يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۰ - May 21, 2006
سخنگوي وزارت خارجه در گفت وگو با همشهري:
طرح پيشنهادي اروپا را هنوز دريافت نكرده ايم
گروه سياسي: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته به همشهري گفت: از آنجايي كه طرح پيشنهادي اروپا  تاكنون تسليم مقامات كشور نشده، واكنشي نيز هنوز به آن نشان نداده ايم.
اين در حالي است كه محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران پيشتر و در جريان سفر استاني خود به اراك بار ديگر بر حق ايران در انجام فعاليت هاي هسته اي تأكيد كرده بود.گزيده هايي از اين طرح كه روز گذشته در برخي رسانه ها منتشر شد، فرازها و نكات اصلي اين طرح چهار صفحه اي را مشخص مي كند. آصفي تصريح كرد كه پس از دريافت پيشنهاد رسمي، واكنش ايران متعاقباً اعلام مي شود.

البرادعي راهي واشنگتن مي شود
003879.jpg
گروه سياسي: پس از گفت و گوهاي طولاني و دور مذاكرات كه اين روزها با محوريت پكن دنبال مي شود، روز گذشته اعلام شد كه يك پيشنهاد ديگر به طرح اروپا اضافه شده است.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه در آخرين دور گفت و گوها اين نتيجه گرفته شد كه اگر ايران به تعليق بازگردد پرونده ايران از شوراي امنيت خارج و به آژانس بين المللي انرژي اتمي بازگردانده مي شود.
در آمريكا، جان بولتون نماينده آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل به خبرنگاران گفت كه در حال حاضر فقط يك راه با دو انتخاب در حال طراحي است. ايران بايد ميان تشويق و تنبيه قرار گيرد. اين صحبت ها در حالي مطرح مي شود كه مرد اتمي وين راهي كاخ سفيد است تا با كاندوليزا رايس ديدار كند.
محمد البرادعي كه پيشتر اعلام كرده بود اهرم اروپا در مورد پرونده فعاليت هسته اي ايران كافي نيست و بايد آمريكا با تمركز اصل بر حفظ و تضمين امنيت به ايران وارد قضايا شود، حال خود به تنهايي پا به كاخ سفيد مي گذارد تا اوضاع را به واقعيت بيشتر نزديك كند. دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي پيش نويسي نيز تهيه كرده و قرار است در كاخ سفيد به جز رايس با استفن هادلي، مشاور امنيت ملي بوش نيز گفت و گو كند. اين دو مقام رسمي كاخ سفيد منفي ترين مواضع را در پرونده هسته اي دارند و هر بار به درخواست مذاكره مستقيم و گفت و گو با ايران با قاطعيت پاسخ منفي داده اند.
البرادعي در اين ديدار از مقامات آمريكايي مي خواهد كه از پيش شرط دوري كنند و فقط به مذاكرات فكر كنند. سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز روز گذشته بار ديگر تأكيد كرد كه بايد با ايران بدون پيش شرط گفت و گو كرد.
دو روز ديگر به زمان ديدار البرادعي باقي است و در اين ميان طرحي از پيشنهاد اروپا به ايران در خبرگزاري ها منتشر شده كه نشان مي دهد به چه علت ايران پيش از دريافت به آن پاسخ منفي داده است. طرح مزبور در سه قسمت طراحي شده و خواسته ها از ايران، تشويق ها و تنبيه ها در آن آمده است. مسئله اين جاست كه در طرح اروپا انسجام و خواسته ها و تنبيه ها ديده مي شود اما در بحث تشويق به هيچ وجه نكته قابل تأمل و متمايزي ديده نمي شود.
البرادعي در حالي راهي آمريكاست كه پيش از آن گفت و گويي نيز با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران انجام داده بود و خبري از آن منتشر نشده بود. نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به خبرگزاري فرانسه گفت كه مذاكره ميان البرادعي و لاريجاني مثبت و سازنده بوده است. به گفته سلطانيه، لاريجاني به البرادعي اطمينان داد كه روند همكاري ايران با آژانس ادامه خواهد داشت.

تأكيد مجدد شوراي نگهبان بر عدم تمايل
به نظارت بر انتخابات شوراها
003876.jpg
گروه سياسي _ ياسر مرادي: در حالي كه مجلس شوراي اسلامي در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود يك فوريت لايحه اصلاح قانون انتخابات شوراها را به تصويب رسانده بود، سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد اين شوراها همچنان تمايلي براي ورود به بحث نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا ندارد و از اين بحث استقبال نمي كند.
كدخدايي در جلسه مطبوعاتي اين هفته خود با خبرنگاران گفت: در رابطه با نظارت بر انتخابات شوراها دو بحث مطرح است. اول طرحي كه نظارت را به طور كلي بر عهده شوراي نگهبان قرار مي دهد و هنوز در دستور كار مجلس قرار نگرفته است كه با وضعيت فعلي آن با قانون اساسي مغايرت دارد و پاسخ ما هم به اين طرح به اين شكل منفي است. وي افزود: بحث دوم، لايحه اي بود كه يك فوريت آن در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد كه طي آن نظارت به طور مستقيم بر عهده شوراي نگهبان قرار داده نشده است كه اظهار نظر درباره اين لايحه فعلا زود است ولي به هر حال ما تمايل چنداني به قبول نظارت بر شوراها نداريم.
دفاع از عملكرد گذشته
يكي ديگر از خبرنگاران با تاكيد بر ابراز نگراني برخي از اصلاح طلبان از واگذاري نظارت بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان پرسيد: آيا اين نگراني به دليل عملكرد گذشته شوراي نگهبان در انتخابات است؟سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: اين شورا  از عملكرد خود در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري و دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي كاملا دفاع مي كند.كدخدايي افزود: اين هراس و نگراني كه بيان مي شود و شما و برخي دوستان تصور مي كنيد، «توهم هراس» است.وي تاكيد كرد: شوراي نگهبان نه به علت وجود مسايل سياسي است كه مايل نيست وارد مقوله شوراها شود بلكه منع قانوني وجود دارد.
نحوه نظارت بر انتخابات خبرگان
وي در زمينه ملاكهاي بررسي صلاحيت داوطلبان شركت در انتخابات مجلس خبرگان رهبري گفت: هيات مركزي نظارت انتخابات مجلس خبرگان رهبري هنوز تشكيل نشده است.سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد: هيات مركزي نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبري تا روز بيستم خردادماه تعيين مي شود.
كدخدايي در مورد امكان حضور زنان در انتخابات مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: منع قانوني براي حضور زنان در انتخابات مجلس خبرگان رهبري وجود ندارد و در دوره هاي گذشته نيز برخي از زنان شركت كردند.وي همچنين در ابتداي اين جلسه نظرات اين شورا را درباره ۹ نامه ديوان عدالت اداري اعلام كرد.

محورهاي پيش نويس پيشنهادي سه كشور اروپايي
پيش نويس پيشنهادي اروپا چنانكه خبرگزاري فرانسه منتشر كرده است از چند بخش تهيه شده است.
جامعه بين المللي: جامعه جهاني از حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي براساس بند ،۴ NPT حمايت مي كند، از ساخت رآكتور آب سبك در ايران حمايت مي كند و از خروج پرونده ايران از شوراي امنيت حمايت مي شود.
خواسته ها از ايران: ايران بايد براي حل مسائل باقيمانده با آژانس همكاري كامل كند، بايد تمام فعاليتهاي مرتبط با غني سازي را به تعليق درآورد و اجراي پروتكل الحاقي را از سر بگيرد.
مشوقها به ايران: ايران مي تواند در يك مركز در خاك روسيه به غني سازي اورانيوم بپردازد، ايران با تأسيس يك بانك سوخت مي تواند براي ۵ سال سوخت ذخيره كند، از مذاكرات منطقه اي در مورد امنيت منطقه اي و تماميت ارضي و حق حاكميت سياسي ايران حمايت مي شود، از طرح خاورميانه عاري از سلاحهاي كشتار جمعي حمايت مي شود،  از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني و افزايش مناسبات اقتصادي با اروپا حمايت مي شود، محدوديتهاي صادرات هواپيماهاي غيرنظامي به ايران رفع مي شود و همكاري استراتژيك ايران و اروپا در توسعه زيرساختهاي بخش انرژي آغاز مي شود.
اقدامات عليه ايران در صورت عدم پذيرش اين پيشنهاد: طرح پرونده ايران در چارچوب ماده ۴۱ فصل هفت منشور سازمان ملل، تحريم صادرات كالاهاي مرتبط با برنامه هسته اي و موشكي ايران، دارايي افراد و سازمانهاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران مسدود مي شود،  افراد مرتبط با اين برنامه ممنوع السفر مي شوند، همكاري فني ايران و آژانس قطع مي شود، تحصيل ايرانيان در رشته هاي مرتبط با فناوري هسته اي و نظامي ممنوع مي شود. قراردادهاي سياسي و اقتصادي دوجانبه با ايران كاهش مي يابد، مقامات عاليرتبه ايراني ممنوع  السفر مي شوند، دارايي هاي حكومتي ايران مسدود مي شود، ايران تحريم تسليحاتي مي شود، حمايت از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني پايان مي يابد، سرمايه گذاري خارجي در ايران محدود مي شود و بيمه صدور كالا از ايران لغو مي شود.

آغاز تدوين سياستهاي كلي نظام در مبارزه با مواد مخدر
ايرنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از آغاز تدوين سياستهاي كلي مبارزه با مواد مخدر در اين مجمع خبر داد.محسن رضايي روز گذشته پس از جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در جلسه روز شنبه مجمع، بنا شد به دستور مقام معظم رهبري، قانونگذاري مبارزه با مواد مخدر به مجلس شوراي اسلامي واگذار شود و مجمع نيز امر سياستگزاري را برعهده داشته باشد.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مطالعات انجام شده در دو سال گذشته بر روي موضوع مبارزه با مواد مخدر در كميسيون اجتماعي مجمع، يادآور شد: مجموعه كاملي از سياستهاي مبارزه با مواد مخدر در عرصه هاي مختلف تهيه و تدوين شده است. رضايي ادامه داد: در اين جلسه كه نمايندگان دستگاه هاي دولتي و اجرايي مربوط از جمله قوه قضاييه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان بهزيستي و كميسيون هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند، كليات اين سياستها تدوين شد و در جلسات آينده جزئيات اين سياستهاي كلي بررسي مي شود.

احمدي نژاد به زودي عازم مازندران مي شود
فارس: رئيس مجمع نمايندگان مازندران با اشاره به جلسات مسئولان اجرايي با مجمع نمايندگان و ديگر مسئولان اين استان از سفر قريب الوقوع احمدي نژاد به اين استان خبر داد.
عزت الله يوسفيان با بيان اين كه در سفر رئيس جمهور به مازندران در خصوص دكل هاي نفتي درياي خزر براي بهره برداري و احداث دانشكده دامپزشكي در آمل تصميم گيري خواهد شد، خاطرنشان كرد: همچنين دستور وزير نفت براي تسريع در گاز رساني به كل شهرها و روستاهاي مازندران تا پايان سال ،۸۵ دستور وزير نيرو براي تسريع در مطالعات سد منگل و اتمام حداقل ۷۰۰ تخت بيمارستاني نيمه تمام، از جمله دستاوردهاي سفر هيأت دولت به استان مازندران خواهد بود.

نمايندگان دموكرات سنا از بوش درخواست كردند:
گزارش اطلاعاتي از اوضاع ايران
گروه سياسي: نمايندگان دموكرات و رئيس اكثريت سنا طي درخواستي رسمي از رئيس جمهور آمريكا خواستند گزارش اطلاعاتي به روزي از ايران تهيه و به نمايندگان ارائه كند تا اطلاعات غلطي كه به اشتباهات زياد در عراق منتهي شد، تكرار نشود. هري ريد سناتور نوادا در اين نامه تأكيد كرده كه نداشتن اطلاعات در مورد عراق به ويژه در خصوص وجود سلاح هاي كشتار جمعي باعث شد هزينه هاي زيادي به آمريكا تحميل شود، از اين رو اطلاعات دقيق و كافي درباره آخرين وضعيت ايران و عملكرد اين كشور به سنا ارائه شود تا بتوان درصد خطر و راه هاي پيش رو را بررسي كرد و تصميم لازم را گرفت.به گزارش رويترز، هيچ مقام رسمي آمريكايي هنوز به اين درخواست پاسخ يا واكنشي نشان نداده است. هايدن، كانديداي رياست سازمان سيا نيز گفت كه منصفانه نيست اگر بخواهيم اطلاعات فعلي در مورد ايران را با اطلاعاتي كه در مورد عراق داشتيم، مقايسه كنيم اما هنوز درباره ايران دشواري هاي زيادي در پيش است.

يادداشت
سردرگمي قدرتهاي بزرگ
عبيد مصطفي، سايت خبري الجزيره
پيشنهاد اخير اروپا به ايران براي اين كه تهران غني سازي را كنار بگذارد، ضربه سهمگين ديگري به دولت بوش است. رويه دولت بوش ضربه زدن به دولت ايران بوده اما وقتي نامه رئيس جمهوري ايران به كاخ سفيد مي رسد و يا اروپا پيشنهاد مشوق به ايران مي دهد، هر دو به اين معناست كه كاخ سفيد از گزينه تغيير رژيم دور شده و بايد به راههاي ديگر فكر كند. آمريكا هرچه بيشتر به هدف خود تاكيد مي كند و هرچه در شوراي امنيت سازمان ملل فشار را بالاتر مي برد، چند پارگي نظام بين المللي را بيشتر مي كند. برژينسكي نيز به كاخ سفيد گفته بود كه با اسم گذاشتن و تهديدكردن نمي توان هيچ كشوري را به مسير درست هدايت كرد.
پوتين نيز در كرملين فهميد كه آمريكا به دنبال چيست و از همين رو گفت: «رفيق گرگ فقط مي داند كه بايد بخورد و از اين رو بدون گوش كردن به دنبال كار خود است و به هيچ كس هم گوش نمي دهد. استفاده از زور همواره نتيجه معكوس داشته و حتي برخي مواقع از خطر اصلي، مصيبت بيشتري به بار آورده است.»
بوش آنقدر در اين قضيه راه اشتباه رفته كه تمام قدرتهاي اصلي را از خود دور كرده است و بي جهت نيست كه حتي افراد شاخص سياست آمريكا او را بدترين رئيس جمهور آمريكا مي دانند.

محاكمه يك تبعه سنگاپور به اتهام
صادرات غيرقانوني به ايران
فارس : مقامات آمريكايي اعلام كردند دادگاهي در نيويورك يك تبعه سنگاپور را به خاطر صادرات غيرقانوني لوازم يدكي هواپيماهاي نظامي و غيرنظامي به ايران محاكمه كرد. به گزارش خبرگزاري رويتر، دفتر دادستان آمريكا در بروكلين اعلام كرد، هيات منصفه يك دادگاه فدرال در اين منطقه با اعلام اينكه ارنست كو چونگ تيك از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ از طريق مالزي، ۶/۲ ميليون دلار لوازم يدكي هواپيما به ايران فروخته، وي را به توطئه، صادرات غيرقانوني و پول شويي متهم و محاكمه كرد.

انتشار خبر كذب درباره وضعيت يهوديان در ايران
گروه سياسي:به دنبال انتشار اخبار و گزارش هاي كذبي از روزنامه كانادايي «نشنال پست» مبني بر اين كه تهران غيرمسلمان ها را به پوشيدن نشان هاي رنگي در مكان هاي عمومي وادار خواهد كرد، موريس معتمد نماينده كليميان در مجلس از نمايندگان اقليت هاي ديني در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه (A.F.P) با رد اين گزارش تأكيد كرد: اين خبر دروغ است و افرادي كه آن را جعل كرده اند، قصد دارند از آن دستاورد سياسي حاصل كنند.

ضرورت پيگيري حقوقي اعتراف «جعجع»
فارس: مسئول پيگيري سرنوشت ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني در لبنان در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: اعتراف رسمي سمير جعجع فرمانده اسبق نيروهاي فالانژيست لبنان به قتل  ۴ديپلمات بايد از سوي مقام هاي ايراني پيگيري حقوقي شود.
سيداحمد آوايي با اشاره به اين كه سمير جعجع براي اولين بار به طور رسمي به قتل ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني به دست فالانژيست هاي وابسته به رژيم صهيونيستي اعتراف كرده است، تصريح كرد: اگر چه احتمال شهادت اين ۴ نفر اندك است، اما همين اعتراف، بايد به سرعت از سوي دستگاه سياست خارجي و كميته پيگيري سرنوشت ۴ديپلمات در دولت، پيگيري حقوقي شود.
وي افزود: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جلسه يكشنبه پيگيري لازم را از كانال كميته پيگيري سرنوشت ۴ ديپلمات در دولت انجام خواهد داد.

تشكيل كميته حقيقت ياب بررسي
فوت تبعه ايراني در فرانسه
ايرنا: سخنگوي وزارت خارجه فرانسه روز شنبه اعلام كرد: در خصوص فوت مراد آمون تبعه ايراني ، هم اكنون مشغول تحقيق براي بررسي موارد خاص هستيم و در اين زمينه با مقامات ايراني در پاريس در تماس هستيم.پليس فرانسه گفته است «مراد آمون» يك سال و نيم پيش به صورت غيرقانوني وارد فرانسه شد و به اتهام جرايم مختلف دستگير و در زندان شهر لونگوينس واقع در شمال غربي فرانسه حبس شد.
اين تبعه ايراني ۱۲آوريل (۲۳ فروردين) گذشته در اين زندان دچار مرگ مشكوك شده كه ابعاد حقوقي آن دردست بررسي است.
«ژان بابتيست ماتئي» سخنگوي وزارت خارجه فرانسه درگفت وگو با خبرنگاران افزود: با توجه به اطلاعاتي كه از سوي اداره زندان هاي فرانسه به وزارت خارجه اين كشور رسيده است ، مقامات ايراني در پاريس از درگذشت اين فرد مطلع شده اند.
اين درحالي است كه يك مقام مسئول در سفارت جمهوري اسلامي ايران در پاريس روز جمعه نسبت به عدم ارائه پاسخ مستدل مقامات فرانسه به درخواست هاي ايران در ارتباط با مرگ مشكوك مراد آمون، تبعه ايراني انتقاد كرد.
اين مقام ايراني گفت: در اين درخواست ها نظر مقامات فرانسه را نسبت به دفن مراد آمون در اين شهر كه بدون اطلاع نمايندگي ايران و خانواده متوفي صورت گرفته، جويا شده ايم كه آن را بدون پاسخ گذاشته اند.
هم اكنون يك كميته حقيقت ياب در سفارت جمهوري اسلامي در فرانسه پيگير اين پرونده است.اين كميته در تلاش است تا ابعاد حقوقي و سياسي اين پرونده را مشخص كند كه چرا فرانسه طبق كنوانسيون وين عمل نكرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |