شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۵ - May 27, 2006
بيانيه نويسندگان و خبرنگاران روزنامه ايران
گروه اجتماعي: خبرنگاران و نويسندگان روزنامه ايران در واكنش به توقيف اين روزنامه و با پذيرش غفلت نويسنده و طراح در چاپ كاريكاتور براي دومين بار بيانيه منتشر كردند.
آنها در بيانيه شماره دوم خود خواسته اند، فرصت دوباره به آن ها داده شود تا براي ترميم و توضيح آنچه رخ داده تلاش كنند تا «ايران» بتواند همچون گذشته خادم ايراني سربلند و سرشار از طيف رنگارنگ قوميت هاي پرافتخار باشد.
در بخشي از بيانيه شماره دوم خبرنگاران و نويسندگان روزنامه ايران چنين آمده است: 
دل آزارترين محصولي كه از بطن ماجراي چاپ كاريكاتور در هفته نامه «ايران جمعه» زاده شد كدورت و ناخرسندي هموطنان عزيز آذري و از كف رفتن فرصت و موقعيت مناسب براي خبرنگاران روزنامه سراسري «ايران» بود تا به زباني سرشار از صداقت، اولاً ماهيت اين اتفاق را روايت كنند
و براي عدم سوء نيت خود احتجاج آورند، ثانيا امكاني به چنگ داشته باشند تا ناخرسندي هاي حاصل از اين اشتباه را به كمك راهكارهاي جبراني، اصلاح و ترميم نمايند.
اهالي «ايران» به جد انتظار دارند كه نهاد محترم قضا در خلال داوري خود از توجه به اين واقعيت به غايت مهم غفلت نكند كه آنچه رخ داده به گواهي نهادهاي ذي صلاح و كارشناسي جز يك خطا و اشتباه غيرعمد چيزي نبوده است. ديگر آنكه اين خطاي غيرعمد در جايي به وقوع پيوسته كه شمارگاني بسيار كم تعداد (در قياس با روزنامه ايران) دارد. از سليقه و سياست به دور است كه خطايي را كه در عرصه اي كم شمار و خلوت  سر مي زند به تنبيهي دشوار و سهمگين مجازات كنند. توقيف يكي دو روزه «ايران» به قدر كفايت تنبه برانگيز است. نخواهيد كه بيش از اين خبرنگاران «ايران» مجازات شوند. نپسنديد كه فرصت ترميم و جبران، بيش از اين ضايع شود.
ما در «ايران» اميد داريم كه دقت و بصيرت كارشناسان امنيتي و قضايي پرونده، در مقام صدور حكم سهوي بودن خطا را تاييد كند. اكنون كه به پشتوانه هوشياري مردم مؤمن و فهيم آذري، عارضه سوءتفاهم ميان يك رسانه و يك قوم سرفراز و پرافتخار در آستانه محو است، براي اهالي «ايران» اين فرصت ايجاد شود كه با فعاليت مجدد رسانه، امكان توضيح و ترميم اين خطا فراهم آيد و با حل و فصل مشكل قضايي دو همكار در هفته نامه (ايران جمعه)، «ايران» را در موقعيتي قرار دهد تا باز هم همچون هميشه خادم ايراني سربلند و سرشار از طيف رنگارنگ قوميت هاي پرافتخار باشد.

رئيس سازمان بهزيستي:
معلولان در جامعه از حقوق شهروندي محروم هستند
005001.jpg
گروه اجتماعي: رئيس  سازمان  بهزيستي  كشور گفت  : معلولان  در جامعه  از حقوق  شهروندي  محروم  هستند و متاسفانه  معلولان  به  عنوان  شهروند درجه  يك  تلقي  نمي شوند و اين  گونه ديدگاهها  بايد تصحيح  شود.
ابوالحسن  فقيه  روز پنجشنبه  در مراسم  اختتاميه  دومين  همايش  مديران  ستادي  و استاني  سازمان  بهزيستي  كشور در خزرآباد ساري  با اشاره  به  قانون  حمايت  از جامعه  معلولان  گفت : خيلي  از دستگاهها و نهادها از اجرايي  كردن اين  قانون  طفره  مي روند.
وي  با انتقاد از دستگاههايي  كه  وظايف  اصلي  خود را انجام  نمي دهند و آن را به  عهده  سازمان  بهزيستي  مي گذارند، گفت : برخي  از ماموريت هايي  كه  اين  سازمان  انجام  مي دهد، در چارچوب  وظايفش  نيست .
وي  افزود: مسايل  و تبعات  بيماري  ايدز از مشكلات  جديدي  است  كه  سازمان  بهزيستي  با آن روبرو است  و قطعا نمي تواند به  اين  مشكل  بپردازد زيرا نه توان  و نه  تخصص  آن را دارد.
فقيه  خاطرنشان  كرد: اگر اين  وظايف  اضافي  از ماموريت هاي  سازمان  گرفته  شود، سازمان  مي تواند به  خوبي  وظايف  اصلي  خود را انجام  دهد.
رئيس  سازمان  بهزيستي  كشور پيرشدن  منابع  انساني  سازمان  را يكي  از چالش هاي  پيش  روي  بهزيستي  دانست  و گفت : متاسفانه  تعداد نيرويي  كه  به  سازمان  مي آيند به  ميزان  مورد نياز نيست .
وي  هشدار دارد كه  با بازنشستگي  نيروهاي  با تجربه  و تامين  نشدن  نيروي  انساني  مورد نياز اين  سازمان  به  تدريج  و در طول  برنامه  چهارم  دچار چالش  جدي  خواهد شد.
وي  يكي  ديگر از مشكلات  سازمان  بهزيستي  را جذب  نشدن  پزشكان  براي  گذراندن  طرح  در بهزيستي  دانست  و گفت : اين  مشكل  بعد از جدا شدن  سازمان  از وزارت  بهداشت ، درمان و آموزش  پزشكي  بوجود آمد.
فقيه  در پايان  با اشاره  به  اينكه  برنامه  اصلي  سازمان  در سال  جاري  توسعه  منابع  انساني  است ، از وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي  خواست  از توان  كارشناسان  بهزيستي  در برنامه ريزي ها استفاده  شود.
وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين مراسم كار در سازمان بهزيستي را سخت و دشوار توصيف كرد و گفت: براي كار در اين نهاد بايد از پشتوانه علمي  و تخصص بالا برخوردار بود.
كاظمي با اشاره به قانون جامعه معلولين، آن را قانوني خوب كه ناديده گرفته شده است توصيف كرد و گفت: براي اجرايي كردن اين قانون كميته اي را در وزارت رفاه و تامين اجتماعي تشكيل داديم.
وي از سازمان بهزيستي خواست گزارش شش ماهه مربوط به اين قانون را به وزارت خانه ارايه دهد.
كاظمي  در مورد جامعه سالمندان كشور گفت: با توجه به اينكه اميد به زندگي در كشور بالا رفته است طي ۱۰سال آينده تعداد سالمندان كشور به ۸ تا ۹ميليون نفر خواهد رسيد.
وي اميد به زندگي در كشور را در زمان كنوني بين ۷۰ تا۷۱سال اعلام كرد.
وي با انتقاد از نبود آمار و اطلاعات دقيق در سازمان بهزيستي گفت: در اين سازمان آمار و اطلاعات دقيقي وجود ندارد تا مبناي تصميم گيري ها قرار گيرد.
وي با ذكر اين مطلب كه وزارت رفاه تاكنون گزارش تحليلي از سازمان بهزيستي نداشته از مسئولان اين سازمان خواست كه نسبت به ارايه اين گزارش اقدام كنند.

استقرار كارگزاران بيمه روستائي
تا ۴ ماه ديگر كامل مي شود
004998.jpg
فارس : مدير عامل صندوق بيمه اجتماعي روستائيان از استقرار كارگزاران بيمه روستائيان در ۸۰ درصد روستاهاي كشور در حال حاضر خبر داد و گفت: استقرار كارگزاران بيمه روستائيان تا ۴ ماه ديگر در تمام روستاهاي كشور كامل مي شود.
سيد مجيد موسويان افزود: در حال حاضر يك هزار و ۶۸۸ كارگزاري در ۸۰ درصد روستاهاي كشور فعال هستند.
وي در ادامه گفت: تمام روستاييان كشور به سرعت تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار مي گيرند و از مزاياي مستمري بازنشستگي، ازكارافتادگي و بازماندگان برخوردار مي شوند و با پوشش كامل كارگزاري هاي صندوق، در تمام روستاهاي كشور، روستاييان مي توانند براي بيمه اجتماعي نام نويسي كنند. مدير عامل صندوق بيمه اجتماعي روستائيان درباره شرايط بازنشستگي روستائيان اظهار داشت: روستائيان براي بازنشستگي حداقل بايد ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه داشته باشند. موسويان در ادامه در پاسخ به اينكه سقف سني براي ورود به صندوق وجود ندارد، گفت: نبود شرط سقف سني براي ورود به صندوق به اين معني نيست كه فردي را كه امروز بيمه مي كنيم فردا بازنشسته شود، بازنشستگي سابقه مي خواهد كه در صندوق تامين اجتماعي حداقل ۲۰ سال سابقه است و در اين صندوق، حداقل ۱۵ سال است. وي ادامه داد: اگر فرد روستايي با ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه به ۶۵ سال سن برسد، بازنشسته مي شود ولي اگر كسي ۴۰ سال سن داشته باشد بايد ۲۵ سال حق بيمه بپردازد و به سن ۶۵ سال برسد تا بازنشسته شود و اگر كسي ۵۰ سال سن داشته باشد و بيمه شود،در ۶۵ سالگي بازنشسته مي شود. مدير عامل صندوق بيمه اجتماعي روستائيان تصريح كرد: طبق قوانين فعلي صندوق، روستائيان براي بازنشستگي بايد همزمان هم ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه و هم حداقل ۶۵ سال سن داشته باشند.
موسويان تاكيد كرد: برقراري نظام بيمه اجتماعي روستاييان كه محروم ترين اقشار جامعه هستند، مصداقي از ورود نفت بر سر سفره هاي محرومان كشور است چون تعدادي از اين روستائيان با حداقل پرداخت يك سال حق بيمه فوت كرده اند و خانواده هاي آنها از مستمري بازماندگان برخوردار شده اند. وي با بيان اينكه طرح بيمه روستاييان امري است كه طي ۴۰ سال گذشته محقق نشده است، گفت: در آينده اي نه چندان دور روستائيان و عشاير بعد از فوت يا ازكارافتادگي فرد بيمه شده مي توانند از طريق دريافت مستمري، نيازهاي معيشتي خودشان را برطرف كنند.

هزينه دود سيگار در ايران معادل ساخت
۱۰ دانشگاه علوم پزشكي است
ايرنا : معاون بهداشتي دانشگاه علوم  پزشكي لرستان گفت: هزينه دود سيگار در ايران معادل ساخت ۱۰ دانشگاه تيپ يك علوم پزشكي در كشور است.
دكتر محمد نظري در جلسه هماهنگي هفته بدون دخانيات در خرم آباد افزود: طبق آمار موجود افراد سيگاري با كشيدن سيگار، به طور ميانگين روزانه ۴۰ميليارد ريال هزينه براي دولت ايجاد مي كنند.وي اظهار داشت: در مجموع سالانه پنج هزار و۸۴۰ ميليارد ريال براي كشيدن سيگار توسط افراد سيگاري، نگهداري و مراقبت بعد از استعمال سيگار در كشور هزينه مي شود. وي گفت: هم اكنون ۱۰ميليون فرد سيگاري در كشور وجود دارد كه دولت بايد براي جلوگيري از گرايش مردم به دخانيات به ويژه سيگار اقدامات موثري انجام دهد.نظري افزود: بيش از سه چهارم مرگ هاي ناشي از سرطان ريه در كشور بر اثر استعمال دخانيات مي باشد.

طرح «عفاف» امسال اجرا مي شود
ايرنا: معاون  تشكلهاي  مردمي ستاد احياي  امر به  معروف  و نهي  از منكر، از اجراي  طرح «عفاف» در كشور در طول  سال جاري  خبر داد.
سردار «مصطفي  متوليان» در شهركرد به  ايرنا گفت : اين  طرح  به  منظور ساماندهي  حجاب  و جلوگيري  از ترويج  بدحجابي  اجرا مي شود.وي  تصريح  كرد: طرح «عفاف» از سوي  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  تدوين  شده است  و ستاد احياي  امر به  معروف  و نهي  از منكر نيز عضوي  از اين  شوراست .به گفته  وي ، اعضاي  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  در خصوص  طرح  عفاف ، با رئيس جمهوري  نيز ديدار داشته اند.معاون  تشكلهاي  مردمي  ستاد احياي  امر به  معروف  و نهي  از منكر گفت : امسال  همچنين  طرح  تذكر لساني  از سوي  اصناف  و هياتهاي  مذهبي  كشور براي  احيا و اجراي  فريضه  امر به  معروف  و نهي  از منكر اجرا مي شود.متوليان  گفت : تذكر لساني  در زمينه  احياي  امر به  معروف  و نهي  از منكر بايد در بين  تمامي  اقشار مردم  ترويج  و گسترش  يابد، چرا كه  اين  دو فريضه ، وظيفه  شرعي  هر مسلمان  است .اين  مسئول  ستاد احياي  امر به  معروف  و نهي  از منكر براي  شركت  در يادواره شهداي  اطلاعات  و تخريب  تيپ  مستقل  ۴۴ قمربني  هاشم  (ع ) به  شهركرد سفر كرده  بود.

بدون ايران، سيل اعتياد غرب را خواهد برد
فارس : دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ايران تنها كشوري است كه راه توزيع مواد مخدر به غرب را سد مي كند و اين واقعيتي است كه خود كشورهاي غربي نيز قبول دارند و به آن اذعان مي كنند.
فداحسين مالكي افزود: با توجه به عملكرد ايران در جلوگيري از توزيع مواد مخدر به غرب ما در صحنه جهاني بايد متوقعانه برخورد كنيم زيرا غربي ها مي دانند كه اگر ايران بخواهد مي تواند اين سد را بردارد تا سيل اعتياد غرب را ببرد.
وي ادامه داد: اينكه ايران طي ۲۷ سال گذشته بيش از ۳۵۰۰ شهيد و دهها هزار جانباز براي مبارزه با مواد مخدر داده است فقط براي حفاظت از مرزهاي ايران نبوده است بلكه براي مصونيت بشريت از پديده اعتياد بوده است.
به گفته وي مافياي مواد مخدر براي رسيدن به سودهاي ميلياردها دلاري خود به روشهاي جديدي براي ترانزيت مواد مخدر دست يافته و علاوه بر ايران از كشورهاي آسياي ميانه، پاكستان و حتي راههاي هوايي براي انتقال محموله هاي مواد مخدر نيز استفاده مي كند.
مالكي افزود:   آمار دقيقي از ترانزيت مواد مخدر از افغانستان در دست نداريم ولي قطعا حضور كشورهاي غربي در افغانستان در اين رابطه بي معنا نيست و قابل تحليل است.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران همزمان با قوي شدن مافياي مواد مخدر برنامه هاي مقابله اي و پيشگيرانه خود را نيز تقويت مي كند و ما به خصوص با كمك خود مردم و سازمانهاي غيردولتي و مردمي كار اطلاع رساني و آگاه كردن مردم را با وسعت بيشتري ادامه مي دهيم.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: البته انجام اين اقدامات به معناي اين نيست كه نگراني نداريم، نگراني هايي داريم كه بيشتر آن مربوط به گسترش مواد مخدر شيميايي جديد و قرصهاي روانگردان در ميان جوانان و نوجوانان است.

وزير بهداشت: پاكسازي ناصرخسرو بايد ادامه يابد
ايسنا: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر لزوم ادامه برخورد و مبارزه با فروشندگان داروهاي قاچاق و پاكسازي ناصرخسرو تاكيد كرد.
دكتر كامران باقري لنكراني در پاسخ به علت عرضه داروهاي غيرمجاز و كمياب در ناصرخسرو با وجود پاكسازي آن، گفت: پاكسازي ناصرخسرو مدت زمانيست كه آغاز شده و بايد ادامه يابد.وي درباره اقدامات وزارت بهداشت براي پيشگيري از قاچاق، گفت: ما مستقيما براي مبارزه هزينه نمي كنيم، البته كارهاي نظارتي وزارت بهداشت به نوعي مبارزه با قاچاق است.وي درباره علت كمبود و گراني داروهاي بيماريهاي خاص، گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا بحث دارويي بيماريهاي خاص را سر و سامان دهد كه براي اين كار نيز برنامه ويژه اي داريم كه به زودي اعلام مي شود.وزير بهداشت همچنين در پاسخ به سوالي درباره افزايش قيمت داروها، گفت: افزايش تنها در برخي اقلام و براي اولين بار انجام شده كه ميانگين افزايش آن نيز ۷ درصد بود، البته ما در تلاشيم تا بيشتر سنگيني اين افزايش به سمت بيمه باشد نه از جيب مردم!دكتر لنكراني در خاتمه درباره ميزان قاچاق دارو به كشور و بالعكس گفت: ما هيچ برآورد قطعي از ميزان قاچاق دارو و بالعكس نداريم.

۵۰ درصد شكايت از پزشكان با تفاهم حل و فصل مي شود
فارس : معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي كشور اعلام كرد: حدود ۵۰ درصد شكايتهاي مردم از پزشكان در دادسراهاي انتظامي پزشكي با حضور شاكي و پزشك به تفاهم ختم مي شود يا اصلا نوع شكايت بي مورد است و نيازي به پيگيريهاي بعدي ندارد.
غلامحسين نيك نژاد، در حاشيه نخستين همايش انتظامي  پزشكي كشور كه با حضور اعضاي هيأتهاي انتظامي پزشكي سراسر كشور در تالار شهيد غرضي، بيمارستان ميلاد برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: به طور كلي شش گروه مي توانند در صورت قصور پزشك شكايت كنند، اول خود بيمار يا صاحبان دم وي شامل، والدين، همسر و خواهر يا برادر، دوم وزارت بهداشت و دانشگاههاي علوم پزشكي و خدمات درماني، سوم دستگاه قضايي و سازمانهاي مرتبط مانند تامين اجتماعي و بيمه خدمات درماني، چهارم، اعضاي هيأت مديره هاي نظام پزشكي، پنجم اعضاي هيأت انتظامي پزشكي در تمام سطوح و ششم دادسراهاي انتظامي پزشكي در صورتي كه تخلف مشهود باشد.

۴۸ ميليارد ريال كمك مردم در جشن نيكوكاري
ايسنا: رييس ستاد احسان و نيكوكاري اعلام كرد: مردم نيكوكار كشورمان سال گذشته با ۳۴ درصد رشد نسبت به سال  ۸۳ ، ۴۸ميليارد ريال به شور نيكوكاري هديه كردند.
منصور قمشه، رييس ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني(ره) افزود: بالغ بر ۴۴۰ ميليارد ريال از ابتداي برگزاري جشن نيكوكاري و جشن عاطفه ها از سوي مردم نوع دوست كشورمان جهت كمك به نيازمندان آبرومند به كميته امداد امام خميني (ره) اهداء شده است.وي خاطر نشان كرد: در سال  ۸۴ استان تهران با جمع آوري بيش از شش ميليارد ريال، آذربايجان شرقي با پنج ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال، غرب استان تهران با  ۵/۳ ميليارد ريال و استان فارس با  ۵/۲ ميليارد ريال بيشترين ميزان كمك هاي مردمي را در شور نيكوكاري به خود اختصاص داده اند.

مشاوران املاك و خودرو بايد پروانه تخصصي دريافت كنند
فارس : مدير كل امور اسناد و سردفتران ثبت اسناد و املاك ايران گفت: در قالب طرح كشوري مشاوران املاك و خودرو بايد براي فعاليت پروانه تخصصي از ثبت و اسناد و املاك دريافت كنند.
محمد علي يادگاري در همايش نمايندگان مشاوران املاك و خودروي استان آذربايجان شرقي در تبريز افزود: در چارچوب اين طرح كليه مشاوران بايستي از ادارات ثبت و املاك پروانه تخصصي دريافت كنند و در صورتي كه فاقد سواد لازم و تخصص مورد نظر در ارتباط با حرفه  خود هستند، مي بايست از مشاوران حقوقي استفاده كنند. يادگاري اضافه كرد: ثبت مورد معامله نيز مي بايستي در دفاتر و اوراق خاصي كه از امروز بين اين گروه از مشاوران توزيع مي شود، انجام گيرد. مدير كل امور اسناد و سردفتران ثبت اسناد و املاك ايران خاطر نشان كرد: آمار حكايت از افزايش شكايت و پرونده هاي تشكيل شده در اين بخش در دادگستري هاي كشور دارد. به گفته وي طبق بررسي ها، بيش از۳۴ درصد پرونده هاي دادگستري در دادگاه هاي تجديد نظر تهران مربوط به معاملات خودرو و زمين است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |