يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۳ - Aug 6, 2006
ارزيابي تاريخ مشروطه در بهارستان و دارآباد
عكس: جواد گلزار
010188.jpg
010185.jpg
010191.jpg
گروه سياسي- روز گذشته همايش بزرگداشت يكصدمين سال مشروطه در مجلس شوراي اسلامي با سخنراني حداد عادل در حالي برگزار شد كه اصلاح طلبان نيز همايشي مشابه را با عنوان «مشروطه، تجارب گذشته، چشم انداز آينده ... و سخنراني سيدمحمد خاتمي را در مركز همايش هاي بين المللي رايزني در دارآباد تهران برگزار كردند. نكته جالب اين كه هر دو سخنران انقلاب مشروطه را انقلابي ناكام و ناتمام خواندند. صبح ديروز همايش بزرگداشت مشروطيت در مجلس با قرائت بخش هايي از سخنان مقام معظم رهبري در جمع برگزاركنندگان همايش توسط محمدي گلپايگاني، مسئول دفتر مقام معظم رهبري آغاز شد.
سپس غلامعلي حداد عادل به عنوان ميزبان همايش سخنراني افتتاحيه را ايراد كرد و نهضت مشروطيت را يك واقعه مهم تاريخي و متعلق به مردم ايران دانست كه در ۱۹ سالگي جوانمرگ شد.
وي افزود: مشروطيت تبلور تحولات چند ده ساله اي بود كه قبل از ۱۲۸۵ در ايران آغاز شده بود و نهايتاً سرآغاز دگرگوني هاي وسيع در اوضاع مختلف كشور ما شد.
حداد با اشاره به اين كه مجلس مولود و فرزند بلافصل مشروطيت و ميراث ماندگار آن است افزود: انقلاب مشروطيت به آرمان هاي بالاي خود نائل نشد و در واقع مشروطيت نوزادي بود كه بلافاصله بعد از تولد از خويشان دلسوز خود دور افتاد و در محيطي رشد كرد كه محيط مناسبي براي تربيت آن نوزاد نبود و در ۱۹ سالگي با آغاز سلطنت رضاخان رسماً جوانمرگ شد.
در حاشيه
* رئيس مجلس به همراه تعدادي از نمايندگان قبل از برگزاري همايش، بر سر مزار ستارخان، شيخ محمد خياباني و مير سيدمحمد طباطبايي روحاني حاضر شده و از مبارزات آنها تجليل كرد.
* در حالي كه قرار بود سران قوا در اين همايش حاضر شوند، عدم حضور احمدي نژاد موجب تعجب خبرنگاران شد. از سوي ديگر، قرار بود هاشمي رفسنجاني نيز در روز دوم اين همايش سخنراني كند اما نام  وي در فهرست سخنرانان روز دوم به چشم نمي خورد.
* احمد جنتي، هاشمي شاهرودي، علي اكبر ناطق  نوري، محمدي ري شهري، محمدي گلپايگاني و وزراي اطلاعات، رفاه و تأمين اجتماعي، دادگستري، ارتباطات و رئيس بانك مركزي از جمله حاضران در همايش روز گذشته بودند.
*  در برنامه همايش، سخنراني رئيس مجلس به مدت ۱۰ دقيقه در نظر گرفته شده بود، اما حداد عادل حدود يك ساعت به ايراد سخن پرداخت.

رئيس مجلس سپس كشاكش دو جريان سكولار و دين دار را موجب ناكامي مشروطه معرفي كرد و افزود: در آن زمان يك جريان تجدد و تحول منطبق بر دين را مي خواست اما گروه ديگري تجددي را طلب مي كردند كه بر اين غلبه كند و در اين نزاع جريان منورالفكر به رهبري افرادي مانند تقي زاده پيروز شد.وي در ادامه انقلاب اسلامي را مرحله اي تكامل يافته از آرمان هاي ديني مشروطه دانست و افزود: انقلاب اسلامي در عمل و نظر بسي پيشرفته تر از انقلاب مشروطه است.
حداد عادل در ادامه افزود: امروز به شدت احساس مي كنيم كه ضرورت دارد يك بازنگري و بازنگاري در تاريخ مشروطه صورت گيرد و اين تاريخ از نو نوشته شود.
بعد از سخنراني  حداد عادل، موسي حقاني، دبير علمي همايش و موسي نجفي به نمايندگي از شوراي علمي همايش به ارايه گزارش پرداختند.
سخنان خاتمي در همايش  «مشروطه، تجارب گذشته، چشم انداز آينده»
سيدمحمد خاتمي  طي سخناني در همايش «مشروطه، تجارب گذشته، چشم انداز آينده» از مشروطه به عنوان مظهر و نماد واقعيتي كه در حيات تاريخي ايران ظهور پيدا كرد و همه حوادث بعد از خود را تحت تاثير قرار داد نام برد.وي گفت: «آنچه در حال حاضر قابل توجه است تغيير مناسبات قدرت در دوران جديد و دوران ماست. حكومت مظهر نظم اجتماعي است. بدون حكومت زندگي اجتماعي ميسر نيست و اين مسئله اي است كه تنها آنارشيست ها نسبت به آن ترديد دارند و لزوم وجود حكومت را رد مي كنند.»
رئيس جمهوري سابق، با يادآوري اين كه البته مردم ايران در اين حركت خود همواره كامياب نبودند و ناكامي هايي را نيز داشته اند، افزود: «كساني كه در مقابل اين حركت مردم ايستاده اند گرچه توانستند حركت آنها را كند كنند، اما در نهايت مجبور به عقب نشيني شدند.»
خاتمي  تصريح كرد: «به  هر حال مشروطيت فراز بزرگي در تاريخ ماست و به مظهر يك تحول در جامعه و هم منشأ تحولات بعدي در جامعه ما تبديل شده است. هرچند معتقدم مشروطيت در مسير خود به اهدافش نرسيد؛ اما واقعياتي كه مشروطيت را تحميل كرده وجود داشته و دارد و در مسير تكاملي خود در حال حركت است و آن واقعيت و پديده مبارك ملت شريف ايران است.»

براي محاكمه و مجازات عاملان در دادگاههاي جنايات ضد بشري
ايران خواستار تحقيق بين المللي درباره جنايات اسرائيل شد
موج استعفا ستاد ارتش اسرائيل را فرا گرفت
گروه سياسي- مقاومت مردمي حزب الله لبنان در مقابله با تجاوزات اسرائيلي ها در صدر تحركات ديپلماتيك جمهوري اسلامي قرار گرفته است. حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در گفت وگويي با همشهري از تلاش ايران براي تشكيل گروه تحقيق بين المللي براي بررسي جنايات اسرائيل خبر داد.آصفي گفت: جمهوري اسلامي خواستار تشكيل گروه تحقيق بين المللي به منظور پيگيري فجايع مستمر رژيم اسرائيل در لبنان و محاكمه و مجازات مسببين اين گونه فجايع در دادگاه هاي جنايت ضدبشري است.
آصفي تأكيد كرد جمهوري اسلامي خواهان توجه به تشكيل اين كميته است تا بتوان از استمرار فجايعي چون قانا جلوگيري كرد.
وي ضمن ابراز تأسف از سكوت شوراي امنيت تصريح كرد استمرار جنايات رژيم صهيونيستي باعث تقويت بيشتر عزم و اراده مردم و دولت لبنان و دولت هاي منطقه در حمايت از مقاومت مشروع حزب الله خواهد شد.
وزير خارجه ايران نيز روز گذشته گفت: در پي شكست نظامي رژيم صهيونيستي از مقاومت اسلامي، دشمن صهيونيستي و حاميانش به ويژه آمريكا و انگليس  در پي انجام طراحي هاي سياسي براي تحقق مجدد دستاوردهاي بر باد رفته خودهستند. منوچهر متكي در حالي اين سخنان را به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت كه بي بي سي خبر داد نخست وزير لبنان در گفت وگو با روزنامه اي فرانسوي نسبت به اظهارات وزير خارجه ايران اظهار تعجب كرده و در جمله اي از مواضع متكي انتقاد كرده است. فواد سينيوره در اين گفت وگو ميان طرح آتش بس لبنان و ايران فرق قائل شده و نظر جمعي را مدافع طرح آتش بس لبنان و نه ايران خوانده است.
آمريكا در موضعي كه حكايت از حركت راه دور ديپلماسي دارد، به نقد مواضع ايران مي كوشد ضمن اين كه بيش از حد نيز حمله نمي كند. نيكلاس برنز معاون وزير خارجه آمريكا كه در بيروت به سر مي برد در گفت وگويي با سي ان ان ايران را مدافع و به وجود آورنده حزب الله خوانده و مدعي شد تمامي حركت هاي نظامي حزب الله از سوي ايران تغذيه و طراحي مي شود.
نيويورك تايمز در گزارشي چنين تحليل كرد كه بوش در حال حاضر هيچ علاقه اي به رويارويي نزديك با ايران در مسئله لبنان ندارد و از اظهارات تأييد نشده عليه ايران حمايت نمي كند و ترجيح مي دهد تمام امور خود با ايران را از مجاري ديپلماتيك دنبال كند.

مديركل انتخابات وزارت كشور تأييد كرد:
همزماني سرشماري سال ۸۵ با انتخابات آبان ماه
ايسنا: مديركل دفتر انتخابات وزارت كشور از انجام سرشماري نفوس و مسكن، هم زمان با دو انتخابات در آبان ماه خبر داد.
«علي اصغر كارانديش» در همايش فرمانداران و بخشداران استان قزوين افزود: مساله  مهم در انتخابات اين است كه مردم بتوانند در يك محيط سالم، آرام و فضاي رقابتي مناسب، افراد مورد نظرشان را براي اداره مملكت انتخاب كنند.
وي با اشاره به مديريت بحران در انتخابات گفت: بحث مديريت در انتخابات، لحظه اي است و براي نقاط بحران زا بايد پيش بيني لازم را با توجه به تجارب گذشته، صورت داد.
مديركل انتخابات وزارت كشور در ادامه گفت: قانون انتخابات خبرگان از ويژگي خاصي برخوردار است كه توجه  نكردن به مفاد آن، ممكن است باعث بروز مشكلاتي براي دست اندركاران امر انتخابات شود.

بوش تحريم ايران را يك سال ديگر تمديد كرد
010194.jpg
گروه سياسي- جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا روز گذشته در ميان تعطيلات ۱۰ روزه خود در مزرعه شخصي كراوفورد تگزاس تحريم اقتصادي ايران و ليبي را به مدت يك سال ديگر تمديد كرد.اين گفته سخنگوي وزارت خارجه است؛ ولي بي. بي. سي فارسي گزارش داد، اين تحريم ۵۵ روز تمديد شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، براساس اين تحريم سرمايه گذاري بيش از ۴۰ ميليون دلار در صنايع نفت و گاز ايران و ليبي ممنوع است.آمريكا در ادامه اين تحريم هفت شركت ديگر را به اتهام همكاري با صنايع نظامي ايران مورد تحريم قرار داده است.به گزارش آسوشيتدپرس، اين تحريم درحالي انجام مي شود كه آمريكا مشغول پيشبرد همكاري هسته اي با هند است و بوش در كنگره با وضعيت دشواري مواجه مي شود. دو شركت از هند،  دو شركت از روسيه، دو شركت از كره شمالي و يك شركت از كوبا مورد تحريم آمريكا واقع شده اند. براساس قانون مصوب كنگره آمريكا در سال ۲۰۰۰ كليه شركت هايي كه به نحوي در ارتباط با فعاليت هاي هسته اي، نظامي با ايران و كره شمالي باشند مورد تحريم آمريكا واقع خواهند شد.
وزارت خارجه روسيه به اين تصميم اعتراض جدي كرده است. شركت هاي روسي آبارون اكسپرت و سوخو اين اتهام را بي اساس خوانده اند. اين حركت از سوي كنگره آمريكا درحالي انجام شده كه به گزارش رويترز يك نماينده كنگره درپي گفت وگو با ايران است. تام لانتوس، از نمايندگان قدرتمند دموكرات در خبري كه ايرنا نيز بخش هايي از آن را منتشر كرده، خواستار گفت وگوي مستقيم با مقامات ايران است و پيش از اين نيز ديدارهاي جداگانه اي با محمد جواد ظريف، نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد داشته است. وي به رويترز گفته كه خواستار سفر به ايران است و از دبيركل سازمان ملل متحد نيز درخواست كمك كرده اما در مرحله اخذ رواديد ناموفق مانده و آن را نشانه بي علاقگي ايرانيان خوانده است. در ادامه اين گزارش و درباره اين كه دولت بوش به اين حركت چه واكنشي نشان داده، وي پاسخ صريحي نداده و گفته كه دولت واكنشي به اين حركت نشان نداده است.
واكنش روسيه به تحريم ۲ شركت روسي
روسيه تصميم آمريكا را براي تحريم دو شركت روس ابارون اكسپورت و سوخو به علت همكاري با ايران غيرقابل پذيرش دانست.وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي اعلام كرد: همكاري فني و نظامي شركت هاي روس با كشورها بر اساس قوانين بين المللي و قوانين روسيه از جمله رعايت مسئوليت روسيه در زمينه منع گسترش سلاح هاي كشتار جمعي و كنترل صادراتي تجهيزات صورت مي گيرد.اين وزارتخانه تاكيد كرد: موانع و محدوديت هاي بين المللي در زمينه همكاري با ايران وجود ندارد و روسيه همواره به صدور آن دسته از تجهيزات دفاعي به ايران بسنده كرده است كه موجب بي ثباتي در منطقه نمي شود.

ايتاليا خواستار مذاكره مستقيم با ايران شد
همشهري آنلاين - نخست وزيرايتاليا گفت: بحران خاورميانه را نمي توان بدون مذاكره مستقيم با ايران حل كرد.
رومانو پرودي در مصاحبه با روزنامه اخباراليوم مصر گفت: بدون مذاكره مستقيم با ايران ، حل اين مسايل بسيار دشوار مي شود چون ايران بي هيچ شك و ترديدي مهم است.وي در اين مصاحبه ايران را كشوري كليدي در صحنه سياسي خاورميانه خواند.
وي همچنين اشاره كرد، با سران لبنان ، اسرائيل و كشورهاي اروپايي در تماس است و وزير خارجه ايتاليا نيز در تلا ش براي برقراري آتش بسي فوري دوبار با كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا صحبت كرده است.

۲۱ و ۲۲ مرداد در دمشق
اجلاس اضطراري رؤساي بين المجالس برگزار مي شود
گروه سياسي- اجلاس اضطراري رؤساي بين المجالس كشورهاي اسلامي در روزهاي ۲۱ و ۲۲ مردادماه در دمشق برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در حاشيه اجلاس مشروطيت به خبرنگاران گفت: نبيه بري رئيس مجلس لبنان تقاضاي جلسه اضطراري بين المجالس را داشت و با پذيرش ميزباني سوريه و پيگيري هاي  حداد عادل، اين اجلاس در سوريه برگزار خواهد شد.
جلالي همچنين خبر داد: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با توجه به شرايط موجود و مباحث مربوط به پرونده هسته اي امروز (يكشنبه) در محل كميسيون، جلسه را برگزار خواهد كرد.

موسي پور خبر داد
تلاش وزارت كشور براي تعويق انتخابات شوراها
گروه سياسي- معاون حقوقي پارلماني وزير كشور گفت:  تلاش مي كنيم، انتخابات شوراها را به تأخير بيندازيم، اما احتمال آن ضعيف است.
موسي پور كه به شيراز رفته است،  اين سخنان را در جلسه شوراي اداري استان فارس ايراد كرد.
وي با تأكيد مجدد بر مخالفت دولت با تجميع انتخابات محدوديت زماني و يك سنخ نبودن اين دو انتخابات را از دلايل اين امر اعلام كرد.
در گزارشي كه ايسنا از اين جلسه منتشر كرده است، از قول موسي پور تأكيد شده است: شخص رئيس جمهوري هم مخالف بود، اما قبل از اين كه ما اعلام مخالفت كنيم، لجستيك اصلاح طلبان بلافاصله مخالفت كرد كه مي خواهند به ما براي انتخابات شوراها مجال ندهند. در صورتي كه دولت نظرش با اصلاح طلبان بود و الان هم مخالف تجميع است؛ اما آنها عجول هستند، لذا بايد اساسي تر و نه با عينك بدبيني نگاه كنند.

نخست وزير سنگال به تهران آمد
فارس: نخست وزير جمهوري سنگال عصر روز گذشته در رأس هياتي سياسي و اقتصادي براي ديدار دوروزه به تهران آمد. نخست وزير جمهوري سنگال در اين سفر با مقام هاي عالي رتبه كشور ديدار و گفت وگو خواهد كرد.

ديدگاه
مشروطيت ايران صد ساله شد
دكتر موسي نجفي
يكصد سال قبل در چنين روزي نوزادي متولد شد كه شايد كمتر كسي در آن زمان تصور مي نمود كه اين نوزاد روزي تقريبا در اكثر عرصه هاي زندگي ايرانيان به طور مثبت يا منفي بتواند تأثيرگذار باشد. اسم اين مولود را مشروطيت و خانه اش را در ساختماني در بهارستان قرار دادند و پيشگويي هاي بسيار در مورد او به عمل آمد. عده اي آن را بزرگترين ناجي و تنها دواي درد ايرانيان دانستند و عده اي آن را مهلك تر از خود درد تشخيص دادند. گروهي نيز راه احتياط پيش گرفتند و نه خوش بينانه و نه بدبينانه گفتند بايد منتظر شد و ديد و اظهار داشتند اين نوزاد هر چند به طور طبيعي زايمان شده و ظاهرا نيز سالم متولد شده است، اما خوب بودن يا بد بودن آن بسته به تربيت و نگهداري و محافظت «اهل خانه» دارد. اگر درست تربيت نشود، يا لوس مي شود و يا متمرد. بايد اطرافيان و دوستان و نزديكانش افراد صالح و درستكار باشند وگرنه او زمينه هاي كجروي و بيماري را در خود بسيار دارد.طفل مورد نظر در همان اوان كودكي بسياري از نزديكان و انساب واقعي اش را از دست داد، به دست دايه هاي گوناگون افتاد و در اين ميان يك دايه دلسوزتر از مادر (انگلستان) نيز پيدا نمود كه سخت اصرار مي كرد تربيت او را به من بسپاريد و منتظر جواب و پاسخ اهل خانه هم نشد به درون خانه آمد و آستين ها را بالا زده خود را صاحب خانه دانست.اين آغاز داستان تولد دوره اي جديد در حيات سياسي ايران است؛ ماجرايي كه پيامدهايش تا امروز نيز ادامه دارد.

يادداشت
تنها راه بازگشت صلح خاورميانه
دكتر عباسعلي كدخدايي
عملكرد رژيم صهيونيستي از بدو تشكيل تاكنون نشان داده كه به هيچ يك از اصول و قواعد حقوق بين الملل پايبند نيست و مكررا قطعنامه ها و بيانيه هاي سازمانهاي بين المللي را ناديده انگاشته و حرمتي براي آنها قائل نشده است.علاوه بر آن فقدان ضمانت اجرايي مؤثر در عرصه هاي بين المللي و حمايت هاي آشكار و پنهان دولت آمريكا از جنايات اين رژيم موجب تجري سران آن در ادامه ارتكاب جرائم عليه انسانهاي بيگناه شده است و آنچه امروزه در سرزمين هاي اشغالي و بخشهايي از خاك لبنان مي گذرد نتيجه اينگونه حمايت ها مي باشد.
در ديگر نقاط جهان، هرگاه چنين جناياتي عليه بشريت رخ مي دهد، جامعه جهاني تحرك بيشتري از خود نشان داده و اقداماتي جهت پايان بخشيدن و جلوگيري از ادامه جنايت انجام داده است. مثلاً در قضاياي يوگسلاوي سابق و كشتار مردم بي پناه باتشكيل دادگاه بين المللي كيفري يوگسلاوي (ICTY) سابق با مجرمين جنايات جنگي برخورد شد و يا تشكيل دادگاه ويژه رواندا (ICTR) كه خود عاملي بود در جهت جلوگيري از ادامه جنايات و مجازات عاملين آن.
اين در حالي است كه كشتار مردم بيگناه لبنان، هدف قراردادن زيرساختهاي لبنان و عدم تفكيك اهداف نظامي از غيرنظامي كه اكنون توسط رژيم صهيونيستي انجام مي شود، جنايتي بسيار بزرگتر و هولناك تر از ديگر مناطق بوده و ضرورت دارد تا محكمه اي بين المللي براي محاكمه سران اين رژيم تشكيل و يك بار براي هميشه پاسخي مؤثر به عاملين اينگونه جنايات داده شود.
مجمع عمومي و شوراي امنيت مي توانند با صدور قطعنامه يك محكمه بين المللي ويژه را تشكيل دهند تا رسيدگي به اينگونه جنايات را آغاز نمايد.
چنين محكمه اي مي تواند با تأسي به رويه دادگاه بين المللي كيفري يوگسلاوي (ICTY) سابق كه به موجب قطعنامه هاي شماره ۸۰۸ و ۸۲۷ شوراي امنيت شكل گرفت، در محاكمه عاملان جنايتهاي ارتكابي نسبت به مردم لبنان و فلسطين گامهاي مؤثري بردارد.
مبناي تشكيل چنين دادگاهي مواد ۳۹ و ۴۱ منشور سازمان ملل خواهد بود كه در آن نقض عمده و گسترده حقوق بشر دوستانه تهديد عليه صلح وامنيت بين المللي تلقي شده است.
بايد اذعان نمود كه تشكيل يك چنين دادگاه بين المللي مي تواند تا حدودي موجبات تشفي خاطر مردم مظلوم فلسطين و لبنان را فراهم نمايد، مضافا اينكه چنين اقدامي مي تواند عاملي مؤثر در جلوگيري از ادامه ارتكاب جنايات اين رژيم و در نتيجه جلوگيري از سرايت آن به ديگر نقاط و بازگشت آرامش و صلح به منطقه باشد، در غيراين صورت و با فقدان اينگونه عامل بازدارنده در آينده، شاهد خواهيم بود كه نه تنها منطقه كه ديگر مناطق جهان آرامش، صلح و امنيت خود را از دست داده و دامنه ناامنيها به ديگر مناطق نيز سرايت نمايد.

باشگاه احزاب
برگزاري نهمين كنگره سراسري جامعه اسلامي دانشجويان
دبير سياسي جامعه اسلامي دانشجويان گفت: محتواي نهمين كنگره سراسري جامعه اسلامي بر مبناي نگرش به دين و فعال سازي كارآمدي دين در سطح فعاليت دانشجويان است.
آزموده را آزمودن خطاست
يك عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در پاسخ به اين پرسش كه اصلاح طلبان در شرايط فعلي كه به حركت ائتلافي بيشتر نيازمندند چطور مي توانند از همزمان برگزار شدن دو انتخابات بهره لازم را ببرند، اضافه كرد: ائتلاف چيز پسنديده اي است اما بايد ديد چه كسي صداي ائتلاف را بلند مي كند.محمدرضا خباز گفت: اينان خود در گذشته مخرب ائتلاف بودند و عامل تشتت اصلاح طلبان شده اند؛ از اين رو امتحان خود را يك بار پس داده اند و ديگر آزموده را آزمودن خطاست.
تشكيل مجمع عمومي جبهه پيروان خط امام و رهبري
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري از تشكيل مجمع عمومي فوق العاده اين جبهه در شهريور ماه خبر داد و گفت: در اين مجمع، شوراي مركزي گزارشي از اقداماتش ارائه مي دهد، هم چنين بحث هايي در مورد انتخابات خبرگان و شوراي شهر و احزاب و گروهها انجام مي شود.
خزعلي: در خبرگان كانديدا مي شوم
دبيركل بنياد بين المللي غدير كه صبح شنبه در همايش بنياد غدير استان تهران در پاسخ به سئوالي درباره كانديداتوري خود، گفت: ان شاء الله در انتخابات خبرگان كانديدا خواهم شد. خزعلي، هم چنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه توصيه اش به شوراي نگهبان براي انتخابات خبرگان چيست، گفت: شوراي نگهبان بايد محكم بايستد، ولي در حد قانون.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |