شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۵
كاراته در دو رويداد جهاني فنلاند و آسيايي دوحه
رؤياي تكرار خاطره بوسان
علي شاكري
كاراته در زمره ورزش هاي رزمي است كه در دو دهه اخير با حركت روي نوار موفقيت دوشادوش تكواندو باعث غرور و اعتبار ورزش ايران در ميادين بين المللي شده است. موفق ترين گروه اعزامي به بازي هاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان، هم اكنون در انديشه تكرار خاطرات خوش بازي هاي دوره قبل در بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه است. براي اطلاع از روند حركتي اين رشته ورزشي به سراغ سكاندار جديد كاراته رفتيم. عليرضا سمندر، مردي از جنس كاراته كه به پشتوانه قهرماني و تجربه مديريتي در پست هاي مختلف از جمله دبيري و نايب رئيسي جانشين حبيب الله ناظريان، مدير ۱۵ ساله كاراته شد. اداره ورزش با سبك هاي زياد و حرف و حديث هاي بي شمار كار آساني نيست. با خواندن اين گفت وگو بيشتر در جريان امورات ورزش پرطرفدار كاراته قرار خواهيد گرفت. اين ورزش براساس آخرين آمار رسمي بيش از يك ميليون عضو در كشور دارد.
004818.jpg
004815.jpg
004821.jpg
* از خودتان بگوييد؟
- متولد سال ۱۳۳۸ هستم. كاراته را از سال ۱۳۵۳ شروع كردم. نام نخستين باشگاهم، باشگاه آذر بود در خيابان حافظ. تا به امروز هنوزم كاراته كار مي كنم. داراي دان ۶ شيتوريو هستم و مسئول سبك «ايتوسوكا» در ايران كه يكي از سبك هاي ريشه دار در كاراته جهان است.
* آيا «شيتوريو» انتخاب اول آغاز كارت در كاراته بود؟
- خير، من با كان ذن شروع كردم.
* بزرگترين موفقيت كاراته در بازي هاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان بود، چرا پس از آن كمتر كاراته خبرساز شد؟
- در بوسان ما تنها گروهي بوديم كه با ۵ شركت كننده صاحب دو مدال طلا و ۳ نقره شديم، اما سال گذشته در جريان نخستين دوره بازي هاي كشورهاي اسلامي نيز از جمع ده مدال طلاي حاصله براي ورزش ايران ۵ طلاي آن را كاراته كاها رقم زدند.
نكته جالب آنكه تيم هاي مطرحي چون مصر و مغرب تنها با يك طلا در سكوهاي بعدي ايستادند.
در مسابقات آسيايي ماكائو در رده جوانان و اميدها قهرمان آسيا شديم و در رده بزرگسالان نيز براي اولين مرتبه توانستيم در كوميته تيمي، كشور ژاپن را شكست داده و قهرمان آسيا شويم. در سال هاي قبل همواره در كوميته مبارزات را به ژاپني ها واگذار مي كرديم.
مقام دوم جهان بدون احتساب امتيازات بانوان
* در ابعاد جهاني چه نتايجي داشتيد؟
- با تيمي كم تجربه در رده جوانان و اميد در مسابقات جهاني قبرس به مقام دوم جهان رسيديم. اين درحالي بود كه اكثر مطبوعات ورزشي با توجه به كم تجربگي اعضاي تيم كسب مدال را دور از انتظار مي پنداشتند، اما با كسب ۴ طلا و ۲ برنز قهرمان اميدهاي جهان شديم و با توجه به آنكه امتيازات تيمي را با مجموع امتيازات تيم بانوان هر كشور جمع مي  زدند ما در جاي دوم ايستاديم و فرانسوي ها سوم شدند.
* مهمترين رويدادهاي پيش روي كاراته؟
- مسابقات  آسيايي جوانان و اميدها خردادماه در سنگاپور، مسابقات جهاني بزرگسالان فنلاند مهر ماه، بازي هاي آسيايي دوحه ۲۰۰۶ آذر ماه.
طلسم ۱۲ ساله
* با توجه به در پيش داشتن دو رويداد جهاني و آسيايي دوحه كدام يك از اين دو رويداد براي شما از اهميت بيشتري برخوردار است؟
- هر دو رويداد براي كاراته جنبه حياتي دارد. ما در مسابقات جهاني نزديك به ۱۲ سال است كه دستمان از مدال طلا كوتاه مانده است، اين بار قصد شكستن طلسم ۱۲ ساله را داريم و بسيار با اميدواري اين موضوع را در دستور كار خود قرار داديم. واقعيت آنكه براساس سياستگذاري سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك، اولويت اول براي كاراته، بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه است.حداقل انتظار اين است كه ما بتوانيم مدال ها و نتايج دوره قبل در بوسان را دوباره تكرار كنيم.
حضور بانوان در پرده ابهام
* سهميه ايران در بازي هاي آسيايي چند نفر است؟
- سهميه ايران با احتساب حضور احتمالي ۳ شركت كننده زن ۸ نفر از سوي كنفدراسيون كاراته آسيا تعيين شده است، اما هنوز حضور بانوان با حجاب اسلامي همه چيز را در مورد شركت بانوان در پرده ابهام قرار داده است. متاسفانه براي برخي از مطبوعات سوءتفاهم پيش آمده و آنان فكر مي كردند كه ما به جاي شركت دادن هشت شركت كننده در قسمت آقايان سه سهميه را براي بانوان اختصاص داديم. اين موضوع هيچ ربطي به تيم هاي شركت كننده ندارد، بلكه برگزاركنندگان مسابقات براي كشورها تعيين سهميه مي كنند. البته خواست قلبي ما حضور ۶ نفر مرد و ۲ زن در بازي هاي آسيايي دوحه است.
* پس با اين حساب احتمال حضور بانوان كاراته كا در بازي هاي آسيايي منتفي است؟
- در بازي هاي آسيايي بوسان اجازه حضور ورزشكاران زن مسلمان را با حجاب اسلامي ندادند. دختر شيخ امارات تا قبل از ورود به «تاتامي» با روسري بود و بعد با برداشتن حجاب اسلامي به مبارزه با رقبا پرداخت، دختران ما و آيين ما اجازه چنين كاري را به آنان نمي دهد. ما دست از تلاش برنداشته ايم سعي ما اين است كه حضور بانوان را با حجاب اسلامي ميسر سازيم و مسئولان آسيايي را مجاب كنيم.
بانوان ايراني بخت مدال طلا را هم دارند
* آيا در صورت عملي شدن حضور بانوان ايران با حجاب اسلامي نمايندگان ما شانس دستيابي به مدال را دارند؟
- كاراته بانوان ايراني به درجه اي از رشد رسيده كه حتي پيش بيني مدال طلا را هم براي آنان در رويداد بزرگي چون بازي هاي آسيايي داريم. اي كاش آنان مي توانستند با حل اين مشكل در مسابقات آسيايي شايستگي هاي خود را در ورزش كاراته اثبات مي كردند.
* پيش بيني كسب مدال را بر چه اساسي مي فرماييد؟
- در مسابقات پايتخت هاي اسلامي تيم كاراته بانوان ايران در حضور تيم هاي مطرح جهان مثل اندونزي، مالزي و سنگال و ساير كشورهاي عربي، ۴ مدال طلا گرفت. در گذشته نه چندان دور همواره بانوان ما در مقابل اين حريفان به راحتي بازنده بودند. خيل عظيمي از ورزشكاران كاراته ايران را بانوان تشكيل مي دهند كه هم اكنون از سازماندهي و وضعيت خوبي در زمينه هاي مربيگري و داوري برخوردارند.
عدم اتحاد كشورهاي اسلامي
* چرا از حمايت و كمك ساير كشورهاي اسلامي در زمينه حل اين مشكل استفاده نمي كنيد؟
- متاسفانه بايد بگويم كشورهاي اسلامي هيچ حمايت و كمكي در اين زمينه نمي كنند. رئيس فدراسيون جهاني هم مي گويد ابتدا از آسيا آغاز كنيد تا بعد در ابعاد جهاني به حل آن فكر كنيم.
۲۰ خرداد همايش غرب آسيا را در تهران داريم و تلاش مي كنيم تا كشورهاي مسلمان را راغب به اين امر كنيم. فيلم هايي تهيه كرديم كه به فدراسيون هاي آسيايي و جهاني خواهيم فرستاد تا ببينند كاراته بانوان در اين منطقه از چه پتانسيل بالايي برخوردار است.
* در ميان كشورهاي عربي كدام يك از كشورها در قسمت بانوان رقيب اصلي ايران محسوب مي شوند؟
- قطر تيم خوبي دارد.
به دنبال جايگاه در آسيا و جهان
* مديران اجرايي كاراته ايران هم اكنون چه جايگاهي در كنفدراسيون آسيا و فدراسيون جهاني دارند؟
- فعلاً كه هيچ جايگاهي نداريم. ايران قبلاً پست نايب رئيسي فدراسيون آسيايي را داشت و يك سهميه در كنسول داوري. پس از آنكه آقاي ناظريان نامزد رئيس كنفدراسيون آسيا شد، اين موقعيت مهم از دست رفت. تلاش داريم تا دوباره جايگاه هاي قبلي را به دست آوريم . در فدراسيون جهاني هم اين وضعيت صادق است. به تازگي در پي درخواست رئيس اسپانيايي فدراسيون بين المللي كاراته از من خواسته شد تا با ارسال مدارك مورد نياز نامزد عضويت در هيات رئيسه فدراسيون جهاني شوم.
* در حال حاضر قدرت در كنفدراسيون آسيا در اختيار نمايندگان چه كشورهايي است؟
- در دست شرق آسيايي هاست. رئيس آسيا يك تايواني است و دبير كل او هم از ماكائوست. ژاپني ها هم كميته داوري و بخش فني را در اختيار خود دارند.
* كشورهاي عربي چه موقعيتي دارند؟
- واقعيت آنكه شرقي ها چندان به نمايندگان كشورهاي عربي دور نمي دهند. كويت بيش از هر كشوري تلاش دارد تا در كميته هاي مختلف صاحب سهميه شود. ما هم تازه داريم اعتماد مسئولان آسيايي را به خود جلب مي كنيم و پيش بيني مي كنم سال آينده در انتخابات جديد بتوانيم كرسي هاي قبلي را دوباره به چنگ آوريم.
* در كسب قدرت در فدراسيون آسيايي نمي شود با كشورهاي عربي تشكيل يك گروه قدرتمند را داد؟
- متاسفانه شاهد هيچ گونه اتحادي نيستم، چرا كه اگر بوديم ابتدا مشكل حضور بانوان با حجاب را حل مي كرديم! هيچ كشوري مثل ما نسبت به رعايت احكام اسلامي از خود حساسيت نشان نمي دهد، حتي كشورهاي مسلماني مثل مالزي، مغرب و مصر با شرايط فعلي فدراسيون آسيايي و جهاني خود را سازگار نشان مي دهند و همين مسأله كار ما را براي جا انداختن اين مهم دشوار مي سازد.
چهار سبك اصلي
* برگرديم به كاراته ايران، سبك هاي اصلي كاراته ايران را چه سبك هايي تشكيل مي دهند؟
- چهار سبك اصلي كاراته ايران متشكل از شيتوريو، شوتوكان، واداريو و گوجوريو است.
* آيا اين سبك ها زيرمجموعه هم دارند؟
- زيرمجموعه چهار سبك اصلي را ۲۵ سبك تشكيل مي دهند كه تحت پوشش سازمان WKF قرار دارند. ۱۸۰ كشور عضو فدراسيون جهاني هستند كه در زمينه هاي مقررات داوري و مسابقات در كاتا و كوميته از WKF پيروي مي كنند.
* بالاخره فدراسيون جهاني كاراته توانست در المپيكي شدن كاراته مسئولان كميته بين المللي المپيك را مجاب كند؟
- موضوع رسمي شدن كاراته در بازي هاي المپيك به مراحل پاياني خود رسيده است و مطمئناً كاراته در المپيك هاي آينده در جمع رشته هاي رسمي بازي ها گنجانده خواهد شد.
* شما با تعدد سبك ها چگونه كنار آمديد؟
- هيچ مشكلي نداريم. صحبت هايي كه با سازمان تربيت بدني و كميته ساماندهي سبك هاي آزاد و رينگي داشتيم هر كدام از آنها كه تحت پوشش ما كار مي كنند ما مشكلي نخواهيم داشت. سبك هاي آزاد كه از خود ژاپن هستند و در زمينه سبك هاي رينگي هم قرار است جلسه اي با مسئولان سازمان تربيت بدني داشته باشيم. تمام كارهاي اداري سبك هاي ديگر را ما انجام مي دهيم و حق شارژ هم نمي گيريم.
عدالت
* فكر مي كنيد توانستيد عدالت را در ميان سبك ها برقرار كنيد؟
- يك سري مسابقات و سبك ها وجود دارد كه تمامي آنان تحت پوشش هستند و مسابقات آسيايي و جهاني دارند و به فراخور موقعيت شان سازمان تربيت بدني با آنان برخورد مي كند. چهار سبك كنترلي قهرماناني هستند كه مدال آوري آنان تأييد شده است و قهرمانان ممتازشان از معافيت سربازي هم سود مي برند- اين توضيح را هم بدهم تمامي سبك هاي آزاد و رينگي با هزينه هاي خود به تورنمنت هاي بين المللي مي روند و اعضاي تيم ملي متشكل از چهار سبك اصلي هزينه هاي آنان را فدراسيون و سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك مي پردازد.
مشكل بودجه نداريم
* بودجه شما در سال ۸۴ چقدر بود؟
- سال گذشته بودجه كاراته ۲۴۵ ميليون تومان بود كه يكصد ميليون آن به هيأ ت هاي استان ها تعلق داشت. البته جدا از اين بودجه از حمايت كامل كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني هم برخوردار بوديم. هم اكنون هزينه اعزام به مسابقات تداركاتي، مسابقات بين المللي جام وحدت و مسابقات جهاني فنلاند را كميته ملي المپيك تقبل كرده است.
* آمار دقيقي از بانوان كاراته كا موجود است؟
- تقريباً ۲۰۰ هزار نفر بانوي كاراته كا بيمه شده داريم. براي به دست آمدن آمار دقيق به دنبال بيمه ورزشكاران اين رشته در كل سبك ها در سراسر كشوريم، چرا كه نگاه سازمان تربيت بدني به اين آمارهاست.
* مهمترين تغييراتي كه طي حضورتان در راس فدراسيون كاراته صورت گرفت؟
- ادامه دادن راه موفق گذشته و جداسازي مربيان رده هاي سني مختلف.
۱۴ مربي ايراني شاغل در خارج
* مي گويند كاراته در ميان ورزش هاي رزمي بيشترين مربي را در خارج از كشور دارد؟
- كاراته ايران به لطف موقعيت ممتازش سخت مورد توجه كشورهاي جهان است و به همين دليل نزديك به ۱۴ مربي ما در خارج از ايران مشغول به كارند.
از معروف ترين آنها مي توان از نكوفر در كويت، رشيدنيا در چين، محمود بهرامي در امارات و علي عسگري در تونس نام برد.
* آيا با اين وجود در اين رشته نياز به مربي خارجي هست؟
- بيشتر نياز به مدرس كاتا و كوميته داريم. اين برنامه سال هاست در حال اجراست و مربيان ما توسط مدرسان سرشناس ارزيابي مي شوند.
استان هاي نمونه
* استان هاي نمونه كاراته كدامند؟
- اول زنجان، دوم اصفهان، سوم قم و چهارم گيلان.
* نقش اسپانسرها در كاراته؟
- متاسفانه اسپانسرها هرگز به كمك كاراته نيامدند، يكي از دلايلش تبليغات ضعيف رسانه اي است. با چند شركت صحبت كرديم، اما به نتيجه نرسيديم و تبعيض تلويزيون هم در توجه به رشته ها هم مزيد بر كم توجهي اسپانسرها به اين رشته ورزشي شده است.
* مي توانيد مثالي بزنيد؟
- اول بگويم كه از رسانه هاي شنيداري بسيار راضي تر از رسانه هاي مكتوب و ديداري هستم. آن از انتخاب برترين هاي ورزش كه كاراته كاها هيچ وقت جايي در آن نداشته اند و آن هم از انتخاب فدراسيون هاي برتر، البته هيچ گاه درصدد اعتراض هم برنيامدم. ما سال گذشته در سه مرحله، موفقيت چشمگيري در مسابقات جهاني، آسيايي و كشورهاي اسلامي داشتيم. چه ما بخواهيم و چه نخواهيم روز به روز گرايش جوانان و نوجوانان به كاراته بيشتر مي شود. شما نگاه كنيد بهترين ساعات روز را به فوتبال مرده خارجي اختصاص مي دهند و پخش مستقيم ليگ برتر كاراته را در بدترين ساعات انتخاب كرده و آن هم يك هفته پخش مي كنند و دو هفته پخش نمي كنند. خيلي دوست دارم مسئولان از نزديك با ديدن رويدادهاي بزرگ كاراته پي به اهميت اين رشته ورزشي و قهرمانانش ببرند.

نگاه
كاراته؛ هنر دفاع از خود
004812.jpg
كاراته از جمله ورزش هايي است كه علاقه مندان زيادي را در اقصي نقاط جهان به خود جلب كرده است و ميليون ها نفر به انگيزه هاي مختلف به اين ورزش روي آورده اند و سعي در آموزش و فراگيري فنون مختلف آن دارند.
متأسفانه در گذشته كاراته فقط به صورت تكنيك مبارزه اي مورد تمرين قرار مي گرفته و به عنوان يك حربه خشونت آميز به آن نگريسته مي شد. در صورتي كه ارزش حقيقي كاراته تأثير مستقيم بر روح و حاكم نمودن انضباط روحي و معنوي بر امور و شئون زندگي است. كاراته با يك روش تربيتي سخت جسمي و روحي، در نهايت انسان را به آرامش سوق مي دهد و اين هنر دفاع از خود داراي جنبه روحي و عرفاني باارزش است.
بسياري از پويندگان راه كاراته اين جنبه را مورد شناسايي قرار داده و به اين مطلب پي برده اند.
كاراته علاوه بر جسم، روح را نيز تحت تأثير خود قرار داده و آن را صيقل مي دهد و از اين طريق سالكان مي توانند به طور محسوس يا نامحسوس بر مشكلات خويش غلبه كنند.كاراته كنوني مرهون تلاش هايي است كه با مطالعات و تحليل و تمرين استادان فن به دست آمده است.
كاراته در بدو فعاليت به دليل خطرناك بودن نمي توانست پايه و اساس يك ورزش باشد. براي آنكه كاراته نيز بتواند همانند جودو شكل يك ورزش جهاني را به خود بگيرد، بسياري از تكنيك هاي خطرناك مانند ضربه زدن با نوك انگشتان به چشم ها و لگد زدن به زانوها را حذف و شدت ضربات به نقاط مختلف بدن حريف را محدود كرد.از آن زمان كاراته رشد سريعي كرد. مسابقات كاراته معمولاً روي تشكي به طول و عرض هشت متر انجام مي شود كه «تاتامي» نام دارد.
كاراته نيز همانند ساير ورزش هاي رزمي شرقي در ايران ابتدا در محيط هاي نظامي فعاليت خود را آغاز كرد و سپس با گسترش تدريجي در جامعه مورد توجه نوجوانان و جوانان واقع شد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |