شنبه ۶ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۵ - May 27, 2006
كهكشان هاي اقماري راه شيري
004986.jpg
نجوم- در سال هاي اخير منجمين تعداد زيادي از كهكشان هاي كوچك در هاله اطراف كهكشان راه شيري كشف كرده اند. اما گاز و غبار موجود در صفحه كهكشان معمولاً مانع از رصد اين اجرام مي شود. به تازگي منجمين محقق با بررسي اطلاعات SDSS(يكي از بزرگ ترين منابع اطلاعاتي نجوم كه اطلاعات آن از طريق چندين تلسكوپ در سراسر جهان تهيه مي شود) موفق به كشف دو مورد جديد از اين كهكشان هاي همسايه كوچك و كم نور شده اند. هر دو مورد كه كهكشان هاي اقماري محسوب مي شوند، از پشت اكثر تلسكوپ هاي زميني غير قابل رويتند. دانيل زاكر از دانشگاه كمبريج اولين مورد را در حين بررسي اطلاعات SDSS كشف كرد. او اولين بار متوجه تراكم تعدادي ستاره در صورت فلكي تازي ها (CVn) شد.
اين كهكشان كوتوله كه بيشتر از ستارگان مسن تشكيل شده است، در فاصله ۶۴۰ هزار سال نوري از ما قرار دارد. زاكر مي گويد : «با توجه به اين فاصله، اين كهكشان كوتوله يكي از دورترين كهكشان هاي اقماري راه شيري محسوب مي شود.
اين كهكشان همچنين با قطري بيش از ۵ هزار سال نوري يكي از بزرگ ترين كهكشان هاي اقماري راه شيري است.»اين ستارگان كه با توجه به رنگ و قدرشان تشخيص داده مي شوند، يكي از كهكشان هاي كوچك و كم نور همسايه راه شيري را در صورت فلكي عوا آشكار مي سازند.
تنها چند ساعت بعد از اعلام اين كشف، همكار زاكر از دانشگاه كمبريج، واسيلي بلوكورف نيز يافته جديد خود را اعلام كرد. او نيز يكي از كهكشان هاي كوتوله كم نور را در صورت فلكي عوا (Bootes) كشف كرده و آن را بو (Boo) ناميد. اين كهكشان بسيار كم نور با درخشندگي ۱۰هزار برابر خورشيد است. فاصله آن ۱۹۶ هزار سال نوري و قدر مطلق آن ۵‎/۷- است. اين كهكشان كوتوله كم ترين درخشندگي را در بين كهكشان هاي شناخته شده داراست.
تا به حال دانشمندان به غير از ابرهاي ماژلاني بزرگ و كوچك ۱۰، كهكشان اقماري كوچك به دور كهكشان راه شيري يافته اند. چون اين كهكشان هاي كوتوله در حال گردش به دور كهكشان راه شيري هستند به كهكشان هاي اقماري معروفند. اين اجرام به دليل وجود غبار در صفحه كهكشان راه شيري تا چندي پيش براي دانشمندان ناشناخته بودند. يافتن اين كهكشان ها از طريق رنگ و قدر آنها و تشخيص آنها از زمينه كهكشان راه شيري بسيار سخت و طاقت فرساست.
طبقه بندي اين كهكشان ها نيز كاري دشوار است. كهكشان هاي اقماري راه شيري در مراحل مختلف تحول خود قرار دارند كه در طي اين مراحل به چند تكه تقسيم شده و تغيير شكل مي دهند. براي مثال در صورت فلكي كلب اكبر، تجمعي از ستارگان وجود دارد كه دانشمندان احتمال مي دهند اين تجمع ستاره اي تكه اي جدا شده از يكي از كهكشان هاي اقماري راه شيري باشد.
در بعضي موارد حتي ممكن است نواري از ستارگان باقي بماند. در ماه مارس، كارل گريلمر از دانشگاه كلتك و روبرتا جانسون از دانشگاه ايالتي كاليفرنيا، در مقاله اي اعلام كردند كه نواري از ستاره ها (كه آن را رودخانه ستاره اي ناميده بودند) به طول ۴۵ درجه را درآسمان شمالي كشف كرده اند.
اين نوار باريك كه ۷۶ هزار سال نوري از ما فاصله دارد، كماني عظيم را در طول صفحه راه شيري تشكيل مي دهد. اين پديده ظاهراً به دليل امواج گرانشي در كهكشان راه شيري و تأثير آن بر خوشه كروي NGC5466 به وجود آمده است.
كهكشان كوتوله بو نيز در ظاهر شبيه ساختاري از شكل افتاده و تغيير يافته از يك خوشه كروي است. اما با توجه به ديناميك خاص اين كهكشان، محققين اين پروژه اطمينان يافتند كه بو نمي تواند باقي مانده اي از يك خوشه كروي تغيير شكل يافته باشد.
شناخت حركات و ساختار كهكشان هاي اقماري مانند CVn و بو به ما كمك مي كند تا از خواص و ويژگي هاي ماده تاريك و همچنين اتفاقات دروني كهكشان ها بيشتر آگاه شويم. با توجه به اين واقعيت كه كهكشان هاي اقماري تا به حال ناشناخته بوده اند ،مي توان نتيجه گرفت كه تعداد بسيار زيادي از اين نوع اجرام در اطراف كهكشان راه شيري وجود دارند كه هنوز كشف نشده و از ديد منجمين پنهانند.

معرفي آثار برتر پايان نامه سال دانشجويي
گروه علمي فرهنگي- آثار برتر دهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي با حضور جمعي از دانشجويان و دانشگاهيان سه شنبه نهم خردادماه جاري در دانشگاه تربيت مدرس معرفي مي شود.
به گزارش همشهري در دهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي كه به همت جهاد دانشگاهي برگزار مي شود شركت كنندگان با ارائه آثار خود در شش رشته علمي به رقابت پرداختند و ۵۷۶ اثر در بخش اصلي، ۶۸ اثر در بخش ويژه و ۱۰۶ اثر در بخش جنبي كه شامل پژوهش هاي دانشجويي بوده است مورد داوري قرار گرفت.
بنابراين گزارش، در بخش اصلي ۷۲ اثر به گروه علوم پزشكي- دامپزشكي، ۴۱اثر به گروه فني- مهندسي، ۵۳ اثر به گروه علوم پايه، ۴۲اثر به گروه كشاورزي- منابع طبيعي، ۴۲ اثر به گروه هنر و معماري و ۳۲۶ اثر به گروه علوم انساني تعلق داشته است. از مجموع آثار، ۶۴۴ اثر به بخش پايان نامه و ۱۰۶ اثر به پژوهش دانشجويي اختصاص داشته است كه بيشترين و كمترين آثار رسيده به ترتيب مربوط به گروه هاي علوم انساني و فني- مهندسي بوده است. همچنين در اين دهمين دوره پايان نامه سال دانشجويي، ۶۴۰اثر به مقطع كارشناسي ارشد و ۱۱۰ اثر به مقطع دكترا اختصاص دارد. «فناوري هاي نوين» و «گردشگري» موضوع بخش ويژه اين دوره از جشنواره بوده است.

ديواره بزرگ ترين سد جهان ساخته شد
004989.jpg
بي بي سي- مقامات چين پايان برنامه احداث سد سه دره، روي رودخانه يانگ تسه را اعلام كرده اند. احداث اين سد بتوني، مرحله مهمي از تكميل بزرگ ترين پروژه هيدروالكتريك دنياست كه به گفته مقامات چين در سال۲۰۰۸ تكميل خواهد شد. هنگامي كه۲۶ توربين اين سد در سال۲۰۰۸ آماده كار شدند، سد ظرفيت توليد بيش از ۱۸هزار مگاوات برق را خواهد داشت.
اين پروژه براي توليد برق، كاهش سيلاب هاي مزمن و بهبود استفاده از رودخانه براي دسترسي به مناطق صنعتي جنوب غرب چين است. چين هم اكنون دومين مصرف كننده نفت در جهان است و براي مقابله با كمبود گسترده برق و حفظ رونق اقتصادي خود ناچار به تامين منابع ديگر انرژي است.هزينه كل پروژه حدود ۲۵ ميليارد دلار خواهد بود ولي فعالان محيط زيست اين رقم را چندين برابر، تخمين مي زنند.

شمارش معكوس براي پرتاب شاتل
004992.jpg
پارس اسكاي- شاتل فضايي ديسكاوري در مركز فضايي كندي در كيپ كاناورال فلوريدا به سكوي پرتاب منتقل شده است تا براي پرتاب در تير ماه آماده شود. فرآيند انتقال شاتل از ساختمان مونتاژ به سكوي پرتاب تقريبا هشت ساعت طول كشيد. پرتاب شاتل براي اول ژوئيه تا ۱۹ژوئيه برنامه ريزي شده است. از زمان انهدام كلمبيا هنگام بازگشت به جو زمين در سال۲۰۰۳ كه به مرگ هفت خدمه آن منجر شد، اين دومين بار است كه شاتل به پرواز درخواهد آمد. شاتل كه از قبل به مخازن عظيم سوخت نارنجي رنگ و دو راكت تقويت كننده متصل شده بود، سوار بر يك وسيله نقليه عظيم مسير۶۵۰ متري تا سكوي پرتاب را ذره ذره طي كرد.
واين هيل، مدير برنامه شاتل، ابراز اطمينان كرد كه ديسكاوري طبق برنامه در ماه ژوئيه پرتاب خواهد شد و آژانس فضايي آمريكا خواهد توانست تا پيش از پايان سال، دو پرواز ديگر را با شاتل ترتيب دهد. تصميم نهايي در مورد اينكه آيا شاتل پرتاب خواهد شد يا خير، اواسط ماه ژوئن گرفته مي شود. ديسكاوري قرار بود در ماه جاري پرتاب شود، اما اين برنامه با كشف يك حسگر معيوب در مخزن سوخت آن تغيير داده شد. شاتل ديسكاوري، آخرين بار اواسط سال گذشته ماموريتي۱۴روزه (۲۶ژوئيه تا۹ اوت) به ايستگاه فضايي بين المللي انجام داد.

سخت افزار مورد نياز ويندوز ويستا
005031.jpg
ايرنا- مايكروسافت با راه اندازي سايت جديدي به نام Get Ready سخت افزار رايانه اي مورد نياز براي نصب و اجراي سيستم عامل ويندوز ويستا را اعلام كرد. مايكروسافت، ويندوز ويستا را در نگارش هاي مختلفي عرضه خواهد كرد و به همين علت اين شركت در سايت Get Ready نيازمندي هاي سخت افزاري،خلاصه ترين نگارش و همچنين كامل ترين نگارش از سيستم عامل ويندوز ويستا را منتشر كرده است.
حداقل امكانات سخت افزاري مورد نياز براي نصب و اجراي خلاصه ترين نگارش ويستا عبارتند از: يك پردازنده با سرعت دست كم ۸۰۰مگاهرتز، ۵۱۲ مگابايت RAM، يك هارد ديسك ۲۰گيگابايتي با ۱۵گيگابايت فضاي خالي و يك كارت گرافيك با قابليت پشتيباني فناوري DirectX9 .به همين صورت حداقل سخت افزار مورد نياز براي نصب و اجراي كامل ترين نگارش ويستا عبارتند از: يك پردازنده با سرعت دست كم يك گيگاهرتز، يك گيگابايت حافظه RAM ،يك كارت گرافيكي ۱۲۸مگابايتي، هارد ديسك۴۰ گيگابايتي با ۱۵گيگابايت فضاي خالي، دي وي دي-رام، خروجي صدا و قابليت اتصال به اينترنت.
مايكروسافت پيش از اين زمان عرضه نگارش نهايي ويندوز ويستا را پايان امسال اعلام كرده بود، اما هم اكنون تاريخ انتشار اين سيستم عامل را به ماه ژانويه سال۲۰۰۷و يا حتي ديرتر، موكول كرده است. علاقه مندان براي كسب اطلاعات دقيق تر در مورد سخت افزار مورد نياز ويندوز ويستا مي توانند به وب سايت گت ردي در آدرس اينترنتي زير مراجعه كنند:
www.microsoft.com/windowsvista/getready

موس ويژه معلولين
فارس:دستگاه موس ويژه معلولين توسط يك مخترع ايراني طراحي و ساخته شد،اين دستگاه با استفاده از پا كار مي كند.محمد باقر زروج شعباني، مخترع ايراني با اشاره به اينكه اين دستگاه نوعي «موس» كامپيوتر است، گفت: اين دستگاه براي معلوليني طراحي شده است كه از نداشتن انگشت، نداشتن دست، فلج دست يا بي حسي دست و... رنج مي برند.
وي اضافه كرد: ضمناً كاربرد آن براي كساني كه مشكل رعشه دست دارند و همچنين كساني كه كاربران سرسخت كامپيوتر هستند (مانند تايپيست ها كه از هر دو دست براي تايپ استفاده مي كنند) مورد استفاده است و چون مي توانند با پا تمامي عمليات موس را انجام دهند،باعث بالا رفتن سرعت و راندمان كار مي شود و از خستگي كار با كامپيوتر مي كاهد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |