سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵
گفت وگو با ينس لمان دروازه بان تيم ملي آلمان
دروازه باني مثل رانندگي
000264.jpg
مريم دري منش
فوتبال آلمان همواره دروازه بانان برجسته اي را به تاريخ فوتبال جهان عرضه كرده است.
در دهه هفتاد سپ ماير ستاره تيم ملي فوتبال اين كشور بود كه در جام جهاني ۱۹۷۴ موفق شد به همراه اين تيم به مقام قهرماني جهان برسد. سپ ماير با واكنش هاي استثنايي خود و خروج هاي به موقع همواره سد محكمي برابر حريفان بود. او در جام جهاني ۷۸ نيز براي آلمان ها دروازه باني كرد اما در آن جام ژرمن ها به موفقيتي نرسيدند. بعدها او به عنوان مربي دروازه بانان بايرن مونيخ و تيم ملي آلمان مشغول به كار شد اما در آستانه جام جهاني و بعد از بروز اختلافاتي با يورگن كلينزمن جاي خود را به كوپكه داد.
در دهه هشتاد هارولد شوماخر خود را به عنوان دروازه بان شماره يك آلمان معرفي كرد. او منهاي حركت غيرورزشي اش در ديدار نيمه نهايي جام جهاني ۸۲ اسپانيا كه باعث شد پاتريك باتيستون مجروح شود يكي از بهترين دروازه بانان جام لقب گرفت.
او در دو دور متوالي به فينال جام جهاني راه يافت اما يك بار مقابل ايتاليا و يك بار مقابل آرژانتين زانو زد تا افتخار قهرماني جهان را با آلمان به دست نياورد.
در جام جهاني ۱۹۹۰ دوره درخشش ايك ايمل بود. او در تيم فرانتس بكن باوئر توانايي هاي خود را بروز داد تا آلمان ها در آن سال نگراني از بابت دروازه نداشته باشند. قهرماني سال ۹۰ پايان آرزوهاي ايك ايمل بود تا به يكي از بزرگترين افتخارات ورزشي اش دست يابد.
در سال ۹۴ تيم ملي فوتبال آلمان با كوپكه به جام جهاني راه يافت و در يكي از بدترين دوره هاي خود حذف شد. در سال ۹۸ نيز شرايط آلمان بغرنج بود و خيلي زود از دور مسابقات كنار رفت. فوتبال آلمان از اين سال به بعد نياز به يك دگرگوني اساسي داشت. در سال ۲۰۰۲ نسل جديد فوتبال آلمان ظهور كرد كه در بين آنها اليور كان به عنوان دروازه بان محبوبيت خاصي در بين آلمان ها پيدا كرده بود. اگرچه در سال ۲۰۰۲ آلمان با او نايب قهرمان جهان شد اما او به عنوان بهترين دروازه بان جهان انتخاب شد. در آستانه جام جهاني ۲۰۰۶ نيز كان و لمان به عنوان دروازه بانان تيم ملي انتخاب شدند اما يورگن كلينزمن در اقدامي عجيب لمان را به عنوان دروازه بان اصلي انتخاب كرد. او در بازي با كاستاريكا اگرچه دروازه اش زياد تهديد نشد اما دو گل دريافت كرد كه اين موضوع باعث نگراني مسئولان تيم آلمان شده است. ديدار بعدي اين تيم با لهستان خواهد بود كه براي ژرمن ها بسيار سرنوشت ساز است. گفت وگوي او با خبرنگار كيكر بعد از ديدار آلمان و كاستاريكا را در زير مي خوانيد.
000261.jpg
بيوگرافي ينس لمان
نام: ينس لمان
شماره پيراهن: يك
باشگاه: آرسنال
سال تولد:
۱۰ نوامبر ۱۹۶۹
قد: ۱۹۳ سانتي متر
وزن: ۸۴ كيلوگرم
تعداد بازي در بوندس ليگا: ۳۲۹
تعداد بازي ملي: ۳۳

*خودتان را چندساله احساس مي كنيد؟
شايد ۲۶ساله. به هر حال آماده تر از ۳۰سالگي ام هستم.
*حتي پس از آن اردوي سخت  تمريني؟
-آن هفته كه در ژنو بوديم، از همه اوقات سال بيشتر توأم با استراحت بود. فقط بايد تمرين مي كردم. به غير از تمرين واقعاً آرامش برقرار بود، فقط چند آلماني و برخي فوتبال  دوستان سوئيسي كه مرا مي شناختند بيرون از محيط تمرين به سراغم مي آمدند.
*پس جريانات بيروني بزرگترين فشار را روي شما به عنوان يك بازيكن فوتبال وارد مي آورند؟
- از يك طرف ابراز احساسات هواداران خيلي خوشايند است. اما اين را هم مي دانيم كه با اين هيجانات حالا در آلمان بايد چهارهفته همراهي كنيم كه اميدوارم مدت آن هرچه طولاني تر باشد. براي همين هم يك هفته توأم با آرامش در ژنو بسيار خوب بود. آنجا مي توانستيم فقط روي تمرين تمركز داشته باشيم، بخصوص براي بازيكنان بوندسليگايي ما خيلي عالي بود. در انگليس هيچگاه هواداران به تماشاي تمرين نمي آيند.
*فكر مي كنيد به عنوان شماره يك جديد تيم ملي آلمان جدي گرفته خواهيد شد؟
-تصور مي كنم اينطور باشد. البته ابتدا و قبل از هرچيز به خاطر آرسنال و نمايش قابل قبولش در صحنه هاي بين المللي، از الآن مي توانم حدس بزنم كه اوضاع در آلمان هنگام جام جهاني چگونه خواهد بود. البته نمي توانم ارزيابي دقيقي از آن داشته باشم.
*آيا ديد همكارانتان نيز به شما عوض شده است؟
- نمي توانم ادعا كنم كه به طور ملموس ارزش و جايگاه ديگري نزد همكارانم در مقايسه با زماني كسب كرده ام كه كلينزمن گفت هر دو دروازه بان شانس يكساني براي شماره يك شدن دارند.
*آيا الآن مسئوليت بيشتري در تيم احساس مي كنيد؟
بله، مطمئناً. اما بايد مواظب باشم كه بيش از آنكه به ديگران نگاه كنم، متوجه خودم باشم. اگر عملكرد من خوب باشد، آنگاه مي توانم از بقيه تيم نيز حمايت كنم.
*چگونه جو داخلي تيم را توصيف مي كنيد؟
- جو حاكم بر اردوي ژنو به همه بچه ها منتقل شده است. يك استراحت كامل بود، هوا خيلي خوب و بسيار گرمتر از آلمان بود. ما الآن اين شرايط را با خود به آلمان آورده ايم. خوب تمرين كرده ايم و به هر كدام از ما ثابت شده كه در بهترين شرايط جسمي و روحي قرار داريم.
*تركيب تيم شامل بازيكناني از باشگاه هاي مختلف زياد و البته سبك هاي تقريباً نامتفاوت را چگونه مي بينيد؟
- ما به اين تفاوتها نياز نداريم. حتي وقتي به سر ميز شام مي رويم همه در كنار هم مي نشينيم. معمولاً در گروه هاي كوچك، تشابهات تعيين كننده است، اما نزد ما اينگونه نيست.
*آيا در اوقات فراغت هم خودتان را براي جام جهاني آماده مي كنيد؟
- من كارهايم را طبق روال عادي و هميشگي انجام مي دهم. صبح ها تمرين مي كنم، ظهر ناهار مي خورم و پس از آن استراحت مي كنم. عصرها پس از دومين تمرين ديگر ميل ندارم حتي به فوتبال فكر كنم. ضرورتي ندارد كه تمام روز در اين فكر باشيم كه چه اتفاقي در جام جهاني مي افتد.
*آيا صبح  ها با فكر قهرماني در اين جام از خواب بيدار نمي شويد؟
- نه. من همواره به اولين بازي پيش رو فكر مي كنم. فرقي هم نمي كند كه چه مسابقه اي باشد.
*علاقه اي به اخبار ديگر تيم ها هم داريد؟ آيا روزنامه ها را مي خوانيد؟
- درحال حاضر نه تلويزيون تماشا مي كنم و نه روزنامه مي خوانم. براي همين هم بيشتر مي توانم استراحت كنم. وقتي شروع به روزنامه خواندن كني،  به هر حال يك چيزي عصباني ات خواهد كرد. حتماً هم نبايد مطلبي در مورد خودت باشد. ممكن است اظهارنظر يك بازيكن ديگر باشد كه مورد پسندت واقع نشود. معمولاً روزنامه هايي در دسترس اعضاي تيم ملي قرار مي گرفتند و من هم نگاهي به آنها مي انداختم، اما اينبار مربيان اين كار را نكردند كه به نظرم خيلي خوب است.
*آيا اين هم استراتژي جام جهاني شماست؟
-فكر مي كنم اينطور باشد. احساس خوبي دارم كه مي توانم مطالبي را كه روزنامه ها در موردم مي نويسند كنار گذاشته و به آنها نگاه نكنم.
*بازي خود را در درون دروازه چگونه توصيف و ارزيابي مي كنيد؟
- من بايد بدانم كه يك پاس چه وقت و به كجا مي تواند برود. مثل رانندگي است. شما فقط به نفر جلويي خود نگاه نمي كنيد، بلكه همه چيز را زير نظر داريد. در فوتبال هم دقيقاً بايد با همين روح بازي كرد. بايد بتوان بازيكن حريف و هم تيمي هايت را يكجا مدنظر قرار داد.
*آيا مي توانيد موقعيت ياران دفاعي تيمتان را ارزيابي كنيد؟
-بله،هر روز بهتر از روز قبل.
*دوباره به سراغ رانندگي برويم، پس از رانندگي، برگ جريمه ها را تقسيم مي كنيد؟
- نه. من هم جزئي از كل هستم. وقتي مدافعان و هافبك ها خوب با يكديگر بازي كنند آن وقت احتمال خوب بازي كردن من هم به مراتب بيشتر مي شود.
*مي دانيد در خط دفاعي چه كسي جلوي شما بازي خواهد كرد؟
-نه، واقعاً نمي دانم. حدس هم نمي زنم. مربيان بايد در اين مورد تصميم بگيرند.
*خط دفاع تيم ملي چه چيزهايي را مي تواند از خط دفاع آرسنال ياد بگيرد؟
-تجربيات ديگران را مي توان فرا گرفت. مثل وقتي كه دو مدافع از چهار مدافع تيم در فصل گذشته ديگر مدافع نبوده و به خطوط ديگر ملحق مي شدند، تاكتيكي كه بسيار هم موفقيت آميز بود. اگر بازيكنان با هوش باشند و در تمرين ها نيز اين تاكتيك ها را اجرا كنند، مي توانند موفق باشند. براي همين هم من هيچ نگراني ندارم، چون مي دانم كه بازيكنان ما هم از پس اين كارها برمي آيند.
*آيا اين درست است كه قضاوت و ارزيابي در مورد دروازه بان ها راحت تر است؟
- علتش آن است كه در پست دروازه بان اشتباهات و خطا ها راحت تر به چشم مي آيد، آن هم در فوتبال پيچيده امروزي. براي كارشناسان هم تجزيه و تحليل فوتبال مدرن بسيار سخت است، اما در مورد دروازه بان به راحتي مي توانند بگويند كه حركت و عكس العملش اشتباه و يا درست بود.
*آيا با اوليوركان در مورد موضوع دروازه باني صحبتي داشته ايد؟
- نه. اين تصميم مربيان تيم بوده و اگر تصميم ديگري هم مي گرفتند، بازهم من حرفي نمي زدم.
*آيا پس از جام جهاني مي خواهيد با اوليوركان در اين مورد صحبت كنيد؟
- خير، هدف من اين نيست. من اصلاً چنين افكاري ندارم و فقط بايد روي مسائل ديگر تمركز كنم.
*آيا بازگشت شما به ورزشگاه مونيخ پس از اينكه سال گذشته تجربه خوبي در آنجا نداشتند، شرايط خاصي را به همراه خواهد داشت؟
- سال گذشته وقتي پس از مسابقه در اتوبوس تيم نشسته بودم به اين فكر مي كردم كه هيچ چيز بدون دليل نيست. سال آينده دوباره در آنجا بازي مي كنم. آن بازي براي من مفهوم خاص خودش را داشت.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |