شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۵ - May 27, 2006
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران:
براي دولتي نشدن شوراها اميد به مجلس داريم
005046.jpg
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: براي جلوگيري از دولتي شدن شوراها و محدوديت عرضه حضور مردم در تصميم گيري ها، اميدمان به مجلس شوراي اسلامي است.
به گزارش همشهري، رسول خادم ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه شوراها برخلاف دولت كه در جايگاه قدرت قرار دارد هيچ حامي جز مردم ندارند افزود: نمايندگان مجلس هنگام بررسي لايحه اصلاح قانون شوراها از حقوق مردم در شوراهاي شهر و روستا و تداوم استقلال اين نهاد مردمي دفاع كنند.
وي گفت: نظرات كارشناسي اعمال شده در اين لايحه مبتني بر نگاه دولتي است و تا زماني كه قرار باشد مردم را با نگاه امنيتي بنگريم و از نظرات آنان كه در ۷ سال گذشته تا حدودي از طريق شوراها در مديريت مباني كشور اعمال شده، هراس داشته باشيم اعتمادسازي ميان مردم و مديران اتفاق نمي افتد.
خادم افزود: اين تفسير غلطي است كه گمان كنيم مردم نمي فهمند كه دولت چه مي كند، زيرا مردم با شوراها در ارتباط هستند و شوراها امروز مرجع انتقادات و پيشنهادات مردم شهر خود هستند.
وي گفت: لايحه اي كه توسط دولت به مجلس ارايه شده فاقد شاخص هاي كارشناسي و رويكرد منصفانه در قبال جايگاه و عملكرد شوراها است.
خادم افزود: چگونه دولتي كه برخاسته از نهاد شوراها و فرزند شوراها به حساب مي آيد بدون نظرخواهي از شوراها لايحه اي را در جهت تضعيف شوراها به مجلس تقديم مي كند كه براساس آن حتي كوچك ترين مصوبه نظارتي شورا نيازمند كسب اجازه از دولت است.
به گفته وي براساس يكي از بندهاي اين لايحه شهردار منتخب شورا بايد حتما مورد تاييد وزارت كشور باشد. درحالي كه براساس قانون فعلي شهردار توسط شوراي شهر انتخاب و حكم وي توسط وزارت كشور صادر مي شود، ولي در لايحه پيشنهادي شهردار بايد به تاييد وزارت كشور برسد و درحقيقت شهردار بايد همسو با سياست هاي دولت باشد.
وي با اشاره به بند ديگري از اين لايحه گفت: در تبصره نهايي لايحه اصلاح قانوني شوراها نيز آمده است: «چنانچه وزير كشور تصميمات شورا را موجب اختلال در امور تشخيص دهد ضمن توقف اجرا ،ظرف مدت ۱۵ روز از تاريخ توقف در هيات مركزي حل اختلاف رسيدگي و اتخاذ تصميم مي گردد.»
به گفته وي، اصلاحاتي كه دولت در اين لايحه درنظر گرفته به گونه اي است كه شوراها را از استقلال و عملكرد مردمي آنها ساقط مي كند و اين رويكرد برخلاف قانون اساسي و برنامه هاي سوم و چهارم توسعه و كاهش تصدي گري دولت و به ويژه نگرش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه شوراها قيم نمي خواهند، است.
وي با اشاره به اين كه در تنظيم اين لايحه كار سنگين و تلاش زيادي براي محدودكردن و حذف اختيارات شوراها انجام شده است و نگاه در اين لايحه نگاه دولتي است گفت:  دولت بررسي كند كه چرا در وضعيت فعلي كشور و تهديدات بين المللي، وزارت كشور به عنوان زيرمجموعه اش رويه اي را درپيش گرفته كه به جاي منتهي شدن به انسجام و يكپارچگي و اعتماد و مشاركت مردم، درجهت حذف حداقل فضايي است كه در قالب فعاليت شورايي و ارتباط مستقيم اين نهاد با مردم در سطح مديريتي كشور فراهم شده است.
خادم افزود: به گفته برخي، دولت در هفته گذشته لابي هاي وسيعي را با مجلس درخصوص تصويب يك فوريت مفاد لايحه اصلاح قانون شوراها و با هدف محدودكردن اختيارات شوراها انجام داده است به گمان اينكه نمايندگان مجلس به دليل ضيق وقت فرصت پيگيري موضوع و بررسي جهت گيري هاي لايحه مذكور را ندارند.
وي افزود: با اين وجود شوراها و مردم باور ندارند نمايندگان آنان در مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با چنين موضوع بااهميتي كه به نوعي با منافع ملي كشور ارتباط دارد بدون اطلاع و كارشناسي لازم اقدام كنند و تصميم بگيرند.
خادم با بيان اين كه نمايندگان مجلس تاكنون برخوردهاي اميد بخش و مثبتي را درخصوص لايحه اصلاح قانون شوراها نشان داده اند از آنان خواست با درنظرگرفتن نقطه نظرات كارشناسي شوراي عالي استان ها و به دور از موضع گيري هاي امنيتي و سياسي و غيركارشناسي مندرج در لايحه مذكور آن را بررسي كنند.
وي افزود: مردم از مجلس محترم شوراي اسلامي انتظار دارند در دفاع از حقوق آنان و نهاد شوراها به دنبال حقوق شوراها و تحقق مديريت واحد شهري از دولت باشند زيرا پس از گذشت پنج سال اخير اجراي ماده ۱۳۶ برنامه سوم و ماده ۱۳۷ برنامه چهارم هنوز ۲۳ وظيفه تكليفي قانوني را به مديريت شهري و شوراها واگذار نكرده است.
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: درست است كه دولت برخاسته از عملكرد شوراهاست ولي اعضاي شورا در دفاع از حقوق مردم با هيچكس عقد اخوت نبسته اند.

خودروهاي سنگين توسط باسكول هاي
سيار وزن كشي مي شوند
ايسنا: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از احضار موتورسيكلت سواران متخلف به راهور ناجا خبر داد.
ساجدي نيا، با اشاره به اجراي طرح كارت سوخت موتورسيكلت ها افزود: بر اين اساس نشاني تمامي مالكان موتورسيكلت هاي تهران در راهنمايي و رانندگي موجود است لذا موتورسيكلت سواران متخلفي كه از تقاطع ها عبور مي كنند و نمره پلاك آنها توسط ماموران درج مي شود در صورت نياز و داشتن تخلف بالا همانند خودروها با حكم قضايي به راهنمايي و رانندگي احضار خواهند شد.
وي همچنين از به كارگيري سيستم آنلاين ثبت جرايم در تهران خبر داد و گفت: بر اين اساس برگه دوم جريمه  تمامي رانندگان از سال گذشته در سيستم رايانه اي اسكن و ذخيره شده است كه اين طرح در سال جاري نيز ادامه دارد و در تلاشيم تا سوابق رانندگان را در سال ۸۳ وارد سيستم رايانه اي كنيم.
رئيس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي همچنين از طرح جديدي براي وسايط نقليه سنگين خبر داد و گفت: بر اين اساس كليه خودروهاي سنگين تنها از ساعت ۲۲ تا ۶ بامداد روز بعد اجازه تردد در تهران بزرگ را دارند كه اين ساعت در شبهاي جمعه و تعطيل از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح روز بعد خواهد بود.
سردار ساجدي نيا با اشاره به اين كه حمل بار زياد توسط خودروهاي سنگين به آسفالت معابر تهران صدمات جدي وارد مي كند تاكيد كرد: راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ باسكول هاي سياري خريداري كرده كه اين باسكول ها در طول بزرگراه ها و معابر شبها مستقر و ميزان بار حمل شده توسط خودروهاي سنگين مورد اندازه گيري قرار مي گيرد كه در صورت حمل بار بيش از حد اين خودروها اعمال قانون خواهد شد.
وي همچنين از آغاز طرح تابستاني راهنمايي و رانندگي خبر داد و گفت: بر اين اساس به تمامي مالكان خودروها هشدار داده مي شود در صورتي كه چراغ هاي جلو، عقب و خطر خود را تغيير شكل و تغيير رنگ بدهند با آنها شديداً برخورد و خودروهاي آنها به پاركينگ منتقل مي شود.
رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با تاكيد بر اين كه بستن مونيتور در داخل خودروها ممنوع است از رانندگان خواست اين وسيله را از داخل خودروي خود باز كنند چرا كه ماموران در صورت مشاهده مونيتور در داخل خودروها به دليل حادثه ساز بودن با اين دسته از خودروها نيز برخورد خواهند كرد.
از سوي ديگر با خودروهايي كه داراي آلودگي صوتي باشند نيز توسط ماموران برخورد مي شود.

ادامه انتقادات به لايحه اصلاحيه قانون شوراها
گروه شهري : اجلاس كميسيونهاي اقتصادي و حقوقي مجمع مشورتي شوراهاي اسلامي كلان شهرها و مراكز استان ها خواستار توجه جدي نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي به نظرات شوراها درمورد لايحه اصلاح و بازنگري قانون شوراها شد.
روسا و اعضاي كميسيون هاي اقتصادي و حقوقي شوراهاي اسلامي كلان شهرها و مراكز استان ها روز پنجشنبه در نشست فوق العاده اي كه در شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد به متن لايحه پيشنهادي دولت درخصوص اصلاح و بازنگري قانون شوراها به دليل ابهامات كلي و مغايرت مواد آن با روح اصول مصرحه قانون اساسي درمورد شوراها و همچنين قانون شوراهاي موجود اعتراض كردند و خواستار توجه جدي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اصلاحات و لايحه پيشنهادي كه توسط شوراي عالي استان ها ارايه و نظرات شوراها در آن جمع بندي شده است،شدند.
رييس شوراي اسلامي شهر اهواز كه رياست اين اجلاس را برعهده داشت گفت: در اين جلسه لايحه پيشنهادي دولت در زمينه اصلاح و بازنگري قانون شوراها مورد بررسي قرار گرفت و همه اعضا بر اين نكته تاكيد داشتند كه مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم باتوجه خاصي اين لايحه را مورد بررسي قرار دهند تا مبادا حقوق مردم تضييع شود.
وي افزود: تاكيد و درخواست حاضرين جلسه آن بود كه مجلس محترم در مسايلي كه به نحوي از انحاء به شوراها مرتبط است از اعضاي شوراهاي شهر و روستا نظرخواهي كنند و از نظرات كارشناسي اين مجموعه بزرگ بهره گيري نمايند و طبعا شوراهاي استان ها و شوراي عالي استان ها مي توانند به عنوان واسطه با ساز و كارهاي قانوني اين نظرات را جمع بندي و به بهترين نحو ارائه دهند.
وي با اشاره به حضور مهندس مهدي چمران رئيس شوراي عالي استان ها در اين جلسه از تلاش هاي وي درجهت استيفاي حقوق شوراها تقدير و تشكر كرد و گفت: نبايد فراموش كنيم كه شورا از آموزه هاي ارزشمند اسلام ناب محمدي (ص) و تحقق و شكل گيري نهاد شوراها از اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است كه در قانون اساسي بر آن تاكيد و تصريح شده است و حضرت امام خميني (ره) و همچنين مقام معظم رهبري آن را زمينه ساز حاكميت مردم بر سرنوشت خود برشمرده اند و نبايد به هر عنوان با بي توجهي به اين اصول و آرمان ها روند مشاركت مردم در حل مسايل و مشكلات كشور ناديده گرفته شود و با عنوان اصلاح قانون، آن را ابتر و ناقص و ناكارآمد نمايند.
وي افزود: اميد همه شوراهاي شهر و روستا آن بود كه دولت برآمده از اراده ملت و شوراها كه نمايندگان آن ها در شهرها و روستاها هستند بيشتر به تثبيت و تقويت اين نهاد مردمي بپردازد نه آن كه با ارايه اين لايحه وظايف و اختيارات شوراها را محدود سازد.
غزي با اشاره به اصول ۱۳۷ و ۱۳۸ قانون هاي برنامه سوم و چهارم توسعه كه در آن ها به واگذاري وظايف دولت به شوراها تصريح شده است گفت: مطالبه مردم و شوراها تحقق مديريت واحد شهري است به نحوي كه شوراها از شوراهاي شهري به شوراهاي حقيقي شهر و روستا مبدل شوند اما اكنون بيم آن مي رود كه همان شوراهاي شهرداري ها هم ناآكارمد و محدود شوند.

تفكيك زباله در بوستان چيتگر
005037.jpg
سما: طرح تفكيك زباله در بوستان جنگلي چيتگر به اجرا درآمد.انوري معاون امور شهري و فضاي سبز منطقه ۲۲ با اعلام اين خبر گفت:۱۰ مكان مخصوص در فاز شرقي پارك جنگلي چيتگر جانمايي شده و به تمامي غرفه داران اين بوستان سطلهاي مخصوص جمع آوري پسماندهاي خشك تحويل شده است.وي افزود: به منظور اطلاع رساني اين طرح بروشورهايي با همكاري اداره بازيافت و روابط عمومي منطقه تهيه و در اختيار شهروندان قرار گرفته است.
همچنين ۳۷ پلاكارد در سطح بوستان جنگلي چيتگر نصب و ۱۰ هزار كيسه زباله نيز در مدخل ورودي اين بوستان در بين شهروندان توزيع شد.

احتمال گسترش بيابان هاي زمين
005040.jpg
ايسنا: دانشمندان در تازه ترين تحقيقات خود دريافتند، جو زمين نسبت به ساير نقاط زمين با سرعت بيشتري در حال گرم شدن است كه اين مساله مي تواند به معناي گسترش بيابان ها و گستردگي بيشتر قحطي و خشكسالي از آفريقا گرفته تا استراليا و خاورميانه شود.اين منطقه در حقيقت همچون كمربندي است كه از جنوب آمريكا، جنوب چين و شمال آفريقا در نيمكره شمالي و جنوب استراليا، جنوب آمريكاي جنوبي در نيمكره جنوبي مي گذرد.
دانشمندان دانشگاه واشنگتن در تازه ترين تحقيقات خود دريافتند كه اين مناطق كه شامل بزرگترين صحراها و بيابان هاي جهان هستند قابليت گسترده شدن را دارند.

گسترش فرهنگ دوچرخه سواري
005043.jpg
فارس: مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك گفت: گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان يك وسيله نقليه بدون آلايندگي از برنامه هاي آينده سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران به شمار مي رود. تشكري هاشمي از آلاينده ها، ترافيك و تصادفات به عنوان عوامل ايجاد چرخه معيوب در سيستم نام برد. وي در همايش دوچرخه سواري كه به مناسبت سالگرد فتح خرمشهر با هدف كاهش آلودگي هوا و ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه برگزار شد، بستن برخي خيابان ها به روي خودروها، اختصاص معابر ويژه جهت دوچرخه سواري ايمن براي كليه افراد خانواده و همچنين گسترش مكان هاي مناسب جهت پرداختن بانوان به ورزش دوچرخه سواري را از ديگر برنامه هاي ترويج فرهنگ استفاده از دوچرخه ذكر كرد.

آموزش زوج هاي جوان
فارس: ۲۵ هزار زوج تهراني بر محور بهداشت رواني و جنسي در زندگي مشترك آموزش رايگان مي بينند.
حامد سليماني مدير موسسه مهر و ماه گفت: قرار است اين آموزش ها در كليه فرهنگسراهاي تهران برگزار شود.
وي با اشاره به اين كه اين طرح با هدف ارتقاي سطح آگاهي زوج هاي جوان صورت مي گيرد تصريح كرد: ايجاد خانواده سالم، متعادل و پايدار و كاهش آمار طلاق از چشم اندازهاي اين حركت به شمار مي آيد.

۹۵ درصد جنگل هاي حاره اي جهان بدون حفاظت
براساس يك گزارش بين المللي، تقريبا تمامي جنگل هاي حاره اي جهان بدون حفاظت رها شده اند .
گزارش اخير سازمان بين المللي جنگل هاي حاره اي نشان مي دهد كه پس از بررسي حدود ۸۱۴ ميليون هكتار از جنگل هاي حاره اي جهان در ۳۳ كشور، تقريبا ۹۵ درصد آنها بدون حفاظت رها شده اند.
اين وضعيت از جنگل هاي حاره اي تقريبا دو سوم از وسعت كل جنگل هاي حاره اي سراسر جهان محسوب مي شود.
دانشمنداني كه اين تحقيق را انجام داده اند، متوجه شدند كه تنها ۵ درصد از جنگل هاي حاره اي جهان تحت حفاظت مناسب و مديريتي اداره مي شوند.
به عنوان مثال در سال ۲۰۰۵ ميلادي و در منطقه آمريكاي لاتين و حوزه درياي كارائيب حدود ۳۱ ميليون هكتار جنگل حاره اي بدون مديريت صحيح رها شده اند و تنها ۵/۶ ميليون هكتار مورد حفاظت صحيح قرار گرفته بودند.
در آسيا و منطقه پاسيفيك ۵۵ ميليون هكتار جنگل در اين وضعيت نگران كننده قرار دارند و تنها ۳/۱۴ ميليون هكتار از اين وضعيت خارج هستند.

نگاه
005034.jpg
داود كاظمي
استفاده از موبايل در حين رانندگي ممنوع است

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |