پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
دو نظر درباره بورس نفت ايران
مهر:يك كارشناس مسايل نفتي در حوزه خاورميانه گفت : بورس نفت ايران را به مرجعي براي قيمت گذاري كالاهاي نفتي و پيشقراول در تجارت محصولات نفتي در منطقه تبديل مي كند.
عليرضا نوري در گفت وگو با مهر گفت: نقش نفت در اقتصاد ايران بسيار بيشتر از ساير كالاهاست، قطعاً ايجاد بورس كالاي استراتژيك، اصلاح ساختار تجاري نقش اساسي دارد. با انجام اصلاحات لازم در ساختار محصول و تشكيل بورس نفت مي توان به اهدافي همچون كاهش ريسك و نوسانات قيمت، شفاف سازي بازار و ايجاد فرصت هاي مساوي براي عرضه و تقاضاكنندگان اين محصولات دست يافت.او تصريح كرد: استقرار اين بورس در كيش، ايران را از يك كشور صرفاً توليد كننده نفت به كشوري اثرگذار و تعيين كننده در عرصه معاملات بين المللي نفت مبدل خواهد كرد .
رانت خواران پتروشيمي
مدير عامل شركت پتروشيمي تبريزهم گفت: بورس نفت دست رانت خواران را از ۷۰۰ ميليارد تومان رانت به دليل مابه التفاوت قيمت محصولات پتروشيمي در داخل و خارج از كشور كوتاه مي كند.
رضا صدري افزود: با توجه به اينكه در حال حاضر حجم بسياري از منابع مالي كه سالانه در حدود ۷۰۰ ميليارد تومان است از جيب دولت خارج و به جيب رانت خواران مي رود ورود محصولات پتروشيمي از اين گردش مالي جلوگيري مي كند.
وي ادامه داد: با ورود محصولات پتروشيمي به بورس نفت قيمت هاي محصولات در داخل و خارج از كشور يكي شده و از ضرر و زيان ناشي از اين مابه التفاوت كه به واحدهاي پتروشيمي به خصوص دولتي وارد مي شود جلوگيري مي شود.

بورس نفت به چه كسي سپرده مي شود
بورس نامه و اعتراض
002097.jpg
گروه بورس: بحث بر سر نحوه اداره و تعيين مدير بورس نفت با انتشار نامه نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس بالا گرفت. اوايل هفته جاري، دو مقام دولتي از تعيين مهدي كرباسيان به عنوان مدير بورس نفت خبر دادند، اما خبرگزاري وابسته به وزارت نفت، شانا، فرداي آن روز اين خبر را تكذيب كرد. در پي آن كاظم وزيري هامانه، وزير نفت، خواستار اداره بورس نفت به وسيله يك هيأت مديره توانمند شد، او در عين حال هيچ سخني در رد يا تأييد خبر انتصاب كرباسيان به عنوان مدير بورس نفت نگفت.
مهدي كرباسيان از جمله مديران موفق مياني در دولت هاي مختلف ظرف دو دهه گذشته بوده، اما مخالفانش او را وابسته به يك حزب سياسي خاص قلمداد مي كنند. كرباسيان در طول دهه ۷۰ با حضور در سازمان هاي تأمين اجتماعي و گمرك ايران هر دو حوزه را با تحول اساسي روبه رو كرد و كارنامه  اي موفق از خود بر جاي گذاشت. او در زمان وزارت اقتصاد طهماسب مظاهري، در سمت معاون كل، عصاي دست او بود. تيم دو نفره مظاهري و كرباسيان ظرف سه سال، وزارت اقتصاد را به تعيين كننده ترين دستگاه سياستگذاري در حوزه اقتصاد تبديل كردند.
اما نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس ديروز در نامه اي كه در اختيار خبرنگاران پارلماني قرارداد، از كرباسيان و دانش  جعفري وزير اقتصاد، به واسطه اين انتخاب،انتقاد كرد.
نامه و انتقاد
شكرالله عطارزاده نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در اين نامه انتقادي در خصوص انتخاب رئيس بورس نفت، با اشاره به اينكه وزير اقتصاد نيروهاي حزب كارگزاران را در جايگاههاي حساس به كار مي گيرد، از اين اقدام دانش جعفري انتقاد كرد.
در نامه عطارزاده خطاب به نمايندگان مجلس و ملت ايران كه در حاشيه نشست مجلس در اختيار خبرنگاران قرار گرفته، آمده است: چرا اين انتخاب سؤال برانگيز را به پاي كميسيون انرژي مجلس مي گذارند. آقاي كرباسيان كه در حال حاضر رئيس هيأت رئيسه بزرگترين صندوق مالي كشور (صندوق بازنشستگي نفت) است، ده ها مسئوليت ديگر را نيز يدك مي كشد و در ادامه سيطره جريان كارگزاران بر نفت كه حياتي ترين منبع درآمد كشور است، رياست بورس نفت نيز به ايشان ارزاني مي شود.
عطارزاده در نامه خود آورده  است: كرباسيان با زيگزاگهاي سياسي و ايجاد ارتباطهاي حساب شده با جريانهاي موجود در جريان راست و چپ كشور همواره بر حفظ موقعيت سياسي يا اقتصادي خود و گروه همراهش نقش آفريني كرده است. نايب رئيس كميسيون انرژي گفته است: براي آقاي كرباسيان فرقي نمي كند چه كسي روي كار آيد و اگر گروه او از لحاظ سياسي حاكم باشد، او در هر حال مدير مهمي است و اگر در سياست و رقابت با رقيب شكست بخورد باز هم او مدير است. وي در ادامه نوشته است: آقاي احمدي نژاد راهي جز تجديد نظر در دولت خود ندارد، اين دولت در اختيار همه است جز احمدي نژاد، فردا مردم كارنامه عملكرد را از دولت احمدي نژاد مي خواهند درحالي كه با تسخير سنگرهاي اقتصادي و دستگاههاي مهم در اين  دولت از سوي عناصري كه انديشه دولت را قبول ندارند، كار براي اين دولت و دوستداران اين دولت كه مستضعفان هستند، روز به روز سخت تر مي شود.
عطارزاده در پايان نامه خود اعلام آمادگي كرده است: در يك مناظره تلويزيوني واقعيت هاي درون نفت و عملكرد جريان كارگزاران را در اين عرصه مهم اقتصادي بيان كند.

آخرين پيش بيني سود شركت ها در بورس
گروه بورس: نساجي خوي، درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي جاري ، ۱۲۳ريال اعلام كرده است.
بر اساس پيش بيني هاي نساجي خوي، امسال اين شركت ۵/۱۸۹ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش،
۴/۱۵۵ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۵/۱۹ميليارد ريال سود عملياتي و ۵ميليارد ريال سود خالص خواهد داشت.
اين شركت در ۹ ماه نخست سال مالي ۸۴ با كسب ۷/۳ميليارد ريال سود خالص به ازاي هر سهم، ۹۶ريال سود كنار گذاشت. اين در حالي است كه زيان انباشته نساجي خوي در سال مالي ۸۳ به ۳۲ميليارد ريال رسيد. در اين سال، شركت به ازاي هر سهم ۸۳۵ ريال زيان كنار گذاشت و مشمول مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد.
رينگ سازي مشهد
رينگ سازي مشهد با كسب ۳۳ ميليارد ريال سود خالص، به ازاي هر سهم ۳۱۴ ريال سود كنار گذاشت و ۱۰۰درصد پيش بيني هاي خود را پوشش داد.در اين دوره شركت ۴۰۲ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش و ۳۲۸ميليارد ريال سود خالص داشت و ۴۹ميليارد ريال هم سود عملياتي كسب كرد.رينگ سازي مشهد تصميم دارد ۷۵درصد سود سال ۸۴ را بين سهامداران خود تقسيم كند.
نساجي قائمشهر
نساجي قائمشهر امسال به ازاي هر سهم خود، ۱۲۹ريال زيان پيش بيني كرد. اين شركت در سال گذشته نيز ۲۳۱ميليارد ريال زيان انباشته داشته و به ازاي هر سهم، يك هزار و ۳۱۹ريال زيان كنار گذاشته است.
بر اساس پيش بيني هاي نساجي قائمشهر، امسال درآمد حاصل از فروش و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته اين شركت به ترتيب به ۴۴ميليارد ريال و ۵۳ميليارد ريال مي رسد و شركت ۵/۱۹ميليارد ريال سود عملياتي و ۵/۲۲ميليارد ريال سود خالص كسب مي كند.

روي خط مجامع
نتايج آخرين مجامع بورس
گروه بورس: اعضاي جديد هيأت مديره ليزينگ صنعت و معدن انتخاب شدند.در جلسه مجمع عمومي اين شركت حسن سلامت نماينده گروه كارخانجات صنعتي و معدني ايران و غلامرضا مصطفي پور نماينده سرمايه گذاري آتيه دماوند به ترتيب به عنوان رئيس و نايب رئيس هيأت مديره ليزينگ صنعت و معدن معرفي شدند.
همچنين حسن كاظم  آويني به نمايندگي از طرف بانك صنعت و معدن و محمدجواد طلا به نمايندگي از طرف ليزينگ آتيه دماوند به عضويت در هيأت مديره اين شركت درآمدند. سيد حسن ميرنصيري هم به عنوان نماينده سرمايه گذاري صنعت و معدن مدير عامل و عضو هيأت مديره ليزينگ صنعت و معدن شد.
گسترش انرژي آذرآب
مجمع عمومي فوق العاده شركت گسترش صنايع آذرآب به تنفس كشيده شد. قرار بود در اين جلسه در خصوص افزايش سرمايه  شركت تصميم گيري شود اما تا تاريخ برگزاري مجمع مجوز افزايش سرمايه از سازمان بورس اخذ شده بود.
بر اين اساس مقرر شد هيأت مديره پس از اخذ مجوز از سازمان بورس نسبت به دعوت سهامداران جهت شركت در مجمع عمومي فوق العاده اقدام كند.
تاريخ مجامع ۶ شركت مشخص شد
گروه بورس: سيمان شمال سهامداران خود را به مجمع عمومي عادي سالانه دعوت كرد. قرار است مجمع يادشده رأس ساعت ۱۵ روز يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ماه در محل مجتمع پذيرايي بزرگ ارم برگزار شود. در اين مجمع، صورت هاي مالي شركت بررسي مي شود.
سايپا شيشه
مجمع عمومي عادي سالانه سايپا شيشه ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه جاري در محل سالن اجتماعات رمضان شركت پارس خودرو برگزار مي شود. در اين جلسه ضمن انتخاب اعضاي هيأت مديره، صورت هاي مالي شركت نيز بررسي مي شود.
نساجي غرب
مجمع عمومي فوق العاده نساجي غرب كه ۱۷ ارديبهشت ماه جاري برگزار شده بود به تنفس كشيده شد.
اين جلسه كه به منظور بررسي و تصميم  درباره راهكارهاي خروج از شموليت ماده ۱۴۱ قانون تجارت تشكيل شده بود به تاريخ ۳۰ ارديبهشت ماه موكول شد.
در اين جلسه به هيأت مديره تكليف شد در مورد ميزان سرمايه گذاري و دوره بازگشت سرمايه به احياء شركت، گزارش تكميلي تهيه كند.
سيمان مازندران
سهامداران سه شركت حاضر در بورس به مجمع دعوت شدند. به گزارش همشهري مجمع عمومي عادي سالانه سيمان مازندران رأس ساعت ۹ صبح امروز پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ماه در محل سالن كنفرانس مجموعه فرهنگي _ ورزشي وزارت كار برگزار مي شود. در اين جلسه قرار است صورت هاي مالي اين شركت بررسي شود. سهامداران دكتر عبيدي هم رأس ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ماه جاري در محل شركت حاضر مي شوند تا در مجمع عمومي عادي سالانه شركت كنند.در اين جلسه ضمن بررسي صورت هاي مالي دكتر عبيدي، اعضاي هيأت مديره معرفي مي شوند.
همچنين قرار است در همين روز رأس ساعت ۹ صبح مجمع عمومي سالانه سيمان شاهرود در محل هتل سيمرغ تهران برگزار شود. در اين جلسه صورت هاي مالي شركت بررسي و اعضاي هيأت مديره نيز انتخاب و معرفي مي شوند.
۶۳ شركت در آستانه برگزاري مجمع
گروه بورس: گزارش هاي منتشر شده حاكي است: از ابتداي سال جاري تاكنون ۶۳ شركت اطلاعات مربوط به پيش بيني درآمد هر سهم خود را شفاف ساخته اند.
به گزارش «همشهري» از اين تعداد كه همگي در آستانه برگزاري مجامع خود به سر مي برند، پيش بيني سود ۳۰ شركت در نيمه ارديبهشت ماه منتشر شده است.
بنابراين گزارش زامياد با ۲هزار و ۵۰۷ ريال، سديد با ۲ هزار و ۴۶۴ريال، سيمان شمال با ۲ هزار و ۲۴۵ ريال، پتروشيمي اراك با يكهزار و ۸۰۲ ريال و سازه پويش با يكهزار و ۳۶۸ ريال سود براي هر سهم ۵ شركت نخست به لحاظ بيشترين پيش بيني سود هستند.
در اين ميان كمترين پيش بيني سود مربوط به شيشه قزوين با ۱۷۶ ريال و توليد محور خودرو با ۲۹۶ ريال سود به ازاي هر سهم بوده است.
پس از اين دو شركت سرمايه گذاري آتيه دماوند با ۳۶۶ ريال، ماشين سازي نيرو محركه با ۳۹۸ ريال و فرآورده هاي نسوز آذر با ۴۵۶ ريال سود به ازاي هر سهم كمترين پيش بيني سود را به خود اختصاص داده اند.

آخرين تحولات در بورس هاي جنوب خليج فارس
002100.jpg
گروه بورس: بازارهاي سهام حاشيه جنوبي خليج فارس روزگاري دگرگون را تجربه مي كنند، پس از يك دوره صعود سريع، چند ماهي است با بحران سقوط قيمت ها مواجه اند.
در اين ميان دولت عربستان سعودي اعلام كرد قصد دارد در دو سال آينده مركز بين المللي مالي ملك عبدالله را در رياض پايتخت اين كشور داير كند.
ابراهيم العساف وزير اقتصاد عربستان افزود : اين مركز زير نظر هيات مديره بورس فعاليت خواهد كرد.
وي هدف از تشكيل اين مركز را تجميع تمامي موسساتي دانست كه اقدام به انجام خدمات مالي مي كنند.
العساف گفت:پادشاه عربستان سعودي پس از ارائه طرح تشكيل اين مركز ، پذيرفت كه نام آن ملك عبدالله باشد.
نشست «ساخت آينده» كه در آن شماري از كارشناسان اقتصادي داخل و خارج عربستان شركت دارند روز سه شنبه با هدف بررسي برخي مسايل اقتصادي از جمله ارايه راهكارهايي براي خارج كردن بورس اين كشور از بحران، در مجموعه تجاري الفيصليه رياض آغاز به كار كرد.
شاخص سهام در بورس عربستان سعودي طي سه ماه گذشته با سقوط شديدي همراه بود به نحوي كه طي اين مدت شاخص ها به كمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد رسيده است.
پايين ترين حد
از سوي ديگر با ادامه سقوط شاخص سهام در بورس عربستان سعودي ، شاخص ها به پايين ترين سطح طي سه ماه گذشته رسيد و بر نگراني سهامداران از امكان چهار رقمي شدن شاخص بورس بيش از پيش افزود.
به گزارش ايرنا شاخص سهام بورس عربستان در پايان معاملات روز سه شنبه با ۷۷۸ واحد كاهش ديگر به ۱۰ هزار و ۵۹۸ واحد رسيد.
كاهش شاخص سهام در بورس عربستان در حالي ادامه يافت كه دولت سعودي اميدوار بود با اعلام خبر تشكيل مركز مالي ملك عبدالله، شوك مثبتي به بورس وارد كند.
خسارت در امارات
مطبوعات امارات آمار جديدي از ميزان خسارت هاي وارده به شركت هاي سهامدار در بورس اين كشور منتشر كردند.
به گزارش ايسنا، در اين آمار ميزان خسارت هاي وارده به پنج شركت بيش از ۸۹ ميليون درهم اعلام شده است، اين در حالي است كه با بحراني شدن بازارهاي مالي امارات ميزان خسارت هاي وارده به شركت ها روزانه افزايش مي يابد.
روزنامه اقتصادي البيان نوشت: شركت هاي بيمه شارجه با بيش از ۳۷ ميليون درهم خسارت در مكان اول قرار دارند و شركت هاي بيمه الاتحاد، شركت بيمه الوطنيه، العربيه و بيمه المتحده شركت هايي هستند كه از آغاز امسال با بحراني شدن بازارهاي مالي امارات ميزان خسارت هاي وارده به اين شركت ها بيش از بقيه شركت هاي سهامدار در بورس امارات است.
روزنامه الخليج نيز نوشت: سهام بيش از ۱۷ شركت در بازارهاي مالي امارات در سال جاري رونق داشته كه ميزان سود خالص اين شركت ها از مرز ۷۵۶ ميليون درهم گذشت. شركت هاي بيمه بيش ترين خسارت ها را متحمل شده اند.

نبض بازار
آهنگري تراكتورسازي باز هم اول شد
گروه بورس: در پايان معاملات ديروز بورس تهران دادوستد تكين كو به طور موقت متوقف شد و سهامداران خود را براي شركت در مجمع عمومي عادي سالانه شركت آماده كردند. به گزارش همشهري همچنين روز گذشته نماد معاملاتي حق تقدم كف به علت پايان مهلت پذيره نويسي بسته شد. در اين روز داد و ستد سهام لاستيك دنا، سپهر رنگ و پلي اكريل بعد از برگزاري مجمع عمومي عادي و تقسيم سود نقدي از سرگرفته شد. همچنين نماد سرمايه گذاري رنا همزمان با پيش بيني سود و ارائه اطلاعات جديد، سازه پويش همزمان با ارائه اطلاعات و حق تقدم شيشه همدان به منظور عرضه تعدادي حق تقدم استفاده نشده باز شد. سقف دو درصدي قيمت روز گذشته توسط ۵۷ شركت از جمله نفت بهران، ايران خودرو و پارس خودرو پرشد اما در مقابل قيمت سهام ۲۰ شركت هم دو درصد كاهش يافت. در اين روز كاري قيمت هر سهم گازلوله، پيام، ليزينگ ايران، ايران خودرو ديزل، پاكسان و كف دو درصد افزايش يافت.
۱۷۶ نفر در جريان دادوستدهاي ديروز بورس تهران براي خريد ۷/۱ ميليون سهم آهنگري تراكتورسازي به ارزش ۴/۶ ميليارد ريال صف كشيدند. بر اين اساس رتبه اول جدول تقاضا روز گذشته به اين شركت تعلق گرفت. ۱۸۳ نفر هم ديروز در مراجعه به كارگزاري ها براي خريد ۷۵۵ هزار سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش
۳/۴ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. يكصد و ۱۱ برگه دستور خريد روز گذشته براي ۴۷۹ هزار سهم پتروشيمي آبادان به ارزش ۴ ميليارد ريال صادر شد و ۵۹ نفر براي ۴۶۲ هزار سهم معادن بافق به ارزش ۴ ميليارد ريال برگه دستور خريد پركردند.
گاز لوله نيز از جمله شركت هايي بود كه روز گذشته ۱۲۷ نفر براي خريد ۹۶۶ هزار سهم اين شركت به ارزش ۶/۲ ميليارد ريال صف كشيدند. سهام سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري مسكن و سايپا ديروز بازارگرداني شد تا بازار متعادل تر و روان تر شود.

صعود شاخص ، سه روز بيشتر دوام نياورد
002094.jpg
گروه بورس: بازگشايي نماد چند شركت از جمله لاستيك دنا، سپهررنگ و سرمايه گذاري رنا، ديروز موجبات افت ۸ واحدي شاخص كل قيمت سهام را فراهم ساخت.
به گزارش «همشهري» در پايان دادوستدهاي ديروز سهام در بورس تهران، اين شاخص به مرز ۹هزار و ۴۹۲ واحد بازگشت.در اين روز شاخص عملكرد تالار فرعي، سه برابر شاخص اصلي افت را تجربه كرد و با ۱۵ واحد افت به ۹ هزار و ۷۲۴ واحد رسيد.
شاخص عملكرد تالار اصلي نيز ديروز ۵/۵ واحد كاهش يافت و به ۹ هزار و ۲۱۵ ريال رسيد.
با اين حال ديروز طي خريد و فروش انجام شده در بورس تهران شاخص واسطه گري هاي مالي ۶ واحد ديگر افزايش يافت و به ۲۰ هزار و ۸۴۷ واحد نزديك شد. اين شاخص، عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد.
در مقابل، شاخص صنعت با ۷ واحد افت مواجه شد و به ۷ هزار و ۴۶۰ واحد كاهش يافت.
اين گزارش حاكي است كه شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي، ديروز با شتاب بيشتري به روند صعودي خود ادامه داد و با ۱۱۳ واحد افزايش به ۲۵ هزار و ۳۷۳ واحد نزديك شد. اما معاملات ديروز كاهش يك واحدي شاخص سهام فلزات اساسي و افت ۵/۱۱ واحدي شاخص گروه وسايل نقليه را در پي داشت.

تحقق نيافتن۶۴ درصد ماليات نقل و انتقال سهام
مهر: ۶۴ درصد از اهداف بودجه اي دريافت ماليات نقل و انتقال سهام در سال ۸۴ محقق نشد.
ميزان تحقق درآمد دولت از محل دريافت ماليات نقل و انتقال سهام در سال ۸۴ نسبت به رقم مصوب بودجه اي ۳۶ درصد بوده است. بودجه دولت بايد از محل دريافت ماليات نقل و انتقال سهام در سال گذشته يك هزار و ۳۳۰ ميليارد ريال درآمد به دست مي آورد كه ۴۷۵ ميليارد ريال آن در اين مدت محقق شده، درآمد دولت از محل دريافت ماليات نقل و انتقال سهام از ۵۱۳ ميليارد ريال سال ۸۳ به ۶۷۵ ميليارد ريال افزايش يافته است.

سرمايه گذاران خارجي بورس را تخصصي مي كنند
ايسنا: ورود سرمايه گذاران خارجي مي تواند كمك كند كه بازار ما از نظر تخصصي، دانش و روش هاي ارزيابي اوراق بهادار ارتقا يابد.
زينت مرادي نيا به حضور سرمايه گذاران خارجي و اين كه اثر مثبتي در بازار خواهند داشت اشاره كرد و گفت: با توجه به اين كه تقاضاي جديدي وارد بازار مي شود كمك مي كند، كه در بازار تحرك به وجود آيد، اگر ورود سرمايه گذاران خارجي در حد قابل قبولي باشد، مقداري دانش، ارزيابي قيمت سهام را ارتقا خواهد داد.
به گفته او ورود سرمايه گذاران خارجي مي تواند كمك كند بازار ما از نظر تخصصي، دانش و روش هاي ارزيابي اوراق بهادار ارتقا يابد.
مرادي نيا درباره وضعيت بازار سهام و اين كه توجه خاصي به برخي سهام كه مدتي روي آنها توجهي صورت نمي گرفت، خاطرنشان كرد: اقبال نسبت به برخي از سهام شركت ها از جمله شركت هاي ساختماني به وجود آمده است.
كارگزار بورس تهران درباره بازار خارج از بورس توضيح داد: در گذشته سهام شركت هاي خارج از بورس در يك شركت معامله مي شد، اما عملا اين بازار هم متوقف شده است؛قرار بود سهام شركت هايي كه در آستانه ورود به بورس هستند يا شركت هاي بزرگي كه پذيره نويسي عمومي كردند همچون بانكهاي سامان، سرمايه و پاسارگاد در خارج از بورس انجام شود، حتي سيستم مكانيزه اي نيز در اين زمينه ايجاد شده بود، اما با فروكش كردن تب بورس و كاهش حجم معاملات عملاً هيچ فعاليتي در اين زمينه انجام نمي شود.
مرادي نيا بر اهميت تأسيس بازار خارج از بورس در كشور و گسترش هرچه بيشتر آن به عنوان تقويت كننده جدي بازار سرمايه تاكيد كرد و افزود: در همه جاي دنيا به اين صورت است، در واقع يك نوع تمرين براي ورود به بورس قلمداد مي شود، به هر حال اين كار جذب نقدينگي را تقويت مي كند.
او در پاسخ به اين پرسش كه با وجود لازم بودن اين بازارها چرا براي تشكيل آن فكري نشده است؟ توضيح داد: اطلاعي ندارم كه تضميني براي تقويت و ايجاد چنين بازاري وجود دارد يا خير؟
اين كارشناس بازار سرمايه درباره اثرات بورس نفت بر بورس هاي كالا و اوراق بهادار گفت: اين دو بورس از لحاظ كاري با هم متفاوت هستند. با توجه به اين كه اطلاعاتي كه راجع به بورس نفت منتشر شده محدود است و تنها در اين حد مي دانيم كه قرار است بيشتر خارجيان و اشخاص حقوقي در حوزه نفت و گاز در آن فعال شوند، شايد به اندازه بورس اوراق بهادار كه با وجوه كم و همگاني تر باشد تأثير نخواهد گذاشت، يعني بازار كاملاً تخصصي و با منابع مالي بسيار زياد خواهد بود.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۱۸.۱
۲۱۳
۱,۳۹۰
پلي اكريل
۳.۹۸
۱۰
۲۶۱
حق تقدم كف
۲
۲۷۵
۱۴,۰۵۰
نفت بهران
۲
۱۶۹
۸,۶۲۸
پتروشيمي آبادان
۲
۱۳۰
۶,۶۴۲
صنايع جوشكاب يزد
۲
۵۸
۲,۹۶۰
حمل و نقل توكا
۲
۲۲۴
۱۱,۴۳۶
سنگ آهن گل گهر
۲
۲۶۱
۱۳,۳۳۳
تامين ماسه ريخته گري
۲
۱۲۹
۶,۵۹۳
معادن منگنز ايران
۲
۲۸
۱,۴۳۰
مهركام پارس
۲
۶۲
۳,۱۶۷
ايران خودرو
۲
۲۹
۱,۴۸۲
قند شيرين خراسان
۲
۲۰۵
۱۰,۴۵۹
قند اصفهان
۱.۹۹
۳۶
۱,۸۴۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۹۹
۳۳
۱,۶۹۵
پارس خودرو
۱.۹۹
۲۶
۱,۳۳۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱.۹۹
۷۴
۳,۷۸۴
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱.۹۹
۹۵
۴,۸۷۸
ايران ارقام
۱.۹۹
۴۷
۲,۴۰۵
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۹۹
۱۱۱
۵,۷۰۰
پتروشيمي اصفهان
۱.۹۹
۴۳
۲,۲۰۰
كابل سازي ايران
۱.۹۹
۱۲۷
۶,۵۱۳
تولي پرس
۱.۹۹
۱۷۲
۸,۸۱۷
معادن بافق
۱.۹۸
۳۴
۱,۷۵۲
درين كاشان
۱.۹۸
۳۴
۱,۷۴۸
ماشين سازي نيرومحركه
۱.۹۸
۳۳
۱,۷۰۲
نيرو محركه
۱.۹۸
۷۷
۳,۹۶۷
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱.۹۸
۱۷
۸۷۴
آبسال
۱.۹۸
۲۸
۱,۴۴۲
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۹۸
۴۰
۲,۰۶۵
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۱.۹۸
۳۴
۱,۷۵۲
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۱.۹۷
۲۹
۱,۵۰۲
ليزينگ ايران
۱.۹۷
۲۳
۱,۱۹۲
فنرسازي خاور
۱.۹۷
۷۲
۳,۷۲۱
ايران خودروديزل
۱.۹۷
۵۱
۲,۶۴۰
گازلوله
۱.۹۷
۵۹
۳,۰۵۰
فروسيليس ايران
۱.۹۷
۵۵
۲,۸۴۷
قندنقش جهان
۱.۹۷
۶۵
۳,۳۶۰
شاهد
۱.۹۷
۲۹
۱,۵۰۱
سرما آفرين
۱.۹۷
۳۶
۱,۸۶۷
فولاد كاويان
۱.۹۷
۴۰
۲,۰۷۱
كنتورسازي ايران
۱.۹۷
۳۸
۱,۹۶۶
نوسازي وساختمان تهران
۱.۹۶
۳۶
۱,۸۷۴
پاكسان
۱.۹۶
۲۶
۱,۳۵۳
كف
۱.۹۶
۲۹
۱,۵۰۶
شكر
۱.۹۶
۴۶
۲,۳۹۳
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۹۵
۳۷
۱,۹۳۱
مارگارين
۱.۹۵
۳۶
۱,۸۸۲
سايپاآذين
۱.۹۵
۱۴
۷۳۳
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۴
۲۳
۱,۲۰۹
سرمايه گذاري نيرو
۱.۹۳
۲۸
۱,۴۷۶
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۱.۹۳
۲۸
۱,۴۷۶
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۱.۹۲
۱۱
۵۸۳
نورد و لوله اهواز
۱.۹۲
۱۴
۷۴۵
آزمايش
۱.۹۲
۱۸
۹۵۴
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۱.۹۱
۲۲
۱,۱۷۱
رينگ سازي مشهد
۱.۹۱
۹۸
۵,۲۳۳
كارخانجات داروپخش
۱.۹۱
۲۲
۱,۱۷۱
لوله وماشين سازي ايران
۱.۹۱
۱۷
۹۰۶
آبفر
۱.۷۲
۸
۴۷۴
پارس الكتريك
۱.۴۹
۱۲۳
۸,۴۰۱
دارويي رازك
۱.۳۴
۱۵
۱,۱۳۱
كارخانه فارسيت درود
۱.۱۶
۹۳
۸,۱۰۰
داروسازي جابرابن حيان
۱.۰۳
۳
۲۹۴
پارسيلون
۰.۹۶
۷۲
۷,۵۷۴
داروسازي اسوه
۰.۸۶
۳۹
۴,۶۰۰
كارتن ايران
۰.۵۲
۱۰
۱,۹۳۹
كربن ايران
۰.۴۷
۹
۱,۹۰۸
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰.۴۵
۱۴
۳,۰۹۷
داروسازي كوثر
۰.۴۴
۶
۱,۳۷۱
سخت آژند
۰.۳
۲۳
۷,۷۵۹
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۲۶
۴
۱,۵۵۶
بانك پارسيان
۰.۲۳
۲۳
۱۰,۰۰۰
پتروشيمي اراك
۰.۱۳
۸
۶,۲۲۸
معدني و صنعتي چادرملو
۰.۱۲
۸
۶,۵۲۵
پارس دارو
۰.۱
۲
۱,۹۲۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۰.۰۵
۲
۴,۱۰۳
سايپا
۰.۰۴
۲
۵,۱۰۰
سايپاديزل
۰.۰۲
۲
۹,۲۲۶
صنايع ريخته گري ايران
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۲,۹۰۰
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰
۰
۲,۱۳۲
ايران مرينوس
۰
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۶,۰۱۷
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰
۰
۱,۲۵۷
نيروكلر
۰
۰
۱,۷۳۷
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰
۰
۱۶,۲۴۴
سازه پويش
۰
۰
۶,۰۵۷
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۰۵-
۲-
۴,۴۰۰
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۰۹-
۲-
۲,۱۹۰
صنايع لاستيكي سهند
۰.۱۱-
۳-
۲,۶۲۴
صنعتي بهشهر
۰.۸۴-
۳۵-
۴,۱۱۰
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱.۱۷-
۵۰-
۴,۲۳۵
نورد آلومينيوم
۱.۳۵-
۵۱-
۳,۷۲۵
دارويي لقمان
۱.۶۵-
۶۶-
۳,۹۲۳
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۱.۹۱-
۲۱-
۱,۰۷۸
سرمايه گذاري بهمن
۱.۹۴-
۱۸-
۹۱۲
سرمايه گذاري بوعلي
۱.۹۶-
۱۹-
۹۴۸
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱.۹۶-
۷۷-
۳,۸۴۴
كيميدارو
۱.۹۷-
۴۶-
۲,۲۹۲
ساختمان اصفهان
۱.۹۸-
۸۵-
۴,۲۰۸
صنعتي دريايي ايران
۱.۹۹-
۴۷-
۲,۳۱۰
بانك كارآفرين
۱.۹۹-
۱۳۹-
۶,۸۴۵
داروسازي روزدارو
۱.۹۹-
۸۰-
۳,۹۴۳
پارس سرام
۱.۹۹-
۷۱-
۳,۵۰۱
پارس سويچ
۱.۹۹-
۲۳۲-
۱۱,۴۱۷
سيمان خاش
۱.۹۹-
۳۰۸-
۱۵,۱۴۰
سيمان خزر
۲-
۱۱۳-
۵,۵۳۹
سيمان سپاهان
۲-
۱۴۵-
۷,۱۰۹
سيمان تهران
۲-
۲۸۵-
۱۳,۹۸۰
نفت پارس
۲-
۵۵-
۲,۶۹۵
كاشي اصفهان
۲-
۲۹۳-
۱۴,۳۶۶
لوله وتجهيزات سديد
۲-
۱۹۰-
۹,۳۱۸
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۲-
۴۹۹-
۲۴,۴۶۸
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۲-
۳۳-
۱,۶۱۹
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۳.۲۳-
۲-
۶۰
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۳.۰۶-
۳۲۹-
۲,۱۹۰
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۲۵.۸۲-
۳۴۸-
۱,۰۰۰
سپهر رنگ
۳۲.۶۹-
۱۱۱۷-
۲,۳۰۰
لاستيك دنا
۷۱.۴۳-
۳۰۰۰-
۱,۲۰۰
حق تقدم شيشه همدان

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |