چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
همزيستي گوگل، موزيلا و ريل نتووركس
010461.jpg
010449.jpg
010467.jpg
گروه علمي فرهنگي-عميد نمازي خواه: سه شركت گوگل، موزيلا و ريل نتووركس بر پايه توافقي جديد، محصولات و خدمات نرم افزاري يكديگر را براي كاربران خود ارائه خواهند داد. به گزارش رويترز، گوگل، برترين موتور جست وجوي اينترنت، موزيلا، سازنده مهمترين مرورگر اينترنتي داراي كد باز و ريل نتووركس توليدكننده نرم افزار صوتي تصويري پركاربر ريل پلير، از اين پس به گسترش محصولات يكديگر اقدام خواهند كرد.
بر اساس اين توافق از اين پس نوار ابزار معروف گوگل، مرورگر فايرفاكس بنياد موزيلا و نرم افزار صوتي تصويري ريل پلير از سوي اين سه عرضه خواهند شد. بدين معنا كه مثلاً چنانچه كاربري قصد دانلود نوار ابزار گوگل را از وب سايت اين شركت داشته باشد مي تواند مرورگر فايرفاكس را نيز به راحتي از همان مكان دريافت و نصب كند و يا كاربري كه خواهان دريافت نرم افزار ريل پلير است مي تواند در صورت علاقه به راحتي مرورگر فايرفاكس يا نوار ابزار گوگل را دانلود كند. اين توافقنامه آخرين اقدام گوگل براي نزديك كردن خود به شركتهاي بزرگ نرم افزاري و سخت افزاري جهت تبليغ محصولات خود است.
گوگل چندي پيش نيز اعلام كرده بود بر پايه توافقي جديد با بزرگترين شركت توليدكننده رايانه هاي شخصي ، از اين پس شركت دل محصولات خود را به همراه نوار ابزار گوگل عرضه خواهد كرد و مشابه همين توافقنامه ميان شركت گوگل و شركت آدوب، توليدكننده نرم افزارهايي معروف نظير آكروبات و فتوشاپ، به امضا رسيده بود.
نوار ابزار يا تولبار به طور كلي به برنامه نسبتاً كوچكي گفته مي شود كه به عنوان مكمل مرورگر اينترنتي در رايانه نصب شده و در واقع هدف اصلي آن بهبود تجربه گشت و گذار در اينترنت براي كاربران است. يكي از قابليتهاي نوار ابزار گوگل به كاربران اجازه مي دهد بدون نياز به باز كردن وب سايت موتور جست وجوي اين شركت، از داخل هر سايتي كه باشند به موتور جست وجوي گوگل دسترسي پيدا كنند.
هر سه شركت گوگل، موزيلا و ريل نتووركس كه توافقنامه جديد را براي توزيع محصولات يكديگر به امضا رسانده اند در زمينه محصولات اصلي خود رقيب جدي شركت مايكروسافت محسوب مي شوند.

در دانشگاه استنفورد
متون كهن ارشميدس با اشعه ايكس خوانده شد
010452.jpg
گروه علمي فرهنگي-وحيد رضا نعيمي: دانشمندان موفق شده اند با استفاده از اشعه ايكس بخشي از نوشته هاي ارشميدس را بخوانند. هفته گذشته محققان دانشگاه استنفورد در كاليفرنيا پرده از راز دست نوشته اي برگرفتند كه متعلق به قرن دهم ميلادي و حاوي تنها نسخه از برخي مهم ترين آثار ارشميدس است.
دست نوشته يادشده را ۸۰۰ سال قبل يك راهب پاك كرده و به جاي آن دعا نوشته بود. تابش اشعه ايكس كه توسط يك دستگاه شتاب دهنده ذرات توليد شده بود، باعث شد مقادير ريز آهن كه از جوهر اصلي برجا مانده بود، بدون آسيب ديدن قطعات پوست بز درخشش پيدا كند. اين متن روي پوست بز نوشته شده است.
ويليام نوئل مدير موزه هنري والترز در شهر بالتيمور كه اين پوست در آن نگهداري مي شود، گفت: «ما اطلاعات جديدي در مورد يكي از بنيانگذاران علم غرب به دست مي آوريم. اين دشوارترين كار تصويربرداري از يك سند مربوط به قرون وسطي است چون اين سند وضعيت بسيار بدي دارد.» در اين طرح كه ۱۱ روز طول مي كشد، علاوه بر محققان دانشگاه استنفورد، كارشناسان اشعه ايكس، گردآورندگان سند و كارشناسان دوره يادشده حضور دارند.
تاباندن اشعه ايكس به قطر يك تار موي انسان بر يك صفحه حدود ۱۲ ساعت طول مي كشد. محققان اميدوارند بتوانند ۱۵ صفحه را با اين روش مطالعه كنند. پس از رمزگشايي از هر صفحه، آن را براي تماشاي مردم در اينترنت قرار مي دهند. اوه برگمن محقق دانشگاه استنفورد و سرپرست طرح گفت: «ما بر دشوارترين صفحات تمركز كرده ايم كه كارشناسان تا به حال قادر به خواندن آن نبوده اند.» اين دست نوشته كه ۱۷۴ صفحه دارد، دربرگيرنده تنها نسخه هاي آثار ارشميدس درباره شناور شدن، جاذبه و رياضيات است. كارشناسان معتقدند يك نويسنده اين متن ها را از لوح اصلي يوناني به قطعات پوست بز منتقل كرد.
سه قرن بعد، راهبي متن ارشميدس را پاك كرد و روي آن دعا نوشت. در سال ۱۹۹۸ يك مجموعه دار گمنام دو ميليون دلار براي خريد آن داد و سپس آن را براي تحقيقات و نگهداري به موزه هنري والترز قرض داد. در خلال هشت سال گذشته، محققان از پرتو فرابنفش و صافي هاي زير قرمز و نيز دوربين هاي ديجيتال و فنون فرآوري براي خواندن بخش اعظم متن استفاده كردند، اما صفحاتي چند همچنان ناخوانا باقي مانده بود. نوئل گفت: «هرگز نخواهيم توانست كل متن را بخوانيم. فقط تا آنجا كه بتوانيم، مي خوانيم و براي اين كار دست به هر كاري مي زنيم.»
ارشميدس كه در قرن سوم قبل از ميلاد متولد شد، يكي از بزرگترين رياضي دانان يونان محسوب مي شود كه شايد شهرت وي بيشتر به خاطر كشف قانون شناور شدن اجسام در آب باشد.

ويندوز ويستا براي سه هزار هكر
010455.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت در اقدامي نمادين از سه هزار هكر و كارشناس امنيتي شركت كننده در همايش امنيتي بلك هت در لاس وگاس آمريكا درخواست كرد تا در صورت توان حفره هاي امنيتي ويندوز ويستا را شناسايي كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، شركت مايكروسافت نگارش آزمايشي سيستم عامل جديد ويندوز ويستا را در اختيار كارشناسان امنيتي حاضر در اين همايش قرار داد و ضمن شرح اقدامات و تلاش هاي صورت گرفته براي افزايش حداكثري قابليت هاي امنيتي ويستا، از اين كارشناسان درخواست كرد درصورت توان ايرادهاي امنيتي اين سيستم عامل را شناسايي كنند.
مايكروسافت در سال هاي گذشته همواره با شناسايي پي در پي انبوهي از ايرادهاي امنيتي بحراني در مهمترين محصولات خود از جمله ويندوز، نرم افزارهاي آفيس و مرورگر اينترنت اكسپلورر مواجه شده و مورد انتقاد گسترده كارشناسان امنيتي قرارگرفته است.
مايكروسافت براي تقويت امنيتي نسل جديد نرم افزارهاي خود به برنامه اي گسترده موسوم به چرخه توليد امنيتي نرم افزار روي آورده است كه ويستا نخستين محصول توليد شده بر پايه اين برنامه است. طبق برنامه «چرخه توليد امنيتي نرم افزار»، برخلاف گذشته كه در ابتدا برنامه نويسان مايكروسافت كد اصلي يك نرم افزار را نوشته و سپس به تقويت امنيتي آن اقدام مي كردند، از اين پس برنامه نويسان مايكروسافت ملزم خواهند بود از همان ابتدا و در هنگام نوشتن كد اصلي هر نرم افزار، جوانب امنيتي را در نظر گرفته و بررسي كنند كه آيا كد اصلي نوشته شده براي نرم افزار مي تواند مورد سوء استفاده هكرها قرار بگيرد يا خير.

آموزش عالي
جزئيات توزيع كارنامه و فرم انتخاب رشته كنكور اعلام شد
ايسنا: معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور جزييات توزيع كارنامه و فرم انتخاب رشته كنكور سال ۱۳۸۵ دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور را اعلام كرد.
حسين توكلي گفت: كارنامه نتيجه علمي آزمون كليه داوطلبان آزمون براساس برنامه زماني پيش بيني شده از چهارشنبه (امروز) به مدت دو روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در همان شهرستان و همان حوزه اي كه داوطلب كارت ورود به جلسه آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ را دريافت داشته است، توزيع مي شود.
وي افزود:   در استانها و شهرستانها به جز تهران، كارنامه كليه متولدين سال ۶۷ و سالهاي بعد از آن امروز چهارشنبه ۱۸ مرداد (۷ تا ۱۲)، كليه متولدين سال ۱۳۶۶ عصر روز چهارشنبه (۱۴ تا ۱۹)، كليه متولدين سالهاي ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ صبح روز پنجشنبه ۱۹ مرداد و كليه متولدين سال ۱۳۶۳ و سالهاي قبل از آن عصر روز پنجشنبه توزيع مي شود.به گفته وي، توزيع كارنامه آن دسته از داوطلباني كه حوزه توزيع كارت آن تهران و شميرانات است، بر اساس سال تولد و شماره شناسنامه در همان دانشگاه هاي توزيع كارت، صورت مي گيرد.وي گفت:   در مرحله اول كنكور۶۵۵ هزار و ۲۶۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند كه حدود ۵۵ درصد داوطلبان است كه با توجه به ظرفيت پذيرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي امسال حدود ۶۰ درصد مجازين در دانشگاه ها و موسسات پذيرش مي شوند.به گفته معاون سازمان سنجش، داوطلباني كه براساس جدول شماره ۶ مندرج در كارنامه مجاز به انتخاب رشته شده باشند، علاوه بر دريافت كارنامه، فرم انتخاب رشته هاي تحصيلي و دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي را نيز دريافت خواهند داشت و اين دسته از داوطلبان بايد براساس برنامه زماني پيش بيني شده فرم انتخاب رشته تكميل شده خود را به ترتيب در صبح و بعدازظهر روز يكشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه به همان باجه اي كه آنرا دريافت داشته اند تحويل و اصل كارنامه خود را ممهور به مهر «تحويل شد» نمايند.
توكلي همچنين با بيان اينكه توزيع كارنامه داوطلبان تهران و شميرانات بر اساس سال تولد و شماره شناسنامه توزيع مي شود، گفت:   كارنامه اين داوطلبان از فردا در دانشگاه تهران، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران، دانشكده عمران دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي، دانشكده  پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دانشگاه تربيت معلم تهران (حوزه خواهران ) و دانشگاههاي علم و صنعت ايران، صنعتي اميركبير و صنعتي شريف (حوزه برادران) توزيع مي شود.
تأكيد وزير علوم بر لزوم تمركز در سنجش كنكوري ها
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري با توقف روند ارايه بورسهاي بي ضابطه و ايجاد دوره هاي مجازي از اول مهر در دانشگاهها خبر داد.
محمد مهدي زاهدي در نشست مشترك شوراي مركزي و كميته هاي سه گانه سياسي، اقتصادي و فرهنگي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، با اشاره به طرح تحول در نحوه پذيرش دانشجو، گفت: با روشهاي كنوني تست زني، داوطلبان پذيرش در دانشگاه به سمت سطحي نگري سوق پيدا مي كنند و نتيجه آن كه در ترم هاي اول و دوم دانشگاه با افت تحصيلي بخش قابل توجهي از دانشجويان روبه رو هستيم.
زاهدي افزود: البته با همين محتواي اشتباه و سطحي، سيستم امنيتي و حفاظتي اجرايي كنكور هم، چه در دانشگاه آزاد و چه در دانشگاههاي دولتي، دچار مشكل بوده اند.
به گفته او از اوايل شهريور ماه سال گذشته كه مديريت جديد در وزارت علوم مستقر شد، تيم قوي از كارشناسان زبده تشكيل شد كه روي بحث كنكور و پذيرش دانشجو، كار كارشناسي عميقي انجام داده تا راهكارهاي اساسي را پيشنهاد كند، بر همين اساس از تمامي مراكز پژوهشي و تحقيقاتي دولتي و غيردولتي كه در اين خصوص كار كرده بودند دعوت كرديم.وزير علوم اضافه كرد: در اين تيم، چند كميته تشكيل شد، يكي از كميته ها را از همان ابتداي كار براين موضوع متمركز كرديم كه در خصوص افزايش ظرفيت مراكز آموزش عالي كار كند زيرا ما موظفيم تا پايان برنامه براي ۳۰ درصد از جوانان بين ۱۸ تا ۲۴ سال، فرصت و فضاي تحصيلي در مراكز آموزش عالي را فراهم آوريم.
وي افزود: يكي ديگر از كميته ها متولي بحث كارشناسي روي موضوع سنجش شده و به اين نتيجه درست رسيد كه نبايستي صرفاً حضور در يك امتحان و سنجش ۳-۴ ساعته كه اضطراب ها و فشار رواني را به دانش آموزان تحميل مي كند، در تعيين سرنوشت افراد موثر باشد، بلكه بايستي سنجش به گونه اي مديريت شود كه روند دوران تحصيل و موفقيت در برخي آزمونهاي ملي ديگر نيز مورد توجه قرار گيرد.
براساس بررسي هاي اين كميته، آزمونهاي استانداردي مطابق با معيارهاي ملي كه بايد از سوي آموزش و پرورش برگزار شود، در نتيجه سنجش داوطلبين دخالت داده  شود.
وي اضافه كرد: همچنين در برخي دروس همانند معارف اسلامي، زبان، ادبيات فارسي، تاريخ و تمدن فرهنگ ايراني - اسلامي و... لزومي  ندارد داوطلبين در رقابت شركت كنند كه در اكثر موارد نيز به دليل ضريب بالاتر درسهاي تخصصي، توجهي به مقولات نكند، بلكه امتحان و سنجش در اين دروس به گونه اي بايستي صورت گيرد كه داوطلبين حداقلي از اين دروس را جهت ورود به امتحان رقابتي داشته باشند كه امتحانات رقابتي شامل آزمونهاي استاندار ملي دوره دبيرستان و آزمون هاي تخصصي و مهارتي است كه ما انجام مي دهيم.
زاهدي اضافه كرد: سنجشي كه به عمل مي آيد كارنامه اي را به دست داوطلبان مي دهد كه تا دو سال اعتبار خواهد داشت و مي تواند به تمام مراكز دولتي و غيردولتي كه پذيرش دانشجو دارند، ارايه شود و براساس آن عمل شود.
وي افزود: برخلاف نظر برخي كه حذف دانشگاه آزاد اسلامي يا دولتي كردن آن را مد نظر دارند، ما براين باوريم كه اين دانشگاه بايستي حفظ شود تا همچون گذشته دولت را در پاسخگويي به خيل عظيم داوطلبان تحصيل در سطوح عاليه، ياري نمايد. البته بايستي مسير گذشته اصلاح شود و بستر درستي براي اين مهم در اين دانشگاه شكل گيرد كه معيارهاي علمي، تخصصي و ضابطه ها مورد توجه باشد.
وزير علوم در خصوص بازنشستگي برخي اساتيد گفت: وزارت علوم دخالتي در اين خصوص نداشته و تمامي كار در درون دانشگاهها انجام گرفته است. وليكن ضروري است گفته شود كه آنچه رخ داد كاملا قانوني و مبتني بر ضوابط و مقررات بود و يك مورد خلاف ضوابط در اين خصوص رخ نداده است.

علمي فرهنگي
نخستين جشنواره الكترونيكي پيامبر اعظم(ص) برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي - گسترده ترين برنامه بزرگداشت سال پيامبر اعظم (ص)ويژه جوانان در قالب جشنواره اي فرهنگي - هنري از طريق شبكه اينترنت از امروز اجرا مي شود.
حجت الاسلام سيدمحمد حسيني دبير جشنواره الكترونيكي پيامبر اعظم(ص) با اعلام اين خبر گفت: اميد است در اين جشنواره فضاي مناسبي براي ابراز عشق و علاقه جوانان نسبت به پيامبر اسلام و اقدام مؤثري در راه آشنايي بيشتر نسل جوان با برترين الگوي انسانيت ايجاد كند.
وي مهم ترين ويژگي اين جشنواره الكترونيكي را تنوع و گستردگي رشته ها و بخش هاي آن دانست و افزود: اين جشنواره در ۱۲ بخش شامل ۱۹ رشته جداگانه برگزار مي شود و جوانان علاقه مند مي توانند با عضويت در پايگاه اينترنتي آن علاوه بر رقابت در زمينه هاي مورد علاقه، از برنامه هاي متنوع آموزشي و فرهنگي اين سايت استفاده كنند. حسيني پيش بيني رشته هايي چون وبلاگ نويسي، طراحي و گرافيك، كاريكاتور، عكاسي، فيلم كوتاه، داستان كوتاه، شعر، نماهنگ و خوشنويسي را در اين جشنواره زمينه ساز توليد آثار هنري ماندگار در رابطه با شخصيت والاي پيامبر اكرم دانست و رشته هايي محتوايي چون آموزش الكترونيكي سيره نبوي، كتابخواني و چهل حديث نويسي را در كنار رشته هاي هنري موجب افزايش آثار علمي و معرفتي اين طرح اعلام كرد.
وي از نگاه تخصصي به هر رشته و مشاركت مراكز و شخصيت هاي معتبر رشته هاي مختلف در اجراي اين جشنواره خبر داد و خاطرنشان كرد: تلاش سازمان ملي جوانان در طراحي و اجراي اين برنامه اين است كه با ايجاد هماهنگي و همكاري ميان سازمان ها و مراكز مختلف فرهنگي و هنري كشور و مشاركت صدا و سيما طرحي فراگير را متناسب با شأن والاي پيامبر اعظم (ص)در ابعاد ملي برگزار كند.
دبير جشنواره الكترونيكي پيامبر اعظم(ص) در خصوص زمان و شيوه برگزاري جشنواره گفت:  پايگاه اينترنتي جشنواره همزمان با سالروز ميلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) فعاليت رسمي خود را در شبكه جهاني آغاز كرد و مسابقات مختلف اين جشنواره از سالروز ولادت حضرت علي(ع) تا سالروز ولادت امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت. اين مسابقه ويژه گروه سني ۱۴ تا ۲۹ سال است و علاقمندان مي توانند به نشاني اينترنتي www.payambar.ir مراجعه كنند و عضو اين پايگاه شوند.
تحصيل ۱۶هزار دانشجو در جهاد دانشگاهي
گروه علمي فرهنگي-علي اصغر محمدي: ۱۶هزار دانشجو به طور رسمي در مقاطع كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد مراكز آموزش عالي جهاد دانشگاهي تحصيل مي كنند. به گزارش همشهري، رئيس جهاد دانشگاهي در مراسم بيست و ششمين سالگرد تشكيل جهاد دانشگاهي در تالار وحدت با بيان اين مطلب گفت: حدود ۱۰ موسسه علمي- فرهنگي به جهاد دانشگاهي وابسته اند و ۱۴موسسه علمي- فرهنگي نيز در جهاد دانشگاهي فعاليت مي كنند.
علي منتظري با اشاره به فعاليت جهاد دانشگاهي در ۴۱ واحد دانشگاهي گفت: ۱۴ پژوهشكده زير نظر جهاد دانشگاهي فعاليت مي كنند و ۸۴ گروه پژوهشي نيز در جهاد دانشگاهي مستقر هستند. وي افزود: بيش از ۵هزار نفر در جهاد دانشگاهي فعاليت مي كنند و در حال حاضر حدود ۱۰هزار عضو هيات علمي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي با جهاد دانشگاهي همكاري دارند.منتظري درباره بودجه جهاد دانشگاهي خاطرنشان كرد: بودجه جهاد دانشگاهي امسال ۱۲۱ميليارد تومان است كه از اين ميزان فقط ۲۴ميليارد تومان از بودجه عمومي كشور است.
پذيرش دانشجو در رشته نانوفناوري در دانشگاه تهران
ايسنا: پرديس فني دانشگاه تهران در رشته نانو فناوري در گرايشهاي مهندسي الكترونيك، مهندسي شيمي، مهندسي مكانيك و مهندسي مواد براي سال تحصيلي ۸۶-۸۵ دانشجو مي پذيرد.داوطلبان مي توانند حداكثر تا ۲۸ مرداد ماه مدارك خود را به اداره امتحانات اداره كل تحصيلات تكميلي دانشگاه تهران ارسال كنند. يادآور مي شود، آزمون زبان عمومي دوم شهريور ماه سال جاري و آزمون تخصصي ۱۲ شهريور امسال برگزار مي شود.

در آسمان
فرود اولين انسان به مريخ نزديك است؟
010458.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايك گريفن- مدير سازمان فضايي آمريكا- در نهمين جلسه انجمن سياره سرخ گفت كه با تجهيزات و بودجه فعلي ناسا هيچ انساني حداقل تا ۲۰سال ديگر پا بر روي مريخ نمي گذارد.
تحقيقات اوليه از سال ۲۰۰۷ با حضور بهترين و كارآزموده ترين محققان و دانشمندان دنيا براي فرود انسان به مريخ، شروع به كار مي كند.
وي گفت: «پس از به پايان رسيدن تحقيقات اوليه، ما سريعا كار ساخت سفينه را شروع مي كنيم. اين كار كه ممكن است مراحل تكميلي آن تا سال ۲۰۲۰ به طول انجامد احتياج به يك سفر تحقيقاتي به سطح سياره سرخ نظير «مريخ نوردهاي روح و فرصت» دارد كه در طول ۱۰ سال آينده انجام مي شود».

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |