يكشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۷ - Jul 30, 2006
وزير آموزش و پرورش در همايش خيرين مدرسه ساز:
مهم ترين خلأ آموزش ، كمبود كار است
گروه علمي فرهنگي - نظام تعليم و تربيت بايد از ابتدا دانش آموزان را با كاركردن آشنا كند، زيرا در حال حاضر مهم ترين خلأ آموزش كمبود كار است.
به گزارش همشهري، وزير آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در دومين همايش مدرسه سازي سراسر كشور در محل اردوگاه شهيد باهنر تهران گفت: در گذشته دانش آموزان هر چقدر بيشتر درس مي خواندند، با كار فيزيكي بيگانه مي شدند و اين در حالي است كه كار فيزيكي انسان ساز است.
فرشيدي افزود: عده اي از دانش آموزان با شروع درس خواندن حتي از انجام كارهاي روزمره خودشان نيز طفره مي روند و هيچ كاري انجام نمي دهند كه اين امر ناشي از تشويق نشدن آنها از سوي مدرسه به كاركردن است.
وي افزود: مدرسه قالبي بر آموزش دانش آموزان است و بايد اين قالب با نوع كار همخواني داشته باشد.
وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به عوامل تعيين كننده در ساخت مدارس گفت: اقتصاد و اعتبار، شرايط جغرافيايي، اصول فرهنگي و معماري اسلامي و فناوري و تكنولوژي روز، از جمله عوامل تعيين كننده در ساخت مدارس هستند.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به تغيير لحظه به لحظه فناوري، ضرورت دارد كه گرايش جديدي در عمران با جديت بيشتر حتي در هنرستان ها تحت عنوان گرايش مدرسه سازي ايجاد و ترويج شود.
فرشيدي از مدرسه سازي به عنوان يكي از فرايندهاي تعليم و تربيت نام برد و اظهار داشت: بايد تحولات و فناوري  هاي نوين را در ساخت مدارس در نظر گيريم.
وي تصريح كرد: بايد در كنار هر مدرسه يك مسجد و خانه معلم ايجاد شود.به گفته وي يك سوم مدارس انگليس تحت پوشش كليسا است و مي خواهند دامنه اين پوشش را افزايش دهند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين كه در جريان ساخت خانه،سليقه خانواده نيز در نظر گرفته مي شود گفت: متأسفانه در امر مدرسه سازي نظر دانش آموزان سؤال نمي شود و به همين علت در حال تهيه برنامه اي هستيم تا از سال آينده، مديران مدارس نيز انتقادات و نظريات خود را در مورد ساخت مدارس ارايه كنند.
وي از پيمانكاران خواست تا بعد از ساخت مدارس به اين مدرسه ها مراجعه كنند و از نقاط قوت و كاستي هاي كار خود جويا شوند.
فرشيدي در ادامه افزود: برخي از مديران مدارس از برطرف نشدن نيازهاي تعميراتي و خدماتي واحدهاي آموزشي گله دارند و بدين منظور بايد دفترچه اي براي مديران مدارس تهيه كنيم تا در آن مسئوليت آنها در قبال مدارس مشخص شود و به موازات برنامه ريزي هاي تعليم و تربيت، اصول نگهداري از مدارس نيز به آنها آموزش داده شود.

در پي نامه ۱۵۶ نماينده براي تامين اعتبار كاهش تصادفات جاده اي، همشهري بررسي مي كند
ايران رتبه اول در تصادفات جاده اي
008841.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: بيماريهاي قلبي - عروقي، استعمال دخانيات و حوادث و صدمات جاده اي به عنوان ۳ تهديد روبه رشد در كشورمان تلقي شده كه بار مضاعفي در هزينه هاي درماني بر جامعه تحميل مي كنند و نيازمند عزم ملي جهت پيشگيري از آنها هستيم.
به گزارش همشهري، در پي نامه ۱۵۶ نماينده مجلس درخصوص تامين اعتبار لازم براي كاهش تصادفات جاده اي و عليرغم اقدامات جدي و پيگير وزارت بهداشت و درمان در سال جاري در خصوص كاهش مرگ و مير ناشي از حوادث جاده اي هنوز ايران در رابطه با تصادفات در جهان رتبه اول را دارد و مرگ و مير در اثر تصادف در ايران، دومين علت مرگ و مير در كشور است. در ايران در هر ساعت ۳ نفر جان خود را در سوانح رانندگي از دست مي دهند، در جاده ها تصادف هر ۲۴ دقيقه يك قرباني مي گيرد، تنها در پنج سال گذشته صد هزار نفر در ايران بر اثر حوادث رانندگي جان داده اند. در ايران هيچ كس از اين مصيبت به مثابه يكي از بزرگ ترين خطراتي كه جانش را به عنوان يك شهروند تهديد مي كند در امان نيست و خطر مرگ ناشي از حوادث رانندگي به عنوان دومين عامل مرگ و مير در كشور دايماً روي سر پياده  و سواره، راننده و مسافر پرواز مي كند.
به گزارش سازمان بهداشت جهاني سالانه بيش از ۲۰ ميليون نفر در جاده هاي جهان و ۳۰ هزار نفر در جاده هاي ايران به دليل تصادفات و حوادث ترافيكي كشته مي شوند.
افزايش شمار وسايل نقليه علاوه بر هزينه هاي مستقيم آسيب ها و مرگهاي جاده اي، داراي آثار جدي ديگري بر سلامت و آثار گسترده تر اجتماعي، اقتصادي و محيطي است. اين نوع صدمات به طور تقريبي باعث يك سوم از بار بيماران حاد در بسياري از بيمارستانهاي كشورهاي با درآمد كم تا متوسط هستند و بين ۳۰ تا ۸۶ درصد از موارد پذيرش بيمارستاني مربوط به تروما، ناشي از اين آسيب ها مي باشند.
تصادفات قابل پيشگيري هستند و رويكردي به ايمني جاده مورد نياز است تا ۳ جزء راننده، وسيله نقليه و محيط  ساخته شده را به عنوان يك سيستم ديناميك در نظر بگيرد كه در آن، ايمني يك مسئوليت مشترك محسوب مي شود.
اين نوع رويكرد در صدد شناسايي تمام منابع خطا يا ضعف در طراحي بوده كه در بروز آسيب هاي ناشي از ترافيك جاده اي دخيل است و سپس سعي مي كند پيامدهاي آن را تخفيف دهد.

هدف اصلي از ايجاد پليس تفرجگاه ها
پيشگيري از وقوع جرم است
گروه اجتماعي- فرمانده انتظامي تهران بزرگ هدف از فعال كردن پاسگاهها و ايجاد پليس تفرجگاهها را امكان دسترسي سريع مردم به پليس ۱۱۰ و پيشگيري از وقوع جرم در اين گونه مناطق ذكر كرد.
سردارطلايي فرمانده انتظامي تهران بزرگ، در حاشيه افتتاح پليس پارك جمشيديه تهران ضمن بيان اين مطلب ، اظهار داشت: با توجه به اينكه سال ۸۵ «امنيت محله محور» رأس كار پليس است ما سعي كرده ايم با فعال نمودن شوراي شهر و هيأت امناي مساجد، امنيت محلات را توسط خود مردم و در محله هايشان ايجاد كنيم.
وي گفت : ما حدود ۳۷۱ محله در تهران را براي پوشش پليس در نظر گرفته ايم و برهمين اساس تاكنون ۱۲۰ ايستگاه پليس در محلات و مناطق مختلف تهران مستقر شده است كه به اين ترتيب مي توانيم بگوييم به يك سوم هدف خود رسيده ايم و اميدواريم با پشتيباني مردم و همكاري سازمان هاي مرتبط تمامي ۳۷۱ محله موجود را فعال كنيم.سردار طلايي ادامه داد : ما قبلاً در تفرجگاهها و پارك ها آلودگي صوتي، ايجاد مزاحمت، شرارت، درگيري، نزاع و ديگر جرايم را شاهد بوديم اما بحمدالله در حال حاضر اين جرايم به پايين ترين حد خود رسيده و بعضاً به طور نادر و موردي عنوان مي شود.وي هدف ديگر خود را از افتتاح پليس پارك، برپايي امنيت اخلاقي و فرهنگي در اين گونه اماكن تفريحي دانست و افزود: محيط هاي پارك و كوهستاني بايد امنيت اخلاقي داشته باشند و به مكاني براي فراهم شدن ضد ارزشهاي اخلاقي و امنيتي مبدل نشوند.سردار طلايي با تأكيد براينكه به طور شبانه روزي در همه ايام ضمانت امنيت اخلاقي و اجتماعي در پارك جمشيديه را تأمين مي كنيم، گفت: ان شاءالله خانواده ها از اين پس بدون دغدغه و با آسايش خاطر در اين مكان اوقات شاد و مفرحي پيش رو داشته باشند.
همچنين در ادامه اين مراسم ،بمانيان، شهردار منطقه يك تهران نيز ضمن اظهار خرسندي از تعامل مطلوب با نيروي انتظامي گفت : ما در گذشته در برخي از پارك ها و مناطق كوهستاني تهران شاهد بروز حوادث ناگواري بوديم كه حتي از اطلاع رساني آن شرم مي كرديم ولي به فضل و عنايات الهي و همكاري فرمانده انتظامي تهران بزرگ اميدواريم با ايجاد پليس پارك در تفرجگاهها و مناطق كوهستاني كه بيشتر شهروندان از آنجا استفاده مي كنند، اين آمار را به صفر رسانده و از اين پس ديگر شاهد وقوع هيچ گونه حادثه اي نباشيم.

آمادگي نيروهاي داوطلب براي امدادرساني در سيل احتمالي
گروه اجتماعي-  رئيس سازمان بسيج سازندگي استان گلستان با اشاره به وقوع سيل در پنج سال گذشته در فاصله زماني ۱۸ تا ۲۵ مرداد در شهرستان هاي اين استان، از آمادگي اين سازمان و نيروهاي داوطلب به منظور امدادرساني و مقابله با عوارض بعدي سيل احتمالي امسال خبر داد.
به گزارش همشهري، سرهنگ سيدحمزه ميراكبري با بيان اينكه در پنج سال گذشته وقوع سيل در اين استان خسارت مالي و جاني زيادي را به همراه داشته، تأكيد كرد: خوشبختانه امسال با همكاري نيروهاي بسيج سازندگي، اقدامات لازم براي مقابله با بحران در صورت وقوع سيل و خدمات ارائه شده پس از وقوع سيل ديده شده است.
وي با اشاره به پايان لايروبي كانال آب رساني به مزارع كشاورزي اطراف در گلستان با همياري نيروهاي داوطلب به وسعت ۳۵ كيلومتر گفت: داوطلبان شركت در اردوهاي هجرت بسيج سازندگي استان با استفاده از ايام فراغت از تحصيل خود در تابستان در عرصه هاي مختلف سازندگي فعاليت مي كنند.
نهالكاري در اردوهاي هجرت
در اردوهاي هجرت بسيج سازندگي علاوه بر خدمات بهداشتي و درماني رايگان، نهالكاري انجام مي شود.
براساس اطلاعات به دست آمده از اين اردوها، از آغاز هفته جاري، كاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال در استان هرمزگان با مشاركت دانش آموزان آغاز مي شود. در اين مرحله بذر نهال در گلدان ها كاشته شده و نگهداري از آنان تا مرحله تبديل شدن به نهال انجام خواهد شد. اين نهال ها از نوع درختان جنگلي هستند كه در آبان ماه سال جاري به مرحله كاشت خواهند رسيد، همچنين ۱۰۰ هزار اصله نهال در ماه هاي گذشته كاشته شده است كه با اين برنامه ۲۰۰هزار اصله درخت تا آبان ماه سال جاري كاشته خواهد شد.

با مردم
براي پيشگيري از حوادث خطرناك
براي پيشگيري از حوادث رانندگي خطرناك در بزرگراه آزادگان بين پل ساوه تا پل قديم كرج كه هر هفته شاهد وقوع آن هستيم، بهتر است اولاً دوربرگردان حادثه خيز مقابل خيابان غفاري جابه جا شود و ثانياً علايم رانندگي مناسب در اين بزرگراه نصب شود.
آقاي قلي زاده- تهران
كاهش قيمت در ازاي كاهش وزن!
يكي از كارخانه هاي پنيرسازي درپي اعلام دولت مبني بر كاهش قيمت لبنيات در ازاي كاستن هزار ريال از قيمت، ۵۰ گرم از وزن پنير كاسته و به جاي آن آب افزوده است. با تلفن ۱۲۴ هم تماس گرفتم، اما پاسخگو نبودند.
آقاي رحيمي- تهران
تقاضاي اهالي ييلاق ديروز
ده ونك در گذشته اي نه چندان دور از ييلاقات اطراف تهران بود. حالا با گسترش شهر، اين ده در محاصره بناهاي جديد و ساختمان هاي مرتفع قرار گرفته، اما متأسفانه به رغم فرسودگي ساختمان هاي ده، به اهالي اجازه احداث بناي جديد به جاي خانه هاي قديمي داده نمي شود. به هر حال بايد يك راه حل قانوني در اين مورد پيدا شود.
آقاي ونكي- تهران
اهميت بدنسازي در فوتبال
نتايج مسابقات جام جهاني فوتبال نشان داد كه دو عامل مهارت هاي فني و بدن سازي تا چه اندازه در موفقيت تيم هاي فوتبال نقش دارد. تيم فوتبال ايران هنوز از يك روش بدن سازي موفق برخوردار نشده است. اميدوارم اين نكته مهم مورد توجه مسئولان جديد تيم قرار بگيرد.
آقاي عارف- تهران
براي حفظ منابع طبيعي
در اغلب كشورها منابع طبيعي اعم از كوه ها، رودخانه ها و جنگل ها به عنوان جاذبه هاي مهم طبيعي براي گردشگري حفظ مي شود چون مهم ترين منابع درآمدزا محسوب مي گردد، اما كوه هاي شمالي تهران همچنان دستخوش ساخت و سازهاي غيراصولي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي است. شهرداري تهران و شوراي شهر براي مقابله با اين سودجويان بايد مورد حمايت قرار بگيرند.
خانم اجلالي- تهران
تعطيل شد
فراواني مراكز ورزشي سهم عمده اي در جلوگيري از گرايش جوانان و نوجوانان به سوي عادت هاي مضر مثل اعتياد دارد. در خيابان سهيل تهران، يك مركز آموزش تكواندو مدتهاست تعطيل شده است و اقدامي براي راه اندازي مجدد آن صورت نمي گيرد.
آقاي پيمان ۱۱ ساله- تهران
نصب سرعت گير
در خيابان زرند- حد فاصل پل ساوه و سه راه آذري، سرعت زياد خودروها جان عابران پياده را به خطر انداخته است. نصب چند سرعت گير در اين گذرگاه ضروري است.
آقاي تركمن- تهران
خودپردازها نمي پردازند!
اغلب دستگاه هاي خودپرداز بانكها از بيست و هشتم هر ماه كه زمان پرداخت حقوق كارمندان فرا مي رسد تا پنجم ماه بعد، دچار مشكل مي شود. علت بروز اين نقص فني چيست و چرا در زماني كه مشتريان بيشتر نياز مراجعه به اين دستگاه ها را دارند، موفق به استفاده از آنها نمي شوند.
خانم حاجي صالح- تهران
يارانه مسكن فرهنگيان
يارانه مسكن فرهنگيان (معلمان) از سه سال پيش پرداخت نشده است، حداقل علت قطع پرداخت اعلام گردد و يا نسبت به تأمين جايگزين آن اقدام شود.
حسين مرادي- شهرري

۲۱ هزار معتاد در سال گذشته در مراكز
بهزيستي پذيرش شده اند
گروه اجتماعي- در سال گذشته ۲۱ هزار معتاد در مراكز دولتي و خصوصي سازمان بهزيستي كشور براي درمان و ترك اعتياد پذيرش شده اند.
عباس عزيزي، معاون امور فرهنگي و پيشگيري بهزيستي استان تهران افزود: هم اكنون ۱۴ مركز گذري اعتياد DIC براي معتادان خياباني وجود دارد كه فقط ظرفيت ۱۰۰ نفر را دارد.وي گفت: تمامي مراكز گذري اعتياد در هر ماه ۱۴۰۰ نفر از معتادان خياباني را تحت پوشش قرار مي دهند.
عزيزي در مورد خدماتي كه مراكز گذري اعتياد به معتادان ارائه مي دهد ، تصريح كرد: در اين مراكز معتادان خياباني، خدماتي از قبيل توزيع سرنگ و متادون به معتادان خياباني ارائه مي شود كه با اين خدمات از بروز بيماري هاي واگيردار مانند ايدز و هپاتيت جلوگيري مي شود.
معاون امور فرهنگي و پيشگيري بهزيستي استان تهران با اشاره به تعداد مراكز درمان اعتياد معتادان خياباني تأكيد كرد: هم اكنون ۸ مركز دولتي و ۵۵ مركز خصوصي درمان و ترك اعتياد تحت نظارت سازمان بهزيستي در استان تهران در حال فعاليت است.

فرمانده ناجا:
ضريب احساس امنيت در كشور ۵ درصد ارتقا يافته است
گروه اجـــتمـــاعي - فرمانده نيروي انتظامي، تأمين امنيت كامل براي آحاد مردم را يكي از اهداف چشم انداز ۲۰ ساله توسعه كشور ذكر كرد و گفت: پليس با نگاه جامعه محور و با اتكا به فناوري ها و تجهيزات جديد، امنيت را در بخش هاي مختلف جامعه برقرار خواهد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي در جمع خبرنگاران در زنجان افزود: امنيت اجتماعي، دفاع از اجتماع در برابر حوادث است كه به عنوان مثال مي توان از امنيت اخلاقي نام برد كه به دنبال تأمين امنيت زنان است تا فضاي مناسب تري براي آنان به دور از مزاحمت ها ايجاد شود و زنان، حضور اجتماعي آسان تر و امن تري داشته باشند.فرمانده نيروي انتظامي اظهار داشت: طبق نظرسنجي هاي انجام شده، ضريب احساس امنيت در كشور ۵ درصد ارتقاء يافته است.
وي در خصوص تأمين امنيت اجتماعات، احزاب و گروه هاي سياسي و اجتماعي اظهار داشت: ما از هر اجتماع قانوني محافظت مي كنيم و جلوي هر اجتماع غيرقانوني را مي گيريم. البته تلاش ما بر اين است كه اعمال قانون با حداقل استفاده از زور و هزينه همراه باشد. نيروي انتظامي، امنيت اجتماع هر طيف، صنف، حزب و گروهي را كه مجوز قانوني داشته باشد، تأمين خواهد كرد. رئيس پليس كشور برخورد پليس با پديده بد حجابي را ياد آور شد و گفت: در برخورد با اين پديده، تلاش ما بر اقدامات فرهنگي است كه نمونه  اخير آن برگزاري نمايشگاه ريحانه در تهران بود و توانسته ايم بدون اينكه در جامعه سر و صدا و نگراني ايجاد شود، گام هاي خوبي در اين زمينه برداريم.
سردار مقدم، آموزش و مشاركت همگاني، تذكر و ارشاد، برخورد انتظامي و برخورد قضايي را به ترتيب اولويت از برنامه هاي نيروي انتظامي در خصوص مقابله با پديده  بدحجابي برشمرد و گفت: برخورد قضايي با اينگونه افراد آخرين مرحله است كه آمار آن بسيار كم و در حدود ۸/۰درصد است. فرمانده نيروي انتظامي رويكرد ناجا را جامعه محوري بيان كرد و افزود: بعضي ها به ما انتقاد مي كنند كه پليس نبايد كار فرهنگي كند و وظيفه اش بگير و ببند است؛ كه ما در پاسخ به آنها معتقديم، رفتارهاي انتظامي بايد با حداقل هزينه همراه باشد.

پاسخ مسئولان
جريان آب برقرار شد
روابط عمومي و آموزش همگاني شركت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به پيام درج شده در ستون با مردم، همشهري مورخ۱۰/۴/۸۵ تحت عنوان «قطع آب در ولنجك» توضيح داده است:
«... به دنبال گرم شدن هوا مصرف بي سابقه آب توسط شهروندان تهراني، آب مخازن ۳۲ و ۹۱ در منطقه ولنجك خالي و مناطق شمالي اين محله دچار بي آبي شد. علي رغم آن كه مخزن ۹۱ در شمالي ترين منطقه ولنجك و در ارتفاع بالاتر از۱۸۵۰ متر قرار گرفته و آب آن از طريق مخزن ۳۲ به صورت پلكاني تأمين مي گردد، پس از هواگيري خطوط لوله مخازن و آبگيري از مخزن ديگر، جريان آب در اين محله برقرار شد.»
براي نصب پل اقدام شد
در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم مورخ ۳۱/۴/۸۵ تحت عنوان «كمبود پل عابر پياده»، روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، توضيح داده است: «به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند، نصب يك دستگاه پل عابر پياده در خيابان آزادي، بين خيابان جمالزاده و شهيد حسن نوفلاح به تأييد اين سازمان رسيده و جهت اقدام به شهرداري منطقه ۲ ارسال شده است.
اميد است در آينده نزديك با احداث آن، مشكل تردد عابران پياده در اين منطقه برطرف گردد.»

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |