يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۰ - May 21, 2006
حضرت امام محمد باقر عليه السلام:
عالمي كه به واسطه علمش به مردم نفع مي رساند، بهتر از هفتادهزار عابد مي باشد.
اصول كافي ج ،۱ ص ۴۰
امروز با حافظ
گرفتم باده با چنگ و چغانه
سحرگاهان كه مخمور شبانه
ز شهر هستي اش كردم روانه
نهادم عقل را ره توشه از مي
به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر در مجموعه تئاتر شهر
محرم زنده است و از خاك تا افلاك به صحنه آمد
003903.jpg
گروه ادب و هنر _ مجموعه تئاتر شهر به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر از امروز ميزبان نمايش هاي از خاك تا افلاك به كارگرداني محمود فرهنگ و محرم زنده است به كارگرداني يعقوب صديقي جمالي است. محرم زنده است در تالار قشقايي به صحنه  مي آيد و از خاك تا افلاك در سالن اصلي تئاتر شهر ساعت ۲۰ بر صحنه خواهد بود. اين نمايش درباره گروهي از رزمندگان دفاع مقدس است كه در تب و تاب عمليات به محاصره دشمن در مي آيند و در شرايطي نامعلوم منتظر دستور قرارگاه مي شوند. آنها قرار مي گذارند ۴۰ سال بعد يكديگر را در همين موقعيت ملاقات كنند. داستان نمايش با بازگشت اين رزمندگان به پشت خاكريز آغاز مي شود.بازيگران اين نمايش اكبر عبدي، پرويز فلاحي پور، سيروس كهوري نژاد، محمود راسخ فرد، كريم اكبري مباركه هستند. آهنگساز نمايش از خاك تا افلاك سعيد ذهني و طراح صحنه آن حسين عالم بخش است.
امشب بايد بميرم نوشته و كار نصرالله قادري نيز نمايش ديگري است كه از اين هفته در تالار چارسو به صحنه مي رود. اين نمايش ۹۰ دقيقه است و در ساعت ۱۹ به اجرا در مي آيد.داستان نمايش درباره استاد دانشگاهي است كه به خاطر اتهام غير واقعي از دانشگاه اخراج مي شود و در كابوسي كه مي بيند ضمن دست و پنجه نرم كردن با الهه مرگ درمي يابد كه بسيار مورد لطف خانواده خويش است وبازيگران اين نمايش انوشيروان ارجمند، محبوبه بيات، محمود هندياني، اشكان جنابي، بهار ارجمند، معصومه كريمي و شهراد وثوقي هستند.
نمايش آخرين جشن نوشته و كار حميد ابراهيمي نيز از امشب ساعت ۱۵/۲۰ و به مدت ۷۰ دقيقه در تالار سايه به صحنه مي آيد.ركاب نوشته و كار عزت الله مهرآوران عنوان نمايش ديگري است كه از امروز ساعت ۲۰ در تالار قشقايي به صحنه مي رود.
مجموعه تئاتر شهر در هفته گذشته با اجراي چهار نمايش۱۲۵۲، تماشاگر داشت و نمايش «دومتر در دو متر جنگ» در صدر جدول فروش اين هفته قرار دارد.
تالارهاي نمايشي هنر،  مولوي، خانه نمايش و نياوران و سنگلج كار خود را با اجراي شش نمايش ادامه مي دهند.
تالار هنر با دو نمايش خاله سوسكه و آقاي كفاش و خانه همسايه كه كارهايي ويژه كودك و نوجوان است،  با استقبال تماشاگران روبرو است.اين نمايش ها كه كارگرداني آنها به عهده مجتبي مهدي و امير مهشيد عباس است، به ترتيب در ساعتهاي۱۹ و۱۷‎/۳۰در اين تالار به صحنه مي روند و اجراي آنها به دليل استقبال تماشاگران تا نيمه خرداد ماه ادامه دارد.
تالار خانه نمايش اداره تئاتر نيز از امروز كار خود را با اجراي نمايش برو گمشو عزيزم،  به كارگرداني امين نورزي آغاز مي كند. اين نمايش كه از كارهاي جشنواره بيست و دوم تئاتر فجر بوده، قرار است ساعت۱۸ در اين تالار اجرا شود.
تالار مولوي نيز همچنان كار خود را با اجراي نمايش تندباد خيال نوشته و كار اعظم بروجردي ادامه مي دهد، اين نمايش نيز ساعت۱۷ در تالار اصلي تئاتر مولوي اجرا مي شود.
تالار خليج فارس فرهنگسراي نياوران هم تا دوازدهم خرداد ماه ميزبان نمايش كمدي درام هاي زندگي است. اين نمايش ساعت  ۱۹ در اين مجموعه به صحنه مي رود.
در تالار سنگلج نيز نمايش صمصام ميرزا به كارگرداني داوود فتحعلي بيگي اجرا مي شود.اين نمايش سنتي ساعت  ۱۸‎/۳۰ در اين مجموعه به صحنه  مي رود.

محمد علي بهمني : شاعر امروز، سردرگم است
003909.jpg
محمدعلي بهمني معتقد است، دليل اين كه ترانه امروز نسبت به گذشته طراوت ندارد، اين است كه نسلي كه امروز ترانه سرايي مي كند، نسل غم زده اي است. اين شاعر گفت: نسل امروز،  نسلي است كه درگيري سرسام آور اجتماعي و سياسي را با هم دارد و طبيعي است كه انتظار چيزي جز آن چه در ترانه امروز هست، نمي توان داشت؛ چرا كه بازتاب محيط و پيرامون آدم هاست. وي افزود: وقتي نسل امروز سرگرداني داشته باشد، جز آن را در شعرهايش نمي تواند انعكاس دهد. اين موضوع يكي از چيزهاي اوليه است كه هر آن چه در جامعه اتفاق مي افتد، در شعر انعكاس يابد. اين شاعر درباره دليل ديگر طراوت نداشتن ترانه هاي امروز تصريح كرد: با ترانه امروز، هنري نمي توان برخورد كرد؛ چون هنر تعريف آفرينش دارد، ولي در ترانه هاي امروز هيچ آفرينشي نمي بينم و همه اش ساخته شده  است. وقتي هم كه مي خواهد ساخته شود، ذهنيت خود به خود قدري به توقع جامعه برمي گردد. امروز هم روزگار ما به شكلي روزگار اندوه است كه به طور طبيعي در شعر و ترانه هم انعكاس مي يابد. وي در پايان متذكر شد: اگر در ترانه هاي نسل گذشته در نهايت غم و اندوه طراوتي ديده مي شد، به اين دليل بود كه اميدواري به آينده در آنها وجود داشت؛ ولي نسل امروز در سردرگمي عجيبي دست و پا مي زند.

عيسي سپهوند، هنرمند موسيقي دفاع مقدس درگذشت
فارس: عيسي سپهوند هنرمند عرصه موسيقي دفاع مقدس در سن ۷۸ سالگي دار فاني را وداع گفت.استاد سپهوند، از نخستين نوازندگان ويولن سل در غرب كشور و از همكاران راديو خرم آباد بود كه در طول سالهاي زندگي هنري خود، شاگردان فراواني تربيت كرد. وي در ايام دفاع مقدس، ضمن حضور مستمر در مناطق جنگي، آثار ارزشمندي در عرصه هنر مقاومت خلق كرد كه جنگ جنگ تا پيروزي، دالكه، شهيدان و وحدت از آن جمله اند. اين هنرمند متعهد پس از مدتها تحمل درد و رنج ناشي از بيماري، سرانجام چندي پيش در خرم آباد درگذشت.

مراسم بزرگداشت سيروس شميسا برگزار مي شود
ايسنا: مراسم بزرگداشت سيروس شميسا برگزار مي شود.
انجمن علمي دانشجويان زبان و ادبيات فارسي دانشگاه علامه طباطبايي درنظر دارد مراسمي را براي نكوداشت مقام علمي دكتر سيروس شميسا - منتقد و استاد دانشگاه - در تاريخ اول خردادماه سال جاري برگزار كند. اين برنامه در سالن شهيد عضدي دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود. به گزارش ايسنا، شميسا متولد سال ۱۳۲۷ در رشت است. او از رشته پزشكي انصراف داده و در رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شيراز تحصيل كرده و دكتري خود را از دانشگاه تهران گرفته است. «انواع ادبي» ، «عروض» ، «بديع» ، «سبك شناسي  نثر» ، «سيروس  در اعماق» ، «فرهنگ تلميحات» ، «كليات سبك شناسي» ، «گزيده منطق الطير عطار» ، «گزيده  غزليات  مولوي» ، «نقد ادبي» و «ماه  در پرونده» از جمله آثار اين پژوهشگر هستند.

ويژه برنامه هاي سيما براي فتح خرمشهر
ايسنا: شبكه دو سيما،  همزمان با سوم خرداد ماه روز آزادسازي خرمشهر، چهار ويژه برنامه را به روي آنتن مي فرستد.ويژه برنامه هاي آزادسازي خرمشهر در اين شبكه به دو بخش نمايشي و تركيب تقسيم شده اند.شبكه دو سيما چهارشنبه سوم خرداد ماه فيلم داستاني «باران» را پخش مي كند. كارگرداني اين فيلم را كيومرث پوراحمد برعهده دارد. سه شنبه دوم خرداد فيلم «دكل» براي چندمين بارتكرار مي شود.

برگي از تاريخ
آغاز تقسيم اراضي
در زمان رژيم پهلوي، بسياري از اراضي حاصلخيز و مرغوب به طرق مختلف از صاحبان آنها ستانده مي شد و به دارايي هاي خاندان منحوس پهلوي ملحق مي گشت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با فراهم شدن مقدمات اجراي برنامه اصلاحات زمين در استان ها، هيأت هاي هفت نفره واگذاري زمين در شهرستان ها تعيين شدند تا كار تقسيم اراضي را به موجب طرح اصلاحات ارضي اسلامي آغاز نمايند. در اين راستا با اصلاح لايحه واگذاري زمين، تقسيم اراضي بين كشاورزان آغاز شد كه بر اساس آن، اراضي احيا شده كه در دست افراد و شركت هاي طاغوت بوده و نيز اراضي موات و مراتع، كه در اختيار دولت اسلامي است با رعايت مصالح جامعه در اختيار افراد گذاشته مي شود. همچنين اراضي بايري كه قبلاً آباد بوده و نيز اراضي آباد، با رعايت موازين شرعي و به مقتضاي حكم حاكم اسلامي، تصميم گيري شد.
بستري شدن امام در بيمارستان
با آشكار شدن علائم خونريزي در دستگاه گوارش امام خميني(ره) در بيست و هشتم ارديبهشت ،۱۳۶۸ بيماري ايشان كه به تازگي عود كرده بود، حادتر شد. در اين زمان فعاليت هاي شبانه روزي تيم پزشكي ويژه آغاز گرديد و معظم له در ۳۱ ارديبهشت، جهت انجام عمل جراحي، به بيمارستان انتقال يافتند. پس از انجام عمل جراحي بر روي دستگاه گوارش ايشان مجالس نيايش در مساجد سراسر كشور براي شفاي ايشان برگزار شد و مردم براي سلامتي ايشان، دعا كردند. در نهايت، در حالي كه پزشكان، تمام تلاش خود را براي بهبود وضعيت جسماني حضرت امام به كار بسته بودند، روح بلند و ملكوتي ايشان در شامگاه ۱۳ خرداد ۶۸ به ملكوت اعلي پيوست و عاشقان را به سوگ نشاند.

آغاز عمليات اجرايي «باغ-موزه دفاع مقدس»
گروه ادب و هنر: عمليات اجرايي طرح «باغ- موزه دفاع مقدس» ساعت ده صبح روز سه شنبه دوم خرداد آغاز مي شود. اين طرح كه توسط شهرداري تهران و با همكاري و حمايت بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس اجرا مي شود، بر آن است تا يادآور رشادت هاي فرزندان دلداده و غيور ايران اسلامي در جبهه هاي حق عليه باطل باشد.مراسم آغاز اجراي اين طرح در سالن شريعت زاده واقع در بزرگراه شهيد حقاني، كتابخانه ملي برگزار مي شود.

بهارستان
خوش باد!
حق تعالي فرعون را چهارصد سال عمر و ملك و پادشاهي و كامروايي داد. جمله حجاب بود كه او را از حضرت حق دور مي داشت. يك روزش بي مرادي و دردسر نداد تا مبادا  كه حق را ياد آرد. گفت: تو به مراد خود مشغول مي باش و ما را ياد مكن.
فيه مافيه - مولوي

اجراي داريوش طلايي و سرور احمدي
در همايش قطب الدين شيرازي
003906.jpg
گروه ادب و هنر :همزمان با آغاز به كار همايش قطب الدين شيرازي ، داريوش طلايي ، نوازنده و رديف دان نامي موسيقي ايران به اجراي بداهه نوازي تار و سه تار خواهد پرداخت. در اين مراسم كه فردا در محل موسسه فرهنگي - هنري آسمان فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد ،داريوش طلايي قطعاتي از موسيقي دستگاهي ايران را به اجرا خواهد گذاشت .همچنين استاد عبدالله سرور احمدي ، نوازنده نامي دوتار خراسان نيز به همراه گروه خود قطعاتي از موسيقي خراساني را اجرا خواهد كرد . دراين مراسم بهمن نامور مطلق ،دبير كل همايش و اميرحسين پورجوادي دبير علمي همايش درمورد ويژگي هاي شخصيتي قطب الدين شيرازي و همچنين اهداف همايش به سخنراني خواهند پرداخت همايش قطب الدين شيرازي اين هفته در تهران و شيراز برگزار مي شود.

كوتاه از هفت هنر
جشنواره فيلم آمريكاي لاتين- نخستين جشنواره فيلم هاي آمريكاي لاتين از امروز تا نهم خرداد در ۱۵ دانشگاه كشور برگزار مي شود.اين فيلمها شامل ۱۰ فيلم بلند داستاني، ۱۶ فيلم مستند و ۴ فيلم كوتاه در قالب ۲۲ سانس دوساعته نمايش داده مي شود.پنج ميهمان خارجي صاحب نام در زمينه فيلم سازي از كشورهاي آمريكاي لاتين در اين جشنواره حضور دارند.
رفيع پيتز داور لوكارنو- رفيع پيتز كارگردان سينماي ايران به عنوان يكي از داوران جشنواره لوكارنو سوئيس معرفي شد.رفيع پيتز داور بخش رقابتي «سينماگران عصر حاضر» اين رويداد است كه فيلم «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» ساخته «سامان سالور» از ايران در اين بخش به روي پرده مي  رود.
003912.jpg
4 فيلم ايراني در روسيه - فيلم هاي «يك تكه نان» (كمال تبريزي)، «رنگ، رنج، زندگي» (زهرا عبداللهي)، گريز (مهبد بذرافشان) و بهترين هديه خدا (محمدرضا پور) در چهل وپنجمين دوره جشنواره فيلم «شواليه طلايي» به نمايندگي از سينماي ايران به روي پرده مي روند.جشنواره بين  المللي شواليه طلايي روسيه از ۳۰ ارديبهشت ماه در شهر مسكو آغاز به فعاليت كرده و تاده روز ديگر به نمايش و بررسي آثار منتخب خود مي پردازد.
۸۶ كشور در كن - دست اندركاران  سينمايي  ۸۶ كشور در بازار بين المللي  فيلم  كن  ۶ ۲۰۰فرانسه  حضور دارند.بيش  از ۴۰۰ موسسه  و شركت  سينمايي  از كشورهاي  مختلف  جهان  در اين  رويدادحاضر شدند.
يك مشت پرعقاب - تصويربرداري  مرحله  دوم  مجموعه  تلويزيوني  يك  مشت  پر عقاب  به كارگرداني  اصغر هاشمي در منطقه  شهريار آغاز شد.اين  مجموعه  كه  قراراست  در چهارده  قسمت  براي  سيما فيلم  آماده  شود، حاوي يك  ملودرام  خانوادگي  است  كه  در بستر انقلاب  اسلامي روايت  مي شود.رضا كيانيان ، حامد بهداد، خزر معصومي ، پرويز پورحسيني ، احمد آقالو از بازيگران اين فيلم هستند.
بازيهاي رايانه اي- طرح تاسيس بنياد ملي بازي هاي رايانه اي براساس ماموريتي از طرف شوراي هنر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محول شده است و معاونت امور سينمايي وسمعي و بصري با مشاوره متخصصان و كارشناسان امر و بررسي ابعاد مختلف اين پديده طرح فوق را آماده و به شوراي هنر عرضه كرده است.
حمايت از پديد آورندگان بازي هاي رايانه اي منطبق با هنجارها و ارزش هاي ملي و اسلامي، همچنين شناسايي و جذب متخصصان اين رشته، ارتقاي سطح آگاهي و فهم كودكان و نوجوانان، هماهنگي و مشاوره در ساخت بازيها از اولويت هاي اساسي اين بنياد شمار مي رود.
سينما پرتوان و پويا- پوران درخشنده گفت: زبان هنر خصوصاً سينما، هنوز علي رغم تمام كاستي ها، ناپختگي ها و بعضاً بي پناهي ها، پرتوان، لطيف و پويا به مسير خود ادامه مي دهد.وي كه در مراسم پاياني نخستين جشنواره فيلم خاص سخن مي گفت، افزود: جشنواره فيلم خاص، اولين تجربه خود را پشت سر گذاشت و ادامه اين حركت، نياز به حمايت، برنامه ريزي و همكاري پيوسته بخشهاي دولتي و خصوصي وابسته دارد، چرا كه چراغ ثبات چنين حركت هاي خودجوش، فروغ خود را از حضور و مداومت آناني مي گيرد كه سود و نفع شخصي را در منفعت و سربلندي جامعه انساني، جستجو مي  كنند.
بازگشت به صحنه- خسرو حكيم رابط، نمايشنامه نويس پيشكسوت بعد از حدود ۳۰ سال دوري از فعاليت هاي صحنه اي تئاتر، با نگارش يك نمايشنامه جديد به صحنه تئاتر باز مي گردد.آخرين نمايشنامه حكيم رابط، «سهراب شنبه» نام داشت كه حدود ۳۰ سال پيش نوشته شده بود و پس از آن عمده فعاليت هاي اين نويسنده منحصر به نگارش فيلمنامه و نمايشنامه هاي راديويي شده است.
قتل آنلاين در شهريور- فيلم سينمايي «قتل آنلاين» به كارگرداني مسعود آب پرور، كه در بخش مسابقه جشنواره بيست و چهارم فيلم فجر حضور داشت، شهريور سال جاري اكران مي شود.داستان« قتل آنلاين » درباره قاتلي است كه قربانيانش را از طريق اينترنت پيدا مي كند. در اين فيلم ،جمشيد هاشم پور، حميد گودرزي، شهاب حسيني و الناز شاكردوست بازي دارند.
هم انديشي تئاتر خياباني- نشست هم انديشي تئاتر خياباني ساعت ۱۵ روز چهارشنبه در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.دراين نشست نمايشگران خياباني با توجه به اين كه اين روزها هر ارگان و مركزي بدون رعايت اصول و قوانين مشخص اقدام به اجراي تئاتر خياباني در هر سطح كيفي مي كنند و همين امر مشكلاتي ايجاد كرده، به تبادل نظر درباره حاميان تئاتر خياباني و اين كه چه كساني بايد به طور واقعي حامي اين هنر باشند، گفتگو خواهند كرد.
تكنوازي در همايش قطب الدين شيرازي- داريوش طلايي در مراسم افتتاحيه همايش بين المللي قطب الدين شيرازي كه اول خرداد در موسسه فرهنگي- هنري آسمان فرهنگستان هنر برگزار مي شود، تكنوازي خواهد كرد.
چهارمين دوسالانه نقاشي جهان اسلام- اين دوسالانه پائيز امسال در موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود و در طول برپايي، همايشهاي پژوهشي و تحليل هنر و مشاركت دانشجويان هنر در توضيح و معرفي آثار انجام مي گيرد.
جايزه- بنياد مميز براي يافتن سرنخي از تابلوي« عروسي مرتضي مميز و ونوس» پروژه دپيلم زنده ياد مميز جايزه تعيين كرد.
جشنواره تئاتر مغان- دوازدهمين جشنواره تئاتر منطقه اي مغان يادواره شهداي رسانه پايان يافت.در اين جشنواره ۹ گروه نمايشي از شهرستان هاي اردبيل، خلخال، پارس آباد، بيله سوار، نير و زنجان در بخش هاي مسابقه، جنبي و ميهمان به مدت سه روز به رقابت پرداختند.
ترجمه هاي حسن نكوروح- مترجم پيشكسوت ادبيات آلماني- چند عنوان كتاب براي انتشار آماده دارد.اين مترجم در حال حاضر اثري دوجلدي را در زمينه تاريخ انتقادي ادبيات آلمان به دست انتشار مي سپارد.نكوروح همچنين مدت هاست ترجمه« يوسف و برادرانش »را از توماس مان به پايان برده است كه ناشر اثر اميدوار است پس از كسب مجوز نشر، آن را در آينده اي نزديك منتشر كند.
« زمين آزاد»، رماني تاليفي تك جلدي درباره جريانات و تحولاتي كه به انقلاب اسلامي منجر شد، نيز به قلم او براي انتشار آماده است.

۹۰ فيلم در مركز سينماي مستند توليد مي شود
ايرنا: بيش  از ۹۰ طرح  سينمايي ، مستند و انيميشن ، امسال  در مركز گسترش  سينماي مستند و تجربي  توليد مي شود.رئيس  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  گفت : حدود ۱۲ فيلم  سينمايي  اول  و دوم  به  همراه  دوكار مستند تحقيقي با موضوع  درياي  پارس  و تهران  در جدول  توليد قرار دارد.محمد آفريده  افزود: مستند درياي  پارس  به  كارگرداني  منوچهر طياب  تا شهريورماه  آتي  آماده  مي شود.وي  توضيح  داد: حدود ۶ طرح  سينمايي  در مرحله  پيش  توليد قرارداشته  و توليد هشت  فيلم  سينمايي  انيميشني  و مستند به  همراه  حدود ۸۰ طرح  مستند كوتاه  در برنامه  توليد مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  قرار دارد.آفريده  به  اولويت هاي  برنامه اي  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  اشاره كرد و گفت : بستر براي  فعاليت  جوانان  باتجربه  و فيلم سازاني  كه  نگاه متفاوت  به  مضامين  دارند، آماده  است .وي  يادآورشد: تلاش  داريم  با آماده  كردن  فضا و امكانات  زمينه  حضور پررنگ و پوياي  جوانان  باتجربه  را در دوره  جديد كاري  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي  فراهم  كنيم .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نگرانم نباش
من از دوردست ها نگاهت مي كردم. پسرم! دوباره آن مسئله رياضي را اشتباه حل كردي. اميدوارم شب جمعه آينده كه مي آيم، بيشتر ياد گرفته باشي.
راستي پول توجيبي يك هفته ات را كه جمع مي كني براي خيرات من، هرچه دلت مي خواهد براي خودت بخر. اين طور من خوشحال ترم.
فاطمه خيرانديش

گشتي در دنياي خبرها
پيش بيني عمر كاسترو
هاوانا: فيدل كاسترو رييس جمهور كوبا امسال ۸۰ ساله خواهد شد و جالب اينكه رييس تيم پزشكي وي مدعي شده كه كاسترو تا ۱۰۴ سالگي عمر خواهد كرد. چندي پيش سيا اعلام كرد كاسترو مبتلا به بيماري پاركينسون است و در آينده اي نزديك از دنيا خواهد رفت اما رييس تيم پزشكي وي اطمينان داده كه رييس جمهور مبتلا به بيماري پاركينسون نيست و حداقل تا سن ۱۰۴ سالگي عمر خواهد كرد.
تجهيز اتاق عمل از طريق اينترنت
لندن: يك جراح در انگليس يكي از تجهيزات اتاق عمل بيمارستان را از طريق مزايده اينترنتي خريداري كرد. پس از تاسيس يك اتاق عمل جديد در اين بيمارستان جراح مورد نظر با نامه نگاري خواستار خريد تجهيزات اتاق عمل شد اما چون فراموش كرده بود يكي از وسايل مورد نيازش را در درخواست خريد بنويسد به همين دليل از طريق يك مزايده اينترنتي آن را خريداري كرد. وي در توجيه اين عمل خود گفت: با توجه به اينكه تهيه يك درخواست خريد جديد مستلزم نامه نگاري هاي متعدد بود به همين دليل تصميم گرفتم يك مسير كوتاه را براي تهيه لوازم انتخاب كنم.
كنترل از راه دور
003822.jpg
003918.jpg
سائوپائولو: زندانيان يك زندان فوق امنيتي در شهر سائوپائولو مي توانند يك بار در هفته با اعضاي خانواده خود ملاقات كنند اما بسياري از مجرمان در تمام ساعات شبانه روز با خانواده شان در تماس هستند. در حال حاضر يكي از بزرگترين معضلات اين زندان برخورداري مجرمان از تلفن همراه است. كه آنها از طريق اين تلفن ها نه تنها با اعضاي خانواده خود در تماس هستند بلكه در اغلب مواقع عمليات مجرمانه را فرماندهي مي كنند. به گفته پليس بسياري از عمليات سرقت و آدم كشي در برزيل توسط زندانيان و از طريق تلفن همراه فرماندهي مي شود.
بيعانه در پمپ بنزين
برلين: راننده يك خودرو در آلمان كه براي پر كردن باك بنزين وسيله نقليه اش به پمپ بنزين مراجعه كرده بود يكي از دوستانش را به عنوان بيعانه در اتاق مدير جايگاه به امانت گذاشت. با توجه به اينكه راننده پول كافي براي پرداخت هزينه بنزين نداشت تصميم گرفت دوستش را به عنوان بيعانه در جايگاه رها كند تا اين كه چند دقيقه بعد پول بياورد. اما اين راننده به پمپ بنزين برنگشت و به همين دليل مدير پمپ بنزين پس از دو ساعت پليس را خبر كرد و دوست راننده متخلف توسط پليس دستگير شد.
رانندگي بچه ۱۰ ساله
فلوريدا: يك دختربچه ۱۰ ساله به مدت ۱۵ دقيقه با خودرو پدرش در خيابانهاي شهر رانندگي كرد و پس از برخورد به چندين خودرو بالاخره متوقف شد. اين كودك بدون اجازه والدين خود سوار بر خودرو شد و جالب اينكه يك نوزاد و يك كودك ۵ ساله را نيز سوار بر اين وسيله نقليه كرد. اما اين پايان ماجرا نبود چون وي به مدت ۱۵ دقيقه با سرعت بالا در خيابانهاي شهر به رانندگي پرداخت و با چندين خودرو و تاسيسات شهري برخورد كرد.
عاقبت سرقت گربه همسايه
نيويورك: يك زوج در آمريكا به جرم سرقت گربه همسايه به انجام ۱۰۰ ساعت كار عام المنفعه محكوم شدند. مرد اين خانواده كه آتشنشان بود متوجه شد كه گربه همسايه هر روز از خودرواش بالا مي رود و روي بدنه خودرو را خط و خش انداخته است. به همين دليل به كمك همسرش اين گربه را دزديد و آن را در فاصله ۱۵ كيلومتري منزل رها كرد. گربه پس از ۱۵ روز مجددا به خانه بازگشت تا اين زوج را به دادگاه بكشد.

گل و گياه
ديفن باخيا
003900.jpg
نام علمي: Seguine Dieffenbachia
خانواده: ARACEAE
نيازها: محيط نيمه سايه يا سايه- آفتاب (نور مستقيم آفتاب براي آن ضرر دارد). هواي گرم را نمي پسندد. آبياري هفته اي يكبار به صورتي كه درون زيرگلداني آب جمع نشود زيرا در غير اين صورت برگها زرد خواهند شد.
كود مايع از بهمن تا مهرماه جهت تقويت خاك گلدان، سطح برگها روزانه با آب مقطر ولرم شستشو داده شود.
ازدياد: پس از آن كه بلندي گياه به حد نامطلوب رسيد در بهار قلمه سرشاخه و يا قطعاتي از ساقه به طول ۱۰ سانتي متر همراه با ۴-۳ بند، در بستري از ماسه كشت گرديده و در محيطي مرطوب با حداقل دماي ۲۴-۲۱ درجه سانتيگراد نگهداري مي شود.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |