يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
خرمشهر تنهايت نمي گذارم
حماسه فتح خرمشهر در دو رقابت اينترنتي و ادبي
005247.jpg
گروه ادب و هنر _ الهام اناري: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به مناسبت سالروز حماسه بزرگ فتح خرمشهر يك مسابقه اينترنتي و يك مسابقه ادبي با موضوع فتح خرمشهر برگزار مي كند.
پيشينه برگزاري مسابقه اينترنتي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به سال ۸۳ برمي گردد. از آن سال كانون در مناسبت هاي مختلف نظير ولادت هاي مذهبي اين مسابقات را براي كودكان و نوجواناني كه دسترسي به اينترنت دارند، ترتيب مي دهد.
اين مسابقه اينترنتي «خرمشهر تنهايت نمي گذارم» نام دارد و به صورت يك آزمون ۲۰ گزينه اي برگزار مي شود.
روابط عمومي كانون در توضيح اين مسابقه مي گويد: كودكان و نوجوانان ايراني و فارسي زبان مي توانند با مراجعه به بخش مسابقه پايگاه اطلاع رساني كانون به نشاني www.kanoonparvaresh.com در اين رقابت چهارگزينه اي كه در آن بايد به ۲۰ سؤال مسابقه پاسخ دهند شركت كنند.
مسابقه شهري در آسمان از سؤال هايي در مورد جغرافياي خرمشهر و ويژگي هاي آن، مقاومت مردم شهر در مقابل اشغالگران، حماسه آفريني مردم و رزمندگان اسلام در اخراج دشمن از خرمشهر و عمليات منتهي به آن تشكيل شده است.
اين رقابت به كاربران اينترنت مي توانند خود اجازه مي دهد از تاريخ دوم خرداد تا ۳۱ شهريور امسال، ظرف مدت ۳۰ دقيقه در اين مسابقه شركت كنند. كودكان و نوجوانان مي توانند پس از ورود به سايت كانون و ورود به بخش مسابقات به راحتي عضو سايت كانون شده و در مسابقه شركت كنند.
خوب است كودكان و نوجواناني كه مايل به شركت در اين مسابقه هستند قبل از آن، اطلاعات خود را در مورد خرمشهر كامل كنند و البته اين كار با مطالعه كتابهايي كه به حماسه خرمشهر پرداخته و يا با گرفتن اطلاعاتي از بزرگترها امكان پذير است.
در كنار مسابقه اينترنتي، كانون به برگزاري يك مسابقه ادبي نيز اقدام كرده است، اين مسابقه مخصوص بچه هايي است كه خوب مي نويسند.
آيا تا به حال به خرمشهر نامه نوشته ايد؟ خرمشهر يكي از دوستان خوب، بزرگ، مهربان و صميمي ماست كه در ۸ سال دفاع مقدس خودش را سپر بلاي ما و شما كرد. او هيچ وقت تنهايمان نگذاشته است ما هم با شعرها، قصه ها و متن هاي ادبي خود تنهايش نمي گذاريم.
نامه هايي به خرمشهر بايد در قالب شعر، قصه و يا متن ادبي نوشته شود و بچه ها با نوشته هاي خود مي توانند احساس خود را نسبت به اين شهر بيان كنند. به گزارش روابط عمومي كانون اين مسابقه كه همزمان با فرا رسيدن سالروز آزادي خرمشهر آغاز شده و كودكان و نوجوانان ۶ تا ۱۶ ساله مي توانند شركت كنند. مهلت ارسال نامه ها تا پايان تير ماه تعيين شده و جوايزي نيز براي برگزيدگان در نظر گرفته شده است.
آثار ادبي مسابقه «شهري در آسمان» را به نشاني تهران، مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، واحد روابط عمومي ارسال كنيد.

روي آنتن
امروز در شبكه تهران و راديو جوان
امروز شبكه تهران در آغازين روزهاي هفته، برنامه هاي جالبي را در دستور كار خود قرار داده است. ساعت ۳۰:۱۰ تكرار برنامه به خانه برمي گرديم پخش مي شود. ساعت ۱۱ اولين سري روزانه در شهر از اين شبكه پخش خواهد شد. ساعت ۳۰:۱۲ در استان نيز پخش مي شود. بازي خاكستر مجموعه اي است كه ساعت ۴۰:۱۲ از اين شبكه پخش مي شود.
ساعت ۴۰:۱۵ زندگي به شرط خنده از اين شبكه تكرار خواهد شد. مستند ۵ ساعت ۲۲ پخش مي شود و برنامه سينما ۵ نيز ساعت ۳۰:۲۲ از اين شبكه پخش خواهد شد. امروز شبكه راديويي جوان با برنامه هاي زير، روز خود را آغاز خواهد كرد. يك صبح يك سلام ساعت ۷شروع مي شود. ساعت ۱۱ نوبت برنامه پرانتز است و به رنگ پاييز در ساعت ۳۰:۱۲ به اهميت بيماري ايدز مي پردازد. ۳۰:۱۳ كوانتوم است كه به ارائه اخبار روز علمي دنيا خواهد پرداخت. كلاس شيشه اي براي كنكوري ها عنوان برنامه ديگري است كه ساعت ۲۱ پخش مي شود. ساعت ۲۲ حرف هاي شنيدني پخش مي شود.

كارگاه
از كنار برج بابل
يكصد و پنجاه و ششمين نشست كانون ادبيات ايران به نقد و بررسي مجموعه شعر «من از كنار برج بابل آمدم» به قلم رويا زرين اختصاص خواهد داشت. اين مجموعه دومين شعر منتشر شده از سوي رويا زرين است كه در نشست كانون ادبيات ايران بررسي مي شود. پگاه احمدي، مهرنوش قربانعلي زاده و محمد رمضاني فرخاني اين مجموعه را نقد خواهند كرد.اين نشست دوشنبه ۸ خرداد ساعت ۱۷ در محل كانون واقع در خيابان مفتح، خيابان اردلان، شماره ۳۱ برگزار مي شود.
كاركاه زبان فارسي و رايانه :دومين كارگاه زبان فارسي و رايانه به همت دانشگاه تهران، فرهنگستان زبان ادب فارسي و دبيرخانه شوراي اطلاع رساني برگزار مي شود.
اين كارگاه با مسئوليت استاد دكتر عيسي ابراهيم زاده و با حضور اساتيد دانشگاه تهران و دانشجويان ادبي امروز از ساعت ۱۰ صبح در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.

كتابخانه
مجله سينمايي روي DVD
گروه ادب و هنر- نخستين مجله تصويري- سينماي ايران به زودي وارد بازار مي شود. به گزارش روابط عمومي خانه سينماگران جوان، عنوان اين مجله «نماي نزديك» است و به شكل تصويري و روي DVD به زودي به بازار عرضه مي شود.
در شماره اول اين مجله تصويري مروري بر فيلم «آتش بس» ، گفت وگو با كارگردان و عوامل فيلم، گزارش تصويري حضور شون  پن در ايران، پشت صحنه فيلم Crash، گفت وگوي ويژه با امين حيايي و نيلوفر خوش خلق و... گنجانده شده است.
«نماي نزديك» به صورت ماهانه توليد و عرضه خواهد شد و علاقه مندان جهت خريد آن مي توانند به كيوسك هاي روزنامه فروشي و كتابفروشي ها مراجعه كنند.

«همشهري براندو» جلوي دوربين
005238.jpg
گروه ادب و هنر: آخرين فيلمي كه قرار بود مارلون براندو بازيگر افسانه اي سينما در آن بازي كند، با تغييراتي جلوي دوربين خواهد رفت. مرگ براندو در ژولاي ۲۰۰۴ باعث تعويق ساخت اين فيلم شد.
به نوشته BBC فيلم كه «براندوي ريدا بلي» نام داشت قصه يك نوجوان تونسي را دنبال مي كند كه از كشورش راهي آمريكا مي شود تا بتواند به بزرگترين آرزويش كه ديدار با مارلون براندو است،برسد. براندو در شش ماه آخر عمر سرگرم كار بر روي اين پروژه بود كه مرگش حضور وي را در اين فيلم غيرممكن كرد. حالا قراراست با نام جديد «همشهري براندو» جلوي دوربين برود. در شرايط جديد، فيلم نيمه مستند نيمه خيالي خواهد بود. خط اصلي فيلم درباره تجربه دوستي خود ريدا بلي با اين بازيگر قديمي است. براندو نه فقط قرار بود در فيلم بازي كند، بلكه همكاري نزديكي هم با پروژه داشت و در نوشتن فيلمنامه آن با بلي همكاري كرده بود. بلي مي گويد: «آنچه كه من مي خواهم در فيلمم بيان كنم، در عين حال تنش هاي بين آمريكا و جهان عرب را هم در برخواهد گرفت.»كريستوفر والكن، در فيلم يكي از نقش هاي اصلي را بازي مي كند. فيلمبرداري فيلم هفته قبل در جريان برپايي جشنواره كن شروع شد و در تونس، آمريكا و انگليس ادامه خواهد يافت.

فرهنگسرا
مسابقه ادبي- هنري كوثر فاطمي در فرهنگسراي بهمن
كانون قرآن فرهنگسراي بهمن به مناسبت ايام شهادت صديقه كبري فاطمه زهرا(س) اقدام به برگزاري همايش كوثر فاطمي كرده است.
تمامي علاقه مندان به ويژه هنرمندان مي توانند با ارائه  آثار خود در قالب مقاله ادبي، شعر، نقاشي خط و خط در اين مسابقه معنوي شركت نمايند.
موضوعات مسابقه عبارتند از:
-حضرت صديقه كبري(س) و پيامبر اعظم (ص)، حضرت صديقه كبري(س) و شهادت
-حضرت صديقه كبري(س) و ولايت، حضرت صديقه كبري(س) و علم
-حضرت صديقه كبري(س) و عفاف، حضرت صديقه كبري(س) و رحمت
-حضرت صديقه كبري(س) و قناعت، حضرت صديقه كبري(س) و عبادت
-حضرت صديقه كبري(س) و جهاد، حضرت صديقه كبري(س) و شفاعت
علاقه مندان مي توانند آثار خود را حداكثر تا ۲۵خرداد ماه به نشاني تهران، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن ،دبيرخانه همايش كوثر فاطمي ارسال يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۵۵۰۵۸۸۳۳ تماس بگيرند.

جشنواره
فيلمسازان جوان در جشنواره «بين كوريوم»
فستيوال «بين كوريوم» در شهر گلدكوئيست استراليا از نهم خرداد ميزبان منتخبي از آثار كوتاه فيلمسازان جوان سراسر دنيا خواهد بود.
جوانان ايراني فرصت پيدا مي كنند تا با فيلمسازان جوان سراسر دنيا در مدت زمان ۱۵دقيقه به رقابت بپردازند. ششمين دوره بين كوريوم، امسال در شهر گلدكوئيست استراليا برپا مي شود و به عنوان يك رويداد سينمايي ويتريني از آثار حضوريافته در ساير فسيتوال هاي بين المللي عمل مي كند.زمان هر فيلم بيشتر از ۱۵دقيقه است و بيش از دو سال نيز نبايد از توليد فيلم گذشته باشد.
وب سايت رسمي
اين جشنواره به آدرس اينترنتي www.inthebin.net.au است و علاقه مندان براي اطلاع  بيشتر مي توانند به اين سايت مراجعه كنند.
همزمان نيز در پاريس جشنواره فيلم هاي كوتاه و فانتزي «كورتز» از ششم خردادماه برگزار مي شود. اين جشنواره هر سال در دو بخش سرگرم كننده و فانتزي برگزار مي شود. سايت رسمي جهت اطلاع www.courtsetdrole. com مي باشد.

برنامه
پرده
آتش بس(كارگردان: تهمينه ميلاني)فرهنگ،۱ آفريقا، ايران، آسيا، پارس،۱ پيروزي، تهران، شاهد، گلريز،۱ عصرجديد،۲ بهمن، سپيده، قيام، جوان، پايتخت، المپيا، ماندانا، ناهيد
باغ هاي كندلوس (كارگردان: ايرج كريمي)فرهنگ،۲ ايران،۲ فلسطين،۲ سپيده،۲ فرهنگسراهاي خانواده، هنر، قانون، باغ فردوس
چند مي گيري گريه كني (كارگردان: شاهد احمدلو)سروش، استقلال، مركزي، آستارا، بلوار، جمهوري، ملت، پيوند، كارون، تهران،۲ بهمن ،۱ دهكده المپيك، فلسطين،۳ فردوسي
ازدواج به سبك ايراني (كارگردان: حسن فتحي)صحرا، قدس، ايران،۳ جوان،۱ ميلاد، جي ،۱ فلسطين، گلريز، حافظ مركزي
هوو (كارگردان: عليرضا داوودنژاد)پارس،۲ مركزي،۳ جي،۳ سعدي، شقايق
به آهستگي(كارگردان :مازيار ميري)عصر جديد،۱صحرا،شهر تماشا
ديوار
گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي فاطمه دانايي مقدم/ تا ۱۰ خرداد/ پاسداران، گلستان سوم،
گالري خاك: نمايشگاه نقاشي كوروش شيشه گران/ تا ۲۴ خرداد/ خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، بصيري، كوي ژيلا/ تلفن: ۲۲۶۰۵۴۶۵
نگارخانه شيرين و فرهاد: نمايشگاه نقاشي سيروس آرام/ از ۴ خرداد به مدت يك هفته/ گيشا، نبش كوچه ،۳۶ پلاك ،۱۷۵ تلفن: ۸۸۲۸۰۴۱۵
نگارخانه باران: نمايشگاه نقاشي و هنرهاي تزئيني محمد هادي فدوي/ تا ۱۲ خرداد / دركه، احمدپور، شماره تلفن: ۲۲۴۰۷۷۷۲
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي فرزانه قريشي/ تا ۱۱ خرداد / دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
نگارخانه سوره: نمايشگاه خوشنويسان خط نستعليق/ از دوم خرداد/ ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن
گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي آرش عصاري/ تا ۹ خرداد/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
نگارخانه شقاقي: نمايشگاه نقاشي علي سريري ‎/ تا ۱۱ خرداد ‎/ خيابان ولي عصر، روبه روي مسجد بلال،كوچه شهيد مهري(امانيه) پلاك ۵۳‎/ تلفن: ۲۲۰۴۸۹۱۸
صحنه
از خاك تا افلاك (كارگردان: محمود فرهنگ)/ محل اجرا: سالن اصلي/ زمان اجرا: ۲۰ / مدت: ۹۰ دقيقه / قيمت بليت: ۴۰۰۰تومان
امشب بايد بميرم (كارگردان: نصرالله قادري)/محل اجرا: تالار چهارسو/ زمان اجرا: ۱۹ / مدت:۹۰ دقيقه / قيمت بليت: ۲۵۰۰ تومان
روز تولدت را به يادآور(كارگردان: محمد عباسي) /محل اجرا: تالار سايه / زمان اجرا: ۱۸/ مدت: ۵۰ دقيقه/ قيمت بليت: ۲۵۰۰ تومان
ركاب(كارگردان: عزت الله مهرآوران) محل اجرا: تالار قشقايي/ زمان اجرا:
۲۰/ مدت: ۵۰ دقيقه / قيمت بليت: ۲۵۰۰ تومان
دو متر در دو متر جنگ(كارگردان: نيما دهقان)/ محل اجرا: تالار كوچك/ زمان اجرا: ۳۰:۱۹ / مدت: ۵۰ دقيقه/ قيمت بليت: ۲۰۰۰ تومان
مثل سوسوي فانوس آويخته (كارگردان: علي فرضاك)/ محل اجرا: تالار نو/ زمان اجرا: ۱۵:۱۹ /مدت: ۶۰ دقيقه/ قيمت بليت: ۲۰۰۰ تومان
آخرين جشن (كارگردان: حميد ابراهيمي)/ محل اجر: تالار سايه/ زمان اجرا: ۱۵:۲۰/ مدت: ۷۰ دقيقه/ قيمت بليت: ۲۵۰۰ تومان
قدم زدن روي ابر با چشمان بسته (كارگردان: آروند دشت آراي)/ محل اجرا: تالار قشقايي/ زمان اجرا: ۱۸/ مدت: ۶۰ دقيقه/ قيمت بليت: ۲۵۰۰ تومان
جاده اي به سوي كعبه (كارگردان: سعيده آجربنديان)/ محل اجرا: خانه نمايش اداره تئاتر/ زمان اجرا: ۱۸/ مدت: ۶۰ دقيقه/ قيمت بليت: ۲۰۰۰ تومان
درام هاي زندگي (كارگردان: بابك محمدي)/ محل اجرا: سالن اصلي فرهنگسراي نياوران/ زمان اجرا: ۱۹/ مدت اجرا:  ۸۰ دقيقه/ قيمت بليت: ۳۰۰۰ تومان
آقاي كفاش و خانم همسايه (كارگردان: امير مشهدي عباسي)/ محل اجرا: تالار هنر/ زمان اجرا: ۳۰:۱۷/ قيمت بليت: ۱۰۰۰ تومان

جشنواره - سينمايي به روايت مور
005241.jpg
گروه ادب و هنر: مايكل مور جشنواره فيلم خود را به راه مي اندازد. فيلمساز ضد جنگ و اسكار گرفته سينما فعاليت هاي مربوط به تأسيس اين جشنواره را از تابستان سال قبل شروع كرد.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، اين جشنواره در شمال ميشيگان برپا مي شود. زمان برپايي جشنواره از ۳۱ ژولاي تا ۶ آگوست است و نزديك به ۵۰ فيلم در آن نمايش داده خواهد شد. ماه آينده برنامه هاي بخش هاي مختلف جشنواره اعلام خواهد شد.
مور مي گويد: جشنواره تازه تأسيس او بخش مسابقه هم دارد و جوايزي به برگزيدگان اين بخش اهدا خواهد شد. در اولين گام، اين جشنواره يك برنامه مرور آثار استنلي كوبريك خواهد داشت و قرار است هر شب برپايي جشنواره يك فيلم خاص كلاسيك هم به نمايش درآيد. مور جشنواره خود را با همكاري رابرت ويليامز عكاس و داگ استانتن نويسنده سرشناس ميشيگاني برگزار خواهد كرد. وي قول داد تماشاگران جشنواره شاهد نمايش فيلم هاي خوبي باشند.
مايكل مور كه اسكار بهترين مستند را براي كار ضد جنگ خود «فارنهايت ۱۱/۹» گرفت، بخاطر سخنراني ضد بوش خود در مراسم اسكار شهرت فراواني كسب كرد.

«دروازه بهشت» به جاي «نبرد صخره سرخ»
005244.jpg
گروه ادب و هنر- در شرايطي كه ساخت درام تاريخي «نبرد صخره سرخ» جان وو تيتر اول رسانه هاي چيني بود، در طول چند هفته اخير اين فيلمساز خبر ساخت فيلم ديگري را اعلام كرد.
به نوشته سايت كونگ فو سينما، اين هنرمند چيني تبار رسماً گفت كه قصد كارگرداني يك درام رومانتيك چيني زبان به نام «دروازه بهشت» را دارد. اين فيلم با هزينه اي ۵۰ ميليون دلاري توليد خواهد شد. قبل از اين قرار بود جان وو فقط تهيه كننده فيلم باشد و كليپ ساز سرشناس تايواني به نام چن يي لي آن را كارگرداني  كند. اما اخبار رسيده حكايت از اختلاف نظر وو و يي لي مي كند. به همين دليل يي لي از اين پروژه كنار گذاشته شد. در «دروازه بهشت» بازيگران سرشناس جنوب شرق آسيا چنگ چن، شوكيو و دانيل وو نقش هاي اصلي را بازي مي كنند. جان وو تأكيد مي كند كه فيلم او هيچ ارتباطي با اثر سال ۱۹۸۰ مايكل چيمينوي آمريكايي، به همين نام ندارد و فقط نام دو فيلم شبيه هم است. فيلم چيمينو كه با هزينه اي كلان ساخته شده بود هم شكست تجاري خورد و هم از سوي منتقدين سينمايي لقب فيلمي كم ارزش را گرفت. زمان شروع فيلمبرداري «دروازه بهشت» هنوز مشخص نيست.

جدول هاي اعداد
حل جدول شماره ۸۶
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
005262.jpg
005259.jpg

بازي
Kao the Kangaroo Round 2
سيستم:PSP
سبك : پلاتفورم
005265.jpg
اين نسخه بازي براي كنسول دستي سوني (PSP) طراحي و عرضه شده است. نسخه اول بازي روي كنسول قديمي سگا دريم كست براي اولين بار عرضه شد و پس از ورود PS2 و Xbox به بازار براي آنها نسخه دوم بازي توليد شد.
در نسخه PSP تأكيد بيشتر برروي حالت شبكه اي بازي شده است. اين بازي با بكار بردن تمام المان هاي موفق بازي هاي پلاتفورم، كار تفريحي جالبي از آب درآمده است؛ گرافيك هاي زيبا و دلنشين، كنترل خوب و داستاني جالب.
شكارچي قسمت هاي قبل كه بدمن ماجرا بود بازگشته تا با اسير كردن كل حيوانات دنيا را به نابودي بكشاند. Kao وارد ماجرا شده و در نقش يك كانگوروي فداكار مي رود تا دنيا را نجات دهد.
Megaman Powered up
سيستم:PSP
سبك : پلاتفورم - اكشن
005268.jpg
يكي از جذابترين كارها در دنياي بازي هاي كامپيوتري و ويديويي، بازسازي كارهاي موفق و پرطرفدار گذشته روي كنسول قديمي براي كنسول هاي جديد و احياي مجدد عنوان هاي قديمي و خاطره انگيز است.
اين بازي در واقع يك بازسازي از اين بازي است كه زماني روي كنسول اوليه نينتندو (يعني ميكرو) عرضه شده و طرفداران زيادي هم داشت. در اين بازي تمامي شخصيت ها و غولهاي بازي طراحي شده اند، محيط ها كاملاً سه بعدي شده و به طرز بسيار ظريفي بازسازي شده اند، براي تجديد خاطره اي كامل، تيم طراحي قابليتي به كار برده كه بوسيله آن مي توانيد با تمامي غولها مراحل را مجدداً طي كنيد.
جالب اينجاست كه در اين بازي عليرغم سه بعدي شدن همه چيز، كنترل همچنان همان سبك دو بعدي باستاني خود را حفظ كرده است.
Full Auto
Xbox 360
سبك : اكشن رانندگي
005271.jpg
ابتكار در دنياي بازي ها حرف اول و آخر را مي زند. اين بازي يك ماشين سواري است؛ چيزي كه در دنياي بازي ها به وفور يافت مي شود اما نكته جالب در اين بازي اين است كه در Full Auto شما سوار بر يك ماشين جنگي هستيد كه يك اسلحه در جلو و يكي در سمت عقب با خود حمل مي كنيد.
در مسابقات Full Auto تنها هدف بردن نيست بلكه بايد بتوانيد حريفان را از دور مسابقه به هر قيمت خارج كنيد البته اهداف هر مرحله متفاوت بوده و در همين ماجرا هم كلي تنوع و فراز و نشيب در انتظار شماست.
علاوه بر گرافيك بسيار خوب بازي، طراحي انفجارها بسيار زيبا و با كيفيت انجام گرفته به صورتي كه براي لحظات اول شما را ميخكوب خواهد كرد. در بازي قابليت بازگشت زمان هم در نظر گرفته شده و با انجام يك حركت اشتباه مي توانيد مجدداً صحنه را به لحظاتي قبل بازگردانيد كه اين هم ابتكاري ديگر در بازي محسوب مي شود.
005274.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |