يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
صفحه آخر
Front Page

حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم :
شبيه ترين شما به من، خوش اخلاق ترين شماست.
بحارالانوار ج ۷۱ ص ۳۸۹
امروز با حافظ
دور فلك درنگ ندارد شتاب كن
صبح است ساقيا قدحي پرشراب كن
ما را   زجام باده گلگون خراب كن
زان پيشتر كه عالم فاني شود خراب

سينماي ايران در ماه گذشته موفق بود
درخشش ۴۴ فيلم ايراني در ۲۰ جشنواره جهاني
005301.jpg
گروه ادب و هنر _ در ارديبهشت ماه ۴۴ فيلم ايراني در ۲۰ جشنواره جهاني و رويداد معتبر بين المللي حضور داشتند و در رقابت با فيلمسازان ديگر كشورها به موفقيت هايي دست يافتند و سينماي ايران را كه با دريافت بيش از هزار جايزه بين المللي در رديف سه كشور مطرح سينماي جهان قرار دارد بار ديگر در ميان منتقدان و سينمادوستان مطرح ساختند.
فيلم هاي از پس برقع، ساخته مهرداد اسكويي در جشنواره مديا ويوگيور مجارستان، من عبدالواحد اسماعيل پور هستم ساخته هوشنگ ميرزايي در جشنواره هيوستون آمريكا، فيلم بلند آفسايد ساخته جعفر پناهي در جشنواره جئونجو كره جنوبي، فيلم رئيس جمهور ميرقنبر ساخته محمد شيرواني در جشنواره ترابيكاي نيويورك و فيلم صفر درجه در جشنواره ميده لوستر انگلستان حضور داشتند.
از ديگر فيلم هاي كوتاه و بلندي كه ماه گذشته در جشنواره هاي جهاني به نمايش درآمدند مي توان از كارگران مشغول كارند ساخته ماني حقيقي در سنگاپور و فيلم هاي واكنش پنجم، افسانه آه، زن زيادي ساخته هاي تهمينه ميلاني در جشنواره آنكارا در تركيه نام برد.
فيلم كافه ترانزيت ساخته كامبوزيا پرتوي، جزيره آهني از رسول اف و بابا عزيز از ديگر فيلم هاي حاضر در مجامع و رويدادهاي بين المللي در ماه گذشته به شمار مي رود.

در روز همبستگي ايران و آفريقا انجام شد
تجليل دوباره از طاهره صفارزاده
005307.jpg
گروه ادب وهنر- پس از انتخاب دكتر طاهره صفارزاده به عنوان برترين بانوي جهان اسلام در سال ۲۰۰۵ تقدير از اين محقق و پژوهشگر توسط شخصيت ها و نهادهاي فرهنگي- علمي همچنان ادامه دارد. جمعه شب در مراسم بزرگداشت روز همبستگي ايران و آفريقا كه با حضور وزير ارشاد، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل و بسياري از سفرا و كارداران كشورهاي آفريقايي در حسينيه الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شد از مقام برترين بانوي جهان اسلام نيز تقدير به عمل آمد.
در بخشي از اين مراسم دكتر علي اكبر ولايتي در سخناني با اشاره به تاريخ پر فراز و نشيب كشورهاي آفريقايي در مبارزه با استعمار گفت: به دليل اشتراكات فراواني كه بين كشور ما و ملل آفريقايي وجود دارد، ما روز آفريقا را روز خودمان مي دانيم... امروز استعمار كهن با بهانه هاي مختلف براي ملل آفريقايي مشكل درست مي كند . با اينكه خود آفريقايي ها نمي خواهند تفرقه بين آنها وجود داشته باشد، اما ديگران براي سود خودشان در پي تفرقه افكني هستند.
پس از سخنان دكتر ولايتي، دكتر طاهره صفارزاده به عنوان برترين بانوي دانشمند جهان اسلام پشت جايگاه رفت و با اعلام اينكه در طي چهار دهه حمايت از ملت ها در برابر حكومت ها براي نخستين بار است در جمع سياستمداران و سفرا حضور يافته، گفت: از نمايندگان ملل آفريقايي مي خواهم سلام مرا به نلسون ماندلا و نويسندگان آفريقايي برسانند. وي سپس شعري از سروده هاي ۲۰ سال پيش خود را در وصف آپارتايد از ديدگاه اسلام قرائت كرد كه مطلع آن اين بود: صداي ناب اذان مي آيد‎/ صداي خوب بلال‎/ صداي آن حبشي آن سياه...

دلايل اكران زودهنگام فيلم «به آهستگي»
005310.jpg
گروه ادب و هنر _ عوامل فيلم «به آهستگي» با شركت در يك كنفرانس خبري در آستانه اكران عمومي فيلم ديدگاه هاي خود را درباره شرايط نمايش و دلايل نمايش زودهنگام اين فيلم ابراز كردند.
كارگردان فيلم با اظهار نارضايتي از اين كه بدون اطلاع رساني قبلي اين فيلم اكران مي شود گفت: فرصت فعلي كه براي نمايش به آهستگي به وجود آمده، تنها شرايط ممكن براي نمايش اين فيلم بود. در حالي كه برخي فيلمها در مرحله تدوين هم شرايط اكران براي شان فراهم مي شود.
مازيار ميري همچنين به فرهنگي بودن فيلمش اشاره كرد و گفت: دوستان ما در مجلس و دولت هميشه موضوع حمايت از فيلم هاي فرهنگي را در كميسيون ها و بحث هاي مختلف مطرح مي كنند. اما هنگام نمايش، اين نوع فيلمها به فراموشي سپرده مي شود.
در ادامه جهانگير كوثري تهيه كننده اين فيلم نيز گفت: من و برخي از همكاران به عنوان تهيه كنندگاني كه صرفاً براي گيشه فيلم نمي سازيم و قصد داريم تماشاگر را يك گام جلوتر ببريم، هم اكنون مشغول مبارزه با جرياني غالب در سينماي ايران هستيم كه فيلمهاي گيشه دار را به بهانه اينكه فقط مردم را سرگرم مي كنند، به نمايش درمي آورند.
به گزارش ايسنا، اين تهيه كننده نيز موقعيت فعلي بوجود آمده براي اكران «به آهستگي» را تنها فرصت نمايش دانست و گفت: هيچ فرصت اكران شش هفته اي براي فيلم «به آهستگي» به غير از شرايط فعلي نمي توانست بوجود آيد، بنابراين پذيرفتم، فيلم را در اين شرايط فعلي بدون هيچ تبليغ و اطلاع رساني قبلي، در شرايطي كه بازي هاي جام جهاني آغاز مي شود، اكران كنم.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در گلايه از گرما كه موجب انبساط آدمي و اشياء است
و اظهار شرمندگي از انقطاع و ساقط شدن از حيز انتفاع فرمايد
005256.jpg

نكوداشت فرامرز پايور در فرهنگسراي هنر
گروه ادب و هنر- جمعي از ياران و شاگردان استاد فرامرز پايور ، ۲۴ خرداد در فرهنگسراي هنر گرد هم مي آيند تا آيين نكوداشت اين نوازنده نامي سنتور و رديف دان را برگزار كنند .
به گزارش همشهري، در اين برنامه كه از سوي مديريت موسيقي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران برگزار خواهد شد ، چهره هايي چون استاد محمد اسماعيلي ( نوازنده تنبك و از ياران استاد پايور) به همراه سعيد ثابت (از شاگردان استاد) به اجراي قطعاتي از ساخته هاي ايشان خواهند پرداخت. همچنين رضا شفيعيان نيز به اجراي برنامه در اين مراسم مي پردازد. گزارش همشهري حاكيست كه در اين آيين قرار است ، از استاد زنده ياد ، ابوالحسن صبا نيز يادي شود و درباره ويژگيهاي كاري و شخصي وي مطالبي بيان شود . تقدير و اهداي جايزه به چند نفر از سازندگان ساز سنتور و نيز ناشراني كه در بيشترين آثار صوتي و مكتوب موسيقي فاخر را توليد و عرضه كرده اند از ديگر برنامه هاي اين آيين است.
استاد فرامرز پايور به دليل كهولت سن و بيماري اي كه چند سالي است گريبانگيرش شده است ، در اين مراسم شركت نخواهد كرد ، اما پيامي به اين مراسم خواهد داد.
فرامرز پايور از جمله تاثيرگذارترين چهره هاي موسيقي ايراني است كه توانسته براي نخستين بار گروه نوازي در موسيقي سنتي را پايه گذاري كند . ضمن آنكه نظم و دقت وي در تعليم هنرآموزان خود ، نسلي از نوازندگان حرفه اي و كاركشته را به جامعه موسيقي تحويل داد . پايور در تنظيم و انتشار برخي از مهمترين قطعات موسيقي رديفي نيز نقشي اساسي داشت كه آخرين آن تصنيفهاي استاد زنده ياد عبدالله خان دوامي بود

برگي از تاريخ
كنگره خواجه نصير طوسي
در هفتم خرداد ،۱۳۳۵ به مناسبت هفتصدمين سالگرد وفات انديشمند و دانشور بزرگ جهان اسلام، خواجه نصيرالدين طوسي، كنگره بزرگداشتي در تهران برگزار شد و ابعاد گوناگون اين شخصيت عظيم علمي مورد بررسي قرار گرفت. ما نيز در اين مقال، به اين بهانه به گوشه هايي از زندگي ايشان مي پردازيم. ابوجعفر محمدبن محمدحسن طوسي معروف به نصيرالدين، استاد البشر، محقق طوسي و خواجه در روز يازدهم جمادي الاول ۵۹۷ ق در طوس به دنيا آمد. ايام كودكي او در طوس سپري شد و او در اين زمان، مقدمات علوم را از پدر فاضلش فراگرفت. در جواني راهي نيشابور شد و از محضر بزرگان آن ديار همچون فريدالدين داماد نيشابوري و عطار نيشابوري استفاده هاي فراوان برد. محقق طوسي در طي ساليان متمادي به كسب دانش پرداخت و به مدارج والاي علمي دست يافت. در زمان حضور او در عراق، واقعه هجوم سپاهيان مغول به ايران روي داد و او به ايران بازگشت تا حضورش كمكي براي ديگران باشد. خواجه نصيرالدين از آن پس به دعوت يكي از حاكمان فرقه اسماعيليه به قهستان و سپس قلعه الموت در نزديكي قزوين رفت و نزديك به ۲۶ سال در اين قلعه ها به سر برد، اما در اين دوران، لحظه اي از تلاش علمي بازنايستاد و كتاب هاي متعددي به رشته تحرير درآورد. با هجوم مغولان و فروپاشي اسماعيليان، خواجه درصدد برآمد تا به هر نحو ممكن، از خونريزي و ويرانگري قوم مغولان جلوگيري نمايد. از اين رو با استفاده از موقعيت علمي خود، به هلاكوخان مغول نزديك شد و پس از مدتي از مقربان درگاه آنان گرديد. همچنين مقام علمي و ارزش فكري خواجه نصيرالدين موجب شد تا هلاكو او را در شمار بزرگان دانسته، نسبت به حفظ و حراست از جان وي كوشا باشد. خواجه نصيرالدين در طول ساليان بعد، به شهرها و كشورهاي مختلفي مسافرت نمود و شاگردان فرهيخته اي را پرورش داد كه علامه حلي، كمال الدين ميثم بن علي بحراني، سيد ركن الدين استرآبادي و مجدالدين طوسي از آن جمله اند. وي همچنين با نفوذ خود مانع از قتل عام مردم و دانشمندان مي گرديد و در حفاظت از ميراث عظيم اسلامي و علمي سعي زيادي نمود. خواجه نصيرالدين طوسي در علومي همچون رياضيات، فلسفه، كلام، اخلاق، ادبيات، هيئت و نجوم و... مهارتي به سزا داشت و آثار متعددي به وجود آورد كه قواعدالعقايد، اخلاق ناصري، اوصاف الاشراف، اساس الاقتباس و زيج ايلخاني از آن جمله اند. سرانجام در ۱۸ ذيقعده ۶۷۳ ق در ۷۶ سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در حرم حضرت امام موسي كاظم(ع) به خاك سپرده شد.
روز قانون
هفتم خرداد، روز قانون و آغاز هفته مجلس، يادآور هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ ش مي باشد. در چنين روزي، اولين دوره مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد و از آن پس نيز در سال هاي ۶۳ ، ۶۷ ، ۷۱ ، ۷۵ و ۷۹ دوره هاي دوم تا ششم مجلس شوراي اسلامي آغاز شده است. افتتاح اولين دوره مجلس قانون گذاري در جمهوري اسلامي ايران، يك نقطه عطف به شمار مي رود. وظيفه اين مجلس، قانون گذاري و نظارت مستقيم بر عملكرد رئيس جمهوري و هيأت دولت است. تعداد نمايندگان مجلس، ۲۹۰ نفر است و با رأي مستقيم مردم انتخاب مي شوند. هر شهر به تناسب جمعيت، تعدادي از كرسي هاي مجلس را به خود اختصاص مي دهد. اقليت هاي ديني شناخته شده در ايران با وجود آن كه اكثر آنان، از لحاظ جمعيت، حدنصاب لازم يعني ۱۵۰ هزار نفر براي به دست آوردن يك كرسي را ندارند، اما در پارلمان داراي نماينده مي باشند. انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، در فاصله حدود يك سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد. در اين انتخابات، ملت ايران با شركت حدود يازده ميليون نفر در انتخابات به نمايندگان خود رأي دادند و با برگزاري مرحله دوم، مجلس شوراي اسلامي، تركيب خود را يافت و با احتساب انتخابات ميان دوره اي، مجموعاً ۲۶۳ نماينده به مجلس راه يافتند كه در اين ميان، تعداد ۴ زن، ۱۳۰ روحاني و ۱۳۳ غيرروحاني مشاهده مي شد.

تجليل از هنرمندان دفاع مقدس
گروه ادب و هنر- در نخستين جشنواره ملي «مقاومت و زيبايي» كه همزمان با سالروز آزادي خرمشهر از سوم تا ششم خرداد ماه در خرمشهر و آبادان برگزار گرديد از هنرمندان صاحب نام دفاع مقدس در رشته هاي سرود و موسيقي، عكاسي، نقاشي و گرافيك تجليل بعمل آمد.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه در سينما نخل خرمشهر و با حضور تني چند از مسئولان برگزار شد مهرداد كاظمي، محمد گلريز و اسفنديار قره باغي به اجراي سرود پرداختند. در پايان اين مراسم، در بخش سرود و آهنگ هاي انقلابي از محمد جواد عندليبي، محمدگلريز، مهرداد كاظمي، اسفنديار قره باغي، منوچهر فريوسفي، محمدعلي راغب، محمد بيگلري پور، سيد محمد ميرزماني،  علي اكبر كردبچه، هادي منتظري، عليرضا خورشيدي فر و كريم قرباني تجليل بعمل آمد، همچنين از كاظم چليپا، غلامعلي طاهري، حميد شريفي، غلامرضا قلي پور، و احمد قلي زاده در بخش نقاشي و گرافيك تجليل شد.

بهارستان
بيگانه
بايزيد روزگاري برآمد كه ذكر زبان كمتر كردي، چون او را از آن پرسيدند گفت: عجب دارم از اين ياد زبان، عجب تر از اين كو بيگانه ايست، بيگانه چه كند در ميان جان كه ياد اوست خود در ميان جان.
كشف الاسرار _ رشيدالدين ميبدي

نمايش آثار ۱۰۸ نقاش در اصفهان
ايسنا: آثار ۱۰۸ هنرمند نقاش و ۱۰ مجسمه ساز معاصر ايران در موزه  هنرهاي معاصر اصفهان به نمايش درآمدند.
نمايشگاه با عنوان انسان معاصر و دو پيكر با نمايش آثار نقاشي، حجم، مجسمه، ويديوآرت و چيدمان، از ششم خردادماه در اين شهر گشايش يافت. اين نمايشگاه با آثاري عموماً انتزاعي از هنرمنداني چون محمد ابراهيم جعفري، جعفر بانگيز، منيژه صحي، حسين خسروجردي، صادق تبريزي، علي ذاكري، رزيتا شرف جهان، معصومه مظفري، الهه مقدمي، علي فرامرزي، رضا قره باغي، ژينوس تقي زاده و... همراه و تا ۳۱ همين ماه برپاست. نمايشگاه هنر معاصر، كار مشترك و حاصل همكاري انجمن نقاشان و مجسمه سازان ايران بوده كه در پي فراخوان عمومي به هنرمندان عضو انجمن هاي يادشده، تدارك ديده و هر هنرمندي دست كم دو اثر حجمي يا نقاشي ارائه كرده است.

خراسان جنوبي صاحب شبكه شد
مهر: مدير كل صدا و سيماي استان خراسان جنوبي از راه اندازي شبكه سيماي اين استان براي پوشش اخبار و برنامه هاي محلي در آينده نزديك خبر داد.
قاسم قنبري افزود: شبكه صداي خراسان جنوبي در يك استوديو كوچك كه حكم توليد و پخش را دارد، با حركتي آرام كار خود را آغاز كرده است. در حال حاضر شبكه صداي خراسان جنوبي روزانه ۸ ساعت توليد و پخش دارد كه در سه نوبت انجام مي گيرد و حدود دو سوم جمعيت اين استان را تحت پوشش قرار مي دهد. قنبري با اشاره به مشكلات و كمبودها گفت: كمبود نيروي انساني مجرب، تخصيص نيافتن اعتبار كافي و نبود ساختمان پخش و توليد مناسب از جمله مشكلات پيش روي صدا و سيماي خراسان جنوبي است.

كوتاه از هفت هنر
كتاب : راضيه تجار گفت: به زودي زندگي نامه داستاني شهيد «علي اكبر شيرودي» و شهيد «عباس بابايي» در قالب دو كتاب منتشر مي شود. راضيه تجار _ داستان نويس _ اظهار داشت: زندگينامه داستاني شهيد شيرودي را انتشارات مدرسه و زندگينامه داستاني شهيد بابايي كه «آواز پرواز» نام دارد،را انتشارات بنياد شهيد منتشر مي كند.
گوش دادن به راديو: بر اساس نظرسنجي صداي جمهوري اسلامي ايران از ۱۳ هزار و ۹۸۷ تن از افراد ۱۲ سال به بالا كه در ۳۰ شهر كشور زندگي مي كنند، ۱۶ درصد از پاسخگويان در حد «كمتر از يك روز» ۳ و ۴ دهم درصد «يك روز»، ۴ و يك دهم درصد «دو روز» ، ۴ و ۸ دهم درصد «سه روز» ، ۳درصد «چهار روز» ، ۲ و ۶ دهم درصد «پنج روز» ، يك و ۹ دهم درصد «شش روز» و ۷۵ و ۷ دهم درصد «هفت روز» در هفته راديو گوش كرده اند.
005304.jpg
موسوي  گرمارودي: ترجمه ادبي «صحيفه سجاديه» در سيصد صفحه به قلم موسوي گرمارودي، شاعر و مترجم قرآن كريم در دست چاپ قرار دارد. اين اثر نيز همانند ترجمه قرآن موسوي گرمارودي با زيرنويس و توضيحات تفصيلي منتشر خواهد شد. همچنين اين شاعر، تحقيقي در مورد شاهنامه فردوسي در دست تدوين دارد كه در دو جلد منتشر مي شود. تدوين جلد اول آن به اتمام رسيده و جلد دوم در دست نگارش قرار دارد. شاعر «خط خون» همچنين ترجمه اي از «نهج البلاغه» را نيز در دست تدوين دارد كه هنوز آن را به مرحله چاپ نرسانده است.
هنر فوتبال: برنامه همراه با جام جهاني از شبكه تهران به پخش خلاصه اي از بازي هاي انجام شده در همان روز و تحليل اين رقابت ها مي پردازد. همچنين مربيان قبلي تيم ملي فوتبال ايران و بازيكنان حاضر در دوره هاي قبلي جام جهاني در برنامه به عنوان كارشناس حضور مي يابند. گفتني است كه «همراه با جام جهاني» هر شب ازساعت ۲۱ به مدت ۳۰ دقيقه از شبكه تهران پخش مي شود.
اهل قلم: انجمن قلم ايران در اقدامي فرهنگي به منظورگردآوري و تدوين احوال و آثار بيش از ۲۰۰ نويسنده و شاعر عضو اين انجمن، اهل قلم كشور را به علاقه مندان و مخاطبان فرهنگ مكتوب معرفي مي كند.براساس اين طرح اعضاي نويسنده، شاعر، مترجم و محقق انجمن قلم ايران با ارائه اطلاعات شخصي و حرفه اي خود به انجمن قلم ايران و تشريح و معرفي كامل آثار، ناشر آثار، سال انتشار اثر، افتخارات كسب شده در حوزه فرهنگ و هنر، مسئوليت هاي فرهنگي،سابقه كاري و... در سايتي اينترنتي به مخاطبان معرفي خواهند شد.

طنين موسيقي عاشيق ها در خانه هنرمندان
فارس: «حميدرضا اردلان» ۷ خرداد ماه فيلمي از مجموعه ۱۰۰ فيلم مستند استادان موسيقي مقامي ايران را كه شامل موسيقي عاشيقي است، در خانه هنرمندان ايران اكران خواهد كرد.
اين برنامه كه به همت باشگاه دوستداران موسيقي مقامي ايران در تالار ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود، فيلم هاي تجربي «حميدرضا اردلان» در خصوص عاشيق «رسول قرباني» با لحن عاشقي تبريز و عاشيق «يدالله عيوض  پور» با لحن ايلخچي به نمايش درمي آيد.
در اين جلسه عاشيق «عمران حيدري» پژوهشگر و «محمدرضا اصلاني» مستندساز پيرامون جنبه هاي موسيقايي و سينمايي آثار عاشيقي صحبت خواهند كرد.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
محقق
كارش تحقيق بود، بر روي مردم و رفتارهاشان. دوست داشت كه ساعتها روي چهارپايه اي جلو در خانه بنشيند و زندگي مردم را بنگرد. مي نوشت و مي نوشت و مي نوشت. كتابش آن سال كتاب اول و برگزيده در زمينه تحقيق جامعه شناسي عامه مردم شد. چند سال بعد...وقتي از دنيا رفت. يكي از شاگردان داستان زندگي اش را نوشت. او در كتابش آورد: «عامه مردم در موردش چنين نظري داشتند: او مردي فضول بود كه كارش دخالت و سركشي در زندگي مردم بود.»
نازيلا ديژن
گشتي در دنياي خبرها
تغيير نمره آزمون
دالاس: يك دانشجو در آمريكا به جرم وارد شدن به كامپيوتر محل تحصيل خود و تغيير نمره آزمون درس فيزيك محاكمه خواهد شد. باتوجه به اينكه وي نمره پاييني در درس فيزيك كسب كرده بود به داخل سيستم كامپيوتر دانشگاه نفوذ كرد و نمره خود را بالا برد. از قضا استاد اين رشته پس از بازبيني نمرات متوجه تغيير در نمره يكي از دانشجويان شد و اين گونه وي به دام پليس افتاد.
مزاياي كوتاهي قد
نيويورك: برخي از مردم همواره از كوتاه بودن قدشان گله مند هستند اما كوتاهي قد همواره بد نيست. به عنوان مثال دو روز قبل يك مجرم در آمريكا كه به تحمل ۱۰ سال حبس محكوم شده بود به دليل كوتاه بودن قد به زندان نخواهد رفت. باتوجه به اينكه قد اين مرد بسيار كوتاه بود قاضي پرونده بيم آنرا داشت كه در زندان مورد آزار و اذيت زندانيان قرار بگيرد به همين دليل به مدت ۱۰ سال تحت نظر پليس قرار خواهد گرفت.
دردسرهاي راننده تاكسي زن
بوتان: كشور ۶۳۴ هزار نفري بوتان كه ميان دو كشور هند و چين واقع است هر روز تحولات جديدي را به خود مي بيند. به عنوان مثال تا دو روز قبل تمام رانندگان تاكسي در اين كشور مرد بودند اما هم اكنون يك راننده زن در ميان آنها به چشم مي خورد. هنگامي كه اين راننده زن براي شركت در امتحان دريافت گواهينامه در آزمون شركت كرد رانندگان مرد به حدي وي را مسخره كردند كه وي در همان روز اول پشيمان شد و محل برگزاري آزمون عملي را ترك كرد. اما دو ماه بعد وي بازگشت و در آزمون دريافت گواهينامه قبول شد آن هم در شرايطي كه نيمي از شركت كنندگان مرد در اين آزمون مردود شدند. البته اين پايان ماجرا نبود چون در اولين روز كار رسمي اين خانم در خيابانهاي بوتان، رانندگان مرد با به صدا درآوردن بوق تاكسي هاي خود برايش دردسرساز شدند و حتي پليس راهنمايي و رانندگي وي را جهت بررسي گواهينامه اش متوقف كرد.
روزنامه خواني پس از سرقت
واشنگتن: يك مرد ۶۰ ساله پس از اينكه از يك شعبه بانك سرقت كرد در سالن انتظار شعبه نشست و به روزنامه خواندن مشغول شد. اين مرد پس از ورود به بانك نزد يكي از تحويلداران رفت و از وي خواست تمام پولهاي موجود در صندوق را در اختيار وي قرار بدهد. وي پس از اينكه گوني پول را دريافت كرد به سالن انتظار شعبه رفت، روي يك مبل نشست و به خواندن روزنامه پرداخت. در همين حال كليه مشتريان حاضر در شعبه پا به فرار گذاشتند و پس از نيم ساعت پليس وي را دستگير كرد.
موش و نيروگاه
تگزاس: يك موش با جويدن كابل هاي فشار قوي يك نيروگاه باعث قطع برق ۹۵۰۰ خانواده در آمريكا شد. با آنكه در كنار كابل هاي فشار قوي نيروگاه سم و همچنين تله موش جاسازي شده بود اما اين جونده سمج كابل هاي فشار قوي را جويد و به دليل به وجود آمدن اتصالي جريان برق قطع شد.
موزه بدون برق
ريو: اخيراً موزه هنر شهر سائوپائولو برزيل مورد بازسازي قرار گرفت؛ اما جالب اينكه برق اين موزه هم اكنون توسط ژنراتور تامين مي شود چون شركت برق انشعاب برق اين موزه را قطع كرده است. اين موزه در ۷ سال اخير مبلغ برق مصرفي خود را پرداخت نكرده كه در حال حاضر بالغ بر ۳/۱ ميليون دلار شده است. با توجه به اينكه موزه مورد نظر بودجه دولتي دريافت نمي كند براي تامين هزينه هاي خود تنها به برگزاري كلاس هاي آموزشي و همچنين فروش بليت دلخوش است.
حمله به قاضي
ماساچوست : يك متهم در دادگاه پس از اينكه وكيلش نتوانست او را با دفاع خود تبرئه كند به سوي وي حمله كرد. پس از اينكه دفاعيات وكيل به پايان رسيد و قاضي پرونده رأي بر محكوميت متهم صادر كرد وي به سوي وكيل حمله ور شد و به حدي گلويش را فشار داد كه قاضي در آستانه خفه شدن قرار گرفت. به هر حال متهم ۱۱۳ كيلوگرمي با دخالت پليس وكيل نگون بخت را رها كرد. جالب اينكه هفته گذشته متهم از قاضي پرونده درخواست تعويض وكيل خود را كرده بود كه اين درخواست مورد مخالفت قاضي قرار گرفت.
ادعاي دردسرساز
005313.jpg
واشنگتن: گوينده يك برنامه مذهبي راديويي در آمريكا با انتشار تصاوير خود در سايت اينترنتي اش مدعي شده كه با پرس پا قادر به بلند كردن وزنه
۹۰۰ كيلوگرمي شده است. البته پس از انتشار اين تصاوير بسياري از كارشناسان علم بدنسازي ادعاي اين مرد ۷۶ ساله را دروغ محض اعلام كرده اند. آنها معتقدند پرس كردن يك وزنه ۴۵۰ كيلوگرمي با پا امكانپذير است اما غير ممكن است كه يك انسان بتواند وزنه ۹۰۰ كيلوگرمي را با پا پرس كند. در تصوير پيرمرد در حين پرس زدن وزنه ۹۰۰ كيلوگرمي ديده مي شود.
گل و گياه
فلوكس
005298.jpg
نام علمي: Phlox drummondii
خانواده:
POLEMONIACEAE
گياه بوته اي يكساله به بلندي ۴۵-۱۰ و گستردگي ۲۵ سانتي متر است. داراي برگ هاي سرنيزه اي تا تخم مرغي شكل بوده، گلهاي آن به رنگ هاي صورتي، قرمز، ارغواني، سفيد و بنفش _ آبي در اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه و خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    راهنما    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |