يكشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۷ - Jul 30, 2006
گزارشي از تهيه نرم افزار نقشه شهر تهران براي استفاده در GPS
من اينجا هستم
008832.jpg
گروه علمي فرهنگي- امروزه برخلاف سال هاي گذشته ديگر هيچ كس راه خود را گم نمي كند. دستگاهي كه امروزه گم شدن (اولين و بزرگترين خطر هر مسافرت) را غيرممكن كرده است ابزاري به نام GPS يا سيستم موقعيت ياب جهاني است. اين سيستم كه يافتن موقعيت مكاني فرد را امكان پذير مي سازد، مثل همه فناوري هاي روز ،گستره وسيعي از كاربردها را دربرمي گيرد. اما با كوچك تر و ارزان تر شدن گيرنده هاي GPS استفاده از آن در خودروها نيز فراگير شده است.
هر چند هر كسي مي تواند با خريد يك دستگاه كوچك گيرنده GPS (بدون پرداخت هزينه اضافه براي استفاده از آن) از موقعيت مكاني خود روي زمين مطلع شود، اما براي استفاده از آن در يك خودرو و مطلع شدن از مكان استقرار در يك خيابان خاص يا يافتن مسير صحيح حركت به سمت هدف، لازم است به گونه اي اطلاعات دريافتي از GPS روي نقشه شهري كه در آن مستقر هستيم نمايش داده شود. نصب اين دستگاه ها در خودرو و استفاده از آن، نه تنها به صرفه  جويي در وقت و مصرف سوخت و انرژي كمك مي كند، بلكه با يافتن مسير مناسب، بار ترافيكي خيابان هاي شلوغ شهر را كم مي كند.
به رغم سهولت استفاده از اين سيستم و همچنين مزاياي بسيار آن تاكنون كوشش هاي چنداني براي گسترش و همگاني سازي آن در ايران انجام نشده بود، اما به تازگي يك شركت مهندسي نرم افزار تلاش كرده است تا با تهيه نقشه شهر تهران و طراحي يك سيستم نرم افزاري مناسب، استفاده از GPS را در خودروهاي ايراني عمومي سازد.
عمده فعاليت مبنا توليد يك بسته نرم افزاري است كه هم با استانداردهاي فني GPS منطبق باشد و هم با توجه به شرايط كشور، قابل استفاده باشد. بسته نرم افزاري «ره نما» حاوي نقشه جديد و كاملي از شهر تهران است. كاربر مي تواند با استفاده از اين بسته نرم افزاري و يك دستگاه گيرنده GPS موقعيت مكاني خود را در هر نقطه از سطح شهر تهران به دقت مشخص كند. خدماتي هم كه بسته نرم افزاري ره نما  ارائه مي دهد، شامل سه بخش عمده است.
۱- مسيرنمايي يا نمايش مسير
۲- مسيريابي يا نشاني يابي
۳- جست وجو
بخش مسيرنمايي، مسير حركت را نمايش مي دهد كه توانايي نمايش مسافت طي شده، سرعت و نمايش مسير حركت روي نقشه را دارد. در بخش مسيريابي نيز يك مبدا و يك مقصد معرفي مي شود و نرم افزار با استفاده از هوش مصنوعي تعبيه شده در آن و استفاده از نقشه شهر و در نظر گرفتن عواملي همچون طول مسير، تعداد تقاطع ها در طول مسير، يك طرفه يا دو طرفه بودن مسير حركت، حداكثر سرعت مجاز و مشخصات فيزيكي خيابان (مثلاً آيا خيابان پرتردد است يا كم تردد، باريك است يا عريض يا بزرگراه؟) چندين مسير را پيشنهاد مي كند و شما مي توانيد مسير مناسب را انتخاب كنيد.
در اين سيستم نرم افزاري نقشه شهر و خيابان هاي آن روي صفحه نمايش يا مانيتور مشخص است و يك نماد يا آيكون گرافيكي (مثل نقطه يا بردار رنگي گرافيكي) مسير حركت شما را مشخص مي كند. در عين حال اگر شما هنگام استفاده از اين سيستم، مسير حركت اشتباهي را انتخاب كنيد، يا مسير حركت را گم كنيد، سيستم براساس تنظيم هاي از پيش  تعريف شده يك پيام صوتي يا پيام متني ارائه مي كند و شخص را از حركت در مسير خطا مطلع كرده و در عين حال بهترين مسير را براي تصحيح اين خطا معرفي مي دهد.
چنين نرم افزارهايي زماني ارزشمندند كه مرتب به روز شوند و مرتباً تغييراتي كه در خيابان ها و تاسيسات شهري انجام مي شود، در نقشه ها نيز اعمال  شود. يكي از برنامه   هاي پشتيباني اين شركت اين است كه ضمن هماهنگي با مسئولان شهري به طور مرتب تغيير مسير خيابان ها و بزرگراه ها را در نسخه هاي جديدتر برنامه اعمال كند.
در مرحله اول نرم افزاري براي تهران، مراكز استان ها و شهرهاي بزرگ كشور تهيه مي شود. هم اكنون نقشه شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان، كرمانشاه و قم در دست تهيه است و در مراحل بعدي نقشه تمام شهرها و همچنين نقشه راه ها و جاده   هاي كل كشور تهيه مي شود.

پست  الكترونيكي صوتي
008835.jpg
گروه علمي فرهنگي- براي نخستين  بار در جهان سيستم چك كردن پيام هاي پست  الكترونيكي از طريق صوت و بدون استفاده از دست يا كمك چشم طراحي شد. اين سيستم هوشمند آخرين ايميل هاي دريافتي يا هر نوع اطلاعات ديگر را براي راننده پخش مي كند.
شركت رايانه اي IMS كانادا - توليدكننده تجهيزات الكترونيك هوشمند - اين سيستم جديد با نام iLane را ساخته است كه به رانندگان اين امكان را مي دهد تا حين رانندگي،  تنها از طريق صدا، ايميل  خود را چك كرده يا به پيام هاي آن پاسخ دهند.
اعلام خلاصه اي از ايميل دريافتي به زبان انتخاب شده از سوي راننده از ديگر سرويس هاي اين سيستم هوشمند است كه به نگراني هاي موجود درباره استفاده رانندگان از تجهيزات هندزفري هنگام رانندگي پايان مي دهد؛ راننده در ادامه مي تواند پيام دريافتي را به طور كامل گوش كرده، فوروارد كند و يا به آن پاسخ دهد.
iLane كه يك جعبه نقره اي و آبي رنگ است، به چند چراغ و يك دكمه مجهز است كه از طريق آموزش هاي زباني، ديدار با ساير افراد را تنظيم مي كند؛ دريافت تماس، ارسال پيام كوتاه و انواع ديگر ضميمه  ايميل نيز از طريق اين سيستم هوشمند امكان پذير است. اين محصول جديد اوايل سال آينده وارد بازار مي شود.

سيستم هوشمند كنترل كننده موبايل راننده
008838.jpg
گروه علمي فرهنگي- دليل اكثر مرگ و ميرها در تصادفات جاده اي ناشي از حواس پرتي راننده است و يكي از مهم ترين دلايل حواس پرتي در خودروها صحبت كردن راننده با موبايل است. چون هنگام جواب دادن به موبايل، ارسال يا دريافت پيام كوتاه و غيره، مجموعه نكاتي هستند كه مي توانند روي حواس راننده تاثير بگذارنند؛ مثلاً در هنگام شنيدن خبرهاي خوشحال كننده يا برعكس. بنابراين راننده هنگام رانندگي نبايد از موبايل استفاده نمايد.
اين كنترل امروزه توسط ماموران راهنمائي و رانندگي انجام مي گيرد. اما متاسفانه در كشور ما صحبت نكردن با موبايل در هنگام رانندگي به علت گريز از جريمه ماموران پليس انجام مي شود.
بهترين راه حل چنين به نظر مي رسد كه اين اعمال كنترل از طريق خود خودرو صورت گيرد. بهتر است تا اولاً از امكان تخلف كاسته شود و دوم اينكه كنترل به صورت دائم انجام شود. ابوالفضل طرقي حقيقت، رئيس مركز تحقيقات مكاترونيك و استاد دانشگاه آزاد واحد قزوين به همراه شاگردش عزيز حنيفي سيستم هوشمند كنترل كننده موبايل راننده در هنگام رانندگي را به ثبت رسانده اند. به گزارش همشهري، در سيستم پيشنهادي زماني كه خودرو در حال حركت باشد سيستم اجازه استفاده از موبايل را به راننده نمي دهد، ولي بقيه سرنشينان مي توانند از موبايل استفاده كنند.
اين سيستم توسط يك قطعه سخت افزاري و سنسورهاي تشخيص حركت كنترل مي شود. يك قسمت سيستم كه به فركانس حساس است موقعي كه نوسانات فركانسي در محدوده راننده را حس كند سيستم با اخطار صوتي و تصويري به راننده اعلام مي كند در صورتي كه راننده بخواهد از موبايل استفاده كند بايد خودرو را نگه دارد وگرنه سيستم به طور اتوماتيك مي تواند اعمال زيرا انجام دهد: ۱)سرعت خودرو را به مينيمم سرعت كاهش مي دهد.(قابل تنظيم)
۲)مي تواند از حركت خودرو جلوگيري نمايد
۳)سيستم مي تواند ارتباط را از بين ببرد و راننده را مجبور كند از موبايل در هنگام رانندگي استفاده نكند و در صورت لزوم برقراري ارتباط بايد خودرو را متوقف نمايد و از موبايل استفاده نماييد.
در اين رابطه، عزيز حنيفي به خبرنگار همشهري گفت كه مطالعات مقدماتي روي اين طرح از اسفند ۸۴ آغاز شد و سرانجام در تير ۸۵ اين اختراع به ثبت رسيد. همچنين وي يادآور شد كه صحبت هاي مقدماتي با پليس راه براي استفاده مفيد از اين دستگاه در كشور انجام شده است و شايد در آينده نزديك شاهد توليد انبوه اين دستگاه باشيم.
وي همچنين افزود كه پيش از اين دو طرح كمربند هوشمند و فرمان هوشمند حساس به دست صاحب خودرو را نيز ابداع كرده و به ثبت رسانده است.

بازهم رقابت اي ام دي و اينتل
گروه علمي فرهنگي- اي ام دي در طول هفته گذشته دست به اقدامات مهمي زده كه رقابت را براي رقيب قدرتمندش اينتل بسيار دشوار كرده  است.
به گزارش پي سي ورد، اي ام دي دومين توليد كننده بزرگ پردازنده هاي رايانه هاي شخصي و رايانه هاي سرور در هفته گذشته و به صورت ناگهاني قيمت برخي از جديدترين پردازنده هاي خود را تا بيش از ۵۰ درصد كاهش داد تا بتواند بازار خود را در برابر نسل جديد پردازنده هاي اينتل حفظ كند.
از سوي ديگر اي ام دي اعلام كرد شركت بزرگ توليدكننده كارت هاي گرافيكي اي تي آي را به قيمت ۵ميليارد و ۴۰۰ميليون دلار خريداري خواهد كرد و براي نخستين بار به توليد تراشه هاي گرافيكي روي خواهد آورد.
اي ام دي هم اكنون در جديدترين اقدام، مادربورد جديدي با قابليت پشتيباني همزمان از دو پردازنده دو هسته اي(چهار هسته پردازنده مجزا) به نمايش گذارده است كه استفاده از آن مي تواند توان محاسباتي رايانه را از توانايي رايانه هاي مجهز به بهترين پردازنده هاي دو هسته اي جديد شركت اينتل با نام «كور ۲ديو» بالاتر ببرد.
پردازنده هاي چند هسته اي توان رايانه را براي انجام همزمان چندين عمليات مختلف بالا برده و سرعت محاسبات متعدد در اين قبيل پردازنده ها بسيار بالاتر از سرعت پردازنده هاي تك هسته اي در هنگام انجام چند عمليات همزمان است.
اي ام دي هم اكنون اعلام كرده است فناوري مادربورد جديد امكان استفاده همزمان از دو پردازنده دو هسته اي اين شركت از نوع «اتلن اف اكس» را فراهم خواهد كرد. اين اقدام اي ام دي مي تواند ضربه سنگيني به بازار پردازنده هاي دوهسته اي جديد كور ۲ديو اينتل باشد.

آموزش عالي
زمان توزيع كارت آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور
گروه علمي فرهنگي- كارت ورود به جلسه آزمون داوطلبان شركت كننده در پنجمين دوره آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور سال ۱۳۸۵ روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۱۱ و ۱۲ مرداد ماه جاري توزيع مي شود. ضمناً آزمون مذكور در صبح روز جمعه ۱۳ مرداد برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي سامان سنجش، اطلاعيه اين سازمان در مورد محل و نحوه توزيع كارت و برگزاري آزمون فردا دوشنبه ۹ مرداد از طريق نشريه پيك سنجش منتشر مي شود.
۱۵ خانه فرهنگ دانشجويي در دانشگاه ها
تاسيس مي شود
ايسنا: اداره كل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مبلغ ۴ ميليارد و ۵۰۰ميليون ريال جهت راه اندازي و احداث خانه هاي فرهنگي دانشجويي به حساب ۱۵دانشگاه كشور واريز كرد.
طي تفاهمنامه منعقد شده بين معاون فرهنگي وزارت علوم و رؤساي ۱۵دانشگاه كشور، قرارداد احداث ۱۵خانه فرهنگ دانشجويي به امضا رسيده است.
در اين راستا كلنگ بسياري از اين خانه هاي فرهنگ دانشجويي نيز به زمين خورده است.
براساس قرارداد منعقده مبلغ ۳۰۰ ميليون ريال به هر دانشگاه جهت احداث اين خانه هاي فرهنگ دانشجويي پرداخت شده است و در مقابل، دانشگاه نيز متعهد مي شود كه به همين ميزان آورده هزينه نمايد.
اداره كل فرهنگي، طبق تبصره ۲ از ماده ۳ تفاهمنامه براي حمايت بيشتر از اين طرح و تكميل پروژه، ۱۰۰ميليون ريال اعتبار جديد را نيز به اين خانه هاي فرهنگ دانشجويي اختصاص مي دهد كه در نهايت سرجمع حمايت اداره كل فرهنگي از هر خانه فرهنگ دانشجويي ۴۰۰ميليون ريال مي شود.
متراژ هر خانه فرهنگ ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر مربع تعيين شده است.
اين طرح كه به نام طرح كمربند فرهنگي شناخته مي شود، شامل دانشگاه هاي ايلام، بيرجند، بوعلي سينا همدان، خواجه نصيرالدين طوسي، رازي كرمانشاه، سيستان و بلوچستان، شهيد بهشتي، شهيد چمران اهواز، صنعتي سهند تبريز، علوم و فنون دريايي خرمشهر، علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، كاشان، كردستان، لرستان و صنعتي شاهرود مي شود كه از طرف اين اداره كل مورد حمايت احداث خانه هاي فرهنگ دانشجويي قرار گرفته اند.
امكان واگذاري امتحانات گواهينامه و پيش كارورزي
به دانشگاه هاي موفق
مهر: دبيرخانه آموزش پزشكي و تخصصي در تغييراتي كه براي آزمونها در نظر گرفته، در مرحله اول آزمون ارتقاء را به دانشگاه ها واگذار كرد. در صورتي كه دانشگاه ها پس از دو سال، تجربه هاي موفقيت آميزي داشته باشند امتحانات گواهينامه و پيش كارورزي (پره انترني) هم به دانشگاه هاي موفق واگذار مي شود.
بهرام عين اللهي در همايش كشوري ارزشيابي در آموزش پزشكي و تخصصي در تالار امام علي(ع) دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، از جمع آوري بيش از ۱۰هزار سئوال در آزمون ارتقاي دستياري در بانك سئوالات دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي خبر داد.
دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۲۶۰ دانشجو در دوره دستياري تخصصي، ۳۵۰ نفر در دوره فوق تخصصي و ۱۰۰ نفر در فلوشيپ مشغول به تحصيل هستند كه بيشترين تعداد دستيار تخصصي مربوط به رشته هاي داخلي و زنان و زايمان است. ۶۸درصد دستياران دوره هاي فوق تخصصي را مردان و ۳۲درصد را زنان تشكيل مي دهند.
وي با اشاره به ميزان هيأت علمي موجود در دوره هاي تخصصي و رشد آن نسبت به سال هاي گذشته گفت: اعضاي هيأت علمي باليني توسعه مطلوبي داشته و از ميزان ۲هزار و ۵۵۲ نفر در سال هاي اوليه پس از انقلاب به ميزان ۱۰هزار و ۲۰۰ نفر رسيده است. ۲۵رشته تخصصي و ۲۱رشته فلوشيپ در كشور نيز در اين سال ها ايجاد شده است. در سال ۱۹۷۹ مصادف با انقلاب اسلامي هيچ رشته فلوشيپي در كشور وجود نداشت.
وي در خصوص تعداد دانشكده هاي پزشكي و رشته هاي تخصصي موجود در كشور گفت: هم اكنون ۲۸ دانشكده پزشكي در كشور وجود دارد كه كار تربيت دانشجويان دوره هاي تخصصي را بر عهده دارند. در اين دانشكده ها ۲۵برنامه تخصصي، ۲۲برنامه فوق تخصصي و ۱۸برنامه فلوشيب (تخصص تكميلي) ارائه مي شود.
عين اللهي با اشاره به رشد رشته هاي دكتري تخصصي PH.D گفت: رشته هاي دكتري تخصصي نيز رشد چشمگيري داشته و از يك رشته در سال ۱۹۷۹ به ۳۵ رشته در سال ۲۰۰۵ رسيده است.
كسر بودجه ۵ ميليارد توماني دانشگاه تربيت مدرس
فارس: رئيس دانشگاه تربيت مدرس گفت: دانشگاه تربيت مدرس در پايان سال قطعاً ۵ ميليارد تومان كسر بودجه خواهد داشت.
فرهاد دانشجو افزود: بر اساس لايحه مجلس دانشگاه مي بايست براي تعميرات و تجهيزات اساسي ۳ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان اعتبار داشته باشد در حالي كه وزارت علوم از اين بودجه يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان كسر كرده است.
وي با بيان اينكه در سال گذشته اعتبار اختصاص يافته به دانشگاه تربيت مدرس حدود ۱۹ ميليارد تومان بود، گفت: اعتبار امسال دانشگاه تربيت مدرس ۲۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان است كه از اين ميزان ۱۷ ميليارد آن هزينه تدريس و حقوق و مزاياي پرسنل مي شود و مابقي آن بايد صرف پول آب، برق، تجهيزات و پژوهش شود.
رئيس دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: افزايش حدود ۷ درصدي اعتبارات دانشگاه تربيت مدرس در حالي است كه حقوق كارمندان دانشگاه ۳۵ تا ۴۰ درصد و ساير هزينه ها نيز تا حدود ۲۵ درصد افزايش يافته است.

علمي فرهنگي
شكل ريگ تعيين شد
گروه علمي فرهنگي- «ريگ چه شكلي است؟» اين پرسش به ظاهر ساده از دوران ارسطو ذهن دانشمندان را به خود مشغول كرده بود. اكنون فيزيكدانان آمريكايي و فرانسوي اعلام كرده اند پاسخ اين پرسش را يافته اند.
به گفته دكتر داگلاس دوريان،از دانشگاه پنسيلوانيا و شمار ديگري از همكارانش در استراسبورگ، ريگ  «شيء تقريباً گردي است كه داراي توزيع تقريباً طبيعي انحناست.» تمام ريگها صرف نظر از شكل اصلي، شكلي دارند كه منحصراً به چگونگي فرسايش آن در طول زمان بستگي دارد. به اين ترتيب زمين شناسان مي توانند صرفاً با بررسي هندسه ريگ، تاريخچه آن را معين كنند.
به نوشته سايت physicsweb تا به حال بيشتر تلاشهايي كه براي توصيف شكل ريگ صورت مي گرفت، شامل اندازه گيري «نسبت وجوه»  بود، يعني نسبت طولاني ترين تا كوتاه ترين محور ريگ. اما اين روش يك ريگ را از ديگري متمايز نمي كرد و نشانه اي در مورد چگونگي شكل گيري آن به دانشمندان نمي داد.
گروه مشترك تحقيقاتي آمريكايي- فرانسوي با فرسايش ريگهاي مصنوعي كه از قطعات گلي به قطر ۵ ميلي متر و به اشكال گوناگون مانند مربع، مثلث و ساير احجام ساخته شده بود، در هر مرحله عكسهايي از آنها گرفتند.
آنها دريافتند زماني كه گوشه ها ساييده مي شود، ريگ شكل گردي به خود مي گيرد كه تدريجاً كوچكتر مي شود.آنان سپس توزيع انحناها را در پيرامون محيط هر ريگ محاسبه كردند، اين محاسبات را روي نمودار آوردند و دريافتند اين الگو از يك حالت خميده پيروي مي كند.

آموزش و پرورش
رئيس مجلس شوراي اسلامي در همايش خيرين مدرسه ساز:
۸ ميليارد دلار طي ۴ سال آينده براي مدرسه سازي هزينه مي شود
گروه علمي فرهنگي - علي اصغر محمدي: در طول چهار سال آينده هشت ميليارد دلار به امر مدرسه سازي و مقاوم سازي مدارس سراسر كشور هزينه مي شود.
به گزارش همشهري، رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز در دومين همايش سراسري خيرين مدرسه ساز كشور با اعلام اين مطلب گفت: اميدوارم پس از چهار سال مدرسه غيرمقاوم در كشور وجود نداشته نباشد.
حدادعادل افزود: مدارس نقش مهمي در تحول و پويايي جامعه دارند و راه هاي خير و صلاح بايد از آموزش و پرورش شروع شود و در هر تحول گسترده بلند مدتي كه آموزش وپرورش نقشي درآن نداشته باشد به سر انجام نخواهد رسيد.
وي با اشاره به لزوم ايجاد تحول در آموزش و پرورش اظهار داشت: كارهاي زيادي بايد در آموزش و پرورش انجام شود كه روش هاي تربيتي، آموزشي، ابزار و وسايل و اقتصاد آموزش و پرورش از جمله آنهاست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي مدرسه سازي را يكي از كارهاي بزرگ و مهم و مدرسه را از اركان آموزش و پرورش دانست و گفت: در اوايل انقلاب مجال و فراغت انديشه امروز را نداشتيم، اما امروز هماهنگي خوبي بين قواي كشور وجود دارد و فرصت مناسبي است كه همه دست به دست هم دهيم و قدم هاي بلندي در راه مدرسه سازي برداريم.
حدادعادل گفت: بعد از چند زلزله بزرگ كه در سال هاي اخير در كشور رخ داد توجه مسئولان به مقاوم سازي جلب شد، استانداردهاي لازم براي اين منظور تهيه شده و در حال اجرا است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: اين استانداردها را بايد به مدرسه ها ببريم.
وي خطاب به خيرين مدرسه ساز بر استفاده چند منظوره از فضاهاي آموزشي، ايمني لازم اين فضاها و مقاوم سازي آن تاكيد كرد.
وي گفت: هر اميد و آرزويي براي كشور را بايد از آموزش و پرورش آغاز كنيم، زيرا هر تحولي كه در جامعه به دنبال آن هستيم بايد يك منشأ فكري، تربيتي و اعتقادي داشته باشد و انسان هايي تربيت شوند تا تحول مورد نظر را به وجود آورند.
حدادعادل با بيان اينكه معماري براي جامعه در حكم لباس براي فرد است، بر رعايت معماري بومي، ملي و اسلامي در نوسازي و بازسازي مدارس تاكيد كرد.
وي اظهار داشت: متاسفانه معماري ما  هويت خويش را از دست داده است و كسي نمي تواند بگويد وجه مشترك معماري ما چيست. براي رفع اين عيب بزرگ، دولت بايد از خود آغاز كند و ساخت و سازهاي دولتي بايد الگوي معماري ملي ما باشد. رئيس مجلس گفت: مدرسه ايراني بايد به گونه اي باشد كه اگر تصوير آن را در هر جاي دنيا نشان دادند، انسان هاي بافرهنگ تشخيص دهند كه اين مدرسه متعلق به ايران است.
وي در پايان با اشاره به ابلاغ بند ج اصل ۴۴قانون اساسي از سوي رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: همه تلاش و همت دولت و مجلس اين است كه بخش خصوصي سالم و متخصص جان بگيرد و دولت فقط بر آن نظارت داشته باشد.
مدارس هيأت امنايي از سيستم آموزش و پرورش
حذف نمي شود
ايلنا: دبير شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: مدارس هيأت امنايي از سيستم آموزش و پرورش حذف نمي شود.
حجت الاسلام محمديان، دبير شوراي عالي آموزش و پرورش، گفت: در حال حاضر، هيچ برنامه اي براي حذف مدارس هيأت امنايي نداريم و چنين موضوعي در آينده نيز متصور نيست.
وي افزود: مدارس هيأت امنايي بر اساس تصميم شوراي عالي آموزش و پرورش، تنها در برخي از روش هاي خود تغيير رويه خواهد داد و اصل وجود اين مدارس، حفظ مي شود.
محمديان خاطرنشان كرد: ممنوعيت اخذ شهريه در اين مدارس مهمترين موضوعي است كه در مدارس هيأت امنايي از امسال تغيير كرده و در سال هاي گذشته، شاهد اخذ شهريه در اين مدارس بوديم.
اخيراً اخباري مبني بر مخالفت برخي از مسئولان جديد آموزش و پرورش با ادامه فعاليت مدارس هيأت امنايي مطرح شده بود كه دبير شوراي عالي آموزش و پرورش حذف اين مدارس از بدنه نظام آموزشي كشور را رد كرد.

كازا قانوني مي شود
بي بي سي: كازا به تازگي براي جلوگيري از كپي غيرقانوني آثار صوتي، تصويري تغييراتي در نرم افزارش اعمال كرده است. كازا (Kazaa)، سايت مبادله فايل هاي رايانه اي، پس از پشت سر گذاشتن چندين دعواي حقوقي پر سر و صدا، قرار است به عرضه قانوني آثار موسيقي اقدام كند.
كازا همچنين توافق كرده تا مبلغ ۱۰۰ ميليون دلار به عنوان خسارت به صنعت ضبط و پخش موسيقي بپردازد. اين سايت از طريق اينترنت امكان مبادله فايل هاي صوتي، تصويري را ميان دارندگان آنها فراهم مي كند. اين خبر همزمان با انتشار گزارشي از صنعت موسيقي منتشر شده كه مي گويد طي سال گذشته بيش از ۲۰ميليون قطعه آهنگ به صورت غيرقانوني از اينترنت پياده شده اند.
به گفته متخصصان امور تجاري صنعت موسيقي، مبادله فايل ها و تكثير غيرقانوني، مهم ترين عوامل كاهش اخير در فروش آثار موسيقي به حساب مي آيند. پيش از اين سايت هاي مشابهي نظير نپستر (Napster) نيز امكان پياده كردن قانوني قطعات موسيقي را فراهم كرده بودند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |