شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۵ - May 27, 2006
هشدار كارشناس سازمان ميراث فرهنگي
تل برمي وضعيت وحشتناكي دارد
گروه شهري‎/ آرش نهاوندي- ساخت و سازهاي غير قانوني و حفاري هاي غير مجاز، تپه باستاني تل برمي را در وضعيت بسيار خطرناكي قرار داده است.
آوارگي و بي خانه و كاشانه شدن از جمله نتايج جنگ هاي خانمانسوز و طولاني است. در اغلب اين نبردها، آوارگان خانه خود را به سمت مقصدي امن و دور از دسترس حملات زميني و هوايي دشمنان ترك مي كنند.
ايران نيز طي سال هاي جنگ تحميلي از اين پديده شوم و ناگوار(آوارگي) آسيب بسيار ديده است. از جمله مناطقي كه بافت جمعيتي آن طي سال هاي دفاع مقدس دچار دگرگوني شد، شهر رامهرمز بود. طي سال هاي نخست جنگ تحميلي ايران و عراق، جنگ زدگان از نقاطي كه مورد حمله قرار گرفته بود به رامهرمز آمده و بر تپه باستاني تل برمي ساكن شدند و به ساخت و ساز روي آن پرداختند، پس از جنگ نيز خانه هاي ساخته شده روي تپه به ساكنان بومي منطقه فروخته شد. اكنون تعداد ساكنان اين تپه به بيش از 70خانوار مي رسد و مردم در لفظ محلي نام روستاي تل برمي را بر آن نهاده اند.
پس از آنكه قريه تل برمي از سوي مراجع ذي صلاح به رسميت شناخته شد، اهالي روستا به نوسازي خانه هاي خود پرداخته و با حفر چاه هاي عميق، نخستين گام را جهت نابودي اين تپه باستاني برداشتند. طي سال هاي اخير و با فراهم شدن امكانات زندگي شهري در تل برمي، مراحل اوليه گازكشي نيز در تل برمي آغاز شد.پس از مدتي كشمكش، سازمان ميراث فرهنگي گازكشي بر تپه تل برمي را مشروط كرد.خبرگزاري سي.اچ.ان گزارش داده است: در جلسه اي با حضور مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان و مدير شركت گاز و فرماندار رامهرمز، ادامه فعاليت هاي شركت گاز در تل برمي با رعايت شرايطي بلامانع اعلام شد، اما قانون شكني هاي پي درپي شركت گاز امكان تعامل اين دو نهاد را فراهم نكرده است.
در اين جلسه براي ادامه فعاليت شركت گاز رامهرمز در تپه تل برمي شروطي بدين مضمون از سوي سازمان ميراث فرهنگي استان خوزستان اعلام شد:
لوله هاي گاز با 5/13متر فاصله از جاده اي كه سال ها پيش در حريم تپه احداث شده بود، كشيده شوند. شركت گاز همچنين موظف شد لوله هاي مذكور را در عمق 70سانتيمتري زمين نصب كرده و مطابق با شرط سوم قرار شد چنانچه در هر مرحله اي از كار، به آثار باستاني برخورد نمايند، كار در هر شرايطي متوقف شود.
به رغم اعلام اين شروط و پذيرش آن از سوي شركت گاز رامهرمز، مسئولان اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان از قانون شكني شركت گاز خبر داده اند. سعيد محمدپور- كارشناس امور حقوقي ميراث فرهنگي خوزستان- مي گويد: شركت گاز رامهرمز اوايل آذرماه سال،۱۳۸۳ لوله هاي گاز خود را در عمق 210سانتيمتري زمين نصب كرده  و در حين كار به سفال هاي شكسته و اشياي باستاني به جاي مانده از دوره عيلامي برخورد كرده و سازمان ميراث فرهنگي را نيز در جريان قرار نداده  است.
وضعيت ناگوار
امسال نيز گزارش هاي ناگواري از سوي خبرگزاري هاي كشور درباره وضعيت ناگوار تپه باستاني تل برمي انتشار يافته است.محمدمحمدعلي نژاد- مسئول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي- در گفت وگويي با ايسنا اعلام كرده است كه با وجود پيگيري هاي انجام شده، همچنان ساكنان غيرقانوني تل برمي به ساخت و ساز در اين محوطه ادامه مي دهند. سعيد محمدپور- كارشناس حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان- نيز در اين باره مي گويد: پس از استقرار مردم در منطقه، حفاري ها آغاز شد. به عنوان مثال براي كندن باغچه يا چاه توالت، سه متر زمين كنده مي شد و اين در حالي است كه اگر كسي 10سانتيمتر از زمين آن منطقه را بكند به اثر باستاني مي رسد.
او ادامه داد: تل برمي وضعيت وحشتناكي دارد؛ ما با مراجعه به مراجع مختلف مانند استانداري و فرمانداري رامهرمز با آنها مذاكره كرده و گفته ايم كه به هيچ عنوان استقرار انسان ها در محوطه هاي باستاني قابل قبول نيست، چرا كه استقرار انساني يعني تخريب و در حال حاضر، بزرگ ترين مشكل تل برمي نيز سكونت افراد است.

چشم انداز
005010.jpg
005013.jpg
تخريب ميراث فرهنگي با هر انگيزه و به هر شيوه اي كه باشد، پيامدي جز نابودي بخشي از فرهنگ و تاريخ اين سرزمين ندارد؛ آثاري كه حفظ و پاسداشت آن، البته بر عهده همگان است، اما پيش از هر چيز وظيفه مسئولان و متوليان ميراث فرهنگي است كه با تدبير، زمينه و بستر نگاهباني از اين آثار گرانبها را فراهم آورند؛ مسئوليتي كه غفلت از آن، هر از گاهي به فاجعه اي بزرگ در تخريب آثار باستاني مي انجامد. ساخت و ساز غيرمجاز در تل برمي نمونه اي از غفلت مسئولان ميراث فرهنگي در اين زمينه است.

زيست بوم
روزي كه انسان ها به گرده افشاني بيفتند!
منصوره نظري- باتلاق 10000 دلار، جنگل گرمسيري 3500دلار، يك رديف صخره مرجاني 10000دلار و...
به نظر شما آيا مي توان روي طبيعت قيمت گذاشت؟ ارقامي كه در بالا خوانديد بخشي از قيمت هاي پيشنهادي هستند كه روي موهبت هاي طبيعي گذاشته شده است. دانشمندان سعي كرده اند تا با اين قيمت گذاري جلوي تخريب بيش از حد منابع طبيعي را بگيرند.
آنها معتقدند كه اگر اكوسيستم هاي طبيعي مانند جنگل ها، باتلاق ها و... سالم بمانند از نظر اقتصاد اكوسيستمي با ارزش تر و گرانبهاترند تا هنگامي كه قرار است استفاده اقتصادي موقتي از آنها شود، براي مثال قيمت باتلاقي در كانادا در حالت طبيعي 6000دلار در هر 10000مترمربع است و اگر تبديل به مزرعه شود قيمت آن تا 2000 دلار نزول خواهد كرد و يا 10000 مترمربع جنگل گرمسيري در كامرون اگر صحيح مديريت شود 4000دلار ارزش دارد درحالي كه سود حاصل از بريدن درختان و آماده كردن زمين براي كشاورزي تنها 2000 دلار خواهد بود. باتلاق سالم و طبيعي در تايلند 1000دلار است و اگر تبديل به استخرهاي پرورش ميگو شود فقط 200دلار ارزش خواهد داشت!بشر در طول ساليان به گونه اي با طبيعت رفتار كرده است كه گويي اين منابع نامحدود و بي پايان هستند و هرگرنه استفاده اي از آنها آزاد است. در حالي كه تمامي اين موهبت هاي طبيعي براي بشر همچون عاملي حفاظتي در برابر تهديدهاي طبيعي مانند سيل، زلزله، سونامي، فرسايش ساحل ها و توفان ها هستند. دانشمندان مي گويند سواحلي از تايلند كه داراي چندل هاي سالم ساحلي بوده اند طي سونامي سال 2004 خسارات كمتري ديده اند. اگر به رويدادهاي طبيعي دو سال گذشته – از جمله توفان كاترينا، سونامي و زلزله شديد كشمير- توجه كنيد مي بينيد كه اگر اكوسيستم هاي طبيعي اين مناطق حفظ شده بودند تا اين حد فاجعه به بار نمي آمد. با چنين تفكرات و نگراني هايي بود كه وقتي در سال 1997 اين دانشمندان تلاش كردند ارزش كل اكوسيستم هاي جهان را برآورد كنند به رقم 33تريليون دلار رسيدند. پس از آن اقتصاددانان سعي كردند كه برچسب هاي قيمت را روي باتلاق ها، جنگل ها، بيابان ها، يخرودها يا صخره ها و... ثبت كنند و معيارهاي اقتصادي را به دور از معيارهاي ديگر گسترش دهند. در حالي كه در اين بين عده ديگري از دانشمندان و طرفداران محيط زيست معتقدند كه قيمت گذاري روي منابع طبيعي كاري اشتباه است. اين گروه مي گويند بهتر است كه به جاي چنين عملكردهايي فرهنگ عمومي مردم در برخورد با طبيعت عوض شود. در برخي جاها مردم قيمت جنگل ها يا سواحل نزديك خانه هايشان را مي پرسند؛ در حاليكه هم مردم و هم اقتصاددانان بايد به اين مسئله فكر كنند كه اگر انسان ها مجبور شوند به جاي زنبورهايي كه در تخريب اكوسيستم ها از بين رفته اند، گرده افشاني گل ها را انجام دهند چقدر بايد هزينه بگذارند!
اين مثال چندان عجيب و دور از ذهن نيست. در كشور چين گاهي اوقات كه بيش از حد از حشره كش ها استفاده مي شود و زنبورها و پروانه ها ناپديد مي شوند، مردم مجبورند از گرده افشاني انساني استفاده كنند. خوب است بشر به اين فكر كند كه آيا مي تواند ساير فعاليت ها و وظايف موجودات زنده و اكوسيستم ها را هم برعهده بگيرد؟!
*چندل، گياهناحيه ساحلي است كه در هنگام مد دريا به زير آب مي رود و مجددا هنگام جزر خشك مي شود.

رود دره هاي تهران حفاظت مي شوند
005007.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: طرح هاي حفاظتي دره هاي ولنجك، گلابدره و دارآباد تهيه و در حال طي مراحل قانوني شدن هستند. مهندس احمد سعيدنيا استاد دانشگاه تهران متخصص در امور شهرسازي ضمن بيان اين مطلب، افزود: تهيه طرح هاي حفاظتي دره هاي ولنجك، گلابدره و دارآباد به پايان رسيده و اين طرح ها در حال طي مراحل مطالعاتي و بررسي كارشناسي و تصويب هستند. به گفته سعيدنيا ساخت و سازهاي بي رويه در حريم رود دره ها و مخدوش شدن چهره طبيعي آنها موجب توجه ويژه مشاوران مناطق يك، 2، 5 و 22 براي تهيه طرح هاي حفاظتي اين مناطق براي جلوگيري از پيشروي ساخت و ساز به سمت دامنه البرز شده است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: نخستين اقدام براي جلوگيري از تبديل رود دره ها به كانال هاي بتني و فاضلاب، جلوگيري شهرداري مناطق پنج گانه شمال تهران از ساخت و سازهاي بي رويه و اجراي طرح هاي جامع اين مناطق است.

جزيره قشم، اولين ژئو پارك ايران
005004.jpg
فارس- يك محقق و زمين شناس ايراني اعلام كرد يونسكو در حال تحقيق براي ثبت جزيره قشم به عنوان اولين ژئو پارك ايران و خاورميانه است.علي حقي پور محقق و زمين شناس، در حاشيه همايش آينده پژوهي، فناوري و چشم انداز توسعه با اعلام اين مطلب، افزود: ژئو پاركها مناطق طبيعي در روي كره زمين به معني پاركهاي زمين شناسي هستند. وي ادامه داد: اين مناطق كه هيچگونه تغيير محيطي در آنها ايجاد نشده است، جزو مناطقي هستند كه قابليت مداواي بيماران روحي و بطور كلي ايجاد آرامش در ميان بقيه افراد زمين را دارند و به معناي ديگر اين مناطق بيمارستان هاي بدون دكتر و بدون دارو و عوارض مصرف هستند. اين محقق و زمين شناس با اشاره به اين مطلب كه در سال 2002 و در نشست اعضاي محيط زيست كشور هاي جهان پيشنهاد تشكيل اين پاركهاي زمين شناسي را از سوي كشور مان ايران مطرح كرده ايم گفت: در آن زمان به سرعت كشور چين در اختصاص بخشهايي از كشور خود به عنوان ژئو پاركها اولين بار در جهان اين مناطق را به نام خود ثبت كند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |