يكشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۶ - May 28, 2006
آنچه بايد درباره لنزها بدانيد
چشماني از جنس شيشه
گلرخ ثريا
005205.jpg
لنزهاي تماسي، صفحات كوچك گردي از جنس پلاستيك هستند كه براي برطرف كردن مشكلات بينايي مثل دوربيني، نزديك بيني يا آستيگماتيسم ساخته شده اند. اين لنزها همچنين براي افرادي كه عمل جراحي كاتاراكت (آب مرواريد) را انجام داده اند، استفاده مي شوند. لنزها به اين دليل تماسي ناميده مي شوند كه مستقيما درون چشم، روي لايه نازكي از اشك چشم كه روي قرنيه را پوشانده است، قرار مي گيرند و يا به عبارتي در يك لايه از اشك چشم شناورند.
لنزهاي نرم (soft)
لنزهاي نرم حالت ژلاتيني دارند تا بتوانند در اشك چشم شناور باقي بمانند. اين لنزها از پلاستيك هاي نرم و انعطاف پذير ساخته شده اند كه قابليت جذب آب را دارند. بسياري از افراد معتقد اين لنزها بسيار راحت تر از لنزهاي سخت هستند. بعضي از انواع اين لنزها به عنوان لنزهاي يكبار مصرف معروف شده اند. اين لنزها را فقط به مدت 24 ساعت مي توان استفاده كرد و پس از آن بايد دور انداخته شوند. انواعي ديگر از اين لنزها را مي توان به مدت طولاني تري (يك تا 6 روز) بدون نياز به برداشتن استفاده كرد.
بعضي ديگر از لنزهاي نرم را مي توان بعد از 2 هفته يا هر يك تا 3 ماه تعويض كرد. اينها لنزهاي يكبار مصرفي هستند كه تاريخ مصرفشان تمديد شده است. البته لنزهاي نرمي هم وجود دارند كه چند سال مي توان از آنها استفاده كرد.
لنزهاي سخت (Hard)
لنزهاي سخت به 2 گروه اصلي تقسيم مي شوند. گروه اول، دسته اي از لنزهاي سختي هستند كه نسبت به اكسيژن نفوذپذيرند و اجازه عبور اكسيژن از منافذ ريز لنز را مي دهند تا اكسيژن كافي به قرنيه برسد. اين لنزها در حقيقت فرزندان لنزهاي سخت قديمي هستند كه خاصيت عبور اكسيژن را نداشتند.اگر پزشك شما، لنز سخت برايتان تجويز كرده است بايد 2 تا 4 هفته به خود فرصت دهيد تا به آن عادت كنيد. در روزهاي نخست ساعات كمي در طول روز از لنز خود استفاده كنيد و كم كم اين ساعات را افزايش دهيد.
لنز براي اصلاح آستيگماتيسم
لنزهايي كه براي درمان و اصلاح آستيگماتيسم استفاده مي شوند، هلالي ناميده مي شوند. اين لنزها براي هر فرد به صورت اختصاصي توليد مي شوند و گرانتر از لنزهاي رايج هستند.
لنزهاي دو كانوني
عدسي هاي چشمي دو كانوني لنزهاي مخصوصي هستند كه براي آن دسته از افرادي كه مشكل نزديك بيني و دوربيني را همزمان دارند، ساخته شده اند. اين لنزها داراي دو كانون هستند كه بخش فوقاني عدسي براي مشاهده اجسام دور و بخش تحتاني براي مشاهده اجسام نزديك است.
لنزهاي رنگي
لنزهاي رنگي داراي 5 رنگ اصلي هستند: قهوه اي، آبي، سبز، طوسي، بنفش و طيف وسيعي از رنگ ها كه بين اين رنگ هاي اصلي قرار دارند. گاهي مواد رنگي و شيميايي موجود در لنزهاي رنگي غيراستاندارد، موجب عفونت و در نهايت سرايت عفونت به ساير بافت هاي چشمي و كوري شخص مي شود. از طرفي معمولا علاوه بر گذاشتن لنز رنگي، آرايش نيز مي كنند. اگر مقدار كمي از مواد آرايشي وارد چشم شود همراه اشك روي سطح داخلي يا خارجي لنز قرار مي گيرد و باعث خراش قرنيه و عفونت چشم مي شود.
كودكان و نوجوانان
كودكان بهتر است اصلا از لنز استفاده نكنند به جز در بيماري هاي خاصي كه چشم پزشك تجويز نمايد. اما استفاده از لنز در ميان نوجوانان كه به دليل شرايط سني شيفته زيبايي هستند، بسيار رايج است. اما آنچه نوجوانان و والدينشان بايد مدنظر قرار دهند اين است كه تا پايان 19 سالگي و اوايل 20 سالگي شماره چشمشان تغيير خواهد كرد و ممكن است مجبور شوند تا رسيدن به اين سنين چند بار لنز خود را عوض كنند.
لنز براي چه كساني مناسب نيست؟
اگر گذاشتن و برداشتن لنز در چشمانتان دشوار و طاقت فرساست، بايد از آن صرف نظر كنيد. اگر بيماري خاصي مثل ديابت، پركاري تيروئيد، حساسيت، آسم و اختلال مزمن دستگاه تنفسي دارند، استفاده از لنز احتمالاً برايتان پردردسر خواهدبود. كساني كه از لنز استفاده مي كنند نبايد دچار خشكي چشم و يا مشكلات قرنيه باشند. در بعضي شغل ها و حرفه ها مثل تراشكاري، آرايشگري و دندانپزشكي كه امكان پرتاب شدن ذرات و قطعات ريز به سمت چشم وجود دارد، همچنين بخارهاي شيميايي و ساير بخارهايي كه امكان دارد به وسيله لنز جذب شود يا به لنز بچسبد، در محيط كار بعضي افراد وجود دارد؛ مانند اسپري هاي مو و يا اسپري هاي شيميايي؛ صاحبان اين مشاغل نبايد از لنز استفاده كنند.
ظرف نگهداري لنز
ظرف هاي پلاستيكي مخصوص نگهداري لنز را مي توانيد از داروخانه ها تهيه كنيد ولي گاهي درون جعبه محلول مخصوص لنز، يك عدد از اين ظروف وجود دارد. فراموش نكنيد قبل از هر بار مصرف، جعبه لنز را درون آب جوش، بجوشانيد تا در حرارت بالا ميكروب هايي كه درون ظرف وارد شده اند، از بين بروند. ظرف مخصوص نگهداري لنز را ماهي يكبار دور بيندازيد و از يك ظرف جديد استفاده كنيد.
قراردادن لنز درون چشم
قبل از قراردادن لنز درون چشمتان، دستانتان را با آب و صابون بشوييد و خشك كنيد. بهتر است از حوله براي خشك كردن دستتان استفاده نكنيد چون امكان دارد پرزهاي آن روي انگشتان شما باقي بماند. استفاده از دستمال كاغذي بهداشتي تر است. براي اينكه لنزتان را پشت و رو درون چشم تان نگذاريد بايد به اين نكته توجه كنيد كه وقتي لنز را روي انگشت مي گذاريد و مقابل چشمانتان قرار مي دهيد، اگر يو شكل باشد درست است اما اگر لبه هاي آن (لبه هاي يو) به سمت خارج كشيده شده باشد، لنزتان پشت و رو شده است.
لنزتان را زود زود عوض كنيد
لنزتان را هر چه زودتر عوض كنيد به سلامت چشم خود كمك بيشتري كرده ايد. توجه كنيد مراقبت و شستشو از لنز براي حفظ سلامت چشمان شما كافي نيست. موادي مانند پروتئين، كلسيم و چربي كه به طور طبيعي در اشك چشم وجود دارند، مي توانند روي لنز رسوب كرده و هم باعث احساس ناراحتي لنز درون چشمتان و نيز عفونت چشم شوند. كساني كه آلرژي دارند و يا ميزان توليد پروتئين و چربي درون چشمانشان بيش از ديگران است، بايد زودتر از ديگران با لنز قديمي شان خداحافظي كنند. چشم پزشك مي تواند به شما در تعيين زمان مناسب براي تعويض لنزتان كمك كند.
مراجعه به متخصص چشم
بسياري از خانم ها، لنزهاي خود را به خصوص لنزهاي رنگي را از آرايشگاه ها و يا فروشگاه ها تهيه مي كنند. لنزهايي كه در اين مراكز ارائه مي شود، نظارت چنداني بر كنترل كيفيتشان وجود ندارد و حتي ممكن است تقلبي و غيراستاندارد باشند. گاهي تاريخ مصرف اين لنزها گذشته است. فراموش نكنيد شما فقط يك جفت چشم داريد و بايد براي آنها ارزش قائل شويد. يك چشم پزشك، لنزهاي بيمارانش را با دقت و حوصله انتخاب مي كند و تمام جوانب را از نظر بهداشتي و استاندارد بودن و از يك مارك معتبر بودن را مد نظر قرار مي دهد و در عين حال لنزها را از مراكز بهداشتي يا مستقيما از خود كارخانه دريافت مي كند، بنابراين مطمئن تر است، به علاوه در هنگام تحويل لنز به بيمار، توضيحات لازم را از نظر مدت زمان استفاده و طريقه نگهداري به بيمار ارائه مي كند.
لنز در چشم شما گم نمي شود
اصلا نگران گم شدن لنز در چشم خود نباشيد، گرچه گاهي لنز زير پلك شما مي رود و هر چه به دنبال آن مي گرديد پيدا نمي شود، اما بهتر است بدانيد ملتحمه چشم كه به سطح داخلي پلك متصل است، اجازه نمي دهد لنز به پشت چشم وارد شود. در اين شرايط كمي پلك هاي خود را به آرامي ماساژ دهيد و يك قطره چشمي در چشمانتان بچكانيد تا سطح لنز مرطوب شده و از پشت پلك هاي شما، جايي كه چسبيده است، جدا شود.
لنز هنگام ورزش و شنا
اگر با لنز ورزش مي كنيد، نگران بيرون افتادن لنز از چشم تان نباشيد. انواع قديمي تر لنزها گاهي از چشم خارج مي شدند، اما لنزهاي امروزي از جاي خود تكان نمي خورند.بهتر است هنگامي كه شنا مي كنيد، لنز درون چشم تان نداشته باشيد. چون به هر حال آب استخر وارد چشمانتان مي شود و از آنجايي كه انواع ميكروب ها در آب زندگي مي كنند، لنز را آلوده كرده و موجب عفونت چشم مي شوند.
لنزهاي دارويي
پژوهشگران دانشگاه فلوريدا موفق به ساخت لنزهايي شده اند كه به آرامي داروها را درون چشم آزاد مي كنند. اين لنزها در عين حال مشكلات بينايي را نيز اصلاح مي كنند. اين گروه اميدوارند اين لنزهاي جديد در آينده جاي قطره هاي چشمي را بگيرند.
استفاده از قطره هاي چشمي براي اكثر افراد دشوار است. اين قطره ها با اشك چشم مخلوط  شده و از چشم خارج مي شوند و روي صورت و داخل بيني جريان مي يابند به جاي اينكه درون چشم باقي بمانند. اين داروها از طريق مجراي بيني – اشكي وارد بيني مي شوند و وارد گردش خون مي شوند و به اعضا و دستگاه هاي ديگر بدن مي روند و عوارض نامطلوبي مانند مشكلات قلبي به وجود مي آورند. اين لنزهاي حاوي دارو به آرامي داروي خود را درون چشم به ميزان كافي و مناسب آزاد مي كنند و از آنجايي كه اين داروها كم كم وارد چشم مي شوند، درون چشم باقي مي مانند. محققان اميدوارند بتوانند آنتي بيوتيك ها را به شكل كپسول هاي ريز نانومتري درون ماده زمينه اي لنزهاي معمولي قرار دهند تا از عفونت چشم بر اثر لنزها جلوگيري كنند.
محلول هاي نگهداري و شست و شو
محلول سالين: شما مي توانيد از اين محلول براي شست وشو و ضدعفوني لنز تماسي تان استفاده كنيد، به شرط اينكه در كنار آن از حرارت يا اشعه ماوراء بنفش براي ضدعفوني كردن لنز تماسي استفاده كنيد. در صورتي كه از قرص هاي آنزيمي نيز استفاده مي كنيد باز هم نياز به محلول نرمال سالين خواهيد داشت. شما پس از بيرون آوردن لنز در پايان روز از چشمانتان آن را با نرمال سالين شست وشو دهيد و سپس آن را در ظرف نگهداري لنز قرار داده و محلول هاي شست وشو دهنده و آنزيمي را روي آن بريزيد. قبل از گذاشتن دوباره لنز در چشمانتان نيز، لنز را با نرمال سالين بشوييد تا بقاياي مواد آنزيمي از روي آن پاك شده و دچار حساسيت چشمي نشويد.
محلول هاي چند منظوره: اين محلول ها، محلول هايي چندكاره هستند و مي توان از آنها براي پاك كردن، شست وشو و ضدعفوني كردن و همچنين نگهداري لنز استفاده كرد. به اين شكل كه درون همين محلول درون جا لنزي نگهداري مي شود و در هنگام استفاده نيز با همين محلول شسته شده و سپس درون چشم گذاشته مي شود.
محلول هيدروژن پراكيد: استفاده از اين محلول شرايط خاصي دارد به اين شكل كه لنزها ابتدا درون سبد خاصي شسته مي شوند سپس اين سبد مخصوص به همراه لنز درون محلول پاكيد هيدروژن قرار مي گيرد تا ضدعفوني شود، اما توجه كنيد درون اين محلول ها و يا در كنار آنها بايد موادي موجود باشد كه اين محلول را خنثي كرده و آن را به آب تبديل كند تا بي خطر شود و واكنش حساسيتي ايجاد نكند. سپس لنزتان را با سرم فيزيولوژي بشوييد و درون چشمتان بگذاريد.
پاك كننده هاي آنزيمي: اين محلول ها براي پاك كردن پروتئين ها از سطح لنز استفاده مي شوند. از اين محلول ها بايد هفته اي يكبار استفاده كنيد.
جا لنزي تان را با محلول لنزتان پركنيد و قرص آنزيمي داخل آن بيندازيد و بگذاريد حل شود. بعد لنزتان را با محلول
شست وشو بشوييد و پاك كنيد و درون جالنزي بگذاريد و 15 دقيقه صبر كنيد. سپس لنز را از درون محلول آنزيمي بيرون آورده و با سرم فيزيولوژي بشوييد تا بقاياي آنزيمي از روي آن پاك شود.
محلول براي چشم هاي حساس: اگر شما با گذاشتن لنز درون چشمانتان احساس خارش، اشك ريزش و قرمزي داريد و احساس مي كنيد كه يك جسم خارجي درون چشمتان است، احتمالا به محلول لنزتان حساسيت داريد. در اين صورت بايد با مشاوره پزشك، از محلول هاي شست وشو و نگهداري لنز كه مخصوص چشم هاي حساس است، استفاده كنيد.

گزارش
ضرورت لوزه سوم
افسانه بهرامي
لوزه سوم يا آدنوئيد در بچه ها بافت لنفاوي اي است كه در عقب بيني در ناحيه اي به نام نازوفارنگس قرار دارد. لوزه سوم به طور طبيعي در بچه ها تا سن ده سالگي رشد مي كند سپس شروع به پس رفت كرده و در سنين بالا قابل مشاهده نيست.
در همين زمينه با همكاري دكتر ابراهيم رزم پا متخصص گوش و حلق و بيني، گزارشي را تهيه كرديم كه در پي آمده است:
تاكنون مشخص نشده است نقش دقيق لوزه سوم در بدن چيست؟ اما به نظر مي رسد اين بافت در سيستم ايمني بدن كارآيي داشته باشد. به گفته متخصص گوش و حلق و بيني چنانچه در كودكي بافت لوزه سوم وجود نداشته باشد مي تواند نتيجه بيماري در سيستم ايمني فرد باشد. بنابراين ضرورت دارد كودك از اين جهت بررسي شود. اما چنانچه برعكس اين قضيه اتفاق بيفتد يعني در فردي بزرگسال در محل لوزه سوم نسوج لنفاوي يا توده اي مشاهده شود نياز به بررسي و توده برداري است. بنابراين وجود لوزه سوم در كودكان امري ضروري و طبيعي است و نبود آن بيماري محسوب مي شود.
علايم بيماري: چنانچه لوزه سوم در كودكان به دلايلي چون آلرژي و عفونت هاي مكرر بزرگ شود آنگاه اين بزرگي لوزه سوم بيماري اطلاق شده و علايمي را بروز مي دهد. به گفته دكتر رزم پا اين علايم طيف گسترده اي دارند شامل: گرفتگي بيني، تنفس دهاني، خرخر، وقفه تنفسي هنگام خواب، عوارض گوشي نظير سنگيني گوش (تجمع مايع در پشت پرده صماخ گوش)، سينوزيت و.... البته بنابر اظهارات وي تا زماني كه بزرگي لوزه سوم علايم و عارضه  اي ايجاد نكند بيماري محسوب نمي شود.
تشخيص: گاهي از مواقع به توده هايي كه در محل لوزه سوم تشكيل مي شوند به اشتباه لوزه سوم اطلاق مي شود در حالي كه نياز به بررسي هاي جدي دارند، چرا كه ممكن است تأخير در درمان، عوارض جبران ناپذيري را در فرد به دنبال داشته باشند. توده هايي نظير: انواع كيست ها، تومورها، توده هاي مادرزادي.
رژيم غذايي: غذاهاي آلرژي زا مي توانند منجر به بزرگي لوزه سوم شوند. دكتر رزم  پا به اين نكته اشاره مي كند كه افرادي كه نسبت به برخي از غذاها آلرژي دارند بايد در مصرف اين غذاها دقت داشته باشند چرا كه اين غذاها باعث تشديد آلرژي و در نتيجه بزرگ شدن لوزه سوم مي شوند.
تشخيص بيماري لوزه سوم با كمك علايم باليني، راديولوژي و آندوسكوپي صورت مي گيرد. در اين رابطه مدير كل روابط عمومي انجمن گوش و حلق و بيني و سر و گردن تصريح كرد: عكس ساده نيم رخ وجود توده آدنوئيد يا لوزه سوم را مشخص مي    كند. در نتيجه بسياري از مواقع CT اسكن يا روشهاي تشخيصي ديگر كه پرهزينه هستند نياز نيست.
اگر لوزه سوم بزرگتر از حد معمول باشد اما علايم و عوارضي در فرد ايجاد نكرده باشد نياز به درمان ندارد. دكتر رزم پا معتقد است:  چنانچه لوزه سوم در فرد علايم و عوارضي ايجاد كند، درمان جراحي ضرورت پيدا مي كند. منتها در مواردي كه بيماري زمينه اي نظير عفونت تنفسي فوقاني باعث التهاب و تورم بافت آدنوئيد شده و علايم گذرايي را در اين بافت ايجاد كند با درمان بيماري زمينه اي علايم اين بافت برطرف مي شود اما نكته مهم اين جا است اگر عفونت هاي تنفسي فوقاني مكرراً رخ دهند، بزرگي آدنوئيد يا لوزه سوم باقي مي ماند در اين مورد درمان جراحي نياز است. درمان لوزه سوم به روشهاي مختلفي امكان پذير است. نظير استفاده از: راديو فركانسي، ليزر، آندوسكوپي البته آندوسكوپي يك روش تشخيصي- درمان مناسب (به ويژه در سنين بالا) است.
توصيه هاي پس از عمل
پس از جراحي لوزه سوم براي بهبود سريع تر محل عمل توصيه مي شود تا يك هفته افراد از خوردن غذاهاي سفت و داغ خودداري كرده و بيشتر از رژيم مايعات و غذاهاي نرم استفاده كنند تا از خونريزي جلوگيري شود.

همكاري اپتومتريست ها، چشم پزشكان و عينك سازان
005193.jpg
صدف كوهكن- نمايشگاه اپتيك تهران با حضور متخصصان چشم پزشكي- اپتومتريست ها، عينـــك ســـازان و عينك فروشان داخلي و خـــارجــــي صبح جمعه در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گشايش يافت.
ياوريان فر- رئيس اتحاديه عينك سازان و فروشندگان عينك- در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه با اشاره به ارائه فناوري ساخت عينك هاي آفتابي و طبي در نمايشگاه اپتيك تهران افزود: عينك وسيله است و هدف ديد بهتر، وي در ادامه ذكر كرد: فعالان در اين صنف تمام توان خود را به كار بسته اند تا با پشتيباني افراد به ارائه جديدترين خدمات با كمترين صرف وقت بپردازند.
همچنين يوسفي يكي از اعضاي هيأت مديره اتحاديه نيز با بيان اينكه عينك سازي در ايران پيشينه اي 80 ساله دارد، گزارشي از عملكرد چهارساله برپايي اين نمايشگاه ارائه كرد.
در ادامه مراسم، پروفسور شمس- رئيس انجمن چشم پزشكان ايران- بــــا ابراز خرسندي از نزديكي اپتـــومتـــريست ها، متخصصان وعينك سازان به ذكر قدمت و رونق پزشكي در ايران باستان و از زمان زرتشت اشاره كرد. وي در ادامه ذكر كرد كه حتي در ايران باستان كميته هاي جراحي پلاستيك وجود داشته است كه با اين پيشينه تاريخي، اهميت چشم پزشكي را مي توان به خوبي دريافت. در بخشي ديگر دكتر توسلي- استاد اپتيك دانشگاه تهران- نيز به ذكر اين نكته پرداخت كه در قرن حاضر تمام رشته هاي علمي به هم مرتبط هستند و بنابراين پيشرفت هاي علمي در هر زمينه اي مي تواند به متخصصان چشم پزشكي كمك هاي شاياني كند.
وي با گله مندي از نبود تكنيسين اپتيك در ايران كه توانايي قطعه سازي و تعمير تجهيزات پزشكي مرتبط (مثلا ميكروسكوپ ها) را داشته باشد، گفت: لزوم پرورش افرادي كه توانايي تعمير و سرويس در قسمت هاي فني اپتيك را داشته باشند، بيش از پيش به چشم مي خورد.

مهمترين اصل زيبايي
005196.jpg
ترجمه: ملك دخت قاسمي- براي داشتن پوستي شاداب، بهتر است به توصيه هاي زير توجه كنيد:
۱ - رژيم غذايي متعادل داشته باشيد.پوست ما منعكس كننده نوع تغذيه ماست. اگر غذاهاي چرب و هله هوله مصرف مي كنيد آثار اين نوع تغذيه در پوست شما نمايان مي شود. بنابراين رژيم غذايي درستي براي خود انتخاب كنيد.
۲ - هر شب حداقل 8-7 ساعت بخوابيد. كمبود خواب، خود را به صورت چشم هاي پف كرده يا بروز حلقه هاي سياه زير چشم نشان مي دهد. استراحت كامل براي سلامت جسم و جان شما لازم است.
۳ - روزانه 8-6 ليوان آب بنوشيد. بهتر است اين مقدار آب را به دفعات بيشتري بنوشيد تا مطمئن شويد كه اين مقدار آب كاملاً جذب بدن تان مي شود.
۴ - برنامه ورزشي منظمي براي خود تنظيم كنيد. ورزش باعث مي شود خون بدن تان بيشتر و بهتر به جريان افتد و موجب سلامتي بدن شود.
۵ - سعي كنيد هواي تازه بيشتر استنشاق كنيد و از قرار گرفتن در برابر باد و هواي سرد خودداري كنيد.
۶ - از قرار گرفتن در برابر آفتاب و گرفتن حمام آفتاب خودداري كنيد. آسيبي كه در اثر اشعه فرابنفش بر پوست وارد مي شود براي مدت طولاني باقي مي ماند.
۷ - هميشه از عينك آفتابي استفاده كنيد تا دچار لوچي چشم نشويد.
۸ - سعي كنيد زندگي متعادلي داشته باشيد و استرس را در خود كاهش دهيد.
۹ - هفته اي دو بار حمام كنيد تا سلول هاي مرده از روي پوست شما برطرف شوند.
۱۰ -سعي كنيد وقتي در آفتاب قرار مي گيريد از كرم هاي ضد آفتاب باSPF مناسب پوست خود استفاده كنيد.
۱۱ - براي مراقبت از پوست خود از يك برنامه درست و متناسب پيروي كنيد.
اگر تا كنون از پوست خود غافل بوده ايد، فوراً در جهت بهبود آن اقدام كنيد. آنچه امروز انجام مي دهيد، آينده در پوست شما نمايان مي شود.

درمانگاه
جلوگيري از تنش بين  والدين و نوجوانان
005202.jpg
تربيت فرزندان تحت هر شرايطي آسان نيست. كمبود وقت و امكانات مالي، مي تواند باعث شود كه در بسياري مواقع احساس كنيد تحت فشار هستيد. ولي اگر علاوه بر اين مشكلات، فرزندانتان هم از ناهنجاري هاي رفتاري رنج ببرند اين مسئله وضعيت شما را دشوارتر مي كند. برخي اوقات فرزندانتان احساسات خود را از طريق رفتارشان ابراز مي كنند. حس خشم، سرخوردگي و بلاتكليفي درباره چيزي يا احساس گناه و يا شرم، مي تواند باعث اشباع احساسات فرزندانتان شود و يا به خستگي و يا ناخوشي فيزيكي آنها منجر شود، يا اينكه مي تواند به طغيان احساسي و يا رفتاري آنها بينجامد. مخصوصاً نوجوانان و جوانان كه با مشكلات خاص خود براي تطبيق خود با جامعه و گروه همسالان درگير هستند و هنوز نتوانسته اند خود را با جامعه هماهنگ كنند؛ نوجوانان كه بحران بلوغ را هم طي مي كنند و نيازمند همفكري بيشتر والدين هستند. اكثر نوجوانان ما زود عصباني مي شوند و مي خواهند همه چيز مطابق خواسته آنها پيش رود و هرگونه مخالفت از جانب والدين باعث پرخاشگري و واكنش هاي خشونت آميز آنها مي شود. اكثر خانواده ها از ترس اينكه مبادا فرزندانشان عكس العمل خشونت آميز نشان دهند سعي مي كنند در مورد مسائل مشكل زا با فرزندانشان صحبت نكنند. روش صحيح براي حل اين مشكل اين است كه اگر شما تصميم گرفتيد كه با فرزند بزرگتر و يا نوجوانتان درباره موضوعي برخورد كنيد و نگران اين هستيد كه عكس العمل او ممكن است خشونت آميز باشد، در اين صورت روال زير را دنبال كنيد:
- اول، به خودتان فرصت بدهيد كه آرام بگيريد و درباره آنچه مي خواهيد انجام بدهيد و يا بگوييد فكر كنيد.
- بعد به فرزندتان بگوييد كه مي خواهيد با او در باره موضوعي صحبت كنيد.
- وقتي را براي گفت   وگو تعيين كنيد، شايد صبح روز بعد.
اگر خود شما بتوانيد درباره موضوع به آرامي صحبت كنيد، فرزندتان هم ممكن است با خشونت كمتري با شما برخورد كند. اين وضعيت باعث خواهد شد كه شما از گفتن چيزي اجتناب كنيد كه در اوج عصبانيت ممكن است بگوييد و بعداً از گفتن آن پشيمان شويد.
وقتي فرصت آن رسيد به فرزند خود بگوييد كه شما درباره آنچه او انجام داده چه احساسي داريد، به او هم فرصت دهيد كه درباره احساسش به شما توضيح دهد.
به فرزندتان تاكيد كنيد كه اگر نتوانيد با هم به توافق برسيد و يا اگر آنچه توافق شده نقض شود، چه عواقبي براي او در پي خواهد داشت.بهترين مكالمه وقتي رخ مي دهد كه داريد كار ديگري را انجام مي دهيد، مثل وقتي كه داريد لباس مي شوييد، يا ظرف ها را خشك مي كنيد، در ماشين نشسته ايد و يا داريد ورزش مي كنيد.با فرزندانتان درباره آنچه كه خودتان احساس مي كنيد و همين طور احساسي كه درباره آنچه رخ داده داريد، صادق باشيد.احساسات در خود نگه داشته شده فرزندانتان ممكن است به صورت خشم، پرخاشگري و يا رفتار خودخواهانه خود را نشان دهد.
درباره آنچه اتفاق افتاده صحبت كنيد
اگر شما بتوانيد به راحتي درباره آنچه رخ داده صحبت كنيد به فرزندتان اين فرصت را مي دهيد كه درباره آن از شما سوال بكند و بدين ترتيب احساس نگراني كمتر و امنيت بيشتري بكند.درباره مسائل كوچك بيشتر صحبت كنيد زيرا باعث مي شود كه بتوانيد وقتي مسائل مهم تر پيش مي آيد راحت تر درباره آن مسائل صحبت كنيد.آنها ممكن است احساس كنند طرد شده اند. حس عدم امنيت ممكن است باعث تغيير رفتار آنها شود؛ در فرزندان كوچك به شكل شيطنت و در نوجوانان به شكل خشم و پرخاشگري بروز پيدا مي كند.
شما مي توانيد با اين اقدامات زندگي را براي خود و فرزندانتان كم دردسرتر كنيد:
براي فرزندانتان برنامه منظم روزانه تعيين كنيد؛ نظم شرايط را قابل پيش بيني مي كند و باعث ايجاد احساس امنيت براي فرزندانتان مي شود در نتيجه شما هم زمان بيشتري را در طول روز مي توانيد به خودتان اختصاص دهيد. از بيدار ماندن شبانه آنها جلوگيري كنيد زيرا بي خوابي شبانه به هر دليل موجب كسالت و پرخاشگري مي شود.ليست كارها و اولويت انجام آنها را تعيين كنيد.

شيوه اي جديد براي مقابله با ويروس آنفلوآنزا
كامبيز گيلاني- شركت داروسازي Nastech ملكول داروي جديدي را طراحي كرده است كه قادر به هدف گيري ويروس آنفلوآنزا و مهار تكثير آن مي باشد. اين ملكول يك اسيد ريبونوكلئيك مداخله گر كوچك (Sirva) مي باشد كه ادعا مي شود نه تنها عليه سوش هاي فعلي ويروس آنفلوآنزا مؤثر است بلكه قادر است بر سوش هاي مختلفي كه در آينده از اين ويروس يافت خواهد شد، مؤثر باشد.
مشكل موجود بر سر استفاده از داروهاي ضد ويروس در درمان آنفلوآنزا مقاومت سوش هاي مختلف آن نسبت به داروهاي موجود است. مزيت استفاده از اسيد ريبونوكلئيك مداخله گر (RNAI) در درمان عفونت هاي ويروسي اين است كه Sirva مي تواند نقاط پوشيده شده ويروس آنفلوآنزا را هدف گيري نمايد. اين مفهوم به اين معني است كه دارو درماني با Rnai مي تواند عليه تمامي سوش هاي ويروس آنفلوآنزا اعم از انواع قديمي و جديد آن، مؤثر باشد. بنابراين، استفاده از Rnai براي درمان عفونت هاي فراگير آنفلوآنزا و همچنين عفونت هاي شايع فصلي آن كه منجر به بستري شدن و بعضاً مرگ مي شود، از مزيت زيادي برخوردار خواهد بود. نتايج آزمون هايي كه در موجودات زنده انجام شده توسط اين شركت نشان داده است كه تجويز وريدي و تجويز مستقيم ريوي تركيب هاي انتخاب شده از Sirva به طور مؤثري موجب مهار توليد ويروس آنفلوآنزا شده است. نتايج اين آزمايش ها بيانگر كاهش 200 برابري غلظت ويروس در خون بوده است. در حال حاضر استفاده از واكسن تنها راه جلوگيري از آنفلوآنزا مي باشد. اما بايد در نظر داشت كه استفاده از واكسن داراي دو محدوديت اساسي است؛ اولين محدوديت استفاده از واكسن اثربخشي آن عليه سوش هاي شناخته شده آنفلوآنزا است به طوري كه ممكن است عليه سوش هاي جديد مؤثر نباشد. محدوديت دوم مطرح در خصوص واكسن ها، طولاني بودن زمان فرآيند تهيه و آماده سازي آنهاست كه زمان در دسترس قرار گرفتن واكسن هاي جديد را تا حد چند ماه يا حتي سال به تعويق خواهد انداخت.Rnai از طريق يك مكانيسم سلولي عمل كرده و توليد يك پروتئين خاص را مهار مي نمايد. در خصوص آنفلوآنزا هدف مهار توليد يك يا چند پروتئين است كه حضور آنها براي تكثير ويروس حياتي مي باشند.

گامي جديد دردرمان سرطان
005199.jpg
ايسنا: پژوهشگر ايراني دانشگاه كارلتون كانادا موفق به طراحي تركيبات استروژني جديدي شد كه قادر به مسدود كردن قطعي مسيرهاي متابوليك منجر به سرطان بوده و مصرف آنها برخلاف تركيبات استروژني موجود، خطر ابتلا به سرطان را افزايش نمي دهد. دكتر هومن شادنيا ، دانش آموخته دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران كه در حال حاضر به عنوان پژوهشگر پست دكتري در دانشگاه كارلتون كانادا به تحقيق در زمينه اين تركيبات مشغول است، با شبيه سازي رايانه اي به اين مهم دست يافته است. تركيبات استروژني كه در حال حاضر براي درمان جايگزين هورموني و داروهاي ضد آبستني هورموني به كار مي روند موجب افزايش خطر ابتلا به سرطان مي شوند. اين افزايش گرچه جزيي است اما از نظر آماري معني دار است و در نتيجه استعمال اين داروها را محدود مي كند. دكتر جيمز رايت (استاد شيمي) تصميم گرفت تركيبات استروژن جديدي را طراحي كند كه هدف آن مسدود كردن قطعي مسيرهاي متابوليكي بود كه به سرطان مي انجامد. در ابتدا به كمك فهرستي از فعال ترين استروژن هاي طراح برخي پيش نمونه هايي كه ساخت آنها از حيث سنتز امكان پذير بود، در آزمايشگاه دكتر توني دارست (استاد دانشگاه اتاوا كانادا) ساخته و آزمايش شد. نتيجه آزمايش بسياري از اين تركيبات در فعاليت آزمايشگاهي كه در ماه ميلادي جاري توسط دكتر جان كاترتلنبوگن در دانشگاه ايلينويز شيكاگو انجام شده، مثبت بوده است.

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |