يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
كارنامه گروه هاي صنعتي در بازار سهام منتشر شد
كمترين تقاضاي خريد براي سهام هلدينگ  ها
005253.jpg
گروه بورس- سروش خسروي: هلدينگ ها به عنوان شركت هاي غول پيكر بورس تهران آغازي نااميدكننده را در آغاز سال ۸۵ به نمايش گذاشته اند. سه شركت سرمايه گذاري بانك ملي، غدير و صندوق بازنشستگي كه در مجموع ۱۲ درصد كل ارزش هاي موجود در بازار سهام را در خود حبس كرده اند قافيه را در سال جديد به خودروسازان، بانك ها و معادن و فلزات باخته اند.
گزارش «همشهري» ، از تالارهاي مبادلات بورس اوراق بهادار حاكي است: نسبت تعداد خريداران سهام هلدينگ ها به متقاضيان خريد سهام خودروسازان بورس در ارديبهشت ماه به يك پنجم رسيد؛ به اين معني كه در برابر هر ۵۰ نفري كه در صف خريد سهام خودرو ايستاده بود فقط يك نفر به سهام هلدينگ ها روي خوش نشان داد.
بر اساس اين گزارش، بازارگرداني گسترده بر سهام هلدينگ ها كه از تابستان پارسال آغاز شده، در ارديبهشت ماه ۸۵ نيز ادامه يافت به طوري كه بخش بزرگي از نقدينگي پرداخت شده در مبادلات سهام اين گروه مربوط به ارقام در اختيار بازارگردانان بود. در اين مدت ۱۸۰ ميليارد ريال نقدينگي در بازار سهام هلدينگ ها صرف شد.
آمار استخراج شده در اين گزارش نشان مي دهد، خودروسازان بورس تهران در ارديبهشت ماه با فاصله بسيار در رتبه نخست جدول سهام پرطرفدار بورس جاي گرفته است. در اين مدت ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر با پرداخت ۸۰۸ ميليارد ريال ۲۶۰ ميليون سهم شركت هاي خودروساز و قطعه ساز را به سبد دارايي هايشان افزودند. در اين ميان دو شركت ايران خودرو و سايپا هريك توجه بيش از پنج هزار خريدار را به خود جلب كردند.
در اين ماه، اعلام ايراد شوراي نگهبان بر طرح كاهش نرخ سود بانكي تعداد خريداران سهام بانك ها را بار ديگر افزايش داد؛ به طوري كه ۶ هزار و ۲۰۰ نفر ۱۲۳ميليارد ريال براي خريد سهام بانك پرداختند، رتبه هاي سوم و چهارم جدول سهام پرطرفدار بورس نيز در ارديبهشت ماه به سهام دو گروه معادن و فلزات اختصاص يافت. ظرف يك ماه گذشته پنج هزار و ۴۰۰ نفر در صف خريد سهام معادن ايستادند و سه هزار و ۶۰۰ نفر نيز متقاضي خريد سهام فلزات بودند.
روند حركت قيمت ها و شرايط عرضه و تقاضا در اين گروه بسيار به هم نزديك است. در دو گروه ياد شده، سهام شركت هاي معادن روي، چادرملو، معادن و فلزات، سرب و روي ايران و فراوري مواد معدني بيش از ساير شركت ها مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.
نكته جالب توجه آن كه با وجود افت چشم گير متقاضيان خريد سهام سيمان، با توجه به انجام چند دادوستد بزرگ در زيرمجموعه سرمايه گذاري غدير،  ارزش مبادلات انجام گرفته در سهام سيمان به ۹۴۱ ميليارد ريال رسيد كه از اين نظر سهام سيمان را در صدر جدول بورس نشاند. اما در عين حال بيشترين حجم نقدينگي سرمايه گذاران خرد در يك ماه گذشته به سوي سهام خودروسازان روانه شد. گروه هاي معادن و فلزات نيز در مجموع با جذب ۴۶۰ ميليارد ريال از نقدينگي بازار در رتبه دوم ايستادند. در اين ميان اوج گيري سهام شركت هاي توليد كننده مواد غذايي جالب توجه مي نمود. در اين مدت ۲۷۷ ميليارد ريال براي خريد سهام شركت هاي حاضر در اين گروه پرداخت شد. سهام دارو نيز ۱۹۸ ميليارد ريال از نقدينگي فعالان بورس را به خود جذب كرد تا پس از ۷ سال سهام داروسازان و شركت هاي توليدكننده مواد غذايي، چشم اندازي از اميد و رشد را پيش روي خود ببينند.

نبض بازار
بيشترين تقاضاي خريد به نام« باما » ثبت شد
گروه بورس- روز گذشته بيشترين تقاضاي خريد در كارگزاري هاي بورس تهران به نام شركت باما به ثبت رسيد.
به گزارش «همشهري» در اين روز ۵۳۰ نفر براي خريد ۹/۴ ميليون سهم باما به ارزش۶/۶۲ ميليارد ريال در صف ايستادند.
۵۸ نفر هم ديروز با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد ۲/۵ ميليون سهم توسعه معادن روي به ارزش ۳۱ ميليارد ريال اقدام كردند.
براساس اين گزارش روز گذشته رديف سوم جدول تقاضا به فرآوري مواد معدني اختصاص يافت.
در اين روز ۸۰ دستور خريد براي حدود ۵۳۲ هزار سهم اين شركت به ارزش ۱۶ ميليارد ريال صادر شد.
پس از شركت هاي يادشده ديروز بيشترين دستور خريدها براي سهام پتروشيمي اصفهان، داده پردازي ايران، تولي پرس، پتروشيمي آبادان و سرمايه گذاري مسكن صادر شد.
اين گزارش حاكي است: ۴۱۵ سهامدار سرمايه گذاري غدير براي ۲/۱ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۵ ميليارد ريال ديروز در صف فروش ايستادند. ۲۵۵ نفر هم ۷۴۲ هزار سهم سيمان فارس و خوزستان به ارزش ۶/۳ ميليارد ريال را ديروز در بازار عرضه كردند.
اين گزارش نشان مي دهد: طي معاملات روز گذشته بورس تهران ۵۵۳ نفر ۳/۳ ميليون سهم سرمايه گذاري بهمن به ارزش ۵/۳ ميليارد ريال به فروش گذاشتند. در اين روز سرمايه گذاري توسعه صنعتي، سيمان سپاهان، سيمان كرمان و سامان گستر اصفهان هم در جدول عرضه حضور داشتند.

دلايل پايان كار هيأت نظارت
گروه بورس- همزمان با به ثبت رسيدن سازمان بورس و اوراق بهادار و استقرار هيأت مديره جديد آن، كار هيأت نظارت بورس پس از دو سال و نيم پايان يافت.
علي صالح آبادي، رئيس هيأت مديره و سخنگوي بورس روز گذشته ضمن تأييد اين مطلب توضيحي درباره آن ارائه داد. به گفته او پايان كار اعضاي هيأت نظارت، براساس قانون جديد بازار اوراق بهادار و به دنبال شكل گيري اعضاي هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفته و همه كاركنان، تجهيزات و امكانات نظارتي آن در قالب ساختارهاي جديد قانوني و تحت نظارت هيأت مديره سازمان به طور مستمر و بلافاصله پس از پايان كار اعضاي هيأت نظارت وظايف و مسئوليت هاي خود را انجام مي دهند و از ابزارها و ضمانت اجراهاي مطمئني كه قانون جديد در اختيار آنها قرار داده استفاده مي كنند. اين گزارش حاكي است: هيأت نظارت بر بورس دو سال و نيم پيش و در پي مصوبه شوراي بورس تشكيل شد.

زامياد شاخص را مثبت كرد
005250.jpg
گروه بورس- رشد ۱۴ واحدي شاخص كل قيمت سهام در نخستين روز هفته موجب شد فعالان بازار با آرامش خاطر به خانه هاي خود بروند.
به گزارش «همشهري» در پايان معاملات ديروز بورس تهران، شاخص كل به رقم ۹ هزار و ۵۱۶ واحد افزايش يافت.
معاملات توسعه معادن روي، پارس خودرو و به خصوص زامياد مهمترين عامل رشد شاخص كل قيمت سهام در معاملات روز گذشته شناخته شد.
در اين روز شاخص عملكرد تالار اصلي ۱۸ واحد افزايش يافت و به ۹ هزار و ۲۷۲ واحد رسيد. در مقابل شاخص عملكرد تالار فرعي با تغييرات جزئي به رقم ۹ هزار و ۶۴۱ واحد افزايش يافت.
با وجودي كه روند حركت شاخص ها طي روز گذشته سيري صعودي داشت اما عملكرد نامطلوب شركت هاي سرمايه گذاري موجب شد شاخص واسطه گري هاي مالي ۴۰ واحد كاهش يافته، به رقم ۲۰ هزار و ۳۱۱ واحد بازگردد.اما شاخص صنعت كه عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد ديروز با ۱۴ واحد افزايش مواجه شد و به ۷ هزار و ۵۰۲ واحد رسيد.
در اين روز شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۱۴ واحد افت كرد اما شاخص سهام وسايل نقليه
۵/۳۱ واحد، شاخص سهام فلزات اساسي ۶ واحد و شاخص سهام كاني هاي فلزي ۵/۳ واحد رشد را تجربه كردند.

بازار
افزايش قيمت ۱۰۰هزارتوماني گوشي هاي تلفن همراه
گروه بورس- سرانجام پس از يك هفته، رئيس كل گمرك ايران اخبار قبلي درباره افزايش تعرفه واردات گوشي هاي تلفن همراه را تأييد كرد.
با انتشار رسمي اين خبر، قيمت انواع گوشي ها در بازار تلفن همراه تهران تا ۱۰۰هزارتومان افزايش يافت. هاشم رهبري ديروز در گفت وگويي با خبرگزاري مهر گفت: گوشي هاي تلفن همراه با توجه به افزايش تعرفه كالاهاي مصرفي، با تعرفه ۶۰ درصدي وارد كشور مي شود. افزايش تعرفه گوشي تلفن همراه از ۴ به ۶۰ درصد به تصويب رسيده به گونه اي كه از اين پس گوشي هاي تلفن همراه با اين تعرفه وارد كشور مي شود.
وي افزود : از آنجا كه گوشي تلفن همراه با توجه به افزايش عرضه سيم كارت به يكي از پرمصرف ترين كالاها تبديل شده در نتيجه تقاضا براي گوشي تلفن همراه بسيار افزايش يافته و باعث تبديل شدن اين كالا به يك كالاي مصرفي شده است. اين تصميم شامل افزايش تعرفه واردات كالاهاي پر مصرف مانند گوشي تلفن همراه، لوازم خانگي، صوتي و تصويري ، كفش، پوشاك و صنايع نساجي مي شود. وي درباره احتمال افزايش قاچاق تلفن همراه در پي اين اقدام گفت: در اين باره كنترل هاي لازم صورت مي گيرد و از وارد شدن هر گونه گوشي تلفن همراه به كشور جلوگيري مي شود. طبق مصوبه مجلس در سال جاري ميانگين موثر تعرفه ها بايد از ۳/۱۰ درصد به ۱۶ درصد افزايش يابد و براين اساس درآمد حاصل از ماليات بر واردات افزايش داده شود.
از سوي ديگر از بازار تهران خبر مي رسد برندهاي گران قيمت گوشي هاي تلفن همراه از ويترين هاي كسبه بازار جمهوري عقب  نشسته اند. به دنبال افزايش تعرفه واردات برخي كالاهاي خارجي گوشي هاي تلفن همراه با افزايش ۲۰ تا۱۰۰هزارتوماني قيمت ها بالاخره به ظاهر شدن در ويترين ها راضي شدند.
خط خوردن اتكيت هاي قيمت گوشي همراه در بازار خيابان جمهوري و جانشين شدن ارقام جديد بر روي آنها نشانگر تأثير گريزناپذير افزايش تعرفه واردات كالا بر قيمت گوشي ها است. زيرا اين كالا هم اكنون هيچ توليد كننده اي در داخل ندارد. بنابراين قاچاق گوشي همراه به دليل كمبود آن در بازار داخلي و سهولت حمل آن از جمله تبعات طرح افزايش تعرفه ها است.

آغاز سرمايه گذاري اوقاف در بورس
گروه بورس- معاون  سازمان  اوقاف  و امور خيريه  از سرمايه گذاري  اين  سازمان  در بورس  خبر داد.به  گزارش  روابط  عمومي  اداره  كل  اوقاف  و امور خيريه  گيلان نادر رياحي  افزود: تاكنون  اساس  سرمايه  گذاري  اوقاف  در حوزه  ملك  و ساختمان  و ساخت  و ساز بوده ، اما از آنجا كه  به  فكر گسترش  حوزه  سرمايه گذاري  در زمينه  موقوفات  بوديم  بر آن  شديم  تا به  سمت  سرمايه گذاري  در بورس  برويم  تا زمينه  سرمايه گذاري  واقفان  در بورس  فراهم  شود.

تغييرات قيمت سهام
درصد نوسان
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۱.۹۸
۲۰
۱,۰۲۹
آبفر
۱.۸۸-
۱۳-
۶۸۰
آزمايش
۱.۹۹
۷۵
۳,۸۴۱
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱.۹۹
۸۹
۴,۵۶۵
ايران ارقام
۰.۲۲
۷
۳,۲۳۳
ايران خودرو
۱.۹۹
۷۴
۳,۷۸۴
ايران خودروديزل
۲-
۴۳-
۲,۱۱۰
ايران مرينوس
۲
۲۵۹
۱۳,۲۲۰
باما
۱.۷۳-
۲۶-
۱,۴۸۰
بانك پارسيان
۲-
۴۴-
۲,۱۵۹
بانك كارآفرين
۱.۹۹
۱۶۹
۸,۶۶۵
بهنوش ايران
۱.۷۵-
۸-
۴۴۹
پارس الكتريك
۱.۹۹
۳۷
۱,۸۹۲
پارس خودرو
۰.۱۱
۷
۶,۵۲۷
پارس دارو
۰.۷۳-
۱۴-
۱,۹۱۲
پاكسان
۱.۹۹
۱۷۳
۸,۸۶۶
پتروشيمي آبادان
۰.۳
۳۰
۱۰,۰۰۰
پتروشيمي اراك
۱.۹۹
۱۱۲
۵,۷۳۳
پتروشيمي اصفهان
۱.۹۴-
۲۴-
۱,۲۱۱
پتروشيمي شيراز
۱.۰۵
۱۵۰
۱۴,۵۰۰
تامين ماسه ريخته گري
۱.۹۹
۸۳
۴,۲۵۱
تراكتورسازي ايران
۱.۸۴-
۲۹-
۱,۵۴۴
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۹۹
۱۱۶
۵,۹۴۱
توسعه معادن روي ايران
۱.۹۹
۱۳۳
۶,۸۲۹
تولي پرس
۱.۹۹
۱۸۵
۹,۴۷۳
توليد سموم علف كش
۱.۹۸
۱۸
۹۲۵
توليد محور خودرو
۱۹.۴۱
۷۷۹
۴,۷۹۲
جام دارو
۰.۰۶
۲
۳,۳۰۰
حمل و نقل توكا
۰.۵-
۳۸-
۷,۶۰۰
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۹۸
۸۸
۴,۵۲۳
داده پردازي ايران
۲-
۱۶۳-
۷,۹۸۸
داروسازي جابرابن حيان
۲
۲۰۳
۱۰,۳۷۲
داروسازي زهراوي
۰.۱۹-
۱۷-
۹,۰۰۲
داروسازي فارابي
۱.۹۸
۶۲
۳,۱۹۰
داروسازي كوثر
۱.۹۹
۱۶۵
۸,۴۳۹
دارويي رازك
۱.۹۴-
۶۹-
۳,۴۹۴
دارويي لقمان
۱.۹۷
۳۹
۲,۰۲۱
درين كاشان
۰.۷۵
۱۸
۲,۴۰۷
رايان سايپا
۰.۳۱-
۴-
۱,۳۰۱
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۳۷.۹۳-
۳۴۰۲-
۵,۵۶۸
زامياد
۱.۷۲
۷۲
۴,۲۵۸
سايپا
۰.۰۲
۱
۵,۱۰۰
سايپاديزل
۰
۰
۱,۲۹۷
سخت آژند
۱.۹۶
۳۶
۱,۸۷۷
سراميك هاي صنعتي اردكان
۱.۸۳
۲۷
۱,۵۰۲
سرما آفرين
۱.۹۳-
۲۶-
۱,۳۲۳
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱.۹۲-
۲۱-
۱,۰۷۰
سرمايه گذاري بهمن
۱.۹۳-
۱۷-
۸۶۲
سرمايه گذاري بوعلي
۲-
۴۱-
۲,۰۱۳
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۱.۴-
۳۸-
۲,۶۷۴
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱.۹۸-
۱۹-
۹۴۰
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱.۴۱
۲۷
۱,۹۳۹
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۱.۹۸
۸۱
۴,۱۶۹
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۵۹-
۱۳-
۲,۱۹۰
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۱.۹۶-
۳۴-
۱,۷۰۳
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۱.۱-
۲۱-
۱,۸۸۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۲-
۲۵-
۱,۲۲۵
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۹۶-
۴۱-
۲,۰۴۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱.۹۸-
۸۱-
۴,۰۰۳
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۰۳
۱
۳,۰۰۰
سرمايه گذاري مسكن
۱.۹۹-
۲۱-
۱,۰۳۴
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۱۷-
۲-
۱,۱۵۶
سرمايه گذاري نيرو
۱.۹۹
۲۲۵
۱۱,۵۲۰
سنگ آهن گل گهر
۰
۰
۱۱,۸۲۲
سيمان بهبهان
۱.۹۹-
۱۴۰-
۶,۸۸۷
سيمان تهران
۱.۹۸-
۱۱۲-
۵,۵۳۱
سيمان سپاهان
۰.۴۴
۱۵
۳,۳۸۹
شاهد
۰.۹۷
۸۸
۹,۲۰۰
شهد
۱.۹۵-
۳۵-
۱,۷۶۳
شهد ايران
۰.۱۱
۷
۶,۱۶۰
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۹۹-
۴۹-
۲,۴۱۸
شيشه همدان
۱.۹۸-
۱۵-
۷۴۳
صنايع آذرآب
۰.۲۷
۱۸
۶,۵۹۰
صنايع جوشكاب يزد
۱.۷-
۱۴-
۸۱۰
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۹۴-
۲۷-
۱,۳۶۳
صنعتي آما
۰.۵-
۱۳-
۲,۶۱۱
صنعتي بهشهر
۱.۹۸-
۸۵-
۴,۲۰۲
صنعتي دريايي ايران
۲
۵۷۹
۲۹,۵۶۶
فرآوري موادمعدني ايران
۱.۹۷
۴۱
۲,۱۱۷
فولاد كاويان
۱.۹۵
۳۵
۱,۸۲۸
قند پارس
۱.۴۲-
۲۹-
۲,۰۱۲
قند ثابت خراسان
۱.۹۷
۲۴
۱,۲۴۴
قند شيروان قوچان وبجنورد
۰.۷۲
۱۲
۱,۶۷۹
قند شيرين خراسان
۵۰.۱۵
۵۰۱
۱,۵۰۰
قند قهستان
۱.۹۶-
۴۵-
۲,۲۵۱
كابل سازي ايران
۱.۹۸-
۸۵-
۴,۲۰۵
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۱.۶۴-
۵۰-
۲,۹۹۰
كارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي
۲
۱۰۴
۵,۳۱۳
كارخانجات داروپخش
۱.۹۳-
۲۷-
۱,۳۷۲
كارخانجات صنعتي پيام
۰
۰
۱,۰۶۵
كارخانه فارسيت درود
۱.۹۶-
۳۴-
۱,۷۰۰
كربن ايران
۱.۹۵
۲۷
۱,۴۱۰
كف
۱.۹۹
۴۴
۲,۲۵۲
كنتورسازي ايران
۲-
۴۸-
۲,۳۵۵
گازلوله
۱.۹۸-
۱۱۱-
۵,۴۸۸
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۰
۰
۴,۰۰۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱.۹۹-
۱۷۱-
۸,۴۲۷
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۱.۹۶-
۴۳-
۲,۱۵۴
گلتاش
۱.۹۹-
۷۸-
۳,۸۳۵
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۲
۴۹
۲,۵۰۰
لاستيك دنا
۱.۹۱-
۲۲-
۱,۱۲۷
لاميران
۱.۵۵
۸۶
۵,۶۱۸
لبنيات پاك
۱.۳۱-
۱۵-
۱,۱۳۲
لوله وماشين سازي ايران
۱.۶۲-
۲۴-
۱,۴۵۶
ليزينگ ايران
۱.۹۷-
۲۴-
۱,۱۹۳
ليزينگ خودروغدير
۱.۹۶
۳۷
۱,۹۲۱
مارگارين
۲-
۵۸-
۲,۸۴۳
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۹۹
۳۵
۱,۷۹۰
ماشين سازي نيرومحركه
۱.۹۸-
۱۰۳-
۵,۰۹۵
مجتمع صنعتي آرتاويل تاير
۱.۹۵-
۲۹-
۱,۴۵۷
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۲
۱۱۹
۶,۰۷۱
معادن منگنز ايران
۱.۹۷
۴۵
۲,۳۲۹
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱.۶-
۲۲۸-
۱۴,۰۰۰
نفت بهران
۱.۸۸
۸۱
۴,۳۸۵
نورد آلومينيوم
۱.۸۵
۱۱
۶۰۶
نورد و لوله اهواز
۱.۹۶-
۳۸-
۱,۹۰۰
نوسازي وساختمان تهران

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |