يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۳ - Aug 6, 2006
نمايشگاهي از عكس هاي مظلوميت مردم لبنان
ردپاي آمريكا عكاسي شد
010071.jpg
گروه ادب و هنر - هنرمندان هنرهاي تجسمي در دو اقدام جداگانه، همراهي شان را با مردم لبنان و فلسطين به نمايش مي گذارند.
در اولين اقدام، 120 هنرمند عرصه هاي تجسمي همزمان با ميلاد حضرت علي (ع) با حضور در يك همايش كارگاهي يك روزه و خلق اثر، با مردم مظلوم فلسطين و لبنان همراهي كرده، تجاوزات رژيم اشغالگر قدس را محكوم مي كنند.
دبير اين همايش يك روزه، در اين باره به خبرگزاري مهر گفته است:
120 هنرمند تجسمي در اين همايش شركت مي  كنند كه محمد احصايي، سيدمهدي حسيني، مرتضي اسدي، مينو اسعدي، احمد اسفندياري، ايرج اسكندري، عليرضا اسكندري، محمدباقر آقامير، رضا بانگيز، غلامحسين اميرخاني، يعقوب امداديان، كاظم چليپا، حسين خسروجردي، ياقوتي، افشين پيرهاشمي،غلامعلي طاهري، همايون سليمي، ادهم ضرغام، كامبيز درمبخش، شجاعي طباطبايي، محمود جوادي پور، آنه محمد تاتاري ، شهلا همايوني، فرشته غازي راد، معصومه بختياري و شماري ديگر از هنرمندان از اين جمله اند.
عبدالمجيد حسيني راد در توضيح بيشتر اين همايش تصريح مي كند: همايش يك روزه هنرمندان تجسمي در حمايت از مقاومت لبنان، همايشي خودجوش است كه از جانب هيچ ارگاني حمايت نمي شود. البته از كمك شهرداري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به دليل در اختيار قرار دادن فضاي برگزاري همايش، حوزه هنري در انجام امور اجرايي، معاونت هنري وزارت ارشاد به دليل اهدا امكانات و شبكه دو سيما به دليل پوشش خبري در طول برگزاري همايش بهره مند خواهيم شد.همايش يك روزه كارگاهي هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي روز سه شنبه همزمان با ميلاد حضرت علي (ع) از ساعت 9 تا 21 در محل مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود. بعد از اين همايش نيز آثار هنرمندان به مدت يك هفته در نمايشگاهي در معرض تماشاي مخاطبان در مركز آفرينش هاي هنري قرار مي گيرد.
اما اقدام ديگر هنرمندان تجسمي كشور، به عكاسي مربوط مي شود؛ عباس كوثري و مجيد سعيدي كه در هفته دوم جنگ به لبنان رفته بودند، با مديريت و هماهنگي محمد فرنود، نمايشگاهي را در فضاي باز موزه  هنرهاي معاصر ترتيب داده اند.
اين نمايشگاه كه روز پنج شنبه افتتاح شد، به دليل استقبال خوب مخاطبان، در ساعت 20 روزهاي دوشنبه (فردا) و چهارشنبه نيز ادامه مي يابد.
علاوه بر عكس هاي كوثري و سعيدي كه مربوط به وقايع اخير كشور لبنان است، عكس هايي از آلفرد يعقوب زاده از مبارزات مردم فلسطين و لبنان طي 20 سال اخير به همراه آثاري از كاوه گلستان و محمد فرنود از جنگ هاي ايران و عراق نيز در نمايشگاه ياد شده به نمايش درمي آيند.
مجيد سعيدي در اين باره به خبرگزاري فارس گفته است: در هفته دوم جنگ لبنان، وارد اين كشور شديم كه البته به دليل گستردگي جنگ از نظر جغرافيايي، آنچنان كه شايسته بود موفق به عكاسي از تمام مناطق نشديم ولي تلاش كرديم تا آنجا كه امكان داريم اين فجايع را به تصوير بكشيم.
عباس كوثري نيز درباره نحوه پاگيري نمايشگاه مي گويد: موزه هنرهاي معاصر قصد داشت نمايشگاهي از آثار حبيب الله صادقي با موضوع مقاومت مردم لبنان برگزار كند و بنا شد در كنار آن نمايش عكس هاي مربوط به اين منطقه را هم داشته باشيم كه حال و هواي جنگ و اتفاقات اخير لبنان را بيشتر و بهتر منعكس كند. به همين منظور عكس هايي را كه از اين مناطق داشتيم، آماده كرديم تا در فضاي باز موزه هنرهاي معاصر براي عموم به نمايش گذاشته شود.
اما محمد فرنود كه مسئوليت هماهنگي اين برنامه را بر عهده دارد، ماجرا را اين طور توضيح مي دهد: به دنبال وقايع اخير لبنان و با توجه به نقش و اهميت عكس خبري در اين زمينه، با همكاري مركز هنرهاي تجسمي برنامه ريزي هايي صورت گرفت تا به دور از فضاي نمايشگاهي و در يك فضاي باز، آثار عكاساني كه وقايع اين مناطق را، طي 20 سال اخير ثبت كرده اند در قالب برنامه اسلايد شو و ويدئو پروجكشن به نمايش بگذارند.
وي با بيان اينكه در اين برنامه حدود 400 قطعه عكس به نمايش گذاشته مي شود، اضافه مي كند: عباس كوثري و مجيد سعيدي از عكاساني هستند كه در بمباران هاي اخير لبنان حضور داشتند و عكس هاي آنها به همراه آثار آلفرد يعقوب زاده كه طي 20 سال اخير از مبارزات مردم لبنان و فلسطين تهيه كرده است به نمايش گذاشته مي شود. ضمن اينكه آثار كاوه گلستان و من از جنگ ها نيز در ميان اين آثار وجود دارد كه در تمامي اين
عكس ها ، ردپاي آمريكا قابل مشاهده است.

صداي استريپ براي فيلم مستند
010077.jpg
گروه ادب و هنر- فيلم مستند توفان در ساحل از وجود مريل استريپ به عنوان راوي استفاده كرده است. اين بازيگر قديمي سينما گفتار متن اين مستند  درام را مي خواند.
به نوشته آسوشيتدپرس، اهميت توفان در ساحل اين است كه صحنه هاي آن قبل و بعد از توفان دريايي كاترينا دو سال قبل فيلمبرداري شده است. اولين نمايش عمومي فيلم، 29 آگوست در منطقه توفان زده نيواورلئان خواهد بود. نكته جالب اين كه نمايش عمومي فيلم همزمان در سينماهاي معمولي و آيمكسي خواهد بود و تماشاگران طرفدار فيلم هاي مستند مي توانند اين اثر را روي پرده عظيم سينما هم تماشا كنند.
گرگ مك گيليواري، تهيه كننده و كارگردان توفان در ساحل است. او در ارتباط با انتخاب مريل استريپ براي روايت فيلم مي گويد: اين بازيگر كهنه كار سينما از يك سو با تماشاگران معمولي ارتباط معنوي خيلي خوبي دارد و مردم او را به خاطر فيلم هاي درخشاني كه بازي كرده ستايش مي كنند و از سوي ديگر در بيان و صداي وي قدرتي نهفته كه به راحتي روي بينندگان تأثير مي گذارد و اين همان چيزي است كه ما براي فيلم مستند خود به آن نياز داشتيم.

دومين جايزه قيصر امين ژپور اهدا مي شود
010074.jpg
گروه ادب و هنر - دومين دوره جايزه ادبي قيصر امين ژپور در پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس برگزار و به نفرات برتر جوايزي اهدا مي ژشود.
اولين دوره جايزه ادبي قيصر امين ژپور در چهاردهمين دور از كنگره سراسري شعر دفاع مقدس برگزار شد و به پنج نفر از برگزيدگان جوايزي تعلق گرفت.
علي محمد مودب ، عباس احمدي ، عبدالحميد انصاري ، ندا هدايتي و عبدالحسين رحمتي برندگان نخستين جايزه ادبي
قيصر امين ژپور بودند و به برندگان دومين دوره از اين جايزه لوح ژهايي با امضاي قيصر امين ژپور اهدا مي ژشود.
در دوره پيشين از كنگره سراسري شعر دفاع مقدس كه عليرضا قزوه به عنوان دبير علمي فعاليت مي ژكرد نجمه بناييان ، اصغر عظيمي مهر ، امير مهدي ژنژاد  ژ، سيروس عبدي ، مرتضي حيدري آل كثير ، عبدالرضا كوهمال جهرمي ، علي سهامي ، رزيتا نعمتي و مهديه اميني به عنوان برگزيده معرفي و جوايزي را دريافت كردند.

نگاه روز
يادماني براي كودكان قانا
سهيلا نياكان - چگونه مي توان جنايات رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان و قانا را به نسل هاي آينده يادآوري كرد؟ به گونه اي كه در سالهاي متمادي پس از وقوع اين فجايع همگان بدانند روزگاري در يك حمله موشكي، 60 كودك و زن بي گناه و البته بي  سلاح  جان خود را براي سياست هاي توسعه طلبانه اسرائيل از دست داده اند؟
در سال 1996 يعني درست ده سال پيش نيز چنين جنايتي از طرف سربازان غاصب اسرائيلي در قانا رخ داد، اما رسانه هاي صهيونيستي با روش هاي تجربه شده و منظم خود چنان اين حادثه را روزمره و عادي جلوه دادند كه به سرعت فراموش شد. حال پس از گذشت يك دهه تكرار خونبار همان فاجعه، جهانيان ناچار شده اند به ياد آورند كه چگونه رسانه ها آنها را به فراموشي جنايات صهيونيست  ها عادت مي دهند. حال سؤال اين است كه چگونه فراموش نكنيم؟ چگونه عادت نكنيم كه آنها جنايت مي كنند و ما با آن عادي برخورد نكنيم؟
اينجاست كه هنر و يادمان ها به كمك انسانها مي آيند تا با اكسير جاودانگي شان دردها و رنجهاي بشري را براي عبرت آيندگان ماندگار سازند. يادمان مي تواند مجسمه، روليف(نقش برجسته) و فرسك (نقاشي ديواري) يا هر اثر هنري ماندگار باشد، در برابر ديدگان مردم قرار بگيرد و هر روز وجود خود را به رخ آنها بكشد كه آري بايد عادت كنيم فراموش نكنيم. پس بياييد و با ساخت يك يادمان از جنايت هاي صهيونيست ها در جنوب لبنان آخرين فرياد كودكان معصوم يكشنبه سياه قانا را جاودانه كنيم.ساخت و نصب يادماني هنري در يكي از ميادين تهران حداقل كاري است كه هنرمندان و مديران هنري كشور مي توانند براي هم پيماني و همدردي با مردم ستمديده جنوب لبنان انجام دهند.

چهره روز
پرويز شاپور و كارهاي مانده
010068.jpg
پرويز شاپور حجم زيادي طرح و كاريكلماتور منتشر نشده دارد.
به گفته عمران صلاحي، شاپور پيش از معروف شدن نوشته هايش به كاريكلماتور، جمله هاي كوتاه بسياري را در همين سبك در روزنامه و ماهنامه توفيق منتشر كرده كه به صورت كتاب منتشر نشده اند.
اين شاعر طنزپرداز با بيان اين كه بخشي از طرح هاي منتشر نشده شاپور هم پيش اوست، ابراز اميدواري كرد، طرح هاي او به همراه نوشته هاي يادشده منتشر شوند كه همراه بودن شان با هم جذاب تر خواهد بود.
قلبم را با قلبت ميزان مي كنم شاپور كه در سال 84 منتشر شد، اخيرا از سوي انتشارات مرواريد به چاپ دوم رسيده است. كتاب، به جز فصل پرويز شاپور به روايت تصوير، هشت كتاب مختلف شاپور را شامل مي شود: مجموعه نوشته ها و طرح هاي طنز، گردشي كوتاه با پرويز شاپور، با گردباد مي رقصم، همه به ملاقات آينه مي رويم، كاريكلماتور، به نگاهم خوش آمدي و پايين آمدن درخت از گربه.
همچنين كتاب پايين آمدن درخت از گربه و اولين تپش هاي عاشقانه قلبم (نامه هاي پرويز شاپور و فروغ فرخزاد با گردآوري عمران صلاحي و كاميار شاپور) نيز از سوي انتشارات يادشده به چاپ هاي دوم و پنجم رسيده اند.
پرويز شاپور - شاعر و طنزپرداز - پنجم خردادماه 1302 متولد شد و پس از حدود 76 سال زندگي، 15 مردادماه سال 1378 ديده از جهان فروبست. شاپور مبدع گونه جديدي با عنوان كاريكلماتور بود و اولين كتاب كاريكلماتورش را بيژن اسدي پور منتشر كرد. كاريكلماتورهاي او ابتدا در مطبوعات منتشر شدند و سپس رواج يافتند. كاريكلماتور (در شش جلد) و فانتزي سنجاق قفلي و تفريح نامه از آثار به جامانده از او هستند. گفته مي شود واژه كاريكلماتور را براي نخستين بار، احمد شاملو به كارهاي شاپور اطلاق كرده است. سنجاق قفلي، موش، گربه و ماهي در كاريكلماتورها و طرح هاي بسيار ساده او جايگاه ويژه اي دارند. سيدحسن حسيني در دفتر يادبود ختم شاپور نوشته: پرويز شاپور يك نسل كامل، موجزنويسي، نكته يابي و ظريف انديشي را تعليم داد. بي سروصدا زيست و بي سروصدا رفت، اما از آن تنها صداهاست كه مي ماند.
منبع: ايسنا

رهبر اركستر سمفونيك تهران:
هنرمندي كه در اتاقش را ببندد، هنرمند نيست
گروه ادب و هنر- رهبر ثابت اركستر سمفونيك تهران گفت: هنرمندي كه در اتاقش را ببندد و فراموش كند كه در دنيا چه مي گذرد، هنرمند نيست، بلكه انساني منفعت طلب است. هنرمندان واقعي كساني هستند كه انساني هاي ديگر برايشان از اهميت بالايي برخوردارند.
نادر مشايخي كه در گفت و گوي كوتاهي با ايسنا، نسبت به فجايع اخير لبنان واكنش نشان مي داد، افزود: فجايع اخير لبنان از نظر هر انسان آزاده اي محكوم است و ما وظيفه خود مي دانيم تا افكار عمومي در آلمان را نسبت به جنايات اسرائيل آگاه سازيم.
قرار است اركستر سمفونيك تهران به رهبري مشايخي، اواخر مرداد در اپراي برلين براندربورگ آلمان دو اجرا داشته باشد.
مشايخي درباره اين اجراها مي گويد: ما در آلمان برنامه هايي داريم تا نسبت به جنايات رژيم اسرائيل در لبنان، واكنش شديد نشان دهيم.
اجراهاي اركستر سمفونيك تهران در قالب جشنواره موسيقي شرقي آلمان است كه جشنواره  اي معروف و پرمخاطب است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |