يكشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۷ - Jul 30, 2006
تحليل كيانوش از ادبيات امروز:
شعر و انديشه به حاشيه رفته اند
بن بست شاعرانه
008814.jpg
گروه ادب و هنر- ابراهيم زاهدي مطلق: محمود كيانوش كه اين روزها دهه هفتم زندگي اش را سپري مي كند، پر از تجربه هايي است كه از ايران و زندگي 30 ساله اش در غرب اندوخته دارد.
گفت وگوي مفصلي كه خبرگزاري دانشجويان ايران با اين شاعر نام  آشناي كودكان انجام داده است، داراي ظرايف و نكات قابل اعتنايي است. براي بزرگسالاني كه روزگار كودكي شان با شعر او به نوجواني و جواني رسيده است. كودكان دهه۳۰ و۴۰ در اين سالها تبديل به ميانسالاني شده اند كه ديگر از اشعار واجد انديشه و هنر كمتر مي بينند و مي خوانند. شعر را شبه روشنفكراني فاقد انديشه- فقط به علت نداشتن انديشه- تبديل به كلماتي خشك و پوك كرده اند و در قالب هنر مدرن يا شعر امروز در بازار هنر خرج مي كنند.از گفته ها و نكته هاي فراواني كه در مصاحبه محمود كيانوش وجود دارد، دو نكته را فراخور حال و زمان خودمان برگزيده ايم كه تقديم كودكان دهه 30 و 40 مي شود.
شبه شعر
در برابر ژورناليسم متعهد در قالب شبه شعر ، شاعراني هستند كه به تصور خود شعر را از تعهد اجتماعي جدا و رها مي دانند و آن را در مقام هنر از حيطه 
پسند مردم بيرون مي گذارند. اينها مخاطب خود را در ميان طبقه متوسط پيدا مي كنند، مخاطباني كه با برخورداري از رفاه طبقاتي، تحصيل كرده اند، كتاب مي خوانند، مجله هاي ادبي و فرهنگي مي خوانند، موسيقي گوش مي كنند، فيلم مي بينند، اما اهل مطالعه و تحقيق و تفكر و تأمل نيستند. نويسندگان و مترجمان اين كارها را به نيابت آنها انجام مي دهند و چون نگرش و بينش و منشي از خود ندارند، هر چه را كه اين ستايندگان هنر وال استريت براي آنها فراهم آورند، وحي منزل از عرش هنرجهاني مي پندارند. اين طبقه در جامعه هايي كه رشد فرهنگي به هنگام و به كردار نداشته اند، به لحاظ بعضي از خصوصيت ها در طبقه متوسط جاي مي گيرند، اما سازنده بوروژوازي اين جامعه ها نيستند. فقط اداي طبقه بورژوا را درمي آورند. به اين طبقه مي توانيم بگوييم شبه بورژوازي . در جامعه هاي اروپايي يا غربي هم هميشه اين شبه بورژوازي وجود داشته است و حضور آن در بعضي دوره ها نمايان تر از دوره هاي ديگر بوده است و در دوره هايي كه حضورش نمايان تر بوده است، به تناسب تنگي آفاق ذهن و بي عمقي تفكر و تأمل، به بازار شبه شاعران، شبه هنرمندان، شبه نويسندگان، شبه فيلسوفان و شبه منتقدان رونق داده است.
زماني كه در انگلستان زندگي مي كردم، روزي من و همسرم با عباس جوانمرد و همسرش براي ديدن او (احمد شاملو) به كرويدون در حوالي لندن رفتيم. در گفت وگو يك گله از موقعيت خود داشت و يك اختلاف نظر با خود من. گله اش اين بود كه مي گفت زبان شعري او در دوره خفقان پيش از انقلاب شكل گرفته بود و حالا كه آزاد است و هر چه مي خواهد مي تواند بگويد، نمي تواند شعر بگويد، و ديديم كه به زودي به همان زبان برگشت و شعرهايي گفت مثل در اين بن بست كه با مصراع روزگار غريبي است، نازنين در نزد ايرانيان داخل و خارج زبانزد شده است و اختلاف نظرش با من اين بود كه مي گفت من  (كه محمود كيانوش باشم) به انديشه در شعر زياد اهميت مي دهم، در حالي كه غايت شعر كلمه است و جز اين جوابي نداشتم كه بگويم انديشه هايي كه او به ياري كلمه ها در شعرش بيان مي كند، نزد مردم مقبول واقع شده است وگرنه مردم به شعري كه در آن انديشه اي يا احساسي آشنا پيدا نكنند، بي اعتنا مي مانند.

ونيز باز هم سيب دارد
008817.jpg
ايسنا: باز هم سيب داري؟ اولين تجربه بلند سينمايي بايرام فضلي به بخش نمايش هاي شبانه جشنواره بين المللي فيلم ونيز راه يافت. اين فيلم در بخش فيلم هاي اول اين جشنواره با فيلم هاي كشورهاي ديگر به رقابت خواهد پرداخت، گفته مي شود يكي از داوران اين بخش محسن مخملباف است.
بايرام فضلي پيش از اين دو فيلم كوتاه ساخته و فيلمبرداري فيلم هايي همچون خواب تلخ ، بيوه مرد ، خانه مادري ام مرداب و... را در كارنامه  هنري اش دارد.
باز هم سيب داري؟ روايتگر زندگي مردمي است كه شرايط حاكم بر خودشان را درك نمي كنند و تاوان گناه نكرده اي را مي دهند كه از آن خبر ندارند و يا خود را نسبت به آن به بي خبري مي زنند.
تدوين اين فيلم توسط ابراهيم سعيدي انجام شده است.
همچنين طبق گفته بابك كريمي كه در ارائه اين فيلم با جشنواره فيلم ونيز همكاري داشته است، اين فيلم با فرم جديد و تجربه گرايانه اش مورد توجه ماركو مولر و جشنواره ونيز قرار گرفته و آنها معتقدند كه با يك فيلم خاص كه حرف هاي خاص و شايد غير عادي براي گفتن دارد مواجهند. در اين فيلم ذبيح افشار به ايفاي نقش مي پردازد،او پيش از اين در دم صبح بازي كرده بود و بقيه بازيگران اين فيلم چهره هاي شناخته شده اي نيستند.
جشنواره فيلم ونيز اواخر ماه اوت (مهرماه) برگزار مي شود.

نگاه روز
راهكارهاي ستاد يك شبه
گروه ادب و هنر الهام اناري: بالاخره پس از مدتها تلاش و پيگيري و اعتراض سينماگران، طلسم شكسته شد و ستادي در معاونت امور سينمايي به منظور مبارزه با شبكه قاچاق محصولات سينمايي و سمعي و بصري تشكيل شد.
اين شبكه قاچاق به اعتقاد بسياري از سينماگران، مافيايي با سرمايه چند ميلياردي است كه محصولات خود را در سوپرماركتها و سرچهارراهها عرضه مي كنند و سودهاي كلاني روانه جيب صاحبان خود مي كند.
فعاليت اين شبكه مافيايي در ماههاي اخير تا حدي گسترده شد كه مي توانست تير خلاصي براي سينماي بيمار ايران باشد.
تهيه كنندگان و صاحبان فيلم ها وقتي مي ديدند فيلم هايشان همزمان با اكران و يا حتي قبل از اينكه در سينما به نمايش دربيايد سر چهارراهها با قيمت  هاي نازل به حراج مي روند ديگر سكوت را جايز نديدند تا جايي كه پيگيري هاي اخيرشان در نهايت نتيجه داد و در چند روز گذشته در معاونت امور سينمايي، ستادي تحت عنوان مبارزه با شبكه قاچاق محصولات سينمايي و سمعي و بصري تشكيل شد.
قرار است اين ستاد مبارزه اي قاطع با شبكه قاچاق و تكثير و توزيع غيرمجاز فيلم هاي سينماي ايران كه تهديدي جدي براي سينماي ملي است را دنبال كند.
شكل و شمايل اين ستاد در نگاه اول از عزمي جدي براي رفع اين معضل خبر مي دهد.
نماينده دادستاني كل كشور، نماينده وزارت كشور، نماينده وزارت اطلاعات، نماينده نيروي انتظامي، نماينده خانه سينما، مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري، مدير كل اداره همكاري هاي سمعي و بصري و نمايش خانگي معاونت امور سينمايي.
اما با مرور دوباره اعضاي ستاد، سؤالاتي به ذهن مي رسد. هدف از تشكيل ستادي با اين همه عضو و نماينده چيست؟ همه مي دانيم قاچاق فيلم هاي ايراني موضوع تازه اي نيست و تشكيل اين ستاد اقدامي در واكنش به اعتراض گسترده سينماگران بوده است. حال آيا اين ستاد با اين نحوه تشكيل و اين جمع اعضا آيا قرار است كاربردي و مؤثر باشد يا تنها يك واكنش سريع در مقابل يك اعتراض است.
ستاد مبارزه با شبكه قاچاق محصولات سينمايي يك شبه تشكيل شد ولي آيا قرار است اين ستاد كاركرد يك شبه داشته باشد؟
از طرفي با يك ديد خوش بينانه شايد اين واكنش سريع اميدواركننده به نظر بيايد، اما آيا اين واكنش صرفاً فرمايشي نيست؟ صاحبان فيلم ها مي گويند براي سرمايه گذاري در ساخت فيلم ديگر هيچ تضميني وجود ندارد. آنها اگر تا به حال نگران اين بودند كه فيلم هايشان در گيشه به فروش خوبي نرسد و متضرر شود حالا نگراني بزرگتري دارند و آن ورود زودهنگام فيلم ها به شبكه قاچاق است.
فيلم هايي كه بعضاً كيفيت هاي صدا و تصوير خوبي دارند و معلوم است از جايي غير از پرده سينما به سرقت رفته اند.
صاحبان فيلم ها مي گويند ما هزينه زيادي براي تبليغ فيلم ها در تلويزيون و بيلبوردها مي پردازيم و مردم به جاي اينكه سينما را براي تماشاي فيلم انتخاب كنند، فيلم را از كنار خيابان خريداري مي كنند يعني ما تبليغ مي كنيم و سود آن به جيب اعضاي مافياي قاچاق مي رود، پس خوب بود در اين ميان فكري هم به حال فرهنگ سازي درست مي شد.
در اينكه وضعيت سينماي ايران مجموعه اي از تناقضات است شكي نيست. ساليانه بيش از 70 فيلم در سينماي ايران توليد مي شود، اما تعداد سينماها محدود است، فيلم ها به موقع اكران نمي شوند، خوب نمي فروشند و انصافاً در هر سال حتي به اندازه تعداد انگشتان يك دست فيلم خوب و ديدني توليد نمي شود. اما اينكه بگوييم اكثر فيلم هاي ايراني ارزش صرف وقت و هزينه ندارند، بي انصافي كرده ايم.
وقتي قيمت بليت سينما از قيمت ساندويچ كمتر است بايد سينما را ترجيح بدهيم، چون از قديم گفته اند هر فيلمي ارزش يك بار ديدن را دارد.
فيلم خريدن از كنار خيابان يعني ضربه زدن به چرخه فرهنگي سينماي كشور و تسريع روند توليد فيلم هايي كه با سرمايه هاي اندك ساخته مي شوند. پس تشكيل ستاد هفت عضوي مبارزه با شبكه قاچاق محصولات سينمايي را به دور از بدبيني ها به فال نيك مي گيريم و منتظر نتيجه فعاليت اين ستاد مي مانيم. به اين اميد كه در ماههاي آينده خبرهاي خوبي بشنويم و آنها را به گوش شما هم برسانيم.

مل گيبسون دستگير و آزاد شد
008820.jpg
گروه ادب و هنر- مامورين پليس، مل گيبسون را در حال رانندگي دستگير كردند. وي به مدت دو ساعت در اداره پليس ماليبو بود. كلانتر و رئيس اداره پليس با عذرخواهي از اين بازيگر، وي را آزاد كردند.
به نوشته بي بي سي، بازيگر پنجاه ساله سينما ساعت 30/2 نيمه شب در حال رانندگي در بزرگراه بود كه دو مامور پليس به ماشين وي دستور توقف مي دهند. علت اين كار حركت غيرمعمول و پيچ و تاب ماشين او بود. مامورين بعد از توقف ماشين متوجه مي شوند گيبسون راننده آن است. آنها با انجام آزمايشات معمول رانندگي متوجه مي شوند كه وي الكل مصرف نكرده و علت حركت مارپيچي ماشين، خواب آلودگي بازيگر بوده است.
كلانتر ماليبو با عذرخواهي از بازيگر به خبرنگاران گفت: همه افراد در برابر قانون يكسان هستند و مامورين پليس وظيفه دارند قوانين رانندگي را در مورد تمام شهروندان رعايت كنند . دو پليس مذكور زماني كه متوجه شدند راننده ماشين مل گيبسون است، باز هم به انجام وظيفه خود ادامه دادند.
البته خوشبختانه خيلي زود معلوم شد كه اين بازيگر سرشناس عملي خلاف قانون انجام نداده و فقط نيمه خواب بوده است. با اين حال به وي تذكر داده شد كه هنگام خستگي و يا خواب آلودگي پشت فرمان ننشيند.
جالب است كه او از مامورين به خاطر وظيفه شان تشكر كرد و گفت: در غير اين صورت، شايد وي تصادف مي كرد.
سال قبل مصائب مسيح مل گيبسون در سراسر جهان جنجال زيادي به پا كرد و تبديل به يكي از كارهاي پرفروش شد، در ايران هم به نمايش در آمد. وي هم اكنون درام تاريخي آپوكاليپتو را آماده نمايش مي كند.

شمس لنگرودي:
جنگ لبنان مجالي براي صحبت از شعر نمي گذارد
ايسنا:  محمد شمس لنگرودي گفت: وقتي وضعيت دنيا اين قدر بحراني است و اسرائيل اين همه جنايت در لبنان مي كند، چگونه مي توان درباره شعر حرف زد؟! اين شاعر در ادامه يادآور شد: اين روزها ياد دوره اي مي افتم كه محمود افغان به فارس - بخصوص شيراز - حمله كرده بود و كوچه ها انباشته از جسد بودند و بايد با نوك پا از روي آن ها مي گذشتي. آن زمان يكي از شاعران مي گويد از فرط ناراحتي و اندوه به گورستاني كه آرام ترين جاي مملكت بود، رفتم و ديدم كه يكي از شاعران سبك هندي كه بيشتر به صنعت در شعر توجه داشت، سر گوري نشسته و قلم  به دست، مشغول نوشتن شعر است؛ با ديدن من خوشحال شد و پيشم آمد و گفت، اين شعر را به تازگي گفته ام؛ ببين صنعتش چطور است. به آن شاعر گفتم وقتي كوچه ها پر از جسد است، تو چطور مي تواني به شعر و صنعت آن فكر كني؟! وي ادامه داد: اين روزها هر صحبت و سوالي كه درباره شعر مي شود، ياد آن شاعر مي افتم و برايم سنگين است؛ وقتي كه اسرائيل اين همه در لبنان جنايت مي كند و از او بسيار هم حمايت مي شود، درباره شعر حرف بزنم!

بزرگداشت منصوره راعي برگزار شد
فارس: مراسم بزرگداشت منصوره راعي   نويسنده، مترجم و پژوهشگر
ادبيات كودك و نوجوان كه سه شنبه سوم مردادماه درگذشت، جمعه گذشته در مسجد الرضا در تهران برگزار شد.
در اين مراسم جمعي از نويسندگان، پژوهشگران و مترجمان ادبيات كودك و نوجوان حضور داشتند. شهرام اقبال زاده، نويسنده ادبيات كودك و نوجوان، درباره اهميت شخصيت راعي در ادبيات كودك و نوجوان ايران، اظهار داشت: منصوره راعي از شخصيت هايي به شمار مي آمد كه بسيار جامع بود. نمونه اين گونه شخصيت ها را مي توان در وجود كساني مثل مرحوم عبدالحسين زرين كوب يافت.
اقبال زاده افزود: راعي از كارشناسان برجسته آموزش و پرورش به شمار مي آمد. براي دگرگون كردن آموزش و پرورش تلاش زيادي كرد.يعني براي دانش آموز اهميت ويژه اي قائل بود. وي ادامه داد:  راعي به كودك به گونه اي مي نگريست كه داراي حقوق خاصي است.
اين نويسنده در پايان گفت: راعي هميشه دغدغه نسل جوان و آينده را داشت و زندگي اش را وقف فرهنگ به شكل عام و ادبيات كودك و نوجوان به صورت خاص كرده بود.

تارانتينو و رودريگوئز يك فيلم را نصف مي كنند
008823.jpg
گروه ادب و هنر- كوئنتين تارانتينو فيلمساز جنجالي و سرشناس سينما، نيمي از يك فيلم سينمايي را كارگرداني مي كند. نام كامل اين فيلم گريند هاوس است و نيمه دوم آن  را روبرت رودريگوئز كارگرداني خواهد كرد.
به نوشته سايت فيلم استو، گريند هاوس نه يك فيلم دو قسمتي كه يك فيلم است كه در دو بخش تهيه و توليد مي  شود و دو كارگردان دارد. نيمه تارانتينو مدرك مرگ و نيمه رودريگوئز سياره وحشت   نام دارد. تارانتينو مي گويد: اين فيلم هم مثل ساخته معروفش پالپ فيكشن حال و هوايي ويژه دارد و تماشاگران سينما با تماشايش متوجه اين حال و هواي خاص خواهند شد.
نيمه تارانتينو با كاراكترهاي چاقو به دست سر و كار دارد و در نيمه رودريگوئز موجودات زامبي خود را به نمايش مي گذارند. پيش توليد هر دو قصه شروع شده و ماه آگوست كليد فيلمبرداري فيلم زده مي شود. كل صحنه هاي فيلم در ايالت تگزاس فيلمبرداري خواهد شد. كرت راسل، زويي بل، روزاريو داوسن، رز مك گاون، مريلين شلتن و اليزابت ويلسن در نقش هاي اصلي فيلم بازي مي كنند.
تارانتينو و رودريگوئز سال قبل درام كميك استريپ گونه سين سيتي را كارگرداني كردند كه به شدت مورد توجه منتقدين سراسر جهان قرار گرفت. نوآوري هاي خاص رودريگوئز در فيلم توجه محافل هنري را به سمت او و فيلم جلب كرد. همين توجه فراوان باعث شد تا رودريگوئز و تارانتينو تصميم به توليد قسمت دوم آن بگيرند. تارانتينو اواسط دهه نود براي پالپ فيكشن نخل طلاي جشنواره بين المللي كن را گرفت.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
خانه كاريكاتور: نمايشگاه آثار كاريكاتورهاي مجيد اميني‎/ 8 تا 18 مرداد‎/ خيابان شريعتي، تقاطع همت، گل نبي غربي، پلاك 60/ تلفن: 22868600.
نگارخانه خانواده: نمايشگاه آثار معرق عاطفه خالقي‎/ 11 تا 19 مرداد‎/ نارمك، ميدان هلال احمر، گلستان، بوستان فدك‎/ تلفن: 77819468.
نگارخانه خاوران: نمايشگاه خط نقاشي و تايپوگرافي گروهي از هنرمندان‎/ 9 تا 20مرداد‎/ خيابان خاوران، فرهنگسراي خاوران‎/ تلفن: 5-33730002.
بررسي جهاني شدن
شعر معاصر فارسي
مهر: دهمين نشست ماهانه انجمن شاعران فارسي گوي جهان با عنوان سلو« شعر برگزار مي شود. اين نشست با موضوع بررسي ظرفيت ها و موانع جهاني شدن شعر معاصر فارسي فردا ساعت 17 با حضور ضياء موحد، علي باباچاهي و محمود فتوحي برگزار خواهد شد. ضمنا شصت تن از استادان و دانشجويان بيش از بيست «شور جهان مهمان ويژه اين نشست هستند.محل برگزاري نشست تالار همايش هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي واقع در ميدان آرژانتين، خيابان بخارست، «وچه چهاردهم شماره 49 اعلام شده است.
نمايشگاه عكس 
گروه ادب و هنر: نمايشگاه عكس بهمن جلالي تحت عنوان نقش زمان و جغرافيايي بومي و نمايشگاه عكس ماني كسرائيان تحت عنوان ديدن در عكاسي برگزار مي شود. نمايشگاه نخست روز نهم مرداد و نمايشگاه عكس ماني كسرائيان طي 3 جلسه در روزهاي 16 و 23 و 30 مرداد در گالري ماه مهر برپاست.
نگاره هاي اسلامي
در موزه امام علي(ع)
مهر: موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) با هدف ارائه شيوه هاي جديد هنر نونگاري اقدام به برگزاري نمايشگاه نگاره هاي اسلامي «رده است.
نمايشگاه نگاره هاي اسلامي شامل 20 اثر از هنرمند جوان مهدي فرخي است «ه ساعت 30/10 فردا افتتاح مي شود و تا 22 مرداد در نگارخانه موزه ادامه دارد.
علاقمندان به بازديد از اين نمايشگاه مي توانند به موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) در خيابان ولي عصر(عج)، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35، نگارخانه موزه مراجعه «نند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |