يكشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۳ - Aug 6, 2006
در پي مقاومت پايدار حزب الله لبنان آغاز شد
موج اختلاف و استعفا در ارتش اسرائيل
010230.jpg
گروه بين الملل- مقاومت پايدار نيروهاي حزب الله در مقابل يورش زميني ارتش اسرائيل به لبنان و ناكامي رژيم تل آويو در تحقق اهدافش پس از بمبارانهاي همه جانبه لبنان موجب بروز اختلافات شديد در ميان نظاميان اسرائيل شده است به گونه اي كه خبر از استعفاي تعدادي از مقامات بلندپايه ارتشي عنوان اصلي بسياري از رسانه هاي خارجي است.
در اين ارتباط اخبار رسيده از بركناري  عودي  ادم  فرمانده  منطقه  شمالي  اسرائيل  حكايت  دارد. او دانش آموخته  مدرسه  نظامي فرانسه  است  و در تاريخ  يازدهم  ژوئيه  و در آستانه  درگيريها به  ايهود اولمرت  درباره  بروز نزاع  و اختلافات  هشدار داده  و خواستار مذاكرات  سياسي  براي  جلوگيري  از اين  مسأله  شده  بود.
ژنرال  گابي  هرش  فرمانده  لشگر اسرائيلي  مستقر در مرزهاي  لبنان  عملاً از مأموريتهاي  خود كنار گذاشته  شده  و فرماندهي  جنگ  در حال  حاضر بر عهده  ژنرال  نيروي  ذخيره  ارتش  اسرائيل  گابي  اشكنازي، مشاور عمير پرتس  وزير دفاع  و معاون  رئيس  ستاد ارتش  موشه  كابلينسكي  قرار دارد.
به نوشته روزنامه  هاي  اسرائيلي  عمير پرتس  وزير دفاع  اسرائيل  دان  حالوتس  رئيس  ستاد ارتش  را بسيار منزوي  و اختيارات  او را تا حدود زيادي  محدود كرده  و از او خواسته  است  به  بهانه  بيماري  چند وقتي به  استراحت  بپردازد در حالي كه  پزشكان  بيماري  خاصي  را براي  او تأييد نكرده اند.اين  منابع  تصريح  كردند: دان  حالوتس  به  سبب  اغراق  در توانمندي  نيروي  هوايي  و فراخواني  سربازان  احتياط به  فاصله  دو هفته  تحت  انتقادات  شديد تحليلگران  نظامي  قرار دارد.
از سوي  ديگر سخنگوي  ارتش  اسرائيل  در مناطق  شمالي  گفت : نظاميان  ما تحت  شرايط بسيار سختي  كارهاي  خود را انجام  مي دهند زيرا افراد حزب  الله  در سنگرها مخفي  مي شوند و ناگهان  براي  شكار نظاميان  اسرائيلي  از كمين  خارج  مي شوند. ما لحظات  بسيار سخت  و دشواري  را پيش  رو داريم. وي  خاطر نشان  كرد: نيروي  هوايي  اسرائيل  با توجه  به  آماده باش  ارتش  سوريه  و از بيم  درگيري  با اين  كشور اهداف  خارج  از لبنان  را هدف  قرار نداده است.
 روزنامه  يديعوت  آحارونوت  نيز نوشت  اختلاف  نظر شديد در مورد استراتژي  و خط مشي  برخورد با حزب  الله  شكاف  عميقي  ميان  فرماندهي  ستاد ارتش  اسرائيل  به  وجود آورده  است. اين  روزنامه  نوشت  بروز چنين  مشكلاتي  نشان  از پيچيدگي  ورود به  خاك  لبنان  و غرق  شدن  مجدد در باتلاق  جنوب  اين  كشور است .
دستور اولمرت به كابينه تل آويو براي سرپوش گذاشتن بر شكست ها
نخست  وزير رژيم  صهيونيستي  با صدور بخشنامه اي  به  وزيران  و مقامات  كابينه  خود دستور داده  است  بر شكست هاي  اين  رژيم  در رويارويي  با رزمندگان  حزب الله لبنان  سرپوش  گذارند و همواره  بگويند اسرائيل  پيروز است.
 خبرنگار شبكه  تلويزيوني  العربيه  در شهر حيفا در شمال  فلسطين  اشغالي  گفت : دستورات  ايهود اولمرت  براي  پرهيز از صحبت  از شكست  نشان  مي دهد دولت  اسرائيل  به  جنگ  رسانه  اي  نياز دارد تا افكار عمومي  اسرائيليها را به  خود جلب  كند.

پنج كشته در حمله رژيم صهيونيستي به غزه
در حمله صبح ديروز رژيم صهيونيستي به نوار غزه، پنج غيرنظامي، از جمله يك مادر و دو كودكش كشته شدند.
به گزارش آسوشيتدپرس، مسئولان فلسطيني اعلام كردند اسرائيل ديروز نيز به تهاجمات خود به مناطق جنوبي نوار غزه ادامه داده و تانك هاي اين رژيم به مرزهاي رفح رسيده اند و اين در حالي است كه در نتيجه حملات هوايي پنج فلسطيني از جمله يك مادر به همراه دو كودكش كشته شدند.

اسرائيل در توافق با حماس اسيران فلسطين را آزاد مي كند
ايسنا: عضو دفتر سياسي حماس اظهار داشت: اسرائيل به طور اوليه با مساله تبادل اسرا موافقت كرده و اختلافات بر سر جزييات امر است.
محمد نزال عضو دفتر سياسي حماس، در گفت وگو با خبرگزاري يونايتدپرس بيان داشت: اسرائيل به صورت اوليه با تبادل اسرا موافقت كرده است؛ اما اختلافات در مسايل جزيي از قبيل معيار، تعداد و اسامي  زندانيان است.

حمايت آمريكا از مخالفان دولت كوبا
ايرنا: در پي كناره گيري موقت فيدل كاسترو از صحنه سياسي كوبا وزير امور خارجه آمريكا سعي دارد از اين فرصت براي تشديد مداخله واشنگتن در امور داخلي هاوانا بهره برداري كند.
كاندوليزا رايس، حمايت آمريكا را از مخالفان حكومت كوبا تكرار كرد.
براندازي حكومت كاسترو حتي از طريق دخالت نظامي  مهمترين اولويت منطقه اي آمريكا در چهار دهه گذشته بوده كه در اين راه رسانه هاي خبري اين كشور به ويژه سي ان ان بيشترين همكاري را با كاخ سفيد و سازمان سيا داشته است.

رابطه با روسيه ،اولويت كاري دولت جديد اوكراين
نخست وزير جديد اوكراين در نخستين اظهارات خود پس از انتخاب گفت گسترش روابط اوكراين با روسيه در اولويت قرار دارد.
ويكتور ياناكويچ كه با ۲۷۱ رأي نمايندگان مجلس به سمت نخست وزيري اوكراين انتخاب شد گفت كه توافقنامه گازي روسيه و اوكراين را نمي توان منحل كرد و دولت جديد سياست ضد روسي را كنار خواهد گذاشت.
مجلس اوكراين ۴۴۹ نماينده دارد و با رأي ۲۲۶ نماينده نخست وزير مي  توانست رأي اعتماد كسب كند.بر اساس قانون اساسي اوكراين به جز وزير دفاع و وزير امور خارجه كه رئيس جمهوري معرفي مي كند،  ساير وزيران را نخست وزير معرفي كرده كه بدين ترتيب از ديشب كابينه اين كشور شكل گرفت.

سپر انساني در لبنان
گروه بين الملل-روشنفكران جهان غرب نيز، همگام با مردم اين منطقه سعي دارند تا در قالب بيانيه هاي مختلف صف خود را از دولتمردان اين كشورها به ويژه آمريكا و انگلستان در حمايت از اسرائيل جدا كنند.
هفت چهره برجسته جهان غرب طي يادداشتي در روزنامه گاردين اعلام كردند كه قصد دارند به عنوان سپر انساني به لبنان سفر كنند. در اين نامه كه طارق علي، نوام چامسكي، ادوارد گالئانو، هاوارد زين، كن لوچ، جان برگ و آرونتاتي آن را امضا كرده اند آمده است: حمله حساب شده براي تخريب زيرساخت هاي لبنان يك جنايت جنگي است كه از سوي اسرائيل اعمال مي شود. به عقيده اين روشنفكران، حملات مذكور براي تحت انقياد قراردادن لبنان توسط آمريكا و اسرائيل طراحي شده است. آنان معتقدند كه وقايع اخير نشان مي دهد كه حمله به لبنان از مدتها قبل طراحي شده بود و جنايات اسرائيل در لبنان تنها با چراغ سبز انگلستان و آمريكا به رغم مخالفت هاي دروني در اين كشورها صورت مي گيرد. از نكات برجسته اين نامه آماري است كه آنان درباره گرايش مردم لبنان به حزب الله اعلام كرده اند.
بر اين اساس افزون بر ۸۷درصد مردم لبنان از مقاومت حزب الله حمايت مي كنند. طبق اين آمار، ۸۰درصد مسيحيان و دروزي هاي لبنان و ۸۹درصد اهل تسنن اين كشور از حزب الله حمايت مي كنند. اين در حالي است كه فقط ۸درصد لبناني ها معتقدند كه آمريكا حامي مردم لبنان است.

يادداشت
قرمز شدن انقلاب نارنجي در اوكراين
حسن بهشتي پور
روز جمعه يك خبر خيلي ساده و دقيق مخابره شد اما تحليل آن براي آمريكا ساده نبود .پس از گذشت چهار ماه بلاتكليفي بالاخره ياناكويچ با بدست آوردن اكثريت آراي نمايندگان پارلمان اوكراين به سمت نخست وزيري اين كشور برگزيده شد . روسيه بلافاصله از نخست وزيري ياناكويچ اين متحد قديمي خود در اوكراين استقبال كرد . چرا كه در واقع به قدرت رسيدن مجدد ياناكويچ پس از دو سال؛ پايان ناكامي ديپلماسي روسيه در برابر سياستهاي تهاجمي آمريكا تحت عنوان انقلاب نارنجي و پيروزي مرحله اي از سوي مسكو تلقي مي شود.
اما در سوي ديگر هضم و تحليل اين تحول براي دستگاه سياست خارجي آمريكا بسيار دشوار است . در اولين واكنش شون مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در گفتگويي مطبوعاتي گفته است «بازگشت ياناكويچ به مقامي كه طي سال هاي ۲۰۰۲تا۲۰۰۴ ميلادي در اختيار داشت نشان دهنده روند دموكراتيك در اوكراين است .»
بيان چنين اظهاراتي از سوي سخنگوي كشوري كه براي سرنگوني دولت طرفدار روسيه در اوكراين ده سال سرمايه گذاري كرده بود، شبيه سوت زدن آدم عصباني است كه تلاش مي كند خود را خونسرد نشان دهد.چرا كه آمريكا با هزينه كردن ميليونها دلار در سال ۲۰۰۴ توانست در انتخابات رياست جمهوري اوكراين يوشچنكو را به قدرت برساند و ياناكويچ كه در آن زمان نخست وزيرمورد حمايت مسكو بود با شكست تلخي روبرو كند. اما كاخ سفيد اكنون مي بيند در تعارض بين خانم تيموشنكو ديگر متحد غرب با يوشچنكو ،حزب «مناطق اوكراين» به رهبري ياناكويچ توانسته است رهبري دولت را بر عهده گيرد.نخست وزير كه با انجام اصلاحات قانون اساسي جديد اوكراين بسيار قدرتمندتر از دو سال پيش است منصوب رئيس جمهوري بود و بيشتر نقش عامل اجرائي را ايفا مي كرد . يانا كويچ اكنون خود سياستگذار و مجري است. در اين شرايط معلوم است كه سرمايه گذاري آمريكا در اوكراين در حال مضمحل شدن تدريجي است .
نخست وزير جديد اوكراين در نخستين اظهارات خود پس از انتخاب شدن گفت: «گسترش روابط اوكراين با روسيه در اولويت قرار دارد.» اودر ادامه مصاحبه خود گفته است كه توافقنامه گاز روسيه با اوكراين را نمي توان لغو كرد و دولت جديد سياست ضدروسي را كنار خواهد گذاشت. وي همچنين گفت : بر اساس سند وحدت ملي اوكراين كه همه گروه هاي سياسي آن را امضا كرده اند، پيوستن اوكراين به ناتو با همه پرسي انجام خواهد شد.
بيان اين اظهارات در اولين مصاحبه رسمي ياناكويچ به خوبي بيانگر سه نكته اساسي است:
۱- اوكراين سياست مخالفت با روسيه را كنار مي گذارد.
۲- توافقنامه روسيه و اوكراين در مورد صدور گاز لغو نمي شود.
۳- روابط روسيه و اوكراين گسترش بيشتري خواهد يافت .
در صورت تحقق اين سه نكته اساسي آمريكا بايد به فكر انقلاب رنگي ديگري در اوكراين باشد. اختلاف هاي موجود در غرب و شرق اوكراين كه در عمل اين كشور را به حوزه نفوذ آمريكا و روسيه تقسيم كرده است به دستگاه ديپلماسي آمريكا اين امكان را مي دهد تا با استفاده از نارضايتي موجود در غرب اوكراين ،به طراحي جديدي در مورد آرايش نيروهاي جديد در اوكراين فكر كند . آمريكا در دوره قبل با به كار بردن آنچه كه از آن به قدرت نرم ياد مي شود توانست با برقراري ارتباط با رسانه هاي گروهي غير دولتي در اوكراين و تماس مستمر با جوانان و دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها زمينه را براي ايجاد تغييرات در راستاي منافع آمريكا در اوكراين فراهم كند . اما گسترش روز افزون بحران اقتصادي حزب «اوكراين ما» به رهبري يوشچنكو رئيس جمهوري اوكراين را در موقعيت دشواري قرار داد بطوريكه در انتخابات پارلماني اسفند ماه سال گذشته اين حزب به رده سوم سقوط كرد .از همانجا زمينه براي سست شدن پايه هاي انقلاب نارنجي در اوكراين آغاز شد .
اما شايد مهم ترين تحول را بايد درمورد آينده عضويت اوكراين در ناتو دانست. ياناكويچ در اين باره گفت بيشتر مردم اوكراين اكنون عليه ناتو هستند و با پيوستن به اين سازمان مخالفت مي كنند.

برژينسكي:سياست هاي نومحافظه كاران
براي آمريكا و اسرائيل مرگبار است
010227.jpg
«فواد سينيوره» نخست وزير سني لبنان كه تا دو هفته پيش براي عكس انداختن در كنار كاندوليزا رايس درنگ نمي كرد اخيراً به او گفته است كه كسي در بيروت از وزير خارجه آمريكا استقبال نخواهد كرد مگر اين كه با درخواست آتش بس فوري به لبنان بيايد. «برژينسكي» مشاور سابق امنيت ملي آمريكا در دولت كارتر اين شرايط را بسيار بحراني و براي واشنگتن خطرناك مي داند. روزنامه لس آنجلس تايمز با او گفت وگويي در اين باره انجام داده كه خلاصه آن را مي خوانيد.
* فكر نمي كنيد استفاده از برتري نظامي به عنوان ابزاري براي ضربه وارد كردن به دشمني پايدار منجر مي شود نه امنيت پايدار؟
- اين توصيه ها و تجويزهاي نومحافظه كاران (آمريكايي) كه در اسرائيل هم موارد مشابه دارند، براي آمريكا و درنهايت اسرائيل مرگبار است. درنهايت اكثريت جمعيت خاورميانه عليه آمريكا برخواهند خاست. درس هايي كه در عراق گرفتيم بسيار آموزنده است. اگر سياست هاي نومحافظه كاران اين چنين ادامه يابد آمريكا از منطقه بيرون خواهد شد و اين آغازي بر پايان اسرائيل خواهد بود.
* مرگ اين تعداد غيرنظامي بي گناه در قانا در جنوب لبنان در كنار قتل عام حديثه بغداد توسط آمريكايي ها، آيا اين پيام را به اعراب و ايراني ها نمي دهد كه «خاورميانه جديد» آمريكا و اسرائيل فقط اشغال، آشوب و خونريزي به همراه دارد؟
- درست به همين دليل است كه سياست هاي نومحافظه كاران براي آمريكا و اسرائيل بسيار خطرناك است. امروز ديگر تفكيك ميان مشكل اسرائيل و فلسطين با عراق و ايران خيلي دشوار است. نه آمريكا و نه اسرائيل ظرفيت و توان تحميل  كردن راه  حلي يك جانبه در خاورميانه را ندارند. اما بعضي هستند كه مي خواهند خود را فريب دهند.
* واكنش اعراب به اين تحولات چه پيامي براي آمريكا دارد؟
- افكار عمومي در سراسر دنياي عرب با حمايت قاطع از حزب الله و لبنان به اين تحولات واكنش نشان دادند. به اين ترتيب آمريكا مي تواند پيامدهاي حمايت از اسرائيل را به خوبي در خيابان هاي پايتخت هاي عربي ببيند. اكنون حتي كساني كه زماني حزب الله را نفي مي كردند به صورت كامل حامي و پشتيبان اين جنبش شده اند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |