يكشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۷ - Jul 30, 2006
قاليباف: مشكلات سازمان انتقال خون را در يك برنامه دوساله حل مي كنيم
اختصاص زمين براي احداث ۳ مركز انتقال خون در تهران
قاليباف گفت: تهران دست كم به ۳ پايگاه انتقال خون ديگر در شمال، جنوب و مركز احتياج دارد
008928.jpg
گروه شهري- شهردار تهران از حل مشكلات تأمين زمين احداث پايگاه هاي سازمان انتقال خون خبر داد و اظهار داشت: در تهران حداقل ۳ مركز اصلي انتقال خون نياز است.
به گزارش سما، محمدباقر قاليباف در بازديد از سازمان انتقال خون استان تهران كه صبح امروز به مناسبت فرا رسيدن اولين روز از هفته اهداي خون صورت گرفت، ضمن تأكيد بر اينكه شهرداري تهران تلاش مي كند در يك برنامه ۲ ساله بخشي از مشكلات سازمان انتقال خون استان تهران را به خصوص در مورد زمين هاي مناسب براي احداث پايگاه ها حل كند، تصريح كرد: طي جلساتي كه از چندي پيش با رئيس سازمان انتقال خون استان تهران و مديرعامل سازمان انتقال خون داشته ايم، از نزديك در جريان مسائل و مشكلات اين مركز قرار گرفتم.
وي با بيان اينكه در حال حاضر مشكل مكان عمده ترين معضل فرا روي اين سازمان است، گفت: با توجه به اينكه سازمان انتقال خون استان تهران واقع در خيابان وصال بيشترين سهم را در گرفتن خون از مردم و توزيع آن در بيمارستان ها دارد اما در عين حال با كمبود فضا مواجه است و اين در حالي است كه امكان تغيير كاربري نيز در اين زمينه وجود ندارد و از سوي ديگر به دليل مسائل امنيتي به خصوص در هنگام وقوع بحران هاي طبيعي مانند زلزله، اينكه فقط يك مركز در تهران داشته باشيم، به صلاح نيست.
شهردار تهران با تأكيد بر اينكه در تهران حداقل ۳ مركز اصلي انتقال خون نياز است، افزود: زمين هاي مورد نياز براي احداث اين ۳ پايگاه اصلي در مناطق مركزي، جنوبي و شمالي شهر تهران به سازمان انتقال خون اختصاص خواهد يافت.
وي تصريح كرد: همچنين بسياري از پايگاه هاي انتقال خون در استان تهران از لحاظ كيفيت در شرايط مناسبي قرار نداشته و يا تعداد آنها كم است كه تلاش مي كنيم در يك برنامه ۲ ساله اين مشكلات را حل و فصل كنيم.شهردار تهران در خصوص پيشنهاد مطرح شده از سوي رئيس سازمان انتقال خون استان تهران مبني بر استقرار پايگاه هاي ثابت و سيار انتقال خون در پارك ها و فرهنگسراها، گفت: اين پيشنهاد را در برنامه هاي شهرداري تهران مدنظر قرار مي دهيم.
وي با تأكيد بر اينكه شهرداري براي ارائه خدمات خود به مردم به دنبال نگاه اقتصادي نيست، تصريح كرد: اگر اجراي پيشنهاد مذكور نيازمند ارسال لايحه اي به شوراي شهر باشد قطعاً اين كار را خواهيم كرد و تا رسيدن به نتيجه مطلوب، آن را در شوراي شهر دنبال مي كنيم.

ستاد هماهنگي انجمن هاي معتمدين محلات منتشر كرد:
منشور همكاري متقابل شوراياري ها و ساكنين محلات
گروه شهري- با تصويب ستاد هماهنگي انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها)، «آيين نامه حقوق و مسئوليت متقابل شهروندان و انجمن هاي معتمدين محلات تهران مشخص و اعلام شد.
در مقدمه آيين نامه مذكور يكي از دلايل تشكيل نهادهاي داوطلبانه مردمي و محله اي، ايجاد بستر براي شكل گيري ارتباط و تعامل سازنده و فراگير بين ساكنان محدوده هاي محلي با يكديگر و همچنين با نهادهاي مردمي شمرده شده است.
بر اين اساس، ايجاد همدلي و اعتماد، ايجاد حس تعلق شهروندي و ايجاد فضاي مشاركت فعال نيز از اهداف مهم تشكيل انجمن معتمدين محلات شوراياري ها، تشكل ها و سازمان هاي اجتماع محور به شمار آمده است.
به موجب اين آيين نامه، همكاري با شوراياري ها به عنوان نمايندگان منتخب محله در امور مختلف محلي، كمك به معرفي و شناسايي و تثبيت جايگاه شوراياري محله، همفكري و مشاوره به اعضاي شوراياري در شناسايي مشكلات و پيشنهاد راه حل ها و ارتقاء وضعيت محله، مشاركت و همكاري در اجراي برنامه ها و فعاليت هاي تدارك ديده شده توسط شوراياري ها به عنوان بخشي از مسئوليت متقابل ساكنان محلات در قبال انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها) عنوان شده است.علاوه بر اين، همكاري با انجمن معتمدين محلات در اطلاع رساني طرح ها و برنامه ها، تشكيل گروههاي كار محله اي، و ارائه آمار، ارقام و اطلاعات محله اي و همچنين نظارت بر كار انجمن معتمدين محلات و پرسشگري قاعده مند و منطقي مبتني بر طرح مطالبات و نيازهاي عمومي محله، آشنايي با شرح وظايف شوراياري ها و منطقي كردن مطالبات متناسب با شرح وظايف از ديگر مسئوليت هاي ساكنين محلات در قبال انجمن هاي معتمدين محلات به شمار آمده است.در اين آيين نامه متقابلاً وظايفي نيز براي شوراياري ها در قبال ساكنان محله در نظر گرفته شده است كه اعتماد و اعتقاد به مردم محله به عنوان پشتوانه اصلي و حمايتي شوراياري ها، تلاش صادقانه و مستمر براي حل مشكلات مردم، انتقادپذيري و توجه به ديدگاهها و نظرات ساكنان محله، مشاركت دادن ساكنان در نيازسنجي ها و تصميم سازي، اجرا، نظارت و ارزيابي برنامه هاي محلي، پاسخگويي به مردم محله در قبال مسئوليت ها، استفاده از مشاركت فعال و آگاهانه شهروندان محله در زمينه هاي مختلف، پذيرش نظارت مردمي و لحاظ كردن نظرات مردم محله در برنامه ريزي ها و تصميم گيري ها از جمله اين وظايف مي باشد.

ستون نامه ها
امان از دل ايشان
دكتر ناصر كرمي
سود ساليانه خودروسازان داخلي بالغ بر پنج هزار ميليارد تومان برآورد شده است. شمار شاغلان صنعت خودروسازي در كشور نيز حدود هشتاد هزار نفر است. اين يك روي سكه است. روي ديگر سكه مي گويد در تهران سالانه نه هزار نفر براثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند.از اين تعداد دست كم هفت هزار نفر دقيقاً قرباني آلوده زايي سيستم غيراستاندارد خودروهاي داخلي و يا سيستم مستعمل خودروهاي قديمي است كه شهروندان به واسطه انحصار حاكم بر بازار خودرو ناچار به استفاده از آنها هستند.
زيان ناشي از آلوده زايي خودروهاي داخلي و مصرف فراتر از معيار آنها نيز سالانه حدود ده هزار ميليارد تومان برآورد شده است. (طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران) اين زيان شامل مصرف بي رويه سوخت، هزينه هاي زيست محيطي و هزينه هاي بيماري و مرگ و مير شهروندان است.
پس زيان خودروسازي داخلي سالانه دو برابر سود آن و مرگ و مير ناشي از آن هر ده سال يك بار به اندازه كل شاغلين اين صنعت در كشور است. اما نكته اين است كه زيان را بخش عمومي مي پردازد كه قدرت متمركزي براي اعاده حقوق خود ندارد اما سود را بخش خاصي به دست مي آورد .
در اين وضعيت چكار بايد كرد؟ يك راه اين است كه تعرفه واردات خودرو را كاهش داده و انجام آن را هم در انحصار همين خودروسازان داخلي قرار دهند. به اين ترتيب هم اينها با تداوم سودشان از نفوذ قدرتمندانه براي تداوم شليك به ريه هاي مردم و تطاول ته مانده چاه هاي نفت كشور دست خواهند كشيد و هم مردم فرصت تنفس هواي پاك را پيدا خواهند كرد. اگر به اين هم راضي نشدند دست كم بايد وادارشان كرد ديه درگذشتگان اين ماجرا را بپردازند.
مجموع اين ديه در تهران سالانه دويست ميليارد تومان است، كه البته در مقايسه با سود پنج هزار ميليارد توماني قابل مقايسه نيست، مگر اينكه وزارت نفت و وزارت بهداشت هم بخواهند خسارت خود را بگيرند و سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ميراث فرهنگي هم همين طور.
البته بايد ديه مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا در شهرهايي همچون اراك، اهواز، شيراز، اصفهان، تبريز، مشهد و ... را هم به اين مقدار افزود. در يك نظام حقوقي بسامان شايد تألمات روحي بازماندگان نيز قابل تبديل به يك هزينه قابل دريافت باشد. قطعاً با پرداخت همه اين هزينه ها توليد خودرو در كشور قدري عادلانه تر خواهد شد.
گفت در تو اثر نكرد گريه حافظ به هيچ رو، حيران آن دلم كه كم از سنگ خاره نيست... نگفت كه لزوماً مسئله ناشي از سنگدلي ايشان نيست، شرايط گاهي اين طور اقتضا مي كند.

اتوبوس هاي بليتي در نقاط محروم شهر افزايش مي يابند
فارس: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تكذيب كاهش تعداد اتوبوس هاي بليتي با ورود اتوبوس هاي ريالي، از افزايش اتوبوس هاي بليتي در نقاط محروم شهر خبر داد.
سيد جعفر هاشمي تشكري نگرش ارائه يارانه بليت براي همه اقشار جامعه را نيازمند بازنگري دانست و تصريح كرد:با توجه به اين كه اكثر مسافران اتوبوس از اقشار كم درآمد هستند بنابراين يارانه بليت نيز بايد بيشتر به آنان تعلق گيرد.
وي افزايش تعداد اتوبوس هاي بليتي در نقاط محروم شهر را در جهت ارائه تسهيلات و امكانات بيشتر به اقشار كم درآمد عنوان كرد و افزود:اتوبوس هاي ريالي براي آن دسته از شهرونداني كه تمكن مالي دارند راه اندازي شده است اما حضور آنان به معناي كاهش تعداد اتوبوس هاي بليتي نيست و من هر گونه خبري در اين رابطه را رد مي كنم.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران تعداد اتوبوس هاي بليتي را ۵ هزار دستگاه و اتوبوس هاي ريالي را ۱۸۰ دستگاه عنوان كرد و تاكيد كرد: حجم تعداد اتوبوس هاي ريالي و بليتي بر اساس آمار موجود قابل مقايسه نيست.

نخستين پايگاه اقيانوس شناسي كشور در چابهار
زاهدان - خبرنگار همشهري: نخستين پايگاه مركز ملي اقيانوس شناسي كشور در ساحل شرقي بندر چابهار آماده بهره برداري شد. اين پايگاه قرار است تا پايان شهريور ماه گشايش يابد.وحيد چگيني رئيس مركز ملي اقيانوس شناسي با اعلام اين مطلب گفت: اين پايگاه در سطحي بسيار بالا از نظر علمي و عملي، به پژوهش هاي تحقيقاتي و جمع آوري اطلاعات علوم و فنون دريايي خواهد پرداخت.او افزود: انجام مطالعات و تحقيقات در اين پايگاه در كنار درياي عمان و اقيانوس هند از نظر ملي، منطقه اي و بين المللي به عنوان يك بانك اطلاعاتي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
چگيني با اشاره به قرار گرفتن كشورمان در مجاورت سه توده آبي استراتژيك شامل خليج فارس، درياي عمان و درياي خزر، اظهار داشت: فعاليت اين مركز در افزايش سطح علمي در زمينه هاي مختلف مرتبط با دريا، توسعه اقتصادي و امنيت ملي نقش مؤثري دارد و بايد همه تلاش كنيم از دريا به عنوان يكي از محورهاي توسعه در كشور استفاده شود.پايگاه همچنين در مقوله هاي مختلف فيزيك، شيمي، زيست شناسي، مهندسي و مسائل اقتصادي و حقوق مربوط به دريا، در سطحي گسترده فعاليت خواهد داشت.اين پايگاه در زميني به مساحت ۷ هزار و ۲۰۰ مترمربع و با زيربناي ۲ هزار مترمربع ساخته شده و چهار آزمايشگاه مجهز با امكانات روز در بخش هاي فيزيك دريا، شيمي دريا، زيست دريا و زمين شناسي، در آن فعال خواهد بود.

تهران نيازمند حداقل ۱۰۵ هزار دستگاه تاكسي است
گروه شهري - كلانشهر تهران حداقل به ۱۰۵ هزار دستگاه تاكسي براي جابجايي بدون دغدغه شهروندان نيازمند است، در حالي كه هنوز ۵۰ هزار مسافربر شخصي به صورت غير قانوني در سطح شهر به فعاليت مي پردازند.
به گزارش سما، مديرعامل سازمات تاكسيراني شهر تهران با بيان اينكه هنوز ۵۰ هزار مسافربر شخصي در تهران تحت پوشش سازمان تاكسيراني قرار نگرفته، افزود: تاكنون فقط ۱۴هزار مسافربر شخصي موفق به اخذ مجوز فعاليت رسمي در ناوگان تاكسيراني شده اند كه پروژه ۶ هزار مسافربر شخصي نيز در مراحل پاياني تكميل قرار دارد.
حسين تيموري كرماني اظهار داشت: نياز واقعي پايتخت حداقل ۱۰۵ هزار دستگاه تاكسي است، در حالي كه در حال حاضر فقط ۴۳ هزار دستگاه تاكسي در ناوگان تاكسيراني شهر تهران به جابجايي مسافران مي پردازند.
وي با بيان اينكه طرح تحت پوشش قرار دادن مسافربرهاي شخصي فعلا مسكوت مانده است، گفت: راهنمايي و رانندگي معتقد است چون پلاك خودروهاي مسافربر شخصي ايران است، نمي توانند پلاك قرمز دريافت كنند.
لذا، در حال مذاكره و رسيدن به نتيجه و توافق لازم با راهنمايي و رانندگي هستيم كه اميدواريم مشكل هرچه سريع تر حل شود.

نگاه
008925.jpg
ابوالفضل محترمي

يكصد خانه اسباب بازي در تهران راه اندازي مي شود
گروه شهري- طرح احداث يكصد خانه اسباب بازي در سطح مناطق تهران تا پايان امسال در دستور كار شهرداري تهران قرار دارد.
به گزارش همشهري از ابتداي سال تاكنون ۱۴ خانه اسباب بازي در شهر تهران راه اندازي شده و به زودي احداث چندين خانه اسباب بازي در مناطق ۸ ، ۶ ، ۳ ، ۱۵ و ۱۸ به پايان مي رسد.به گفته مديركل سلامت شهرداري تهران خانه هاي اسباب بازي با اجراي يكسري برنامه ها در جهت بهبودي وضعيت قواي جسماني كودكان، بروز خلاقيت هاي نمايشي و نقاشي و فعاليت هاي دسته جمعي تلاش مي كند.
عباس تقي زاده اظهار داشت: در خانه هاي اسباب بازي ضمن اين كه براي كودكان براساس توانمندي هايشان پرونده تشكيل مي شود كليه شركت كنندگان خردسال در اين خانه ها تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |