يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۰ - May 21, 2006
آغاز به كار ۲۲ هزار پليس نوجوان محيط زيست
عكس : عليرضا بني علي
003873.jpg
003921.jpg
گروه شهري: براي نخستين بار ۲۲ هزار پليس كودك و نوجوان حمايت و حفاظت از محيط زيست شهري را عهده دار خواهند شد.
ديروز با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و سردار مرتضي طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، طي مراسمي نمادين در بوستان گفتگو فعاليت پليس محيط زيست از رده سني كودك و نوجوان و در چهار يگان پليس انرژي، پليس فضاي سبز، پليس هواي پاك و پليس بازيافت آغاز شد.
بنا بر اين گزارش از منشور پليس محيط زيست شهري توسط دكتر قاليباف شهردار تهران پرده برداري شد.
براساس اين منشور، آرمان دستيابي پليس محيط زيست شهري كودك و نوجوان دستيابي به توسعه پايدار شهر تهران، توجه جدي به فرآيندهاي مهمي چون مديريت مصرف منابع، تلاش براي مشاركت عمومي در كاهش مواد زايد و بازيافت آن، افزايش سرانه فضاي سبز و ارتقاي سطح فرهنگ و آگاهي عمومي شهروندان از نيازهاي جدي زيست محيطي شهر به شمار مي رود.
همشهري به نقل از دكتر قاليباف شهردار تهران مي نويسد: پليس محيط زيست شهري با رويكرد كاملاً آموزشي الگوي عملي براي دستيابي به تصويري مناسب از شهري پاك و سالم خواهد بود. شهردار تهران در مراسم افتتاحيه روز گذشته پليس محيط زيست شهري ويژه كودكان و نوجوانان ضمن بازديد از يگانهاي نمونه پليس محيط زيست شهري، به ۴ فرمانده نمونه يگان انرژي (حميدرضا حميديان)، يگان پليس فضاي سبز (سهيل پاركي)، يگان پليس هواي پاك (سپهر شعفي) و يگان پليس بازيافت (خشايار ابراهيمي) سردوشي اعطا كرد.
قاليباف سپس با حضور در جمع خبرنگاران از كودكان و نوجوانان به عنوان اميدهاي آينده كشور در همه عرصه ها نام برد و گفت: راه اندازي پليس محيط زيست شهري در رده سني كودك و نوجوان همانا بيانگر رويكرد جدي مديريت شهري به حفظ محيط زيست و استفاده از انگيزه هاي پاك و ذهن خلاق و مشتاق كودكان در اين عرصه است. قاليباف اظهار داشت: باور ما بر اين است كه استفاده از مشاركت كودكان و نوجوانان در حفظ محيط زيست تحقق دو هدف مهم خواهد بود، نخست آموزش و انتقال مفاهيم عميق محيط زيستي در ابعاد مختلف در كمترين زمان ممكن به نسل آينده ساز جامعه و دوم با توجه به تأثيرپذيري والدين از فرزندان انتقال پيامهاي زيست محيطي از طريق كودكان به نهاد خانواده ،مدرسه و اجتماع.
قاليباف به همين دليل بر لزوم فرهنگ سازي و نهادينه سازي مفاهيم زيست محيطي به كودكان و نوجوانان ، در زمينه هاي نظافت عمومي، حفظ و توسعه فضاي سبز، تفكيك زباله از مبدأ و... تأكيد كرد.
سوگندنامه نيروهاي پليس محيط زيست شهري
ما نيروهاي پليس محيط زيست شهري سوگند ياد مي كنيم كه:
۱- در اداي وظيفه ديني و ملي تمامي تلاش خود را در اجراي اصل ۵۰ قانون اساسي به كار بنديم.
۲- در راستاي برقراري اهداف توسعه پايدار، تمامي قواي خود را صرف حفاظت از محيط زيست شهرمان كنيم.
۳- تمامي آموزش هاي زيست محيطي لازم را فراگرفته و آموخته هاي خويش را به ديگران بياموزيم.
۴- در مقابل موانع پيش رو با اتكا و تلاشي مردمي و صبر و بردباري تمامي موانع را از سر راه برداشته و استوارتر از پيش قدم برداريم.
۵- در ارشاد آلوده سازان و مخربين محيط زيست مؤدب و موقر بوده و در رفتار خود هيچگاه ارزش گذشت، تواضع و فروتني را فراموش نكنيم.
۶- به خاطر بسپاريم زمين و تمامي مواهب الهي موجود در آن امانتي است در دستان ما كه مي بايست آن را به نسل هاي بعد بسپاريم.
۷- در تلاش گروهي، تمامي شهروندان و مديران شهر را به سوي مديريت پايدار زيست محيطي رهنمود سازيم.

كارت اعتباري مترو براي كهنسالان و جانبازان
گروه شهري: شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) به زودي براي سالمندان داراي كارت منزلت و جانبازان و معلولان كارت بليت اعتباري مترو صادر مي كند.
مهندس جعفر ربيعي در گفت و گو با همشهري گفت: «در حال حاضر دارندگان كارت منزلت براي استفاده از مترو به متصدي كنترل ورودي ها مراجعه كرده و با نشان دادن كارت منزلت خود بدون ارائه بليت سوار قطار مي شوند.»
معاون بهره برداري مترو با بيان اين كه ارائه كارت منزلت در هربار سوار شدن به قطار مترو در شأن سالمندان نيست و گه گاه مشكلاتي براي آنها به وجود آورده است، اضافه كرد: شركت راه آهن شهري تهران و حومه قصد دارد بليت هاياعتباري۶ ماهه عكس دار براي دارندگان كارت هاي منزلت صادر كند.
به گفته وي به زودي معلولان و جانبازان بالاي ۲۵ درصد هم از تخفيف ۵۰ درصدي در هزينه تردد با مترو برخوردار مي شوند. ربيعي افزود: به زودي معلولان با مراجعه به ايستگاههاي مترو، پر كردن فرم و ارائه تأييد بهزيستي و جانبازان بالاي ۲۵ درصد هم با ارائه كارت جانبازي كارت اعتباري عكس دار با تخفيف ۵۰ درصد تحويل مي گيرند.

اعطاي تسهيلات افزون تر براي نوسازي
بافت هاي فرسوده جنوب شهر
گروه شهري: تسريع در نوسازي بافت هاي فرسوده نه با تصدي گري دولت و شهرداري، بلكه با دادن تسهيلات مناسب به مردم و برداشتن مقررات دست و پاگير و اقتصادي  شدن ساخت و ساز در اين مناطق امكان پذير است.
مهندس مسعود زريبافان - عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت  وگو با همشهري مي افزايد: اين كه فكر كنيم اگر دولت يا شهرداري متولي نوسازي بافت هاي فرسوده شوند، اين بافت ها زودتر نوسازي مي شود سخت در اشتباهيم و نوسازي ها به سرنوشتي مشابه طرح نواب دچار مي شوند؛ به گونه اي كه ساخت و تكميل تعدادي واحد مسكوني با وجود مشكلات فراوان ۱۰ تا ۱۵ سال طول مي كشد و باري از دوش شهر برنمي دارد. وي مي گويد: در حال  حاضر ،حدود ۹۵ درصد بناها متعلق به مردم و تنها ۵ درصد شامل تاسيسات زيربنايي و ساختمان هاي دولتي است، بنابراين رويكرد و سياستگذاري در اين زمينه بايد به سمت فراگير شدن نوسازي بافت هاي فرسوده و مشاركت گسترده مردم سوق داده شود.
عضو كميسيون شهرسازي و فني و معماري شوراي شهر معتقد است، از آنجا كه روند نوسازي بافت هاي فرسوده متناسب با ميزان افزايش تدريجي اين بافت ها و فرسودگي بناها نيست، شرايط بايد به گونه اي فراهم شود كه مردم خودشان به فكر بيفتند و بتوانند خانه هايشان را نوسازي كنند.
با اين كه شوراي شهر طي ۳ سال اخير با تصويب برخي طرح ها و لوايح، مشوق هايي براي احياي بافت هاي فرسوده و رونق ساخت و ساز در اين مناطق در نظر گرفت ولي تحول چشمگيري در اين زمينه ايجاد نشد. زريبافان علت اين امر را عدم اطلاع رساني كافي درباره مصوبات شوراي شهر و عدم آگاهي و توجيه  نبودن مردم نسبت به جزئيات مربوط به تسهيلات تشويقي و ميزان بخشودگي عوارض مي داند و مي افزايد: در مواردي قوانين و مقررات آنقدر دست و پاگير است كه حتي اگر مردم بخواهند از اين تخفيف ها و يا تسهيلات استفاده  كنند بايد  چندين  برابر وقت و هزينه صرف كنند، اين است كه قيد نوسازي را مي زنند.
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر مي گويد: نوسازي بافت هاي فرسوده ازعهده شهرداري يا سازمان هاي دولتي خارج است و براي اين كار بايد شرايطي فراهم شود كه مردم خودشان نوسازي را انجام دهند.
وي رويكرد اصلي شوراي شهر و مديريت شهري در نوسازي بافت هاي فرسوده را فراهم  ساختن شرايط و اقتصادي  شدن ساخت و ساز مي داند و مي گويد اعطاي يك طبقه تشويقي و بخشودگي عوارض، همچنين كاهش ۹۰ درصدي عوارض متناسب با تعداد پلاك هاي تجميع شده و تجديد نظر در رابطه با پاركينگ واحدهاي واقع در اينگونه بافت ها در همين مورد است.
با اين حال، هنوز هم در رابطه با نوسازي بافت هاي فرسوده مشكلاتي وجود دارد؛ از جمله اين كه به گفته زريبافان، وجود تفاوت ارزش افزوده بين مناطق شمال و جنوب، قايل  شدن تسهيلات يكسان براي اين مناطق باعث شده تا سرمايه گذار به ساخت و ساز در مناطق شمال كه ارزش افزوده بيشتري دارد روي آورد ؛در حالي كه درصد تخفيف و بخشودگي عوارض و اعطاي تسهيلات تشويقي بايد براي مناطق جنوبي كه بافت هاي فرسوده بيشتري دارد و بناها فرسوده تر است، افزايش يابد.
عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر در عين  حال اعطاي وام هاي نوسازي با بهره كمتر و بلندمدت تر از سوي دولت را ازجمله راهكارهاي پيشنهادي مي داند كه مي تواند در تشويق مردم و تسريع نوسازي بافت هاي فرسوده مؤثر باشد.

مقابله با بحران
003924.jpg
ايرنا: رئيس سازمان  پيشگيري  و مديريت  بحران  شهر تهران  اعلام  كرد: توان  عملياتي مديريت  شهري  در مقابله  با حوادث  و بحران  افزايش  خواهد يافت .
مازيار حسيني  در مراسم  افتتاح  نخستين  دوره  آموزش  جست  و جو، نجات  و پاكسازي  معابر تهران  گفت :ارتقاي توان  عملياتي  رويارويي  با حادثه  در سطح  نواحي  شهر تهران  يكي  از راهكارهاي  اساسي  تقويت  ساختار مديريت  بحران  است . وي  اظهار داشت : با تقويت  و تجهيز نواحي  تهران ، نيروهاي  عملياتي  و اجرايي  شهر در نخستين  لايه هاي  عملياتي  تشكيلات  ستاد مديريت  بحران  شهر تهران  به  صورت  آكادميك  با معاني  تئوري  و عملي  شرح  وظايف  خود در كنترل  حوادث  كوچك  و بزرگ  آشنا مي شوند.

انسداد خيابان باغ سپهسالار
003927.jpg
فارس:مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران گفت: ظرف چند روز آينده خيابان صف (باغ سپهسالار) بر روي خودروها بسته خواهد شد.
حجت الله ملاصالحي افزود: اين طرح با هدف ارتقاي سطح آسايش و ايمني حركت پياده شهروندان، ترويج فرهنگ پياده روي  و عدم استفاده از وسايل شخصي در برخي از خيابان هاي شهر تهران اجرا مي شود.
وي ادامه داد: در صورت استقبال شهروندان از اين طرح و رعايت عدم استفاده از خودروي شخصي اين طرح به صورت دائمي  در تهران اجرا خواهد شد. وي گفت: مواردي چون توسعه عرصه عمومي  شهر تهران، افزايش ضريب سلامت، آرامش و ايمني شهروندان، جزو مزاياي اين طرح به شمار مي آيد.

تابلو سنجش آلودگي هوا
003930.jpg
ايرنا: مديرعامل  شركت  كنترل  ترافيك  شهرداري  تهران  از نصب  و راه اندازي  ۱۰ تابلو جديد اطلاع  رساني  سنجش  آلودگي  هوا در سطح  شهر تهران  خبر داد.
يوسف  رشيدي  افزود: با نصب  و راه اندازي  تابلوهاي  جديد سنجش  آلودگي  هوا در سطح  شهر، آمار تعداد اين  تابلوها به  ۲۰ تابلو افزايش   يافت . وي  با بيان  اين كه  تعدادي  تابلو طي  هشت  ماه  گذشته  تاكنون  در سطح  شهر نصب  و راه اندازي  شده ، اظهار داشت : با افزايش  اين  تعداد تابلو جديد، اجراي طرح  نصب  و راه اندازي  تابلوهاي  اطلاع رسان  سنجش  آلودگي  هوا از سوي  شركت  كنترل ترافيك  در سطح  شهر به  اتمام  رسيد.
وي  هدف  از راه اندازي  تابلوهاي  اطلاع  رسان  را آگاهي  از آخرين  وضعيت  آلودگي هوا شهر تهران  عنوان  كرد.

انتصاب مدير عامل جديد سازمان بازنشستگي شهرداري
سما: با حكم معاون اداري مالي شهرداري تهران مهندس ناصر آخوندي به عنوان مدير عامل سازمان بازنشستگي شهرداري منصوب شد.
در مراسم معرفي مدير عامل جديد سازمان بازنشستگي معاون مالي اداري شهرداري تهران گفت: در راستاي سياستها و برنامه ريزي هاي شهرداري تهران، سازمان بازنشستگي بايد با سرمايه گذاري هاي اساسي و سود آور به يك بنگاه اقتصادي تبديل شود تا بتواند زمينه ها و بستر رفاهي مطلوب تري را براي بازنشستگان و موظفين فراهم كند.

اعتراض انجمن حمايت از حيوانات
به كشتن خرس پناهجو در دامغان
گروه شهري: در پي كشته شدن يك قلاده خرس قهوه اي در دامغان توسط نيروي انتظامي، انجمن حمايت از حيوانات به كوتاهي سازمان حفاظت محيط زيست، در نجات جان اين گونه كمياب جانوري اعتراض كرد.
اين خرس روز پنج شنبه گذشته و در حالي كه حدود ۱۰ كيلومتر از شهر خارج شده بود و در حال فرار به سمت طبيعت بود با حضور نيروهاي محيط زيست و با شليك نيروي انتظامي كشته شد.
انجمن حمايت از حيوانات با اعتراض به سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرده است: همانطور كه عليه متهمان به كشتار خرس قهوه اي در تبريز شكايت كرده، حق خود مي داند تا عليه ناقضان حقوق زيست محيطي مجدداً به دادگاه شكايت كند.
در بيانيه اين انجمن با اشاره به اين كه سازمان محيط زيست را نمي توان تنها با صداقت و بدون دانش و درايت اداره كرد مي افزايد: سازماني كه براي حفاظت از محيط زيست و حيوانات آن طراحي شده ... همواره در شرايطي كه حيواني به كمك نياز دارد يا بي خبر مانده و يا دير مي رسد و يا اگر هم به موقع برسد نمي داند كه چه بايد بكند.

نگاه
003915.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |