چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
صنعت چاپ و نشر شيعيان در خاورميانه نابود شد
كتاب سوزان اسرائيلي ها در لبنان
010440.jpg
گروه ادب و هنر- اسرائيلي ها با شناسايي مراكز نشر و چاپ شيعيان لبنان، در چند روز اول جنگ، تمامي اين مراكز را بمباران و نابود كردند.
خبرگزاري مهر در گزارشي مفصل، حمله مغول وار رژيم صهيونيستي به مراكز فرهنگي شيعيان لبنان را تحليل كرده است.در اين گزارش آمده است كه ناشران و دست اندركاران صنعت چاپ و نشر شيعه به طور كامل سرمايه هاي خود را از دست داده اند.به گزارش اين خبرگزاري، بيروت از گذشته به پايتخت چاپ و نشر خاورميانه و جهان عرب شهرت داشته است.
بسياري از نويسندگان كشور هاي همسايه لبنان براي اين كه به شهرتي برسند در بيروت ساكن مي شدند و اين كشور و به خصوص شهر بيروت از سال ها قبل به عنوان محل تجمع روشنفكران و اپوزيسيون عرب تبديل شده است.
آدونيس و بسياري از شعراي عرب سال هاي زيادي از عمر خود را در پايتخت عروس خاورميانه سپري كرده اند.كشوري مانند انگلستان بيشترين كتاب هاي خود را كه عمدتاً كتاب هاي كودك و نوجوان هستند، در بيروت به چاپ مي رساند. كشور فرانسه، آلمان و مصر هم از عمده ترين سفارش دهندگان چاپ كتاب به بيروت هستند كه در اين ميان بيشترين سفارش ها از كشور فرانسه دريافت مي شود.
ناشران شيعي در مجموع در حدود ۷ تا ۱۰ درصد از صنعت نشر كتاب را به خود اختصاص مي دهند و از ميان ۷۰۰ ناشر لبناني تنها ۵۰ موسسه هستند كه كتاب شيعي به چاپ رسانده اند. اين موسسات به جز انتشار كتاب هاي شيعي كتاب هاي اهل سنت و مسيحيان را هم به چاپ مي رسانند. با گذشت بيش از بيست و شش روز از آغاز جنگ اسرائيل عليه لبنان ناشران شيعه لبنان اعلام مي كنند كه كليه سرمايه خود را از دست داده اند.
حتي دامنه حملات به گونه اي بود كه ناشران موفق نشده اند فيلم و زينك خود را از انبارها خارج كنند و حتي انبارها و چاپخانه هاي زيرزميني به طور كامل نابود شده اند.به گفته يكي از ناشران بيروتي برخي از ساختمان هايي كه محل استقرار موسسات نشر شيعه است حتي براي ده بار مورد حملات موشك هاي اسرائيل قرار گرفت و انبارهاي آن در دو طبقه زيرزمين نابود شده است.
ناشران شيعه لبناني كه نزديك به ۵۰ سال قبل كار خود را در بيروت آغاز كرده بودند و به كار نشر آثار اهل بيت مشغول بودند با پيروزي انقلاب جهشي دوباره را آغاز كردند و دامنه فعاليت خود را گسترش دادند.اما به نظر مي رسد در وضعيت كنوني اسرائيلي ها تمامي ماحصل نيم قرن تلاش آنان را نابود كردند.

جكي چان: مي خواهم الگوي مثبتي براي بچه ها باشم
010437.jpg
گروه ادب و هنر- جكي چان، كمدين سرشناس سينما مي گويد: نمي خواهد در فيلم هايش به تبليغ مسائلي مثل خشونت يا عريان گرايي بپردازد، زيرا قصد دارد براي بچه ها در نقش يك الگوي مثبت ظاهر شود.
به نوشته آسوشيتدپرس، اين هنرمند رزمي كار سينماي آسياي جنوب شرقي كه اين روزها خود را آماده حضور در كمدي اكشن «ساعت شلوغي ۳» مي كند، مي گويد: «من به عنوان يك بازيگر اكشن معرفي شده ام. واقعيت هم اين است كه اكثر فيلم هايم اكشن هستند، اما شما در اين فيلم ها اثري از خشونت نمي بينيد. حال و هواي اين فيلم ها كمدي هم هست تا زهركارهاي تند اكشن گرفته شود. كمدي هاي من هم خانوادگي هستند و شما در آن اثري از لودگي يا كلمات ركيك نمي بينيد. به همين دليل است كه دوست دارم كمدي بازي كنم و شما در كارنامه هنري ام از اين نوع فيلم زياد مي بينيد. جكي چان به اين نكته اشاره مي كند كه كودكان و نوجوانان بسيار حساس هستند و خيلي زود تحت تأثير محتواي فيلم ها قرار مي گيرند. به گفته او: «به همين دليل هنگام ساخت فيلم هاي سينمايي كاملاً بايد متوجه اين نكته بود كه محتواي اين فيلم ها براي آنها بدآموزي نداشته باشد». در عين حال وي به والدين هشدار داد كه هنگام انتخاب فيلم هاي سينمايي براي فرزندان خود دقت كنند كه تماشاي فيلم هاي غيركودك و نوجوان را به بچه هايشان پيشنهاد نكنند.

اخبار كوتاه
برنامه گالري هاي تهران
با وجود اين كه در سه ماه فصل تابستان بازديد كننده از گالري ها كاهش مي يابد و برخي گالري ها نيز اقدام به تعطيلي موقت مراكز هنري خود مي كنند اما فعاليت هاي گالري هاي پركار در سطح شهر همچنان ادامه دارد. گالري ثروت از روز پنج شنبه دوازدهم مرداد ماه جاري ميزبان آثار نقاشي هاي ثروت عجمي است. اين هنرمند كه مدير گالري ثروت نيز هست به تازگي مجموعه اي از نقاشي هاي مدرن خود را در معرض تماشاي مخاطبان گذاشته است.
در گالري ماه مهر نيز كارگاه آموزشي نصرالله كسرائيان در تاريخ هاي شانزده، بيست و سوم و سي ام مرداد ماه از ساعت چهار تا هشت شب در معرض تماشاي دوستداران هنر عكاسي قرار مي گيرد.
نمايشگاه كودكان زيتون ادامه دارد
گروه ادب و هنر- نمايشگاه «كودكان سرزمين زيتون» كانون پرورش فكري تا ۲۱مردادماه تمديد شد.
در اين نمايشگاه كه براي همراهي كودكان ايراني با كودكان فلسطين و لبنان برپا شده، ۱۱۹ قطعه عكس، ۱۰۰ اثر نقاشي كودكان جهان اسلام و ۴۰ عنوان كتاب به نمايش در آمده است. همچنين اجراي مسابقاتي در رشته هاي نقاشي، داستان، شعر و مسابقه اينترنتي از ديگر برنامه هاي موازي اين نمايشگاه است كه توسط مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري، اجرا مي شود. مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون، در خيابان حجاب تهران قرار دارد.
برپايي جشنواره ذكر و ذاكرين
شانزدهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين در تهران برگزار مي شود.
برخلاف سنت جشنواره ذكر و ذاكرين كه محل برگزاري آن سنندج بود اين جشنواره امسال به دبيري فريد سلمانيان در تهران اجرا مي شود. جشنواره ذكر و ذاكرين به موسيقي هايي اختصاص دارد كه درباره پيامبر اعظم(ص) از ۳۰ مرداد تا ۲ شهريور برگزار مي شود. گفتني است، پيش از اين، اين جشنواره در استان هاي كردستان و خراسان به دبيري ايرج يغمايي، مدير سابق انجمن موسيقي برگزار شده بود.

مسابقه مقاومت، گامي به سوي آزادي
گروه ادب و هنر- «مقاومت، گامي به سوي آزادي» عنوان مسابقه سراسري نقاشي، كاريكاتور، عكس و شعر است كه به منظور حمايت از مردم فلسطين و لبنان در برابر رژيم صهيونيستي برگزار مي شود.
اين مسابقه توسط آموزش و پرورش منطقه ۳ تهران برگزار خواهد شد، و محورهاي مظلوميت كودكان و نوجوان مورد تهاجم وحشيانه رژيم غاصب صهيونيستي، ايستادگي و مقاومت كودكان و نوجوانان مورد تهاجم وحشيانه رژيم غاصب صهيونيستي، نقش رهبري ممتاز مقاومت حزب الله در برابر استكبار جهاني، نقطه عطف وحدت جهان اسلام در برابر استكبار، جايگاه نيروهاي مقاومت حزب الله در ميان مردم لبنان و خرد شدن افسانه شكست ناپذيري ارتش اسرائيل موضوع مسابقه است.

انتقاد غريب پور از بي توجهي نسبت به تئاتر كودكان
مهر: بهروز غريب پور، كارگردان عرصه تئاتر كودك و نوجوان گفت: غالباً اين تصور وجود دارد كه حوزه تئاتر كودك، حوزه روشنفكرانه اي نيست و اعتباري از سوي نويسندگان تئاتر به اين حوزه داده نمي شود.
وي ادامه داد: «بي توجهي به كار كودك باعث شده بسياري از فعالان و افراد حرفه اي اين حوزه را ترك كنند و به كارهاي ديگري روي بياورند. حتي بسياري از روشنفكران حوزه تئاتر نيز به اين عرصه توجهي ندارند.» وي افزود: «كمبود بودجه و حمايت محدود نيز از ديگر مشكلات حوزه تئاتر كودك و نوجوان است. حتي اين كمبود بودجه و امكانات در زمينه هاي ديگر مربوط به كودكان مانند فيلم نيز وجود دارد. در حالي كه بزرگان آينده ما در ميان كودكان امروز هستند كه بايد آنها را تربيت كرد و پرورش داد. برخي افراد از اين حوزه به عنوان نردباني براي رسيدن به نمايشنامه نويسي تئاتر بزرگسال استفاده مي كنند، در حالي كه اگر توانايي آنها واقعي باشد، بايد پس از نوشتن نمايشنامه هاي تئاتر بزرگسال به سمت نمايشنامه نويسي كودك بيايند.»
غريب پور با بيان اين كه هيچ گاه از تئاتر كودك به عنوان راهي براي رسيدن به تئاتر بزرگسال استفاده نكرده، گفت: «خوشبختانه هيچ وقت بر اين عقيده نبودم كه به كار كودك و نوجوان به عنوان گام اول براي رسيدن به اجراي نمايش بزرگسالان نگاه كنم. متأسفم از اين كه عده اي اين گونه به تئاتر كودك نگاه و آن را به عنوان وسيله اي براي رسيدن به اين عرصه قلمداد مي كنند.»

ميركريمي: پروژه ويتنام توسط لبنان بازخواني مي شود
فارس: رئيس هيأت مديره خانه سينما گفت: امروز ملت لبنان يك تنه به جاي ملت هاي ديگر با رژيم اشغالگر قدس مبارزه مي كند.
رضا ميركريمي  رئيس هيأت مديره خانه سينما دوشنبه گذشته در تجمع اعتراض آميز سينماگران به جنايات رژيم صهيونيستي در لبنان با اعلام اين مطلب گفت: ما امروز اينجا هستيم تا از دو جشن تجليل كنيم.اول جشن تولد اميرالمؤمنين(ع) و دوم جشن پيروزي حزب الله لبنان در برابر رژيم اشغالگر قدس. وي ادامه داد: ما به خاطر خودمان اينجا هستيم تا بگوييم ما انسانيم و بين انسان با حيوان هم تفاوت زيادي وجود دارد و اين تفاوت چيزي جز آرمان گرايي نيست. من امروز اينجا آمده ام تا بگويم كه در كدام جهت هستم و به سمت حقيقت و آرمان گرايي مي روم.
اين كارگردان سينما درباره جنايت رژيم اشغالگر قدس و مقاومت ملت مظلوم لبنان خاطر نشان كرد: استكبار بعد از چند هزار سال فرزندي سر راهي را در منطقه گذاشت. فرزندي كه حتي معلوم نيست پدر و مادرش كه هستند. اين فرزند ناز پرورده به همه كشورها تعرض كرد و سرانجام ملتي به نام لبنان جرأت و غيرت كرد و با سيلي محكم پاسخ ظلم و وحشيگري اين رژيم را داد.
رئيس هيات مديره خانه سينما اظهار داشت: گاهي در تاريخ، يك ملت به جاي ملت هاي ديگر جنگيده است.مثل جنگ ويتنام كه كشورهاي ديگري از آن سود بردند. اكنون ما در نقطه عطف تاريخ هستيم و آيندگان سود سرشار آن را خواهند ديد. امروز پروژه ويتنام توسط حزب الله لبنان براي قدرت ها باز خواني مي شود.وي در پايان اظهار داشت: سينماي ايران در دنيا سينماي انساني و شرافتمندانه اي است و امروز آن چه در لبنان رخ مي دهد، مقاومت براي حفظ شرافت و انسانيت است.

ركوردشكني در سينماي كره جنوبي
گروه ادب و هنر- صنعت سينماي كره جنوبي موفقيت عظيم يكي از محصولات جديد خود را جشن گرفت.
درام دلهره آور «ميزبان» در شرايطي ركورد جديد فروش را شكست كه تحليل گران اقتصادي سينما از قبل براي آن پيش بيني يك موفقيت خيلي خوب مي كردند.
به نوشته سايت اينترنتي كونگ فو سينما «ميزبان» كه هفته قبل در اين كشور آسيايي روي پرده سينماها رفت، در ۵ روز اول نمايش، نزديك به ۵/۳ميليون بيننده را به تماشاي فيلم كشاند. اين نخستين بار در تاريخ سينماي كره جنوبي است كه يك فيلم سينمايي مي تواند در چنين مدت كوتاهي چنين جمعيت عظيمي را جذب خود كند. ركورددار قبلي درام اجتماعي، «تايگوگكي» است كه سال قبل همين تعداد بيننده را در عرض ۸ روز به دست آورد. دست اندركاران سينمايي در كره جنوبي كه از اين موفقيت عظيم شگفت زده و خشنود هستند، اين موفقيت را به فال نيك گرفته و از دولت مركزي خواسته اند كه با تقويت سينماي داخلي، مانع از غلبه محصولات پرسروصداي هاليوودي بر سينماهاي كشور شوند. يك تهيه كننده كره اي مي گويد: «تماشاگران با استقبال خوب از محصولات داخلي به تأييد اين نكته مي پردازند كه دوستدار تماشاي فيلم هاي خودي هم هستند. اين پيام روشن و آشكار بايد به گوش مسئولين رسمي برسد و به آن توجه كنند». كره جنوبي در بين كشورهاي آسياي جنوب شرقي به عنوان كشوري شناخته شده كه محصولاتش توانايي رقابت با فيلم هاي پرفروش هاليوودي را دارد.

نگاه روز
اگر هنر تاب بياورد
ابراهيم زاهدي مطلق
سلام نصرالله، سلام پسر عمو، سلام برادر و سلام مقاومت محض!
جنگها هميشه بر جغرافياي سياسي و انساني اثر كرده اند؛ مرزهاي تازه اي با خط كشي هاي جديد كشيده اند.
سرزمين هايي را دو نيمه كرده اند. پرچمهايي را قيچي زده اند. حتي لهجه هايي را از زبانهايي جدا كرده اند تا دو پارگي را گسترش دهند.
جنگ اگر چه سقف خانه هايي را فرو ريخته، اما ديوارهايي هم برافراشته تا مرزها را جداتر كند.
اما نصرالله... جنگ تو هيچ يك از اين نشانه هاي جنگي را ندارد؛ نه مرزي، نه لهجه اي، نه پرچمي و نه هيچ جدايي از تو كسي سراغ نگرفته است. جنگ تو اتفاقاً مرزهايي را برداشته و لهجه هاي يكساني براي آفرينش ادبياتي تازه در جهان پديد آورده است.
نصر الله... جنگ تو، واژه هايي را بي آبرو كرده و عباراتي را اعتبار داده تا جمله هاي زيبايي در اختيار نويسندگان قرار دهد. مثل اين جمله كه خطاب به دشمن مي گفتي: «.... تمام آسمان در اختيار شما بود و ما حتي در زمين هم جايي نداشتيم؛ چه كاري از پيش برديد؟!»
نصر الله! اين كلمات، پيش از اين هم وجود داشت. حالا تو با تدوين اين كلمات مرده، جمله اي را حيات بخشيده اي كه از خاورميانه حركت كرده تا جنوب شرقي آسيا و شمال كانادا رفته است تا قلبهايي را با تو و هنرت همراه كند.
پسر حيدر! جهان هنر شادمان است كه ابزارهاي نويي آفريده اي. دنياي تازه اي خلق كرده اي و با لهجه جديدي حرف مي زني كه در تمام زبانهاي عالم فهميده مي شود. هنرمند بزرگي هستي كه همه صلح طلبان جهان آرزو مي  كنند در كنارت بجنگند.
در هيچ تابلويي به اين زيبايي «بهشت و دوزخ» را نمي شد نقاشي كرد و با هيچ زباني بهتر از اين نمي شد «جنگ و صلح» را معني داد. تو داستان پر رمز و راز «از عشق و شياطين ديگر» را در خاورميانه به نقد كشيده اي. اگر هنر تاب بياورد، آثار ديگري خلق خواهي كرد كه براي بيانش، ادبياتي به جز خزعبلاتي كه در جهان رايج است، لازم است.
به همين دليل بايد متقاعد شويم، تو جنگ نمي كني؛ تو در حال آفرينش اثري هنري هستي براي ماندگاري در عالم.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |