چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
پليس براي مقابله با رانندگان خاطي مصمم است
آغاز به كار پليس ارشاد
010497.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: به منظور نظم بخشي به رفتار رانندگان و ايجاد آرامش و امنيت تردد در معابر شهري، فعاليت پليس ارشاد در بزرگراه ها و معابر شهري آغاز شد.
به گزارش همشهري، سردار حسين ساجدي نيا، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در جمع خبرنگاران افزود: گشت ارشاد متشكل از گروهي از پليس موتورسوار است كه از روز دو شنبه (۱۶/۵/۸۵) كار خود را آغاز كرده اند. اين گروه با حضور در بزرگراه ها و معابر شهري در صورت مشاهده تخلف، رانندگان خاطي را متوقف و براي آنها قبض جريمه اي صادر مي كنند كه بار مالي ندارد و فقط طي آن توصيه هاي پليس گوشزد شده با اين رويكرد كه رانندگان متخلف با دريافت اين قبوض رفتارهاي نادرست خود را اصلاح كنند.
وي با اشاره به راه اندازي گشت نامحسوس در بزرگراه ها خاطرنشان كرد: براساس گزارش هاي دريافتي طي ۲۰ روزي كه از آغاز به كار گشت نامحسوس پليس در شريان هاي بزرگراهي مي گذرد حجم حركات نمايشي و ناموزون كه باعث وحشت و برهم زدن نظم رانندگي در اين شريان ها مي شد به حد قابل قبولي كاهش يافته كه اين نشان دهنده موفقيت پليس در اين زمينه است.
هر چند كه هنوز برخي شهروندان به رغم هشدارهاي پليس مرتكب تخلف مي شوند، اما انتظار مي رود با حضور ۲۴ ساعته پليس، قانون شكنان ناگزير به تمكين از قانون  شوند و بدين ترتيب حوادث ناگوار احتمالي به حداقل ممكن كاهش يابد.ساجدي نيا گفت: پليس با تمام توان تلاش مي كند با قانون شكنان برخورد نمايد و در اين راه هيچ گذشتي وجود نخواهد داشت چرا كه امنيت شهروندان براي پليس در اولويت قرار دارد. از همين رو راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از سال گذشته اقدام به تشكيل و حضور گشت محسوس در بزرگراه ها كرد و در پي آن در سال جاري گشت نامحسوس و از روز دو شنبه گذشته پليس ارشاد به جمع نيروهاي پليس اضافه شد.وي از شهروندان خواست ضمن رعايت مقررات راهنمايي، پليس را در ايجاد نظم، آرامش و امنيت در عبور و مرور ياري كنند.
هشدار به دارندگان موتورسيكلت هاي سه چرخ
ساجدي نيا گفت: به رغم آن كه طي اطلاعيه هاي متعدد به شهروندان توصيه شده است كه از خريد موتورسيكلت هاي سه چرخ خودداري كنند اما برخي از شهروندان بي توجه به هشدارهاي پليس با خريد اين نوع موتورسيكلت در سطح شهر تردد مي كنند در حالي كه بارها اعلام شده اين موتورسيكلت ها استاندارد نيست و از آنجايي كه محمل قانوني ندارند، شماره گذاري نمي شوند، از اين رو پليس با مشاهده اين موتورسيكلت ها آنها را متوقف و به پاركينگ منتقل مي كند و از آنجايي كه فاقد پلاك هستند ترخيص نمي شوند.
رئيس پليس راهور تهران بزرگ  افزود: تاكنون نزديك به ۱۰۰ دستگاه موتورسيكلت سه چرخ توقيف شده و براي پيشگيري از ورود اين موتورسيكلت ها به چرخه ترافيك شهري ضمن هشدار به شركتهاي توليد كننده با مراجع قضايي مكاتباتي صورت گرفته و پيگيري در اين زمينه همچنان ادامه دارد. وي در ادامه افزود: اين موتورسيكلت ها كه از سوي افراد و شركت هاي سودجو مونتاژ مي شوند براي استفاده در مزارع كشاورزي كاربرد دارند در حالي كه براي تردد در معابر شهري مناسب نبوده و حادثه آفرين است ضمن آن كه استهلاك آن بسيار بالاست.
توصيه به متقاضيان آرم ترافيك
ساجدي نيا در بخش ديگري از سخنان خود، از ادامه طرح تردد نوبتي خودروها(طرح زوج و فرد) تا پايان سال جاري خبر داد و افزود: با توجه به وضعيت ترافيك تهران و بنا به تصميم مسئولان و دست اندركاران ترافيك اين طرح تا پايان سال ادامه خواهد داشت بر اين اساس، توصيه مي شود كليه آژانس ها، تاكسي هاي تلفني و سرويس هاي مدارس از هم اكنون براي دريافت آرم ترافيك اقدام كنند تا با مشكل مواجه نشوند. بيماران دياليزي و بيماران خاص نيز كه مشمول استفاده از اين طرح مي شوند از هم اكنون به سازمان ترافيك مراجعه نمايند تا در طول سال و با اتمام زمان طرح هاي فعلي با مشكل مواجه نشوند.
معاينه فني خودرو را جدي بگيريد
ساجدي نيا از شهرونداني كه تاكنون موفق به دريافت برگه معاينه فني خودروهاي خود نشده اند خواست كه معاينه فني را جدي تلقي كنند به ويژه آن كه در حال حاضر، اين مراكز خلوت است و شهروندان مي توانند با صرف زماني اندك، برگه معاينه دريافت كنند. زيرا طي هماهنگي با ساير دستگاه هاي ذي ربط در آينده نزديك پليس طبق يك برنامه زمانبندي با خودروهايي كه فاقد برگه معاينه فني باشند برخورد مي كند.
برخورد با پلاك هاي مخدوش
ساجدي نيا از رانندگاني كه پلاك خودرو آنها مخدوش است خواست سريعاً نسبت به اصلاح و ترميم پلاك خودروي خود اقدام كنند. در غير اين صورت اين خودروها توقيف و مالكان آنها به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.وي همچنين از شهرونداني كه نسبت به قبوض دريافتي و ميزان جريمه اعتراض دارند خواست به مرور زمان به شوراهاي حل اختلاف مراجعه كنند. وي افزود: شهروندان انتظار نداشته باشند كه تمامي جريمه هاي آنها بخشيده شود چرا كه از سال ۸۵ به بعد كه كنترل و نظارت بر صدور قبض هاي جريمه مكانيزه شده،درصد خطاهاي احتمالي به صفر رسيده، از همين  رو جريمه هاي سال ۸۵ منطبق با مقررات و قوانين راهنمايي و رانندگي و به دور از خطاهاي انساني صادر شده و جايي براي اعتراض باقي نمي گذارد.ساجدي نيا علت ازدحام در شوراهاي حل اختلاف را مراجعه دارندگان خودروهاي مدل ۸۲ براي تعويض پلاك ذكر كرد و گفت: اين ازدحام موقتي است و به زودي به حالت عادي بازمي گردد.
ضرورت فرهنگ سازي
رئيس پليس راهور تهران بزرگ گفت: به رغم همه تمهيدات پليس و قوانين بازدارنده، برخي افراد با زيرپا گذاشتن قوانين نه تنها حقوق ديگران را پايمال مي كنند كه خود نيز با مشكل مواجه مي شوند و با حادثه آفريني سلامت خود و ساير شهروندان را به خطر مي اندازند. براي نمونه برخي رانندگان براي آن كه دقايقي زودتر به مقصد برسند از سمت چپ سبقت مي گيرند كه اين رفتار نادرست در معابر درون شهري و برون شهري حادثه مي آفريند. به طوري كه بررسي ها نشان مي دهد بسياري از تصادفات جاده اي و درون شهري ناشي از همين ناهنجاري ها است. اين در حالي است كه همواره از طريق رسانه هاي عمومي و با پخش تيزرهاي تبليغاتي نسبت به عواقب چنين رفتارهايي هشدار داده مي شود اما گويي برخي افراد نسبت به قانون شكني اصرار دارند. برخورد با چنين رفتارهايي نيازمند بسيج عمومي و فرهنگ سازي است.وي ضمن گله از شهروندان قانون شكن، افزود: با آن كه براساس آموزه هاي ديني و سنت هاي ايراني، شهروندان در اداي احترام به ديگران به ويژه هنگام وارد شدن به هر مجلسي نسبت به هم پيشي مي  گيرند اما مشخص نيست كه چرا در هنگام رانندگي اين آموزه ها را فراموش مي كنند و بدون گذشت و رعايت قوانين باعث اختلال در نظم رانندگي مي شوند.
تسهيلات به مناسبت اعياد اسلامي
ساجدي نيا با توجه به مناسبت فرارسيدن عيد بزرگ ولادت حضرت علي(ع) و مبعث پيامبر گرامي اسلام(ص) از تسهيلات پليس براي ترخيص موتورسيكلت هاي متوقف شده در پاركينگ هاي خليج فارس، كوهك، رضا و اميركبير خبر داد و گفت: مالكين اين موتورسيكلت ها مي توانند از امروز (۱۸/۵/۸۵) با در دست داشتن سند مالكيت، كارت مشخصات، برگه عدم خلافي، گواهي نامه راكب براي ترخيص موتور خود بر اساس جدول ذيل، از ساعت ۷ صبح الي ۴ بعدازظهر به خيابان قزوين- بوستان رازي- ستاد ترخيص مراجعه نمايند. اين تسهيلات شامل موتورسيكلت هايي مي شود كه تا قبل از ۱۲/۵/۸۵ متوقف شده است.

چشم انداز
010485.jpg
رئيس پليس راهور تهران بزرگ مي گويد: به رغم همه تمهيدات پليس و قوانين بازدارنده، برخي افراد قانون شكني مي كنند.
اين در حالي است كه همواره از طريق رسانه هاي عمومي و با پخش تيزرهاي تبليغاتي نسبت به عواقب چنين رفتارهايي هشدار داده مي شود اما گويي برخي افراد نسبت به قانون شكني اصرار دارند و براي خود و ديگران حادثه مي آفرينند.
به نظر مي رسد تنها قوانين و برخورد نمي تواند مانع از چنين ناهنجاري هاي باشد و بيش از هر چيز درمان اين معضل نيازمند فرهنگ سازي است.

دفاع از طرح جامع زلزله
010479.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: طرح جامع به تمام مطالعاتي كه تاكنون در زمينه زلزله در تهران انجام شده، توجه كرده و از ميان آنها بهترين طرح ها را مبناي كار قرار داده است.
جليل حبيب اللهيان- معاون شهرسازي شهرداري تهران- با بيان اين مطلب گفت: «ما نه تنها بهترين طرح هاي مطالعاتي زلزله را انتخاب كرديم، بلكه كارآمدترين اطلاعات هر يك از اين مطالعات را از آنها استخراج كرده و مورد استفاده قرار داديم». وي با تاكيد بر اينكه مطالعات زلزله در كشور و به خصوص در شهر تهران بسيار ضعيف است، افزود: «قرار نبود در تهيه طرح جامع، ما خود مطالعات زلزله شناسي و آن هم در مقياس يك دوهزارم انجام دهيم، زيرا نه تنها اين كار وظيفه طرح جامع نيست، بلكه انجام آن به چندين ميليارد تومان پول و حدود سه سال زمان نياز دارد». حبيب اللهيان عنوان كرد: «نقشه هاي زلزله شناسي كه مورد استفاده طرح جامع قرار گرفته بود در مقياس يك ۲۵هزارم است. به همين دليل ما در طرح جامع فقط توانستيم قواعد و دستور العمل هاي كلي را تدوين و مشخص كنيم زيرا تمام كار ما بر مبناي اطلاعات موجود انجام شده است».

۱۴۰۰ هكتار جنگل احيا مي شود
010482.jpg
ميراث خبر: يكهزار و ۴۰۰ هكتار از جنگل هاي غرب مازندران امسال از محل اعتبارات طرح صيانت از جنگل احيا مي شود.
براي اجراي اين طرح بيش از ۹ ميليارد ريال اعتبار درنظر گرفته شده است.
«اكبر ملكان» رئيس اداره جنگل كاري و پارك هاي اداره  كل منابع طبيعي غرب مازندران، در اين رابطه گفت:« به دليل وجود مشكلات اجتماعي، اين ميزان سطح نسبت به سال قبل ۳۰ درصد كاهش نشان مي دهد. چنانچه معضل حضور دام در جنگل ها حل شود، اين نهاد قادر است سطح بيشتري از عرصه هاي جنگلي منطقه را احيا كند.»
ملكان هدف از اجراي اين طرح ها را كمك به بازسازي عرصه هاي جنگلي در بالابند و مرز بين جنگل و مرتع ذكر كرد و افزود:« در اين پروژه ها زمينه احياي طبيعي آن دسته از عرصه هاي جنگلي كه در اثر تغييرات آب و هوايي، چراي دام و ساير عوامل، تخريب شده است با كاشت نهال هاي پيشاهنگ و پرستار مانند «كاج سياه»، «ون» و «شيردار» فراهم مي شود.»

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |