يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۰ - May 21, 2006
بدون معرفي وزيران دفاع، كشور و امنيت داخلي
كابينه مالكي از مجلس عراق رأي اعتماد گرفت
انفجار بمب در محل تجمع كارگران در شهرك صدر بغداد ۱۹ كشته و ۵۶ زخمي به جا گذاشت
003897.jpg
گروه سياسي خارجي: سرانجام پس از مدتها مذاكره و تأخير در معرفي كابينه، نوري مالكي نخست وزير عراق از مجلس اين كشور براي كابينه خود رأي اعتماد گرفت.
در جلسه ديروز كه ششمين نشست مجلس جديد عراق بود، نوري مالكي توانست براي ۳۵ وزير خود رأي اعتماد بگيرد.
وي علي رغم تلاشهاي اخير خود نتوانست وزرايي براي وزارتخانه هاي دفاع، كشور و امور امنيت ملي تعيين كند و به اين ترتيب مجبور شد از دو معاون خود به عنوان سرپرستان وزارتخانه هاي دفاع و امور امنيت ملي استفاده كرده و شخصاً سرپرستي وزارت كشور را برعهده بگيرد.
ديروز همچنين شماري از نمايندگان جبهه توافق (ائتلاف اهل تسنن عراقي ها) به نشانه اعتراض به كامل نبودن اعضاي كابينه و عدم تعيين نامزد براي وزارتخانه دفاع از اين جبهه، جلسه رأي گيري مجلس را ترك كردند.
در جلسه ديروز كه با دو ساعت تأخير در ساعت ۱۳ تشكيل شده، محمودالمشداني، رئيس پارلمان به همراه دو معاون رئيس پارلمان، خالد عطيه و عارف طيفور، مراسم رأي گيري را برگزار كردند و در نهايت اكثريت پارلمان به دولت رأي اعتماد دادند.
اسامي اعضاي  كابينه  جديد عراق 
برهم  صالح  معاون  نخست  وزير و سرپرست وزارت امور امنيت ملي
سلام  الزوبعي  معاون  نخست  وزير و سرپرست وزارت دفاع
نوري  المالكي  سرپرست  وزارت  كشور
حسين  شهرستاني  وزير نفت 
باقر جبر الزبيدي  وزير دارايي 
هوشيار زيباري  وزير خارجه 
هاشم  شبلي  وزير دادگستري 
علي  بابان  وزير برنامه  ريزي 
كريم  وحيد وزير نيرو
علي  الشمري  وزير بهداشت 
خضير الخزاعي  وزير آموزش  و پرورش 
عبد الذياب  العجيلي  وزير آموزش  عالي  و پژوهشهاي  علمي 
عبدالفلاح  السوداني  وزير بازرگاني 
فوزي  الحريري  وزير صنايع 
كريم  مهدي  صالح  وزير ترابري 
محمد توفيق  علاوي  وزير ارتباطات 
خانم  بيان  دزئي  وزير مسكن  و بازسازي 
رياض  غريب  وزير امور شهرداري  ها
لطيف  رشيد وزير منابع  آبي 
محمود محمد جواد الراضي  وزير كار و امور اجتماعي 
رائد فهمي جاهد وزير علوم  و فناوري 
خانم  نرمين  عثمان  وزير محيط زيست 
جاسم  محمد جعفر وزير امور جوانان  و ورزش 
اسعد كمال  محمد عبدالله  الهاشمي  وزير فرهنگ 
خانم  وجدان  ميخاييل  وزير حقوق  بشر
عبدالصمد رحمان  سلطان  وزير مهاجرت  و رانده شدگان 
لواء سميسم  وزير مشاور در امور گردشگري  و آثار باستاني 
قتل كارگران شيعه در شهرك صدر
ديروز بر اثر انفجار يك بمب دست ساز در محل تجمع كارگران شيعه در شهرك صدر بغداد ۷۵ نفر كشته و زخمي شدند. در اين انفجار كه در يكي از ميدانهاي شهرك صدر كه محل تجمع كارگران است به وقوع پيوست ۱۹ كارگر كشته و ۵۶ تن ديگر مجروح شدند.
همچنين يك انفجار انتحاري در نزديكي شهرك قائم در مرز عراق با سوريه منجر به قتل ۵ مأمور پليس و جراحت ده نفر ديگر شد.در فلوجه نيز انفجار انتحاري با استفاده از خودروي بمب گذاري شده و در مقابل يك پست بازرسي ارتش عراق به كشته شدن يك سرباز و جراحت ۶ سرباز ديگر منتهي شد.
در رمادي نيز افراد مسلح مسئولان دفتر استانداري الانبار را به قتل رساندند.

نمايندگان مذاهب جهان در بروكسل گرد هم مي آيند
بروكسل _ ايرنا: درپي  پيشنهاد مشترك  خوزه  مانوئل  باروسو، رئيس  كميسيون  اروپا وولفگانگ  شوسل ، صدراعظم  اتريش  و رئيس  شوراي  اتحاديه  اروپا، رهبران  و نمايندگان  مذاهب  برجسته  جهان  قرار است۳۰ مه  ( ۹ خرداد) در بروكسل  گرد هم  آيند.در بيانيه  اين  كميسيون  آمده  است :  نمايندگاني  از جوامع  مسلمانان ، مسيحيان  و يهوديان  در اين  نشست  يك  روزه  كه  به  آزادي ، دمكراسي  و احترام  به  حقوق  بشر خواهد پرداخت ، شركت  مي كنند.

همه پرسي استقلال مونته نگرو امروز برگزار مي شود
گروه سياسي خارجي: مردم جمهوري مونته نگرو از جمهوري هاي يوگسلاوي سابق، كه اكنون به همراه صربستان تشكيل دهنده فدراسيون صربستان و مونته نگرو است، امروز براي تصميم گيري درباره سرنوشت آينده خود به پاي صندوق هاي رأي در همه پرسي استقلال مي روند.به گزارش ايرنا از بلگراد، در اين  همه پرسي  در صورتي  كه  ۵۵ درصد آرا به  نفع  استقلال  باشد اين  سرزمين در مسير جدايي  از صربستان  و تشكيل  يك  كشور مستقل  قرار خواهد گرفت .

بوش: جنگ عراق محبوبيتم را از بين برد
گروه سياسي خارجي: جرج دبليو بوش، رئيس جمهور آمريكا كه اين روزها ميزان محبوبيتش در جامعه آمريكا به شدت نزول كرده عامل اصلي اين امر را جنگ عراق اعلام كرده است. به گزارش ايسنا، بوش در گفت  و گو با خبرنگار شبكه 
ان بي سي در پاسخ به اين سوال كه چرا ميزان رضايت از عملكردش در نظرسنجي هاي فعلي در قياس با محبوبيت ريچارد نيكسون در سال ۱۹۷۴ كه پس از رسوايي واترگيت استعفا كرده بود، يك درصد كمتر است، اظهار داشت: به اين خاطر كه ما در جنگ به سر مي بريم و جنگ مردم را آشفته و نگران مي كند.خبرنگار ان بي سي سوال كرد، آيا اين احتمال وجود دارد كه مردم آمريكا قضاوت نهايي خود را بر مبناي عملكرد بوش در مقام رياست جمهوري و جنگ عراق قرار دهند؟ بوش در پاسخ گفت: مسلماً خير. هنوز دو سال و نيم به پايان دوره تصدي ام باقي است و قصد دارم كارهاي بيشتري صورت دهم.
بوش همچنين تصريح كرد كه قبل از پايان ماموريتش در عراق نظاميان آمريكايي را از اين كشور خارج نخواهد كرد، چرا كه طرح پيروزي را مد نظر قرار داده است.
رئيس جمهور آمريكا افزود: قصد ندارم در برابر نتايج نظرسنجي ها تسليم شوم. كاري كه درست است انجام خواهم داد و ماموريت عراق را به سرانجام خواهم رساند و معتقدم كه عراق آزاد جهان را به مكان بهتري بدل خواهد ساخت.

امروز در شرم الشيخ انجام مي شود
ديدار وزير خارجه اسرائيل با محمود عباس
گروه سياسي خارجي: دو روز پس از تكذيب خبر ديدار وزير خارجه اسرائيل و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از سوي مقامات تل آويو ديروز وزارتخانه اسرائيل رسماً اعلام كردند تزيپي ليوني وزير خارجه و شيمون پرز معاون نخست وزير اسرائيل در شرم الشيخ با محمود عباس ديدار و گفت و گو مي كنند. اين ديدار در حاشيه نشست مجمع جهاني اقتصاد براي خاورميانه صورت خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاري شينهوا در اين ملاقات صائب عريقات مذاكره كننده ارشد فلسطيني نيز حضور خواهد داشت.
ديروز بر اثر وقوع انفجار در مقر اطلاعاتي تشكيلات خودگردان فلسطين در غزه يك تن كشته و هفت تن ديگر مجروح شدند. در ميان مجروحان، نام رئيس اطلاعات تشكيلات خودگردان فلسطين به چشم مي خورد.
اين گزارش حاكي از آن است كه انفجار مذكور در آسانسور اين ساختمان در حالي رخ داد كه طارق ابورجب، رئيس اطلاعات تشكيلات خودگردان و محافظانش در آن بودند.درپي اين حادثه محمود عباس كه در شرم الشيخ به سر مي برد، بلافاصله كميته اي براي تحقيق ويژه در اين خصوص را صادر كرد.
در همين حال وزارت كشور فلسطين كه در اختيار تشكيلات حماس است، احتمال داد اين انفجار به دليل اشتباه يكي از محافظان ابورجب بوده كه در نتيجه زمين افتادن يك بمب از دست وي رخ داده است. در حال حاضر، تنش ميان حماس و فتح بالا گرفته است. اين تنش پس از آنكه حماس نيروي امنيتي ويژه تشكيل داد از شدت بيشتري برخوردار شده است.

طالبان با رهبري نظامي جديد احيا مي شود
گروه سياسي خارجي: ديروز در جنوب افغانستان درگيري هاي شديدي ميان نيروهاي طالبان و نيروهاي بين المللي مستقر در اين كشور رخ داد كه از نظر شدت درگيري و ميزان تلفات در پنج سال گذشته بي سابقه بود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در درگيري هاي استان هيلمند بيش از ۱۰ نيروي طالبان كشته شدند و تعدادي از نيروهاي ارتش افغانستان هم مجروح شدند. اين درگيري ها از روز چهارشنبه در جنوب افغانستان شروع شد.
دامنه و شدت حملات طالبان در افغانستان در هفته هاي اخير شدت گرفته است. دليل اين شدت گرفتن حملات را مي توان انتصاب اخير رهبري جديد عمليات نظامي طالبان در افغانستان دانست.
آسيا تايمز از سايت هاي معتبر خبري تحليلي آسيا ديروز به نقل از منابع موثق خود خبر داد، ملاعمر رهبر طالبان اخيراً جلال الدين حقاني را به فرماندهي كل عمليات هاي نظامي در افغانستان منصوب كرده است.به نوشته آسيا تايمز ملاعمر به حقاني قدرت و اختيارات گسترده اي داده و با در اختيار گذاشتن منابع مالي و مقدار زيادي سلاح و از همه مهمتر صدها نيروي جوان آموزش ديده در اردوگاههاي عراق امكان عمليات هاي گسترده را براي او فراهم كرده است.
ملاعمر مناطق مختلف افغانستان را به فرماندهان مختلف سپرده اما حقاني فرمانده كل عمليات هاست. او همچنين مسئوليت هماهنگي عاملان حملات انتحاري در سراسر افغانستان را به عهده دارد.
قاني از فرماندهان اوليه طالبان نبوده بلكه در سال ۱۹۹۵ و هنگام پيشروي نيروهاي طالبان در افغانستان بدون هيچ شرطي خود را تسليم طالبان كرد. او از قهرمانان جنگ مجاهدين با شوروي در دهه ۱۹۸۰ بود و خانواده هاي افغان داستان هايي از دلاوري هاي او را براي فرزندانشان تعريف مي كنند. او در سال هاي اخير اردوگاههاي القاعده را اداره مي  كرد و در حكومت طالبان مقام مهمي نداشت.
بعد از حملات ۱۱ سپتامبر او به اسلام آباد دعوت شد و سرويس اطلاعاتي ارتش پاكستان به او رياست جمهوري افغانستان را پيشنهاد داد.
اما شرط رسيدن به اين مقام آن بود كه حقاني همه ارتباطاتش را با ملاعمر قطع كند. حقاني اين پيشنهاد را رد كرده و به مناطق كوهستاني در مرز افغانستان و پاكستان بازگشته است.اكنون فعاليت  طالبان در مناطق جنوبي افغانستان شدت گرفته و شرايط فعاليت طالبان يادآور دهه ۱۹۹۰ است؛ البته با اين تفاوت عمده كه ديگر پاكستان و سرويس اطلاعاتي قدرتمند ارتش آن از اين جنبش حمايت نمي كند.
با اين حال دولت افغانستان گهگاه پاكستان را به ادامه حمايت هايش از طالبان متهم مي كند، اما پاكستان چنين اتهامي را رد كرده است.
در تازه ترين درگيري جنوب در افغانستان ميان نيروهاي ائتلاف و بازماندگان طالبان يك سرباز آمريكايي كشته و شش تن ديگر مجروح شدند. در همين حال طالبان گزارش هاي منتشره اخير درباره دستگيري ملا دادالله از فرماندهان ارشد اين گروه را تكذيب كرد. مقامات دولت افغانستان روز جمعه اعلام كردند اين فرمانده ارشد طالبان در استان قندهار توسط نيروهاي چند مليتي دستگير شده است.
در مناطق جنوبي پشتون افغانستان جنگ سالاران عليه دولت كرزاي دست به شورش زده اند، اما در حال حاضر اين ناآرامي و شورش ها هماهنگ شده نيست. انتصاب فرماندهي جديد نظامي طالبان مي تواند اين هماهنگي را ايجاد كند.

تغييرات اخير در تركيه و چالش هاي پيش روي اردوغان
احمد گولر- برلين
صحنه سياسي تركيه بيش از يك ماه است كه شاهد تغييرات و رخدادهاي قابل توجهي است.تركيه با متفق ۵۰ ساله خود آمريكا بر سر مسائل بسيار مهمي اختلاف پيدا كرده است.بسياري از سياستمداران و نخبگان تركيه ايران را بهترين همسايه خود دانسته و حفظ رابطه حسنه با ايران را به حفظ رابطه نابرابر و تهي از صداقت با آمريكا ترجيح مي دهند. گرايش قريب به اتفاق مردم مسلمان تركيه نيز در همين راستا است.لذا آمريكا براي هم سو كردن دولت اردوغان با سياست هاي خود دست به توطئه هاي جديد زده و براي وادار كردن حزب حاكم در مجلس تركيه از اهرم هاي مختلفي استفاده مي كند.
خبرهاي اختلاس برخي از نمايندگان حزب عدالت و توسعه نيز در چند روز اخير در رسانه هاي تركيه به چشم مي خورد كه اين نيز قسمتي از عمليات تضعيف دولت اردوغان تعبير مي شود.دستگيري و تشكيل دادگاه شخصيتهاي اسلامي در چند روز اخير نيز جاي تأمل دارد.تشديد حملات احزاب مخالف را نيز مي توان «تلاش براي هم جبهه كردن كليدي احزاب مخالف دولت» دانست.نخست وزير تركيه رجب طيب اردوغان در يك مصاحبه مطبوعاتي به اين نكته اشاره كرده و آن را سياست فشار بر دولت خود ناميد.وي معتقد است كه اين رويدادها براي آماده سازي جو انتخابات زودرس صورت مي گيرد.قابل توجه است كه مدت رياست جمهوري احمد نجدت سزر نيز رو به پايان بوده و پس از يك سال وي بايد جاي خود را به رئيس جمهور جديد واگذار كند.در شرايط موجود انتخاب رئيس جمهور به عهده مجلس است و حزب عدالت و توسعه داراي بيشترين آراء در مجلس خواهد بود.يعني در صورت تمايل اردوغان مي تواند خود يا يكي از نمايندگان فعال حزب عدالت و توسعه را به مقام رياست جمهوري بنشاند كه اين به معناي افزايش فوق العاده قدرت حزب  اسلا م گراي اردوغان در رژيم لائيك تركيه محسوب مي شود.جناح لائيك براي جلوگيري از چنين رويدادي گزينه «انتخاب رئيس جمهور توسط مردم» را مطرح مي كند اما در اين صورت نيز آنها كانديداي قوي تر از اردوغان ندارند.
صحبت هاي اخير ضد آمريكايي بولنت اجويت نخست وزير لائيك اسبق تركيه و حملات سياسي دميرل رئيس جمهور سابق اين كشور به شخص اردوغان و حزب وي را بايد بخشي از اين تلاش دانست.اما عليرغم همه تلاش هاي مذكور، هم سويي احزاب مختلف در برابر اردوغان ناممكن است و از همه مهم تر آن كه تعداد آراي موجود جمع اين احزاب به آراي حزب عدالت و توسعه اردوغان نمي رسد.
انعكاس ادعاهاي اخبار مربوط به فساد اخلاقي برخي از وزراي اردوغان در مطبوعات تركيه را نيز جهت ايجاد انشعاب و تضعيف حزب عدالت و توسعه مي توان تلقي كرد.
با توجه به محبوبيت بلند آرونچ رئيس مجلس تركيه، برخي وي را قوي ترين كانديدا براي مقام رياست جمهوري مي دانند اما او نيز يكي از چهره هاي فعال حزب عدالت و توسعه بوده و داراي گرايش هاي قوي مذهبي است.

نگاه
در اروپا چه خبر؟
عباس لقماني
در بررسي حسابهاي مخفي يكي از بانك هاي خارجي اسمي به چشم مي خورد كه بسيار آشنا بود.
نخست وزير دومينيك دوويلپن به يكي از بالاترين مقامهاي امنيتي دستور داد اين مورد خاص را بررسي كند. شخص مورد اتهام نيكولا ساركوزي وزير كشور فرانسه و رقيب اصلي نخست وزير و از حزب او بود.
تحقيقات نشان داد كه نيكولاساركوزي هر چند اسم او به اشتباه در ليست آمده است ولي حسابي در آن بانك ندارد و همين موضوع دولت دوويلپن در فرانسه را به ميدان درگيري و مبارزه نخست وزير و وزير كشور تبديل كرد و ژاك شيراك رئيس جمهوري كه آخرين سال از دوره دوم رياست جمهوري خود را مي گذراند با كابينه اي روبرو كرد كه تضاد در آن نمي تواند بيشتر از اين باشد. به نوشته روزنامه ليبراسيون، فرانسه اكنون فاقد حكومتي كارآمد است.
ايتاليا همسايه فرانسه در كنار درياي مديترانه هر چند اكنون با ائتلاف چندين حزب كه مجموعه اي از ميانه روها تا طيف چپ و كمونيست است بالاخره پس از چند هفته كشاكش نخست وزير و رئيس جمهورش را شناخت. رئيس جمهور و نخست وزيري كه حرف و حديث در مورد آنان بسيار است.
كمونيستي به رياست جمهوري برگزيده شد كه ديدگاههاي چپ او در سالهاي گذشته بحث هاي زيادي را به دنبال داشت و از سوي ديگر رومانو پرودي كه عملكرد او به عنوان رئيس كميسيون اروپا چندان مطلوب نبود بالاخره كرسي نخست وزيري را در حالي تصاحب كرد كه ائتلافي كه او را حمايت مي كند شكننده به نظر مي رسد. برلوسكوني نخست وزير قبلي براي دولت تازه به غير از تمسخر و طعنه حرفي براي زدن نداشت و تا مدتي به همين علت كرسي نخست وزيري را رها نمي كرد.
همسايه ديگر فرانسه، آلمان داراي نخستين صدراعظم زن شده است و ائتلافي بزرگ از دو حزب سوسيال دمكرات و دمكراتهاي مسيحي زمام امور را در دست گرفته است. ماه عسل اين ائتلاف اكنون خيلي زود به پايان خود رسيده و اختلاف برسر ماليات بر مصرف، قانون رفاه اجتماعي، قانون تازه مهاجرت و برخورد با اعتصابهاي كارمندان بخش عمومي و پزشكان تفاوت ساختاري اين دو حزب را هر چند هر دو هنوز به ادامه همكاري تا پايان دوره صدارت اعظمي انگلا مركل تاكيد مي ورزند به نمايش گذارده است.وضع جزيره هم بهتر از قاره نيست. توني بلر محبوبيت خود را از دست داده است و هر چند سعي در قرباني كردن چند وزير براي تثبيت قدرت خود كرد و منجمله وزير خارجه اش جك استراو را از كابينه با چند وزير ديگر بيرون انداخت ولي رسوايي وزير مشاورش و ندانم  كاري وزير كشور و از دست دادن كرسي هاي زيادي در انتخابات شوراي شهر وضع او را بغرنج تر از هميشه كرده است.
در چنين شرايطي محورهاي اصلي اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا و انگليس با چالشهاي ديگري در رابطه با برخورد با مهاجران خارجي، تغيير قانون مهاجرت، رشد فزاينده بيكاري نيز روبرو هستند. خبرهاي تازه ديگري نيز در رابطه با اعضاي قديم و جديد اتحاديه اروپا در راه است و اكنون بايد هر روزه پرسيد، تازه در اروپا چه خبر؟

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |