پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۲ - May 11, 2006
در فروردين ماه سال جاري رخ داد:
افزايش ۵۳ درصدي صادرات غيرنفتي
و كاهش ۳/۲درصدي واردات
002175.jpg
002172.jpg
گروه اقتصادي :در فروردين ماه سال جاري ۲ ميليون و ۲۶۰ هزار و ۲۰۰ تن انواع كالاهاي غيرنفتي به ارزش ۸۷۲ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار به خارج از كشور صادر شد.
به گزارش روابط عمومي گمرك، اين ميزان كالاهاي صادراتي در اين مدت به لحاظ وزن ۵/۵۱ درصد و از حيث ارزش ۲/۵۳ درصد افزايش داشته است.
در اين مدت از ميزان كل صادرات ۸/۲ ميليون دلار آن از محل تجارت چمداني و ۳/۲۴ ميليون دلار آن از طريق بازارچه هاي مرزي صادر شد.
بيشترين ميزان كالاهاي صادراتي در اين مدت به لحاظ وزني مربوط به صادرات كالاهاي پتروشيمي و به لحاظ ارزش مربوط به صادرات كالاهاي صنعتي بوده است.
در فروردين ماه سال جاري ۶/۴۶ درصد از ارزش كل صادرات به بخش صنعت، ۶/۳۶ درصد به بخش پتروشيمي، ۳/۱۰ درصد به بخش كشاورزي، ۸/۱ درصد به بخش فرش و صنايع دستي و ۷/۴ درصد به بخش صادرات مواد معدني اختصاص يافت.
اقلام عمده كالاهاي صادراتي
اقلام عمده كالاهاي صادراتي در فروردين ماه امسال شامل ميعانات گازي با ۱۶۲ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار، آهن آلات و فولاد ۱۰۹ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار، مصنوعات مسي ۸۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار و پسته و مغز پسته با ۳۲ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.
صادرات آلومينيوم ساخته شده با اختصاص ۴/۳ درصد، مصنوعات پلاستيكي و ملامين با ۷/۱ درصد، انواع قير با ۵/۱ درصد، روغن - گريس با ۵/۱ درصد و پلي اتيلن و فرش دستباف هر كدام با اختصاص ۴/۱ درصد از ارزش كل صادرات غيرنفتي در يك ماهه امسال ديگر اقلام عمده كالاهاي صادراتي كشورمان بود.
اقلام عمده كالاهاي صادراتي ۵۷ درصد از ارزش و ۴۲ درصد از حجم كل صادرات غيرنفتي را دارا بودند.
در اين مدت ۳۸ درصد از وزن و ۳۱ درصد از ارزش كل صادرات غيرنفتي از طريق گمرك شهيد رجايي به خارج از كشور صادر شد.
ده كشور اول خريدار كالاهاي ايراني
در يك ماهه امسال بيشترين ميزان كالاهاي صادراتي ايران به ترتيب به كشورهاي امارات متحده عربي، عراق، ايتاليا، هند، چين، سنگاپور، عربستان سعودي، ژاپن، اسپانيا و كويت صادر شده است.
براساس اين گزارش ۵/۱۶ درصد از ارزش كل صادرات غيرنفتي ايران به امارات متحده عربي، ۹ درصد به عراق، ۸/۸ درصد به ايتاليا، ۴/۸ درصد به هند، ۷/۷ درصد به چين، ۴/۶ درصد به سنگاپور، ۷/۳ درصد به عربستان سعودي، ۱/۳ درصد به ژاپن و اسپانيا و ۷/۲ درصد به كويت بوده است.
واردات
در فروردين ماه امسال ۳ ميليون و ۲۲۹ هزار و ۱۰۰ تن انواع كالا به ارزش ۲ ميليارد و ۴۸۲ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار وارد كشور شد كه اين ميزان به لحاظ وزني ۷/۲۱ درصد افزايش و از حيث ارزش ۳/۲ درصد كاهش داشته است.
اقلام عمده وارداتي در اين مدت شامل آهن آلات، لوازم صنعتي برقي، مواد اوليه پلاستيك، شكر، مواد شيميايي، كاغذ و مقوا، انواع كود شيميايي، ذرت، محصولات دارويي و محصولات صنايع شيميايي بوده است.
در اين مدت بيشترين ميزان كالاهاي وارداتي از امارات متحده عربي، آلمان، چين، فرانسه، كره جنوبي، هند، ايتاليا، انگلستان، سوئيس و هلند وارد كشور شده است.
در فروردين ماه امسال ۲۹۰ دستگاه خودرو به ارزش ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار وارد كشور شد.
تزانزيت كالا از ايران ۷/۱۶درصد افزايش يافت
گزارش روابط عمومي گمرك ايران همچنين حاكي است: ترانزيت كالا از مسير ايران در فروردين ماه سال جاري يك ميليارد و ۱۲۳ ميليون و ۷۰۰ هزار دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزايش يافت. همچنين حجم كل ترانزيت كشور در اين مدت بدون احتساب سوخت ۳۷۸ هزار و ۶۰۰ تن بوده كه ۲/۳ درصد افزايش داشته است.
بيشترين ميزان كالاهاي ترانزيتي از خاك كشورمان به مواد غذايي، خودرو و سوخت اختصاص داشت.
اين گزارش مي افزايد: ۴/۸۱ درصد از حجم كل كالاهاي ترانزيتي از مسير ايران به مقصد ۵ كشور ژاپن، تركيه، امارات متحده عربي، افغانستان و آذربايجان بوده است.

صندوق بين المللي پول اعلام كرد
ارزش واقعي ريال سال گذشته ۱.۳ درصد افزايش يافت
مهر: صندوق بين المللي پول اعلام كرد: نرخ موثر و واقعي ارز در ايران در سال ۲۰۰۵ برابر با ۳‎/۱ درصد افزايش يافت.
نرخ موثر و واقعي ريال بر پايه نرخ تورم كالاهاي مصرفي پس از دو سال كاهش، در سال ۲۰۰۵ رشدي ۳‎/۱ درصدي يافت.
بر اساس اين گزارش، نرخ موثر و واقعي ريال ايران در فاصله سال هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ به طور متوسط سالانه ۵‎/۹ درصد افزايش يافته بود، اما در سال ۲۰۰۳ با ۱.۱ درصد كاهش مواجه شد كه اين رقم در سال ۲۰۰۴ به ۰‎/۷ درصد كاهش رسيد.
با توجه به اينكه نرخ تورم در ايران حدود ۸ درصد بيش از نرخ تورم در سطح جهان است، كاهش اسمي ۳ درصدي ارزش ريال ايران در برابر دلار آمريكا در سال ۲۰۰۵ در واقع نشان از رشد ارزش واقعي ريال ايران دارد.
بنابر گزارش صندوق بين المللي پول، ارزش واقعي ريال ايران از سال ۲۰۰۰ تاكنون با تقويت تدريجي مواجه بوده است.
بر اين اساس، تداوم تزريق درآمدهاي بالاي نفتي و سياست هاي مالي انبساطي موجب تداوم تقويت ارزش واقعي ريال خواهد شد.
صندوق بين المللي پول معتقد است تلاش براي جلوگيري از تقويت اسمي ارزش دلار نهايتا منجر به افزايش بيشتر نرخ تورم خواهد شد و هدف دولت در افزايش توان رقابت پذيري بخش غيرنفتي را تضعيف خواهد ساخت.
بنابراين براي كمك به كاهش نرخ تورم مي بايستي انعطاف پذيري نرخ ارز افزايش يابد. اين در حالي است كه دولت ايران اخيرا اجازه داده است نرخ ارز اسمي تاحدودي تقويت پيدا كند.
صندوق بين المللي پول پيشنهاد مي كند سياست گذاران دولتي ايران براي تحقق هدف كاهش نرخ تورم، انعطاف پذيري نرخ ارز را افزايش دهد.

بنا به گزارش وزارت امور اقتصادي و دارايي:
درآمدهاي دولت از جرايم ۱۳ درصد افزايش يافت
002181.jpg
گروه اقتصادي: وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد كه درآمدهاي حاصل از جرايم دولت در سال ۱۳۸۴ با رشدي ۳/۱۳ درصدي نسبت به سال ۸۳ به ۲ هزار و ۶۸ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش همشهري درآمدهاي حاصل از جرائم دولت شامل جرائم رانندگي، مبارزه با مواد مخدر، جرائم و مجازات هاي موضوع قانون كار، جرائم خسارات زيست محيطي، و درآمدهاي حاصل از تخلفات صنفي، جرائم فروش صيد آلات، ادوات و مواد بازداشتي، جرائم قاچاق اموال و خسارات فرهنگي و خسارات وارده به ابنيه و علائم ايمني راهها مي شود. درآمدهاي حاصل از جرائم دولت با وجود رشد نسبت به سال ۸۳ نسبت به رقم مصوب براي سال ۸۴ با كاهش ۱۷ درصدي مواجه شد. رقم مصوب براي درآمدهاي حاصل از جرائم در سال ۸۴ برابر با ۲ هزار و ۴۹۳ ميليارد ريال بود.
درآمدهاي حاصل از جرائم رانندگي در تهران در سال ۸۴ با ۲۲ درصد رشد نسبت به سال ۸۳ به ۵۲۲ ميليارد ريال رسيد.
همچنين درآمد حاصل از جرائم رانندگي استانها با ۳۴ درصد رشد به يك هزار و ۸۳ ميليارد ريال رسيد. درآمدهاي حاصل از مبارزه با مواد مخدر دولت در سال ۸۴ به ۲۵۸ ميليارد دلار رسيد كه كاهشي ۵ درصدي نسبت به رقم سال ۸۳ و كاهشي ۶۰ درصدي نسبت به رقم مصوب نشان داد. گزارش وزارت اقتصادي و دارايي نشان مي دهد جرائم و مجازات هاي موضوع قانون كار در سال ۸۴ بالغ بر ۲۵ ميليارد ريال درآمد روانه جيب دولت كرد. همچنين درآمد حاصل از جرائم و خسارت هاي زيست  محيطي ۶ ميليارد ريال، تخلفات صنفي ۲۱ ميليارد ريال، فروش صيد آلات، ادوات و مواد باز داشتي ۷۶ ميليارد دلار و خسارات وارده به ابنيه و علائم ايمني راهها ۵۳ ميليارد دلار بوده است.

پس از امضاي تفاهم نامه همكاري انرژي اعلام شد
ايران و اندونزي در جاوه پالايشگاه مي سازند
گروه اقتصادي: براساس تفاهم نامه اي كه ميان ايران و اندونزي به امضاء رسيده است با ۳ ميليارد دلار سرمايه گذاري مشترك شركت ملي نفت ايران و شركت ملي نفت  اندونزي موسوم به پرتامينا يك پالايشگاه در سواحل شرقي جاوه در اندونزي احداث مي كنند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا اين پالايشگاه به منظور پالايش روزانه ۳۰۰ هزار بشكه نفت وارداتي از ايران _ اندونزي و توليد فرآورده هاي نفتي احداث مي شود.
آري سوامارنو رئيس شركت ملي نفت اندونزي ديروز پس از امضاي تفاهم نامه همكاري در زمينه ارزي توسط رؤساي جمهوري دو كشور در جاكارتا با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران اظهار اميدواري كرد با امضاي اين تفاهم نامه كشورش در طرح هاي نفت و گاز ايران نيز حضور فعال داشته باشد.

ثبات نسبي قيمت نفت
با وجود افزايش قيمت طلا شاخص قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا در بازارهاي جهاني ديروز تغيير چنداني نداشت و روند افزايش شتابان گذشته را نداشت.
اين امر به رغم عدم تغيير شرايط بنيادي بازار نفت و سربه سر بودن عرضه و تقاضا در اين بازار به دليل افزايش اميد به حل بحران هسته اي ايران و گزارش هاي منتشر شده در مورد افزايش ذخاير نفت و فرآورده هاي نفتي در آمريكا رخ داد.
ديروز هر بشكه نفت خام سبك آمريكا در بورس نيويورك كمتر از ۷۱ دلار معامله شد.

ادامه افزايش قيمت طلا در بازارهاي بين المللي
002169.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه نگراني ها از روند افزايش قيمت نفت و تأثير آن بر كاهش رشد اقتصاد جهان در ميان فعالان اقتصادي ادامه دارد روند افزايش بي سابقه قيمت طلا كه بيشتر ناشي از تحولات جاري بازار ارز است، توجه دست اندركاران اقتصاد را به خود جلب كرده است.
به گزارش همشهري روز گذشته قيمت هر اونس طلا معادل ۱۰۳۵/۳۱ گرم در بازارهاي بين المللي از مرز ۷۰۰ دلار گذشت.
اين روند با انتشار برخي گزارشها در مورد خريد حجم بالاي طلا توسط بانك هاي بزرگ در بازار طلا چشم انداز ادامه رشد ارزش اين كالا را نشان مي دهد.
ادامه روند كاهش ارزش دلار و نگراني ها از تورم و كاهش رشد اقتصادي در كشورهاي صنعتي كه دلايل متعددي از جمله بحران هاي سياسي و تأثير آن بر افزايش قيمت نفت دارد موجب شده تا صاحبان سرمايه به سوي تبديل پول به طلا و يا طلاي سفيد روي آورند.
اين رويداد تمايل خريد سهام شركت هاي معدني فعال در زمينه توليد طلا و برخي ديگر فلزات را در بورس هاي بين المللي افزايش داده است.
به رغم افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني در ايران روند افزايش قيمت طلا از ثبات نسبي برخوردار بود و ديروز تغيير قابل توجهي نداشت.

شركت هاي مادر تخصصي وابسته
به سازمان هاي مناطق آزاد منحل مي شوند
گروه اقتصادي : شركت هاي مادر تخصصي وابسته به سازمان هاي مناطق آزاد منحل خواهند شد.
اين تصميم در دومين نشست مديران عامل سازمان هاي مناطق آزاد با مهندس صادق عابدين دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري _ صنعتي و معاونان و مديران ايشان كه روز سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ماه سال جاري در محل دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد برگزار گرديد اتخاذ شد.
انحلال اين شركت ها در راستاي عمل به شعارهاي دولت در مورد كاهش حجم تصديگري و نيروي انساني سازمانها و در راستاي تقويت بخش خصوصي صورت گرفت.
در اين نشست همچنين مسائل شركت هاي وابسته به سازمان هاي مناطق، ايجاد هماهنگي بين مناطق در امور جذب سرمايه گذاري، انتقال دفاتر سازمان ها از تهران به مناطق و برنامه زمان بندي اجرايي آن بررسي و در مورد آنها تصميم گيري شد.

بر اساس گزارش خزانه داري كل كشور در سال ۸۴:
تهران پردرآمدترين و خراسان شمالي
كم درآمدترين استان هاي كشور بوده اند
002178.jpg
گروه اقتصادي: خزانه داري كل كشور اعلام كرد: در سال ۱۳۸۴ تهران پردرآمدترين استان كشور بود و نزديك به يك چهارم كل درآمد هاي استان هاي كشور را به خود اختصاص داد.
به گزارش همشهري، مجموع درآمدهاي استاني كشور در سال ۱۳۸۴ به ۳۶ هزار و ۳۴ ميليارد ريال رسيد كه نسبت به رقم سال ۸۳ حدود ۳۵ درصد افزايش نشان مي دهد. رقم مصوب براي سال ۸۴ درآمدهاي استاني ۳۳ هزار و ۲۰۹ ميليارد ريال بود كه عملكرد درآمدي استانها ۵/۸ درصد بيش از رقم فوق است، بدين معنا كه تحقق درآمد استانها ۵/۸ درصد فراتر از رقم مورد پيش بيني بوده است.
براساس گزارش خزانه داري كل كشور،  استان تهران با ۸ هزار و ۶۶۶ ميليارد ريال، پردرآمدترين استان كشور در سال گذشته بوده و بالغ بر ۸/۲۳ درصد كل درآمدهاي استاني را به خود اختصاص داده است. پس از تهران، استان اصفهان با ۳ هزار و ۲۷۳ ميليارد ريال،  استان خوزستان با ۲ هزار و ۸۹۹ ميليارد ريال، خراسان رضوي با ۲ هزار و ۳۶۱ ميليارد ريال بوشهر با يك هزار و ۹۹۱ ميليارد ريال، و فارس با يك هزار و ۸۸۵ ميليارد ريال به ترتيب ديگر استان هاي پردرآمد كشور در سال ۸۴ بوده اند.
به گزارش همشهري، درآمد استان خراسان شمالي در سال ۸۴ به ۱۴۶ ميليارد دلار رسيد كه با وجود رشد ۱۰ درصدي نسبت به سال ۸۳ ، اين استان همچنان كم درآمدترين استان كشور در سال گذشته بوده است. استان خراسان جنوبي با ۱۶۵ ميليارد ريال، سمنان با ۴۰۳ ميليارد ريال، و استان گلستان با ۴۳۸ ميليارد ريال ديگر استانهاي كم درآمد كشور در سال ۸۴ بوده اند.

همزمان با اجراي مجدد طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده عنوان شد:
فقط امكان بازيافت ۷۶درصد از مواد فلزي
هر خودروي فرسوده را داريم
گروه اقتصادي: براساس طرح خروج خودروهاي فرسوده از ده سال گذشته مقرر شده بود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شوند كه تنها ۱۲هزار دستگاه خودرو با اين مشخصه از رده خارج شدند.
تصميم مسئولان ذي ربط براي خروج خودروهاي فرسوده از رده براي سال جاري، فعلاً رقم ۲۵۰ هزار دستگاه است كه شركت سايپا درصدد خروج ۱۰۰هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده است.
اين در حاليست كه هدف اصلي از خروج خودروهاي فرسوده جلوگيري از آلودگي بيشتر محيط زيست است، حال آن كه با توجه به تحقيقات انجام گرفته، ظاهراً هم اكنون تنها امكان بازيافت ۷۶درصد از هر خودرو در داخل مهياست كه همين امر زمينه ساز آلودگي شديد آب و خاك به دنبال عدم امكان بازيافت ۲۴درصد قطعات هر خودروي فرسوده خواهد بود.
بنابه گفته معاون اجرايي شركت مهندسي بازرگاني خودروي سايپا، لاستيك يكي از مواد آلوده كننده محيط زيست است، چرا كه براي توليد هر حلقه آن ۲۲ گالن نفت مصرف مي شود.
به اعتقاد سيد ابوالقاسم تقوي، اگر فرض كنيم سالانه ۷ ميليون حلقه لاستيك توليد شود، ۲ ميليون حلقه فرسوده مي گردد كه با توجه به مواد نفتي و كربني موجود در آن زمينه آلودگي محيط  زيست با عدم بازيافت لاستيك هاي فرسوده مهيا مي گردد.
وي در گفت و گو با ايسنا افزود: تنها امكان بازيافت ۷۶درصد از وزن خودرو (مواد فلزي) در كشور وجود دارد و امكان بازيافت اسيد باطري و مايعات خودرو وجود ندارد.

كارت بازرگاني ۴۸ ساعته صادر مي شود
گروه اقتصادي: دبيركل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفت: با اصلاح روش گردش كار و مكانيزه   كردن فعاليت هاي واحد عضويت، زمان صدور و تمديد كارت بازرگاني از ۴۷۲ ساعت به ۴۸ ساعت كاهش يافته و متقاضيان مي توانند با يك بار مراجعه به اتاق تهران، كارت بازرگاني خود را تمديد و يا دريافت كنند.
محمدمهدي راسخ دبيركل اتاق تهران با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد كه تكميل مدارك مربوط به صدور كارت بازرگاني و يا تمديد آن به طور كامل الكترونيكي شده است و متقاضيان مي توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي اتاق بازرگاني تهران، ضمن آگاهي از شرايط عضويت، مدارك لازم را دريافت و پس از تكميل به واحد عضويت اتاق تهران ارايه كنند.آن گونه كه در اطلاعيه دبيركل اتاق تهران آمده است كارت بازرگاني متقاضيان، درصورت درخواست رسمي آنها از طريق پست و يا پيك موتوري قابل ارسال خواهد بود.
دبيركل اتاق تهران همچنين از برنامه هاي تازه اي خبر داد كه براساس آن مقام هاي ارشد اقتصادي و اعضاي كابينه دولت نهم براي تشريح سياست هاي آينده اقتصادي و بازرگاني كشور، به ميان بازرگانان و فعالان بخش خصوصي خواهند آمد تا از نزديك در جريان مشكلات بخش خصوصي قرار گيرند.
وي گفت: تلاش براي رساندن جايگاه و شأن بخش خصوصي ايران به جايگاه واقعي جزو مهمترين برنامه هاي امسال اتاق تهران است و بايد تلاش كنيم كه در كشور يك بخش خصوصي مقتدر و تلاشگر داشته باشيم. وي گفت: اتاق تهران در راستاي تحقق اصل ۴۴ قانون اساسي به عنوان مدافع بخش خصوصي كشور همه سياست هاي آينده خود را تنظيم خواهد كرد و در همين زمينه هيأت رئيسه جديد اتاق تهران تمام تلاش خود را به اين نكته معطوف خواهد كرد تا با ايجاد تعامل سازنده و پويا بين بخش خصوصي بتواند در جهت شكوفايي و رشد اقتصاد كشور گام هاي مؤثري بردارد.
سايت اينترنتي اتاق تهران در آدرس (www.tccim.IR) قابل دسترس است و متقاضيان دريافت كارت بازرگاني مي توانند از طريق شماره تلفن هاي درج  شده در سايت اينترنتي اتاق تهران، اطلاعات بيشتري دريافت كنند.

قيمت تضميني گندم داخلي
۶/۳۳درصد گرانتر از نوع خارجي
فارس: نسبت افزايش قيمت تضميني گندم داخلي به خارجي در سال ۱۳۸۳ به حدود ۸/۲۹ درصد و در سال ۱۳۸۴ به ۶/۳۳ درصد بالغ مي شود.
علي رغم اين كه در سال هاي قبل از سال ،۱۳۸۰ قيمت تضميني خريد گندم از كشاورزان كشورمان همواره پايين تر از قيمت معادل ريالي خريد خارجي آنها ( براساس نرخ آزاد ارز) بود و در بهترين شرايط براي سال ۱۳۷۹ حدود ۹ درصد كمتر از قيمت هاي جهاني قرار داشت. در سال هاي ۱۳۸۱ ۱۳۸۰ و ۱۳۸۲ براي اولين بار قيمت تضميني خريد داخلي گندم به ترتيب ۶ درصد و ۸/۱۷ درصد و ۵/۱۸ درصد فراتر از قيمت هاي معادل ريالي جهاني رسيده است.
لازم به ذكر است نرخ افزايش قيمت تضميني گندم داخلي به خارجي در سال ۱۳۸۳ به حدود ۸/۲۹ درصد و در سال ۱۳۸۴ به ۶/۳۳ درصد بالغ مي شود.

به دنبال اجراي طرح جامع استاندارد هاي اجباري:
خط توليد ۱۸۰ واحد غيراستاندارد متوقف مي شود
گروه اقتصادي- افروز پور هاشمي: به دنبال اجراي طرح جامع استانداردهاي اجباري از آبان ماه سال گذشته در سراسر كشور، ۱۸۰ قلم كالا موفق به دريافت نشان استاندارد نشدند.
اين در حاليست كه بنا به گفته رئيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، خط توليد اين واحدها بايد هر چه زودتر متوقف شوند.
علي اصغر توفيق روز گذشته اسامي ۲۲ واحد فوق را فيلترهاي هواي اميد، حقيقت، مارال، بكروي و جوادپور در استان اردبيل، فيلتر هواي بهنام در استان زنجان، فيلتر لادن در استان قزوين، ميهن فيلتر و شركت تعاوني صنعتگران هوا در استان كرمان، فيلتر روغن بهران فيلتر در استان كردستان، اجاق گازهاي شركت هاي ناطق و دو پيكر در استان خراسان رضوي، جهان شعله و دو نو گاز در استان قزوين، نسيم  آتشكده در استان كردستان، گلين غرب در استان همدان، دستمال كاغذي گلدشت سلولز در استان خوزستان، روزبه گستر زنجان، كاشي ديواري، كاشي كاشانه كازرون، سرنگ توليدي پارس سرنگ در استان فارس و سماور برقي شاهين نشان روياني در استان مازندران اعلام كرد.
وي تأكيد كرد: در مرحله نخست اجراي طرح جامع استاندارد يك هزار و ۸۹۱ واحد بازرسي شدند كه حدود ۶ درصد واحدها (۱۸۰ واحد) موفق به كسب پروانه استاندارد نشدند. وي گفت: همزمان با اعلام اسامي واحدهاي غيرمجاز اقدام حقوقي در حال انجام است و از طريق دستگاه قضايي خط توليد اين واحدها متوقف خواهند شد.
وي تأكيد كرد: با آغاز مرحله چهارم طرح جامع هماهنگ استاندارد ۵۰ قلم كالاي مشمول استاندارد اجباري تحت نظارت قرار گرفتند.
اجباري شدن استاندارد قطعات وارداتي موتورسيكلت
همچنين وي در خصوص استاندارد قطعات وارداتي موتورسيكلت گفت: در اولين جلسه شوراي عالي استاندارد قرار شد كميته اي متشكل از نمايندگان مؤسسه استاندارد و وزارت صنايع و معادن جهت كنترل و نظارت بر تمامي قطعات وارداتي موتورسيكلت تشكيل شود. وي افزود: به اين ترتيب تمامي قطعات وارداتي موتورسيكلت مشمول استاندارد اجباري خواهند شد.
وي تأكيد كرد: موضوع تشكيل صندوق ضمانت كيفيت نيز در اين شورا مطرح شد.
مصرف كنندگان اطلاع دهند
نظام الدين برزگري معاون تحقيقات غيرفلزي موسسه استاندارد هم در همين رابطه اظهار كرد: در مرحله دوم اسامي واحدهاي غيرمجاز در زمينه توليد عايق هاي رطوبتي بام، گاز اكسيژن طبي، فرآورده هاي گوشتي، شير پاستوريزه، لاستيك خودرو و لوله هاي PVC و پلي اتيلن آبرسان غيراستاندارد توليدي در سطح كشور را اعلام خواهيم كرد.
وي گفت: مصرف كنندگان در صورت اطلاع از عرضه محصولات غيراستاندارد اعلام شده، مراتب را به نزديكترين اداره كل استاندارد استان خود اطلاع دهند.
وي با اشاره به اينكه ۴۸۵ قلم كالاي مشمول استاندارد اجباري، تا پايان امسال تحت پوشش طرح جامع استاندارد قرار خواهند گرفت، نيز تأكيد كرد: در فاز اول اين طرح ۶۹ درصد واحد هاي تحت پوشش داراي نشان استاندارد بوده اند.

مصوبه شوراي عالي صادرات غيرنفتي
تأثيري در پرداخت جوايز معوقه صادراتي ندارد
گروه اقتصادي: با مصوبه اخير شوراي عالي توسعه صادرات غيرنفتي، سازمان توسعه تجارت ايران به عنوان متولي صادرات غيرنفتي كشور تعيين شد. براساس بند ۳ اين مصوبه كليه وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه ها و مؤسسات دولتي مكلف شده اند تا سياست ها، مقررات و دستورالعمل هاي تأثيرگذار بر صادرات كشور را با سازمان توسعه تجارت و كارگروه كارشناس شوراي عالي توسعه صادرات هماهنگ كنند. همچنين براساس تأييد رئيس جمهوري و مصوبه اين شورا سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف به پرداخت صددرصد مبلغ ۸۵۰ ميليارد ريال اعتبار جوايز و مشوق هاي صادراتي مصوب قانون بودجه ۸۴ تا پايان بهمن ماه سال جاري شده است.با مهدي غضنفري رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران پيرامون اهداف و آثار اين مصوبه بر توسعه صادرات غيرنفتي گفت و گو كرده ايم.
***
* چه ضرورت هايي براي مصوبه اخير شوراي عالي صادرات غيرنفتي وجود داشته. آيا پيش از اين سازمان توسعه تجارت متولي امر صادرات نبوده است؟
- مصوبه شوراي عالي صادرات غيرنفتي در اسفند ماه سال گذشته اخيراً ابلاغ شده است. گرچه در گذشته نيز مركز توسعه تجارت متولي صادرات كالاهاي غيرنفتي بود اما با شكل گيري سازمان توسعه تجارت ايران اين سازمان علاوه بر صادرات، واردات، تعرفه و تنظيم روابط اقتصاد خارجي را نيز برعهده دارد. با توجه به كاركردها و وظايف كلان ملي اين سازمان، شوراي عالي صادرات غيرنفتي تأكيد كرده تا ساير نهادها و سازمان هاي دولتي و شركت ها و دستگاه هاي غيردولتي با اين سازمان هماهنگ باشند تا صادرات غيرنفتي به شكلي يكنواخت و پيوسته مديريت شود، چرا كه صادرات از يك سو با مسايل خارجي مرتبط بوده كه در حوزه وزارت خارجه و از سوي ديگر با مسايل توليد صنعتي مرتبط با وزارت صنايع، گمرك، توليد محصولات كشاورزي، توريسم و جهانگردي، صدور خدمات فني مهندسي، حمل و نقل و بانك ها مرتبط است كه نيازمند مديريتي هماهنگ مي باشد.با توجه به علاقه مندي اين دستگاه ها به فعاليت در حوزه صادرات در برخي موارد ديده مي شد كه تخصيص بهينه منابع مشكلاتي را ايجاد كرده است. همچنين تقسيم تسهيلات بانكي بين خدمات فني و مهندسي و صادرات كالا با چالش هايي همراه بوده است.
* در اين مصوبه پرداخت مشوق هاي صادراتي مورد توجه قرار گرفته با اين روند آيا جوايز صادراتي معوقه صادركنندگان پرداخت خواهد شد؟
- خيلي متأسفم كه مصوبه اسفند ماه سال گذشته در ارديبهشت ماه سال جاري ابلاغ مي شود. اين امر ناشي از كاستي هاي حجم بزرگ دولت است. اين موضوع همه را به اشتباه انداخته كه قرار است سازمان توسعه تجارت ايران با دريافت اعتبارات جديد معوقه هاي خاصي را پرداخت كند در صورتي كه اينگونه نيست. اين مصوبه مربوط به اسفند ماه سال گذشته است كه مقرر شده بود فقط ۹۰ درصد بودجه صادراتي سازمان پرداخت شود اما در اين مصوبه تصريح شده كه بايد صددرصد اين بودجه پرداخت شود. پيش از اين با مراجعه به سازمان مديريت تنها توانستيم افزايش ۵ درصدي اعتبارات داشته باشيم يعني در مجموع ۹۵ درصد اعتبارات را دريافت كنيم كه اين اعتبارات بين صادركنندگان توزيع شده است. با اين مصوبه اعتبار جديدي براي بازپرداخت بدهي هاي گذشته صادركنندگان در اختيار سازمان توسعه تجارت قرار نمي گيرد.
* معوقه مشوق ها و جوايز صادراتي گذشته چه ميزان است؟
- حدود ۶۰ ميليارد تومان جوايز صادراتي معوقه را داريم كه با توجه به رشد ۲ ميليارد دلاري بيش از برنامه صادرات غيرنفتي در سال ،۸۴ پيش بيني مي شود همچنان در پرداخت جوايز صادراتي با مشكل مواجه باشيم. اميدواريم با مباحث مطرح پيرامون ارائه لايحه متمم بودجه بتوانيم با توجه به مصوبه اخير شوراي عالي صادرات غيرنفتي تمام معوقه هاي صادراتي سال هاي مختلف را يكجا از دولت دريافت نموده و به صادركنندگان پرداخت كنيم و تا حد امكان فاصله بين صادرات و پرداخت جوايز صادراتي را كاهش دهيم. اكنون حداقل زمان پرداخت جوايز صادراتي يك سال و حداكثر ۳ سال است كه اين امر موجب مي شود تا اثربخشي پرداخت جوايز صادراتي كمتر شود.

قيمت طلا و ارز
002184.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |