يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور:
شهرداري، نوسازي بافت هاي فرسوده را مديريت كند
گروه شهري- اسدالله افلاكي: نوسازي و احياي بافت هاي فرسوده بدون تهيه طرح تفصيلي ويژه براي هر منطقه با بن بست مواجه خواهد شد.
در حالي كه نظرات مختلفي در خصوص چگونگي احياي بافت هاي فرسوده مطرح است و كارشناسان و مسئولان نهادها در خصوص مديريت و تصدي گري اين طرح ديدگاه هاي متفاوتي دارند، مهندس محسن بهرام غفاري،  مدير اجرايي سازمان نظام مهندسي كشور در گفت وگو با همشهري گفت: پيش از هرگونه دخل و تصرف براي نوسازي و احياي بافت فرسوده در يك منطقه يا يك ناحيه از شهر، بايد نخست مديريت مرجعي باشد كه بتوان آن مرجع را به پارلمان فراخواند و از او بازخواست كرد، چرا كه پارلمان، نماينده مردم است و مردم صاحبان اصلي شهر هستند. در نتيجه هر مكانيزمي كه طراحي مي شود بايد مديريت آن در اختيار مراجعي باشد كه منصوب مردم يا منصوب نمايندگان مردم باشند.
بر اين اساس مديريت حقوقي طرح احيا، لزوماً بايد در اختيار شهرداري باشد و اين مديريت نبايد از مجراي درگير كردن شهرداري با مسائل اجرايي، طراحي و ساخت و ساز آن منطقه محقق شود، بلكه اين مديريت فقط در موضع كارفرما و حافظ منافع مردم باقي مي ماند و بقيه امور بايد به مراجعي واگذار شود كه عهده دار جنبه هاي مهندسي و اقتصادي هستند. اين مراجع مي توانند شركت هاي نوسازي باشند كه با سهامي عمومي و با مشاركت مالكين همان منطقه تأسيس شده اند.
وي با تأكيد بر اينكه مديريت كارفرمايي احياي بافت هاي فرسوده بايد بدون ترديد در اختيار شهرداري باشد، خاطر نشان كرد: وقتي شهرداري كارفرما باشد براي منطقه مورد نظر ممكن است شهردار خاصي برگزيند و آن منطقه را به عنوان جزيره اي جدا از مجموعه شهري خود انتخاب كند و تمهيدات خاصي براي احياي آن در نظر بگيرد. اما امور اجرايي آن بايد در اختيار شركت هاي سهامي باشد. بنابراين، اين دو گزينه اختياري نيست.
يعني نمي توان گفت مديريت، دولتي باشد يا غير دولتي، بلكه اين دو در امتداد هم قرار دارند. با اين وصف كه مديريت دولتي وجه كارفرمايي و حفاظت از منافع مردم را عهده دار است و مديريت اجرايي مي تواند به بخش خصوصي اما تحت كنترل دولت واگذار شود. غفاري در ادامه گفت: در هيچ كشوري حتي در كشورهايي كه نظام هاي بسيار ليبرال بر آنها حاكم است دخالت در بافت يك منطقه از شهر فارغ از مداخلات دولت صورت نمي گيرد، بلكه هم پارلمان و هم پارلمان محلي يعني شوراي شهر وجه حاكميتي و نظارتي خود را به نمايندگي از مردم بر اجراي پروژه اعمال مي كنند. مدير اجرايي سازمان نظام مهندس كشور با اشاره به اينكه تاكنون اقدام اجرايي براي احياي بافت هاي فرسوده صورت نگرفته، گفت: تاكنون آنچه انجام شده اعطاي يك طبقه تشويقي بوده و متأسفانه تراكم، صندوق و خزانه اي است كه مسئولان از آن به عنوان راه حل هاي بسيار فوري ولي در عين حال بسيار مخرب استفاده مي كنند. اما تا وقتي براي احيا و نوسازي بافت فرسوده يك منطقه طرح ويژه اي وجود نداشته باشد كه تمام ضوابط شهرسازي اعم از سرانه خدمات، فضاهاي عمومي، جمعيت پذيري و كاربري هاي مختلف به وضوح در آن ديده شده باشد بازسازي راه به جايي نخواهد برد.
به گفته غفاري، ضروري است علاوه بر طرح تفضيلي شهر، براي بازسازي هر منطقه فرسوده، طرح تفضيلي ويژه اي تهيه شود كه اصطلاحاً به آنها طرح هاي موضعي اطلاق مي شود. اما اينكه براي تشويق سرمايه گذاران، بدون در نظر گرفتن جوانب امر و بدون برنامه ريزي،  يك طبقه تشويقي واگذار شود اين مخرب ترين شيوه اي است كه مي توان در پيش گرفت.
وي افزود: ساختمان هايي كه با اين شيوه ساخته مي شوند مهمترين بازدارنده براي نوسازي خواهند بود، زيرا طرح نوسازي بايد با لحاظ كردن همين ساختمان ها تدوين شود و اين خود باعث بروز موانع متعدد مي شود.
وي ضمن انتقاد از ادامه روند واگذاري تراكم تشويقي تصريح كرد: از سال 69 كه اين سنت مذموم رايج شد تراكم به ابزاري براي اجراي منويات شهرداران تبديل گرديد ولو اينكه با حسن نيت توأم بود، اما نتيجه نامطلوبي داشت. غفاري تصريح كرد: ادامه اين روش تخريبي باعث مي شود كه شهرداران را عادت بدهيم به اينكه بخشي از خزانه قانون را بفروشند تا روزمره خود را اداره كنند بدون آنكه به پيامدهاي ناگوار درازمدت آن بينديشيم.

چشم انداز
005190.jpg
در حالي كه مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران مي گويد: از 40 سال قبل تاكنون و مطابق با سابقه سازمان نوسازي و شهرداري اقدام جدي براي بافت هاي فرسوده انجام نشده است. ،قرار است تا پايان امسال 20 هزار واحد مسكوني در بافت هاي فرسوده احداث شود.
اين در حالي است كه  مسئولان هنوز بر سر مديريت اجراي طرح به توافقي دست نيافته اند؛ توافقي كه قبل از هر اقدام عملي اجتناب ناپذير است .

مخالفت روستاييان با تغيير نام پاسارگاد
005187.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي: اهالي روستاي پاسارگاد نسبت به تغيير نام روستاي پاسارگاد به هخامنش اعتراض «رده و گفته اند: اين تغيير نام براي بزرگتر جلوه دادن نام پاسارگاد بوده است در حالي «ه اهالي روستا با تغيير نام محل زندگيشان «املاً مخالف هستند. تغيير نام سعادت شهر به پاسارگاد و روستاي پاسارگاد به هخامنش در تقسيمات اخير «شوري، اعتراض سا«نان روستاي پاسارگاد را بر انگيخته است. رحمان اسدي ، ي«ي از فرهنگيان روستاي پاسارگاد در اين باره به ميراث خبر گفت: در تقسيمات اخير «شوري نام پاسارگاد را براي سعادت شهر و عنوان هخامنش را براي روستاي پاسارگاد انتخاب «رده اند. اين تغيير نام براي بزرگتر جلوه دادن نام پاسارگاد بوده است در حالي «ه اهالي روستا با تغيير نام محل زندگيشان «املاً مخالف هستند. وي در ادامه گفت: پاسارگاد به اندازه «افي نامي بزرگ بوده است «ه سازمان جهاني يونس«و آن را در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسانده است. تغيير نام روستاي پاسارگاد به هخامنش بي دليل است.

خط جيرفتي تمدن شرق است
005184.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي : بايد از خط كشف شده در جيرفت، شهداد و مليان با نام خط تمدن شرق ياد كرد و نام خط عيلامي براي اين خط مردود است.استاين كلر زبان شناس و محقق روسي دانشگاه هاروارد در تازه ترين مقاله خود درباره خط كشف شده در كنار صندل جيرفت از آن به نام خط شرق نام برده است.وي اعتقاد دارد كه نبايد از اين خط به نام تمدن عيلامي كه زير نفوذ تمدن بين النهرين است نام برد بلكه با توجه به كشف اين خط در شهداد، مليان و جيرفت بايد از آن به خط شرق ياد كرد. يوسف مجيدزاده، سرپرست هيات كاوش هاي باستان شناسي جيرفت در اين باره گفت:  استاين كلر در جديدترين مقاله خود مي نويسد، چرا بايد از خط كشف شده در عيلام به نام تمدن عيلام ياد كنيد در صورتي كه عيلام در اين زمان خود زير نفوذ بين  النهرين است؟ وي اعتقاد دارد با توجه به كشف اين خط در تپه مليان، شهداد و كنارصندل جيرفت بهتر نيست اين طرز تفكر را دور بيندازيم، نگوييم خط عيلامي و بگوييم خط شرق كه اينجا هيچ نفوذي بين النهرين ندارد.

زيست بوم
معضل مسكن حيوانات!
اتحاديه جهاني حفاظت از منابع طبيعي، جديدترين ليست قرمز جانوران در حال انقراض را منتشر كرد. نكته قابل توجه اين است كه بيشتر اين جانوران به علت از دست دادن مساكن طبيعي شان بر اثر فعاليت هاي بشر، در معرض انقراض قرار گرفته اند. براي مثال خرس قطبي براي ادامه حيات نياز به سرزمين هاي يخچالي و سرد دارد، اما بر اثر تغييرات آب و هوايي جهان، ضخامت و وسعت يخ هاي درياهاي قطبي كاهش يافته و اينگونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.خرس هاي قطبي جانوران سرگرداني هستند كه مي توانند ماهها روي يك تكه يخ شناور سفر كنند و با شكار ماهي غذاي خود را تأمين كنند. متأسفانه با روند كنوني طي 45سال آينده، 30درصد از جمعيت خرس هاي قطبي نابود خواهد شد. البته موارد ديگري هم در اين امر دخيل هستند: آلودگي ها، مزاحمت هاي ناشي از كشتيراني ها و حضور بازديدكنندگان دردسرآفرين، شكارهاي قانوني و غير قانوني و...يك دوزيست آبي رنگ به نام قورباغه آبي سمي هم زندگي ناراحت كننده اي دارد. بيشتر جمعيت اين گونه زيبا همواره در اسارت كلكسيون در اهالي غيرقانوني قرار گرفته و توليد مثل مي كند. مسكن طبيعي قورباغه آبي فقط جنگل هاي كوهستاني سورينام (در آمريكاي لاتين) است كه بسياري از قسمت هاي اين جنگل ها بر اثر آتش سوزي هاي مكرر از بين رفته است. جنگ ها و كشتارها هم باعث كاهش جمعيت برخي جانوران از جمله اسب آبي شده است. طي 8 سال جنگ و ناآرامي در مناطق آفريقايي، تعداد بسياري از اسبهاي آبي كشته شده يا به خاطر گوشت و دندان هاي بزرگشان شكار شدند. همچنين انحراف مسيرهاي آب توسط انسانها سبب شده كه آب تازه(يعني ضروري ترين نياز اين حيوان) در دسترس نباشد و از تعدادش كاسته شود. و به اين ترتيب نامش در ليست قرمز قرار گيرد. اما نام ديگري كه در اين ليست به چشم مي خورد مارمولك بزرگ اسپانيايي است كه بومي رشته كوه هاي اسپانياست. انسان ها با ساختن پيست هاي اسكي و جاده ها در اين رشته كوه ها، وارد حريم زندگي اين مارمولك شده اند و او را هم از مسكن طبيعي اش آواره كرده اند.
سفر دور و دراز لاك پشت ها
منصوره نظري: براي اولين بار حيات وحش قاچاق شده اي به كشورش بازگشت:34 لاك پشت بركه اي نادر به منطقه حفاظت شده اي در ويتنام بازگشتند. در سال 1999، 2 لاك پشت بركه اي كه از گونه هاي نادر و كمياب كشور ويتنام محسوب مي شوند، از مردابي در اين كشور دزديده شده و براي فروش به صورت قاچاق به هنگ كنگ برده شدند. اين دو لاك پشت در اسارت بازارهاي چين 32 بچه به دنيا آوردند و سپس با شناسايي و كمك مسئولين و كارشناسان محيط زيست ويتنام هر 34 لاك پشت دوباره به وطنشان بازگردانده شدند تا در طبيعت وحشي آنجا رها شوند. در حال حاضر ويتنام داراي لاك پشت هاي خاكي، لاك پشت هاي بركه اي و لاك پشت هاي آب شيرين است كه لاك پشت هاي بركه اي از همه بيشتر در معرض خطر انقراض قرار دارند، چرا كه بيشتر به خاطر گوشت شان شكار مي شوند. تشكيلات زيرزميني گسترده اي براي قاچاق لاك پشت ها از ويتنام به بازارهاي چين وجود دارد. با آنكه دولت ويتنام قانون هايي براي حفاظت از حيات وحش اين كشور وضع كرده است اما متأسفانه جمعيت
لاك پشت هاي وحشي اش را از دست داده است. بر طبق اين قوانين خريد و فروش و مبادله يا مصرف تمامي گونه هاي تحت حفاظت بدون اجازه دولت ممنوع است.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |