چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۵ - Aug 9, 2006
شهردار اعلام كرد:
تهران  صاحب بزرگترين شهربازي خاورميانه مي شود
شهردار تهران از احداث بزرگترين شهربازي خاورميانه در شهر آفتاب نزديك حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) تا سه سال آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس،محمد باقر قاليباف افزود: شهرداري تهران براي ادامه احداث بزرگراه يادگار امام زمين يكي از بزرگترين شهر بازي هاي تهران واقع در بزرگراه شهيد چمران را به مبلغ ۲۳ ميليارد تومان از بنياد شهيد خريداري كرد.
وي با بيان اينكه همه زمين شهربازي براي اين كار مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، گفت:باقيمانده زمين شهربازي بزرگراه چمران در اختيار معاونت خدمات شهري شهرداري تهران قرار خواهد گرفت.
شهردار تهران تصريح كرد: شهرداري تهران تصميم دارد به منظور رفاه حال شهروندان بزرگترين شهربازي خاورميانه را تا ۳ سال آينده در پايتخت احداث كند.
قاليباف اظهار داشت: كارهاي طراحي و مطالعه بزرگترين شهربازي خاورميانه انجام شده است.
شهردار تهران از احداث شهر بازي جديدي در منطقه ۱۹ شهرداري تهران واقع در خاني آباد نو خبر داد و گفت: تا ساخت بزرگترين شهربازي پايتخت بهتر است به شهربازي هاي كوچك در شهر تهران توجه بيشتري شود.

تصميم نهايي براي انتقال نمايشگاه بين المللي به شهر آفتاب
مطالعات ترافيكي نمايشگاه بين المللي
به شوراي شهر مي رود
گروه شهري: مطالعات ترافيكي نمايشگاه بين المللي شهر آفتاب كه در سه فاز توسط شركت مطالعات جامع حمل و نقل وترافيك صورت گرفته است اواخر مهر ماه امسال به پايان رسيده و آماده ارايه به شوراي اسلامي شهر تهران به منظور تصميم گيري نهايي درباره نتايج حاصل از اين تحقيق مي شود.باتوجه به اهميت موضوع پروژه شهر آفتاب بررسي اثرات ترافيكي ايجاد نمايشگاه جديد كه در حريم منطقه ۱۹ واقع در ضلع جنوب غربي حرم مطهر امام خميني(ره) و در همسايگي دانشگاه شاهد قرار دارد شهريار افندي زاده مديرعامل شركت مطالعات جامع حمل و نقل وترافيك درمورد نتايج فاز يك مطالعاتي به خبرنگار همشهري گفت: طبق تحقيقات به عمل آمده از مراجعين طي روزهاي برپايي نمايشگاه كتاب حدود ۶۵درصد مراجعين به نمايشگاه فعلي به دليل مشكلات ترافيكي موافق انتقال نمايشگاه به شهر آفتاب بودند.
وي افزود: وجود دسترسي هاي مناسب نظير آزادراه تهران - قم، بزرگراه بهشت زهرا(س) نزديكي به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) ايستگاه راه آهن، ايستگاه راه آهن تهران و ترمينال جنوب و دسترسي نزديك به خط مترو ايستگاه حرم مطهر امام خميني(ره) از نكات با اهميت ارتباطي شهر آفتاب به شمار مي رود.
وي گفت: از ديگر موارد مثبت اين اراضي مي توان به فاصله نسبتا زياد اين محدوده از بافت متراكم شهري، عدم محدوديت در توسعه اراضي و همچنين داشتن پتانسيل لازم براي ايجاد فضاهاي جنبي نظير هتل، مراكز تجاري، توريستي و تفريحي اشاره كرد ضمن اين كه احداث مجموعه نمايشگاه و پروژه هاي مشابه در اراضي مورد اشاره ارتقاء پتانسيل بسيار بالاي توريستي در كنار فضاي معنوي مرقد مطهر حضرت امام را درپي خواهد داشت.
افندي زاده در توضيح و تحليل اطلاعات جمع آوري شده در پايان فاز يك مطالعات انجام شده گفت: در فاز اول به شناخت وضع موجود و جمع آوري اطلاعات پرداختيم به طوري كه همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب در ارديبهشت ماه، آمارگيري گسترده اي به دو صورت شمارش حجم تردد در مسيرهاي منتهي به نمايشگاه و پرسشگري از مراجعين و در كنار آن آمارگيري حجم ترددهاي مسيرهاي منتهي به اراضي شهر آفتاب انجام داديم.
افندي  زاده گفت: نتايج حاصل از پرسشگري مراجعين به نمايشگاه فعلي نشان داد كه تعداد مراجعين به نمايشگاه در روز جمعه حدودا دو برابر روز پنج شنبه است. درروزهاي پنج شنبه و جمعه به ترتيب حدود ۳۶ درصد و ۲۹ درصد از مراجعين با وسيله نقليه شخصي و به ترتيب حدود ۱۰ تا ۱۹ درصد از مراجعين با اتوبوس شركت واحد و بقيه با ساير وسايل نقليه خود را به نمايشگاه رسانده اند.
وي ادامه داد: ساعت اوج مراجعه به نمايشگاه در هر دو روز پنج شنبه و جمعه ساعت ۱۱-۱۰ صبح است به طوري كه در روز پنج شنبه حدود ۱۹ در صد و روز جمعه حدود ۱۷ درصد در ساعت اوج به نمايشگاه مراجعه كردند.
به گفته افندي زاده نتايج تردد شماري از مسيرهاي منتهي به نمايشگاه نشان داد كه در اين ايام معابري مانند بزرگراه مدرس در شمال به جنوب با افزايش حجم تردد مواجه مي شوند و در معابري ديگر مانند بزرگراه چمران به دليل قفل شدن ترافيك، حركت در اين معابر دچار اختلال و كندي مي شود.
وي توضيح داد: نتايج حاصل از تردد شماري وسايل نقليه درمعابر منتهي به اراضي شهر آفتاب در وضعيت فعلي (بدون در نظر گرفتن احداث نمايشگاه جديد) نشان دهنده افزايش قابل ملاحظه حجم وسايل نقليه در روز پنج شنبه نسبت به ساير روزهاي هفته است (به دليل سفرهايي كه در روز پنج شنبه به بهشت زهرا (س )صورت مي گيرد).
افندي زاده اظهار داشت: هم اكنون در فاز دوم مطالعه ترافيكي نمايشگاه تحليل بر روي اطلاعات جمع آوري شده در حال انجام است تا با شناسايي مشكلات ترافيكي حاصل از انتقال نمايشگاه به شهر آفتاب راهكارهاي اجرايي جهت حل اين مشكلات در فاز سوم گزارش ارائه شود.

رييس پليس راهور تهران اعلام كرد:
جلوگيري از تردد خودرو هاي آلاينده از مهر ماه
به گفته رئيس پليس راهور تهران از مهرماه با توجه به افزايش ميزان آلودگي هوا از تردد خودروهاي داراي آلايندگي بالا و فرسوده جلوگيري مي شود.
010530.jpg
ايسنا: رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از سرعت در رسيدگي به تصادفات در آينده و راه اندازي گشت ارشاد راهور و اجراي طرح جلوگيري از تردد خودروهاي آلاينده از مهر ماه آينده خبر داد .
سردار ساجدي نيا با اشاره به افزايش۴۰۰ هزار خودرو در سال جاري افزود: با افزايش توان پليس در حال حاضر زمان رسيدگي به تصادفات در تهران به ۱۵ دقيقه كاهش يافته است كه اميدواريم با تقويت ناوگان موتوري از اول مهرماه با خريد موتورسيكلت هاي جديد و به كار گيري آنها زمان رسيدگي به تصادفات به ۱۲ دقيقه كاهش يابد.
ساجدي نيا در مورد جلوگيري از تردد خودروهاي آلاينده گفت: هماهنگي با ستاد مركزي معاينه فني خودروها و محيط زيست انجام شده است كه بر اين اساس از چند ماه آينده خصوصا از مهرماه با توجه به افزايش ميزان آلودگي هوا از تردد خودروهاي داراي آلايندگي بالا و فرسوده جلوگيري مي شود.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ همچنين با مثبت ارزيابي كردن عملكرد گشت هاي نامحسوس و پليس بزرگراه گفت: با راه اندازي اين گشت ها تصادفات نسبت به در سال گذشته حدود ۵۰ درصد كاهش يافت. همچنين كاهش تخلفات را نيز شاهد بوده ايم؛ اما برخي ناهنجاري ها هنوز هم مشاهده مي شوند. وي افزود: در حال حاضر روزانه حدود ۸۵ خودرو و ۴۰۰ موتورسيكلت در بزرگراه ها و معابر تهران به دليل تخلفات متوقف و به پاركينگ منتقل مي شوند.
سردار ساجدي نيا از راه اندازي گشت هاي ارشاد راهور خبر داد و گفت: بر اين اساس گشت هاي ارشاد دربين متخلفان فرم هاي ارشادي توزيع مي كند.
به گفته رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، فرم هاي ارشادي در سيستم رايانه اي راهور ثبت شده و در صورت تكرار تخلف راننده به دو برابر جريمه محكوم خواهد شد.
وي تصريح كرد: در مرحله اول با بكارگيري حدود ۱۰۰ نفر نيرو با ۵۰ موتورسيكلت گشت هاي ارشاد راهور راه اندازي شده است. وي به استمرار اجراي طرح زوج و فرد خودروها در سال تحصيلي جديد اشاره كرد و گفت: پليس آمادگي افزايش محدوده طرح زوج و فرد را دارد ولي در اين خصوص هنوز موضوعي طرح نشده است.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ همچنين هشدار داد: در سال جاري تمامي خودروهايي كه قرار است در محدوده طرح ترافيك تردد كنند بايد آرم داشته باشند و تمهيداتي كه سال گذشته براي برخي اشخاص در نظر گرفته شده بود ديگر اعمال نمي شود.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ همچنين از تعويق اجراي طرح خط ويژه بزرگراه چمران خبر داد و گفت: اجراي اين طرح به دليل بازسازي و پلسازي در خيابان سئول - نيايش و پل يادگار امام - شهربازي فعلا به تعويق افتاده است.

تغيير در برخي از خطوط اتوبوسراني
گروه شهري - شركت واحد اتوبوسراني باتوجه به درخواست شهروندان تغييراتي را در مبدأ خط ۱۵-۱۰ (شهرك شهيد محلاتي، پايانه مترو شهيد بهشتي) و خط ۳۱-۱۰ (شهرك محلاتي، پايانه مترو شهيد حقاني) به وجود آورده است كه بدين ترتيب مبدأ ايستگاه خطوط ذكر شده به بعد از درب ورودي شهرك لاله انتقال يافته و شهرك كوي ياس به عنوان ايستگاه دوم اين خطوط مي باشد.همچنين خط ۳۱-۹ (وحيديه - سمنگان) كه به علت عمليات عمراني تغييراتي در طول مسير به وجود آمده بود با پايان يافتن عمليات عمراني به حالت قبلي خود بازگشته است.

معاون ترافيك شهرداري تهران هم زمان با «روز خبرنگار»:
همه چراغ هاي حوزه ترافيك تهران
براي خبرنگاران سبز است
گروه شهري- معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران هم زمان با ۱۷ مرداد «روز خبرنگار» خواستار همكاري بيش از پيش خبرنگاران در حل مشكل ترافيك تهران شد.
به گزارش خبرنگار ما سيدجعفر تشكري هاشمي با قدرداني از اهتمام و مساعي خبرنگاران در پرداختن به مسائل شهري به ويژه مسأله ترافيك، اظهار داشت: ترافيك دغدغه اول شهروندان تهران است و انتظار مي رود خبرگزاري ها و مطبوعات با اختصاص تيتر يك، سرمقاله، يادداشت نخست، گزارش اصلي و عكس روز، اين موضوع مهم را هر روز مورد توجه ويژه قرار دهند.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، وي «افتراق نظر» خبرنگاران درخصوص موضوعات مختلف را امري طبيعي دانست و اظهار داشت: البته خبرنگاران با هر ديدگاه فكري در مباحثي كه با منافع شهر و مصالح شهروندان سر و كار داشته باشد، «اشتراك عمل» دارند.اين گزارش حاكي است معاون شهردار تهران از خبرنگاران به عنوان گوش هاي شنوا، چشمان بينا و انديشه هاي آگاه جامعه ياد كرد و افزود: خبرنگاران بدون هيچ گونه چشمداشتي با انعكاس مشكلات شهر، مسئولان شهري را در ايفاي مسئوليت ياري مي رسانند. تشكري هاشمي در پايان با اشاره به اين كه همه چراغ هاي حوزه حمل و نقل و ترافيك تهران براي خبرنگاران «سبز» است، گفت: از انتقادات، پيشنهادات و نظرات سازنده اين عزيزان استقبال مي كنيم.

شهر نگار
مصوبات شورا برآمده
از پيشنهاد مردم
مهنوش معتمدي آذر
شوراي شهر به عنوان حلقه واسط ميان مردم و دستگاه هاي اجرايي به منظور آشنايي و برآورد دقيق تر مسايل و مشكلات شهري راهكارهايي را به ويژه براي بهبود مناسبات و تعامل شهرداري با مردم پيش بيني كرده كه يكي از آنهاديدارهاي دوره اي با شهروندان مناطق است.
شوراهاي شهر در حال حاضر به دليل برخي موانع از جمله عدم تحقق مديريت واحد شهري عملاً شوراي شهرداري محسوب مي شوند و تا رسيدن به جايگاه واقعي خود راهي طولاني در پيش دارند. از اين رو اعضاي شوراي شهر تهران براي آشنايي با مسايل و مشكلات واقعي، ناگزير از ملاقات هاي مستقيم و مشورت با شهروندان هستند تا متناسب با وضعيت موجود ضمن پاسخگويي منطقي به خواسته هاي آنان و نظارت مستقيم بر عملكرد شهرداري با برآورد دقيق نيازهاي خدماتي، فرهنگي و اجتماعي و عمران شهري نسبت به رفع مشكلات و اصلاح برخي قوانين و مقررات دست و پاگير اقدام كنند.
از آنجا كه به طور معمول ممكن است شماري از مجريان امور به دليل ماهيت شغلي و تمايل به فرار از پاسخگويي، رغبت چنداني به تماس نزديك با مردم نداشته باشند، خلأ موجود از طريق ملاقات هاي عمومي اعضاي شوراي شهر به عنوان نمايندگان مردم برطرف مي شود.
علاوه بر اين حضور همزمان مردم و مجريان در اين ملاقات ها، امكان تخلف و سوء استفاده هاي احتمالي را به حداقل مي رساند، زيرا مردم به طور مستقيم مشكلات خود را در حضور مسئولان شهرداري به عنوان مجري و اعضاي شوراي شهر به عنوان ناظر مطرح و پاسخ آن را دريافت مي كنند.
از سوي ديگر در اين ملاقات ها اعضاي شوراي شهر از نحوه اجراي مصوبات و قوانين و مقررات توسط ماموران شهرداري آگاهي مي يابند و به تبع آن از اعمال سليقه اي قوانين در مناطق مختلف جلوگيري مي شود.
برخي از مصوبات شوراي شهر طي چند سال اخير حاصل همين ديدارها و در مواردي ارايه پيشنهاد از سوي مردم بوده است و شوراي شهر در اين مدت تا آنجا كه امكان داشته مقررات شهرسازي را در جهت رفع مشكلات مردم اصلاح كرده است.
با توجه به بررسي مطالعات طرح جامع و تفصيلي شهر تهران پيش بيني مي شود با تصويب نهايي آنها بسياري از املاكي كه از سال ها قبل داخل طرح هاي مختلف شهري قرار داشته و اكنون با گذشت زمان اصل و ماهيت برخي از آنها تغيير كرده است، از طرح خارج شوند و مشكلات مردم از بابت مراجعه به شهرداري يا ساير دستگاه هاي اجرايي كاهش يابد.
علاوه بر اين با گسترش طرح فناوري اطلاعات در شهر تهران و دسترسي شفاف به مقررات، نظارت بر عملكرد شهرداري عملي تر خواهد شد.

نگاه
010527.jpg
داود كاظمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |