چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
مؤمن از همه مردم گرفتارتر است، زيرا بايد به كار دنيا و آخرت هر دو برسد.
(سنن ابن ماجه، كتاب التجارات، ح ۲۱۳۴)
امروز با حافظ
بيا كز چشم بيمارت هزاران درد برچينم
به مژگان سيه كردي هزاران رخنه در دينم
مرا روزي مباد آن دم كه بي ياد تو بنشينم
الا اي همنشين دل كه يارانت برفت از ياد
آب و هوا
010512.jpg
آب و هوا

عكس روز
010524.jpg
عكس:مهدي بيات
۱۵ مرداد، روز ملي آمادگي جسماني و ايروبيك ويژه افراد خاص و معلولان در پارك لاله برگزار شد.

در شهر چه خبر
مهديا گل محمدي
بازگشت سرعت اينترنت
اغلب كاربران اينترنت در دو هفته گذشته كاهش سرعت اين شبكه را تجربه كردند. اطلاع رساني ناقص نيز بسياري از اين كاربران را مشغول به عيب يابي رايانه هاي شخصي كرد. اما مسئولان شركت ارتباطات زيرساخت كندي سرعت اينترنت را به وضعيت ديتا و آي اس پي ها مربوط مي دانند. البته اين مسئولان تغييرات شبكه تا هفته پيش را مربوط به قطع شدن بخشي از پهناي باند ارزيابي مي كنند كه با اضافه كردن ۳۰ درصد به ظرفيت پهناي باند جبران شده است. اصغر يوسف پور مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت مي گويد: بيشتر قطعي هاي شبكه اينترنت كشور در هفته هاي گذشته به پي ام دي (اعوجاج) كابلي در حدفاصل تبريز - صوفيان مربوط مي شد كه شكل امواج را تغيير مي داد. به همين منظور مسير جديدي را از بازرگان به خوي و سپس به مهاباد و سنندج پيش بيني  كرده ايم.

خداحافظي سماورسازان
هجوم انواع چاي سازها، قهوه جوش ها و ديگر لوازم خانگي مربوط به آماده سازي نوشيدني هاي داغ به همراه رشد بالاي قيمت فلزات،سماورسازان و چراغ سازها را با بحراني جدي روبه رو كرده است. صنف سماورسازان كه پيش از اين از بي وفايي مردم نسبت به سماورهاي سنتي ايران گله داشت حال با گراني فلزات بايد با اين پيشه ديرينه در ايران خداحافظي كند. اين روند نااميدكننده را ناصر منصوري رئيس اتحاديه صنف سماور و چراغ سازها هم تأييد كرده و مي گويد: در حال حاضر قيمت يك تن ورق كه براي توليد ۳۰۰ تا ۴۰۰ سماور و يا ۷۰۰ كتري گازي بايد مصرف شود به ۸ ميليون تومان رسيده است. علاوه بر اين طي دو سال گذشته نيز ورق برنج مورد استفاده در ساخت سماور كيلويي ۱۹۰۰ تومان بود كه در اواخر سال ۸۴ اين رقم به ۴۵۰۰ تومان رسيد. وي مي افزايد: با قرار گرفتن ورق برنج در بورس فلزات قيمت اين فلز هماهنگ با قيمت طلا نوسان دارد. بنابراين با تمامي اين تحولات در حال حاضر ۹۵ درصد اعضاي اين صنف از ادامه حرفه چراغ و سماورسازي انصراف داده اند.

عوارض شهرداري
پرداخت هزينه قبوض عوارض شهرداري هم به فهرست ارسال هاي الكترونيك بانك ها پيوست تا علاوه بر صرفه جويي در وقت شهروندان، اندكي هم از بار مسافرت هاي درون  شهري كاسته شود. از روابط عمومي بانك ملي ايران خبر مي رسد از همين امروز بانك ملي آماده دريافت وجوه مربوط به عوارض شهرداري تهران است تا عمليات انتقال اطلاعات اسناد دريافتي به شهرداري را به صورت الكترونيك انجام دهد. براساس اين خبر اين طرح جديد از ۱۸ مرداد ماه سال جاري در همه شعب بانك يادشده قابل اجرا ست اما فقط هزينه قبوضي كه داراي شناسه پرداخت و شناسه قبض باشند براي بانك قابل دريافت مي شود. كارشناسان پيش بيني كرده اند ثبت دريافت هاي تكراري و خطاهاي انساني به وسيله اين شيوه كاهش چشمگيري داشته باشد.

مشكلات شكلاتي
افزايش قيمت شكر و آرد تأثير به سزايي در رشد قيمت بيسكويت، شكلات و شيريني داشت كه اتحاديه بيسكويت و شكلات نيز بر آن صحه گذاشت. اما به گفته بازاريان شركت هاي توليدكننده اين محصولات توان هماهنگ كردن قيمت فروش محصولات با هزينه توليد آن  را با بروز تحولات اخير قيمت مواد اوليه ندارند و اين روند موجب افت كيفي محصولات به ويژه شكلات ها شده است. هرچند صنايع شكلات سازي به وسيله چند توليدكننده شاخص داخلي خود را براي رقابت با محصولات خارجي آماده مي كرد، شوك ناشي از گراني مواد اوليه اين محصولات را از روند پيشين دور كرده است. مهرداد احمدي نيز از توليدكنندگان شكلات مي گويد: صنايع شكلات به لحاظ بسته بندي، گراني مواد اوليه و جدا شدن از استانداردهاي بين المللي در شرايط مساعدي به سر نمي برد.

طلا، سكه و ارز
010545.jpg

بازار
010542.jpg
نرخ انواع گوشي صفر در بازار علاءالدين تهران (روز دوشنبه)
هجوم گوشي هاي دست دوم
از بازار گوشي تلفن همراه خبر مي رسد بازار غيررسمي گوشي هاي دست دوم حجم قابل توجهي از خريد و فروش هاي گوشي تلفن همراه را به خود اختصاص داده است. هرچند قيمت گوشي ها از تنش هفته هاي گذشته مربوط به افزايش ۵۴ درصدي تعرفه واردات دور شده و آرامش نسبي حكمفرما است اما گراني مدل هاي جديد خريداران را به سمت پيشرفته هاي دست دوم سوق داده است. قيمت اين نوع گوشي ها از ۴۰ درصد قيمت صفر دستگاه آغاز شده تا ۹۰ درصد آن هم مي رسد. گويا انتقادات ناشي از به صفر رسيدن واردات رسمي و قانوني گوشي مسئولان را وادار كرد تا سرانجام از آماده شدن اولين گوشي مونتاژ داخل تا آبان ماه سال جاري خبر  دهند. اما آگاهان بازار از جمله رئيس اتحاديه فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي امكان آماده سازي اين گوشي تا آبان ماه را بسيار بعيد دانست.

در حاشيه خبرها
براي اينكه ورشكست نشويد
امير بهادري نژاد:  نتايج يك تحقيق اقتصادي حاكي از آن است، تعداد شهرونداني كه با مشكلات مالي مواجه هستند و يا به عبارتي ساده تر در آستانه ورشكستگي قرار دارند در سراسر جهان رو به افزايش است. به عنوان نمونه در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي بيش از ۲۶۰۲۱ نفر در كشور انگليس اعلام ورشكستگي اقتصادي كرده اند. در چنين شرايطي، شهروندان مايل هستند بدانند كه چگونه مي توان از ورشكستگي اقتصادي پرهيز كرد. كارشناسان مطرح اقتصادي اطمينان مي دهند اگر به اين توصيه ها عمل شود، احتمال بروز مشكلات مالي و ورشكستگي به حداقل خواهد رسيد. و اما اين توصيه ها:
۱- يك تقويم تهيه كنيد و كليه پرداخت ها و دريافت هاي روزانه خود را در اين تقويم يادداشت كنيد. حتي اگر يك آدامس و يا يك فنجان چاي هم خريديد در اين تقويم بنويسيد و اين هزينه هاي اندك را دست كم نگيريد.
۲- اگر به صورت اعتباري ( با كارت اعتباري و يا به صورت نسيه) خريد مي كنيد همواره جمع پولي را كه بايد بازپرداخت نماييد، يادداشت كنيد. به محض اينكه رقم مورد نظر از ۲۰ درصد درآمد ماهانه شما بالاتر رفت بايد خريد اعتباري را قطع كنيد و يا در آن صرفه جويي كنيد.
۳- اگر مجبور هستيد با استفاده از كارت اعتباري، ضروريات زندگي خود را خريداري كنيد، به شما هشدار مي دهيم كه وضعيت اقتصادي تان در آينده اي نزديك تيره و تار خواهد شد.
۴- اين واقعيت را بپذيريد كه سالم ترين شيوه اقتصادي، خريد و فروش با پول نقد است.
۵- اگر بدهي هاي شما در حال افزايش است، براي پرداخت اين بدهي ها هرگز پول قرض نكنيد؛ حتي اگر شرايط قرض گرفتن بسيار مناسب باشد.
۶- اگر قادر به حل مشكلات اقتصادي خود نيستيد از مراجعه به يك مشاور شرم نداشته باشيد.

تئاتر
پرتره
010521.jpg
كارگردان: محمدرضا خاكي
بازيگران: اصغر همتي، مسعود دلخواه، آشا محرابي
محل اجرا: تالار چهارسو
ساعت اجرا: ۳۰:۱۹
خلاصه: اين نمايش درباره مسائل اجتماعي سياسي دوران استالينيزم در بلوك شرق و به خصوص لهستان است.

فرهنگسرا
مسابقه نقاشي آيينه تمام نماي پيامبر(ص)
فرهنگسراي بانو همزمان با ميلاد با سعادت مولود كعبه حضرت علي(ع) اقدام به برگزاري مسابقه نقاشي با عنوان علي(ع) آيينه تمام نماي پيامبر(ص) نموده است.
اين مسابقه ويژه بانوان و گروه سني جوان و بزرگسال است و فردا از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر برگزار مي شود.
گفتني است، موضوعات مسابقه عبارتند از: علي(ع) پدر يتيمان، علي(ع) و كوچه هاي كوفه، علي(ع) و عدالت، علي(ع) و پيامبر(ص)، علي(ع) و صلابت و... همچنين تكنيك مسابقه به صورت آزاد است.
علاقه مندان جهت ثبت نام و شركت در مسابقه مي توانند به نشاني خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۸۸۷۸۶۲۷۶ تماس بگيرند.

تلويزيون
010548.jpg

آلودگي هواي تهران
010515.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
گوشت
وقتي دختربچه پول را به قصاب داد تا گوشت بگيرد، ديگر مشتري ها با تعجب او را نگاه كردند. مرد قصاب به مشتري هايش گفت: اين دختر هفته اي يك بار براي گربه اش گوشت مي گيرد. يكي از مشتري ها گفت: با اين گوشت كمي كه او مي گيرد حتماً گربه اش دچار سوءهاضمه شده، همه به دخترك و گربه اش خنديدند. مرد قصاب و مشتري ها واقعيت را نمي دانستند.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
كتك زدن براي تخليه رواني
پكن: شما از اين پس مي توانيد با مراجعه به يك قهوه خانه در چين به كتك زدن كاركنان اين مكان بپردازيد. مشتريان در صورت پرداخت مبلغي مي توانند اين كار را انجام دهند و يا شيشه ها را بشكنند و يا فرياد بكشند. صاحب اين قهوه خانه معتقد است مشتريان عصباني با انجام اين كارها تخليه رواني خواهند شد و بدون كوچكترين استرسي اين مكان را ترك خواهند كرد. به همين دليل اين قهوه خانه
۲۰ جوان تنومند ۲۰ تا ۳۰ ساله را استخدام كرده كه اين افراد از مشتريان كتك مي خورند. هزينه كتك زدن كاركنان، شكستن شيشه و يا فرياد كشيدن در اين قهوه خانه از۷ تا ۳۷ دلار متغير است.
وكالت جعلي
پنسيلوانيا: يك مجرم در آمريكا كه با هويت جعلي به وكالت مي پرداخت توسط پليس دستگير شد. اين مجرم سابقه دار پس از اينكه متوجه شد يكي از وكلاي معروف شهر براي مدت زمان طولاني به روسيه سفر كرده است تصميم گرفت با استفاده از هويت وي به وكالت بپردازد. وي براي مدت زمان نسبتاً طولاني با اين هويت جعلي به وكالت پرداخت اما چون وي در نوشتن و صحبت كردن مرتكب اشتباهات فاحشي مي شد به همين دليل مقامات دادگاه نسبت به وي مشكوك شدند و پليس پس از چند روز تحقيق وي را دستگير كرد.
پيشنهاد ميلياردر روس
لندن: يك ميلياردر روس قصد دارد كارخانه خودرو سازي جگوار را خريداري كند. اولگ دريپاسكا كه دارايي هايش بالغ بر ۵/۷ ميليارد پوند است ششمين مرد ثروتمند روسيه به شمار مي آيد. او صاحب بزرگترين شركت موتور سازي در روسيه است.
رژه دوقلوها
010518.jpg
كليولند: در حومه كليولند شهري وجود دارد كه گفته مي شود نخستين ساكنان اين شهر دوقلو بودند به همين دليل هر سال در چنين زماني دوقلوها، سه قلوها و چهار قلو هاي كشورهاي مختلف جهان گردهم مي آيند و در اين شهر رژه مي روند. روز دوشنبه نيز اين مراسم برگزار شد و ۳۵۰۰ دوقلو، سه قلو و چهار قلو در خيابانهاي شهر رژه رفتند.
پروتئين هاي لاستيكي
منچستر: بسياري از بسته بندي هاي مواد غذايي حاوي پروتئين هاي لاستيكي هستند كه اين پروتئين ها منجر به واكنش هاي آلرژيك مي شوند. در برخي موارد نيز اين پروتئين ها به داخل مواد غذايي راه يافته و در مصرف كنندگان آلرژي بوجود مي آورند. به همين دليل از شركت هاي بسته بندي مواد غذايي درخواست شده تا از موادي در توليد بسته بندي استفاده كنند كه آلرژي زا نباشد.
تولدهاي نادر
لندن: يك خانم ۲۵ ساله در انگليس كه پزشكان اعلام كرده بودند احتمال باردار شدن وي تقريباً صفر است دو روز پيش چهار قلو بدنيا آورد. احتمال وقوع چنين پديده اي در كشور انگليس يك در ۷۲۹ هزار است. پزشكان انگليسي يك سال قبل اين خانم را جواب كرده بودند. همچنين در اتفاق نادر ديگر يك خانم ۲۳ ساله سه قلو بدنيا آورد. با توجه به اينكه وي مبتلا به سرطان و شيمي درماني انجام داده بود پزشكان اعلام كردند كه او تا آخر عمر بچه دار نخواهد شد اما ديروز اين خانم سه قلو بدنيا آورد.
حمايت از  گياه آفتابگردان
نيويورك: يك مرد در آمريكا گياه آفتابگردان در باغچه مقابل خانه اش پرورش مي دهد. مراقبت دائمي اين مرد از اين گياهان باعث شده تا هر عابري در حين عبور از مقابل خانه  وي چند دقيقه اي تأمل كند و به اين گياهان بزرگ و زيبا خيره شود. اما شهرداري اين مرد را به جرم اينكه گياهان آفتابگردان مانع ديد رانندگان در تقاطع مجاور خانه اش مي شود به دادگاه احضار كرده است. در پي انتشار اين خبر بيش از ۴۰۰ نفر از اهالي منطقه طوماري امضا كرده و در اين طومار حمايت خود را از گياهان آفتابگردان اعلام كردند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |