شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۵ - May 27, 2006
حضرت رسول اكرم صلي ا... عليه و آله و سلم
آن زمان كه به هم رسيديد سلام كنيد و دست بدهيد و وقتي خواستيد از هم جدا شويد براي همديگر طلب آمرزش نماييد.
بحارالانوار ج ۷۳ ص ۴
امروز با حافظ
در كوي او گدايي بر خسروي گزيدن
داني كه چيست دولت؟ ديدار يار ديدن
از دوستان جاني مشكل توان بريدن
از جان طمع بريدن آسان بود وليكن
همزمان با تجليل ويژه از شهيد جهان آرا
برگزيدگان شعر «ايران ما» معرفي شدند
005115.jpg
گروه ادب و هنر: دومين جشنواره سراسري شعر «ايران ما» با تقدير از زنده ياد سلمان هراتي، عباس باقري، محمدرضا عبدالملكيان و محمدعلي بهمني به عنوان شاعران برگزيده و همچنين تجليل ويژه از شهيد محمد جهان آرا (فرمانده شهيد سپاه خرمشهر) به عنوان قهرمان ملي به كار خود پايان داد.
در ابتداي مراسم اهداي جوايز ومعرفي برگزيدگان، پيام سيدمحمد خاتمي قرائت شد كه در بخشي از اين پيام آمده است: پاسداري از فرهنگ و ادب اين سرزمين، خدمت بزرگي است كه از عهده فرهنگ دوستان فرهنگ پرور و متعهدان آگاه بر مي آيد و سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران كه اميد است در دوران جديد تجربه خود در عرصه فرهنگ و هنر اين مرز و بوم درخششي بيش از گذشته داشته باشد، باني خير جشنواره شعر ايران ما شده و انديشمندان هنرشناس را متصدي انجام اين كار سترگ كرده است.به گزارش مهر دكتر ميرجلال الدين كزازي دبير جشنواره نيز با تاكيد بر اينكه نام و آوازه ايران، فرهنگ ايراني را تا دورترين نقاط جهان برده است، گفت: گرد آمده ايم تا ياد مرداني توانا را بزرگ بداريم كه براي ايران جان شيرين خود را دليرانه افشانده اند تا اين سرزمين باشكوه و درخشان، همچنان بماند و بپايد.
كزازي تصريح كرد: ما ايرانيان تندبادها و تازشهاي بسياري را در طول تاريخ از سر گذرانده ايم و امروز توانسته ايم در پهنه تاريخ با همه شيب و فرازها بپائيم. در ادامه مراسم از شخصيت ادبي استاد سيد محمد حسين شهريار نيز تجليل شد كه هديه اي به رسم يادبود به موزه استاد شهريار اختصاص يافت. همچنين در بخش شعر كلاسيك، ۹ نفر حائز رتبه هاي برتر و در بخش شعر نو، پنج تن برگزيده شدند كه عبارتند از: كورش كياني قلعه سردي از شاهين شهر، امينه دريانورد از بندر عباس، سيد ابوالفضل صمدي از خمين، غلامرضا سليماني از تهران، مهدي فرجي از كاشان، امير اكبرزاده از قم، سودابه مهيجي از تهران، علي حاجتيان فومني از تهران و سارا جلوداريان از كاشان.
شعر نو: سميرا نوروزي از تهران، شراره كامراني از تهران، طيبه نيكو از شيراز، مريم بغلاني از نجف آباد و محبوبه سعيدي راد (شايسته) از تهران.

مقابله سينما و تلويزيون
وزير ارشاد: شهرستاني ها تماشاي تلويزيون را ترجيح مي دهند
سينماهاي بسياري از شهرستان ها در حال تعطيلي است كه چرايي اين تعطيلي جاي مطالعه دارد. در آن مناطق شايد بتوان گفت تلويزيون به جنگ سينما آمده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب كه مردم در شهرستان ها جاذبه اي فوق سينما را در تلويزيون يافته اند، بيان داشت: مردم ترجيح مي دهند در خانه خود بنشينند و زحمت رفتن به بيرون و پول خرج كردن را به خود ندهند. صفار هرندي در پاسخ به اين سئوال كه كار ساخت و ساز سينما در كشور طبق برنامه سوم و چهارم توسعه به كجا انجاميد، ادامه داد: پيشنهاد ساخت سينماهاي كوچك، اما پر تعداد در شهرستان ها از مدت ها قبل در برنامه بوده است، در برنامه سوم مطرح شده است و در برنامه چهارم توسعه هنوز ادامه دارد. وي با بيان اين مطلب كه اگر اين پرديس هاي سينمايي تاسيس و در حاشيه آنها مجتمع هاي خريد، كتابخانه، كافه تريا و شهربازي ايجاد گردد، مي تواند محل رجوعي براي تفريح مردم باشد، گفت: يك سوي قضيه همان جنگ ميان تلويزيون و سينما است و سوي ديگر آن هم اين است كه آن نوع سينماسازي قديم ديگر نمي تواند جواب گوي نيازها و خواسته مردم باشد. به تبع آن روح تنوع طلب آنها اين را پس مي زند.

سيد محمد خاتمي روي صندلي داغ مي نشيند
كارگردان هنري «صندلي داغ» ، درباره نقش تعيين كننده اعضاي اتاق فكر در انتخاب مهمانان اين برنامه، گفت: بخشي از اين افراد با گفت وگوهاي صورت گرفته در اتاق فكر انتخاب و به شبكه معرفي مي شوند.
حميد آخوندي درباره حضور محمد خاتمي،  رئيس جمهور سابق ايران، گفت: او به طور ضمني با حضور در برنامه موافقت كرده است و پيگيري هاي ما نيز همچنان ادامه دارد، ولي هنوز تاريخ دقيقي براي شركت وي در «صندلي داغ» مشخص نشده است.
متخصصاني اعم از روانشناس، جامعه شناس و كارشناس فرهنگي در اتاق فكر حضور دارند كه كتاب هاي تخصصي ارسالي براي اظهارنظر به آنها داده مي شود.

طولاني ترين پانتوميم جهان به دليجان رسيد
ايرنا : طولاني ترين  نمايش  پانتوميم  جهان  پس  از ۹ روز پي  در پي  در مسير تهران به  اصفهان  همچنان  در حال  اجرا است .
كارگردان  نمايش  گفت : اجراي  طولاني ترين  پانتوميم  جهان  هديه  ما به  ملت  ايران  است  درسالي  كه  با نام  پيامبر اعظم  (ص ) نامگذاري  شده  است . بهرام  ريحاني  يكي  از اهداف  اجراي  اين  نمايش  را ارايه  آن به  عنوان يك  رويداد بزرگ  جهاني  در سال  پيامبر (ص ) و در حوزه  تئاتر كشور دانست .
بازيگران  و تيم  اجرايي  اين  نمايش  روز گذشته  در ميان  استقبال  فرماندار، مدير ميراث  فرهنگي  و مردم  شهر دليجان  وارد اين  شهر شدند.وي  گفت : طبق  برنامه ريزي  به  عمل  آمده  گروه  اجرايي  نمايش  ساعت  ۱۷ روز دهم  خردادماه  به  سي  و سه  پل  اصفهان  پايتخت  فرهنگي  جهان  اسلام  خواهد رسيد.
طولاني ترين  نمايش  پانتوميم  جهان  از ۲۸ ارديبهشت  ماه  با حركاتي  نمادين از ساختمان  مركزي  ميراث  فرهنگي  تهران  آغاز شده  است  و تا زمان  حاضر بيش  از۲۵۰ كيلومتر از مسير ۴۸۰ كيلومتري  تهران  به  اصفهان  را با اجراي  نمايش  طي كرده  است . ريحاني  با بيان  اينكه  در طول  سال هاي  گذشته  هيچ  اتفاق  مهمي  درحوزه تئاتر كشور كه  گستره  جهاني  داشته  باشد رخ  نداده  است ، گفت: آنچه  كه  گروه  را به  ادامه  مسير دلگرم  مي كند تشويق هاي  مردم در طول  مسير حركت  تهران  به  اصفهان  است .

برگي از تاريخ
درگذشت استاد نيشابوري
عبدالجواد اديب نيشابوري معروف به اديب اول در حدود سال ۱۲۴۲ ش (۱۲۸۱ ق) در يكي از روستاهاي اطراف نيشابور به دنيا آمد. وي در چهارسالگي بر اثر بيماري آبله نابينا گرديدو پس از مداواي بسيار، ا ندكي از بينايي چشم چپ را به دست آورد. اديب داراي حافظه  اي قوي بود و در اندك زماني خواندن و نوشتن فارسي و عربي را آموخت. او در ۱۶ سالگي عازم مشهد شد و درس خود را ادامه داد. كم كم به تدريس روي آورد و هر سال حوزه درسش رونق مي يافت و شاگردان فاضلي در حلقه درسش پرورش يافتند. با اين كه بر اثر كم بينا بودن، مطالعه برايش بسيار سخت بود ولي او معلومات فراواني را با مطالعه به دست آورد. اديب علاوه بر فنون ادبي، در حكمت الهي و طبيعي، نجوم، حساب، جبر و هندسه و... مهارت داشت و از طب علمي، فقه، اصول، حديث و رجال نيز بهره اي وافي داشت. ديوان اشعار اديب به نام «لئالي مكنون» و نيز رساله اي در جمع بين  عروض فارسي و عربي و شرح معلقات سبعه از جمله آثار اوست. سرانجام اين شاعر وارسته و مربي نمونه پس از چهل و سه سال تدريس، در ششم خرداد ۱۳۰۵ ش برابر با پانزدهم ذيقعده سال ۱۳۴۴ ق در ۶۴ سالگي دار فاني را وداع گفت و در حرم مطهر رضوي (ع) در مشهد مقدس مدفون گرديد.

انتخاب هيأت مديره انجمن نويسندگان كودك و نوجوان
مهر: نهمين مجمع عمومي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، با رأي گيري و معرفي اعضاي جديد هيات مديره و بازرسان به ترتيب براي مدت دو و يك سال برگزار شد.
در اين جلسه كه با حضور دوسوم اعضاي انجمن (بيش از ۱۴۰ نفر) برپا شد، هفت عضو اصلي برگزيده براي هيات مديره به اين شرح اعلام شد: مهدي حجواني، فرهاد حسن زاده، سوسن طاقديس، پيروز قاسمي، جواد جزيني، مناف يحيي پور و فرمهر منجزي. همچنين حسين فتاحي، مصطفي خرامان و محسن هجري نيز به عنوان بازرس اصلي معرفي شدند.

ژاپن شبكه هاي تلويزيوني را كاهش مي دهد
ايسنا: اعضاي هيات نظارت بر راديو و تلويزيون ملي ژاپن، خواهان كاهش تعداد شبكه هاي ماهواره اي و تعدادي از ايستگاه هاي راديويي اين كشور شده اند و اين امر را براي بازسازي مجدد راديو و تلويزيون ملي ژاپن مفيد مي دانند.
شبكه NHK ماه گذشته اخباري را مبني بر بازنگري مجدد در راديو و تلويزيون ژاپن اعلام كرد كه كاهش ۱۰ درصدي كاركنان اين سازمان نيز بخشي از اين بازنگري محسوب مي شد. اين سازمان همچنين طي ماه هاي گذشته به شدت از سوي مجامع عمومي  به خاطر رسوايي مالي برخي از كاركنانش مورد انتقاد واقع شد؛ چرا كه كاركنانش حق اشتراك هاي پرداخته شده توسط مردم را به سازمانشان نداده و به مشتركان قبض جعلي مي دادند. آنها همچنين پول هايي را بابت سفرهاي تجاري از مردم گرفته بودند كه هيچ گاه به وقوع نپيوست.
اين مشاجرات در نهايت موجب شد تا صدها هزار تن از خانواده هاي ژاپني از پرداخت حق اشتراك اجباري براي ديدن برنامه هاي شبكه هاي NHK سر باز زنند. بنا بر گزارش اتحاديه راديو و تلويزيون آسيا و اقيانوسيه (ABU) راديو و تلويزيون ملي ژاپن (NHK ) ممكن است در آينده نزديك به اين طرح سرنوشت ساز كه تعدادي از شبكه هاي خود را كاهش دهد، جامه عمل بپوشاند. گنچي  هاشيماتو، رئيس راديو و تلويزيون ملي ژاپن، نيز با تأييد اين خبر افزود: اگر اعتقاد تهيه كنندگان و توافق عمومي  بر اين است كه از تعداد شبكه هاي NHK كاسته شود، كاري از دست ما برنمي آيد و تنها مي توانيم اين اعتقاد را به سمت رفتاري منطقي سوق دهيم.

كوتاه ازهفت هنر
۱۴ نمايش در خرمشهر: در مدت چهار روز برگزاري نهمين جشنواره منطقه اي تئاتر فتح خرمشهر، ۱۴ نمايش در دو بخش صحنه اي و خياباني روي صحنه مي رود. گروههاي نمايشي از شهرهاي آبادان، خرمشهر، دزفول، اهواز، كرمانشاه، قروه و بوشهر در اين جشنواره منطقه اي شركت كرده و نمايش هاي خود را در تالارهاي فانوس و شهرداري خرمشهر روي صحنه مي برند.
سينماي ايران در شانگهاي: فيلم  ايراني  يك  بوسه  كوچولو ساخته  بهمن  فرمان آرا به  بخش  مسابقه جشنواره  بين المللي  شانگهاي  چين  راه  يافت . اين  اثرايراني  در پي  نمايش  در بازار بين المللي  فيلم  كن  براي  حضور دراين  رويداد بين المللي  (شانگهاي ) انتخاب  شد.
منتقدان ايران و جهان: انجمن  منتقدان  و نويسندگان  سينماي  ايران  به  عضويت  فدراسيون  بين المللي منتقدان  سينما (فيپرشي ) در مي آيد. عضويت  انجمن  منتقدان  و نويسندگان  در پي  رايزني  معاون  امور بين الملل خانه  سينما و دبيركل  فيپرشي  دراين  فدارسيون  فراهم  شد. فيپرشي  بصورت  مستقل  هيات هاي  داوري  به  جشنواره هاي  معتبر بين المللي  اعزام  مي كند.
پروانه ساخت ۳ فيلم: فيلم هاي  محاكمه  به  كارگرداني  ايرج  قادري  و تهيه كنندگي  مرتضي  شايسته ، سبيل  مردونه  به  كارگرداني  جواد اردكاني  و تهيه كنندگي  محسن  علي اكبري ، زن  دوم  به  كارگرداني  احمداميني  و تهيه كنندگي  فرشته  طاهرپور پروانه  ساخت  دريافت  كردند. شوراي  صدور پروانه  همچنين  با تمديد پروانه  ساخت  اقليما به  كارگرداني  محمدمهدي  عسگرپور و تهيه كنندگي  موسسه  آفتاب  نگاران  موافقت  كرد.
تذكره شاعران استان فارس: «پروانه نجاتي» در حال نگارش «تذكره زنان شاعر استان فارس، از آغاز تاكنون» است كه به زندگي  و آثار تمام شاعران زن اين استان مي پردازد. گفته مي شود تاكنون زندگي نامه، عكس  و اشعار حدود ۴۷۰ شاعر زن استان فارس جمع آوري شده است.
005097.jpg
حضور در ۶ جشنواره: فيلم  ايراني  كارگران  مشغول  كارند ساخته  ماني  حقيقي  در شش  جشنواره معتبر بين المللي  به  نمايش  درمي آيد. اين  فيلم  در جشنواره هاي  بين المللي  مسكو، كارلويواري  جمهوري  چك ، ولينگتون  و آكلند نيوزيلند، مونترال  كانادا و توكيو فيلملكس ژاپن  حضور مي يابد. فيلم  كارگران  مشغول  كارند، پيشتر در جشنواره هاي  برلين ، سنگاپور وتريبيكا حضور داشت .
بنياد آتشي: انتشار و تجديد چاپ كتاب هاي منوچهر آتشي كه به خاطر انجام برخي كارهاي مقدماتي تا تأسيس و شروع به كار رسمي بنياد آتشي، به تعويق افتاده بود با پايان كار انحصار وراثت از سر گرفته مي شود. اين بنياد همچنين اعلام كرد براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده، چاپ و نشر آثار او را كه غالباً در زمينه هاي شعر، ترجمه و نقد است، پي گير خواهد بود.
نمايش يك تكه نان: فيلم  معناگراي  يك  تكه  نان  ساخته  كمال  تبريزي  روز جمعه  در تالار آب  شركت  آب  و فاضلاب  قم  اكران  و نقد شد. اين  فيلم  با همكاري  حوزه  هنري  و مركز پژوهش هاي  صدا و سيماي  قم  به  نمايش  گذاشته  شد.
پروانه ساخت ۳ فيلم: فيلم هاي  محاكمه  به  كارگرداني  ايرج  قادري  و تهيه كنندگي  مرتضي  شايسته ، سبيل  مردونه  به  كارگرداني  جواد اردكاني  و تهيه كنندگي  محسن  علي اكبري ، زن  دوم  به  كارگرداني  احمداميني  و تهيه كنندگي  فرشته  طاهرپور پروانه  ساخت  دريافت  كردند. شوراي  صدور پروانه  همچنين  با تمديد پروانه  ساخت  اقليما به  كارگرداني  محمدمهدي  عسگرپور و تهيه كنندگي  موسسه  آفتاب  نگاران  موافقت  كرد.

بهارستان
005106.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اتفاق
شش ماه پيش كه تمام خانه و زندگي اش را فروخت نادر به او گفت يكساله دوبرابر آنها را برايش مي خرد.توي سالن فرودگاه هم قول داد تا دو سه ماه ديگر برگردد و او را با خود ببرد. اما امروز به جاي نادر عكس پاره شده او بود كه همراه زن قد بلندي به او لبخند مي زد.
الهام صادقي

گشتي در دنياي خبرها
ناامني پستچي ها
واشنگتن: ماموران پست در آمريكا با يك مشكل بزرگ مواجه شده اند كه معضل حمله سگ ها به پستچي هاست. به عنوان مثال تنها در يكي از ايالت هاي آمريكا در سال گذشته ۹۴ درصد پستچي ها هدف حمله سگ ها واقع شدند. به همين دليل پستچي ها با امضاي يك طومار خواهان برقراري امنيت خود شده اند.
توقيف ۳۰ هزار فندك در روز
نيويورك: پليس فرودگاههاي آمريكا در هر ماه به طور متوسط ۲/۱ ميليون وسيله از مسافران را قبل از سوار شدن به هواپيما توقيف مي كند. به گفته پليس در ميان اين اموال توقيف شده ۹۰۰ هزار فندك به چشم مي خورد. در واقع به طور متوسط در هر روز ۳۰ هزار فندك مسافران توقيف مي شود و به همين دليل بيشتر پروازها با تاخير مواجه مي شود.
رانندگي بدون دست
ولينگتن: يك مرد ۳۱ ساله در نيوزيلند كه فاقد دو دست بود به جرم رانندگي با سرعت غير مجاز در بزرگراه دستگير شد. با آنكه اين مرد فاقد دست است اما از سالها قبل با استفاده از پاهاي خود رانندگي مي كرد. در طول اين سالها پليس متوجه اين موضوع نشد تا اينكه دو روز قبل هنگامي كه وي با سرعت ۱۲۰ كيلومتر در ساعت رانندگي مي كرد گشت پليس وي را متوقف كرد و ماموران متوجه شدند كه او با يك پا فرمان را كنترل مي كرد و با يك پاي ديگر روي پدال گاز و ترمز فشار مي داد.
سنت برتر از مدرنيته
005094.jpg
توكيو: ورود دلارهاي تقلبي از كره شمالي به ژاپن باعث شده تا كارشناسان ژاپني به زانو درآيند. يك شركت ژاپني براي تشخيص اسكناس هاي واقعي از اسكناس هاي جعلي متوسل به شيوه هاي سنتي شده است. كارشناسان اين شركت اسكناس هاي دلار را روي زمين پهن مي كنند و با ذره بين به بررسي آنها مي پردازند. با توجه به اينكه كيفيت كاغذ، چاپ و جوهر اسكناس هاي جعلي كاملا شبيه اسكناس هاي سالم است به همين دليل تنها با توسل به شيوه هاي سنتي مي توان اين اسكناس ها را تشخيص داد. اين شركت براي بررسي يك اسكناس در برخي مواقع از ۴۰۰ كارشناس بهره مي گيرد.
سگهاي خوش شانس
لندن: مردم كشور انگليس به سگ دوستي مشهور هستند و در بسياري از مواقع ترجيح مي دهند كه خود گرسنه بخوابند اما سگ هايشان بهترين و گرانترين مواد غذايي را مصرف كنند. اخيرا در همين رابطه يك نظرسنجي انجام شده كه نتايج آن نشان مي دهد غذاي حيوانات خانگي ۱۸ درصد از مردم انگليس بسيار بهتر و گرانتر از غذاي آنها مي باشد. همچنين ۲۵ درصد مردم اعلام كرده اند حاضر هستند همان غذايي را كه براي سگ هاي خود خريداري كرده اند ميل كنند. مردم انگليس هر ساله ۳/۲ ميليارد پوند صرف خريد مواد غذايي براي سگ  ها مي كنند به همين دليل ۱۰ درصد اين حيوانات با مشكل اضافه وزن مواجه هستند.

گل و گياه
گل خشخاش
005091.jpg
نام علمي:
Papaver rhoeas
Mother of Pearl
خانواده:
PAPAVERACEAE
گياه يكساله، سريع الرشد و افراشته با ساقه هاي نازك و كركدار و برگهاي لوب دار به رنگ سبز روشن، گلهاي درشت، صورتي روشن يا مايل به خاكستري در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك مرطوب ولي داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل پاييز يا بهار امكان پذير است.سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |