شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۵ - May 27, 2006
كنسولگري ايران در بصره امروز گشايش مي يابد
مذاكرات متكي در بغداد
بغداد  ـ كامبيز توانا: منوچهر متكي وزير خارجه ايران روز گذشته در رأس هياتي راهي عراق شد تا در سفري دو روزه پيام خود را به همتاي عراقي خود برساند.
وزير خارجه در ديدار با همتاي خود اعلام كرد كه به دو دليل اين سفر را انجام داده است؛ نخست، تبريك به ملت و دولت عراق بابت زحمات سياسي كه متحمل شده تا صاحب دولت دائم شوند،دليل دوم پيشبرد همكاري ها در چارچوب يك برنامه كاري تعريف مي شود كه در جريان سفر توافق آن با مسئولان عراقي انجام شد. ايران و عراق بيش از ۲۰ سند همكاري امضا كرده اند كه در حوزه هاي تجارت، بازرگاني، حمل و نقل، تردد زوار و امنيت مرزي و منطقه اي است.
منوچهر متكي به همتاي عراقي خود پيشنهاد داد كه كميسيون همكاري هاي ايران و عراق تشكيل شود و اين كميسيون در زيرمجموعه كميته هاي كاري، روند همكاري ها را افزايش دهد. اين پيشنهاد با موافقت هوشيار زيباري مواجه شد.
منوچهر متكي كه به همراه دو تن از نمايندگان كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و سخنگوي وزارت خارجه راهي اين سفر شده پس از ورود با استقبال هوشيار زيباري در فرودگاه مواجه شد
و با تاكيد بر همكاري هاي امنيتي و منطقه اي از همتاي خود جدا شده و راهي دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق شد و پس از ديدار با عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به وزارت خارجه عراق آمد تا پس از ديداري يك ساعته در كنفرانس مطبوعاتي حاضر شده و پاسخگوي پرسش خبرنگاران باشد. منوچهر متكي ضمن تاكيد بر تحكيم روابط منطقه اي و همكاري بيشتر با عراق از مواضع هسته اي ايران نيز دفاع كرده و اعلام كرد كه غني سازي اورانيوم در ايران يك حق است كه در چارچوب ان پي تي دنبال مي شود و ايران به عنوان عضوي كه طي سال ها عضويت به اين معاهده وفادار مانده، به دنبال احقاق حق خود است و دليلي نمي بيند كه از كشوري اجازه بگيرد. هوشيار زيباري نيز در اين ديدار از حق هسته اي ايران دفاع كرد اما تاكيد كرد كه به مقتضيات منطقه نيز توجه شود و به راه حل ديپلماتيك پرونده هسته اي ايران تاكيد كرد.
در پايان اين ديدار منوچهر متكي اعلام كرد كه دعوت وي از همتاي عراقي براي حضور در ايران ابلاغ شده و با آن موافقت نيز شده است و هوشيار زيباري به زودي به تهران سفر مي كند.
متكي پس از اين ديدار راهي پارلمان عراق شد و پس از آن با نخست وزير عراق نوري المالكي ديدار و گفت وگو كرد و در اين ديدار بر تحكيم روابط دوطرفه تاكيد شد.
متكي پس از ديدار از دفتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با جلال طالباني، رئيس جمهور عراق نيز ديدار كرده و در ضيافت شام وي حاضر شد.
متكي امروز پس از افتتاح كنسولگري ايران در بصره به تهران بازمي گردد.

به دنبال بي نتيجه  ماندن اجلاس لندن
وزراي خارجه گروه ۱+۵ اين هفته در اروپا مذاكره مي كنند
005061.jpg
005064.jpg
گروه سياسي _ ابوالفضل عموئي: مديران سياسي و معاونان وزراي خارجه شش كشور آلمان، انگلستان، فرانسه، روسيه، چين و ايالات متحده آمريكا در نشست چهارشنبه شب خود به توافق نهايي دست نيافتند.
مقامات ديپلماتيك ۱۵ كشور عضو دائم شوراي امنيت و آلمان در نشست ۶ ساعته خود در لندن بسته پيشنهادي خود به ايران را مورد بحث قرار دادند. اين بسته كه قرار است پيش از اجلاس شوراي امنيت سازمان ملل به تهران ارائه شود، مجموعه اي از مشوق ها و تهديدهاست.
در نشست چهارشنبه پيش نويس مجموعه پيشنهادي به ايران كه از سوي سه كشور اروپايي طرف مذاكره ايران ارايه شده بود مورد بررسي قرار گرفت اما توافق قطعي اعضا را به همراه نداشت.
مقامات ديپلماتيك حاضر در جلسه جزئيات مذاكرات را منتشر نكردند، با اين حال در جمع خبرنگاران تاكيد كردند كه مذاكرات و رايزني ها را ادامه خواهند داد.
امير جونز پري نماينده انگلستان در سازمان ملل هم دستيابي به توافق را نزديك دانست. با اين حال، راديو دولتي چين از ادامه اختلاف ها در مذاكرات خبر داد.
برخي ديگر از گزارش هاي رسانه اي از تقسيم بندي شركت كنندگان اين نشست به سه جبهه چين و روسيه، سه كشور اروپايي و آمريكا خبر داده اند.
با پايان نشست لندن ديپلماتهاي
۶ كشور، نتايج مذاكرات را به اطلاع وزراي خارجه كشورهايشان مي رسانند و در روز سه شنبه هفته جاري هم با يكديگر از طريق ويدئو كنفرانس گفت وگو مي كنند.
درصورت حصول توافق در مذاكرات كارشناسي، وزراي خارجه گروه ۱+۵ در پايان هفته جاري در اروپا ديدار خواهند كرد.
گفت وگوي وزراي خارجه ۵ كشور عضو دائم شوراي امنيت و آلمان احتمالا روز پنج شنبه و در پاريس برگزار خواهد شد.
ايوانف امروز در تهران
ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت روسيه امروز به دعوت علي لاريجاني به تهران مي آيد. ايوانف مذاكره درمورد پرونده هسته اي را مهمترين دستور كار خود اعلام كرده است. روز گذشته روزنامه روسي «نزاويستا گازتا» نوشت ايوانف در سفر دوروزه خود به تهران مقامات ايراني را از نتايج اجلاس لندن مطلع خواهد كرد.
پيگيري طرح مسكو براي غني سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه در قالب يك كنسرسيوم بين المللي از ديگر موضوعات مورد بررسي طرفين خواهد بود.
البرادعي نظر لاريجاني را
به رايس منتقل كرد
محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم از روز چهارشنبه عازم ايالات متحده شده است. البرادعي در اين سفر ضمن پيگيري مذاكرات هسته اي ۶ جانبه در مورد كره  شمالي مباحث مربوط به ايران را هم مورد بحث قرار مي  دهد.
البرادعي در ديدار با رايس با اشاره به ديدار هفته گذشته خود با علي لاريجاني در وين گفت: من به نظرات همه طرف ها گوش مي دهم و آنها را به هم انتقال مي دهم. البته از نظر من ديدگاه هاي مقامات ايران با نظرات مقامات آمريكايي تا حدود زيادي متفاوت است.
البرادعي چنانكه خبرگزاري فرانسه گزارش داده،ادعا كرده است: ايران آماده است در چارچوب يك توافق كلي با كشورهاي غربي از برنامه غني سازي اورانيوم در خاك خود براي چند سال صرف نظر كند. آنها با غني سازي اورانيوم براي چند سال در خارج از خاك خود موافقند.

ادامه اختلاف ها در خانه احزاب
گروه سياسي: مجمع  عمومي عادي خانه احزاب ايران روز پنج شنبه گذشته در يكي از سالنهاي هتل بزرگ تهران با حضور ۹۱ حزب و در غياب احزاب جناح اصولگرا برگزار شد و ۷۶ حزب از مجموع ۸۵ حزبي كه آراي خود را دادند انتخابات دوره سوم را تأييد كردند. ۸ حزب رأي مخالف دادند و يك رأي هم ممتنع بود.
به گزارش خبرنگار ما وزارت كشور با آن كه موافقت كرده بود سالن اجتماعات اين وزارتخانه را براي برگزاري مجمع عمومي عادي در اختيار خانه احزاب ايران قرار دهد، روز چهارشنبه به خانه احزاب اعلام كرد كه سالن را در اختيار آن ها قرار نخواهد داد.
احزابي كه صبح روز پنج شنبه بنا به دعوت حسن غفوري فرد براي شركت در مجمع عمومي به وزارت كشور آمده بودند پس از آن كه با درهاي بسته اين وزارتخانه مواجه شدند، اطلاع يافتند كه جلسه در هتل تهران برگزار مي شود. اين موضوع باعث تأخير ۵/۱ ساعته و بروز بي نظمي در شروع جلسه مجمع عمومي عادي خانه احزاب شد.

هشدار فرمانده سپاه به دشمنان فرامنطقه اي
فارس: سردار سرلشكر صفوي گفت: صلابت نيروهاي مسلح ايران تضمين كننده  استقلال، عزت و عظمت ايران و ملت ايران است.
فرمانده كل سپاه كه در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه  اين هفته  تهران به مناسبت سالروز آزادسازي خرمشهر سخن مي گفت، به بررسي و تبيين فتح خرمشهر و تغيير توازن سياسي و نظامي به سود ايران و همچنين آمادگي و توان رزمي و دفاعي، امنيتي نيروهاي مسلح كشور در شرايط كنوني پرداخت.
وي تاكيد كرد: ما به دشمنان فرامنطقه اي خارجي پيغام مي دهيم كه ايران امروز يك ايران قدرتمند، متحد و منسجم و نيروهاي مسلح ايران بزرگ ترين قدرت منطقه خاورميانه هستند و آمادگي ايجاد امنيت پايدار در ايران را به ويژه با وجود ۱۰ ميليون بسيجي و آمادگي دفاع همه جانبه درمقابل هرگونه تجاوز خارجي را دارند. اين صلابت نيروهاي مسلح ايران تضمين كننده  استقلال، عزت و عظمت ايران و ملت ايران است.
وي همچنين به تحريك كنندگان اختلاف هاي طايفه اي و كساني كه عناصر سياسي شكست خورده مي خواند، گفت: شما عقبه  اجتماعي نداريد لذا بدانيد هرگونه اختلافي كه بخواهيد به وجود آوريد، به عنوان يك خيانت ملي محاسبه خواهد شد. سپاه و بسيج ما با ضد انقلاب و خائنان ملي به شدت برخورد خواهند كرد.

راهپيمايي بزرگ مردم اروميه
در محكوميت اقدامات تفرقه افكنانه
ايسنا : مردم اروميه روز پنج شنبه طي يك راهپيمايي بزرگ، اقدامات تفرقه انگيز دشمنان و سوءاستفاده عناصر فرصت طلب از قضاياي اخير را محكوم كردند.
هزاران نفر از مردم مؤمن و متعهد اروميه براي خنثي كردن حركات تفرقه انگيز دشمنان و همچنين محكوميت انتشار يك كاريكاتور در يكي از نشريات كشور، روز پنج شنبه در يك راهپيمايي گسترده شركت كردند.

يك روزنامه كانادايي از ايران عذرخواهي كرد
ايسنا: همزمان با احضار سفير كانادا به وزارت امور خارجه كشورمان روزنامه كانادايي نشنال پست به دليل گزارش دروغينش درباره قصد تهران براي واداركردن اقليت هاي ديني به پوشيدن آرمهاي رنگي عذرخواهي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سردبير روزنامه محافظه كار نشنال پست كانادا كه هفته گذشته در صفحه نخستين اش گزارشي بي پايه درباره ايران به چاپ رساند در سرمقاله صفحه دوم روزنامه اش نوشت اكنون روشن است كه اين داستان درست نبود، ما به خاطر اين اشتباه و هراسي كه به وجود آورده عذرخواهي مي كنيم.

احتمال تغييرات وسيع در هيأت رئيسه مجلس
مهر: محمد خوش چهره گفت: هيات رئيسه با جايگاه مطلوب خود فاصله زيادي دارد و ضرورت تغيير در تركيب هيات رئيسه تقريباً در اكثريت نمايندگان مجلس احساس شده است.
خوش چهره عضو فراكسيون اكثريت مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه مجلس تبلور اراده مردم است، اظهار داشت: آنچه مهم است اين است كه در يك جمع بندي هيات رئيسه با جايگاه مطلوب خود فاصله زيادي دارد. ضرورتي به اسم تغيير در تركيب هيات رئيسه، تقريباً در اكثريت افراد احساس شده و حتي شوراي مركزي فراكسيون هم اين موضوع را در دستور كار خود قرار داده اما ميزان تغييرات در هيات رئيسه هنوز مورد اختلاف اعضاست.
وي افزود: اين ميزان تغيير براي برخي از افراد از سطح رئيس شروع مي شود و در برخي از اظهارنظرها اين سطح پايين تر و تنها شامل منشي ها  يا كارپردازهاست. اما معتقدم  روز رأي گيري به خصوص مجمع عمومي فراكسيون اكثريت مي تواند تعيين كند دامنه تغييرات چگونه خواهد بود.

كرزاي امروز به تهران مي آيد
ايسنا : دفتر رياست جمهوري افغانستان با اعلام اين كه حامد كرزاي براي انجام سفري رسمي روز شنبه به تهران سفر خواهد كرد، بر آمادگي او براي ميانجيگري بين ايران _ واشنگتن تصريح كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه سخنگوي كرزاي گفت: هدف اصلي از انجام اين سفر مذاكره درباره ي روابط دوجانبه، موضوعات مورد علاقه  طرفين، مسايل منطقه اي و توسعه روابط مالي است. رحيمي  گفت كه كابل آماده است ميان آمريكا و ايران ميانجيگري كند.

با دستيابي ايران به فن آوري پيشرفته هسته اي
احمدي نژاد: امروز معادلات بين المللي تغيير كرده است
واكنش رسمي بوش به نامه احمدي نژاد
بي بي سي: جورج دبليو بوش، رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا، در اولين واكنش رسمي خود به نامه محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران، آن را جالب خوانده اما تاكيد كرده است كه نامه در خصوص مساله مهم بحران اتمي ايران نكته اي دربرنداشته است. بوش به هنگام كنفرانس خبري خود با توني بلر، نخست وزير انگليس، در واشنگتن در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص مسايل اتمي ايران گفت: نامه رئيس جمهور (ايران) را خواندم. فكر مي كنم جالب بود. چيزي در حدود ۱۶ يا ۱۷ صفحه تايپ شده بود. اما او (آقاي احمدي نژاد) بر اين موضع كه آيا آنها مي خواهند به (برنامه) سلاح اتمي خود ادامه دهند و يا نه اشاره اي نكرده بود. اين موضوعي است كه الان مهم و مطرح است.
ايسنا:  رئيس  جمهور با اشاره به تلاش برخي قدرت ها به منظور جلوگيري از دستيابي ملت ايران به فن آوري صلح آميز هسته اي به رغم حساسيت نداشتن آنها نسبت به اقدامات هسته  اي برخي كشورها در منطقه گفت: آنها نگران دستيابي ايران به سلاح هسته اي نيستند بلكه از معرفي ملت بزرگ ايران به عنوان ملتي مستقل و الگو براي ساير ملت ها ترس دارند؛ زيرا پيشرفت هاي ايران در همه عرصه ها و زمينه ها منجر به بيداري هرچه بيشتر ملت هاي مستقل و آزاده جهان و در نهايت زوال استكبار مي شود. محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان چهارشنبه شب در ديدار اعضاي ائتلاف چكاد آزادانديشان با تاكيد بر اين كه داشتن سلاح هسته اي هيچ كشوري را ابرقدرت نمي كند، تاكيد كرد: توان تاثيرگذاري در معادلات جهاني و بين المللي، يك كشور را به عنوان قدرت جهاني مطرح مي كند و امروز با دستيابي جمهوري اسلامي ايران به فن آوري صلح آميز هسته اي بسياري از معادلات بين المللي تغيير كرده و كشورمان به يك قدرت تاثيرگذار تبديل شده است. رييس جمهور تلاش هاي دشمنان براي ايجاد گسستگي و تفرقه در صفوف يكپارچه ملت ايران را پس از شكست هايي كه متحمل شدند، بديهي توصيف و خاطرنشان كرد: ايرانيان در طول تاريخ به عنوان خانواده هاي بزرگ، گسترده، پيوسته و برخوردار از ريشه هاي عميق داراي وحدت و انسجام ملي بوده اند و هيچگاه دشمن نتوانسته است در توطئه هاي خود به منظور ايجاد درگيري هاي قومي موفق شود.
رئيس جمهور تحقق عدالت در مفهوم اسلامي را با عدالت ماركسيستي و ليبراليستي متفاوت دانست و گفت: عدالت در مفهوم اسلامي به معني ايجاد و فراهم كردن فرصت رشد و تعالي براي همه انسان ها و نه به معني دولتي كردن همه امور است و بايد كاري كرد كه در همه عرصه ها مردم نقش اصلي را ايفا كنند.

گفت و گو
علي شمخاني:
آمريكا جنگ با ما را به داخل مرزها كشانده است
در حاشيه همايش همبستگي ملي در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام كه هفته گذشته برگزار شد، فرصتي كوتاه دست داد تا با وزير دفاع سابق ايران گفت و گويي كوتاه داشته باشيم. علي شمخاني كه اين روزها در مركز مطالعات راهبردي دفاع به تحقيق و پژوهش مشغول است، دلواپس اوضاع امنيتي كشور بوده و معتقد است پتانسيل هاي قبلي و ناشي از چهار فاكتور تنگدستي، تبعيض، تحقير و تحريك در حال حاضر مناطق مرزي و امنيتي را به جايي رسانده كه حتي تحريك هم نياز ندارد و شكاف ايجادشده با هر چيزي قابل تحريك است.
شمخاني ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰ درصد اقوام ايراني را غيرفارس ها تشكيل مي دهند. ما همانند كشور چين از جمله  كشورهايي هستيم كه از دوران باستان و ماقبل آن به يك ملت تبديل شده ايم. پس از انقلاب اسلامي اولين چيزي كه با رفتن شاه از ايران مطرح شد، اين بود كه ايران به ايرانستان تبديل خواهد شد؛ لذا مي بينيم كه از همان زمان ظرفيت هاي زيادي وجود داشته است. اين روزها كشور به طرف «بحران انتظارات فزاينده» پيش مي رود يعني بين انتظار و توانايي شكاف وجود دارد.
شمخاني با اشاره به حوادث سه ماه گذشته به آخرين حادثه كه در تبريز اتفاق افتاده، اشاره كرد و گفت كه در حادثه آخر تنها توانستيم از روش نوين برخورد استفاده كنيم، يعني از تعطيلي روزنامه تا دستگيري سردبير و غيره شروع كرديم در حالي كه بحث مطالبات جدي است و آنقدر وعده داده شده كه شرايط را رو به حساسيت فزاينده برده است. اين شگرد آمريكاست كه جنگ خود با ما را به داخل مرزهاي ما كشانده است. اين در حالي است كه هيچيك از اين حوادث از قبل پيش بيني شده، نبوده است.
وزير دفاع سابق به عمده ترين چالش خارجي ايران با كشوري كه با ما در سه حوزه جغرافيايي قومي نشين هم مرز شده است اشاره كرد و چنين نتيجه گيري كرد كه كشور آمريكا در سند راهبردي خود دو ركن دموكراسي و عدالت اجتماعي را مطرح مي كند كه اتفاقا اين موارد قوميت هاي ايران را در بر مي گيرد. آمريكا كشوري است كه در استراتژي سند امنيت ملي  خود را در جنگ مي بيند و بر خلاف ما، ما را از داخل نشانه رفته است.

در سفر هاي متكي و داودي انجام شد
ديدارهاي متعدد مقامات ايراني با مسئولان پاكستاني
ايسنا: وزارت امور خارجه پاكستان اعلام كرد كه معاون اول رئيس جمهور ايران ديروز در پايان سفر سه روزه اش به پاكستان با پرويز مشرف ديدار و گفت وگو كرد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، سهيل محمود، سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان به جزئيات ديدار پرويز داودي، معاون اول رئيس جمهور ايران با پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان اشاره اي نكرد.
وي همچنين با نخست وزير و رئيس مجلس اين كشور ديدار كرد .وزير خارجه ايران نيز پيش از داودي با مقامات بلندپايه سياسي و اقتصادي پاكستان ديدار و مذاكره كرده بود.

هاشمي رفسنجاني:
ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست
ايرنا: امام  جمعه  موقت  تهران  با تأكيد بر اينكه  ايران  صلح  طلب  است  و بدنبال  سلاح  هسته اي  نيست ، اظهار داشت : هنوز هم  انتظار داريم  كه  قدرتمداران  دنيا سر عقل  بيايند و منطقه  را دچار آشوب  نكنند زيرا اگر مرتكب  اين  كار شدند خودشان  مسئول  هستند و به  پاي  خود آنها نوشته  خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمين اكبر  هاشمي رفسنجاني  در خطبه  دوم  نماز جمعه  اين  هفته  تهران  خاطرنشان  كرد: بعد از يكي  دو هفته  آرامش  در گفتار و نه  عمل  آنها، ما شاهد حركت  تند گفتاري  هستيم  و از ديروز به  نوعي  تهديدها شروع  شده  است .
وي  با تأكيد بر اينكه  به  هيچوجه  مايل  نيستيم  كه  بحث  هسته اي  به  مشاجرات  تند و مخرب  بينجامد، تصريح  كرد: شما به دنبال  سلب  حق  كشوري  هستيد كه  تجربه  تاريخي  نشان  داده  است  كه  اجازه  سلب  حقش  را به  هيچكس  نخواهد داد.
امام  جمعه  موقت  تهران در خطبه اول  تأكيد كرد امنيت مولفه هاي  متعددي  دارد و افزود: توجه  به  امنيت  يكي  از نيازها و پيش نيازهاي  اجرايي  شدن  سند چشم انداز توسعه  كشور است .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |