پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام
هركس از مؤمنان به مصيبت و بلائي گرفتار آيد و بر آن صبر نمايد، پاداش او مانند پاداش هزار شهيد خواهد بود.
اصول كافي ج ۲ ص ۲۵۵
امروز با حافظ
ناز كم كن كه در اين باغ بسي چون تو شكفت
صبحدم مرغ چمن با گل نوخاسته گفت
هيچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت
گل بخنديد كه از راست نرنجيم ولي
براي اولين بار و با انتخاب قيصر امين پور
اشعار سيدحسن حسيني براي حضرت فاطمه(س) منتشر شد
دفترهاي شعر «در ملكوت سكوت» و «از شرابه هاي روسري مادرم»
آثاري است كه با انتخاب امين پور به چاپ رسيده اند
002160.jpg
گروه ادب وهنر: نام مرحوم سيدحسن حسيني با چند واژه و عبارت قرين است. اين نام همين طور با برخي نام هاي ديگر همنشيني پيوسته دارد. ازجمله آن واژه ها و نام ها، شعر، آزادگي، اهل بيت(ع)، مولي علي(ع) و... سرانجام در ميان انبوه اهالي شعر و ادب، نام دكتر قيصر امين پور پيوندي ناگسستني با «سيد» دارد.
سيدحسن حسيني سالها پيش از فقدان غم انگيزش، دكتر امين پور را وصي هنري اش قرار داده بود. انتخاب هوشمندانه قيصر از طرف سيد، اين روزها به بار نشسته تا اهالي خوش ذوق عرصه شعر به دو كتاب جديد دسترسي پيدا كنند. دفترهاي شعر «در ملكوت سكوت» و «از شرابه هاي روسري مادرم» آثاري است كه با انتخاب قيصر به چاپ رسيده اند.
در ملكوت سكوت بخشي از شعرهاي چاپ نشده و شعرهاي سپيد سيدحسن حسيني است كه با انتخاب نهايي قيصر و مقدمه اي كه او بر آثار دوست ديرين و يار ازدست رفته اش نگاشته است.
از شرابه هاي روسري مادرم، مجموعه ديگري از شعرهاي سپيد سيد است درباره حضرت فاطمه(س) كه اين هم با انتخاب قيصر به انجام آمده است. علاقمندان شعر سيدحسن حسيني مي توانند در آخرين روزهاي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به اين دو اثر دست يابند.
اين شاعر فقيد كه در نهم فروردين ماه سال ۱۳۸۳ به حضرت دوست پيوست، در كارنامه پربار و اهل بيتي اش، مجموعه شعر جاودانه «گنجشك و جبرئيل» را دارد كه بنا به وصيت شاعر به عنوان شفيع روز جزا نسخه اي از آن را همراه با او به خاك سپردند. اين مجموعه كه شامل اشعار عاشورايي سيدحسن حسيني است در فاصله سال هاي ۶۳ تا ۶۴ سروده شده اند. به نظر مي رسد مجموعه جديدي كه با عنوان «از شرابه  هاي روسري مادرم» چاپ شده و به حضرت فاطمه(س) تعلق دارد، فصل جديدي از ارادت اين شاعر بزرگ را به خاندان حضرت ختمي مرتبت رقم بزند.
دو اثر جديدي كه با انتخاب قيصر امين پور به دست علاقمندان مي رسد، از طرف انجمن شاعران ايران چاپ شده است كه عليرغم برخي اظهارات در بدو تشكيل اين انجمن، سيدحسن حسيني از مؤسسان آن نبود.

انديشمندان به زيبايي محتوايي قرآن كمتر توجه دارند
گروه ادب و هنر: جنبه موسيقايي قرآن مجيد كمتر مورد توجه و بررسي قرار گرفته است، در حالي كه اين جنبه در ميان جنبه هاي زيبايي شناسي قرآن، بسيار مهم و قابل توجه است.
حجت الاسلام حسين سيدي ساروي، نويسنده، مترجم و پژوهشگر در آستانه دومين نشست علمي _ پژوهشي به محكم ترين و خلل ناپذيرترين مسائل از جنبه قوانين فردي، اجتماعي، اقتصادي و حكومتي، در نحوه چينش كلمات در آيه ها و حتي انتخاب حروف در كلمات، بسيار حساب شده است.
سردبير نشريه «شميم ياس» در ادامه گفت: وقتي قرآن به طرح مسائل غمگين و عاطفي مي رسد، موسيقي آن بسيار آرام است، اما وقتي كه به عنوان مثال، بحث قيامت را مطرح مي كند، موسيقي آن هم كوبنده مي شود.
سيدي ساروي درباره پژوهشگراني كه توانايي بررسي زيبايي شناسانه قرآن را دارند، عنوان كرد: به نظر من، هم محققان عرصه هنر و هم عالمان ديني، بايد بر روي اين موضوع كار كنند. به اين دليل كه هنرمندان و اهالي هنر بيشتر به بعد ظاهري قرآن توجه دارند و انديشمندان ديني هم بيشتر متوجه محتوا هستند، به همين خاطر، هماهنگي و ارتباط اين دو طيف، مي تواند به نتايج مثبت و مفيدي بيانجامد. دومين نشست زيبايي شناسي قرآن مجيد، به همت مركز مطالعات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ۳۱ خرداد در مشهد مقدس برگزار مي شود. زيبايي شناسي پيامبر خاتم، زيبايي شناسي پيامبران و زيبايي شناسي هنرها از ديگر مباحثي است كه در اين نشست دو روزه توسط انديشمندان و صاحب نظران تبيين خواهد شد.

صنعت نشر زندگي دو ميليون ايراني را تأمين مي كند
گروه ادب وهنر: بهاء الدين خرمشاهي كه براي پرسش و پاسخ با خوانندگان آثارش در غرفه انتشارات علمي و فرهنگي نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران حضور يافته بود با اشاره به گسترش حرفه نشر و نويسندگي گفت: هم اكنون ۲ ميليون نفر در كشور از طريق فعاليت در صنعت نشر امرار معاش مي كنند و نزديك به ۴۰۰ هزار خانوار به نوعي از اين طريق امور زندگي خود را مي گذرانند.
به گفته خرمشاهي تمامي كساني كه اقدام به فيلمنامه نويسي مي كنند تا نويسندگان رمان، ويراستاران، توزيع كنندگان و همه دست اندركاران توليد يك كتاب با اين صنعت مرتبط هستند وكسي هم كه كتاب را از طريق وانت و موتور سيكلت توزيع مي كند، بخشي از خانواده صنعت نشر است. خرمشاهي در ادامه گفت: الان صنعت نشر در ايران جدي است و در شرايط كنوني كساني هستند كه از طريق ترجمه زندگي مي كنند در حالي كه در ۵۰ سال قبل فقط مرحوم محمد قاضي بود كه از راه ترجمه كتاب زندگي مي گذراند اما هر روزه بر تعداد مترجمان حرفه اي افزوده مي شود و شايد شمار مترجمان ما به چندصد نفر هم بالغ شود.
اين حافظ شناس خاطرنشان كرد: همزمان با همين دوران، ناشراني هم بودند كه در مقياس كوچكتر اقدام به چاپ كتاب مي كردند و از قوانين نشر حرفه اي تبعيت نمي كردند.
طبعا اقتضاي نشر حرفه اي اين بود كه مي بايست در نشر حرفه اي گروهي از ويراستاران و گروهي از مشاوران صاحب نظر به عنوان تحريريه در اين مجموعه ها مشغول به كار باشند و در جريان لحظه به لحظه كار نشر كتاب قرار داشته باشند.
خرمشاهي درباره جايگاه كنوني ويراستاري گفت: هم اكنون ويراستاري در كشور از جايگاه خوبي برخوردار است و بايد صنفي خاص ويراستاران به وجود آيد و در صنعت نشر ما نيازمند به ايجاد تشكل تخصصي ويراستاران حرفه اي است. وي در پايان گفت: ما اميد داريم كه تمامي استانداردهاي كار نشر حرفه اي مانند كپي رايت و موارد اينچنيني در صنعت نشر ايران هم رعايت شود و هر روز بر تعداد ناشراني كه به شكل حرفه اي به نشر فكر مي كنند افزوده شود.

۸ نمايش جديد در تئاتر شهر به صحنه مي آيد
002163.jpg
فارس: مجموعه تالارهاي تئاترشهر از اوايل خردادماه ميزبان هشت نمايش «از خاك تا افلاك» ، «امشب بايد بميرم»، «روز تولدي را به ياد آر» ، «آخرين جشن» ، «قدم زدن روي ابر با چشمان بسته» ، «ركاب» ، «دو متر در دو متر جنگ» ، «مثل سوسوي فانوس آويخته» است.
نمايش «از خاك تا افلاك» به كارگرداني محمود فرهنگ و نوشته مهدي متوسلي در تالار اصلي، ساعت ۲۰ به مدت ۹۰ دقيقه اجرا مي شود اين نمايش به جاي «دشمن مردم» به كارگرداني اكبر زنجانپور اجرا مي شود.
بعد از تمام شدن نمايش «تيغ و ماه» به كارگرداني آتيلا پسياني نيز نمايشي از نصرالله قادري با عنوان «امشب بايد بميرم» در تالار چهارسو، ساعت ۱۹ روي صحنه مي رود.
بر اساس اين گزارش، نمايش «روز تولدت را به ياد آر» به كارگرداني محمد عباسي نيز در تالار سايه، ساعت ۱۸ به مدت ۵۰ دقيقه اجرا مي شود.
همچنين در اين تالار نمايش «آخرين جشن» نيز به كارگرداني حميد ابراهيمي در تالار سايه، ساعت ۲۰‎/۳۰اجرا مي شود. تالار قشقايي نيز بعد از تمام شدن نمايش «شب بخير جناب كنت و آهنگ هاي شكلاتي» ميزبان نمايش «قدم زدن روي ابر با چشمان بسته» به كارگرداني آروند دشت آراي است، اين نمايش ساعت ۱۸ به مدت يك ساعت اجرا مي شود.
نمايش «ركاب» به كارگرداني عزت الله مهرآوران نيز ساعت ۲۰ در همين تالار اجرا مي شود. نمايش «دو متر در دو متر جنگ» نيز در تالار كوچك به كارگرداني حميدرضا آذرنگ اجرا مي شود. اين نمايش ساعت۱۹‎/۳۰ روي صحنه مي رود. نمايش «مثل سوسوي فانوس آويخته» به كارگرداني علي فرحناك و نويسندگي محمدرضا كوهستاني در تالار نو، ساعت ۱۹‎/۱۵ به مدت يك ساعت اجرا مي شود.

كوتاه از هفت هنر
۶ فيلم در جشنواره خاص: شش فيلم بلند سينمايي از آثار سينماي ايران در نخستين جشنواره فيلم بيماري هاي خاص در بخش مسابقه به نمايش درمي آيند. فيلم هاي سينمايي جاي او ديگر خالي نيست به كارگرداني مهرداد خوشبخت، داستان پائيزي از اسماعيل فلاح پور، قلب هاي ناآرام به كارگرداني مجيد مظفري، اتانازي رحمان رضايي، بمب ساعتي حسن رستگار و اشك و لبخند ساخته شاپور قريب در بخش مسابقه به نمايش درمي آيند و فيلم عبور از غبار به كارگرداني پوران درخشنده نيز در بخش خارج از مسابقه حضور دارد.
فرزند صبح: بهروز افخمي در نمايشگاه مطبوعات از آغاز دوباره فيلمبرداري بخشهاي باقيمانده پروژه فرزند صبح خبر داد و گفت: اين فيلم به دليل نياز به فصل تابستان و پاييز از شهريور سال جاري دوباره كليد مي خورد. البته يكي از دلايل تأخير فيلمبرداري بزرگ شدن كودك بازيگري است كه نقش اصلي اين فيلم را دارد و قرار است در نقش كودكي امام خميني(ره) ايفاي نقش كند.
002166.jpg
ماجراي نيمروز در سيما : فيلم سينمايي ماجراي نيمروز به كارگرداني فرد زينه من و بازيگري كوپر بعد از ظهر جمعه (۲۲ ارديبهشت ماه) از شبكه دو سيما پخش مي شود. زينه من ماجراي نيمروز را در سال ۱۹۵۲ بر اساس فيلمنامه اي از كارل فورمن و داستاني از جان و.كانينگام جلوي دوربين برد. ژانر اين فيلم تريلر و وسترن است و در آن بازيگراني چون گري كوپر، توماس ميچل، لويد بريجز، كتي جورادو، گريس كلي و اتو كروگر به ايفاي نقش پرداخته اند.
حرير سرخ صنوبر: نمايش حرير سرخ صنوبر كار شكرخدا گودرزي و نوشته محمد ابراهيميان، تيرماه در تالار قشقايي مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي رود. اين نمايش با مضموني تاريخي روايت مردمان منطقه اي به نام بيد سرخ است كه با آرزوها و روياهاي خود زندگي مي كنند.
مرادي كرماني در نمايشگاه : كتاب «شما كه غريبه نيستيد»، هوشنگ مرادي كرماني با گذشت يك سال از انتشار آن، براي چهارمين بار تجديد چاپ شده و در نمايشگاه كتاب حضور دارد. از هوشنگ مرادي كرماني هيچ كتاب چاپ اولي در اين نمايشگاه نيست.
ببر گراز دندان : تئاتر تلويزيوني «ببر گرازدندان» به كارگرداني هادي مرزبان از هفته اول خرداد امسال روي آنتن پخش شبكه چهار مي رود. متن اين تئاتر بر اساس نمايشنامه اي از فريتس هوخ ولدر به نگارش درآمده و پرويز ممنون اين اثر را به فارسي برگردانده است. بر اساس برنامه ريزي از سوم خرداد پخش آن از شبكه چهار سيما آغاز مي شود و طي سه هفته متوالي پخش خواهد شد.
ياد منوچهر آتشي: يادمان منوچهر آتشي در دانشگاه بوعلي سينا برگزار مي شود. در اين برنامه كه با عنوان شعر:  برداشت اول برگزار مي شود، حافظ موسوي و عمران صلاحي سخنراني مي كنند. اين يادمان روز سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ماه در سالن سينماي دانشكده علوم پايه اين دانشگاه برگزار خواهد شد.
كمدي جنگ بر صحنه : دومتر در دو متر جنگ، يك كمدي فانتزي درباره جنگ است كه به كارگرداني نيما دهقان از روز يكشنبه ۲۴ ارديبهشت در تالار كوچك تئاترشهر اجرا مي شود. نويسنده اين نمايشنامه حميدرضا آذرنگ است كه با نگاهي انتقادي مقوله جنگ، صلح و دوستي در دنيا را در اثر خود توصيف مي كند.
فرزين صابوني، هدايت هاشمي، سينا رازاني و عليرضا محمدي بازيگران اين اجرا و دستياران كارگردان هم نويد دهقان و مليحه زماني هستند.
عضويت رايگان: بازديدكنندگان نمايشگاه كتاب مي توانند با حضور در غرفه امور كتابخانه ها به عضويت رايگان ۷۹ كتابخانه تحت پوشش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درآيند. سازمان فرهنگي هنري شهرداري با دراختيار داشتن ۷۹ كتابخانه در نقاط مختلف شهر تهران امكان استفاده كاربران را از امكانات متنوع اين مراكز فرهنگي فراهم مي كند.
حمايت از پژوهشگران: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اعلام كرد كه از آثار پژوهشگران و ناشران و پايان نامه هاي دانشجويي در زمينه سينما حمايت مي كند. معاون پژوهش و آموزش مركز افزود: از تمام پژوهشگران كه با مضامين ايراني اسلامي با محور هويت بخشي كار مي كنند، حمايت مي شود.

برگي از تاريخ
تحريم اقتصادي ايران
به دنبال واقعه فتح لانه جاسوسي آمريكا توسط دانشجويان پيرو خط امام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و پس از شكست طرح تحريم اقتصادي ايران از طريق سازمان ملل به دليل وتوي يكي از اعضاي شوراي امنيت، برخي از كشورهاي اروپايي تصميم گرفتند كه از امضاي قراردادهاي جديد با جمهوري اسلامي خودداري نموده و ايران را تحت فشار قرار دهند. اين تصميم بازار مشترك اروپا از آنجايي كه براي حمايت از آمريكا و محكوم كردن مسئله گروگان گيري انجام مي گرفت، حالتي سمبليك و سياسي داشت و از بار اقتصادي غالبي برخوردار نبود. بدين ترتيب پس از پايان مهلت آزادسازي گروگان ها و لاينحل ماندن اين مسئله، جامعه اقتصادي اروپا به طور رسمي، تحريم اقتصادي ايران را اعلام نمودند. اين اقدام درحالي انجام مي گرفت كه در اعلاميه مشترك كنفرانس ۹ كشور اروپايي تنها هدف از اين اقدام، تسريع در آزادي گروگان ها عنوان شده بود. اما با گسترش اين تحريم از سوي كشورهاي غربي، اقتصاد داخلي آنان نيز دچار ركود و تورم شد. در طول هشت سال دفاع مقدس، آمريكا و كشورهاي بازار مشترك اروپا، ايران را در تنگنا قرار داده و از معامله مستقيم خودداري مي كردند. حتي در مواردي از فروش و ارسال داروهاي مورد نياز به ايران امتناع مي نمودند. اين درحالي بود كه پيشرفته ترين تجهيزات نظامي و خطرناك ترين سموم شيميايي را در اختيار رژيم متجاوز عراق قرار مي دادند و اين رژيم را به ادامه جنگ ترغيب مي كردند. ليكن رفته رفته، كشورهاي اروپايي دريافتند كه فشار آمريكا به ايران نه تنها به نفع آنها نيست بلكه منافع آنان را فداي مطامع آمريكا خواهد ساخت.
اعدام دكتر حشمت
دكتر ابراهيم حشمت الاطباء، يكي از مردان آزاده، خدمتگزار و نيك نامي بود كه در جنبش مشروطيت از مجاهدين صديق و در قيام جنگل از سران فداكار و نزديك به ميرزاكوچك خان جنگلي بود. وي در جريان نهضت جنگل، به واسطه خدمات پزشكي اش، محبوبيت زيادي در لاهيجان كسب كرده بود و در آنجا يك گروه چندصدنفري به نام نظام ملي گردآورده بود. وي پس از مدت ها كه به همراه نهضت جنگل مشغول مبارزه بود، از جانب مقامات نظامي دولت، به تسليم دعوت شد. مقامات نظامي براي دكتر امان نامه اي در پشت جلد قرآن نوشتند و براي او ارسال كردند. دكتر حشمت نيز كه به مباني ديني ايمان داشت، سوگند مقامات نظامي را باور كرد و به همراه ۲۷۰ نفر از مجاهدين تحت فرمانش، خود را به قزاقان تسليم نمود اما بدرفتاري فرماندهان نظامي، در همان لحظات اوليه، دكتر را متوجه اشتباهش نمود. پس از مدت كوتاهي جلسه محاكمه نظامي ترتيب داده شد و بدون اين كه حق دفاعي براي دكتر حشمت قائل شوند. حكمي را كه از پيش انشا نموده، قرائت و دكتر را به اعدام محكوم ساختند. سرانجام دكتر حشمت در روز ۲۱ ارديبهشت ۱۲۹۸ شمسي برابر با يازدهم شعبان ۱۳۳۷ قمري در رشت به دار آويخته شد و در همان شهر مدفون گرديد.

بهارستان
يقين فراوان
مصطفي(ص) گفت: عيسي(ع) بر روي آب برفت وگر يقينش زيادت بودي بر هوا برفتي. استاد ابوعلي دقاق گفت: اين اشارت پيامبر اكرم (ص) به خود كرد، يعني شب معراج ما كه بر هوا مي رفتيم از كمال يقين بود.
كشف الاسرار و عده الابرار- رشيد الدين ميبدي/ به سعي و اهتمام: علي اصغر حكمت

در رماني از مصطفي جمشيدي
ترورهاي عراق در يك رمان ايراني نوشته شد
مهر: مصطفي جمشيدي با نگارش رمان «سونات عدن» فصل پرآشوب دوران سياسي عراق بعد از فروپاشي رژيم بعث را روايت كرده است.
در اين اثر وقايع و رويدادهاي روز كشور عراق - از جمله ترورها و جنايت هاي سازمان تروريستي القاعده - دستمايه روايت قرار گرفته است. اين رمان كه كاملا با صبغه واقع گرايانه نگاشته شده، با دارا بودن چند شخصيت داستاني ايراني تصويري دقيق و رقت انگيز از اوضاع مشوش اين كشور ارائه كرده است.
رمان سونات عدن را كه بعد از سفر نويسنده به عراق و بر پايه مشاهدات عيني او نوشته شده نشر سوره مهر منتشر كرده است. اين نويسنده همچنين رمان وقت نيايش ماهي را اخيرا از سوي موسسه آينده روشن روانه بازار كتاب كرده است. در اين داستان بحث انتظار محور اصلي ماجراست.
داستان كتاب از اين قرار است كه پسر نوجواني با دستگيري پدرش توسط دستگاه امنيتي ساواك، گرفتار اتفاقاتي جديد مي شود. نويسنده در رمان وقت نيايش ماهي ، روايت خود را از سال ۱۳۵۴ آغاز كرده و با طرح مسائل مختلف، سرنوشت شخصيت هاي خود را تا امروز دنبال مي كند.

كزازي:
خواندن داستان بلند بازگشت به آرامش است
مهر: به گفته ميرجلال الدين كزازي، خواننده امروزي ديگر آن فرصت فراخ و شكيب و شايسته را براي خواندن داستان هاي بلند ندارد.
دكتر ميرجلال الدين كزازي با بيان اين مطلب افزود: اگر ما ويژگي هاي شتاب آلود را در روزگار كنوني پايه سنجش و بررسي قرار دهيم، به اين مهم مي رسيم كه خواننده امروزي آن زمان فراخ و شكيب و شايسته را براي خواندن داستان هاي بلند ندارد.
اين نويسنده و پژوهشگر ياد آور شد: اين را هم مي دانيم كه پاره اي از اين داستان هاي بلند نخست به شكل گسسته از يكديگر در روزنامه ها و مجله هاي ادبي چاپ شده و سپس آن را در كتابي به يكبارگي در پيش داشته اند و به سخن ديگر در آغاز خوانندگان نخستين، اين كتاب ها را به همين شيوه مي خواندند؛ اما من يكسره با اين ديدگاه هم داستان نيستم.
دكتر كزازي در بحث پيرامون رابطه ارتقاي سينما با تقويت ادبيات داستاني، گفت: پاسخ اين پرسش به دو زمينه جداگانه برمي گردد، يكي ادب با داستان در سينماست. به سخن ديگر داستاني را كه نويسنده اي نوشته است مي توان به فيلم برگرداند. روش كار دراين نوع برگردان داستان به تصوير با زماني كه كارگردان فيلمنامه اي را به تصوير مي كشد يكسان نيست، ناگفته پيداست كه فيلمنامه از آغاز براي اين كه به تصوير كشيده شود نوشته شده، اما آن داستان ساختاري ادبي دارد و پايه در آنجا بر واژه ها نهاده شده است.

با رهبري در نمايشگاه
استعدادي كه مي جوشد
از اين دستمايه اي كه جنگ براي ما درست كرده، ... حالا بياييم هنر قصه نويسي را در ايران بازسازي كنيم. بالاخره جنگ موجب شد كه آقايي براي اين كه خاطراتش را بنويسد، به قول شما برود چند جلد رمان بخواند، تا بفهمد واقعه نويسي چگونه است. اگر جنگ براي او مطرح نبود، شايد اصلاً به فكر نوشتن نمي افتاد؛ اما حالا اين استعداد توي راه آمده است _ خيلي خوب- از اين استفاده كنيم. اين استعداد جوشاني كه ما مي بينيم حادثه جنگ را به اين خوبي مي سرايد و ترسيم مي كند- واقعاً ترسيم هايي كه در اين نوشته هاي آقايان هست،... اين قدر خوب بيان شده است كه انسان حظ مي كند - نشان دهنده اين است كه استعدادي دارد در اين جا مي جوشد؛ خيلي خوب، ما حالا اين استعداد را در خدمت قصه نويسي جامعه مان بگيريم. اين كشور به قصه نويسي احتياج دارد. مگر جامعه اي مي تواند بدون قصه نويس باشد؟
بيانات در ديدار با اعضاي دفتر ادبيات و هنر مقاومت ۲۲/۴/۷۱

دستغيب پنج شاعر نو را نقد كرد
ايسنا: نقد و تحليل شعرهاي نيما يوشيج، احمد شاملو، مهدي اخوان ثالث، سهراب سپهري و فروغ فرخزاد به روايت عبدالعلي دستغيب منتشر شدند. «پيام آور اميد و آزادي» (نقد نيما يوشيج)، «شاعر شكست» (نقد مهدي اخوان ثالث)، «شاعر عشق و سپيده دمان» (نقد احمد شاملو)، «پري كوچك دريا» (نقد فروغ فرخزاد) و «باغ سبز شعر» (نقد سهراب سپهري)، عنوان هاي اين كتاب ها هستند .

جشنواره ادبيات داستاني بسيج تغيير روش داد
فارس: پنجمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج براي اولين بار در دو بخش استاني و كشوري برگزار مي شود و اميرحسين فردي، دبيري آن را برعهده دارد.
در پنجمين دوره اين جشنواره كه موضوع آن آزاد است، آثار ارسالي به دبيرخانه هر استان داوري و حداكثر ۲۰ اثر برگزيده به دبيرخانه مركزي جشنواره ارسال مي شود. در مرحله كشوري هم كه داوري بين برترين هاي هر استان انجام مي شود، به بيش از ۱۰۰ نفر از افرادي كه داستان هاي آنها به مرحله نيمه نهايي رسيده باشد، براي حضور در مراسم جشنواره دعوت به عمل مي آيد.
در اين جشنواره كه آثار برگزيده در مجموعه اي به چاپ خواهد رسيد، به هنگام برپايي جشنواره كارگاه هاي نقد و بررسي داستان نويسي با حضور اساتيد مجرب برگزار مي شود. علاقه مندان به شركت در اين جشنواره مي توانند آثار خود را كه پيش از اين در جشنواره ديگري جايزه نگرفته است، تا ۱۵ تير ماه سال جاري به دبيرخانه استاني جشنواره (پايگاه هاي بسيج هر استان) ارسال كنند. محل ارسال آثار پايگاه هاي مقاومت بسيج محل سكونت يا تحصيل، فرهنگي و پرورشي ناحيه مقاومت بسيج و منطقه مقاومت بسيج استان هاست.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پروانه
اين را همه مي دانستند كه آنها پيش هم هستند و نمي توانند با هم ازدواج كنند و زندگي مشترك داشته باشند. چيزي به آخر عمرشان نمانده بود. كه يك پروانه به آنها خبر داد مي توانند يكي شوند اما در يك گل ديگر...
فاطمه خيرانديش

گشتي در دنياي خبرها
معامله آمريكايي
پكن: چندي پيش يك مرد چيني يك فروند هواپيماي جنگي ميگ ۲۱ در جريان مزايده اينترنتي خريداري كرد و قصد داشت اين هواپيما را از خاك آمريكا به كشور محل سكونتش انتقال بدهد. به همين دليل وي ۲ هزار دلار بيعانه پرداخت كرد. اما روز گذشته اعلام شد انتقال اين هواپيما از آمريكا به چين تقريبا غيرممكن است و به همين دليل وي از برگزاركنندگان مزايده خواسته پولش را پس بدهند. جالب اينكه آنها با اين درخواست مخالفت كرده اند و احتمالاً اين موضوع در دادگاه حل و فصل خواهد شد.
توصيه هاي بهداشتي به رانندگان اتوبوس
مانيل: فعاليت براي رانندگان اتوبوس در خيابانهاي شلوغ و پررفت و آمد پايتخت فيليپين بسيار طاقت فرساست. با توجه به اينكه دماي هوا در تابستان در اين شهر به ۳۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد، عرق از سر و روي رانندگان مي چكد. همين موضوع باعث شده تا اينكه شهروندان همواره از بوي عرق بدن رانندگان گله مند باشند. در پي اعتراض شهروندان اداره اتوبوسراني مانيل به رانندگان دستور داده هر روز دوش بگيرند و از اسپري هاي ضد عرق استفاده كنند.
سرقت نوجوانان از بانك
ونكوور: سه نوجوان زير ۱۵ سال در كانادا به جرم ارتكاب سه فقره سرقت از بانك طي ۵/۱ ماه اخير توسط پليس دستگير شدند. با آنكه اين سه نفر مجهز به سلاح گرم نبودند اما از سه شعبه بانك سرقت كردند. با توجه به اينكه آنان به سن قانوني نرسيده اند پليس حاضر به فاش كردن نامشان نشده است.
تبرئه راننده كاميون
لندن: چندي پيش يك راننده كاميون در انگليس پس از اينكه از مكان نصب يكي از دوربين هاي كنترل سرعت پليس در جاده اطلاع پيدا كرد چند متر قبل از محل نصب اين دوربين  ايستاد و به رانندگان هشدار  داد پيش از نزديك شدن به دوربين از سرعت خود بكاهند. به همين دليل پليس از اين مرد شكايت كرد اما قاضي پرونده او را بي گناه تشخيص داد. به گفته قاضي نمي توان ثابت كرد كه حتي يكي از رانندگاني كه وي به آنها هشدار  داده بود با سرعت غير مجاز در حال رانندگي بودند.
لطمه طلوع خورشيد بر آتش نشاني
برلين: يك زوج در شهر برلين تصميم گرفتند براي تماشاي طلوع خورشيد بر فراز يك پل معلق در اين شهر بروند. به همين دليل آنها پيش از طلوع خورشيد به زحمت خود را به بالاي اين پل رساندند و در بالاترين نقطه آن نشستند. در همين حال يك راننده كه از پل عبور مي كرد تصور كرد كه آنها قصد خودكشي دارند به همين دليل بلافاصله پليس و آتش نشاني را خبر كرد. البته نيروهاي امدادي پس از حضور در صحنه متوجه شدند كه قصد خودكشي در كار نبوده است. گفته مي شود هزينه انجام اين عمليات بيهوده در حدود ۳ هزار يورو بوده است.
عاقبت خودكشي نافرجام
برلين: چند روز قبل يك مرد ۴۷ ساله در آلمان تصميم گرفت خودكشي كند به همين خاطر به نزديكي خط آهن رفت و هنگامي كه يك قطار از راه رسيد خود را مقابل قطار پرتاب كرد. با توجه به اينكه وي اين كار را كمي دير انجام داد به جاي اينكه زير چرخ هاي قطار له شود به كابين راننده برخورد كرد. بر اثر اين برخورد شيشه كابين راننده شكست و وي را براي چند روز شوكه كرد. جالب اينكه مرد تنها از ناحيه سر دچار جراحت سطحي شد. اما اين پايان ماجرا نيست چون او بايد نيمي از خسارت وارد شده به قطار و همچنين غرامت راننده را بپردازد.

گل و گياه
سوسن نوار طلايي
002157.jpg
نام علمي: Lilium auratum
خانواده: LILIACEAE
گياه دائمي و پيازدار، بومي ژاپن كه در ميان گونه هاي مختلف سوسن درشت ترين گلها را دارد كه با پهناي ۳۰-۲۰ سانتيمتر به رنگ سفيد، هر گلبرگ داراي يك نوار زرد _ طلايي و بسيار معطر در تابستان ظاهر مي شوند، حداكثر بلندي ۲-۲/۱ متر و گستردگي آن به ۴۵-۳۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب براي آن مناسب است، خاك داراي مواد آلي فراوان، با PH خنثي، داراي زهكشي خوب و در عين حال نگهدارنده رطوبت، گلهاي پژمرده را حذف كنيد و زمانيكه برگها نيز پژمرده شدند ساقه هاي گياه را هم سطح زمين قطع نماييد. هر سال در فصل بهار در محل كاشت گياه از خاكبرگ پوسيده و يا كود دامي كاملا پوسيده بعنوان مالچ استفاده كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم توده گياه در فصل خواب و يا كاشت بذر رسيده در بهار و يا جداكردن پيازچه هايي كه در طول ساقه گياه در آخر تابستان اول پاييز ظاهر مي شوند و كاشت سريع آنها در گلدان يا خزانه امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |