پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۵
بررسي جايگاه و اهميت مكانيزاسيون در كشاورزي ايران
گسترش توليد
همايون شيخ- آرش سيواني
002259.jpg
مكانيزاسيون كشاورزي مجموعه اي از علوم و فنون كاربردي است كه مطالعه، شناخت و به كارگيري انواع مختلف ماشين و ابزار نيروي محرك،  در مراحل مختلف توليد و در فرآوري محصولات كشاورزي را شامل مي شود.
به عبارت ديگر مكانيزاسيون، استفاده از وسايل و ادوات مكانيكي و به عبارت كلي تر استفاده از تكنولوژي روز در كشاورزي براي افزايش بهره وري با رعايت تمام جوانب مي باشد.
مكانيزاسيون استفاده از تكنولوژي روز در كشاورزي براي رسيدن به توسعه پايدار است.
معني خاص مكانيزاسيون شامل تكنولوژي ماشيني و مسائل مرتبط با آن در كشاورزي است، در حالي كه معني عام آن تمام مسائل و تجزيه و تحليل هاي كلي مرتبط با كشاورزي و مديريت آنها را شامل مي شود. مقاله حاضر، به بررسي مكانيزاسيون در بخش كشاورزي ايران و تحول و اهميت آن مي پردازد.
تاريخچه مكانيزاسيون در ايران
اولين گاوآهن فلزي برگردان دار دامي در زمان ناصرالدين شاه قاجار به ايران وارد شد و در اروميه مورد استفاده قرار گرفت. اولين نمايشگاه ماشينهاي كشاورزي در سال ۱۳۰۰ شمسي در تهران برگزار گرديد و نمونه هايي از ماشين هاي كشاورزي به نمايش گذارده شد.
اولين تراكتور نفتي ساده به دستور رضاخان در سال ۱۳۰۸ براي مدرسه فلاحت خريداري گرديد تا دانشجويان بتوانند با طرز كار آن آشنا و در مزارع استفاده كنند. با وقوع جنگ جهاني دوم و مشكلات دادوستد با كشورهاي فروشنده و همچنين اثرات اين جنگ در امور داخلي كشور، عملاً  اين طرح متوقف و بهره  برداري از آن نيز مسكوت ماند. پس از جنگ، كم كم سرمايه داران و بعضي از شركتها شروع به وارد كردن تراكتور در ايران نمودند.ابتدا روستاييان از پذيرفتن تراكتور و ماشينهاي كشاورزي در مزارع خود، خودداري مي كردند و اعتقاد داشتند كه بركت كشاورزي در سم گاوها مي باشد، ولي به تدريج كه با نتايج كار آنها آشنا شدند تا حدودي ماشينها را پذيرفتند.
در سال ۱۳۱۶ شركت شيار و ماشينهاي كشاورزي تشكيل شد. اين شركت ماشينهاي كشاورزي و تراكتور هاي كشاورزي را وارد مي نمود و با بستن قراردادهايي از طريق پيمانكاري براي صاحبان مزارع كار مي كرد.
در سال ۱۳۲۵ دولت كمك هايي براي واردكنندگان تراكتور و ماشينهاي كشاورزي در نظر گرفت و بانك كشاورزي تعدادي تراكتور چرخ لاستيكي و كمباين وارد نمود و به اقساط كوتاه مدت به مالكين و صاحبان مؤسسات كشاورزي فروخت.
آغاز فعاليت بنگاه توسعه ماشينهاي كشاورزي از سال ۱۳۳۱ در واقع سرآغاز ماشيني كردن كشاورزي ايران به شمار مي رود. اين مؤسسه از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۶ خود رأساً  اقدام به وارد كردن تراكتور و ماشينهاي كشاورزي مي نمود و آنها را به اقساط به فروش مي رساند. اما از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۴۵ بنگاه مستقيماً  اقدام به وارد كردن تراكتور نمي كرد، بلكه اعتبار وامي به اقساط ۴ تا ۶ ساله به متقاضيان خريد تراكتور مي داد تا آنها مطابق سليقه و امكانات خود اقدام به خريد تراكتور و كمباين و ساير ادوات كشاورزي بنمايند.
اين طرز كار سبب شد كه به تدريج ماركهاي مختلف تراكتور و كمباين هركدام به تعداد كمي وارد كشور شود و چون براي فروشندگان تأمين لوازم يدكي و تعميرگاه هاي لازم مقرون به صرفه  نبود، اغلب اين وسايل در مدت كوتاهي از كار افتاده و بي استفاده مي ماند.در سال ۱۳۴۵ قراردادي با كشور روماني منعقد شد كه طي آن مقرر گرديد تعدادي تراكتور با توان ۴۰ و ۶۵ اسب بخار يونيورسال و تعداد گاو آهن،  ديسك، كودپاش، بذرپاش،  دروگر و ساير ادوات خريداري شده از طريق بنگاه توسعه ماشينهاي كشاورزي توسط عاملين فروش در اختيار كشاورزان گذارده شود. طبق اين قرارداد مقرر شد كه در مراكز عمده فروش، اقدامات لازم براي تأسيس نمايندگي هاي لوازم يدكي و تعميرگاه هاي ثابت و سيار به عمل آيد.به موازات اين قرارداد از سال ۱۳۴۶ اقدام به ساخت ساختمان كارخانه تراكتور سازي تبريز شد كه از سال ۱۳۴۹ بهره برداري از آن آغاز شد و قطعات تراكتور از روماني وارد و در آن كارخانه مونتاژ گرديد. اين كارخانه از سال ۱۳۵۳ اقدام به وارد كردن تراكتورهاي مسي فرگوسن نمود كه در حال حاضر ساخت اين تراكتورها در كارخانه تراكتورسازي تبريز انجام مي گيرد.
در سال ۱۳۵۲ كارخانه جاندير اراك به مونتاژ تراكتور، كمباين و ساير ادوات كشاورزي جاندير پرداخت كه اين كارخانه نيز هم اكنون به ساخت كمباين وبيلر مشغول مي باشد.
در سالهاي اخير شاهد رشدي چشمگير در رابطه با استفاده از تراكتور و ماشينهاي كشاورزي در مزارع ايران هستيم و اين نويد پيشرفت و ترقي كشاورزي مي باشد.
البته لازم به ذكر است كه بنگاه توسعه ماشينهاي كشاورزي هم اينك منحل شده و مسئوليت اين بنگاه به مراكز خدمات حمايتي كشاورزي سپرده شده است.در حال حاضر توليد كنندگان سختكوش ماشين هاي كشاورزي همراه با واردكنندگان ماشينها و ادوات كشاورزي با نظارت دستگاه هاي ذيربط و مراكز ارزيابي ماشينهاي كشاورزي سعي در تأمين نيازهاي مكانيكي مزارع دارند و در اين راه قدم هاي مؤثري را برداشته اند.
چرا مكانيزاسيون؟
يكي از اهداف مكانيزاسيون افزايش توليد و كسب سود بيشتر است. افزايش توليد با افزايش سطح زير كشت و افزايش مقدار توليد در واحد سطح ميسر مي شود و مكانيزاسيون در پي اجراي هر دو روش است؛ يعني از يك طرف با افزايش تعداد و ظرفيت ماشينها و نيز احياي زمين هاي باير، سنگلاخي و فقير باعث افزايش سطح زير كشت مي شود و همچنين با بهبود كيفيت كار ماشينها و افزايش دقت آنها بر اساس نياز گياه و نيز بهبود ساير عوامل غيرماشيني مثل مسائل خاك شناسي ،بهبود كيفيت آبياري، اصلاح بذر، بهينه سازي عمليات، افزايش توليد در واحد سطح را باعث مي شود.از طرف ديگر مكانيزاسيون توانسته است با كاهش نيروي كارگري و انجام به موقع عمليات، كاهش چشمگيري در هزينه ها و افزايش درآمد داشته باشد كه بهره وري و ظرفيت بالاي ماشين در رسيدن به اين هدف نقش عمده اي داشته است. اصولاً   مكانيزاسيون دنبال آن است كه افزايش مقداري در هزينه ها باعث افزايش مقدار بيشتري در درآمد شود و بايد به خاطر سپرد كه بزرگترين عامل پذيرش اجتماعي يك ايده جديد و يا ماشين جديد مقدار هزينه آن و اثر آن بر درآمد است.
با به كارگيري مكانيزاسيون و تكنولوژي روز مي توان عمليات كشاورزي را در زمان مقرر انجام داد. انجام به موقع عمليات كشاورزي با توجه به شرايط جوي خصوصاً  در مراحل كاشت و برداشت محصول از ضررهاي عمده اي جلوگيري مي كند. به عنوان مثال با مركب كردن ماشينها و يا افزايش ظرفيت ماشينها مي توان از اين گونه زيانها جلوگيري نمود و مكانيزاسيون همواره در تكاپوي انجام آن بوده است. امروزه اين مسأله در كشورهاي پيشرفته به صورت جدي دنبال مي شود و تحقيقات زيادي براي تعيين بهترين زمان انجام عمليات مختلف صورت مي گيرد كه بعد از تعيين اين مورد با به كارگيري تكنولوژي هاي مختلف ماشيني درصدد انجام به موقع عمليات براي كسب بهترين عملكرد هستند.يكي ديگر از مزاياي مكانيزاسيون، ايجاد رغبت و جذابيت براي انجام كار كشاورزي است كه اين كار با استفاده از كاهش سختي كار صورت گرفته است. در واقع كاهش سختي كار نه تنها در جذابيت كار كشاورزي و افزايش سرمايه گذاري در اين بخش مؤثر است بلكه حتي در كيفيت و دقت عمليات و نيز بازده كار تأثير به سزايي دارد.
شاخص هاي مبنا
الف) درجه مكانيزاسيون
شاخصي است كه كميت را در مسائل مكانيزاسيون بررسي مي كند و عبارت است از مقدار عمليات مكانيزه انجام شده به كل عمليات مكانيزه مورد نياز و يا به عبارت ديگر نسبت سطحي كه در آن عمليات مكانيزه مورد نياز انجام شده به كل سطح مي باشد. چنانچه بخواهيم از ديد تخصصي به موضوع بنگريم، درجه مكانيزاسيون را مي توان به صورت شاخصي كمي و كاملاً  مشخص و نيز كميتي قابل اندازه گيري و قابل مقايسه با سطوح مختلفي از درجات مكانيزاسيون در نظر گرفت.
به عنوان مثال اين شاخص براي مقايسه روند رشد مكانيزه هر نوع عمليات ماشيني در سال هاي مختلف و يا نيز براي مقايسه درجه مكانيزه عمليات مختلف با يكديگر كاربردي به سزا دارد كه در تجزيه و تحليل علل و عوامل آنها و نيز يافتن راهكارهايي مناسب بسيار مؤثر خواهد بود. ذكر يك مثال، كمك بيشتري جهت درك  اين مسئله  خواهد كرد: به عنوان مثال، چنانچه درجه مكانيزاسيون براي شخم جهت كشت گندم آبي ۱۷/۹۶ درصد و عمليات ديسك زني ۶۲/۸۲ درصد و كودپاشي ۷/۴۴ درصد و ماله كشي ۱/۲۸ درصد و عمليات كاشت ۵۶ درصد باشد، اين بدان مفهوم است كه از مجموع كل سطوحي كه در آن گندم آبي كشت مي شود، ۱۷/۹۶ درصد آن به صورت مكانيزه شخم خورده، ۶۲/۸۲ درصد آن به صورت مكانيزه ديسك خورده، ۷۷/۴۴ درصد آن به صورت مكانيزه كودپاشي شده، ۱/۲۸ درصد آن به صورت مكانيزه ماله كشي شده و بالاخره ۵۶ درصد عمليات كشت گندم آبي به صورت مكانيزه بوده است.با دقت بيشتر به اين مثال درمي يابيم كه درجه مكانيزه عملياتي كه انرژي زيادتري مي طلبند مانند شخم و ديسك نسبت به عملياتي كه انرژي كمتر ولي كنترل و دقت بيشتري مي طلبند مانند بسياري از عمليات داشت، بسيار بيشتر است و اين به علت طاقت فرسا بودن عمليات انرژي خواه و صرفه اقتصادي بيشتر در انجام مكانيزه آنها و نيز وجود محدوديت زماني بيشتر براي انجام آنهاست كه سبب شده انجام آنها به ماشين واگذار شود.
ب) سطح مكانيزاسيون
اين فاكتور، كيفيت را در مكانيزاسيون بررسي مي كند و در واقع نسبت مجموع كل توان كششي موجود در كشور به مجموع كل سطح زمين هاي زراعي كشور است.
ضريب تبديل، ضرب در مجموع كل توانهاي كششي موجود در كشور، تقسيم بر سطح زير كشت، مساوي سطح مكانيزاسيون
واحد سطح مكانيزاسيون غالباً  به صورت اسب بخار بر هكتار مي باشد.

اقتصاد انرژي
افزايش تقاضاي نفت چين و آمريكا
گروه اقتصادي- تقاضاي نفت دو كشور بزرگ مصرف كننده نفت جهان يعني آمريكا و چين در سال جاري ميلادي نيز همچنان روند صعودي طي مي كند.اداره اطلاعات انرژي آمريكا اعلام كرد تقاضاي نفت اين كشور در ماه مه (۱۱ارديبهشت تا ۱۱خرداد) سال جاري كمتر از پيش بيني هاي انجام شده در اين خصوص بوده اما نسبت به زمان مشابه در سال هاي قبل همچنان در بالاترين سطح قرار داشته است.
بنابر گزارش اداره اطلاعات انرژي آمريكا، تقاضاي نفت اين كشور در ماه مه با ۶/۱درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۰۰۵) به طور متوسط به ۴/۲۰ ميليون بشكه در روز رسيده است. تقاضاي بنزين در اين كشور نيز در مدت مورد بررسي به طور متوسط به ۳/۹ ميليون بشكه در روز رسيده است كه اين رقم در مقايسه با دوره مشابه سال ۲۰۰۵ ، ۶/۰ درصد افزايش نشان مي دهد. آمارها همچنين نشان مي دهند كه ميزان تقاضا براي گازوئيل و نفت گرمايشي در آمريكا در ماه مه با ۲/۰ درصد افزايش به ۰۶۲/۴ ميليون بشكه در روز رسيده است. برآورد اوليه ميزان اين تقاضا ۰۷۶/۴ ميليون بشكه در روز بود.
بنا بر اين گزارش ، ميزان تقاضاي آمريكا براي سوخت موتورهاي جت نيز در مدت مورد بررسي با ۱/۵ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶۴۱/۱ ميليون بشكه در روز رسيده است. اداره اطلاعات انرژي آمريكا پيش از اين ميزان افزايش تقاضا براي سوخت موتورهاي جت در اين كشور را ۶ درصد پيش بيني كرده بود.تقاضاي نفت در چين نيز در ماه ژوئن سال جاري (۲۰۰۶) نسبت به زمان مشابه در سال قبل مدت مشابه دوره قبل ۱۵ درصد افزايش يافت كه دليل آن افزايش مصرف سوخت به واسطه رشد بالاي اقتصادي در اين كشور است.
آمارهاي رسمي نشان مي دهند كه حجم تقاضا براي فرآورده هاي نفتي در چين كه دومين مصرف كننده بزرگ نفت در جهان بشمار مي رود، در ماه ژوئن به ۰۲/۷ ميليون بشكه در روز رسيده است. اين آمار نشان مي دهد كه حجم توليد فرآورده هاي پالايشي و نيز واردات نفت كوره اين كشور در مدت مورد بررسي افزايش يافته و در مقابل صادرات بنزين آن به پايين ترين ميزان از اوايل سال ۲۰۰۴ رسيده است. حجم توليد فرآورده هاي پالايشي چين در ماه ژوئن با ۱۰ درصد افزايش نسبت به ژوئن سال ۲۰۰۵ به ۱۴/۶ ميليون بشكه در روز رسيده است. بنا بر اين گزارش، چين دومين مصرف كننده بزرگ نفت خام در جهان، پس از آمريكا به شمار مي رود و افزايش مصرف سوخت در اين كشور به عاملي مهم در افزايش قيمت هاي نفت تبديل شده است.
در حالي كه آمريكا براي تامين تقاضاي انرژي خود از راهكارهاي سياسي و يا نظامي استفاده مي كند، چين روش هاي اقتصادي و جلب نظر كشورهاي غني انرژي را بيشتر مي پسندد و تلاش چين براي نزديك شدن به منابع انرژي روسيه و انعقاد پيمان تجارت آزاد با كشورهاي عربي در همين راستا محسوب مي شود.
در همين حال، آمريكا با مشكل پيچيده كمبود ظرفيت پالايشگاهي روبه رو است. با وجود سودهاي كلاني كه غول هاي نفتي آمريكا طي چند سال اخير كسب كرده اند، اما از ۳۰ سال گذشته تاكنون پالايشگاه جديدي در اين كشور احداث نشده و وابستگي آمريكا به واردات نفت و فرآورده هاي نفتي افزايش يافته است. كارشناسان آمريكايي معتقدند،  افزايش وابستگي اين كشور به نفت وارداتي، آسيب پذيري اقتصاد آن را به وقفه هاي كوچك در عرضه جهاني نفت و يا حوادث طبيعي همچون توفان كاترينا به دنبال داشته است.

سايه روشن
ركود در آمريكا،  رونق در چين
گروه اقتصادي- در شرايطي كه رشد اقتصادي چين به بالاترين سطح ۱۰ سال اخير رسيده است، آمريكا با رشد ناگهاني تورم و نصف شدن رشد اقتصادي در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۶ دست و پنجه نرم مي كند.
آمريكا و چين كه به ترتيب بزرگترين مصرف كنندگان و واردكنندگان نفت در جهان هستند،  تاكنون نسبت به رشد مداوم بهاي انرژي مقاومت كرده بودند،  اما اكنون به نظر مي رسد كه چين مقاومت بيشتري از خود نشان داده و اين آمريكا است كه با رشد تصاعدي شاخص قيمت ها مواجه است.
به گزارش همشهري، بر اساس آخرين آمار ارائه شده از سوي وزارت بازرگاني آمريكا، رشد اقتصادي آن در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۶ نسبت به سه ماهه دوم نزديك به ۵۰ درصد كاهش يافت و آهنگ رشد تورم در اين كشور به بالاترين سطح از سال ۱۹۹۴ رسيد كه عامل اصلي كاهش شديد رشد اقتصادي آمريكا كاهش در هزينه هاي مصرفي در اين كشور بوده است. بر اساس اين گزارش، رشد توليد ناخالص داخلي آمريكا در سه ماهه آوريل تا ژوئن به ۵.۲ درصد رسيد كه از رقم ۶.۵ درصد سه ماهه نخست بسيار كمتر است. همچنين، توليد ناخالص داخلي آمريكا در سه ماهه دوم امسال به ۴.۱۱ تريليون دلار رسيد كه علاوه بر كاهش هزينه هاي مصرفي، كاهش رشد صادرات از ديگر عوامل كاهش رشد اقتصادي آمريكا محسوب مي گردد.
نرخ تورم در سه ماهه دوم سال نيز به ۹.۲ درصد رسيد كه از ۱.۲ درصد سه ماهه نخست بالاتر است و بدين ترتيب نرخ تورم آمريكا به بالاترين سطح از سال ۱۹۹۴ تاكنون افزايش يافت. در سه ماهه سوم سال ۱۹۹۴ نرخ تورم در آمريكا به ۲.۳ درصد رسيد. هرچند اقتصادهاي بزرگ جهان تاكنون در برابر افزايش مداوم بهاي نفت در سه سال گذشته مقاومت كرده اند، اما تداوم اين وضعيت، اقتصاد جهاني را در نگراني نسبت به ركود فرو برده است. بهاي نفت كه طي سه سال گذشته بيش از دو برابر رشد يافته است، تاكنون تاثير منفي اندكي بر اقتصاد آمريكا و ديگر اقتصادهاي بزرگ جهان گذارده است، اما اقتصاددان ها معتقدند اين وضعيت به زودي تغيير خواهد كرد. آخرين جهش قيمت نفت به ناآرامي هاي لبنان مربوط است كه موجب شد بهاي نفت به هر بشكه ۴.۷۸ دلار برسد كه از لحاظ ارزش اسمي بالاترين قيمت نفت محسوب مي شود. بنا بر گزارش هاي منتشر شده، رشد اقتصادي آمريكا در حال كاهش است و تورم روند صعودي طي مي كند. در مقابل، اروپا نشانه هايي از رونق اقتصادي نشان داده است و چين و ديگر اقتصادهاي آسيايي مراحل اوليه افزايش قيمت ها را پشت سر گذارده اند. اگرچه اقتصاد آمريكا طي سه سال اخير توانسته از طريق افزايش متوالي نرخ بهره از انفجار تورم ناشي از افزايش بهاي انرژي جلوگيري نمايد، اما افزايش مجدد ۵ درصدي بهاي نفت در ماه گذشته آسيب پذيري اقتصاد آمريكا را هويدا ساخت. در همين حال، مركز ملي آمار چين اعلام كرد:  رشد توليد ناخالص داخلي اين كشور در نيمه نخست سال ۲۰۰۶ نسبت به سال گذشته ۹.۱۰ درصد رشد كرد و به بالاترين سطح يك دهه اخير رسيد. مركز ملي آمار چين با اعلام رشد چشمگير اقتصاد اين كشور در نيمه نخست سال ۲۰۰۶ نسبت به تداوم رشد بالاي اقتصادي آن در نيمه دوم ۲۰۰۶ نيز نويد داد.
با اين وجود، كارشناسان نسبت به تداوم رشد اقتصادي آن نگران هستند چرا كه معتقدند ناتوازني فراوان در تراز تجاري چين و مازاد چشمگير آن موجب افزايش نقدينگي بانك ها و رشد تورم خواهد شد.

ضعف بازار تقاضا
ايسنا: وضعيت نابسامان سازمان بورس و اوراق بهادار، مهم ترين عامل تحقق نيافتن اهداف خصوصي سازي در كشور است.
مهنوش مفتوح ـ مدير مطالعات و برنامه ريزي سازمان خصوصي سازي ـ افزود: آنچه كه فرآيند خصوصي سازي را با موفقيت و يا ناكامي مواجه مي كند، روش هاي اجراي آن، امكانات بالفعل و بالقوه موجود در نظام سياسي ـ اقتصادي به منظور به اجرا در آوردن مطلوب و صحيح آن و بينش ها و نگرش هاي موجود در ميان اقشار خاص و عام جامعه در ارتباط با تحقق اهداف خاص اين فرآيند است.
وي با اشاره به اين كه خصوصي سازي نيز در ايران مانند هر پديده اقتصادي ديگر، با موانع و مشكلات اجرايي، اداري، اقتصادي ـ سياسي و قانوني مواجه است خاطرنشان كرد: در سال هاي گذشته تلاش هاي فراواني به منظور شناخت اين موانع و مشكلات و برطرف كردن آن ها صورت گرفته است.
مدير مطالعات و برنامه ريزي سازمان خصوصي سازي در ادامه تصريح كرد: تكميل و اصلاح قوانين و مقررات خصوصي سازي و فراهم كردن زيربناها به منظور توسعه بخش خصوصي و مشاركت عمومي با هدف ارتقاي كارآيي و افزايش بهره وري منابع مادي و انساني، از جمله اقداماتي است كه براي رسيدن به اهداف خصوصي سازي بايد صورت گيرد.
وي با بيان اين كه ضعف بازار تقاضا از جمله بزرگ ترين و اصلي ترين معضلات گريبانگير خصوصي سازي در سال ۸۴ بوده است، افزود: بازار اوراق بهادار مهم ترين طرف تقاضاي سازمان خصوصي سازي به منظور واگذاري شركت هاي دولتي است، ولي تحولات سياسي و تنش هاي بين المللي از عوامل اصلي افت شديد شاخص ها و وضعيت نابسامان بورس طي سال هاي گذشته و ماه هاي اخير بوده كه اين عامل موجب شده تا سازمان خصوصي سازي قادر به فروش سهام شركت هاي قابل عرضه نشود.
مفتوح، ضعف بخش خصوصي و نبود امنيت لازم براي اين بخش را از ديگر دلايل ضعف بازار تقاضا عنوان كرد و افزود: اين عوامل، از بين رفتن بازار رقابتي، كاهش مشاركت خريداران در مزايده ها و كاهش انگيزه سرمايه گذاران را موجب شده است.
مدير مطالعات و برنامه ريزي سازمان خصوصي سازي ادامه داد: با فراهم كردن فضاي رقابت بين بخش خصوصي و دولتي از طريق ايجاد شرايط و زمينه هاي يكسان براي هر دو بخش، اصلاح برخي از قوانين و مقررات جاري كشور و رفع محدوديت ها براي بخش خصوصي، مي توان سياست خصوصي سازي در كشور را تقويت كرد.
به گزارش سازمان خصوصي سازي، وي از تدوين سازوكارهاي مناسب كه هدف درآمدزايي دولت از فروش شركت هاي دولتي را به حداقل رسانده و به اهداف افزايش كارآيي،  بهره وري و رقابت نزديك تر و منجر به صرف درآمدهاي حاصل از فروش سهام دولتي در هزينه هاي عمراني به جاي هزينه هاي جاري دولت شود، به عنوان راهكار حل برخي مشكلات خصوصي سازي در كشور ياد كرد.
عدم افزايش حقوق كارگران
مهر: رئيس اتحاديه كارگران قراردادي سراسر كشور گفت: تعدادي از كارگران قرارداد موقت ماهيانه فقط ۸۰ هزار تومان دستمزد دريافت مي كنند.
رجبعلي شهسوراي با انتقاد از كاهش دستمزد كارگران موقت سراسر كشور افزود: كارفرمايان بدون هماهنگي با شوراي اسلامي كار، دستمزد كارگران موقت سراسر كشور را از ۱۸۰ هزار تومان در ماه به ۸۰ هزارتومان كاهش مي دهند.
وي در ادامه با غيرمنطقي خواندن طرح اصلاح قانون كار در كشور گفت: طرح اصلاح قانون كار موجب افزايش شديد نرخ بيكاري در كشور مي شود، بنابراين مسئولان بايد راهكارهايي را اتخاذ كنند تا طرح بهسازي قراردادهاي موقت در كشور اجرايي شود.
شهسواري تعداد كارگران قرار داد موقت را در سراسر كشور بيش از ۴۷ درصد كل كارگران اعلام كرد و افزود: با طرح بهسازي قراردادهاي موقت، امنيت شغلي كارگران قرارداد موقت تأمين مي شود.رئيس اتحاديه كارگران قراردادي سراسر كشور با حمايت از طرح بهسازي قراردادهاي موقت گفت: طرح بهسازي قراردادهاي موقت اگر اجرايي شود در جهت منافع كارگر و كارفرما عمل مي كند.
وي در ادامه ورود كالاهاي قاچاق به كشور را به عنوان يكي از عوامل مؤثر در افزايش نرخ بيكاري عنوان كرد و اظهار كرد: دولت بايد راهكارهايي را اتخاذ كند تا از ورود بي رويه كالاهاي قاچاق به كشور جلوگيري شود.
وي در ادامه به لزوم طرح طبقه بندي مشاغل در كشور نيز تأكيد كرد و گفت: بايد در خصوص طرح بهسازي قراردادهاي موقت به كارگران امكاناتي داده شود تا نسبت به تشكيل شركت هاي تعاوني در كشور اقدام كنند.

اقتصاد
انديشه
سخنگاه
سياست
كتاب
شهرآرا
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |