پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
جشنواره هاي سينمايي در انتظارپاييز
پاييز امسال چند جشنواره مهم مانند بيست وسومين جشنواره فيلم كوتاه تهران، جشنواره فيلم پليس، اولين جشنواره فيلم مستند و... برگزار مي شود
013023.jpg
پاييز هميشه فصل برگزاري جشنواره هاي مهم سينمايي در ايران بوده است، پاييز امسال نيز چند جشنواره مهم مانند بيست وسومين جشنواره فيلم كوتاه تهران، جشنواره فيلم پليس، اولين جشنواره فيلم مستند و... برگزار مي شود.
جشنواره فيلم كوتاه تهران
جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران به منظور ارتقاي سطح آگاهي، تجربه و بينش نسل جوان و با هدف بسط و تعميم ارزشهاي والاي فرهنگي و ديني و پرورش هنرمنداني متعهد، نوگرا و توانمند  ۳۰ آبان ماه الي  ۵ آذر برگزار مي شود. به گزارش ايسنا، شبكه دوم سيما، امسال در برگزاري اين دوره از جشنواره مشاركت خواهد داشت. تاكنون بيش از دو هزار فيلم جهت شركت در بخش هاي مختلف بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران ارسال شده است.
جشنواره فيلم كوتاه به دليل اينكه تمامي تلاش هاي بيش از دو هزار فيلمساز جوان را در عرض يكسال به نمايش مي گذارد از معدود جشنواره هايي است كه بااستقبال حيرت انگيز مخاطبان مواجه مي شود.
محسن اميريوسفي، كارگردان فيلم، خواب تلخ معتقد است:جشنواره فيلم كوتاه حاصل تلاش مجموعه اي از فيلمسازان مستقل و فرهنگي است كه تأثير آن را بر سينماي حرفه اي مي توان ديد. سامان سالور كه در فستيوال لوكارنو درخشيد از سينماي جوان و فيلم كوتاه شروع كرده است.
اين كارگردان سينما بر اهميت برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تهران تاكيد كرده و مي گويد:  فارغ از نسبي بودن داوري ها، جشنواره فرصتي براي فيلمسازان است كه خود را بيازمايند و دست به تجربه بزنند از طرفي اميدوارم جشنواره بر وظيفه اصلي خود مصر باشد و به
جريان سازي بپردازد.
دومين جشنواره فيلم پليس
اما دومين دوره از جشنواره فيلم پليس نيز آذر ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود. ناصر شفق، دبير اين دوره از جشنواره فيلم پليس است. در دومين جشنواره فيلم پليس، براي اولين بار مسابقه بزرگ فيلمنامه نويسي با عنوان برگ زرين برگزار مي شود. مسابقه بزرگ فيلمنامه نويسي با موضوعاتي چون  نقش پليس در ايجاد و حفظ امنيت عمومي و اجتماعي، مقابله با اشرار و آدم ربايان، قاچاق مواد مخدر، كالا، سوخت، دارو، قاچاق انسان و... برگزار مي شود. همچنين نقش پليس در مقابله با مفاسد اجتماعي و اقتصادي، مقابله با قانون شكنان و نقش نيروي انتظامي در عرصه فرهنگ، ترافيك و زندگي شهري، از ديگر گرايشات موضوعي اين بخش است. پليس و دنياي كودكان، جوانان و زنان از ديگر موضوعات مورد توجه در بخش مسابقه بزرگ فيلمنامه نويسي است. اين جشنواره با هدف تامين و توسعه فرهنگ آشناسازي مردم با پليس، شناسايي جايگاه، ضرورت ها و تاثيرگذاري هاي سينما و تلويزيون و امكانات تصويري در رشد امنيت اجتماعي و با نگاهي به حضور پليس در فيلم هاي سينمايي، تلويزيوني و آزاد يك دهه گذشته پايه ريزي شده است.
در اين باره، پوران درخشنده، كارگردان سينما معتقداست: با توجه به نقش قابل توجه سينماي فرهنگي و صاحب انديشه، در فرهنگسازي و پيشگيري از وقوع جرايم، نيروي انتظامي مي تواند سرمايه گذاري گسترده اي در توليد فيلم هاي فرهنگي داشته باشد.
كارگردان فيلم روياي خيس تاكيد مي كند كه با شناختي كه از مديران جشنواره فيلم پليس دارد و با توجه به سابقه فرهنگي آنان در سينما، مي توان اميدوار بود كه دغدغه هاي سينماگران طرفدار سينماي فرهنگي در اين جشنواره برطرف شود.
چهار فيلم براي جشنواره پليس
دبير جشنواره فيلم پليس نيز در خصوص آخرين فعاليت هاي اين جشنواره به خبرگزاري مهرگفت: مشغول برنامه ريزي هستيم تا كارهاي خوبي را به جشنواره فيلم پليس برسانيم. فيلم هاي سينمايي چهار انگشتي به كارگرداني و تهيه كنندگي سعيد سهيلي، بازپرس ويژه به كارگرداني رهبر قنبري و زيارت به كارگرداني صادق كرميار و تهيه كنندگي ناجي هنر و مخمصه به كارگرداني حميدرضا چاركچيان و تهيه كنندگي منوچهر شهسواري براي حضور در جشنواره آماده مي شوند.
ناصر شفق يادآور شد: اين فيلم ها بر اساس اهداف و برنامه هاي جشنواره توليد مي شوند و از مضامين آسيب شناسي اجتماعي پليس برخوردار است. البته جز اين فيلم ها كه نام برده شد، مشغول بررسي چند فيلمنامه ديگر هم هستيم تا در صورت امكان شرايط توليد آنها فراهم شود. در كنار اين، آثار برتر دو سال گذشته در عرصه فيلم را براي حضور در جشنواره انتخاب مي كنيم. شفق درباره توليد فيلم سينمايي فرشته باران كه بر اساس برنامه قرار بود تيرماه جلو دوربين برود، توضيح داد: اين فيلم قرار بود در لبنان ساخته شود و ما حتي از لوكيشن بازبيني كرده بوديم و مرحله پيش توليد با زمان بندي مناسبي پيش مي رفت، اما وقوع جنگ در لبنان و مسائل ديگر ساخت فيلم را در عمل غيرممكن ساخت و با توجه به شرايط تصميم به توليد فيلم در زمان ديگري گرفتيم.
پروژه فرشته باران به كارگرداني جواد شمقدري كه چند سالي است به دلايل مختلف به مرحله توليد نمي رسد مضموني سوررئاليستي با محوريت مسائل مذهبي دارد و به شرح زندگي دختري دبستاني مي پردازد كه پدرش در زمينه انرژي هسته اي فعاليت مي كند. يك روز براي اين كودك اتفاقي مي افتد كه وي از فرشته اي آسماني كمك مي گيرد و برقراري ارتباط ميان فرشته و دختر و ورود او به داستان اتفاقات تازه اي را به وجود مي آورد.
جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني رويش
جشنواره فيلم هاي ديني نيز يكي ديگر از جشنواره هاي پاييز امسال است. اما مهلت ارسال آثار و شركت در دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني رويش تا بيستم شهريورماه تمديد شد.
مسئول روابط عمومي  دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني رويش در جمع خبرنگاران گفت: "نظر به استقبال فيلمسازان سراسر كشور و روند رو به رشد ارسال آثار در روزهاي پاياني مهلت جشنواره و در پاسخ به درخواست علاقمندان شركت در دومين جشنواره رويش به خصوص هنرمندان و فيلمسازان شهرستاني، مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تمديد شد."
حسن محمودي در ادامه با اشاره به بخش هاي مختلف اين دوره جشنواره افزود: "دومين جشنواره رويش در بخش اصلي در دو قسمت مسابقه ملي و فيلم هاي اول در چهار زمينه داستاني، مستند، پويانمايي و نماهنگ برگزار مي شود. در بخش جنبي آثار مكتوب سينمايي شامل فيلمنامه، مقاله تحقيقي يا پژوهش، پايان نامه و ايده مورد بررسي قرار مي گيرند. در بخش ويژه سال پيامبر اعظم(ص) نيز دبيرخانه جشنواره پذيراي فيلم ها يا فيلمنامه هايي است كه به نوعي به زندگي و آثار وجودي آن بزرگوار پرداخته باشند."وي در پايان با اشاره به برگزاري جشنواره از هشتم تا دوازدهم آبان در مشهد مقدس تصريح كرد: "در طول مدت زمان برگزاري دومين جشنواره رويش برنامه هاي جنبي از قبيل كارگاههاي تخصصي فيلمسازي، نشست هاي تخصصي نقد سينماي ديني و همچنين مروري بر آثار سينمايي كوتاه و بلند فيلمسازان مطرح داخلي و خارجي در نظر گرفته شده است."
جشنواره بين المللي سينماي مستند
نخستين جشنواره بين المللي سينماي مستند با حضور سينماگران داخلي و خارجي، سال  ۸۶ در تهران برگزار مي شود. مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي پيش از اين درباره برگزاري اين جشنواره گفته بود: جشنواره صفر اين رويداد، براي آسيب شناسي و برپايي هرچه بهتر آن، تابستان امسال با حضور برخي مديران جشنواره هاي خارجي، برنامه ريزي و اجرا مي شود. با اين حال، زمان قطعي برگزاري اين جشنواره، هنوز مشخص نشده ولي گويا قرار است در اواخر آذرماه و اوايل زمستان برگزار شود.

محمود فرهنگ،مسئول كانون نمايش هاي خياباني:
جشنواره شبانه گامي براي آشتي تماشاگر با تئاتر است
برگزاري جشنواره شبانه تئاتر، گام ارزشمندي در جهت بازگرداندن مردم به سالن هاي نمايش و تماشاي تئاتر است.
محمود فرهنگ، مسئول كانون نمايش هاي خياباني مركز هنرهاي نمايشي در گفت وگو با واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، با بيان اين مطلب افزود: تئاتر همواره نيازمند تماشاگر بوده است و برگزاري جشنواره هاي مختلف تئاتري هم مي تواند به خاطر اين نياز باشد كه مردم باور كنند كه تئاتر مي تواند بخشي از زندگي آنها باشد و اگر اين اتفاق بيفتد، مي توان به ارتقاي فرهنگ جامعه اميدوار بود.
فرهنگ گفت: معتقدم اگر تئاتر بتواند مخاطبان زيادي براي تماشاي نمايش ها جلب كند بسياري از مشكلات در عرصه فرهنگ سازي كشور حل مي شود. زيرا بر اين نظرم كه ميزان و سطح فرهنگ و هنر هر كشور را مي توان از روي مخاطبان نمايش ها ارزيابي كرد.
مدير برگزاري فستيوال شبانه تئاتر در ادامه صحبت هاي خود گفت: مركز هنرهاي نمايشي در سالهاي اخير توجه ويژه اي به مقوله اجراي حرفه اي تئاتر خياباني دارد و اميدواريم اين حركت جديد كه به پيشنهاد مدير اين مركز براي اولين بار در محوطه بيروني تئاتر شهر برگزار شده است سرآغاز فعاليت هاي جديد در عرصه تئاتر خياباني باشد.
فرهنگ در ادامه گفت: خوشبختانه اين جشنواره به غير از تهران در شهرستان ها نيز در حال اجراست و با استقبال خوب مردم روبه رو شده است و ما اميدواريم با مشاركت نهادهاي ديگر همچون شهرداري كه تا كنون حمايت هاي قابل توجهي نشان داده است، بتواند مخاطبان بيشتري را به سوي تئاتر جذب كند.

چهره روز
سامان سالور و سياه نمايي
013035.jpg
گـــروه ادب و هنر- كامــران محمدي: سامان سالور، جوان موفق اين روزهاي سينماي ايران، مي گويد: من در ايران زندگي مي كنم و معتقدم بايد مشكلات خودمان را بين خودمان حل كنيم و از طرح آن در خارج از كشور بپرهيزيم.
سالور كه پس از دريافت يوزپلنگ طلايي زيباي لوكارنو، به خبرگزاري مهر رفته و درباره تمام ماجراي حضور فيلم در جشنواره و قضاياي مربوط به آن توضيح داده است، ادامه مي دهد: بايد ياد بگيريم از موفقيت يكديگر خوشحال شويم و براي بزرگ نشان دادن خودمان سعي نكنيم بي ربط به يك فيلم حمله كنيم.
سالور، كارگردان چند كيلو خرما براي مراسم تدفين خود البته از جمله فيلمسازاني است كه به سياه نمايي در فيلمش متهم شده و به اعتقاد برخي منتقدان، با همين ترفند هميشگي موفق به دريافت جايزه مهم لوكارنو شده است، اما او توضيح مي دهد كه فيلم بهمن ماه سال گذشته آماده نمايش شده و علاقه مند بوده است اولين نمايش فيلم در جشنواره فيلم فجر باشد. سالور اضافه مي كند: طرح اين نوع بحث ها وقتي يك فيلم از ايران در آن كنكور سخت در رقابت با فيلم هاي زيادي برنده جايزه مي شود، جاي بحث و سؤال دارد. بردن اين جايزه باعث غرور ملي و صدور فرهنگ اصيل ايراني به مردم ساير نقاط جهان است. من هرگز به عنوان يك سينماگر ايراني حاضر نيستم در آثارم سياه نمايي كنم.
وقتي نمايش چند كيلو خرما براي مراسم تدفين در روز چهارم جشنواره لوكارنو به پايان رسيد، 2500 تماشاگر غربي، پنج دقيقه به حالت ايستاده براي عوامل فيلم دست زدند. فيلم سه بار نمايش داده شد و در هر نمايش، نزديك به 2500 نفر به تماشاي آن نشستند.
فيلم سياه و سفيد 85 دقيقه اي چند كيلو خرما براي مراسم تدفين ، دومين كار سالور در مقام كارگردان است. او پيش از اين ساكنين سرزمين سكوت را در سال 1382، دو سال زودتر از كار دومش كارگرداني كرده است. علاوه بر اين، در دانه هاي ريز برف و كنار رودخانه دستيار اول كارگردان بوده است.
اين كارنامه، براي كارگرداني كه هنوز به 30 سالگي نرسيده، موفقيت قابل توجهي است. سالور، اكنون در تكاپوي ساخت فيلم سومش با نام  1359 است؛ كاري كمدي با مضمون اجتماعي و كم و بيش، جنگي.

تجليل از پنج پيشكسوت موسيقي آئيني
در جشنواره ذكر و ذاكرين
مهر: شانزدهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين از نورمحمد درپور، دردي طريك، رسول بخشي زنگشاهي، ملاعبد فيهاني و محمدرضا اسحاقي تجليل مي كند و تجليل شوندگان به مكه مكرمه مشرف مي شوند.
فريد سلمانيان، دبير اين جشنواره توجه به اين بخش و تجليل از پيشكسوتان و اساتيد موسيقي آئيني و نواحي را توجه به مهمترين بخش فرهنگ شفاهي خواند و افزود: اين پيشكسوتان تنها بازماندگان راويان موسيقي بومي و آئيني هستند. موسيقي نواحي ايران در زمره اساسي ترين بخش فرهنگ شفاهي قرار دارد و توجه به اين بخش فرهنگ عمومي از مهمترين سياست هاي محوري سازمان ها و مراكز فرهنگي و هنري است.
نورمحمد درپور برجسته ترين خواننده آوازهاي شرق خراسان و تربت جام است كه اغلب مقام ها و آوازهاي عرفاني و مذهبي را مي خواند. درپور تاكنون در بسياري از جشنواره هاي موسيقي داخلي و بين المللي از جمله موسيقي مقدس برلين حضور داشته است.دردي اسماعيل زاده معروف به دردي طريك، خواننده و دوتارنواز برجسته تركمن و از آخرين بازماندگان نسل بخش هاي تركمن است.
رسول بخشي زنگشاهي متولد و ساكن بلوچستان از برجسته ترين نوازندگان قيچك است و بر مجموعه موسيقي منطقه مراسم شادي و روايت ها تسلط دارد. زنگشاهي در جشنواره هاي داخلي و خارجي به اجراي برنامه پرداخته است.
ملاعبد فيهاني ساكن اروندكنار از برجسته ترين مجريان مراسم زار و مشايخ و آوازهاي مربوط به آن و از آخرين بازماندگان اين ميراث است كه در آستانه هفتاد سالگي قرار دارد. ملاعبد اغلب آوازهاي زار و مشايخ را در سينه محفوظ دارد و بدين لحاظ تنها راوي برجسته اين هنر است.
محمدرضا اسحاقي ساكن گرجي محل بهشهر از دوتارنوازان و خوانندگان شاخص شرق مازندران است كه منظومه ها، ترانه ها و آوازهاي اين منطقه را اجرا مي كند و منظومه هاي بسياري را بازآفريني كرده است.
شانزدهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين، امروز به كار خود پايان مي دهد.

ميهمان هفته
نجف دريابندري و مسئله ترجمه
013032.jpg
نجف دريابندري اين روزها همچنان مشغول ترجمه مجموعه داستان هاي كوتاه همينگوي است و گويا ناشر در نظر دارد اين مجموعه به همان ترتيبي كه همينگوي داستان هايش را منتشر كرده، عرضه كند.
قبلا قرار بود جلد اول مجموعه منتشر شود كه به اين ترتيب، با كامل شدن ترجمه داستان ها و ترتيب رعايت زماني نگارش آنها، كتاب منتشر خواهد شد.
كار بعدي او هم كامل كردن ترجمه "رساله درباره طبيعت انسان" (ديويد هيوم) خواهد بود. كتاب "مستطاب آشپزي" با همكاري فهيمه راستكار نيز به تازگي از سوي نشر كارنامه به چاپ سوم رسيده است.
به اعتقاد دريابندري، گذر زمان، ترجمه هاي خوب و بد را مشخص مي كند؛ ترجمه هاي خوب، برجا مي مانند و ترجمه هاي بد، خودبه خود فراموش مي شوند. براي نمونه: از بين اين همه رماني كه به فارسي ترجمه شده، چند تا از آنها را مي توان فوري به ياد آورد؟ اگر از خود من بپرسند، مي گويم "دن كيشوت" (سروانتس) ترجمه محمد قاضي، كار بسيار ماندگاري است و هرگز فراموش نمي شود. يا از ترجمه هاي خودم، به طور قطع، "وداع با اسلحه" (ارنست همينگوي) در زبان فارسي باقي مي ماند.
مترجم "پيامبر و ديوانه" جبران خليل جبران، درباره اين كه ترجمه، تا چه اندازه اثر مترجم است، اعتقاد دارد: البته اين امر، به خود مترجم بستگي دارد. اگر مترجم، صاحب قريحه باشد، به طور قطع، قريحه خودش را در داستان دخالت مي دهد. درست است كه من كار همينگوي را ترجمه كرده ام، اما خودم هم مقداري در آن دخيلم و به طور قطع، ترجمه من با ترجمه مترجم ديگر، فرق مي كند. اين كه برخي عقيده دارند ترجمه اصلا ناممكن است، به اين معنا درست است كه ترجمه، در واقع، نوعي تأليف است؛ منتها تأليفي است كه بر پايه يك متن ديگر نوشته شده است. بنابراين، ترجمه، مقوله اي كاملا جديد است و به همين دليل، ترجمه هاي مختلف از يك كار، با هم تفاوت دارند. به گفته نجف دريابندري، عصر ما عصر ترجمه است و خواندن آثار ترجمه اي براي خوانندگان جالب تر است. اين آثار از دنياي بيرون از ايران خبر مي دهند - كه خيلي خبرها هم هست- و اين براي مخاطب جالب توجه است. او البته از اين موضوع ارزيابي مثبتي دارد؛ چراكه معتقد است اهميت زيادي دارد كه دنياي خارج از ايران را بشناسيم. اما درباره چرايي اين ماجرا، آن را به دوره هاي مختلف ربط مي دهد: مثلا در آمريكاي امروز هم نويسنده خوب كم پيدا مي شود؛ ديگر اشتاين بك يا فاكنر در آن جا نمي بينيم. مي گويند زمانه عوض شده است و ديگر نمي توان منتظر نويسنده اي از نوع فاكنر بود. دريابندري تأكيد دارد: دانشگاه تنها يك وسيله براي يادگيري است؛ حال اگر بتوان در جاي ديگر چيزي ياد گرفت، ديگر به دانشگاه نيازي نيست. من خودم اصلا دانشگاه نرفتم؛ اما آن چه را كه مي خواستم، به گونه اي ديگر ياد گرفتم. عده زيادي از كساني هم كه امروزه به دانشگاه مي روند، پس از دوران دانشگاه، به كارهاي ديگري جذب مي شوند. يادآوري ديگر او در اين زمينه اين است كه: فاكنر، همينگوي، اشتاين بك يا خود او هم درس زيادي نخوانده اند، ولي حالا بيشتر نويسنده هاي امروز آمريكا از دانشگاه ها بيرون مي آيند. به هر حال زمانه عوض شده و شايد هم اين دانشكده ها استعداد ها را كور مي كنند.
منبع: ايسنا

هفت فيلم ايراني بر پرده سينماهاي مونترال
ايسنا: هفت فيلم بلند از سينماي ايران در سي امين دوره جشنواره فيلم مونترال به روي پرده مي رود.
در اين فستيوال كه از 24 اوت (2 شهريور ماه) در كشور كانادا آغاز به كار مي كند فيلم هاي، "به آهستگي" مازيار ميري، "كارگران مشغول كارند" ماني حقيقي، "يك بوس كوچولو" بهمن فرمان آرا،  "پرونده هاوانا" عليرضا رئيسيان، "صبحي ديگر" ناصر رضائي،  "چهارشنبه سوري" اصغر فرهادي و "جايي در دوردست" خسرو معصومي، به نمايش در مي آيند. جشنواره فيلم مونترال تنها رويداد رقابتي در منطقه آمريكاي شمالي است كه توسط فدراسيون بين المللي تهيه كنندگان فيلم (فياپف) به رسميت شناخته مي شود. 215 فيلم از 76 كشور جهان در اين واقعه سينمايي، فرهنگي به روي پرده مي روند و سهم قاره اروپا 22 فيلم از اين آثار را تشكيل مي دهد.فيلم هايي كه براي حضور در مونترال متقاضي مي شوند نبايد در جشنواره ديگري به نمايش در آمده باشند. اين فستيوال تا 4 سپتامبر (13 شهريور ماه) به فعاليت خود ادامه مي دهد.

بادي كه سينماي آمريكا را تكان مي دهد
013038.jpg
گروه ادب و هنر- فيلم ضدجنگ و ضدامپرياليستي كن لوچ در آمريكا به شكل جديدي به نمايش عمومي درمي آيد تا تعداد بيشتري از تماشاگران سينما پيام ضدجنگ آن را بگيرند.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، بادي كه مزرعه جو را تكان مي دهد اوايل بهار آينده در آمريكا اكران عمومي مي شود. شركت مستقل فيلم سازي آي اف سي كه كار توزيع فيلم را در آمريكا به عهده دارد، تصميم گرفته همزمان با نمايش عمومي فيلم در سالن هاي سينما، آن را از طريق تلويزيون هاي كابلي هم پخش كند. اين اولين بار است كه يكي از فيلم هاي تحسين شده در جشنواره بين المللي كن به اين شكل پخش عمومي مي شود.مدير شركت آي اف سي مي گويد: فيلم كن لوچ فقط يك اثر سرگرم كننده نيست. قصه فيلم يك پيام مهم اجتماعي و سياسي در دل خودش دارد و به همين دليل ما مي خواهيم تعداد بيشتري از تماشاگران و مردم علاقه مند اين پيام را بشنوند. در شرايط فعلي كه رسانه ها هنوز اخبار جنگ عراق و افغانستان را در صدر خبرهاي خود دارند، فيلمي مثل بادي كه مزرعه جو را تكان مي دهد اهميت ويژه اي پيدا مي كند .
فيلم كه بهار امسال نخل طلاي جشنواره كن را دريافت كرد، قصه تجاوز نيروهاي ارتش انگليس به ايرلند و مقاومت مردم ايرلند در برابر اين تجاوز را – كه به تشكيل ارتش جمهوريخواه ايرلند منجر شد- به تصوير مي كشد. كن لوچ در مصاحبه هاي مختلف به شباهت اوضاع فيلمش با حوادث عراق اشاره كرده و خواستار خروج نيروهاي آمريكا و انگليس از خاك عراق شده است.

توسط يك شركت چيني صورت گرفت
توليد يك بازي كامپيوتري بر اساس داستان هاي
هزار و يك شب
مهر: يك شركت توليدكننده بازي هاي رايانه اي در شهر چوانگ ژو در كشور چين اقدام به تهيه يك بازي با عنوان در جست وجوي گنجينه كهن فارس كرده است.
در كنفرانس مطبوعاتي كه براي معرفي اين بازي رايانه اي در نظر گرفته شد رايزن فرهنگي ايران، معاون شهردار شهر چوانگ ژو، مديرعامل شركت صنعت فرهنگ خاور دور و تني چند از افراد و مسئولان ساير نهادهاي دولتي و خصوصي حضور داشتند.
بنا به گفته مديرعامل شركت توليدكننده، اين بازي انيميشن برگرفته از داستان هاي هزار و يك شب با عنوان علي بابا و چهل دزد است.
وي محصولات فرهنگي را يكي از ابزارهاي مهم براي پيشبرد استراتژي اقتصاد چين دانست و گفت: ما مي توانيم از اين طريق شاهد گسترش ميراث فرهنگي باشيم؛ ضمن اين كه ساخت اين گونه بازي هاي رايانه اي نقش قابل ملاحظه اي جهت اشاعه فرهنگ ها دارد.
مدير شركت صنعت فرهنگ خاور دور گفت: با توليد ساير اقلام فرهنگي مشابه مي توان فرهنگ چين را به جهان شناساند و به تبادل فرهنگي دست يافت. اين بازي هم مي تواند بازار بسيار خوبي داشته باشد و ما از اعضاي سفارت ايران دعوت كرديم كه نظرات خود را در اين زمينه ارائه دهند و در ساخت و توليد ساير بازي ها ما را همراهي كنند.
گفتني است تهيه بازي درجست وجوي گنجينه كهن فارس شش ماه به طول انجاميد و هم اينك دو ميليون سي دي توليد شده آن به بازار عرضه شده است؛ ضمن اين كه شركت سازنده خواهان تعامل نظري و ايده هاي طرف ايراني و همچنين ورود بازي به بازار ايران شده است.

تهديد فيلمساز كره اي به تحريم سينماي كشورش
013029.jpg
گروه ادب و هنر- كيم كي دوك فيلمساز تحسين شده كره اي كه فيلمهايش در جشنواره هاي بين المللي جوايز متعددي دريافت كرده اند، گفت اگر كار تازه اش تايم در كره با موفقيت مالي روبه رو نشود ديگر هيچ يك از فيلم هايش را در سرزمين مادري اش اكران عمومي نخواهد كرد.
به نوشته آسوشيتدپرس، با وجود موفقيت خوب مالي ساخته هاي قبلي اين فيلمساز در كشورهاي خارجي، تماشاگران اصلي برخورد سردي با ساخته هاي غيرمتعارف و سنگين او داشته اند. اين نكته اي است كه بارها و بارها توسط رسانه هاي گروهي مورد توجه قرار گرفته است. منتقدين سينمايي مي گويند كارهاي دوك حال و هوايي روشنفكرانه دارند و اين چيزي است كه تماشاگران عمومي سينما آن را نمي پسندند. در همين حال دوك گفته كه ديگر قصد ندارد فيلم هايش را به جشنواره ها و مراسم اهداي جوايز داخلي ارائه كند.

آواز پر جبرئيل با صداي حسام الدين سراج
فرهنگسراي خانواده در سال پيامبر اعظم و به مناسبت فرارسيدن مبعث حضرت محمد(ص) اقدام به برگزاري مراسم شب شعر نموده است.
به گزارش روابط عمومي مراكز فرهنگي- هنري منطقه۸ در اين مراسم كه با عنوان آواز پر جبرئيل امروز پنج شنبه 2شهريورماه از ساعت 20 تا 23 برگزار مي شود، شاعران معاصر ايراني از جمله عليرضا قزوه، محمدرضا عبدالملكيان، عبدالجبار كاكايي، افشين علاء و... حضور دارند.
گفتني است در پايان اين مراسم، حسام الدين سراج به اجراي برنامه مي پردازد.
علاقه مندان از ساعت 20 تا 23 به فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه كنند.

آميتاب باچان، غول چراغ جادو مي شود
گروه ادب و هنر- علاء الدين و چراغ جادوي مرموز توسط صنعت سينماي هند ساخته مي شود و آميتاب باچان بازيگر قديمي سينماي اين كشور آسيايي نقش غول چراغ جادو را بازي مي كند.
به نوشته سايت اينترنتي اينديا اف ام، فيلم فوق اولين كار كودكانه باچان 63 ساله است. وي كه بيش از چهل سال است در هند به كار بازيگري اشتغال دارد، تا به حال بيش از 150 فيلم بازي كرده كه هيچ يك اختصاص به قشر كودك و نوجوان نداشته است.
علاءالدين و چراغ جادوي مرموز براساس قصه معروف و كلاسيك عربي ساخته مي شود و باچان در آن نقش جن قصه را بازي خواهد كرد. وي در ارتباط با كار تازه اش مي گويد: نوه ام چند بار از من پرسيد چرا در فيلم هايي كه براي بچه ها ساخته مي شود بازي نمي كني؟ و من به اين مسأله فكر مي كردم كه كسي مثل من در يك فيلم كودك و نوجوان در چه نوع نقشي مي تواند ظاهر شود؟ من قبل از اين در فيلم هاي مختلف در طيف وسيعي از نقشها بازي كرده ام كه از يك افسر شريف و وظيفه شناس شروع و به يك رهبر مافيايي ختم مي شود. اما هيچ يك از اين نوع نقشها مناسب يك فيلم كودكانه نبود. علاءالدين و چراغ جادوي مرموز براي من نقش خوبي دارد و وقتي بازي در آن به من پيشنهاد شد، احساس كردم اين همان فيلمي است كه بايد در آن بازي كنم.
سوجوي گوش فيلمساز جوان سينماي هند كه علاءالدين و چراغ جادوي مرموز را كارگرداني مي كند، گفت كه جلب رضايت باچان براي بازي در اين فيلم كار مشكلي نبود.

انصراف ايرج راد
از دبيري جشنواره تئاتر تك نفره
مهر: ايرج راد با ارسال نامه اي به سرپرست فرهنگسراي نياوران، ضمن تشكر از علي آئينه ساز از پذيرش سمت دبيري جشنواره تئاتر تك نفره انصراف داد.
روابط عمومي خانه تئاتر اعلام كرد ايرج راد در نامه خود ضمن سپاسگزاري از حسن ظن مسئولين برگزاري در سپردن مسئوليت دبيري اولين دوره جشنواره تئاتر تك نفره و توجه شايسته اين جشنواره بر محور قراردادن متون ايراني، به دليل برخي مشكلات كه منجر به ايجاد وقفه در برگزاري اين رويداد فرهنگي شده، انصراف خود را از دبيري آن اعلام كرد.راد در بخش ديگري از نامه خود اظهار اميدواري كرده با ايجاد زمينه مناسب از سوي مسئولان، اين جشنواره بتواند تاثير مناسب و مفيدي در جهت ترويج مضامين معنوي و احياي هويت تئاتر ملي كشور داشته باشد.هفته گذشته علي آئينه ساز سرپرست فرهنگسراي نياوران در حكمي ايرج راد را به سمت دبيري اولين جشنواره تئاتر تك نفره منصوب كرده بود. قرار است اين جشنواره از 25 تا 30 شهريورماه در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران برگزار شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |