پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
تا پايان خرداد
ديش هاي ماهواره ICPها جمع آوري خواهد شد
001956.jpg
ميثم كريم پور:تأمين پهناي باند از طريق فيبر نوري باعث ابلاغ دستورالعملي به شركتهاي دارنده مجوز ICP شده است كه طبق آن تمامي شركت ها بايد ديش هاي ماهواره خود را جمع آوري كنند.
در حال حاضر حدود ۳۵ شركت مجوز ICP در سراسر كشور فعاليت مي كنند كه طبق اعلام شركت هاي فناوري اطلاعات، تأمين پهناي باند مورد نياز اين شركت ها از طريق ماهواره در سال جاري امكان پذير شده است. دريافت پهناي باند از طريق فيبر باعث كاهش هزينه و همچنين افزايش كيفيت مي شود.
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ابلاغ دستورالعملي از شركت هاي دارنده مجوز ICP خواست تا ديش هاي ماهواره خود را تا پايان خرداد ماه سال جاري جمع آوري كنند. اين دستورالعمل به دليل ارائه پهناي باند از سوي شركت فناوري اطلاعات از طريق فيبرنوري به شكل ICP اتخاذ شده است.
پيش از اين شركت هاي دارنده مجوز ICP بخشي از پهناي باند خود را از طريق استفاده از ديش هاي ماهواره دريافت مي كردند كه اين موضوع باعث بالا رفتن قيمت اينترنت براي شركت ها خصوصاً مصرف كنندگان شده بود.
رضا رشيدي، مديرعامل شركت فناوري اطلاعات با بيان اين مطلب كه تعيين ضرب الاجل براي جمع آوري ديش هاي ماهواره از سوي رگولاتوري صورت گرفته است، گفت: اگر چه اين مهلت از سوي رگولاتوري ابلاغ شده است اما شركت هاي ICP معتقدند چون هزينه دريافت سرويس از طريق ماهواره را از دو ماه زودتر پرداخت مي كنند به همين منظور خواستار افزايش اين مهلت هستند.
او با اشاره به هزينه دريافت پهناي باند از طريق ديش هاي ماهواره ادامه داد: در صورت دريافت پهناي باند از طريق ماهواره توسط ICP ها عملاً منابع مالي كشور به خارج انتقال پيدا مي كند كه اين اصلاً مقرون به صرفه نيست. اما دريافت پهناي باند از طريق خطوط فيبر نوري باعث كاهش هزينه هاي شركت هاي ICP و عدم خروج ارز از كشور مي شود.
رشيدي اضافه كرد: دريافت هر مگابايت پهناي باند از طريق خطوط فيبرنوري حدود ۲۵۰ دلار ارز از كشور خارج مي كند اما هر مگا بايت دريافت پهناي باند از طريق ماهواره حدود يك تا دو هزار دلار ارز از كشور خارج مي كند. اين در حالي است كه علاوه بر ارزبري زياد،  دريافت پهناي باند از طريق ماهواره با تأخير بيشتري صورت مي گيرد.
مديرعامل شركت فناوري اطلاعات، گفت: در حال حاضر ۳۵ مجوز ICP به شركت هاي متقاضي صادر شده است. در گذشته چون مخابرات پهناي باند كافي نداشت، ICP ها پهناي باند خود را از طريق ماهواره تأمين مي كردند اما در حال حاضر شركت فناوري اطلاعات تمامي نيازهاي اين شركت ها را برآورده مي كند. براي اينكه پهناي باند اينترنتي را شركت فناوري اطلاعات از طريق فيبر تأمين كند، به همين دليل تعداد لينك هاي ارتباطي فيبر نوري را از دو لينك به يازده لينك افزايش داده ايم.

ارائه تكنيك بديع ميكروالكترونيك توسط پژوهشگر ايراني
افزايش بازده سلول هاي خورشيدي
001977.jpg
ايسنا: پژوهشگر ايراني دانشگاه واترلو كانادا با بهره گيري از تكنيك نوين سيليكون هاي كروي موفق به افزايش بازده سلول هاي خورشيدي شد. مجيد غرقي، دانشجوي دكتراي الكترونيك دانشگاه واترلو و همكارانش در تلاشند با بهره گيري از تكنيك نامتعارف سيليكون هاي كروي به جاي تكنيك هاي متداول ساخت نيمه هادي ها كه مبتني بر سيليكون ورقه اي است. هزينه هاي توليد سلول هاي خورشيدي را به نحوي كاهش دهند كه بهره گيري از منابع انرژي خورشيدي اقتصادي و مقرون به صرفه شود.
غرقي كه به دليل تحقيقاتش در زمينه سلول هاي خورشيدي موفق به دريافت جايزه يادبود چاندراسكار در سال ۲۰۰۵ شده است، درباره فعاليت هاي تحقيقاتي اش اظهار داشت: «موضوع تحقيقات من مربوط به ساخت نوعي ديود (سلول خورشيدي) است كه بر خلاف سلول هاي خورشيدي و ساير قطعات ميكروالكترونيك معمولي كه روي سيليكون مسطح (ورقه اي) ساخته مي شوند در ساخت آن از كره هاي بسيار ريز نيم ميليمتري سيليكوني استفاده مي شود. علت استفاده از اين فناوري، هزينه هاي سنگين ورقه هاي سيليكوني است كه براي استفاده در سلول هاي خورشيدي چندان مقرون به صرفه نيست.»
وي خاطرنشان كرد كه در اين روش سيليكون به صورت كره هاي بسيار ريز در آمده و داخل فويل هاي آلومينيومي جاسازي و پس از آن در ساخت سلول هاي خورشيدي استفاده مي شود. مزيت كره هاي سيليكوني حاصل، قيمت كمتر، سبكي و انعطاف ناپذيري بالاي آن در مقايسه با ويفرهاي سيليكوني شكننده رايج است.
غرقي با اشاره به ساختار سلول هاي خورشيدي كه به مثابه نوعي ديود با قابليت توليد الكتريسيته تحت نور خورشيد هستند، اظهار داشت كه براي ساخت سلول هاي خورشيدي با استفاده از سيليكون كروي، كره ها را طوري قرار مي دهند كه لايه بيروني آنها به عنوان كاتد و لايه داخلي به عنوان آند عمل مي كند. اين كره ها از يك طرف مقداري صاف مي شوند يعني مقداري از كاتد با ساييدن يا انحلال شيميايي زدوده مي شود تا دسترسي به آند فراهم شود ولي همه كاتدها به يك فويل و آندها به يك فويل ديگر كه با يك لايه بسيار نازك عايق از آن جدا شده متصل مي شوند. اين مجموعه همانند يك سري باتري بسيار ريز موازي عمل مي كند كه در اثر برخورد با نور خورشيد جرياني كلي به ما مي دهد.
وي درباره نحوه ساخت كره هاي سيليكوني گفت كه اين كره ها با ذوب كردن سيليكون ساخته مي شود. سيليكون مذاب همانند جيوه حالت كروي دارد ؛ البته ژاپني ها هم كه تحقيقاتي در اين زمينه دارند، از روش ديگري براي ساخت كره هاي سيليكوني استفاده مي كنند كه مشابه روش ساخت ساچمه است بدين صورت كه يك قطره سيليكون مذاب را از برجي بسيار بلند كه حاوي نيتروژن است رها مي كنند كه سيليكون در حين سقوط سرد شده و به شكل كره در مي آيد. كره هاي سيليكوني ساخته شده به اين روش خواص متفاوت با كره هاي ما دارند.
طي اين تحقيقات در مرحله اول، مدل رايانه اي وسيله كروي را طراحي كرده و در ادامه در زمينه بهبود سطح خارجي سلول هاي خورشيدي ساخته شده با اين كره ها كه نقش شاياني در افزايش بازدهي آنها دارد، كار كرديم. همچنين تحقيقاتي در زمينه خالص سازي مواد داريم كه هدف نهايي همه اين تحقيقات افزايش بازده انرژي سلولهاي خورشيدي است كه سعي داريم در كنار كاهش قيمت تمام شده آنها حتي الامكان بازدهشان را افزايش دهيم. با كارهاي انجام شده در زمينه اصلاح سطح موفق شديم بازده مطلق سلول هاي خورشيدي را كه به طور معمول بين ۱۰ تا ۲۰ درصد است حدود ۱ درصد افزايش دهيم. كساني كه در زمينه سلول هاي خورشيدي كار مي كنند مي دانند كه ۲درصد افزايش در بازده سلول هاي خورشيدي مي تواند انقلابي در اين تكنولوژي و خط توليد محصولات آن ايجاد كند؛ لذا اين افزايش ۱ درصدي موفقيت خوبي است كه تلاش مي كنيم با تحقيقات بيشتر و بهسازي سطح، بازده سلول ها را هر چه بيشتر افزايش دهيم.
اين دانشجوي ايراني با بيان اين كه توليد الكتريسيته با سلول هاي خورشيدي متعارف - با بازده حدود ۱۵ درصد - هم تنها در صورتي كه قيمت نفت به حدود بشكه اي ۱۰۰ دلار برسد، مقرون به صرفه خواهد بود، خاطر نشان كرد : «حداكثر بازده بهترين سلول هاي خورشيدي سيليكوني موجود در نمونه هاي نادر آزمايشگاهي حدود ۲۴ درصد و بازده نمونه هاي تجاري اين سلول ها حدود ۱۶ درصد است.»
بازده سلول هاي خورشيدي كه به روش جديد ساخته مي شوند، حدود ۵ ، ۶ درصد كمتر است ولي قيمت آنها نيز حدود ۵۰ درصد كمتر است. بنابراين اگر بازده اين سلول هاي خورشيدي ۲ ، ۳ درصد افزايش يافته و به حدود ۱۳ درصد كه ميزاني قابل مقايسه با سلول هاي خورشيدي ساخته شده با تكنيك هاي موجود است برسد، به دليل قيمت بسيار كمتر به شدت بازار را در اختيار مي گيرد.

تلفن براي كاربران اي .او.ال
001971.jpg
ايرنا:اي.او.ال اعلام كرد به زودي به هر كاربر خدمات مسنجر اي.آي.ام خود، به صورت رايگان يك شماره تلفن اهدا مي كند و همچنين امكان برقراري تماس تلفني از طريق خدمات مسنجر خود با خطوط تلفن معمولي را در ازاي دريافت هزينه اي اندك، ممكن مي كند. به گزارش آسوشيتدپرس، اقدام جديد اي.او.ال در زمينه اهداي شماره تلفن به كاربران خود براي تماس هاي دريافتي و همچنين ايجاد امكان تماس با تلفن هاي عادي از طريق اينترنت، اين شركت را به رقيب جدي شركت هاي ارائه دهنده خدمات تلفن اينترنتي (VoIP)نظير اسكايپ بدل مي كند.
در خدمات مسنجر اي.آي.ام شركت اي.او.ال كه حدود يك دهه از عمر آن مي گذرد، تا چندي پيش كاربران تنها مي توانستند به ارسال پيغام هاي متني براي يكديگر بپردازند يا حداكثر از طريق ميكروفون و هدفون با ساير كاربران همين خدمت ارتباط صوتي برقرار كنند اما هم اكنون حدود۸۰ ميليون كاربر اين خدمات مي توانند تماس هاي برقرارشده توسط خطوط تلفن عادي را دريافت كرده و خود نيز از طريق همين خدمات با خطوط تلفن عادي تماس برقرار كنند. شركت اي.او.ال اهداي شماره تلفن به كاربران مسنجر خود را در ماه جاري آغاز خواهد كرد. چنانچه فردي توسط يك تلفن عادي با شماره تلفن هاي اهدايي اي.او.ال تماس بگيرد، پنجره اي در صفحه نمايش كاربر اي.او.ال ظاهر شده و او را آگاه مي كند و اگر كاربر در آن لحظه آن لاين نباشد، فرد تماس گيرنده مي تواند در صندوق پست صوتي(وويس ميل) براي وي پيغام صوتي بگذارد.
با كمك اين خدمات جديد اي.او.ال كاربران مي توانند با پرداخت ۱۵دلار در ماه، از طريق اينترنت و با كمك همين شماره تلفن جديد خود با خطوط تلفن عادي كشورهاي آمريكا، كانادا و ۳۰ كشور ديگر ارتباط برقرار كنند. خدمات مسنجر اي. آي. ام شركت اي.او.ال هم اكنون پركاربرترين خدمات مسنجر در اينترنت است و پس از آن، خدمات مسنجر شركت هاي ياهو و مايكروسافت(ام.اس.ان) مسنجرهاي پركاربر اينترنت محسوب مي شوند.

اشتراك گذاري آسان شبكه بي سيم
001968.jpg
پي سي ورد ايران- ناديا سليماني: محققان تكنولوژي اي را طراحي كرده اند تا همسايگان بتوانند از دسترسي اينترنت واي فاي يكديگر براي عملكرد بهتر بهره برداري از پهناي باندي كه استفاده نمي شود و بيكار مي ماند، استفاده كنند. لو هايان، استاديار علوم كامپيوتر دانشگاه ايلينويز مي گويد كه اين تكنولوژي مردم را تشويق به استفاده مشترك از پهناي باندشان مي كند، البته بدون اينكه در مورد مطالب امنيتي و خصوصي سازي آن نگران باشند. لو هايان، مسئول هدايت گروه سيستم هاي بخش بي سيم و شبكه سازي دانشگاه است. نرم افزار PERM نرم افزاري است كه بدين منظور طراحي شده و حجم آن يك مگابايت است. سايت PERM Project مي گويد كه اين تكنولوژي در كلاينت هاي لينوكس با روترهاي بي سيم Linksys جاي داده مي شود.
لو هايان گفت وي قصد دارد اين تكنولوژي كه مدت دو سال روي آن كار كرده است و گروه به همراه آي اس پي ها روي آن سرمايه گذاري نموده اند را مورد بحث بگذارد. وي مي گويد اين تكنولوژي فرصت بزرگي را در اختيارشان مي گذارد به طوري كه افراد بيشتري تشويق مي شوند تا در صورتي كه سرويس ها انعطاف پذير بوده و عملكرد بهتري داشته باشند، براي اين سرويس ها اشتراك دريافت نمايند.
آي اس پي ها تلاش كرده اند تا استفاده هاي خاص سرويس هاي باند پهن خود را محدود نمايند. مثلا با دلسرد كردن freeloader ها از دسترسي به روترهاي واي فاي نامطمئن از طريق شبكه به آنها بفهمانند كه كنترل واقعي چنين سوءاستفاده هايي برايشان واقعا دشوار است. PERM براي گزينش بهترين ارتباط موجود و ارجحيت دادن به مشتركان در زمان ارتباطات اينترنت شان از الگوريتم هاي flow-scheduling استفاده مي كند. اين نرم افزار همچنين به مشتريان هشدار مي دهد تا در صورتي كه از ارتباطشان سوء استفاده مي شود مطلع شوند.
اين تكنولوژي peer-to-peer براي استفاده افراد در خانه محدود شده است اما لو هايان مشتاق است تا اين تكنولوژي را براي كاربران در خانه ها و ماشين هايشان نيز توسعه دهند. اين پروژه در كنفرانس IEEE INFOCO در بارسلوناي اسپانيا ارائه شد.

مديريت براي حضور بيشتر در بازار
درحالي كه استراتژي هاي توسعه توليد در مواجهه با مشكلات بازاريابي دستخوش تحولات مي گردد، اما همزمان، استراتژي توسعه به طور كلي از مزاياي برخي فناوري هاي نوين نيز برخوردار است.
رويكردهاي جديد در دارورساني موقعيت هايي را فراهم كرده تا سبب شود داروهاي متداول و چه بسا آنهايي كه به علتي مي بايست كنار گذاشته شوند بتوانند مجددا مزيتي را براي عرضه مناسب تر و مؤثرتر دارورساني به محل اثر اصلي با تأثير بيشتر و طول اثر بيشتر و عوارض كمتر در خود ايجاد كنند. البته در اين رهگذر با هزينه كمتر از آنچه كه مربوط به داروهاي جديد وجود دارد مي توان دارويي با حالت جديد را عرضه كرد. يعني شايد با هزينه اي معادل ۱۰ الي ۵۰ ميليون دلار (بجاي ۸۸۰ ميليون دلار) و صرف زمان كمتر بتوان يك داروي موجود در بازار را با يك راه مصرف جديد و يا مكانيسم نوين عرضه مجددا وارد بازار نمود و از اين طريق طول دوره پتنت آن را تا ۱۰ سال گسترش داد.
البته اين مسير كاملا مورد تمايل شركت هاي داروسازي بين المللي است. در حال حاضر نوآوري مربوط به دارورساني نوين شامل آزادسازي كنترل شده و طولاني اثر و ارائه سيستم هاي خوراكي مربوط به پپتيد و پروتئين ها براي دارورساني نوين مي باشند.
همچنين ساير روندهاي درماني مانند ژن تراپي، electroporation، افزايش دهنده هاي جذب تخريب پذير، كاشتني ها و استفاده از ميكروچيپس ها كه بتوان از طريق آنها آزادسازي دارو را كنترل نمود و در سطح درماني مورد نياز غلظت آنها را در بدن نگه داشت، از مهم ترين پيشرفت هايي است كه در اين عرصه صورت پذيرفته است. به نظر مي رسد كه تا سال ۲۰۰۹ حجم بازار مربوط به داروهاي عرضه شده با دارورساني نوين به ۱۰ ميليارد دلار برسد.
*دانشيار دانشكده داروسازي دانشگاه تهران

جزئيات پلي استيشن۳
001959.jpg
محمدتقي رسولي: دو روز پيش از شروع نمايشگاه سرگرمي هاي الكترونيكي در لس آنجلس، شركت سوني جزئيات بيشتري از كنسول بازي جديد خود يعني پلي استيشن۳ را فاش كرد تا در رقابت با ساير شركت هاي فعال در اين زمينه عقب  نماند. شركت نينتندو سازنده wii و مايكروسافت سازنده اكس باكس۳۶۰ نيز طي اقدامي مشابه به معرفي جزئيات كنسول بازي جديد اقدام كردند. به نظر مي رسد در هفته جاري جنگ كاملي بين اين شركت ها براي جلب مشتريان بيشتر روي خواهد داد. سوني اعلام كرد كه محصول جديد اين شركت قابليت رقابت با تمامي نمونه هاي ديگر را داراست و داراي برتري هايي است كه از جمله آنها مي توان به وجود پردازنده از نوع موبايل، روش فرمت ديسك با اشعه ماوراء بنفش كه با استفاده از آن مي توان فيلم هاي باكيفيت بالا ضبط كرد و شبكه آن لاين كه امكان ويدئو كنفرانس و تبادلات مالي را امكان پذير مي كند، اشاره كرد.
البته ps3 كه قرار بود بهار سال ۲۰۰۶ ارائه شود با تأخير در پاييز امسال آماده خواهد شد و به همين دليل زمان دقيق ارائه ps3، قيمت و بازي هاي سازگار با آن هنوز اعلام نشده است. قيمت ps3 طبق گزارش هاي غيررسمي ۴۹۹ دلار اعلام شده است در حالي كه اين قيمت ۱۰۰ دلار بيش از قيمت اكس باكس ۳۶۰ است. مدل جديد اكس باكس نيز به زودي ارائه خواهد شد و اين در حالي است كه مايكروسافت از زمان ارائه مدل اوليه آن موفق به فروختن ۲/۳ ميليون عدد از آن شده و همواره نسبت به تقاضاي بازار عقب بوده است.

ارائه اولين موبايل هاي مجهز به تلويزيون
001962.jpg
عليرضا سزاوار:يك شركت كره اي در تلاش است كه اولين مدل از موبايل هاي خود با قابليت پخش برنامه هاي تلويزيوني T-DMB را در زمان بازي هاي جام جهاني فوتبال ۲۰۰۶ به بازار ارائه كند.
اين مدل جديد تنها گوشي با قابليت هاي چندرسانه اي متفاوت از جمله پخش برنامه هاي تلويزيوني و راديويي، دوربين با قابليت ۲مگا پيكسل به همراه ساير امكانات مدل هاي قبلي است. اين مدل، پس از انجام كنترل كيفي در آلمان و فرانسه در اواسط سال جاري ميلادي به عنوان اولين گوشي T-DMB و مطابق با استانداردهاي اروپا عرضه خواهد شد. اين مدل با دارا بودن صفحه QVGA با كيفيت بالا، همراه با ۲۶۳ هزار رنگ مختلف تصويري و با پخش ۳۰ تصوير در ثانيه و با تصاوير صاف و بدون لرزش، لذت واقعي تماشاي تلويزيون را به كاربران القا مي كند. از ديگر امكانات مهم آن مي توان به وزن سبك،  خروجي تلويزيون، جستجوگر اينترنت و اتصالات بي سيم به كامپيوتر اشاره كرد. همچنين اين گوشي با حافظه ۱۲۸مگا بايتي قادر به ضبط تصاوير تلويزيوني و غيره بوده و به كاربر امكان مي دهد تا صحنه هاي تلويزيوني يا ويدئويي مورد علاقه خود را به راحتي ضبط و تماشا كند.

ورزش ژيمناستيك
001965.jpg
كلمه ژيمناستيك يك لغت يوناني است كه ترجمه آن به فارسي هنر سخت است. از چهار هزار سال پيش نوعي ژيمناستيك در چين متداول بوده كه از آن براي آماده كردن جوانان جهت جنگ و همچنين بهبود بعضي از ضايعات بدني استفاده مي كردند.
تا آغاز دوره «رنسانس» هيچ علاقه اي جهت پيشرفت اين ورزش نشان داده نشد تا بالاخره «موكولياليس» ايتاليايي، كتاب مفيدي درباره هنر ژيمناستيك منتشر كرد و پس از آن، اين ورزش به تدريج در بيشتر كشورهاي اروپايي مانند آلمان، دانمارك، فرانسه، سوئيس و غيره رونق يافت. «جان بيس دو» اولين اروپايي بود كه تمرينات مدون شده ژيمناستيك را تدريس كرد، سپس «جان گوتس موتس» اولين فردي بود كه كتابي درباره ژيمناستيك جديد در سال ۱۷۹۲ چاپ و منتشر كرد و به پدربزرگ ژيمناستيك معروف شد.
در اولين دوره بازي هاي المپيك نوين كه در سال ۱۸۹۶ در آتن برپا شد، ژيمناستيك آقايان به عنوان يك رشته از بازي ها منظور شده بود و متعاقب آن در بازي هاي المپيك ۱۹۲۸ آمستردام، ژيمناستيك بانوان هم وارد مسابقات المپيك شد. در يادداشت هاي مختلف وبلاگ ورزش ژيمناستيك، نويسنده ضمن معرفي حركات و وسايل مختلف اين ورزش جذاب و زيبا با كمك گرفتن از تصاوير، تمامي سعي خود را به معرفي اين ورزش معطوف كرده است.
تاريخچه ژيمناستيك، مقايسه قد و وزن، نقش آب در ورزشكاران، ارزشيابي حركات مختلف ژيمناستيك، توصيه هاي غذايي مهم براي ورزشكاران، ژيمناستيك، ريتميك، كاهش و افزايش وزن بدن، عوامل مؤثر بر عملكرد كار عضلاني و مطالب خواندني ديگر، پست هاي مختلف اين وبلاگ را تشكيل داده اند. به هر حال اگر مايليد بيشتر با ورزش ژيمناستيك آشنا شويد خواندن اين وبلاگ را به شما توصيه مي كنيم.
آدرس وبلاگ: gymnastic.persianblog.com

مشتري در قلب تغييرات حرارتي عالم
001974.jpg
ايسنا: اكنون توفاني شديد در نيم ميليارد مايلي زمين يعني در مشتري در حال وزش است و براي نخستين بار و طي حادثه اي بي سابقه، ستاره شناسان به خوبي لحظاتي از آن را تماشا كردند.
تصاوير جديد دريافتي از مشتري كه حاصل كار تلسكوپ فضايي هابل است، گوياي آن است كه توفان هاي شديدي بر فراز ابرهاي مشتري در حال وزش است.
گرچه اطلاعات و داده هاي كمي در خصوص چگونگي شكل گرفتن اين توفان ها وجود دارد، با اين حال ستاره شناسان و دانشمندان علوم نجومي آنها را به شدت دنبال مي كنند. گفته مي شود كه برخي از اين توفان ها داراي رفتارهايي از جانب توفان هاي زميني هستند.
تازه ترين تصاوير دريافتي از مشتري نشان مي دهد كه سياره بزرگ مشتري در قلب يك تغيير بزرگ فضايي است كه مي تواند درجه حرارت را تا ۱۰ درجه فارنهايت در نقاط گوناگون فضا و عالم تغيير دهد.
مطالعه اخير از سوي دو تن از دانشمندان و ستاره شناسان دانشگاه كاليفرنيا در بركلي صورت گرفته است. يكي از ستاره شناسان گفت كه اين توفان شديد اكنون در ارتفاعات مشتري در حال وزش است.

لباس ويژه مريخ
ايسنا: محققان دانشگاه داكوتاي شمالي انجام آزمايش هاي لازم روي لباس فضانوردي جديد ويژه اكتشافات مريخ را آغاز كردند. محققان خود را به زمين هاي لم يزرع كه شباهت زيادي به سطح مريخ دارند رسانده اند تا اين لباس جديد را مورد آزمايش قرار دهند.
هدف محققان از اين برنامه آزمايشي، جلب توجه آژانس فضانوردي آمريكا (ناسا) و ساير آژانس ها و سازمان هاي فضايي است.
پابلو لئون كه يك مهندس علوم فضانوردي و در واقع يك طراح بازنشسته لباس هاي فضانوردي است، اين پروژه را هدايت مي كند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |