يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
مردم منطقه از بيم سونامي گريختند
زلزله در اندونزي
۳۰۰۰ كشته ،هزاران مجروح ، دهها هزار آواره
005142.jpg
005145.jpg
گروه حوادث - وقوع زمين لرزه ۲/۶ ريشتري در جزيره جاوه اندونزي، منجر به كشته  و زخمي شدن هزاران تن از مردم اين كشور شده است.
به گزارش رويترز اين زلزله ۲/۶ ريشتري در ساعت ۵ و۵۴ دقيقه صبح شنبه به وقت محلي و در منطقه جنوب شرق «يوگي كارتا» در ۲۵۰ مايلي پايتخت اندونزي رخ داد، از آنجا كه بسياري از مردم در اين ساعت در خواب به سر مي بردند، زمين لرزه به كشته  و زخمي شدن هزاران نفر منجر شد.
از سوي ديگر در پي گسترش شايعاتي مبني بر احتمال بروز يك سونامي پس از وقوع زلزله، دهها هزار تن از مردم منطقه به مناطقي با ارتفاعات بالاتر هجوم بردند ولي آژانس هواشناسي ژاپن احتمال خطر سونامي را تكذيب كرد.
اين زمين لرزه همچنين موجب افزايش فعاليت آتشفشان كوه مراپي شده كه هفته ها است با بيرون ريختن مواد مذاب و آتش و دود، توجه زمين شناسان منطقه را به خود جلب كرده است. از زمان اعلام وقوع اين زلزله آمار تلفات مردم منطقه به  طور مداوم در حال افزايش است و بر اساس آخرين آمار منتشر شده توسط صليب سرخ اندونزي تعداد كشته شدگان اين زلزله تا اخرين ساعات ديشب ۳۰۰۰ نفر بوده است و هزاران نفر نيز در بيمارستانها بستري شده اند.
رئيس صليب سرخ اندونزي، با بيان اينكه احتمال افزايش آمار تلفات وجود دارد مي گويد: هنوز بسياري از مناطق روستايي مورد رسيدگي قرار نگرفته اند. اين در حاليست كه بيمارستان هاي منطقه درپي مواجه  شدن با تعداد زياد مجروحان و كمبود امكانات لازم خواستار دريافت كمك هاي اضطراري شده اند.
رئيس بيمارستان بنت المحمديه كه نزديكترين بيمارستان به مركز وقوع زلزله به شمار مي رود، در اين مورد مي گويد: ما اينجا به كمك احتياج داريم، چرا كه ميزان تلفات بسيار بالا است، منازل ويران شده است و اين در حاليست كه هنوز بسياري از افراد بايد از زير آوار خارج شوند.
شاهدان حاضر در بيمارستان اعلام كرده اند: لحظه  به لحظه بر تعداد مجروحاني كه به اين مركز پزشكي منتقل مي شوند و نيازمند اقدامات اورژانسي هستند، افزوده مي شود و اين در حاليست كه بيمارستان هاي منطقه از اقدامات لازم براي پاسخگويي  به اين تعداد از مجروحان برخوردار نيستند.
وزير ترابري اندونزي نيز اعلام كرد: اين زلزله همچنين با ايجاد خسارت به باند پرواز فرودگاه يوگي كارتا، پرواز هواپيما ها به اين شهر را حداقل تا چندين روز غيرممكن كرده  است. اين در حاليست كه به گفته پليس اندونزي، برق و ارتباطات بسياري از بخش هاي منطقه در پي وقوع زلزله قطع شده  است.
درپي وقوع اين زمين لرزه ۲/۶ ريشتري، نگراني ها از احتمال فوران آتشفشان كوه مراپي اندونزي كه در نزديكي مركز اين زلزله واقع شده ، شدت گرفته  است. زمين شناسان منطقه با بيان اينكه وقوع اين زلزله تأثيرات شديدي بر اين آتشفشان گذاشته است، نسبت به احتمال بروز خطرات بيشتر نيز هشدار داده اند.

سرقت خودرو براي اخاذي از مسافران
005139.jpg
گروه حوادث- سارقان جوان پس از آزادي از زندان باند بزرگتري تشكيل دادند و با ربودن خودروهاي مسافركش، از مسافران با تهديد چاقو اخاذي كردند.
سردار زارعي فرمانده انتظامي استان تهران در تشريح شيوه دستگيري اعضاي اين باند گفت: از مدتي قبل شكايتهاي متعددي درباره سرقت خودروهاي مسافركش به ماموران پليس كرج گزارش مي شد. به گفته مالباختگان، سارقان كه چند جوان كم سن و سال بودند، پس از آنكه به عنوان مسافر، سوار خودروهاي مسافركش مي شدند با رسيدن به محل خلوتي با تهديد چاقو و قمه و ضرب و جرح راننده وي را از خودرو به بيرون پرت كرده و خودروي وي را به سرقت مي بردند. در حالي كه بررسي هاي پليسي در اين باره ادامه داشت شكايتهاي بسياري نيز درباره اخاذي از مسافران از سوي سرنشينان خودروهاي مسافركش مختلف به پليس گزارش شد.
با گزارش موضوع سرقتها تحقيقات پليسي براي دستگيري اعضاي باند سارقان خودروها و اخاذي از مسافران عبوري آغاز شد، در نخستين مرحله كارآگاهان به چهره نگاري از سارقان پرداختند.
هنگامي كه مشخص شد تصاوير چهره نگاري شده ربايندگان خودروها و سرنشينان خودروهاي مسافركش شباهت زيادي به يكديگر دارند، كارآگاهان اين فرضيه را مورد بررسي قرار دادند كه احتمالا سارقان پس از سرقت خودرو با آن اقدام به سوار كردن مسافران كرده و از آنها اخاذي مي كنند. در حالي كه تلاش ها براي دستگيري سارقان خشن ادامه داشت، در آخرين روز ارديبهشت، ماموران كلانتري ۲۵ محمدشهر هنگام گشتزني به يك دستگاه خودروي سبز رنگ با سه سرنشين كه راننده آن با ديدن ماموران دستپاچه شده بود مشكوك شدند.
با توجه به آنكه مشخصات سرنشينان خودرو با تصاوير چهره نگاري شده سارقان شباهت زيادي داشت به آنها دستور ايست داده شد، اما راننده بر سرعت خود افزود و تلاش كرد تا از دست ماموران بگريزد. سرانجام در تعقيب و گريزي طولاني راننده مجبور به توقف شده و سه سرنشين آن دستگير شدند.
در بازرسي از داخل خودرو چندين قبضه چاقو و قمه و تعدادي از اموال و مدارك مالباختگان كشف و ضبط گرديد. با انتقال متهمان به آگاهي كرج، تحقيقات از آنان به سرپرستي سرهنگ عيوضي رئيس اداره يكم مبارزه با سرقت آغاز شد.
در بازجويي ها متهمان به نامهاي اسماعيل معروف به لجن و علي معروف به دست كج و مصطفي معروف به پاكوتاه مشخص شد همگي آنها از سارقان سابقه دار و خشن مي باشند كه مدتي قبل با قرار وثيقه از زندان آزاد شده اند، اما به محض آزادي اقدام به تشكيل باند سرقت بزرگتري به سردستگي اسماعيل كرده و دوباره فعاليت خود را شروع كرده اند. با اعترافات متهمان، مخفيگاه اين باند در محمد شهر كرج شناسايي شده و در حالي كه مخفيگاه آنها داراي چندين در خروجي بود با محاصره اين مخفيگاه اعضاي باند، ۴ عضو ديگر باند دستگير شدند.
شاكيان بيايند
اسماعيل لجن سركرده باند در بازجويي هاي فني و پليسي با اعتراف به سرقت خودرو و زورگيري درباره شيوه سرقتها گفت: در ساعات پاياني شب به دو گروه سه نفره تقسيم مي شديم و به صورت جداگانه در مكانهاي مختلفي مانند ميدان آزادي، شهريار و كرج خودروها را به صورت دربستي به مقصد باغهاي شهريار و شهرك هاي حاشيه اي كرايه مي كرديم و پس از رسيدن به نقاط خلوت با تهديد چاقو، خودرو را به سرقت مي برديم و راننده را در حالي كه دست و پايش بسته بود در همانجا رها مي كرديم.
پس از سرقت خودرو اقدام به سوار كردن مسافران در مناطق مختلف از جمله محمد شهر، صبا شهر، زيبادشت و.... كرده و در ميان راه با تهديد چاقو اموال آنها را به سرقت مي برديم و پس از دو يا سه روز با سرقت لاستيكهاي خودرو و لوازم داخلي، آن را رها مي كرديم.
سردار زارعي فرمانده انتظامي استان تهران با بيان اينكه اعضاي باند تا كنون به ۱۴ فقره سرقت خودرو و ۲۷ فقره زورگيري از مسافران اعتراف كرده اند از شهروندان خواست چنانچه به اين طريق از آنها زورگيري و يا سرقت شده است به اداره يكم آگاهي كرج مراجعه كنند.

سرقت ۳۰ خودرو با روش سند نمره
005136.jpg
گروه حوادث- كارآگاهان اداره آگاهي تهران بعد از تلاش چندين ماهه خود موفق به دستگيري يك باند حرفه اي سرقت خودرو شدند.
به گزارش همشهري، سرهنگ سلطاني معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي تهران در تشريح نحوه شناسايي و دستگيري اعضاي باند گفت: از چندي پيش پرونده هاي متعددي درباره سرقت خودرو به اداره آگاهي تهران ارجاع داده شد اما بعد از فقدان امكان كشف خودروهاي مسروقه از سوي پليس آگاهي مهيا نشده بود. بعد از چند مرحله بررسي در نهايت كارآگاهان پليس آگاهي متوجه شدند با يك باند سرقت خودرو با روش سند نمره كردن مواجه هستند. بررسي ها براي شناسايي افراد اين باند و كشف مخفيگاه آنان در نهايت به چند محل در مناطق كرج، شهريار و همدان ختم شد.
افسران آگاهي با دستور قضايي كه از سوي بازپرس قيصري بر روي اين پرونده صادر شده بود مخفيگاه اميرعلي سركرده اين باند را كه ميانگين سني آنان بين ۳۹ تا ۵۲ سال بود را بازداشت كردند. با دستگيري اميرعلي هويت ديگر اعضاي اين باند حرفه اي سرقت خودرو كه همگي داراي سوابق متعددي در سرقت بودند شناسايي شد.
۱۵ متهم اين پرونده كه ۹ نفر آنان سارق و مابقي فروشنده خودروهاي سند نمره شده بودند، در جريان بازجويي هاي پليسي به طور صريح به سرقت ۳۰ خودرو در مدت ۷ ماه در مناطق مختلف تهران از جمله غرب پايتخت اعتراف كردند.
اعضاي اين باند بعد از سند نمره كردن خودروهاي مسروقه آنان را در شهرهاي كردستان، بندرعباس به فروش مي رساندند. از خودروهاي مسروقه مذكور تاكنون ۱۳ مورد كشف و ضبط شده است.بررسي قضايي بر روي اين پرونده در دادسراي امور جنايي تهران زير نظر بازپرس قيصري ادامه خواهد يافت.

كارآگاهان به دنبال مردان نقابدار
گروه حوادث- كارآگاهان اداره يكم آگاهي تهران جست وجو براي شناسايي مردان نقابدار را كه مرتكب سرقت مسلحانه از يك طلافروشي شده اند آغاز كردند.
به گزارش همشهري، ساعت ۱۲ و ۵۰ دقيقه روز جمعه هنگامي كه طلافروش ۵۰ ساله با مشتري زني كه به قصد خريد طلا وارد مغازه طلافروشي وي شده بود درحال گفت وگو بود، ناگهان حضور دو مرد نقابدار كه اسلحه در دستانشان بود وي را غافلگير كرد. مردان نقابدار بعد از تهديد مرد طلافروش به نام شعبان طلا و جواهرات موجود مغازه را جمع آوري كرده و قصد فرار از صحنه را داشتند كه شعبان به سوي آنان حمله ور شد كه سارقان نقابدار با شليك گلوله به ناحيه سينه شعبان وي را مجروح كرده و با سرعت طلافروشي را كه در طبقه دوم مركز تجاري تهرانسر واقع شده بود ترك كردند.
با شنيده شدن صداي شليك گلوله، صاحبان مغازه هاي اطراف موضوع را به سرعت به پليس گزارش دادند. دقايقي بعد ماموران كلانتري ۱۵۰ تهرانسر خود را به محل حادثه رسانده و تحقيقات درخصوص اين سرقت مسلحانه را آغاز كردند.
محمد تورنگ رييس مركز اطلاع رساني فاتب روز گذشته ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: «شعبان هم اكنون به علت وخامت وضعيت جسمي خود در بخش اورژانس بستري است و كارآگاهان اداره يكم آگاهي تهران جست وجوي خود را براي يافتن سارقان نقابدار آغاز كرده اند.»
وي افزود: «به دليل اينكه مرد طلافروش قادر به پاسخگويي به سئوالات پليس نيست ارزش مقدار طلاجات مسروقه از مغازه وي هنوز مشخص نشده است.»

اتومبيل صاحبش را كشت
گروه حوادث- صاحب خودروي پژو وقتي قصد داشت خودرواش را كه به راه افتاده بود متوقف كند، در زير چرخ هاي خودرو جان باخت.
به گزارش همشهري، اين حادثه دردناك ساعت ۳۰/۹ صبح ديروز در شهرك محلاتي به وقوع پيوست و صاحب يك خودرو پژو به نام جعفر (۴۷ ساله) زماني كه قصد رفتن به محل كارش را داشت خودرواش را از پاركينگ خانه اش خارج كرد و خود از آن پياده شد. اما ناگهان متوجه شد كه دنده خلاص شده و خودرو به حركت درآمده است. جعفر (قرباني) كه قصد داشت خودرو پژواش را متوقف كند شروع به دويدن كرد و به جلوي خودرواش رسيد تا به هر ترتيب آن را متوقف كند اما شتاب خودرو او را به ديوار كوبيد و وي به شدت مجروح شد كه پس از انتقال به بيمارستان جان باخت.

كميسيون سم شناسي در حال بررسي
مسموميت ۱۰۰ ميهمان جشن
گروه حوادث: با دستور بازپرس شعبه هفتم دادسراي امور جنايي تهران كميسيون سم شناسي پزشكي قانوني بررسي بر روي يك پرونده مشكوك مسموميت ۱۰۰ شهروند تهراني را آغاز كرد.
به گزارش همشهري، روز گذشته زن ميانسالي به شعبه هفتم دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كرد و از بازپرس ولي الله حسيني خواست به پرونده مرگ مشكوك پسر جوانش رسيدگي كند. اين زن در خصوص شكايت خود مدعي شد: «اواسط بهمن ماه گذشته پسرم براي حضور در يك جشن به همراه برادرش از خانه خارج شد، ولي چند ساعت بعد از خروج آنان پسر كوچكترم با منزل تماس گرفت و خبر از بستري شدن پسر بزرگترم به نام ابراهيم در بيمارستان لقمان الدوله داد. وقتي به بيمارستان رسيدم وضعيت جسمي ابراهيم بسيار وخيم بود و در نهايت پسرم بر روي تخت بيمارستان جان سپرد. »
اين زن در ادامه ادعاهايش افزود: «پزشكان پزشكي قانوني علت مرگ پسرم را با توجه به بررسي سم شناسي عارضه قلبي بيان داشتند، ولي اين در حالي است كه آن روز در محلي كه ابراهيم و برادرش حضور يافته بود آب ميوه اي پخش شده بود كه ۱۰۰ نفر از حاضران در آن جشن بعد از نوشيدن آب ميوه مذكور مسموم شدند كه پسرم نيز جزو آنان بود.» زن در مورد اين كه آيا فرد ديگري هم جان باخته است گفت: «در مورد سرگذشت مسمومين ديگر خبري ندارم ولي مطمئن هستم پسرم قرباني يك توطئه شده است!»
بازپرس ولي الله حسيني روز گذشته بر پايه ادعاهاي اين زن دستور آزمايشهاي سم شناسي بر روي پرونده پسر فوت  شده وي را براي كميسيون سم شناسي پزشكي قانوني صادر كرد تا با تحقيق و آزمايشهاي لازم صحت و سقم ادعاهاي اين زن روشن شود و در صورت واقعي بودن ادعاهاي وي بررسي قضايي صورت گيرد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |