پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
برداشت بعدي...!-علي درويش
* مسئله «جوانان» در حال «پيرشدن» است. گشايش مي  بايد.
* «وقت كشي» همان «خودكشي» با مدت انقضا است.
* «سكوت» جوانان را بايد شنيد!
* كسي كه به «قيافه» خود مي بالد، زود« قافيه» را مي بازد.

سردار رويانيان خبر داد:
افزايش ۶۰ درصدي بازرسان نامحسوس ترافيك
ايسنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه در حال حاضر ۳ هزار بازرس نامحسوس ترافيكي در سطح كشور فعالند گفت: شمار بازرسان كنترل نامحسوس تا پايان سال به ۵ هزار نفر افزايش مي يابد.
بنابراين گزارش سردار رويانيان افزود: در راستاي ارتقاي ايمني خودروهاي توليد داخل جلسات متعددي با توليدكنندگان خودرو برگزار و منجر به رفع ۳۰ تا ۴۰ درصد اشكالات ايمني در خودروهاي توليد داخل شده است كه اميدواريم تا حداكثر ۲ سال آينده همه خودروهاي توليد داخل به ترمز «اي بي اس» و «ايربك» تجهيز شوند در اين صورت حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در كشور كاهش مي يابد.
رويانيان تصريح كرد: در سال ۸۴ عليرغم پيش بيني رشد ۱۵ درصدي تصادفات، صرفا شاهد ۶ درصد رشد در تصادفات فوتي بوديم و بدين ترتيب در سال گذشته بالغ بر ۲۷ هزار نفر در جاده هاي كشور كشته شدند كه تمام تلاشها معطوف به كاهش اين ميزان تلفات است.
وي درخصوص استفاده رانندگان از كمربند ايمني اظهار داشت: خوشبختانه در كشور ايران با حمايت رسانه ها و همكاري مردم در زمان بسيار كوتاهي فرهنگ استفاده از كمربند ايمني در بين رانندگان ايجاد شد و اين در حاليست كه در بسياري از كشورهاي اروپايي ايجاد اين فرهنگ سالها به طول انجاميده است.

رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران:
آموزش هاي مهارت هاي زندگي يونيسف
و يونسكو براي گول زدن است
گروه علمي فرهنگي: آموزش مهارت هاي زندگي يونيسف و يونسكو براي گول زدن است و بايد در مدارس مهارت هاي زندگي مومنانه به دانش آموزان ياد داده شود.
اين جملات را جعفر درونه رييس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ديروز در گردهمايي شوراي مركزي و مجمع موسسان مدارس غيرانتفاعي بر زبان راند و تصريح كرد: تبديل مدارس به بنگاه خدمات آموزشي و تربيتي از بزرگترين خطرات تهديدكننده آموزش و پرورش است.
اين مقام مسئول در آموزش و پرورش شهر تهران خواستار اين شد تا دولت، مجلس و وزارت آموزش و پرورش به اعتمادسازي مردم بپردازند و اظهارداشت: در سايه تدابير دولت و وزارت آموزش و پرورش، پول هايي به حساب مدارس واريز شده است كه به عنوان كمك به ثبت نام است تا از اين طريق مدارس هنگام ثبت نام وجهي دريافت نكنند.

باشگاه احزاب
اعضاي شوراي مركزي حزب مؤتلفه امروز انتخاب مي شوند
گروه سياسي: هشتمين مجمع عمومي حزب موتلفه اسلامي امروز در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شعار پويايي، وحدت و اقتدار اسلامي تشكيل مي شود.
به گزارش همشهري سخنران اين جلسه غلامعلي حداد عادل است.
قرار است سي نفر اعضاي اصلي شوراي مركزي حزب و پنج عضو علي البدل آن با راي گيري از حدود دو هزار نفر از اعضاي حزب در سراسر كشور انتخاب شوند.
تاكنون شصت نفر از اعضا براي ورود به شوراي مركزي كانديدا شده و مورد تاييد هيات نظارت حزب قرار گرفته اند.
پس از برگزاري مراسم سخنراني رييس مجلس شوراي اسلامي، دبيركل حزب موتلفه گزارشي از عملكرد دوساله حزب در دوره هفتم را ارايه مي كند و ديدگاه هاي اعضا درخصوص عملكرد حزب در دوره گذشته مطرح و پيشنهادات آنان در رابطه با تغييرات اساسنامه و اصلاح برخي از مفاد مرامنامه نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.
تدوين خط مشي دو سال آينده حزب از ديگر برنامه هاي مجمع عمومي است.
جامعه روحانيت مبارز جايگزين «شوراي هماهنگي» شود
ايرنا: غلامرضا مصباحي مقدم عضو فراكسيون اكثريت مجلس و سخنگوي جامعه روحانيت مبارز گفت: جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جايگزين مناسبي براي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در انتخابات مجلس خبرگان هستند.
شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در نيمه دوم سال ۱۳۸۳با هدف هماهنگي نيروهاي اصولگرا در انتخابات دوره نهم رياست جمهوري تشكيل شده بود.
برخي از گروههاي عضو شوراي هماهنگي، در ماههاي اخير پيشنهاد انحلال اين شورا را مطرح كرده بودند.
مصباحي مقدم در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس درگفت وگو با خبرنگاران پارلماني افزود: انتخابات خبرگان انتخابات فرهيختگان و نخبگان دين است و جامعتين (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) اين وظيفه را احساس مي كنند.
مصباحي مقدم افزود: بايد از بزرگان با اصرار خواست كه وارد اين عرصه شوند.
وي بااشاره به اينكه حيطه وظيفه خبرگان مشخص است، گفت: ما ائتلاف بين اصولگرايان را پيگيري مي كنيم.
مصباحي مقدم افزود: باتوجه به بافت مجلس خبرگان، اقتضا مي كند كه بافت اصولگرا براي آن شكل گيرد.
انتخابات خبرگان ربطي به اصلاح طلبان ندارد
مزروعي عضو شوراي مركزي حزب مشاركت هم چنين به نقش احزاب و گروه ها در انتخابات خبرگان به ويژه اصلاح طلبان اشاره و ابراز عقيده كرد: فكر نمي كنم انتخابات خبرگان واقعا ربطي به اصلاح طلبان داشته باشد.
متاسفانه خبرگان با اين ساخت و بافتي كه در جمهوري اسلامي پيدا كرده و نظارتي كه شوراي نگهبان اعمال مي كند، نقش واقعي خود را از دست داده است؛ از اين رو اگر بخواهد به همين شكل و شيوه بحث شود و پيش رود، اصلاح طلبان خيلي انگيزه اي براي اين كه وارد اين بحث بشوند ندارند، ولي تغييري هم در اين زمينه به وجود نمي آيد.

گفته مي شود...
ادعاي روزنامه هاي تركيه
روزنامه جمهوريت تركيه مدعي شد: تهران براي جلوگيري از تلاش هاي آمريكا در ايجاد جبهه اي عليه ايران در شمال عراق، نيروهاي مقتدا صدر را به شمال عراق هدايت مي كند. اين روزنامه نوشت: «سعادت الدين ارگج» رئيس جبهه تركمن هاي عراقي نيز در ديدار خود با عبدالله گل معاون نخست وزير تركيه گفته است چريك هاي شيعه درصدد نفوذ به شمال عراق هستند.
انتقاد انصار حزب الله از الهام
هفته نامه يالثارات الحسين، به انتقاد از سخنگوي دولت محمود احمدي نژاد پرداخت. اين انتقاد در راستاي مواضع اخير الهام درباره ورود زنان به استاديوم هاي ورزشي است. يالثارات با اشاره به اين كه «روز دوشنبه ۱۸ ارديبهشت، سخنگوي دولت به طرزي نامناسب خبر از تجديدنظر رياست جمهوري از دستور خود داد» ، به مخالفت مراجع با تصميم اخير رئيس جمهوري در خصوص ورود زنان به ورزشگاه ها پرداخت و افزود: «برخي از مشاوران رياست جمهوري و همچنين رئيس سازمان ورزش به طرزي مشكوك و سؤال برانگيز بر موضع دولت اصرار ورزيده و اعلام كردند كه عليرغم مخالفت ها، دستور رئيس جمهور كماكان معتبر بوده و اجرا خواهد شد.»
تريبون جديد تروريست ها
جمعي از روزنامه نگاران ليبرال بلندگوي تازه تروريست هاي وهابي شده اند اين طيف كه گردانندگان يك روزنامه الكترونيكي هستند به تازگي در مصاحبه اي با «عبدالمالك ريگي» سركرده تروريست هاي تاسوكي كه در يك شب بيش از ۲۰ نفر از شهروندان بي گناه ايراني را به قتل رسانده تلاش كرده اسطوره اي از انسانيت، تواضع، ديانت، آزادي و دموكراسي خواهي بسازد. به گزارش بازتاب خبرنگاران اين رسانه به راحتي در مراكز سياسي و خبري كشور رفت و آمد دارند.
پنتاگون با مخالفان ايران در تماس است
فارس: يك روزنامه آمريكايي فاش كرد ريچارد پرل رئيس سابق بخش سياست دفاعي پنتاگون با مخالفان ايراني در تماس است.
به گزارش نيويورك سان، دوراني كه هنوز امير عباس فخرآور يكي از فعالان ضد دولت ايران از اين كشور خارج نشده بود، ريچارد پرل با او در تماس بود.
در كمتر از ۲۴ ساعت بعد از فرار فخرآور از ايران، ريچارد پرل كه براي سفري رسمي در آسياي مركزي به سر مي برد در ۲۹ آوريل سفر خود را نيمه كاره گذاشت تا با فخرآور در يكي از كشورهاي آسياي مركزي ديدار و گفت وگو كند.
پرل مي گويد: «من دارم كاري را مي كنم كه در تمام عمربا ناراضيان عراقي و شوروي سابق مي كردم.»

ايجاد ۳۰ پايگاه جديد امداد و نجات در كشور
مهر: رئيس امداد و نجات جمعيت هلال احمر با بيان اينكه هم اكنون ۱۲۰ پايگاه امداد و نجات در سراسر كشور وجود دارد، گفت: درصدد هستيم تعداد پايگاههاي امداد و نجات را طي سال جاري به ۱۵۰ پايگاه افزايش دهيم.
دكتر منصور آقا نصير افزود: هلال احمر وظيفه اي جز حضور در صحنه حوادث و سوانح ندارد و اين خدمات هم بايد ۱۰۰ درصد در اختيار مردم قرار گيرد.
وي با بيان اينكه طي سالهاي اخير امكانات و تجهيزات لازم در زمينه مديريت بحران فراهم شده است، اظهار داشت: براي خروج از شيوه متمركز در زمينه امداد و نجات در حوادث كشور، تعداد زيادي انبار امدادي ايجاد شده است.
آقا نصير ادامه داد: درصدد ايجاد انبارهايي براي وجود اقلام امدادي در سطح شعبه هاي امدادي هستيم تا اقلام و سبد كالاي امدادي نظير چادر، پتو، وسايل گرم كننده و مواد غذايي حتي در دوره افتاده ترين شعبات و پايگاه ها مستقر شود كه البته ميزان اين امكانات بستگي به جمعيت هر منطقه دارد.
رئيس امداد و نجات جمعيت هلال احمر تصريح كرد: وجود اقلام امدادي در مناطق مختلف كشور موجب مي شود كه امدادگران در كمترين زمان به آنها دسترسي يافته و اقلام را در اختيار نيازمندان قرار دهند.
وي با اشاره به اينكه سيستم هاي مخابراتي خاص براي تمامي مراكز استانهاي كشور در نظر گرفته شده تا از اين طريق اتاقهاي بحران به اين سيستم ها مجهز شود ، گفت: از طريق اين سيستم، اتاق هاي بحران با عوامل استانها ارتباط برقرار مي كنند، به گونه اي كه در صورت وقوع هر حادثه يا پيش بيني آن، اتاق هاي بحران در كمترين زمان از حادثه مطلع مي شوند و در اين صورت آمادگي لازم سريعتر ايجاد خواهد شد.
آقا نصير گفت: مهمترين عملكرد اتاق هاي بحران در زلزله لرستان صورت گرفت، چون با هماهنگي مناسب در استانها و اطلاع رساني و حضور به موقع، مسئولان امداد و نجات هلال احمر توانستند تلفات را به حداقل برسانند.

اعتراض پزشكان متخصص داخلي
به پايين بودن تعرفه درمان
گروه اجتماعي: درپي كاهش ضريب تعرفه متخصصين داخلي توسط سازمان نظام پزشكي، جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران ضمن اعتراض به اين تصميم غيركارشناسانه نسبت به تبعات منفي آن هشدار داد.
در آستانه برگزاري هفدهمين كنگره بين  المللي جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران كه طي روزهاي ۲۵ تا ۲۸ ارديبهشت ماه در تهران برگزار مي شود دكتر ايرج خسرونيا رئيس هيات مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: به علت نبودن نماينده جامعه پزشكان متخصص داخلي در سازمان نظام پزشكي، ضريب تعرفه متخصصين داخلي كاهش پيدا كرد و با توجه به بالا رفتن هزينه هاي بهداشتي درماني و افزايش سطح تورم و اعلام بانك مركزي، كاهش تعرفه گروه داخلي عدم كارشناسي درتعيين تعرفه را توسط سازمان نظام پزشكي مي رساند و با اين تصميم نه تنها درآمد پزشكان متخصص داخلي در بيمارستانهاي خصوصي افزايش پيدا نخواهد كرد بلكه تقليل آن موجب نارضايتي جامعه پزشكان داخلي خواهد شد.
وي با اشاره به هزينه بالاي پرداختي توسط بيت المال براي آموزش يك پزشك، از مهمترين معايب كاهش تعرفه پزشكان داخلي را خروج پزشكان از چرخه فعاليتهاي پزشكي عنوان كرد و يادآور شد: با اين حساب تمامي هزينه هايي كه بابت مراحل آموزش يك پزشك به نظام مالي كشور تحميل مي شود از بين خواهد رفت.
دكتر خسرونيا خاطرنشان كرد اعتراض گروهي متخصصان داخلي در ايام برگزاري هفدهمين كنگره در مركز همايشهاي رازي در سطح وسيعتري به سمع مردم و مسئولين خواهد رسيد.
وي گفت: معاينه بيماران داخلي در بيمارستانهاي خصوصي و دولتي به وقت بيشتر و معاينه دقيق تري نياز دارد و انتظار مي رود همانطور كه براي متخصصين روانپزشك تعرفه بيشتري در نظر گرفته شده است، براي متخصصين داخلي نيز طرح و تعرفه مناسبي اعلام شود.

۷۰ درصد ايرانيان بالاي ۲۰ سال اضافه وزن دارند
گروه اجتماعي: رييس مركز تحقيقات غدد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با هشدار نسبت به اين كه ۲۰ درصد ايرانيان بالاي ۲۰ سال ديابتي و يا در معرض ابتلا به ديابت قرار دارند، گفت: اين در حاليست كه چاقي و ديابت نوع ۲ اپيدمي رو به گسترش در دنياست.
دكتر فريدون عزيزي در حاشيه سيزدهمين كنگره آسيا و اقيانوسيه غدد درون ريز در جمع خبرنگاران گفت: ۷۰ درصد ايراني هاي بالاي ۲۰ سال به ويژه زنان به اضافه وزن و يا چاقي مبتلايند و يك پنجم ايرانيان زمينه ابتلا به ديابت را دارند.
وي افزود: مشكلات قلب و عروق، كليوي، چشمي و معلوليت و مرگ و مير از مهمترين عوارض ديابت است. اين فوق تخصص غدد با بيان اين كه علي رغم دريافت نمك يددار هنوز ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعيت كشور به گواتر دچارند، ادامه داد: از اين تعداد دو سوم موارد مربوط به بقاياي كمبود يد در سنين بالاتر و مابقي مربوط به بيماري هايي است كه در ساير كشورهاي دنيا هم ديده مي شود؛ مثل گواتر ساده،  كم كاري و پركاري تيروئيد است.
دكتر عزيزي با اشاره به بروز تغييرات در بيماري هاي غدد طي ۲۰ سال گذشته ادامه داد: در گذشته به علت كمبود دريافت يد گواتر از درجه شيوع بالايي در كشور برخوردار بود به نحوي كه در روستاهاي شمال شهر تهران شيوع گواتر در بين دانش آموزان صد درصد بود كه خوشبختانه با اجراي برنامه پيشگيري ديگر شاهد اين عوارض در كشور نيستند.

نهاد شوراي حل اختلاف حجم پرونده هاي
محاكم را كاهش داده است
گروه اجتماعي: شوراهاي حل اختلاف با ريشه داشتن در شرع مقدس اسلام و سيرت رسول اكرم(ص) مي تواند به عنوان الگوي مناسب در دستگاه قضايي ساير كشورهاي اسلامي محسوب شود.
به گزارش روابط عمومي شوراهاي حل اختلاف استان تهران مسعود ستايشي رئيس شوراهاي حل اختلاف استان تهران درديدار با هيات عالي رتبه قضايي افغانستان گفت: شوراهاي حل اختلاف نهادي شبه قضايي برگرفته از موازين شرعي است كه مقررات قانوني مربوط در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و در برنامه پنج ساله دوم توسعه قضايي نيز ملحوظ نظر واقع شده است.
وي با اشاره به تاثير شوراي حل اختلاف در كاهش حجم ورودي پرونده ها به محاكم قضايي و استفاده بهينه از مشاركت هاي مردمي در اين شوراها اظهار داشت: اصلاح ذات البين كه بستر محبت، دوستي و سازش را در بين مردم ايجاد مي كند، از اهداف مهم تشكيل شوراي حل اختلاف است.
تخصصي كردن رسيدگي ها امري مطلوب و اجتناب ناپذير است
سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز در ديدار با هيات افغاني گفت: سيستم قضايي خود را با تخصصي كردن رسيدگي به پرونده ها تقويت كنيد زيرا اين موضوع امري مطلوب و اجتناب ناپذير است. وي گفت: دادسراي تهران با تشكيل نواحي تخصصي توانسته است رسيدگي ها را كاملا علمي و مطلوب انجام داده و اطاله دادرسي را كاهش دهد.
مرتضوي گفت: معتقدم وقتي يك بازپرس يا داديار به صورت تخصصي به پرونده ها رسيدگي مي كند و در موضوعات مربوطه تبحر پيدا كرده در جريان دادرسي مسلط به امور خواهد بود.
دادستان تهران افزود: مثلا در رسيدگي به جرايم نوجوانان، قضاتي را براي رسيدگي به جرايم اين گروه از افراد اجتماع انتخاب كرديم كه آشنا به مسائل روانشناسي كودكان هستند. وي ضمن تاكيد بر حساسيت اين موضوع اذعان داشت: عدم رسيدگي علمي به جرايم بزهكاران نوجوان در آينده از آنها جانيان خطرناك خواهد ساخت.

از سوي وزارت بهداشت
چاي «دو غزال» غيربهداشتي اعلام شد
ايسنا: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، چاي «دوغزال» را غيربهداشتي اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، بنا بر اعلام اداره كل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو، چاي «دوغزال» غيربهداشتي است.بر اساس اين گزارش، اداره كل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو همچنين خواستار ممنوعيت چاپ آگهي تبليغاتي چاي غيرمجاز «دوغزال» در برخي از نشريات شده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |