متفاوت فتح و حماس به نحوه كمك
كميته چهارجانبه به فلسطينيان
002154.jpg
گروه سياسي خارجي: در حالي كه تشكيلات خودگردان فلسطين به رهبري محمودعباس از جنبش فتح از نتايج نشست گروه چهارجانبه بين المللي براي كمك مالي به فلسطينيان ابراز خرسندي كرد، جنبش حماس كه دولت را دراختيار دارد، از پيش شرط هاي گروه چهار عميقاً اظهار تأسف كرد.
در پي تشديد بحران مالي در فلسطين و ناتواني حكومت در پرداخت حقوق كاركنان خود، رايزني هاي متعدد ميان كشورهاي اسلامي به ويژه عربستان با دولتهاي اروپايي و اتحاديه اروپا براي ازسرگيري ارسال كمك هاي نقدي به فلسطين صورت گرفت.
سرانجام ديروز اعضاي كميته چهارجانبه بين المللي فلسطين مشتمل بر اتحاديه اروپا، آمريكا، روسيه و سازمان ملل موافقت كردند با طراحي يك مكانيزم موقتي و آزمايشي به حكومت فلسطين كمك مالي كنند.
بر اين اساس كميته مذكور به توافقنامه هاي اجمالي براي تشكيل يك صندوق كه از طريق آن حقوق كارمندان فلسطيني از طريق دفتر محمود عباس، رياست تشكيلات خودگردان پرداخت شود، دست يافت.
اگرچه به اين ترتيب دولت فلسطين تا حدود زيادي از تنگناهاي مالي رهايي مي يابد اما پرداخت حقوق كاركنان از طريق دفتر محمود عباس عملاً به معني كنار گذاشتن دولت به رهبري حماس در اين فرايند بوده و ۱۶۵ هزار كارمندي كه حقوق دريافت مي كنند خود را وام دار محمود عباس و نه دولت فلسطين به رهبري حماس خواهند ديد.
در همين حال گروه چهارجانبه اين مكانيزم را موقتي خوانده و همچنان اعلام كرد كه دولت فلسطين به رهبري حماس بايد ضمن به رسميت شناختن اسرائيل و دست كشيدن از مبارزه مسلحانه، طرح نقشه راه را بپذيرد.
رهبران حماس و فتح
خواستار خويشتنداري اعضاي خود شدند
درپي شدت  يافتن درگيري هاي نظاميان ميان دو گروه رقيب حماس و فتح در غزه كه منجر به كشته و مجروح شدن تعدادي از ساكنان فلسطين شد ديروز خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس و فاروق قدومي دبيركل كميته مركزي فتح طي درخواستي مشترك از طرفداران خود خواستند تا خويشتندار بوده و به منازعات پايان دهند.
در اين بيانيه قدومي و مشعل از اعضاي سازمانهاي خود خواستند از درافتادن در فتنه و آشوبي كه فقط به سود دشمن صهيونيستي است برحذر باشند.
اسماعيل هنيه نخست وزير دولت خودگردان نيز ديروز اعلام كرد كه درگيري هاي داخلي ميان جنبش فتح و حماس به پايان رسيده و دو طرف توافق كردند تا به منظور پايان دادن به خشونت ها با يكديگر همكاري كنند.

تنش دوباره در روابط هند و پاكستان
واحد مركزي خبر:قتل يك مهندس هندي در استان زابل در جنوب شرق افغانستان تنش در روابط پاكستان و هند را بار ديگر دامن زد. يك فرمانده گروه طالبان ديروز سازمان اطلاعات پاكستان را مسئول قتل اين مهندس هندي اعلام كرد.
اين فرمانده طالبان ديروز به تلويزيون افغانستان گفت، مهندس هندي به دستور مولوي محمدعالم اندر كه وابسته به سازمان استخبارات پاكستان است كشته شد. به گفته اين فرمانده طالبان اتباع پاكستاني اين مهندس هندي را دستگير كردند و فرمان قتل او در پاكستان صادر شد.
پيش از سخنان اين فرمانده طالبان هم هند پاكستان را مسئول قتل مهندس هندي معرفي كرده بود. ديروز سخنگوي وزارت خارجه پاكستان ادعاي هند مبني بر وجود اردوگاه هاي آموزش نظامي تروريست ها در پاكستان را رد كرد.

اعضاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل مشخص شدند
نيويورك _ ايرنا: انتخابات براي تعيين ۴۷ عضو شوراي حقوق بشر روز سه شنبه در مجمع عمومي سازمان ملل برگزار و صاحبان ۴۴ كرسي آن مشخص شدند.
سرنوشت سه كرسي در حوزه اروپايي شرقي در دور دوم انتخابات و در رقابت آذربايجان، ليتواني، اوكراين، روماني، مجارستان مشخص خواهد شد.۶۳ كشور براي كسب ۴۷ كرسي رقابت مي كردند.
آمريكا كه به قطعنامه تاسيس شوراي حقوق بشر راي منفي داده بود و به اين دليل با واكنش منفي افكار عمومي بين المللي مواجه شد، خود را نامزد اين شورا نكرده بود.
شورا در ژنو مستقر بوده و فعاليت خود را از ۱۹ ژوئن (۲۹خرداد) آغاز خواهد كرد.
از آسيا كشورهاي اندونزي، بنگلادش، ژاپن، مالزي، پاكستان، كره جنوبي، هند، چين، اردن، فيليپين، بحرين، عربستان و سري لانكا به عضويت شورا درآمده و كشورهاي لبنان، تايلند، ايران، عراق و قرقيزستان از عضويت در شورا باز ماندند.
تمامي۱۳ نامزد معرفي شده براي ۱۳ كرسي شوراي حقوق بشر از گروه آفريقا رأي آوردند.
در ميان اروپاي غربي ۹ كشور براي ۷ كرسي رقابت كردند كه نهايتاً پرتغال و فنلاند از عضويت در شورا باز ماندند.
همچنين در گروه اروپاي شرقي كشورهاي روسيه، لهستان، چك، به عضويت شورا درآمدند و رقابت براي تعيين سه كرسي باقيمانده در اين گروه به دور دوم كشيده شد.
در گروه آمريكاي لاتين نيز كشورهاي برزيل، آرژانتين، كوبا، اكوادور، گواتمالا، مكزيك، پرو و اروگوئه به عضويت شورا درآمدند و نيكاراگوئه و ونزوئلا، از عضويت بازماندند.

در سخنراني ساليانه پوتين،
آمريكا را به گرگ درنده تشبيه كرد
گروه سياسي خارجي: در ادامه انتقادهاي دوسويه اي كه هفته جاري بين مقام هاي آمريكا و روسيه رد و بدل شد، ديروز ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه در سخنراني ساليانه خود به مجمع فدراسيون روسيه به انتقاد از آمريكا پرداخت و اين كشور را به گرگي تشبيه كرد كه به حرف كسي گوش نمي كند و توصيه هاي خود را درباره حقوق بشر هنگام دفاع از منافع خود به بوته فراموشي مي سپارد.
به گزارش ايرنا از مسكو رئيس جمهوري روسيه، تداوم سياست رويارويي در جهان از سوي ايالات متحده آمريكا را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در راستاي همين سياست، هزينه هاي نظامي آمريكا ۲۵ برابر روسيه است.
ولاديمير پوتين افزود: آمريكا به اين ترتيب بدون هيچگونه محدوديتي از منافع خود در سراسر جهان دفاع مي كند.وي آمريكا را در اين زمينه به گرگي تشبيه كرد كه مي داند چه طعمه اي را بخورد و براي ارضاي اميال خود، به هيچ كس هم توجهي ندارد.
رئيس جمهوري روسيه همچنين روابط با آمريكا، چين و هند را از اولويت هاي مهم سياست خارجي اين كشور برشمرد.
ولاديمير پوتين آمادگي كشورش براي گسترش روابط با كشورهاي آسيا و اقيانوس آرام، آمريكاي لاتين و آفريقا را مورد تأكيد قرار داد.

عفو بين الملل: آمريكا در انتقال سلاح به عراق دخالت داشت
سارايوو - واحد مركزي خبر: سازمان عفو بين الملل در گزارشي فاش كرد صدها هزار قبضه سلاح و ده ها ميليون فشنگ و مهمات با نظارت آمريكا از بوسني و هرزگوين به عراق منتقل شده است.
به گزارش روزنامه دنوني آواز چاپ سارايوو، سازمان عفو بين الملل در اين گزارش اعلام كرد بوسني و هرزگوين در سال هاي گذشته محلي بود كه سلاح و مهمات نظامي از آنجا به عراق منتقل شد.
براساس اين گزارش، سلاح و مهمات نيروهاي مسلح بوسني و هرزگوين براي مجهز شدن  ارتش عراق با نظارت وزارت دفاع آمريكا محرمانه به عراق منتقل شده است.

چين: دالايي لاما به دنبال تجزيه طلبي است
پكن - ايرنا: يك مقام منطقه  خودمختار تبت چين، دالايي لاما رهبر تبعيدي بوداييان تبت را به اجراي عمليات تجزيه طلبانه و دامن  زدن به مناقشات مذهبي در اين منطقه متهم كرد.
به نوشته روزنامه جوانان پكن، نوربو دونجوب شهردار شهر لهاسا مركز تبت در مصاحبه اي خاطرنشان كرد: طرفداران دالايي لاما به تازگي دست به يك عمليات ضد مذهبي و تجزيه طلبانه در تبت زده اند. وي گفت كه هفده نفر از طرفداران دالايي لاما ماه گذشته ميلادي به صومعه گانداين در نزديكي لهاسا وارد شده و خود را روح شيطان معرفي كرده و با تعدادي از راهبان درگير شدند.

سوريه براي تحويل گرفتن خدام از اينترپل كمك مي گيرد
ايسنا: يك مسئول قضايي سوريه به ايلاف گفت: به زودي پيامي  را به رئيس جمهور فرانسه مبني بر تحويل خدام به دستگاه قضايي سوريه خواهم فرستاد.
به گزارش از اين پايگاه اينترنتي، حسام الدين الحبش از وكلاي سوري گفت: براساس قانون، از آنجايي كه عبدالحليم خدام معاون سابق بشار اسد رئيس جمهور سوريه در پاريس به سر مي برد، قاضي تحقيق مي تواند حكم جلب خدام را از طريق اينترپل صادر كند.
الحبش گفت:  از اتهاماتي كه عليه خدام وارد شده است، مي توان به تحريكات و اقدامات دشمن ستيزانه او عليه سوريه،  اشاره كرد.
خدام براساس حكم دادگاه عليه وي و ۲۵ تن از اعضاي خانواده اش، به اتهام فساد و خيانت به سوريه بايد ۱۲ ژوئن دربرابر دادگاه حاضر شود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |